abonnement Unibet Coolblue
pi_196370418
Hoe erkenning van de Armeense kwestie als ' genocide' nu als een boemerang terugslaat

De VVD is, nota bene als regeringspartij, zo simpel van geest dat ze nog steeds niet realiseert dat ze er door het politieke christendom (CU, CDA en SGP) en links (SP, PvdA, Groenlinks) in is geluisd met betrekking tot de Armeense kwestie.

Erkenning van de Armeense kwestie als een genocide betekent dat men ook de boeken zal moeten openslaan over de Nederlandse koloniale misstanden uit het verleden. Frankrijk kent hetzelfde probleem.

Ik zie dat in Turkije door de Turkse Telegraaf, Sabah Gazetesi, de Nederlandse huichelarij wordt veroordeeld en er met blokletters wordt geschreven over Nederlandse slachtingen in Ivoorkust, Ghana, Zuid-Afrika, Angola, Namibië en Senegal. En dan spreken we nog niet eens over het optreden in Zuidoost-Azië. Sabah: "De bekendste van de Nederlandse koloniale sporen in Afrika waren de bloedbaden en slachtingen op de Hottentotten".

Dat gebeurt er dus. Het mag geen verrassing voor de VVD zijn dat ze Nederland politiek doelwit hebben gemaakt voor identiteitspolitiek, die nu - door linkse consistentie - in de miljarden kan lopen. Alleen politieke christenen verhinderen momenteel dat we als land voor de bijl gaan.

Hoelang zal dat nog goed gaan?
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370462
Die aanhalingstekens om genocide horen daar niet.
pi_196370478
quote:
6s.gif Op zondag 22 november 2020 22:16 schreef Treinhomo het volgende:
Die aanhalingstekens om genocide horen daar niet.
Ik kan je zo een lijst geven van 10 Westerse historici, verbonden aan Westerse universiteiten die van oordeel zijn dat er (nog) niet van genocide kan worden gesproken zolang Armenië haar archieven deels gesloten houdt.

Maar in tussentijd wordt hier wel een genocide-pleger in de persoon van J.P. Coen met standbeelden en naamgevingen verheerlijkt/vereerd. Laten we eerst naar onze eigen Europese genocides kijken voordat we met onze vinger gaan wijzen naar andere landen.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370488
De Turkse kranten worden hier niet gelezen, dus het lijkt me niet zo'n probleem. Maar als Nederland echt ergens genocide heeft gepleegd moeten we dat erkennen. En als er misstanden zijn geweest ook. Het is misschien verfrissend, maar de meerderheid van de Nederlanders wil niet dat we wegduiken voor misstanden in onze geschiedenis. Kunnen Turken wat van leren.

Ik ken qua hottentotten trouwens alleen de Namibische genocide, dat waren de Duitsers. Het lijkt er op dat de Turkse media er een land naast zitten?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370505
quote:
Op zondag 22 november 2020 22:17 schreef Gibraltar70 het volgende:

Ik kan je zo een lijst geven van 10 Westerse historici, verbonden aan Westerse universiteiten die van oordeel zijn dat er (nog) niet van genocide kan worden gesproken zolang Armenië haar archieven deels gesloten houdt.

Maar in tussentijd wordt hier wel een genocide-pleger in de persoon van J.P. Coen met standbeelden en naamgevingen verheerlijkt/vereerd. Laten we eerst naar onze eigen Europese genocides kijken voordat we met onze vinger gaan wijzen naar andere landen.
Mag jij dit zomaar posten van ome Erdogan ? 11.gif
pi_196370521
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 22:18 schreef Hanca het volgende:
Ik ken qua hottentotten trouwens alleen de Namibische genocide, dat waren de Duitsers. Het lijkt er op dat de Turkse media er een land naast zitten?
De Hottentotten was een volk in Afrika dat woonde in het gebied van de huidige provincie West-Kaap in Zuid-Afrika, toen de Nederlandse kolonisten van de VOC onder Jan van Riebeeck Kaapstad stichtten.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370530
quote:
6s.gif Op zondag 22 november 2020 22:21 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Mag jij dit zomaar posten van ome Erdogan ? [ afbeelding ]
Ik ga in elk geval met open vizier het debat in.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370541
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:22 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Ik ga in elk geval met open vizier het debat in.
Noem je oogkleppen open vizier...
Ik weet wel waar jij op stemt...
Brrrrrr
Juin uit Eigen Tuin!
pi_196370553
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:23 schreef Symphonic het volgende:

[..]

Noem je oogkleppen open vizier...
Ik weet wel waar jij op stemt...
Brrrrrr
Kortom: we hoeven niet te kijken naar onze eigen misdaden tegen de menselijkheid, dan wel die van ONZE BONDGENOTEN. Heb ik het daarmee goed samengevat?
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370557
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:22 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

De Hottentotten was een volk in Afrika dat woonde in het gebied van de huidige provincie West-Kaap in Zuid-Afrika, toen de Nederlandse kolonisten van de VOC onder Jan van Riebeeck Kaapstad stichtten.
Nee, de Khoikhoi (dat is de benaming, Hottentotten is meer een scheldnaam die je eigenlijk niet moet gebruiken) woonden en wonen in een veel groter gebied dan dat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370576
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:25 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Kortom: we hoeven niet te kijken naar onze eigen misdaden tegen de menselijkheid, dan wel die van ONZE BONDGENOTEN. Heb ik het daarmee goed samengevat?
De Nederlanders willen dat juist wel. De meerderheid van de Nederlanders was blij met de excuses aan Indonesië. Misschien voor jou verbazingwekkend, maar Nederlanders willen over het algemeen de zwarte pagina's niet uit de geschiedenis scheuren. Als er echt genocide is gepleegd, zal denk ik de meerderheid ook willen dat we dat erkennen.

Heeft Erdogan al excuses gemaakt aan Armenië en de Armenen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370585
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, de Khoikhoi (dat is de benaming, Hottentotten is meer een scheldnaam die je eigenlijk niet moet gebruiken) woonden en wonen in een veel groter gebied dan dat.
Oorspronkelijk in het zuiden van Afrika. Het kan zo zijn, dat ze na de belegering van Nederland, zich hebben verspreid over Afrika, en opnieuw het mes ingelopen, deze keer die van de Duitsers. Echter, weet ik het niet zeker.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370636
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:29 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Oorspronkelijk in het zuiden van Afrika. Het kan zo zijn, dat ze na de belegering van Nederland, zich hebben verspreid over Afrika, en opnieuw het mes ingelopen, deze keer die van de Duitsers. Echter, weet ik het niet zeker.
Nee, ze woonden (en wonen) in heel Zuidwest Afrika.

Hier: https://nds-nl.m.wikipedia.org/wiki/Khoisan_(volk)

De moord op de Khoikhoi vond plaats in Namibië.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370637
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 22:27 schreef Hanca het volgende:
maar Nederlanders willen over het algemeen de zwarte pagina's niet uit de geschiedenis scheuren. Als er echt genocide is gepleegd, zal denk ik de meerderheid ook willen dat we dat erkennen.

Onlangs zul je bedoelen, na decennialang gluiperig te hebben ontkend.

Laat ik een aantal dingen verduidelijken, ik ben geboren en getogen in Nederland. Ik ben een trotste Nederlander en ben trots op mijn Turkse roots. In Turkije voel ik mij Nederlands, in Nederland voel ik mij Turks. Mijn opa is op zijn 21 ste naar Nederland gekomen en heeft 45 jaar in een glazenfabriek gewerkt en is onlangs in een kistje teruggestuurd naar Turkije.

Ik heb twee brillen op, namelijk mijn Nederlandse bril en Turkse bril. Op deze manier kan ik vanuit verschillende perspectieven en belangen naar dingen kijken en een evenwichtiger analyse van maken. Dit maakt mij een vollediger mens, en dat maakt mij niet een 'BRRR' mens in Nederland.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370659
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:34 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Onlangs zul je bedoelen, na decennialang gluiperig te hebben ontkend.

Laat ik een aantal dingen verduidelijken, ik ben geboren en getogen in Nederland. Ik ben een trotste Nederlander en ben trots op mijn Turkse roots. In Turkije voel ik mij Nederlands, in Nederland voel ik mij Turks. Mijn opa is op zijn 21 ste naar Nederland gekomen en heeft 45 jaar in een glazenfabriek gewerkt en is onlangs in een kistje teruggestuurd naar Turkije.

Ik heb twee brillen op, namelijk mijn Nederlandse bril en Turkse bril. Op deze manier kan ik vanuit verschillende perspectieven en belangen naar dingen kijken en een evenwichtiger analyse van maken. Dit maakt mij een vollediger mens, en dat maakt mij niet een 'BRRR' mens in Nederland.
Je bedoelt dat je een trekpop van Erdogan bent.
Je bent heel erg BRRRRR
Juin uit Eigen Tuin!
pi_196370661
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:34 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Onlangs zul je bedoelen, na decennialang gluiperig te hebben ontkend.

Laat ik een aantal dingen verduidelijken, ik ben geboren en getogen in Nederland. Ik ben een trotste Nederlander en ben trots op mijn Turkse roots. In Turkije voel ik mij Nederlands, in Nederland voel ik mij Turks. Mijn opa is op zijn 21 ste naar Nederland gekomen en heeft 45 jaar in een glazenfabriek gewerkt en is onlangs in een kistje teruggestuurd naar Turkije.

Ik heb twee brillen op, namelijk mijn Nederlandse bril en Turkse bril. Op deze manier kan ik vanuit verschillende perspectieven en belangen naar dingen kijken en een evenwichtiger analyse van maken. Dit maakt mij een vollediger mens, en dat maakt mij niet een 'BRRR' mens in Nederland.
Nou, prima. Dan moet jij je dus trots voelen als de Nederlanders de Armeense genocide erkennen en moet je er tegelijk van balen als jouw andere helft, de Turken, dat niet doen. Misstanden uit de geschiedenis willen wissen is niet iets om trots op te zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370666
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 22:27 schreef Hanca het volgende:

Heeft Erdogan al excuses gemaakt aan Armenië en de Armenen?
Je moet niet over misstanden in het verre verleden beginnen. Dat is wat ik zeg. Het is een recept voor nieuwe conflicten.

Turkije beschuldigen van genocide staat gelijk aan Nederland beschuldigen van koloniale misstanden. Je geeft als regeringspartij een signaal af dat er wat valt te halen als je toegeeft aan dit soort identiteitspolitiek.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370677
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:35 schreef Hanca het volgende:
Nou, prima. Dan moet jij je dus trots voelen als de Nederlanders de Armeense genocide erkennen en moet je er tegelijk van balen als jouw andere helft, de Turken, dat niet doen.
Het blijft mij verbazen hoe ongenuanceerd je, en veel anderen, dit blijft zien. Kijk eens naar je eigen woordkeuze: het milde "fout" in koloniale verleden versus "genocide".

Turkije ontkent niet wat er is gebeurd, maar weigert het een genocide te noemen, waardoor je richting herstelbetalingen en grondonteigening zou gaan.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370705
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:36 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Het blijft mij verbazen hoe ongenuanceerd je, en veel anderen, dit blijft zien. Kijk eens naar je eigen woordkeuze: het milde "fout" in koloniale verleden versus "genocide".

Turkije ontkent niet wat er is gebeurd, maar weigert het een genocide te noemen, waardoor je richting herstelbetalingen en grondonteigening zou gaan.
Ik heb nergens het milde fout gebruikt (dat hele woord heb ik zelfs niet gebruikt in dit topic). Ik heb alleen onderscheid gemaakt in misstanden en genocide, omdat je voor een genocide aan bepaalde elementen moet voldoen. Waar de Armeense genocide duidelijk aan voldoet. Net als de Namibische genocide, die gewoon erkend wordt door de Duitsers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370723
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik heb nergens het milde fout gebruikt. Ik heb alleen onderscheid gemaakt in misstanden en genocide, omdat je voor een genocide aan bepaalde elementen moet voldoen. Waar de Armeense genocide duidelijk aan voldoet. Net als de Namibische genocide, die gewoon erkend wordt door de Duitsers.
Tot nu toe zijn er in de geopende Osmaanse archieven en in archieven elders ter wereld geen bewijzen gevonden dat er opdracht zou zijn gegeven om het Armeense volk uit te roeien. En eveneens tot nu toe mogen internationale wetenschappers niet de belangrijkste Armeense archieven inzien en bestuderen.

Op 23 april 2014 heeft de Turkse president Erdogan zijn medeleven betuigd aan de Armeense nabestaanden. Turkije heeft eveneens gepleit voor de oprichting van een historische commissie, bestaande uit wetenschappers uit Turkije, Armenië en andere landen, om de gebeurtenissen van 1915 op een wetenschappelijke manier te onderzoeken.

Hierbij dienen ook de volgende Armeense archieven geopend te worden, en liefst zo spoedig mogelijk in verband met het achteruitgaan van de kwaliteit van sommige: allereerst het Nationale Staatsarchief van Armenië (niet te verwarren met het Armeense ‘museumarchief’ met persoonlijke verhalen van/over slachtoffers, waarop Armeniërs in Nederland wijzen en waarvan bijvoorbeeld voor de film ”De bloedbroeders” gebruik is gemaakt). Maar ook de Dashnak Archieven in Boston en het archief van de Armeense Patriarch in Jeruzalem.

Zolang Armeniërs geen inzicht geven in wat er zich nog meer heeft afgespeeld, blijft de pijn bij velen voortduren. Laten we ervoor waken om standpunten in te nemen vanuit hedendaagse anti-Turkse en anti-islamitische sentimenten, waarop de laatste acties in de Tweede Kamer voornamelijk gebaseerd lijken te zijn.

Het zou ten slotte beter zijn als de intensieve lobby door met name rijke Armeniërs in de Verenigde Staten richting media, organisaties, overheden en dergelijke, in onder meer Europa, zich zou richten op investeringen in Armenië, een land dat er economisch en politiek niet goed voorstaat.

Daar ligt de crux van wat er nu gaande is.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370746
De crux zit hem er in dat Turkije te trots is om eerlijk naar zijn verleden te kijken. Dat Erdogan als hij de genocide erkent zijn herverkiezing wel kan vergeten. Dat Turkije bang is dat het economische schade zal ondervinden van het erkennen van de waarheid. Dat is de crux.

Maar dat moet andere landen niet weerhouden van het erkennen van wat er is gebeurd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370760
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:35 schreef Symphonic het volgende:
Je bedoelt dat je een trekpop van Erdogan bent.
Je bent heel erg BRRRRR
ik mag hopen dat je realiseert hoe dit verwordt tot jij-bakken. Dat is waarom ik hier moeite mee heb.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370776
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:42 schreef Hanca het volgende:
Maar dat moet andere landen niet weerhouden van het erkennen van wat er is gebeurd.
Waarom is men zo pervers geobsedeerd door een "erkenning" van een gebeurtenis door een select groepje mensen. Alsof er zonder het oordeel of bevestiging van een aantal specifieke individuen een historische gebeurtenis wel of niet is gebeurd voor degene die zo obsessief bezig zijn met een "erkenning".

Juist, het is een pressiemiddel.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370787
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:44 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Waarom is men zo pervers geobsedeerd door een "erkenning" van een gebeurtenis door een select groepje mensen. Alsof er zonder het oordeel of bevestiging van een aantal specifieke individuen een historische gebeurtenis wel of niet is gebeurd voor degene die zo obsessief bezig zijn met een "erkenning".

Juist, het is een pressiemiddel.
Nee, het is gewoon niet weglopen voor de feiten. Feitrn die voor de Armenen heel belangrijk zijn. Je weet dat Atatürk de Armeense genocide al erkent heeft in 1920, trouwens?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370809
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 22:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, het is gewoon niet weglopen voor de feiten. Feitrn die voor de Armenen heel belangrijk zijn. Je weet dat Atatürk de Armeense genocide al erkent heeft in 1920, trouwens?
Wauw, bron graag!

Karl Popper:
"Wanneer de hardhoofden denken een feit te hebben ontdekt, realiseren ze niet dat het slechts een conventie is dat ze voorstellen (een voorlopigheid, red.). Conventies kunnen echter dogma's worden als je faalt kritisch te blijven."
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370833
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:47 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Wauw, bron graag!

Karl Popper:
"Wanneer de hardhoofden denken een feit te hebben ontdekt, realiseren ze niet dat het slechts een conventie is dat ze voorstellen (een voorlopigheid, red.). Conventies kunnen echter dogma's worden als je faalt kritisch te blijven."
De bron is Taner Akçam, de grootste kenner op dit gebied: https://www.trouw.nl/nieu(...)lauw-benul~be6d6092/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370841
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

De bron is Taner Akçam, de grootste kenner op dit gebied: https://www.trouw.nl/nieu(...)lauw-benul~be6d6092/
Taner Akçam _O-
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370868
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:50 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Taner Akçam _O-
Ja, een Turk die zelf eerst ook de genocide niet erkende. Maar na onderzoek tot een andere conclusie kwam. Dus een onverdachte bron. Beter dan de Turkse media, die allemaal onder censuur staan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196370902
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, een Turk die zelf eerst ook de genocide niet erkende. Maar na onderzoek tot een andere conclusie kwam. Dus een onverdachte bron. Beter dan de Turkse media, die allemaal onder censuur staan.
Alleen zijn naam is Turks, voor de rest geen Turks aan, maar ik wil niet in deze discussie verwikkeld raken. Ik kan jou een lijst van historici geven die werkzaam zijn op gerenommeerde universiteiten in West-Europa en de Verenigde Staten, die duidelijk aangeven dat er onvoldoende bewijslast is en we niet kunnen spreken van een genocide. Een uitkomst zou zijn als de Armeense overheidsarchief wordt opengesteld aan internationale historici, maar die willen er niet aan meewerken. Het roepen komt ze beter uit.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196370988
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:55 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Alleen zijn naam is Turks, voor de rest geen Turks aan, maar ik wil niet in deze discussie verwikkeld raken. Ik kan jou een lijst van historici geven die op gerenommeerde universiteiten in de West-Europa en de Verenigde Staten werkzaam zijn, die duidelijk aangeven dat er onvoldoende bewijslast is en we niet kunnen spreken van een genocide. Een uitkomst zou zijn als de Armeense overheidsarchief wordt opengesteld aan internationale historici, maar die willen er niet aan meewerken. Het roepen komt ze beter uit.
Het Ottomaanse Archief is dus duidelijk genoeg. En dat is gewoon het archief uit Turkije, een onverdachte bron. Alleen helaas kunnen weinig mensen die taal blijkbaar lezen.

En Taner Akçam is gewoon in Turkije geboren, dus 100% een Turk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zondag 22 november 2020 @ 23:10:44 #31
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_196371153
Een genocide een kwestie noemen :')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_196371191
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 23:10 schreef Plompzakker het volgende:
Een genocide een kwestie noemen :')
Door wie wordt deze kwestie bestempeld als genocide? Wie zijn de partijen, wat zijn de belangen van deze partijen. In hoeverre hebben deze partijen, het recht om een ander te wijzen op haar morele plichten.

Laat de geschiedenis over aan historici en niet aan de knaapjes die in maart weer mensen moeten lokken naar de stembus.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator zondag 22 november 2020 @ 23:15:19 #33
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_196371219
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 23:13 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Door wie wordt deze kwestie bestempeld als genocide? Wie zijn de partijen, wat zijn de belangen van deze partijen. In hoeverre hebben deze partijen, het recht om een ander te wijzen op haar morele plichten.

Laat de geschiedenis over aan historici en niet aan de knaapjes die in maart weer mensen moeten lokken naar de stembus.
Door onder andere bijvoorbeeld door de Nederlandse politiek
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_196371383
Ja, ik zou een aanpassing van de titel hier wel terecht vinden, inderdaad.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196371397
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 23:15 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Door onder andere bijvoorbeeld door de Nederlandse politiek
Ja, unaniem met 150 zetels. Dus echt een politiek vraagstuk is het niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zondag 22 november 2020 @ 23:26:56 #36
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_196371412
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 23:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, unaniem met 150 zetels. Dus echt een politiek vraagstuk is het niet.
Was dat voor of na de tijd van denk? :D
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_196371425
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 23:25 schreef Hanca het volgende:
Ja, ik zou een aanpassing van de titel hier wel terecht vinden, inderdaad.
Haha, daar gaan we weer. Je moet soms -hoe oneens je ook bent- de ander, de ruimte geven om op zijn eigen manier dingen te interpreteren en te benoemen.

Ik ben bijv. tijdens deze reacties 0x boos geworden of ergens aan geknepen, maar ik denk dat jij dat wel iets meer hebt, aangezien je ook steeds titels van mijn posts wil wijzigen en misschien ook wel wil sluiten.

Is toch zonde? Terwijl ik er oprecht de tijd voor neem.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196371503
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 23:27 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Haha, daar gaan we weer. Je moet soms -hoe oneens je ook bent- de ander, de ruimte geven om op zijn eigen manier dingen te interpreteren en te benoemen.

Ik ben bijv. tijdens deze reacties 0x boos geworden of ergens aan geknepen, maar ik denk dat jij dat wel iets meer hebt, aangezien je ook steeds titels van mijn posts wil wijzigen en misschien ook wel wil sluiten.

Is toch zonde? Terwijl ik er oprecht de tijd voor neem.
O, ik ben helemaal niet boos hoor. Maar het komt nu over alsof Fok! de Armeense genocide niet erkent en dat is natuurlijk redelijk apart.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196371516
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 23:26 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Was dat voor of na de tijd van denk? :D
2004: https://www.christenunie.(...)meense-genocide.html

Bij de herhaling in 2018 (omdat het kabinet het nog steeds over de Armeense kwestie had) stemde alleen Denk tegen: https://www.ad.nl/politie(...)e-genocide~a431fcf8/

Kabinet noemt het nog steeds de "kwestie van de Armeense genocide": https://www.ewmagazine.nl(...)enocide-niet-589339/

Wat natuurlijk vrij apart is. Diverse kabinetsleden hebben in 2012 voor deze motie gestemd: https://www.parlementaire(...)pmj1ey0/viuqkewetxnj
Maar mogen nu dus niet meer het woord Armeense genocide gebruiken.

[ Bericht 12% gewijzigd door Hanca op 22-11-2020 23:44:41 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196371532
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 23:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

O, ik ben helemaal niet boos hoor. Maar het komt nu over alsof Fok! de Armeense genocide niet erkent en dat is natuurlijk redelijk apart.
Wees niet bang. Ik spreek hier namens mijzelf, jullie hebben mij niet gekozen, dus spreken namens jullie zit er niet in.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  zondag 22 november 2020 @ 23:54:26 #41
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_196371644
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:36 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Je moet niet over misstanden in het verre verleden beginnen. Dat is wat ik zeg.
En dan komen leuteren over misstanden ten tijde van de stichting van Kaapstad, die heel wat eerder is gesticht dan de Armenen door de Turken zijn uitgemoord.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_196371664
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 23:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En dan komen leuteren over misstanden ten tijde van de stichting van Kaapstad, die heel wat eerder is gesticht dan de Armenen door de Turken zijn uitgemoord.
De Turkse krant 'Sabah' reageerde middels dit artikel op de Nederlandse aantijgingen, actie = reactie. Dat is wat ik bedoel met mijn uitspraak.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 01:56:50 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196372054
beetje de omgekeerde wereld dit he?

Erdogan noemde Nederland op een gegeven moment iedere week facistisch en weet ik veel wat nog meer in zijn wekelijkse vlog oid omdat we zijn verkiezingscampagne niet in NL wilden zien en daarna kwam de erkenning van de Armeense genocide ... actie/reactie

had hij dat niet gedaan dan was die erkenning er noet gekomen

als je Turkse Telegraaf aan de hand daarvan wil kijken wie er het meeste bloed vergoten heeft in de geschiedenis dan geloof ik niet dat we ons tov Turkije heel erg hoeven te schamen eerlijk gezegd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 november 2020 @ 10:34:22 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196374225
Ik zie het probleem niet zo. Die daders zijn allemaal al lang dood en ik heb er niets mee te schaften.

Die houding zou de Turken ook goed doen.
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 10:40:44 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196374294
mwah Pieter Coen is hier gewoon controversieel, juist omdat wij wel zonder oogkleppen naar de geschiedenis durven kijken

dat die figuren al dood zijn lijkt me echt helemaal niet relevant
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 10:42:43 #46
54278 crew  Tijger_m
42
pi_196374327
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 23:58 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

De Turkse krant 'Sabah' reageerde middels dit artikel op de Nederlandse aantijgingen, actie = reactie. Dat is wat ik bedoel met mijn uitspraak.
En waarom moet Nederland zich wat aantrekken van wat een krant in Turkije vindt daarover?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 23 november 2020 @ 10:42:43 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196374328
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:40 schreef sp3c het volgende:
mwah Pieter Coen is hier gewoon controversieel, juist omdat wij wel zonder oogkleppen naar de geschiedenis durven kijken

dat die figuren al dood zijn lijkt me echt helemaal niet relevant
Ja maar het is allemaal leuk en interessant voor historici. Niet iets dat verder invloed heeft op het beleid van onze overheid.
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 10:58:36 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196374575
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja maar het is allemaal leuk en interessant voor historici. Niet iets dat verder invloed heeft op het beleid van onze overheid.
zoals gezegd, als Erdo niet full retard was gegaan dan had Nederland de Armeense genocide niet erkend ... dat is gewoon een politiek dingetje

en verder, lekker belangrijk idd

geloof iig niet dat iemand er warm of koud van gaat worden als een Turkse krant trots dingen af gaat drukken die ze in Nederlandse geschiedenisboeken hebben gevonden _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 10:59:36 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196374590
ken het artikel niet maar ik gok dat ik hem met algemene kennis nog kan aanvullen ook :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 november 2020 @ 11:00:29 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196374610
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

zoals gezegd, als Erdo niet full retard was gegaan dan had Nederland de Armeense genocide niet erkend ... dat is gewoon een politiek dingetje

en verder, lekker belangrijk idd

geloof iig niet dat iemand er warm of koud van gaat worden als een Turkse krant trots dingen af gaat drukken die ze in Nederlandse geschiedenisboeken hebben gevonden _O-
Je zou zeggen dat het eerder een eer is dat ze in Turkije zoveel interesse hebben in de historie van ons land. :D
pi_196376812
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:34 schreef Hexagon het volgende:
Die houding zou de Turken ook goed doen.
Trump weigert al jaren de Armeense kwestie een 'genocide' te noemen. Dit jaar opnieuw.
Trump ziet dat de deportatie ("tehçir") van Ottomaanse Armenen in 1915 finaal mislukte en dat is waar. De intentie was wel deportatie; geen gerichte vernietiging.

Het was de zoveelste mislukte operatie van het Comité voor Eenheid en Vooruitgang (CEV), dat met een staatsgreep in 1909 aan de macht was gekomen en het Ottomaanse rijk in een oorlog met Groot-Brittannië en het Russische tsarenrijk had gestort door te alliëren met de Duitsers in plaats van neutraal te blijven volgens het beleid van de afgezette sultan Abdulhamid II.

Oost-Anatolische, Ottomaanse Armenen werden op last van de nieuwe macht in Istanbul gedeporteerd naar Deir ez-Zor in Syrië nadat Armeens-Ottomaanse politieke partijen (Hunchak en Dashnak) overliepen naar de Russen aan het oostfront. Deze partijen organiseerden massaal, als Russische 'proxy', interne opstanden op een moment dat het rijk zeer kwetsbaar was. In 1915 probeerde het rijk juist een ongekende aanval van de Britten op Istanbul aan het westfront (500 duizend doden!) af te slaan. Die interne opstanden leidden tot duizenden slachtoffers onder Ottomaanse soldaten en schade aan de oostelijke infrastructuur.

Eigenlijk zou Turkije zelf ook een Dag van Loyaliteit moeten organiseren, waarin het zelf zowel alle Ottomaanse slachtoffers van toen (waaronder de 500 duizend Armeense Ottomanen) als het verraad van machtige oostelijk Armeens-Ottomaanse partijen gedenkt. Turkije zou een beleid moeten ontwikkelen om dit narratief te doorbreken.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 14:07:18 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196377198
Trump is niet echt president van Nederland

zijn mening boeit ook niet zo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196377406
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:13 schreef Gibraltar70 het volgende:
Ik zie dat in Turkije door de Turkse Telegraaf, Sabah Gazetesi, de Nederlandse huichelarij wordt veroordeeld en er met blokletters wordt geschreven over Nederlandse slachtingen in Ivoorkust, Ghana, Zuid-Afrika, Angola, Namibië en Senegal. En dan spreken we nog niet eens over het optreden in Zuidoost-Azië. Sabah: "De bekendste van de Nederlandse koloniale sporen in Afrika waren de bloedbaden en slachtingen op de Hottentotten".
Dan valt het allemaal heel erg mee dus. Een paar schermutselingen met die xenofobe Hottentotten die culturele verrijking niet konden waarderen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 november 2020 @ 15:06:10 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196377982
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 13:41 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Trump weigert al jaren de Armeense kwestie een 'genocide' te noemen. Dit jaar opnieuw.
Trump ziet dat de deportatie ("tehçir") van Ottomaanse Armenen in 1915 finaal mislukte en dat is waar. De intentie was wel deportatie; geen gerichte vernietiging.

Het was de zoveelste mislukte operatie van het Comité voor Eenheid en Vooruitgang (CEV), dat met een staatsgreep in 1909 aan de macht was gekomen en het Ottomaanse rijk in een oorlog met Groot-Brittannië en het Russische tsarenrijk had gestort door te alliëren met de Duitsers in plaats van neutraal te blijven volgens het beleid van de afgezette sultan Abdulhamid II.

Oost-Anatolische, Ottomaanse Armenen werden op last van de nieuwe macht in Istanbul gedeporteerd naar Deir ez-Zor in Syrië nadat Armeens-Ottomaanse politieke partijen (Hunchak en Dashnak) overliepen naar de Russen aan het oostfront. Deze partijen organiseerden massaal, als Russische 'proxy', interne opstanden op een moment dat het rijk zeer kwetsbaar was. In 1915 probeerde het rijk juist een ongekende aanval van de Britten op Istanbul aan het westfront (500 duizend doden!) af te slaan. Die interne opstanden leidden tot duizenden slachtoffers onder Ottomaanse soldaten en schade aan de oostelijke infrastructuur.

Eigenlijk zou Turkije zelf ook een Dag van Loyaliteit moeten organiseren, waarin het zelf zowel alle Ottomaanse slachtoffers van toen (waaronder de 500 duizend Armeense Ottomanen) als het verraad van machtige oostelijk Armeens-Ottomaanse partijen gedenkt. Turkije zou een beleid moeten ontwikkelen om dit narratief te doorbreken.
Als Trump zegt dat iets zo is dan weet je meestal dat het niet waar is.
pi_196379617
quote:
83s.gif Op maandag 23 november 2020 14:07 schreef sp3c het volgende:
Trump is niet echt president van Nederland

zijn mening boeit ook niet zo
Haha, weet je dit zeker? Wij zijn onafhankelijk van de VS? Ik zou dit niet al te hard roepen, zeker niet naast Balkenende en Rutte :D .
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 17:10:35 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196379686
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:05 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Haha, weet je dit zeker? Wij zijn onafhankelijk van de VS? Ik zou dit niet al te hard roepen, zeker niet naast Balkenende en Rutte :D .
ja we zijn onafhankelijk van de VS
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 17:11:07 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196379693
weet ook niet waarom dat uitleg nodig heeft tbh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196384198
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:11 schreef sp3c het volgende:
weet ook niet waarom dat uitleg nodig heeft tbh
Nou ja, toen de Duitse bezetter was verslagen werden de VS de facto en de iure bezetter zoals het hoort. Je kunt je afvragen wanneer die militaire bezetting precies geeindigd is aangezien met de oprichting van de NATO niets aan die de facto militaire bezetting veranderd is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_196384431
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:11 schreef sp3c het volgende:
weet ook niet waarom dat uitleg nodig heeft tbh
Ik moet nog de eerste kritische noot op het Amerikaanse beleid of weigering van een militair offensief op verzoek van de VS, vanuit Nederland nog meemaken.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator maandag 23 november 2020 @ 22:03:38 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196385004
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 21:36 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Ik moet nog de eerste kritische noot op het Amerikaanse beleid of weigering van een militair offensief op verzoek van de VS, vanuit Nederland nog meemaken.
hoeveel Nederlanders zitten er nog in Uruzgan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196390259
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 23:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Armenen door de Turken zijn uitgemoord.
H1N1 virus veroorzaakte 100 miljoen doden over de hele wereld rond 1915. Dit wordt niet meegenomen als mogelijke doodsoorzaak van de Armenen. In de archieven van de Turken komt dit echter wel naar voren.
Zouden de Armenen immuun zijn geweest?
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 12:23:25 #62
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196390483
ze moeten er juist heel erg veel vatbaarder voor zijn geweest als je al die extra doden bij de Spaanse Griep op de rekening wilt schuiven en dat gelooft echt niemand

maar wat is het doel nu van dit topic dan?

de boel goedpraten of de Nederlandse retoriek wbt de Armeense kwestie bespreken zoals de titel suggereert?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Beste debater 2022 dinsdag 24 november 2020 @ 23:02:36 #63
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_196399438
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:36 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Je moet niet over misstanden in het verre verleden beginnen. Dat is wat ik zeg. Het is een recept voor nieuwe conflicten.

Turkije beschuldigen van genocide staat gelijk aan Nederland beschuldigen van koloniale misstanden. Je geeft als regeringspartij een signaal af dat er wat valt te halen als je toegeeft aan dit soort identiteitspolitiek.
Ik als katholiek stel bij deze dat de katholieke kerk heel wat ellende en rottigheid heeft veroorzaakt en dat het eens tijd wordt dat paus Frans de hele keet daar eens goed opschudt. Verder blijf ik trotse katholiek vanwege de legio geloofsgenoten die voor en na mij de grootste werken van barmhartigheid verricht hebben en zullen verrichten, blijft het een fundamenteel onderdeel van mijn identiteit, acht ik de katholieke geloofsboodschap de mooiste (en idem de kunst), maar dienen we t.a.t kritisch te blijven op zelfbenoemde vertegenwoordigers van het goddelijke...

Zo moeilijk is het allemaal niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 23:11:47 #64
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_196399556
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:07 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

H1N1 virus veroorzaakte 100 miljoen doden over de hele wereld rond 1915. Dit wordt niet meegenomen als mogelijke doodsoorzaak van de Armenen. In de archieven van de Turken komt dit echter wel naar voren.
Zouden de Armenen immuun zijn geweest?
1918 was dat virus. Of zouden de Armenen het gecreëerd hebben?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 23:16:42 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196399645
hoe dan ook, als Erdogan niet zo tof had gedaan was die erkenning er waarschijnlijk niet gekomen

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196399883
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 23:16 schreef sp3c het volgende:
hoe dan ook, als Erdogan niet zo tof had gedaan was die erkenning er waarschijnlijk niet gekomen

[ afbeelding ]
De stokken om mee te slaan waren op, dan is grijpen naar de Armeense kwestie, meestal de snelle oplossing. Lachwekkend, vooral als het van landen komt die de halve wereld hebben geplunderd en uitgemoord.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 23:55:22 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196400149
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 23:34 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

De stokken om mee te slaan waren op, dan is grijpen naar de Armeense kwestie, meestal de snelle oplossing. Lachwekkend, vooral als het van landen komt die de halve wereld hebben geplunderd en uitgemoord.
Nederland heeft helemaal geen reden om Turkije te slaan, dat is alsof Rico Verhoeven een vakkenvuller in elkaar begint te rammelen zonder reden maar ga het dan ook niet opzoeken

en of het lachwekkend is?
blijkbaar zijn de Turken er nog steeds mee bezig terwijl we in Nederland allang weer met boeiende dingen als eikenprocessierupsen en shit bezig zijn dus het is iig effectief
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196400179
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 23:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

Nederland heeft helemaal geen reden om Turkije te slaan, dat is alsof Rico Verhoeven een vakkenvuller in elkaar begint te rammelen zonder reden
Dezelfde Turken (in jouw voorbeeld: de vakkenvuller) hielp de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden de Gouden Eeuw in door niet alleen de Spaanse vloot zware verliezen in de Middellandse Zee toe te brengen, maar ook door haar als eerste land te erkennen. Dankzij het Ottomaanse rijk kon Nederland haar vloot opbouwen aan de Noordzee en vrijelijk de zeeën en oceanen bevaren.

Alsof dat niet genoeg was lieten de Ottomanen Nederland in 1612 toe tot hun douane-unie. Met het bestand kreeg de protestantse republiek van de lage landen toegang tot Ottomaanse havens in drie continenten: Thessaloniki, Athene, Gallipoli (Istanbul), Izmir, Aleppo, Sidon, Tunis en Algiërs.

Dankbaar schonken de Nederlanden 'rariteyten' (giften) aan het Ottomaanse rijk om hun loyaliteit te tonen: textiel, meubels, aardewerk, drukwerk, kaarten, atlassen, voedingsmiddelen, telescopen, lakwerk, noem het maar.

Dit was het beste dat de Nederlandse gewesten was overkomen; rechten werden toegekend die zelfs de Fransen, Engelsen en Venetianen niet hadden genoten (Verblack, 1612).

Dit krijg jij natuurlijk allemaal niet mee, want de Turken zijn moslim en die moeten wij niet verheerlijken of eren. Echter, de hoofdrolspelers op het wereldtoneel verandert om de zoveel tijd, dus maak je borst maar nat voor China.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
  Moderator woensdag 25 november 2020 @ 00:03:20 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196400205
ugh als we de moslimkaart trekken ben ik klaar hoor :{w
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196400236
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 00:03 schreef sp3c het volgende:
ugh als we de moslimkaart trekken ben ik klaar hoor :{w
Aangepast 8}
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196400740
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 23:34 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

De stokken om mee te slaan waren op, dan is grijpen naar de Armeense kwestie, meestal de snelle oplossing. Lachwekkend, vooral als het van landen komt die de halve wereld hebben geplunderd en uitgemoord.
Nederland heeft niet de halve wereld geplunderd en uitgemoord, maar 100 jaar geleden en nog wat zijn er honderdduizenden Armeniers dood gegaan door het beleid van de Turkse regering .
Wat er precies gebeurde weet ik niet.... maar ik heb het recht om dat te zeggen zo.
Wat andere Nederlanders ooit hebben gedaan is niet mijn schuld en heeft niks met mijn recht van spreken te maken. Een rus of een georgier heeft ook recht van spreken over van alles en nog wat Dat recht is niet af te pakken door wat Stalin gedaan heeft .
Idem heeft elke turk het recht op meningsuiting, ongeacht wat Erdogan uitvreet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 25-11-2020 02:55:10 ]
  Moderator woensdag 25 november 2020 @ 02:16:31 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196400758
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 00:05 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Aangepast 8}
slaat nog steeds nergens op, er is simpelweg niemand die ontkent wat je zegt (al dik je het wel een beetje aan hoor) en het heeft weinig relevantie tov de huidige situatie

het Ottomaanse rijk was een wereldmacht, Nederland in de gouden eeuw ook

vandaag de dag zijn beiden dat niet en zitten beiden nauwelijks in elkaars vaarwater

dus nogmaals ... Nederland heeft geen enkele reden om Turkije te slaan die ontstaat pas op het moment dat Erdo tof begint te doen en op dat moment is de Armeense kwestie een hele makkelijke en hele lange teen om op te staan

tl;dr: eigen schuld, dikke bult

[ Bericht 7% gewijzigd door sp3c op 25-11-2020 10:25:44 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 25 november 2020 @ 02:34:49 #73
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_196400786
Hoeveel krijg je per maand van Ome Erdogan voor deze Turkse Propaganda?
Zuiger van het FOK!-OMT
  Moderator woensdag 25 november 2020 @ 02:37:32 #74
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196400789
niks gok ik, hij zegt ook niets raars verder het is alleen wat eenzijdig

wat logisch is als je Turkse en Nederlandse kranten leest want voor Nederland is dit allang klaar en in Turkije leeft het blijkbaar nog
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196402310
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 13:41 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Trump weigert al jaren de Armeense kwestie een 'genocide' te noemen. Dit jaar opnieuw.
Trump ziet dat de deportatie ("tehçir") van Ottomaanse Armenen in 1915 finaal mislukte en dat is waar. De intentie was wel deportatie; geen gerichte vernietiging.

Het was de zoveelste mislukte operatie van het Comité voor Eenheid en Vooruitgang (CEV), dat met een staatsgreep in 1909 aan de macht was gekomen en het Ottomaanse rijk in een oorlog met Groot-Brittannië en het Russische tsarenrijk had gestort door te alliëren met de Duitsers in plaats van neutraal te blijven volgens het beleid van de afgezette sultan Abdulhamid II.

Oost-Anatolische, Ottomaanse Armenen werden op last van de nieuwe macht in Istanbul gedeporteerd naar Deir ez-Zor in Syrië nadat Armeens-Ottomaanse politieke partijen (Hunchak en Dashnak) overliepen naar de Russen aan het oostfront. Deze partijen organiseerden massaal, als Russische 'proxy', interne opstanden op een moment dat het rijk zeer kwetsbaar was. In 1915 probeerde het rijk juist een ongekende aanval van de Britten op Istanbul aan het westfront (500 duizend doden!) af te slaan. Die interne opstanden leidden tot duizenden slachtoffers onder Ottomaanse soldaten en schade aan de oostelijke infrastructuur.

Eigenlijk zou Turkije zelf ook een Dag van Loyaliteit moeten organiseren, waarin het zelf zowel alle Ottomaanse slachtoffers van toen (waaronder de 500 duizend Armeense Ottomanen) als het verraad van machtige oostelijk Armeens-Ottomaanse partijen gedenkt. Turkije zou een beleid moeten ontwikkelen om dit narratief te doorbreken.
Ze hoefden alleen maar een stukje door de woestijn te lopen, wij kunnen er toch ook niks aan doen dat ze dat zo slecht afging? Dus wat nou genocide? :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 25 november 2020 @ 09:03:45 #76
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_196402376
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 17:05 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Haha, weet je dit zeker? Wij zijn onafhankelijk van de VS? Ik zou dit niet al te hard roepen, zeker niet naast Balkenende en Rutte :D .
Dat zou wel moeten uiteindelijk. Maar los daarvan kan je een genocide gepleegd door een groep denk ik nooit gebruiken omdat gedaan door een ander te rechtvaardigen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator woensdag 25 november 2020 @ 10:27:44 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196403442
natuurlijk is Nederland onafhankelijk van de VS, de beperkte hoogte van ons defensiebudget en de Amerikaanse mening daarover zegt al genoeg _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 25 november 2020 @ 10:35:28 #78
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_196403520
quote:
83s.gif Op woensdag 25 november 2020 02:37 schreef sp3c het volgende:
niks gok ik, hij zegt ook niets raars verder het is alleen wat eenzijdig

wat logisch is als je Turkse en Nederlandse kranten leest want voor Nederland is dit allang klaar en in Turkije leeft het blijkbaar nog
Behalve dan de assumptie dat de massa's Armeniërs zijn gestorven in 1915 aan de griep van 1918 :')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  Moderator woensdag 25 november 2020 @ 11:12:39 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196403996
ik zeg ook niet dat het allemaal klopt he ;)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 25 november 2020 @ 11:20:58 #80
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_196404110
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 23:34 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

De stokken om mee te slaan waren op, dan is grijpen naar de Armeense kwestie, meestal de snelle oplossing. Lachwekkend, vooral als het van landen komt die de halve wereld hebben geplunderd en uitgemoord.
Dus dat praat genocide en volkerenmoord goed. Ik zie de logica van je redenatie niet? Daarnaast kom je steeds met het Ottomaanse rijk als nutteloos voorbeeld.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 25 november 2020 @ 12:32:53 #81
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_196405280
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 11:20 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dus dat praat genocide en volkerenmoord goed. Ik zie de logica van je redenatie niet? Daarnaast kom je steeds met het Ottomaanse rijk als nutteloos voorbeeld.
Precies. Als je een voorbeeld van uitmoorden en plunderen wilt, is het Ottomaanse Rijk een uitstekende keuze.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Redactie Games woensdag 25 november 2020 @ 15:04:35 #82
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_196407793
Dank voor de aanpassing, tijger.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
  woensdag 25 november 2020 @ 15:55:54 #83
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196408487
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 23:11 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

1918 was dat virus. Of zouden de Armenen het gecreëerd hebben?
TS is misschien in de war met de loopgravenoorlog die in 1915 begon. Die kostte miljoenen soldaten uit Engeland, Frankrijk, België en Duitsland het leven, en via een onopgehelderd soort sympathetische magie ook de Armeniërs.
  Moderator woensdag 25 november 2020 @ 16:06:15 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196408613
zelfs in het ernstigste geval van h1n1 in de wereld blijft er nog ruim een miljoen doden over dus echt een (volledige) verklaring zou het sowieso niet zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 25 november 2020 @ 16:28:55 #85
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_196408922
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 00:01 schreef Gibraltar70 het volgende:
dus maak je borst maar nat voor China.
China is inderdaad een supermacht om rekening mee te houden. Het Ottomaanse rijk en Turkije vergane glorie in dat licht.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')