abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 23 november 2020 @ 16:21:39 #1
390098 Homer85
Enjoying life
pi_196379058
Een paar jaar geleden heb ik een psychose gehad, mijn enige psychose tot zover.
Destijds heb ik een tijd in de ziektewet gezeten.
Zouden jullie bij een sollicitatie vertellen dat je een psychose hebt gehad? Of gaat dat een werkgever niets aan?
Ik heb op mijn CV staan dat ik in de ziektewet heb gezeten. Vaak vertel ik erbij dat het om een burn-out ging, omdat dat toch minder afschrikt dan een psychose. Hoe staan jullie daarin? Zijn jullie wel of niet eerlijk over je psychose bij het solliciteren?
  maandag 23 november 2020 @ 16:27:51 #2
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_196379136
Als je dat niet wil vertellen hoef je dat niet te vertellen. Jouw medische achtergrond gaat een werkgever geen fuck aan natuurlijk.

Mocht ik in eenzelfde situatie zitten dan had ik dit zeker ook niet verteld. Lijkt me dat je dan direct in het bakje met de afwijzingen belandt.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  maandag 23 november 2020 @ 16:28:55 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_196379142
Burnout zou ik als werkgever ook niet happig op zijn, want dat is niet iets waar je echt weer helemaal overheen komt.. kans dat een werknemer het nog eens krijgt is toch wel aanwezig. Ik zou het uberhaupt niet op m'n CV zetten en zeggen dat ik een 'sabbatical' heb genomen :@
pi_196379151
Wat is de meerwaarde ervan om het te vertellen? Ik denk dat het alleen maar tegen je werkt. Ook omdat er nog steeds genoeg mensen zijn die een verkeerd beeld van psychoses hebben.
ROBODEMONS..................|:(
  maandag 23 november 2020 @ 16:33:13 #5
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_196379187
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 16:21 schreef Homer85 het volgende:
Een paar jaar geleden heb ik een psychose gehad, mijn enige psychose tot zover.
Destijds heb ik een tijd in de ziektewet gezeten.
Zouden jullie bij een sollicitatie vertellen dat je een psychose hebt gehad? Of gaat dat een werkgever niets aan?
Ik heb op mijn CV staan dat ik in de ziektewet heb gezeten. Vaak vertel ik erbij dat het om een burn-out ging, omdat dat toch minder afschrikt dan een psychose. Hoe staan jullie daarin? Zijn jullie wel of niet eerlijk over je psychose bij het solliciteren?
Nee, dat zou ik er niet bij vertellen. Er hangen een aantal stigma's om heen die de kans op begrip verkleinen en het heeft verder ook geen meerwaarde voor een werkgever als dat je enige psychose is geweest.
  maandag 23 november 2020 @ 16:47:19 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_196379358
Niet vertellen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_196379438
Ook niet op je CV zetten dat je in de ziektewet hebt gezeten.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  maandag 23 november 2020 @ 17:12:28 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_196379717
Ik denk dat ze je eerlijkheid waarderen maar dat jouw CV daarna als eerste in de papierbak ligt.
  maandag 23 november 2020 @ 17:12:58 #9
390098 Homer85
Enjoying life
pi_196379721
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 16:52 schreef MilkTea het volgende:
Ook niet op je CV zetten dat je in de ziektewet hebt gezeten.
Dat vind ik een lastige. Ze hebben ook al eens een referentie opgevraagd bij het bedrijf waar ik uit gevallen ben met een psychose. Als je dan niet vertelt dat je in de ziektewet hebt gezeten, komt dat ook onbetrouwbaar over.
Een gat laten vallen in plaats van de ziektewet kan ook. Maar dat roept ook vragen op. Daarom laat ik dat (ziektewet) er toch op staan.
pi_196379737
Niet vertellen., merkt ie vanzelf wel :P
  maandag 23 november 2020 @ 17:22:12 #11
390098 Homer85
Enjoying life
pi_196379845
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 16:47 schreef Keep_Walking het volgende:
Niet vertellen.
Ik weet dat jij meerdere psychoses hebt gehad. Hoe ga jij daarmee om op je CV? Laat je een gat vallen? Of zeg je gewoon dat je bij een werkgever in dienst was? Ze kunnen er natuurlijk achter komen als ze referenties opvragen.
  maandag 23 november 2020 @ 17:24:23 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_196379876
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:22 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Ik weet dat jij meerdere psychoses hebt gehad. Hoe ga jij daarmee om op je CV? Laat je een gat vallen? Of zeg je gewoon dat je bij een werkgever in dienst was? Ze kunnen er natuurlijk achter komen als ze referenties opvragen.
Laatste werkgever heb ik het niet verteld, wel dat ik ziek ben geweest. Heb het nu bij mijn vrijwilligerswerk gezegd en ze gingen daar heel slecht mee om. Ik mocht bijna het werk niet doen waarvoor ik ben aangenomen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Miss SHO maandag 23 november 2020 @ 17:31:41 #13
22592 crew  Ole
pi_196379997
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 16:47 schreef Keep_Walking het volgende:
Niet vertellen.
Nope.Gaat ze niets aan. Het is ook niet verplicht.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_196380120
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 16:27 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Als je dat niet wil vertellen hoef je dat niet te vertellen. Jouw medische achtergrond gaat een werkgever geen fuck aan natuurlijk.

Mocht ik in eenzelfde situatie zitten dan had ik dit zeker ook niet verteld. Lijkt me dat je dan direct in het bakje met de afwijzingen belandt.
Is toch vreemd eigenlijk? Als werkgever zijnde zou ik graag willen weten wat voor vlees ik in huis haalde.
pi_196380129
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:39 schreef colivo het volgende:

[..]

Is toch vreemd eigenlijk? Als werkgever zijnde zou ik graag willen weten wat voor vlees ik in huis haalde.
Tsja, als je dan wat hebt sta je bij veel mensen direct onderaan.
  Boks-Chick maandag 23 november 2020 @ 18:51:49 #16
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_196381216
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:12 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Dat vind ik een lastige. Ze hebben ook al eens een referentie opgevraagd bij het bedrijf waar ik uit gevallen ben met een psychose. Als je dan niet vertelt dat je in de ziektewet hebt gezeten, komt dat ook onbetrouwbaar over.
Een gat laten vallen in plaats van de ziektewet kan ook. Maar dat roept ook vragen op. Daarom laat ik dat (ziektewet) er toch op staan.
Degene die de referentie geeft, mag dat heul niet vertellen, dat jij in de ziektewet hebt gezeten, en al helemaal niet waarom.
lolwut
  Boks-Chick maandag 23 november 2020 @ 18:53:03 #17
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_196381246
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:39 schreef colivo het volgende:

[..]

Is toch vreemd eigenlijk? Als werkgever zijnde zou ik graag willen weten wat voor vlees ik in huis haalde.
aan de ene kant ja, aan de andere kant zijn er zo ontzettend veel mensen die hun 'ziektegeschiedenis' niet meenemen, maar daadwerkelijk weer gewoon en volwaardig aan de slag kunnen.
lolwut
pi_196382378
Ik heb niks gezegd over wat ik mankeer (psychisch zwak, autisme en nog een zootje andere aandoeningen) op m'n vorige werk. Gaat ze niets aan.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op zaterdag 22 mei 2021 10:44 schreef Catkiller het volgende:
Dat je gestoord bent was al duidelijk.
[/quote]
pi_196385257
Ik denk, vooral omdat het bij jou ook eenmalig (lijkt) te zijn, dat het niet perse verstandig is om dit te vermelden.
Het voordeel (eerlijk zijn) weegt niet op tegen het nadeel (afwijzing door iets wat misschien wel nooit meer voorkomt).
Mocht je in de toekomst echt al zeker herhalingen krijgen en hierdoor ook problemen die je nu al kunt voorzien, is het denk ik een ander verhaal. Dan zou ik meer twijfelen over het wel of niet melden.

Maar inderdaad, je bent niet verplicht je werkgever dit te laten weten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2020 22:15:28 ]
pi_196386566
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:22 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Ik weet dat jij meerdere psychoses hebt gehad. Hoe ga jij daarmee om op je CV? Laat je een gat vallen? Of zeg je gewoon dat je bij een werkgever in dienst was? Ze kunnen er natuurlijk achter komen als ze referenties opvragen.
Niet vertellen inderdaad. Een gat in een CV wordt wel negatief benaderd inderdaad.


Over dat gat in je CV moet je een verhaal hebben, kan een leugen om bestwil zijn: een wereldreis, een sabbatical, poging tot een studie (maar dat is een lastige, want als ze door vragen willen ze weten waar, bij welke instelling, hoeveel diploma's oid je hebt gehaald etc)

Of misschien stond je toen als werkzoekende geregistreerd, zeg je dat: had moeite een baan in die tijd te vinden..

Je kan het inderdaad ook eerlijk melden, ziekte maar dan niet op de aandoening in gaan met een eenvoudig "Sorry, u bent geen dokter toch? Verder niet belangrijk om te weten, ik ben volledig hersteld volgens mijn arts dus ik kan werken" of "het was net zoiets als een blindedarmontsteking maar dan heftiger. Ik ben er gelukkig vanaf." En dan weer tegenover je werkgever je kwaliteiten benadrukken. Soms helpt het ook om de werkgever wat terug te vragen: "Bent u zo'n glas halfleeg type? Daar heeft dit bedrijf niet veel aan toch? U bekijkt het zo negatief met vragen over ziekte, sommige hebben nu eenmaal wat.".

Nemen ze je dan nog niet aan, helaas, je hebt je best gedaan.

Verder zijn er nog banen specifiek voor mensen met een voorgeschiedenis, kan je via het UWV informatie over krijgen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  Moderator / Miss SHO maandag 23 november 2020 @ 23:58:55 #21
22592 crew  Ole
pi_196386778
Heel oprecht! Heb ooit been gebroken. Duidelijk. Geen gedoe. Maar psychisch is anders. Totaal niet terecht maar wel realiteit
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  dinsdag 24 november 2020 @ 10:52:14 #22
390098 Homer85
Enjoying life
pi_196389338
Ik denk dat de sector ook uitmaakt. Zo kun je in de zorg denk ik een stuk eerlijker zijn dan in veel andere sectoren.
pi_196389630
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 23:35 schreef Godshand het volgende:

[..]
Soms helpt het ook om de werkgever wat terug te vragen: "Bent u zo'n glas halfleeg type? Daar heeft dit bedrijf niet veel aan toch? U bekijkt het zo negatief met vragen over ziekte, sommige hebben nu eenmaal wat.".
De werkgever beledigen bij een sollicitatie lijkt me niet heel handig :P
pi_196396850
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 11:21 schreef lemmethinkaboutit het volgende:

[..]

De werkgever beledigen bij een sollicitatie lijkt me niet heel handig :P
Noem je dat beledigen? Ik zou het eerder een spiegel voor houden noemen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 24 november 2020 @ 20:41:34 #25
493385 DarkTimes
Verder dan de tijd.
pi_196397283
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 16:21 schreef Homer85 het volgende:
Een paar jaar geleden heb ik een psychose gehad, mijn enige psychose tot zover.
Destijds heb ik een tijd in de ziektewet gezeten.
Zouden jullie bij een sollicitatie vertellen dat je een psychose hebt gehad? Of gaat dat een werkgever niets aan?
Ik heb op mijn CV staan dat ik in de ziektewet heb gezeten. Vaak vertel ik erbij dat het om een burn-out ging, omdat dat toch minder afschrikt dan een psychose. Hoe staan jullie daarin? Zijn jullie wel of niet eerlijk over je psychose bij het solliciteren?
Ik zou dat hele ziektewet gebeuren überhaupt niet op mijn CV zetten. Tenzij het je niet hindert tijdens het zoeken naar werk maar zelfs dan zou ik twijfelen om het te verwijderen.

Dus dat over jou psychose zou ik al helemaal niet erop zetten of er over vertellen tijdens een gesprek met de werkgever. Het gaat ze inderdaad helemaal niks aan. Vooral als je je nu gewoon weer goed voelt.

En als ze vragen waarom je een tijdje niet hebt gewerkt, zeg je gewoon dat je een aantal baantjes heb gehad, dat niet noemingswaardig waren omdat je daar niet lang hebt gewerkt.

Een beetje liegen voor eigen best wil bij een werkgever is niet erg. Iedereen heeft het weleens gedaan.
The darkest nights produce the brightest stars.
pi_196398359
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:52 schreef Homer85 het volgende:
Ik denk dat de sector ook uitmaakt. Zo kun je in de zorg denk ik een stuk eerlijker zijn dan in veel andere sectoren.
Hm. Aan de ene kant zou ik zeggen ja, er is wel meer begrip maar dat begrip stamt af uit kennis over het ziektebeeld, niet vanuit een soort solidariteitsbegrip.
Er is ook wel een beetje (vind ik) een stigma rondom zelf ziek zijn terwijl je zorg verleent. Van de zorgverlener wordt niet verwacht dat deze zelf ook gezondheidsproblemen heeft.

Anders is denk ik wanneer je van je eigen 'probleem' (om het zo maar even te noemen) je kracht maakt. Dat je bijvoorbeeld, in dit geval bij een psychose, bij de GGZ werkt. Net zoals iemand die een ex-drugsverslaafde is en nu mensen helpt met afkicken (totaal iets anders i know, maar je snapt de strekking hoop ik).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2020 21:51:11 ]
pi_196398861
Ik zou het niet vermelden in de cv / brief, maar eventueel melden tijdens een gesprek als het goed voelt. Ligt ook een beetje aan de sector inderdaad waar je wil gaan werken en wat je taken zullen zijn.

[ Bericht 65% gewijzigd door Sangha op 25-11-2020 08:47:04 ]
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196402611
Mensen worden voor veel “minder” afgewezen. Ik zie dit ook somber in, je mag niet eerlijk zijn. Zijn denk ik 2 opties, als je er geen last meer van hebt gaat het ze nu niks meer aan. Als je bang bent dat het nog een keer voor kan komen kun je kijken of je je kunt laten opnemen in het doelgroepregister, maar als je een (tijdelijk) gesubsidieerde baan zoekt dan is de hoeveelheid en soort banen waar je op kunt solliciteren wel beperkt.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_196455856
Bizarre vraag eigenlijk, ben benieuwd wie jou “verteld” heeft dat dit normaal is.

Natuurlijk niet zeggen.
pi_196462221
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:52 schreef Homer85 het volgende:
Ik denk dat de sector ook uitmaakt. Zo kun je in de zorg denk ik een stuk eerlijker zijn dan in veel andere sectoren.
Ik werk niet, heb een Wajong. Maar heb wel studie gedaan in de zorg (logopedie en taalwetenschappen). Bij het solliciteren naar stages was het al een enorm probleem. En ik had er nog stage bemiddeling bij. Dus ze wisten dat ze iemand met psychiatrische problemen in huis haalden, maar toen ze hoorde wat ging de deur dicht.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_196463098
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 02:36 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ik werk niet, heb een Wajong. Maar heb wel studie gedaan in de zorg (logopedie en taalwetenschappen). Bij het solliciteren naar stages was het al een enorm probleem. En ik had er nog stage bemiddeling bij. Dus ze wisten dat ze iemand met psychiatrische problemen in huis haalden, maar toen ze hoorde wat ging de deur dicht.
Dat is mooi klote zoiets. Bij mijn laatste betaalde baan waar ik voor geleerd had had ik aangegeven dat ik wel 3 maanden voor niks wou werken om mezelf te bewijzen en dat we daarna konden beslissen of we met elkaar verder zouden gaan. Daar gingen ze toen mee akkoord, blijkbaar is niet elke werkgever zo openminded.
pi_196468942
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:12 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Dat vind ik een lastige. Ze hebben ook al eens een referentie opgevraagd bij het bedrijf waar ik uit gevallen ben met een psychose. Als je dan niet vertelt dat je in de ziektewet hebt gezeten, komt dat ook onbetrouwbaar over.
Een gat laten vallen in plaats van de ziektewet kan ook. Maar dat roept ook vragen op. Daarom laat ik dat (ziektewet) er toch op staan.
Volgens mij mag zo'n oud werkgever nog geen eens vertellen wat je wel of niet mankeerde tijdens een periode van niet inzetbaar zijn toen je daar nog in dienst was , of zelfs dat je een tijdje niet inzetbaar bent geweest? AVG en zo?

Ik zou het er uit halen, nieuwe ronde en nieuwe kansen, het is iets uit het verleden en ook maar één keer voorgekomen, maar goed het is jouw CV.
  woensdag 30 december 2020 @ 15:18:11 #33
390098 Homer85
Enjoying life
pi_197095376
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 16:01 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Volgens mij mag zo'n oud werkgever nog geen eens vertellen wat je wel of niet mankeerde tijdens een periode van niet inzetbaar zijn toen je daar nog in dienst was , of zelfs dat je een tijdje niet inzetbaar bent geweest? AVG en zo?

Ik zou het er uit halen, nieuwe ronde en nieuwe kansen, het is iets uit het verleden en ook maar één keer voorgekomen, maar goed het is jouw CV.
Ik laat erin staan dat ik in de ziektewet zat en houd het op burn-out. Dat werkt goed voor mij.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')