abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 november 2020 @ 21:40:53 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196369848
Wij willen een set nieuwe kasten conform eigen ontwerp laten bouwen. Nu zit ik naast het ontwerp zelf ook even te puzzelen op de keuze voor het hout.

We wonen in een oud huis en het hoeft voor ons niet super strak. Ergens hebben we zelfs liever wat kleine oneffenheden etc om het er al wat geleefd uit te laten zien. De kasten gaan in de hoogglans witte lak.

Delen als bladen, bodem, poten, worden gewoon massief hout (eventueel gevingerlast). Zij- en achter panelen uit 5 en 12mm multiplex.

Voor de hout keus vroeg ik me even af wat wijs is: Ergens denk ik dat de boel gewoon uit vuren laten maken prima moet kunnen. Zeker als alles toch in de lak gaat en je de originele houtstructuur niet meer ziet is de meerwaarde van mooi eiken oid -lijkt mij- in elk geval voor het visuele aspect niet zo aanwezig, maar wie weet mis ik wat.

Wat voor hout keuzes zouden hier handig zijn?
Het hoeft op zich niet perse goedkoop om alleen de kosten laag te houden, maar als duurder hout weinig toe voegt bewaren we het geld liever voor wat anders leuks :)

Dit is -work in progress van- wat we van plan zijn ter info:
pi_196370865
Die onderkant is een glitch?
pi_196372734
Ik heb jaren in de meubelen gezeten en ook kasten op maat laten maken voor klanten. Voorheen maakten we deze kasten altijd uit vuren of grenen.

Naarmate de marges kleiner werden werd steeds meer MDF toegepast. Daarvan ging de uitstraling en het gevoel echt achteruit.

Vuren planken of MDF platen hebben echt een andere look, feel en klank. Daarnaast heeft MDF natuurlijk wat vervelende eigenschappen bij beschadiging, is het zwaar, gaat het doorhangen etc.

Soms maakten we de top bladen van eiken, blank was ook wel iets wat vaker voorkwam. Als het gelakt wordt ben je het voordeel voor een groot deel kwijt want beschadigen zal het toch (de lak voornamelijk).

We leverden de kasten trouwens ook vaak "distressed" wat dus kunstmatig verouderd betekent. In de praktijk rossen ze er dan overheen met een lat met spijkers, een oversized sleutelbos etc. Daarna aflakken en is het een stuk minder klinisch strak.

Duur, mooi massief hout is en zonde in mijn boekje als je het toch wit gaat lakken.

Ik zou wel overwegen de zijpanelen ook in hetzelfde materiaal uit te voeren. Je gaat het toch zien hoor en verschillende houtsoorten werken ook verschillend en dan krijg je toch scheurtjes en openstaande verbindingen.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 23 november 2020 @ 22:19:28 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196385352
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 22:51 schreef phoenyx het volgende:
Die onderkant is een glitch?
Waar doel je precies op?

@Gielovd: goede tip over zijpanelen uit hetzelfde materiaal en dank voor je heldere verhaal. We gaan het bij vuren houden als ik dit zo lees😉
pi_196388883
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2020 22:19 schreef TR08 het volgende:

[..]

Waar doel je precies op?

@:Gielovd: goede tip over zijpanelen uit hetzelfde materiaal en dank voor je heldere verhaal. We gaan het bij vuren houden als ik dit zo lees😉
Ik zou red cedar kiezen, dat vind ik veel mooier dan vuren.
Desnoods eiken als red cedar te duur is.
Canadees iepen of rock elm vind ik ook altijd mooi.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 24 november 2020 @ 12:57:14 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196390928
Ook als het in de witte lak gaat?
pi_196391389
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:57 schreef TR08 het volgende:
Ook als het in de witte lak gaat?
Ga je een handgemaakte zelf ontworpen kast schilderen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196391483
Was vandaag bij een meubelmaker hier in 't dorp:: Red Cedar staanders/deurenranden en panelen van plataan…schitterend!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 24 november 2020 @ 16:14:10 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_196393519
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ga je een handgemaakte zelf ontworpen kast schilderen?
Dat is wel het plan ja.

Alle houtwerk binnen zit hier in de witte lak en deze kast is met lijsten van identieke afmetingen samengesteld om daar bij te passen.

We zijn op zich niet vies van niet geschilderd hout alleen bij deze kasten is vanaf het begin de gedachte geweest om wit te gaan lakken
pi_196393775
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:14 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dat is wel het plan ja.

Alle houtwerk binnen zit hier in de witte lak en deze kast is met lijsten van identieke afmetingen samengesteld om daar bij te passen.

We zijn op zich niet vies van niet geschilderd hout alleen bij deze kasten is vanaf het begin de gedachte geweest om wit te gaan lakken
Dan zou ik vurenhout kiezen en geen grenen ivm de prijs
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')