Garfield1985 | zondag 22 november 2020 @ 21:34 |
Ik heb enkele maanden geleden een vervangende daily driver op de kop getikt om de 106 GTi wat meer in ere te kunnen houden en heb haar in de winterstalling gezet en geschorst for the time being. Ik heb voor de aankomende winterse periode een nette Skoda Fabia 1.4 16v uit 2005 op de kop getikt. De auto komt van de 1e eigenaar af, heeft netjes op tijd haar beurten gekregen en correct ingevuld onderhoudsboekje is ook aanwezig. De auto is ook heel mooi droog van onderen en staat op nette Conti bandjes rondom. De olie die erin zat was krap 4000km daarvoor nog ververst, ik had vanwege die nog recente kmstand echter wel over het hoofd gezien dat daar wel ruim anderhalf jaar tussen zit. Normaal moet olie,hoe weinig ook gedraaid, elke jaar standaard ververst worden omdat het vocht aantrekt. Op zich kan iets langer wel maar dan moet je dus rekening houden met een engine flush behandeling voordat je gaat verversen. Nu las ik laatst dat ATF olie erin gooien ook heel goed schijnt te werken, ik ben alleen dan wel benieuwd a. hoeveel cc moet je dan toevoegen aan je motorolie? b. maakt het nog uit wélke ATF olie ik gebruik of is elke Dexron variant prima? En moet/kan ik daar bijvoorbeeld ook een paar honderd km mee rijden vóórdat ik het er weer uit giet zoals dat met Forté ook kan tegenwoordig? | |
oldford | maandag 23 november 2020 @ 09:08 |
Als er Long-Life olie in zat kon de olie zelfs nog langer meegaan (max 2 jaar). Zo lang er geen klachten zijn zou ik dat flushen maar vergeten. | |
Hyperdude | maandag 23 november 2020 @ 19:54 |
Rij een 150 km ofzo 130, en ververs daarna. | |
pvdplanet | dinsdag 24 november 2020 @ 20:13 |
Liqui Moly Engine Flush Pro is het beste spul. 15 minuten stationair draaien met warme motor. | |
Garfield1985 | woensdag 25 november 2020 @ 13:52 |
Er zit sws geen long-life olie in, draait momenteel op Shell Helix 5W40 . Ok, bestel ik die mee, thnx [ Bericht 27% gewijzigd door Garfield1985 op 25-11-2020 13:57:46 ] | |
Fer | woensdag 25 november 2020 @ 19:20 |
Helix 5W40 is toch een synthetic? Zal die vervuiling wel meevallen. Wel een lekker motortje die 1.4 16v, trekt als naaimachine naar 6000 toeren. | |
Garfield1985 | donderdag 26 november 2020 @ 08:18 |
De olie is ook niet heel erg vervuild, maar zit er inmiddels wel al bijna 2 jaar in, dat is eigenlijk te oud. Als je de 100pk versie hebt wel ja. Deze heeft er echter maar 75, niet echt een strepentrekker dus,. Maar hij komt op zich wel redelijk soepel vooruit en als je, waar het verkeer het toe laat, op de cruise control rijdt dan is het goed te doen. Zijn ''kracht'' ligt tussen 2000 en 3500 ~ 4000 toeren, boven de 4 heb ik niet echt het idee dat er nog veel pit in zit. Maar de overbrengingsverhoudingen zijn zodanig dat je daar eigenlijk nauwelijks overheen gaat. | |
pvdplanet | donderdag 26 november 2020 @ 18:32 |
Helix wordt gemaakt van aardgas, niet van aardolie. Zeer goede olie (zo is BMW overgestapt van BP/Castrol op Shell als olieleverancier) | |
Bocaj | donderdag 18 november 2021 @ 09:36 |
Als de olie op de peilstok er nog goed uitziet en na voelen/wrijven niet waterig voelt zal het allemaal reuze meevallen... Gewoon vervangen kan natuurlijk voor je gemoedsrust... ATF als reiniger kan ook want ATF heeft sterk reinigende werking. 0.5 liter bij olie en 200 km rijden. (Dan oliewissel.) *Bocaj, laat olie er wel eens gewoon 3 jaar inzitten (mineraal) want rijdt heel weinig... |