abonnement Unibet Coolblue
pi_196343779
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:


Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
pi_196343782
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 23:56 schreef Kyran het volgende:

[..]

Extra controle door een willekeurige burger na een loting waarbij je BSN je lotnummer is _O_

FOK! zit vol goede ideeën vandaag.
We hebben dan wel een waarnemer nodig dat de loting goed verloopt. En een waarnemer voor de waarnemer. Wellicht ook verkregen uit een onafhankelijke loting. Die weer waargenomen wordt door andere waarnemers enzovoorts.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 23:59:58 #3
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196343790
twitter
pi_196343805
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 23:59 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
No big deal. De Trumpjes komen er 'greater' uit dan 'ever before'!
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 21 november 2020 @ 00:01:12 #5
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196343807
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 23:59 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

We hebben dan wel een waarnemer nodig dat de loting goed verloopt. En een waarnemer voor de waarnemer. Wellicht ook verkregen uit een onafhankelijke loting. Die weer waargenomen wordt door andere waarnemers enzovoorts.
Zo rollen wij in Nederland _O_
pi_196343839
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 23:59 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

We hebben dan wel een waarnemer nodig dat de loting goed verloopt. En een waarnemer voor de waarnemer. Wellicht ook verkregen uit een onafhankelijke loting. Die weer waargenomen wordt door andere waarnemers enzovoorts.
En Irma... die live de reacties op het inenten zelf weergeeft... :)
  zaterdag 21 november 2020 @ 00:08:54 #7
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196343876
quote:
5s.gif Op vrijdag 20 november 2020 23:43 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Dat zou enkel een probleem kunnen zijn als ze flash freezing moeten gebruiken (om te vermijden dat ijskristallen vormen), bij gelijkmatig afkoelen kan je ook gewoon (soda-lime) glas gebruiken zonder dat het breekt.
Het is mRNA... die in mijn beperkt opgedane kennis gevoelig kan zijn voor uiteenvallen..... dus flashfreeze lijkt mij aannemelijk. Ik heb/had begrepen dat die -70°C dingen gemaakt worden van speciaal glas dat buiten constructie, ook bepaalde (glas toegevoegde) stoffen niet mag bevatten dat schadelijk is voor mRNA/draagmiddelen.

FF zoeken...... las het ergens anders maar o.a. hier...
quote:
bron: artstechnica
...
But this is the first mRNA vaccine, and it turns out to be a precious little snowflake. Pfizer’s vaccine has to be stored and shipped at ultracold temperatures, less than 80 degrees below zero—it’ll keep for a few days at higher but still very cold conditions. And it needs vials made of a special glass that’s able to tolerate the freezing temperatures. (This is neat, actually—the key is that the glass is low in boron, exactly the opposite of famously temperature-change-tolerant Pyrex glass, which is a mix of boron and silicon dioxide. The glassmaker Corning has a $204 million contract with the government to make it and cut a deal in May to provide it to Pfizer. Whether Corning can make enough is the tricky part.) ..
Het zal vast geen probleem worden als men het regelt (en heeft) maar ervaringen t.a.v. Covid19 middelen zeggen vaak anders.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 21 november 2020 @ 00:31:01 #8
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196344006
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 23:51 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

Ik ben zelf een groot vleeseter, wat tegenwoordig ook al punt van discussie is bij sommige :') Maar ik weet dat het hele beest nuttig wordt besteed aan allerlei doeleinden (zelfs medisch, daardoor is Organon/Unilever zelfs ontstaan). Het fokken van beesten puur voor de vacht, heb ik altijd moeite mee gehad. Dat vervuld geen goed te praten doel.
Kan het niet laten maar wil geen ethische discussie aanstichten omdat de eigen zienswijze daarin de rol heeft.

Ook de resten van (die) geslachte dieren, krijgen en hebben een bestemming. Mogelijk één die als onsmakelijk wordt gezien. Het is niet zo dat die nertsen ontdaan worden van hun huid en rest dan als waardeloos gedumpt wordt.
Het destructiebedrijf, in NL is dat vooral/namelijk Rendac, verwerkt resten tot allerlei bruikbare eindproducten.
Er wordt serieus maar weinig weggegooid.

Hier wat wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Destructiebedrijf
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196344030
quote:
86s.gif Op zaterdag 21 november 2020 00:31 schreef Vallon het volgende:

[..]

Kan het niet laten maar wil geen ethische discussie aanstichten omdat de eigen zienswijze daarin de rol heeft.

Ook de resten van (die) geslachte dieren, krijgen en hebben een bestemming. Mogelijk één die als onsmakelijk wordt gezien. Het is niet zo dat die nertsen ontdaan worden van hun huid en rest dan als waardeloos gedumpt wordt.
Het destructiebedrijf, in NL is dat vooral/namelijk Rendac, verwerkt resten tot allerlei bruikbare eindproducten.
Er wordt serieus maar weinig weggegooid.

Hier wat wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Destructiebedrijf
Dat wist ik niet. Wellicht heb je een punt. Heeft dan waarschijnlijk te maken met sociale acceptatie. Een koe dragen is prima voor de meeste mensen. Een nerts is bont, 'dus anders'. Over de verzorging valt te twisten. Maar dan gaan we helemaal offtopic ;) Het grote verschil is wellicht dat een koe gegeten wordt door de mens en een nerts niet. Tenminste dat is niet gebruikelijk :P
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_196344032
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 november 2020 00:08 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het is mRNA... die in mijn beperkt opgedane kennis gevoelig kan zijn voor uiteenvallen..... dus flashfreeze lijkt mij aannemelijk. Ik heb/had begrepen dat die -70°C dingen gemaakt worden van speciaal glas dat buiten constructie, ook bepaalde (glas toegevoegde) stoffen niet mag bevatten dat schadelijk is voor mRNA/draagmiddelen.

FF zoeken...... las het ergens anders maar o.a. hier...
[..]

Het zal vast geen probleem worden als men het regelt (en heeft) maar ervaringen t.a.v. Covid19 middelen zeggen vaak anders.
Die "Corning Valor®" vials zijn blijkbaar sterker dan borosilicaat vials, minder kans dat ze bij het invriezen (door het uitzetten van vriezend water) breken.
https://www.corning.com/m(...)LyoPaper061819v3.pdf

Maar het is me niet duidelijk of ze absoluut noodzakelijk zijn.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196344055
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 00:37 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Die "Corning Valor®" vials zijn blijkbaar sterker dan borosilicaat vials, minder kans dat ze bij het invriezen (door het uitzetten van vriezend water) breken.
https://www.corning.com/m(...)LyoPaper061819v3.pdf

Maar het is me niet duidelijk of ze absoluut noodzakelijk zijn.
Wanneer ze uiteindelijk op kamertemperatuur gebracht worden, wat uiteindelijk noodzakelijk is. Heeft dat invloed op de inhoud of de vial? Gebeurd dat snel of geleidelijk?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Moderator zaterdag 21 november 2020 @ 01:07:28 #12
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196344147
twitter

Bijna 200.000 in 1 dag
pi_196344185
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 01:07 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Bijna 200.000 in 1 dag
Meestal zijn het de Aziaten die ergens beter in zijn, maar in deze US _O_
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_196344288
twitter

Zuid-Korea gaat ook hard de laatste paar dagen
twitter
  zaterdag 21 november 2020 @ 02:28:14 #15
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196344361
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 00:37 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Die "Corning Valor®" vials zijn blijkbaar sterker dan borosilicaat vials, minder kans dat ze bij het invriezen (door het uitzetten van vriezend water) breken.
https://www.corning.com/m(...)LyoPaper061819v3.pdf

Maar het is me niet duidelijk of ze absoluut noodzakelijk zijn.
Mij ook niet, kan mij voorstellen dat er andere methoden zijn. Later nog maar 's doorlezen.
We gaan het vast merken als er ergens blijkt dat er toch tekorten zijn waar Hugo niet aan gedacht heeft.

Uitgangspunt was opmerken vaak wat meer komt kijken dan alleen het "vaccin" maar ook de hele fabriek en logistiek daaromheen van ventieltje tot registratie. Dingen blijken vaak wat ingewikkelder te liggen en dat vind ik zelf altijd wel leerzaam. Wat wordt straks de tik-tak tijd van vaccineren ?

quote:
bron: reuters (juni2020)...
Much of the world’s attention is focused on the scientific race to develop a vaccine. But behind the scenes, experts are facing a stark reality: we may simply not have enough capacity to make, package and distribute billions of doses all at once.

Companies and governments are racing to scale-up machinery to address a critical shortage in automated filling and finishing capacity - the final step in the manufacturing process of putting the vaccine into vials or syringes, sealing them and packaging them up for shipping.
Dat was een bericht in Juni2020 en nu maar hopen dat "men" niet te laat is met bestellen....... hoewel ik mij kan voorstellen dat dit vooral een leveringsuitdaging wordt van de vaccin-fabrikant.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 21 november 2020 @ 03:21:03 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196344500
Foto’s: ruim 52.000 (!) fans wonen zonder mondmasker rugbywedstrijd bij

https://www.telegraaf.nl/(...)r-rugbywedstrijd-bij

En wij kunnen straks met een mondkapje de supermarkt in :')
Niet dat ik dat ga doen overigens. Vanaf 1 dec volledig online :)
pi_196344531
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 00:44 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

Wanneer ze uiteindelijk op kamertemperatuur gebracht worden, wat uiteindelijk noodzakelijk is. Heeft dat invloed op de inhoud of de vial? Gebeurd dat snel of geleidelijk?
Geen idee of dat snel of geleidelijk gebeurt. Ik gok dat het weinig uitmaakt, bij ontdooien heb je niet de problemen (groei van ijskristallen) die zich bij vriezen voordoen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196344806
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 21:02 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Er komt nog amper nieuws uit China over corona, ik geloof er helemaal niets van dat alles daar lekker onder controle is.
quote:
China to begin three days of universal screening in Tianjin

China has reported 16 new coronavirus cases, as the city of Tianjin, near Beijing, launches a three-day universal screening programme covering nearly 3 million residents, Reuters reports:

Mainland China reported 16 new Covid-19 cases on 20 November, down from 17 the previous day, with seven cases of local transmission and nine cases originating overseas, the country’s health authority said on Saturday.

The National Health Commission said in its daily bulletin that five of the local transmissions took place in Tianjin and two in Shanghai.

Tianjin, which neighbours the capital Beijing, will launch a three-day universal screening programme covering nearly 3 million of its residents on Saturday.

Local officials said on Friday that one community in Tianjin had been placed in lockdown and around 1,900 people have been quarantined, according to the China Daily newspaper.

Mainland China also reported another 18 cases of asymptomatic cases on 20 November, up from 14 on the previous day.
https://www.theguardian.c(...)lia-reports-new-case
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196345520
Hoe zou zoiets praktisch in zijn werk gaan? 3 miljoen mensen/3 dagen testen.
Iedereen krijgt een slot aangewezen en moet maar om tijd x op plek y anders een boete?
Of maar thuis zijn en witte jassen komen langs onder leiding van de politie?
  zaterdag 21 november 2020 @ 08:58:32 #20
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196345564
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 08:50 schreef Kickinalfa het volgende:
Hoe zou zoiets praktisch in zijn werk gaan? 3 miljoen mensen/3 dagen testen.
Iedereen krijgt een slot aangewezen en moet maar om tijd x op plek y anders een boete?
Of maar thuis zijn en witte jassen komen langs onder leiding van de politie?
Goede vraag, maar als één land zoiets op kan leggen en uitvoeren, dan is het China.
pi_196345719
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 08:50 schreef Kickinalfa het volgende:
Hoe zou zoiets praktisch in zijn werk gaan? 3 miljoen mensen/3 dagen testen.
Iedereen krijgt een slot aangewezen en moet maar om tijd x op plek y anders een boete?
Of maar thuis zijn en witte jassen komen langs onder leiding van de politie?
Waarom niet gewoon iedereen 14 dagen thuis blijven
Was je allang van dit gezeik af
pi_196345726
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 03:21 schreef leolinedance het volgende:
Foto’s: ruim 52.000 (!) fans wonen zonder mondmasker rugbywedstrijd bij

https://www.telegraaf.nl/(...)r-rugbywedstrijd-bij

En wij kunnen straks met een mondkapje de supermarkt in :')
Niet dat ik dat ga doen overigens. Vanaf 1 dec volledig online :)
Je ziet, aan de hand van jouw eigen link, wat er kan als mensen zich WEL aan de maatregelen houden. De economie komt weer op gang daar, sportwedstrijden met publiek weer kunnen en de horeca weer draait.

Maar nee, wij lopen liever tegen alles wat de overheid doet te schoppen en weten het allemaal beter, waardoor wij hier nu nog steeds niet kunnen.

Bedankt he!
pi_196345733
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 08:50 schreef Kickinalfa het volgende:
Hoe zou zoiets praktisch in zijn werk gaan? 3 miljoen mensen/3 dagen testen.
Iedereen krijgt een slot aangewezen en moet maar om tijd x op plek y anders een boete?
Of maar thuis zijn en witte jassen komen langs onder leiding van de politie?

Lange video maar de moeite waard. Vanaf minuut 31:00 in de video wat uitleg over hoe het massaal testen er uitziet in China. Het testen zelf is zo'n beetje een superspreader-event. Denken dat China corona heeft geëlimineerd. :') Sowieso zijn de verschillende kanalen van deze gasten de moeite waard voor inzicht in China. Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat de meeste westerse media de beweringen van China klakkeloos overnemen. Maar ja onafhankelijke journalistiek wordt daar met de dag moeilijker.

twitter


[ Bericht 0% gewijzigd door Vasilevski op 21-11-2020 09:30:32 ]
  Moderator zaterdag 21 november 2020 @ 09:51:15 #24
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196346031
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 november 2020 09:17 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Je ziet, aan de hand van jouw eigen link, wat er kan als mensen zich WEL aan de maatregelen houden. De economie komt weer op gang daar, sportwedstrijden met publiek weer kunnen en de horeca weer draait.

Maar nee, wij lopen liever tegen alles wat de overheid doet te schoppen en weten het allemaal beter, waardoor wij hier nu nog steeds niet kunnen.

Bedankt he!
Ik denk dat we over 2 of 3 jaar nog maar ‘s moeten kijken hoe we ervoor staan, pas dan kun je zeggen of de keuzes van Nederland of Australië juist zijn geweest. Het heeft naar mijn mening minder te maken met schoppen, maar met keuzes. De overheid in Australië wil het virus volledig uitbannen, en daar is in Nederland nooit sprake van geweest. Uitbannen is ook een stuk makkelijker op een eiland.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator zaterdag 21 november 2020 @ 09:53:06 #25
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196346048
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2020 09:16 schreef Freecky28 het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon iedereen 14 dagen thuis blijven
Was je allang van dit gezeik af
Hoe zie je dat voor je? Ook de bedrijven in vitale infrastructuur, zorg en dergelijken sluiten? Er is een ontzettend grote groep mensen die diensten levert waar jij en ik niet zonder kunnen, ook geen 14 dagen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')