Ik wil zo graag meer van Joegoslavië zienquote:Op zaterdag 21 november 2020 22:52 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Ik herken Dubrovnik
Die stad staat hier op het nog te bezoeken lijstje.
12 Frankrijkquote:Op zaterdag 21 november 2020 22:48 schreef Sableheart het volgende:
12 Frankrijk
10 Ierland
8 Joegoslavie
7 Zwitserland
6 IJsland
5 Denemarken
4 Italie
3 Noorwegen
2 Turkije
1 Duitsland
Ja dat blijft wel gek van deze editiequote:Op zaterdag 21 november 2020 22:54 schreef Fred_B het volgende:
Vreemd idee dat ze toen al op het punt stonden elkaar in de haren te vliegen.
Ik ook. Slovenië is een mooi land voor een weekje (dan heb je het nmm ook wel weer gezien).quote:Op zaterdag 21 november 2020 22:55 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ik wil zo graag meer van Joegoslavië zienPrachtig lijkt me
Ik ben tot nu alleen in Slovenië geweest, en dan vooral Ljubljana
Ja, volgens Nederlandse ESF-journalisten hing de spanning ter plekke toen al wel duidelijk in de lucht en was het daardoor een gekke editie, heb ik weleens gelezen.quote:Op zaterdag 21 november 2020 22:55 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Ja dat blijft wel gek van deze editieAllemaal vredesnummers over de val van de muur
En niet veel later begon de oorlog in Joegoslavië, waar ze toen waren
Het begon eigenlijk al na na de dood van Tito in 1980, die decennia aan de macht was. Daarna begon het nationalisme steeds meer op te spelen. Eind jaren'80 kreeg Milosovic steeds meer macht en raakte het evenwicht verstoord wat uiteindelijk tot de oorlog leidde.quote:Op zaterdag 21 november 2020 22:58 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, volgens Nederlandse ESF-journalisten hing de spanning ter plekke toen al wel duidelijk in de lucht en was het daardoor een gekke editie, heb ik weleens gelezen.
Wij hebben vooral dagtochtjes in Slovenië gedaan vanuit Italië (toen we in de buurt van Trieste zaten). Als je toch met de auto bent, is dat prima te rijden op en neer vanaf het adresje in Italië.quote:Op zaterdag 21 november 2020 22:56 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik ook. Slovenië is een mooi land voor een weekje (dan heb je het nmm ook wel weer gezien).
Wel een bijzonder jaar wat dat betreft ja! Kan me goed voorstellen dat het daar ook voelbaar wasquote:Op zaterdag 21 november 2020 22:58 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, volgens Nederlandse ESF-journalisten hing de spanning ter plekke toen al wel duidelijk in de lucht en was het daardoor een gekke editie, heb ik weleens gelezen.
Tot volgende week!quote:Op zaterdag 21 november 2020 22:58 schreef Sableheart het volgende:
Ik denk dat ik het voor vanavond ook voor gezien houdt. Tot volgende week, met 1987!
Ja, dat is inderdaad een heel verschil (en eigenlijk vond ik toen wij er waren de sfeer en het eten enzo in Triest ook wel aangenamer). Maar Ljubljana is wel een leuke stad.quote:Op zaterdag 21 november 2020 23:11 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Wij hebben vooral dagtochtjes in Slovenië gedaan vanuit Italië (toen we in de buurt van Trieste zaten). Als je toch met de auto bent, is dat prima te rijden op en neer vanaf het adresje in Italië.
Ik weet nog dat we in het dorpje Gorizia waren op de grens met Slovenië, en dat dorp loopt over in het Sloveense dorp Nova Gorica. Toch even nog de grens over gegaan omdat een kennis graag Sloveense euro's wilde want die spaarde euro's (Slovenië had toen net de euro), en dat daar bij een bank gaan doen. Gelijk een heel andere sfeer toch wel, dat je merkt dat je in een ander land bent.
En Ljubljana vind ik dan ook wel echt wat Italiaans hebben ergens.
@Cee is altijd een aanraderquote:Op zaterdag 21 november 2020 23:17 schreef usagi414 het volgende:
Als je @:Cee nog niet volgt op twitter of haar tweets nog niet hebt gezien.
DOEN !!
Op zich niet zo heel gek aangezien het pas na de Eerste Wereldoorlog bij Joegoslavië is gaan horen.quote:Op zaterdag 21 november 2020 23:11 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Wij hebben vooral dagtochtjes in Slovenië gedaan vanuit Italië (toen we in de buurt van Trieste zaten). Als je toch met de auto bent, is dat prima te rijden op en neer vanaf het adresje in Italië.
Ik weet nog dat we in het dorpje Gorizia waren op de grens met Slovenië, en dat dorp loopt over in het Sloveense dorp Nova Gorica. Toch even nog de grens over gegaan omdat een kennis graag Sloveense euro's wilde want die spaarde euro's (Slovenië had toen net de euro), en dat daar bij een bank gaan doen. Gelijk een heel andere sfeer toch wel, dat je merkt dat je in een ander land bent.
En Ljubljana vind ik dan ook wel echt wat Italiaans hebben ergens.
Ze heeft iets over Zwitserland geplaats waar ik echt dubbel om lig.quote:Op zaterdag 21 november 2020 23:19 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
@:Cee is altijd een aanrader![]()
Maar die Tweets zijn echt goud ja
Naar goed Italiaans gebruik gaven zij concurrenten Frankrijk en Ierland 0 punten.quote:Op zaterdag 21 november 2020 23:29 schreef sportfreak het volgende:
Spannend voor de overwinning zeg. Vier landen binnen 15 punten
In Slovenië viel het me vooral op dat veel meer mensen Engels spraken dan in Italië. Dat was wel echt veel makkelijker.quote:Op zaterdag 21 november 2020 23:17 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad een heel verschil (en eigenlijk vond ik toen wij er waren de sfeer en het eten enzo in Triest ook wel aangenamer). Maar Ljubljana is wel een leuke stad.
Ik wil echt veel meer van Joegoslavië zien, zo interessant allemaalquote:Op zaterdag 21 november 2020 23:22 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Op zich niet zo heel gek aangezien het pas na de Eerste Wereldoorlog bij Joegoslavië is gaan horen.
Daarvoor hoorde het o.a. bij het Franse Keizerrijk onder Napoleon en op het laatst bij het keizerrijk Oostenrijk-Hongarije.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Krain
De hele Dalmatische kust met steden als Ljubljana, Dubrovnik en Split lijken eerder op een Italiaanse stad als Venetië dan op het Joegoslavische achterland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |