abonnement Unibet Coolblue
pi_196380195
Ik open dit topic omdat ik vind dat we voorzichtig moeten zijn met snel gemaakte vaccins. Laten we kijken naar het vaccin voor de Mexicaanse griep:

'Informatie over bijwerkingen Mexicaanse griep-vaccin achtergehouden'

Midden in de periode dat wereldwijd tientallen miljoenen mensen gevaccineerd werden tegen de Mexicaanse griep met het vaccin Pandemrix, hield farmaceut GSK informatie achter over een opvallend groot aantal ernstige bijwerkingen. Dat staat in een artikel in het British Medical Journal (BMJ).

Bij de bijwerkingen ging het onder meer om bijna 150 gevallen van anafylactische shock, een zeer ernstige allergische reactie. Ook zouden er tientallen overlijdensgevallen zijn geweest.


https://nos.nl/artikel/22(...)-achtergehouden.html

Nog een artikel hier over:

Analysis: The government must heed the lessons from history on rushed vaccinations

Following a widespread vaccination campaign, the numbers of children and adults developing narcolepsy began to rise substantially. Around 1,800 cases of the condition across Europe have been linked to the Pandemrix vaccine.

Narcolepsy is an incurable condition that leads to chronic fatigue and difficulty sleeping, and with effects including night terrors, hallucinations and a range of mental health problems. Some sufferers can suddenly lose consciousness and collapse without warning. Many are unable to work or drive.


https://www.independent.c(...)-covid-a9693721.html

En bij de Corona vaccins praten we over vaccins die gebruik maken van nieuwe technieken. Aangezien het gaat om nieuwe technieken die aanpassingen doen aan ons DNA of RNA, zouden we dan niet extra voorzichtig moeten zijn?

Informatie over DNA en RNA vaccins van de RIVM

DNA deoxyribonucleic acid - en RNA ribonucleic acid -vaccins voegen een nieuw stuk DNA of RNA toe aan bepaalde afweercellen in ons lichaam. Vaak zijn dat een speciaal soort afweercellen, die een virus of bacterie opnemen en afbreken. De afweercellen die een virus of bacterie hebben afgebroken, laten een stukje van het virus of de bacterie (subeenheid of antigeen genoemd) aan andere afweercellen zien om het antigeen te leren herkennen. Daarom heten deze afweercellen ook wel antigeen-presenterende cellen. De cellen die het antigeen leren herkennen, heten lymfocyten.

DNA- en RNA-vaccins zorgen ervoor dat de antigeen-presenterende cellen een stukje van het virus kunnen laten zien zonder dat de cel de levende versie van het virus of de bacterie eerst heeft moeten opnemen en afbreken. Als we daarna in de toekomst besmet worden door de levende versie van het virus of de bacterie, herkennen de lymfocyten het antigeen van het virus of bacterie al, neutraliseren het virus of de bacterie en worden we niet ziek.

Er zijn ook DNA- en RNA-vaccins die in plaats van afweercellen gebruikmaken van 'gewone' lichaamscellen. Ook deze cellen presenteren het antigeen aan ons afweersysteem wat ervoor zorgt dat we niet ziek worden als we echt besmet raken.

Deze DNA- en RNA- technieken zijn nieuw, en voor nog geen enkele menselijke ziekte is een DNA- of RNA- vaccin goedgekeurd. Voor dieren is al wel een aantal DNA-vaccins met succes in gebruik.


https://www.rivm.nl/coron(...)emen%20en%20afbreken.

Vinden jullie dat er langer onderzoek zou moeten plaatsvinden naar mogelijke bijwerkingen? En dan met name omdat het gaat om DNA en RNA vaccins? Of denken jullie dat DNA en RNA vaccins net zo veilig zijn, ondanks dat het nog nooit op de mens is gebruikt?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_196380455
Ja, langer onderzoek is wenselijk.

Echter, als we er over driekwart jaar achterkomen dat het vaccin zoals deze geproduceerd is niet genoeg nadelen heeft om de productie van een nieuwe te willen, dan sla je jezelf wel flink voor de kop, met je compleet ingestorte wereldeconomie.
-nee-
pi_196380500
Open je dan ook een topic met alle geslaagde vaccins?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196380560
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 18:07 schreef devlinmr het volgende:
Open je dan ook een topic met alle geslaagde vaccins?
Heb jij een lijst met snel ontwikkelde vaccins en hun eventuele bijwerkingen voor mij?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_196380591
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:45 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik open dit topic omdat ik vind dat we voorzichtig moeten zijn met snel gemaakte vaccins. Laten we kijken naar het vaccin voor de Mexicaanse griep:

Nog een artikel hier over:
Natuurlijk hebben vaccins risico's. Er zullen altijd mensen zijn met een slechte reactie. In jouw voorbeeld was dit volgens wikipedia 1 op 16.400. Of dit risico het waard is om een ziekte als deze uit te roeien? Ik durf te beweren van wel.
quote:
En bij de Corona vaccins praten we over vaccins die gebruik maken van nieuwe technieken. Aangezien het gaat om nieuwe technieken die aanpassingen doen aan ons DNA of RNA, zouden we dan niet extra voorzichtig moeten zijn?
Het gaat om RNA vaccins, en hoe die werken heeft @crystal_meth hier prima uitgelegd

quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 16:44 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ons lichaam gebruikt mRNA (messenger RNA) om eiwitten te maken: lichaamseigen mRNA wordt in de celkern aangemaakt: het is een kopie van een gen van ons DNA, dat de code voor het betreffende eiwit bevat.

Dat mRNA verlaat de celkern, en buiten de celkern bevinden zich ribosomen ("eiwit fabrieken"). Als het mRNA een ribosoom tegenkomt wordt het door dat ribosoom gelezen, en bouwt het ribosoom het betreffende eiwit. Dat kan zich een aantal keren herhalen, maar mRNA heeft een beperkte levensduur, vergelijk het met een werkorder gedrukt op wc-papier, in een vochtige omgeving: na enkele dagen is het onleesbaar, valt het uiteen, en wordt het opgeruimd.

Het mRNA van het vaccin komt van buiten de cel ipv uit de celkern, maar in de cel gebeurt er net hetzelfde mee: het wordt door een ribosoom gelezen, en het ribosoom maakt het eiwit (van het virus) aan, tot het mRNA na enkele dagen onleesbaar is en opgeruimd wordt.

Ons immuunsysteem reageert op die eiwitten, maakt antilichamen aan die dat eiwit (en virussen die dat eiwit bevatten) aanvallen.

Ons DNA wordt dus niet veranderd.
pi_196380647
Ik denk dat je de bijwerkingen van een vaccin altijd moet uitzetten tegen de nadelige effecten van het virus waartegen je vaccineert.

Bijvoorbeeld bij de Mexicaanse griep is het interessant te kijken naar of de toename in gevallen van narcolepsie zich ook voordeden bij mensen die de griep zelf kregen.
Eén van de hypotheses was namelijk dat een bepaalde receptor in de hersens lijkt op een eiwit van de virusdeeltjes zelf.
Dus dan lijkt het vaccin de boosdoener omdat daar ook antilichamen worden aangemaakt en die mensen wellicht beter worden gevolgd, maar de vraag is of dat eerlijk is om te stellen.

Even simplistisch gezegd zie ik niet in hoe een vaccin meer risico oplevert dan het virus zelf. Dan moet je wel hele vergezochte scenario's er op nahouden om te kunnen verklaren dat een vaccin - dat púúr en alleen is ontworpen om een virusinfectie te simuleren - opeens andere en veel ergere dingen elders gaat aanrichten.

En ja, als je dit wel open wilt houden kun je in principe nooit iets goedkeuren, want over x jaar kan dit en dat en zus en zo gebeuren..
I'll give you something to do
pi_196380753
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 18:18 schreef galantis het volgende:
Ik denk dat je de bijwerkingen van een vaccin altijd moet uitzetten tegen de nadelige effecten van het virus waartegen je vaccineert.

...

Even simplistisch gezegd zie ik niet in hoe een vaccin meer risico oplevert dan het virus zelf.
pi_196382557
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 18:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Heb jij een lijst met snel ontwikkelde vaccins en hun eventuele bijwerkingen voor mij?
Mazelen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196384570
ik heb toen ook die spuit gekregen tegen mexicaanse griep, why not? gewoon lekker spuiten toch, ik had er geen last van, stomme alu-hoedjes
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')