abonnement Unibet Coolblue
pi_196385275
Ik zit een beetje in een dilemma. Ik heb op zich een leuke fulltime baan. Werk daar nu al drie jaar, en heb sinds een jaar een vast contract. Leuke werksfeer en collega's. Maar ik merk dat ik steeds vaker op de automatische piloot ga en vraag me steeds vaker af wat ik er nog uit kan halen. Afgelopen twee had ik dat niet. Sinds een jaar heb ik dit gevoel, en misschien is het verstrekt door de coronacrisis. Normaal denk ik al snel: ach je kan later altijd nog verder kijken en ben ik daardoor soms een beetje passief. Maar nu denk ik steeds vaker: waar sta ik nu, en wat zou ik nog willen? Als ik iets anders wil, moet het nu. Misschien komt er wel geen later.

Nu heb ik ergens anders gesolliciteerd. Eigenlijk had ik daar niet eens heel erg goed over nagedacht. Ik vond het een leuke functie die bij mij past en dacht: ik kan het proberen. En ben sowieso wel benieuwd wat mijn kansen nu zijn op de arbeidsmarkt. Zou ik überhaupt uitgenodigd worden? Hoe zou een gesprek met de ervaring die ik nu heb verlopen? Maar goed, vervolgens werd ik gebeld en uitgenodigd voor een gesprek. Het was een leuk gesprek en ik heb er op zich een goed gevoel bij. Maar ja, toch twijfel ik enorm.

Ik werk in de journalistiek en in de journalistiek zijn vaste contracten niet vanzelfsprekend. Je mag allang blij als je een jaarcontractje krijgt. Deze potentiele nieuwe werkgever heeft ook benadrukt dat ze me geen vast contract kunnen bieden. Ik zou dan een jaarcontract krijgen. Volgens mij wordt het dan wel verlengd bij goed functioneren. Ik heb eigenlijk niet goed doorgevraagd op dit punt. Ik vroeg wel hoe het zat als je een paar jaar in dienst was. Maar dan kreeg je dus wel een vast contract, zeiden ze. Maar ik weet dus niet of ze bedoelde dat ik 1 of 2 x een jaarcontract krijg en dat ik daarna weg moet. Of dat ze bedoelde dat ze niet gelijk een vast contract kunne geven, maar dat je eerst jaarcontracten krijgt totdat het overgaat in vast.

Stabiliteit is natuurlijk super fijn, zeker in deze tijden van corona. Ik woon ook in de vrije sector, betaal best veel voor mijn appartement. Moet er niet aan denken dat ik volgend jaar geen werk meer heb. Aan de andere kant wil ik mij niet laten leiden door angst. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je weg moet. Maar ja, dan komt er vast wel iets anders op mijn pad.

Ik zit een beetje vast tussen deze gevoelens. Ben bang dat ik spijt ga krijgen als ik wegga en dat ik nooit meer zo'n leuke werksfeer en zulke leuke collega's zal vinden als bij mijn huidige baan. En dan is het te laat. Maar deze functie waar ik nu op gesolliciteerd heb, is aan de andere kant wel een mooie functie waar ik me kan ontwikkelen. Zou het ook moeilijk vinden om zo'n kans te laten gaan. Die sollicitatieprocedures zijn ook best wel pittig. In die zin ook een luxe probleem. Want ik weet dat er veel mensen zijn die die plek zouden willen, er zijn ook veel sollicitanten. Ik ben overigens ook nog niet aangenomen. Het is puur hypothetisch, Maar het komt wel dichterbij. Ik word deze week gebeld met of ik het geworden ben. En ik moet vóór die tijd voor mezelf uitgevogeld hebben wat ik wil.

Wat zouden jullie mij adviseren?
pi_196385373
Soms is een aanbieding elders een mogelijhkheid om te onderhandelen over voorwaarden in je huidige baan. Hoeft niet alleen maar financieel te zijn; ook dingen als flexibel werken of aanvullende opleidingen horen daarbij. Het is wel belangrijk dat je je ook nu blijft ontwikkelen om op de toekomst voorbereid te zijn.
Jesus saves but death prevails.
pi_196385483
Gewoon doen en als het niet bevalt dan ga je weer terug naar je oude baan.
pindazakje
pi_196385552
quote:
7s.gif Op maandag 23 november 2020 22:24 schreef Hyaenidae het volgende:
Gewoon doen en als het niet bevalt dan ga je weer terug naar je oude baan.
Was het maar zo makkelijk. Als ik wegga, neemt iemand anders mijn functie over. Kan ik niet terug claimen wanneer ik maar wil.
pi_196385646
Tjah lastig. Sommige mensen hebben een nieuwe omgeving nodig om weer op te bloeien. Ik denk dat je wel weet wat je moet doen, anders had je niet gesolliciteerd. Besef wel dat de cyclus zich daar weer opnieuw kan ontvouwen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 23 november 2020 @ 22:37:10 #6
93438 Shadowlyse
Ja zo gaat dat he
pi_196385716
Dan neem je die nieuwe baan onder de voorwaarde dat ze je meteen een vast contract bieden. Geen vast contract krijgen? Dan neem je die baan niet aan, simpel zat. Onderhandelen heet dat.
hier komt ooit een heel wijs en gewichtig citaat.....
pi_196385847
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 22:37 schreef Shadowlyse het volgende:
Dan neem je die nieuwe baan onder de voorwaarde dat ze je meteen een vast contract bieden. Geen vast contract krijgen? Dan neem je die baan niet aan, simpel zat. Onderhandelen heet dat.
Zo werkt het helaas niet in de journalistiek. Soms zijn er 500 sollicitanten voor dezelfde functie. Tijdelijke contracten zijn gebruikelijk. Een vast contract kan je echt niet afdwingen, zeker niet als je je nog niet eens bewezen hebt op de werkvloer. Als je dat gelijk gaat lopen eisen, dan nemen ze zeker iemand anders aan.
pi_196385873
'misschien komt er wel geen later'. Oef, hoe oud ben je? 64? Natuurlijk komt er een later. Als niet nu en hier, dan wel straks en elders.

Het toont in ieder geval wel aan dat er 'iets' moet veranderen. Maar wat? Dat moet je zien uit te vogelen. En dan kijken of die nieuwe functie een antwoord is op die vraag, of dat je het misschien over nog een derde boeg moet gooien. Alles is mogelijk w/
Somebody that I used to know
pi_196385899
Oprechte vraag : ben je zo goed in je werk dat je schijnbaar zo makkelijk door een sollicitatieprocedure rolt? :o
Somebody that I used to know
pi_196386206
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:48 schreef Postbus100 het volgende:
Oprechte vraag : ben je zo goed in je werk dat je schijnbaar zo makkelijk door een sollicitatieprocedure rolt? :o
O was niet bedoeld om op te scheppen. In het begin toen ik net was afgestudeerd heb ik ook heel vaak moeten solliciteren zonder resultaat. Was enorm frustrerend. Meerdere keren de reactie gekregen dat honderden mensen gesolliciteerd hebben, en dat ze daarom de afwijzing niet persoonlijk kunnen toelichten. Ik weet niet hoeveel brieven ik wel niet heb geschreven voordat ik überhaupt een keer gebeld werd. Maar ik heb een brede achtergrond en heb mooie projecten op mijn cv staan, en ben uiteindelijk bij een bekende talkshow terechtgekomen. Waar ik dus wel heel hard voor heb moeten knokken. Daarna werd solliciteren iets makkelijker voor me. Werkgevers denken vaak: als je dát programma hebt overleefd, dan kun je dit waarschijnlijk ook wel. Overigens werd ik behoorlijk aan de tand gevoeld bij dit laatste gesprek. En ik weet dat ze met meerdere mensen gesprekken hebben lopen nu. Dus het is echt niet zo dat ik de functie al zeker heb. Wat ik al zei in mijn post: het is meer hypothetisch, voor het geval ik het toch word. Dat ik een beslissing moet nemen voor mijzelf.
pi_196386226
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:46 schreef Postbus100 het volgende:
'misschien komt er wel geen later'. Oef, hoe oud ben je? 64? Natuurlijk komt er een later. Als niet nu en hier, dan wel straks en elders.

Het toont in ieder geval wel aan dat er 'iets' moet veranderen. Maar wat? Dat moet je zien uit te vogelen. En dan kijken of die nieuwe functie een antwoord is op die vraag, of dat je het misschien over nog een derde boeg moet gooien. Alles is mogelijk w/
34 jaar ben ik. Hmm, waar moet ik aan denken met 'over een 3e boeg gooien'?
pi_196387370
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:08 schreef Keukenmachine het volgende:

[..]

O was niet bedoeld om op te scheppen.
Zo las ik het ook niet. Maar ik dacht : als je dusdanig goed op de arbeidsmarkt ligt (sommige mensen hebben dat gewoon), dan zou je ook nog verder kunnen kijken, zelfs in deze tijden. En dat bedoelde ik ook met een derde boeg. Je weet nu dat je iets anders wilt. Je weet ook dat je huidige functie het niet meer biedt (toch? Wees eerlijk). Je twijfelt over deze nieuwe functie, dus wellicht mist die ook iets. Dat alles wetende, kan je ook besluiten verder te zoeken, net zolang tot het je wel zint. Misschien brengt het je zelfs wel terug naar je huidige baan :o concludeer je dat je het daar toch het beste hebt. Dat bedoelde ik met derde boeg.
Somebody that I used to know
  dinsdag 24 november 2020 @ 05:50:53 #13
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_196387387
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:16 schreef Keukenmachine het volgende:
Ik zit een beetje in een dilemma. Ik heb op zich een leuke fulltime baan. Werk daar nu al drie jaar, en heb sinds een jaar een vast contract. Leuke werksfeer en collega's. Maar ik merk dat ik steeds vaker op de automatische piloot ga en vraag me steeds vaker af wat ik er nog uit kan halen. Afgelopen twee had ik dat niet. Sinds een jaar heb ik dit gevoel, en misschien is het verstrekt door de coronacrisis. Normaal denk ik al snel: ach je kan later altijd nog verder kijken en ben ik daardoor soms een beetje passief. Maar nu denk ik steeds vaker: waar sta ik nu, en wat zou ik nog willen? Als ik iets anders wil, moet het nu. Misschien komt er wel geen later.

Nu heb ik ergens anders gesolliciteerd. Eigenlijk had ik daar niet eens heel erg goed over nagedacht. Ik vond het een leuke functie die bij mij past en dacht: ik kan het proberen. En ben sowieso wel benieuwd wat mijn kansen nu zijn op de arbeidsmarkt. Zou ik überhaupt uitgenodigd worden? Hoe zou een gesprek met de ervaring die ik nu heb verlopen? Maar goed, vervolgens werd ik gebeld en uitgenodigd voor een gesprek. Het was een leuk gesprek en ik heb er op zich een goed gevoel bij. Maar ja, toch twijfel ik enorm.

Ik werk in de journalistiek en in de journalistiek zijn vaste contracten niet vanzelfsprekend. Je mag allang blij als je een jaarcontractje krijgt. Deze potentiele nieuwe werkgever heeft ook benadrukt dat ze me geen vast contract kunnen bieden. Ik zou dan een jaarcontract krijgen. Volgens mij wordt het dan wel verlengd bij goed functioneren. Ik heb eigenlijk niet goed doorgevraagd op dit punt. Ik vroeg wel hoe het zat als je een paar jaar in dienst was. Maar dan kreeg je dus wel een vast contract, zeiden ze. Maar ik weet dus niet of ze bedoelde dat ik 1 of 2 x een jaarcontract krijg en dat ik daarna weg moet. Of dat ze bedoelde dat ze niet gelijk een vast contract kunne geven, maar dat je eerst jaarcontracten krijgt totdat het overgaat in vast.

Stabiliteit is natuurlijk super fijn, zeker in deze tijden van corona. Ik woon ook in de vrije sector, betaal best veel voor mijn appartement. Moet er niet aan denken dat ik volgend jaar geen werk meer heb. Aan de andere kant wil ik mij niet laten leiden door angst. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je weg moet. Maar ja, dan komt er vast wel iets anders op mijn pad.

Ik zit een beetje vast tussen deze gevoelens. Ben bang dat ik spijt ga krijgen als ik wegga en dat ik nooit meer zo'n leuke werksfeer en zulke leuke collega's zal vinden als bij mijn huidige baan. En dan is het te laat. Maar deze functie waar ik nu op gesolliciteerd heb, is aan de andere kant wel een mooie functie waar ik me kan ontwikkelen. Zou het ook moeilijk vinden om zo'n kans te laten gaan. Die sollicitatieprocedures zijn ook best wel pittig. In die zin ook een luxe probleem. Want ik weet dat er veel mensen zijn die die plek zouden willen, er zijn ook veel sollicitanten. Ik ben overigens ook nog niet aangenomen. Het is puur hypothetisch, Maar het komt wel dichterbij. Ik word deze week gebeld met of ik het geworden ben. En ik moet vóór die tijd voor mezelf uitgevogeld hebben wat ik wil.

Wat zouden jullie mij adviseren?
IK heb in dezelfde situatie gezeten. Werkte al een kleine 10 jaar maar ieder keer weer kortlopende contracten. Toen een vaste baan, maar die was niet wat ik echt wilde. Ik ben er toch gebleven (een tijd lang) omdat die VASTE baan mij de mogelijkheid gaf om ipv te huren voor iets meer geld (netto want denk oa aan hypotheekaftrek) te kopen.
Het is het slimste wat ik gedaan heb in mijn leven, een huis kopen en na 8 jaar verkopen en een nog groter en duurder huis kopen.
Door de altijd stijgende prijzen (kijk over wat langere periodes dus bv. 10 jaar) bleek dat ik door de stijging gratis had gewoond (wat ik betaalde aan hypotheek aan 8,5 % had ik aan de stijging verdiend) PLUS nog grote bedragen daar boven op! En momenteel leen je geld voor rond de 2 % !!
Als voorbeeld, het afgelopen jaar dus oktober 19 tot oktober 20 zijn de prijzen van huizen (ondanks corona en alle ellende die dat met zich meebrengt) 9% gestegen. Dat is duidelijk meer dan de inflatie en de hyootheekrente die je betaalt, en je huidige huur steek je ook in je zak.

IK zou zelfs overwegen, als dat kan uiteraard, terug naar de ouders te gaan, flink te sparen met als doel binnen nu en 2 jaar eigendom te kopen.
Niets mooiers als je wat ouder wordt dan in eigendom te wonen voor een hypotheekbedrag dat veel lager is dan de dan geldende huren, en je stenen spaarpot ieder jaar te weten groeien.

Op die manier beloon je jezelf voor het misschien (een aantal jaren) wat minder plezier te hebben in het werk op een heel motiverende wijze!

Wat je cv betreft, als je huidige baan zo pittig is en ook veel aanzien geeft kun je ook over een paar jaar verder solliciteren, dan heb je gewoon 6 jaar of zo die baan op je cv. Ook niet verkeerd, zeker voor een werkgever die in je wilt investeren. Die jobhoppers zijn ze ook niet ect blij mee, als die na 2-3 jaar vermoedelijk weer vertrekken.

Het zijn de keuzes die je maakt en niet de kansen die je krijgt die je leven bepalen !!

Succes ...... ^O^ ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door LeesFoknl op 24-11-2020 05:59:19 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_196389004
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 22:33 schreef inslagenreuring het volgende:
Besef wel dat de cyclus zich daar weer opnieuw kan ontvouwen.
Is dat erg dan? Dan kan hij toch weer iets anders gaan doen? Mensen zat die om de paar jaar van baan wisselen.
pi_196389519
Ik heb halverwege 2020 ook mijn vaste contract in de zorg in de prullenbak gegooid. Beste keuze die ik ooit gemaakt heb ;)
Mijn leven is enorm veranderd en ik ben zo blij dat ik uit die grijze sleur ben.
pi_196395235
Lastige keuze.
Ik ben bij mijn werkgever begonnen toen ik 19 was en ben nu bijna 43.
Het bevalt me enorm en ik zou niet weten waarom ik zou moeten verkassen aangezien het werk overal hetzelfde is.
Ik weet niet beter dan deze werkgever en de stabiliteit die ik heb bevalt me prima.
Als ik jou was zou ik voor de stabiliteit gaan. Je hebt nu immers zekerheid.
Maar als je echt het gevoel hebt dat het anders moet dan moet je echt een moeilijke keuze maken.
  dinsdag 24 november 2020 @ 18:28:27 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_196395323
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 22:37 schreef Shadowlyse het volgende:
Dan neem je die nieuwe baan onder de voorwaarde dat ze je meteen een vast contract bieden. Geen vast contract krijgen? Dan neem je die baan niet aan, simpel zat. Onderhandelen heet dat.
Dit is mijn advies ook.
Wil je de baan toch ondanks vast contract? Dan zou ik het doen.
Twijfel je? Blijf dan zitten.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 18:29:48 #18
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_196395343
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:23 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Is dat erg dan? Dan kan hij toch weer iets anders gaan doen? Mensen zat die om de paar jaar van baan wisselen.
Ja dat geef ik ook aan in mijn post. Probeerde meer aan te geven dat vertrek ook niet zaligmakend is. Vooral als je zekerheid in een lastige sector hebt.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')