Ik heb enkele maanden geleden een vervangende daily driver op de kop getikt om de 106 GTi wat meer in ere te kunnen houden en heb haar in de winterstalling gezet en geschorst for the time being. Ik heb voor de aankomende winterse periode een nette Skoda Fabia 1.4 16v uit 2005 op de kop getikt. De auto komt van de 1e eigenaar af, heeft netjes op tijd haar beurten gekregen en correct ingevuld onderhoudsboekje is ook aanwezig. De auto is ook heel mooi droog van onderen en staat op nette Conti bandjes rondom.
De olie die erin zat was krap 4000km daarvoor nog ververst, ik had vanwege die nog recente kmstand echter wel over het hoofd gezien dat daar wel ruim anderhalf jaar tussen zit. Normaal moet olie,hoe weinig ook gedraaid, elke jaar standaard ververst worden omdat het vocht aantrekt. Op zich kan iets langer wel maar dan moet je dus rekening houden met een engine flush behandeling voordat je gaat verversen. Nu las ik laatst dat ATF olie erin gooien ook heel goed schijnt te werken, ik ben alleen dan wel benieuwd a. hoeveel cc moet je dan toevoegen aan je motorolie? b. maakt het nog uit wélke ATF olie ik gebruik of is elke Dexron variant prima? En moet/kan ik daar bijvoorbeeld ook een paar honderd km mee rijden vóórdat ik het er weer uit giet zoals dat met Forté ook kan tegenwoordig?