abonnement Unibet Coolblue
pi_196353447
Ik heb een Ikea Led-strip met schakelaar.
deze zit op een ongunstige plek en ik wil de kabel inkorten.

nu heb ik een standaard snoerschakelaar gekocht, maar ik wil even zeker weten dat ik deze kan gebruiken.

als ik de snoerschakelaar van de led-strip uit elkaar haal dan zit dit er vreemd uit.
1 kabel loopt gewoon door en alleen de andere kabel zit aangesloten op de schakelaar.

indien gewenst kan ik een foto posten.

is dit misschien zwakstroom en kan ik dan niet de andere schakelaar gebruiken?

ik hoor graag of dit dan wel kan.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/ledberg-led-strip-wit-30400935/
pi_196353542
In een standaard snoerschakelaar zit ook alleen maar een onderbreking op 1 draad.
.
pi_196353633
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 20:51 schreef Fer het volgende:
In een standaard snoerschakelaar zit ook alleen maar een onderbreking op 1 draad.
maar daar lopen wel alle 4 de kabels los.
pi_196354053
Het lijkt mij geen enkel probleem. Dat de draad doorloopt zie je wel meer bij af-fabriek schakelaars. Een schakelaar voor 240 kan je wel gebruiken, je moet alleen even opletten of het vermogen (Ampere) niet te groot is voor de schakelaar maar dat zal met een ledstrip wel loslopen.
pi_196354078
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 20:51 schreef Fer het volgende:
In een standaard snoerschakelaar zit ook alleen maar een onderbreking op 1 draad.
oops je hebt gelijk.
ik heb de nieuwe schakelaar geopend en daar zit 1 kabel direct tegen elkaar zonder dat het schakelaartje ertussen. ^O^
pi_196355041
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 21:15 schreef qajariaq het volgende:
Het lijkt mij geen enkel probleem. Dat de draad doorloopt zie je wel meer bij af-fabriek schakelaars. Een schakelaar voor 240 kan je wel gebruiken, je moet alleen even opletten of het vermogen (Ampere) niet te groot is voor de schakelaar maar dat zal met een ledstrip wel loslopen.
Ben daar niet te zeker van!

Ik zie snoerschakelaars geschikt voor maximaal 3A. Bij 230VAC is dat 690VA, ruim overbemeten voor de gemiddelde schemerlamp natuurlijk.

Maar 3A bij 12V is nog maar 36VA. Daar kun je zomaar aan zitten met minder dan 3 meter LED-strip. En het is helemaal niet gezegd dat een schakelaar welke 3A AC kan schakelen, ook zomaar 3A DC kan schakelen. DC onderbreken is lastiger. Bij een 50Hz AC-stroom is de stroom 100x per seconde 0, dat is makkelijker te onderbreken dan een constante DC-stroom van 3A. Natuurlijk staan dit soort specs niet bij de gemiddelde snoerschakelaar, maar bij componenten die wel specs voor DC vermelden is het niet ongebruikelijk dat ze maar de helft kunnen schakelen vergeleken met AC.

Oftewel wellicht kan het ding maar 1,5A aan, 18VA bij 12VDC. Daar kom je best rap aan...

Natuurlijk kan ik bij die Ikea strips geen spanning of vermogen vinden... :')

Het zal in praktijk wel loslopen en het ergste wat er zal gebeuren is dat de schakelaar kapot gaat, maar toch.

Als je de snoerschakelaar nog moet kopen zou ik liever voor een 10A exemplaar gaan dan een 3A exemplaar.

edit: Ik ga er trouwens vanuit dat de schakelaar na de voeding zit, ook omdat TS het heeft over "zwakstroom".

Als deze voor de voeding in het 230V aansluitsnoer zit dan kun je deze post gewoon vergeten natuurlijk. :+
pi_196355256
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 november 2020 22:11 schreef XanderH het volgende:

[..]

Ben daar niet te zeker van!

Ik zie snoerschakelaars geschikt voor maximaal 3A. Bij 230VAC is dat 690VA, ruim overbemeten voor de gemiddelde schemerlamp natuurlijk.

Maar 3A bij 12V is nog maar 36VA. Daar kun je zomaar aan zitten met minder dan 3 meter LED-strip. En het is helemaal niet gezegd dat een schakelaar welke 3A AC kan schakelen, ook zomaar 3A DC kan schakelen. DC onderbreken is lastiger. Bij een 50Hz AC-stroom is de stroom 100x per seconde 0, dat is makkelijker te onderbreken dan een constante DC-stroom van 3A. Natuurlijk staan dit soort specs niet bij de gemiddelde snoerschakelaar, maar bij componenten die wel specs voor DC vermelden is het niet ongebruikelijk dat ze maar de helft kunnen schakelen vergeleken met AC.

Oftewel wellicht kan het ding maar 1,5A aan, 18VA bij 12VDC. Daar kom je best rap aan...

Natuurlijk kan ik bij die Ikea strips geen spanning of vermogen vinden... :')

Het zal in praktijk wel loslopen en het ergste wat er zal gebeuren is dat de schakelaar kapot gaat, maar toch.

Als je de snoerschakelaar nog moet kopen zou ik liever voor een 10A exemplaar gaan dan een 3A exemplaar.

edit: Ik ga er trouwens vanuit dat de schakelaar na de voeding zit, ook omdat TS het heeft over "zwakstroom".

Als deze voor de voeding in het 230V aansluitsnoer zit dan kun je deze post gewoon vergeten natuurlijk. :+
de schakelaar die ik heb gekocht is:
Maximale stroomsterkte
2.0 Ah
https://www.gamma.nl/asso(...)kelaar-wit/p/B122784


ik heb er een wattage meter tussen gedaan en die zegt:
1.3 watt
230 V (dus geen zwakstroom?)
0.018 A

ik weet niet waar de voeding zit, maar ik denk dat dit alleen bij zwakstroom erzit?

er is een ledstrip na 5 cm komt nu de schakelaar, dan 1.5 kabel en dan de stekker. (deze is iets groter dan een normale stekker, dus misschien de voeding?)

moet ik mij zorgen maken?

het werkt nu goed met de nieuwe schakelaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door fespo op 21-11-2020 22:43:20 ]
pi_196356057
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 22:23 schreef fespo het volgende:
de schakelaar die ik heb gekocht is:
Maximale stroomsterkte
2.0 Ah

https://www.gamma.nl/asso(...)kelaar-wit/p/B122784
:D :')

Sorry, ik moet even lachen om de amateur die deze "specificaties" heeft geschreven. Ah, ampère*uur, is een eenheid van capaciteit, zoals wordt gebruikt bij een accu. Bij een schakelaar slaat het nergens op. Of zou deze bij een stroom van 2A, na 1 uur overlijden? :+

Laten we even aannemen dat het 2A moet zijn, zonder h. :P
quote:
ik heb er een wattage meter tussen gedaan en die zegt:
1.3 watt
230 V (dus geen zwakstroom?)
0.018 A

ik weet niet waar de voeding zit, maar ik denk dat dit alleen bij zwakstroom erzit?

er is een ledstrip na 5 cm komt nu de schakelaar, dan 1.5 kabel en dan de stekker. (deze is iets groter dan een normale stekker, dus misschien de voeding?)
Dat zal een stekkeradapter zijn. Daar op zal ongetwijfeld een typeplaatje zitten met de uitgangsspanning en het vermogen.

Maar laten we eens uitgaan van 12V (lager zal het niet worden) en dat die 1,3W die je meet klopt. Dat zou dan neerkomen op een secundaire stroom van 0,11A.

Dat zal je 2A schakelaar wel kunnen verdragen, ook al zijn ze niet specifiek voor DC gemaakt.
pi_196358980
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 november 2020 22:11 schreef XanderH het volgende:
Ben daar niet te zeker van!

LED strips zijn zelden meer dan 10 a 15 watt. Daarnaast zijn de meeste led voedingen 24 volt.

Ik vind dat je er een beetje te vol op duikt. Ik heb duidelijk gemaakt dat het iets is om naar te kijken maar dat de kans dat het niet zou gaan klein is.


Toegevoegd::
quote:
Bij een 50Hz AC-stroom is de stroom 100x per seconde 0, dat is makkelijker te onderbreken dan een constante DC-stroom van 3A.
Dit klopt ook al niet. De spanning die uit een voeding komt is ver van constant, het is alleen geen normale sinus maar een constante spanning is het zeker niet.

[ Bericht 22% gewijzigd door qajariaq op 22-11-2020 09:33:58 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')