abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:36:27 #1
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_196336539
Hoi mede FOK!kers,

Ik hoop dat jullie mij nuttige tips kunnen geven na onderstaand verhaal.

Ik ben 30, en zit op dit moment op het punt dat ik niet meer weet waar ik het zoeken moet qua werk. Heb altijd korte banen gehad als adminstratief medewerker, documentalist, klantenservice medewerker en receptionist. Vanuit mijn opvoeding is de gedachte vooral: werken om geld te verdienen. Echter ben ik erg ongelukkig geworden van mijn voorgaande banen, ik was medewerker nummer zoveel en op die functies wordt er niet naar je geluisterd. Het is helaas ook een van de (grote) aanleidingen geweest van mijn depressie. Vorig jaar dacht ik een omslag te maken: bij de bank gaan werken als adviseur dagelijkse bankzaken omdat mijn persoonlijke interesse ook in financieel gebied ligt en ik ook in mijn eigen tijd wel eens advies geef over uitgaven. Ik heb hier netjes mijn WFT basis voor gehaald en WFT Consumptief krediet. De eerste week van mijn baan bleek al dat ik, volgens iedereen, op het verkeerde moment binnen kwam. Er waren veel ernstig zieken en veel mensen die weggingen ivm een project. Vervolgens ben ik van vestiging naar vestiging gestuurd om te kijken 'of het daar wel ging', toen brak de coronacrisis uit en werd ik eruit gekickt. Balen, maar ik wilde graag in het financiele gedeelte verder, liefst met verdieping in criminaliteit. Toen werd ik gepolst voor CDD Analist. Voor mijn gevoel kon dat niet beter uit komen, precies wat ik wilde. Echter bleek de werkgever waar het om ging de mensen alleen maar in te zetten op klantenservice werkzaamheden. Ik ben de hele tijd blijven doorvragen wanneer we de CDD werkzaamheden mochten doen, maar ik werd afgewimpelt en voor mijn gevoel stelde ik teveel vragen en vonden ze dat lastig. Nu ben ik opnieuw werkzoekend, maar door de deuken die ik het afgelopen jaar weer heb opgelopen, ben ik eigenlijk alleen maar bang geworden voor nieuw werk en durf ik niet eens mee te solliciteren, uit angst dat ik weer niet gehoord wordt of dat werkgevers mij weer niet netjes behandelen of gewoonweg liegen. Ik heb het gevoel dat een nieuwe depressie wederom niet meer ver weg is. Ik heb overigens in de tussentijd ook de diagnose HSP gekregen. Toen ik op deze term ging zoeken en probeerde erachter te komen wat de link is met HSP en werk, kwam ik er dus achter dat ik zo'n beetje alles heb gedaan wat ik niet moest doen en het lege en verdrietige gevoel tijdens mijn carrière is opgebouwd. Ik heb altijd 40 uur per week gewerkt.

Mijn vraag: het enige wat ik weet is dat ik werk wil doen waar ik gehoord wil worden en ook iets waar ik van betekenis kan zijn voor andere mensen of maatschappij. Voor de rest tast ik in het duister. Wat zouden jullie doen? Ik heb wel al een paar tips gehad om een carrieretest te doen, maar dat loopt nooit op iets uit. Daarnaast ben ik net geen HBO'er: ik heb een assiocate degree.
With love :*
  vrijdag 20 november 2020 @ 15:55:55 #2
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196336782
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:36 schreef girlnextdoor. het volgende:
gehad om een carrieretest te doen, maar dat loopt nooit op iets uit.
Hoezo loopt dat op niets uit? Wat kwam eruit / waar heb je die gedaan, ook met begeleiding of iets?
pi_196336836
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 15:36 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik heb wel al een paar tips gehad om een carrieretest te doen, maar dat loopt nooit op iets uit.
Is dat je ervaring met (een) test(s) of je mening? Verder met 30 kan je nog alle kanten op, ook tijd om een Master te gaan doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196336844
Wat vind je leuk om te doen in je vrije tijd?

Waar liggen je interesses?

Ik heb op mijn 29e een carriereswitch gemaakt en ik ben momenteel (bijna) de gelukkigste mens op aarde. Dus het kan zeker nog! Sterker nog, het kan ook als je 60 bent. Altijd!

De crux zit hem in het vinden wat jou oprecht gelukkig maakt. Wat jouw kernwaarden zijn.
pi_196336868
En CDD (sorry geen idee wat het is :@) bij een andere werkgever, is dat een idee?
pi_196336911
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 16:00 schreef Twinkle20 het volgende:
Wat vind je leuk om te doen in je vrije tijd?

Waar liggen je interesses?

Ik heb op mijn 29e een carriereswitch gemaakt en ik ben momenteel (bijna) de gelukkigste mens op aarde. Dus het kan zeker nog! Sterker nog, het kan ook als je 60 bent. Altijd!

De crux zit hem in het vinden wat jou oprecht gelukkig maakt. Wat jouw kernwaarden zijn.
Van wat naar wat ben je geswitched dan?
pi_196336939
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 16:06 schreef 111210 het volgende:

[..]

Van wat naar wat ben je geswitched dan?
Onderwijs naar accountancy
pi_196337604
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 16:01 schreef lemmethinkaboutit het volgende:
En CDD (sorry geen idee wat het is :@) bij een andere werkgever, is dat een idee?
Customer due diligence analyst
  vrijdag 20 november 2020 @ 17:52:36 #9
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_196338167
Er wordt vaak gelogen door werkgevers bij sollicitaties, je moet dat gewoon incalculeren. Ik richt me op een vast contract en een hoog salaris en dan vind ik het wel prima. Minder hoge verwachtingen dus dat ze beloftes over ontwikkeling gaan waarmaken. Of gelijk een opleiding onderhandelen bij het begin.

Maar solliciteren vanuit werk is altijd beter dan vanuit thuis niks doen. Dus ga gewoon iets doen en kijk van daaruit rond.
  vrijdag 20 november 2020 @ 17:53:52 #10
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_196338183
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 16:07 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Onderwijs naar accountancy
Hoe dan? Via werken-leren?
pi_196338270
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 17:53 schreef Mishu het volgende:

[..]

Hoe dan? Via werken-leren?
Nope. Weer fulltime de schoolbanken in voor een paar jaren en daarbij dus 1 salaris in moeten leveren. Dat weer aangevuld met een 'studentensalaris' aka werken in de avonden/weekenden.

Maar de wereld vloog erna voor me open, dus ik ben nog altijd heel blij met die keuze :Y

En ondertussen ook nog 1 klein kind thuis en 2 keer zwanger geweest al studerende.

Maar als je echt je roeping hebt gevonden .. dan lukt dat.
pi_196338523
Hoe meer werkervaring je hebt, hoe minder interessant het papiertje wordt. Dus alleen weer de banken in om echt iets te leren, niet om te bewijzen dat je een bepaald niveau je hebt :)
pi_196341231
Mijn ervaring is als ze veel mensen zoeken en jou helemaal fantastisch vinden, dan is het werk vaak knudde. Zo proberen een simpel baantje soms interessanter te doen lijken.

Dus wees kritisch durf te vragen tijdens de sollicitatie .
.
pi_196347008
Volgens mij ben je als HSP sowieso wat meer dan gemiddeld afhankelijk van je omgeving. In een goede omgeving kan je ook echt gemakkelijk bovengemiddeld presteren, maar in een slechte omgeving betwijfelt men of je eigenlijk wel voldoende presteert. Om gek van te worden, want waar ben je nou eigenlijk goed in? Een verkeerde omgeving kan je talenten helemaal tenietdoen. Ook heb je misschien de neiging om alles op jezelf te betrekken of jezelf de schuld te geven. Dit moet je als HSP´er juist NIET doen. Er zijn namelijk zoveel factoren die je niet in de hand hebt.

Ook snap ik wel dat je niet echt wat hebt aan een carrière test. Zeker als je verschillende tests heb gedaan, het zijn alleen maar meer uitkomsten. Doe je er een, dan kan het helpen, doe je er 3 dan zaait het alleen maar verwarring. Als je zo zoekend bent en alles op jezelf betrekt, in combinatie met de grotere impact die de omgeving op je heeft en niet beseft dat je veel niet in de hand hebt, dan is het zowat logisch dat je depressief wordt. Ik denk dat je er dus sowieso goed aan doet om dingen meer te nemen zoals ze komen en minder stil te staan bij of het wel goed is wat je doet.

Misschien moet je meer gaan denken in termen van banen als opstap. Bijvoorbeeld helpdeskmedewerker ICT om over 5 jaar programmeur te kunnen worden. Dat geeft richting. Dat geeft aan waar je wel en waar je niet goed aan doet. Naar wie je wel moet luisteren en naar wie niet. Wie je wel kan helpen en wie niet. Dan kan je bijvoorbeeld tijdens je helpdeskbaantje certificaten gaan halen. Zorg dan ook dat je mensen om je heen hebt die dit aanmoedigen, zodat je hooggevoeligheid je niet in de weg gaat zitten.

Je zou ook kunnen uitgaan van de sterktes van HSP´ers. Volgens mij doen ze het sowieso goed als adviseur, bij die bank zat je dus waarschijnlijk in de goede richting alleen had je pech met de omgeving. Als je zoveel ervaring hebt met werk zoeken, zou je het misschien ook goed doen als loopbaancoach of adviseur werk bij het UWV. De werkzoekenden zijn dan de mensen die je kunt helpen of open staan voor je advies. Of misschien kan je er zelfs een boek over schrijven. Het zou mij niet verbazen als mensen echt geïnteresseerd zijn in je verhaal, of je boodschap.

Misschien is dit niet het antwoord wat je zoekt, maar ik triggerde nogal op de combinatie turbulente carrière en HSP, dit is voor mij zeer herkenbaar. Je ziet het als een verlies en als een uitdaging, maar misschien moet je je manier van denken omzetten naar wat is je kracht, de impact van je omgeving meer meewegen en hoe kan je dat het beste in je voordeel gebruiken.
pi_196347118
Met HSP is thuiswerken wel heerlijk. Ik heb ADD (overlap met wat lastig met sommige prikkels om kunnen gaan) en ik ga lekker met thuiswerken. Vanaf begin maart al thuis en dat duurt nog wel even. Heerlijk!
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
  zaterdag 21 november 2020 @ 11:37:42 #16
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_196347130
Misschien nog een WFT halen op een onderwerp die je interesseert?
pi_196347167
Er zit in Gilze-Rijen zit een kantoor dat zich bezig o.a houdt met cursussen voor opsporing van criminele zaken op het gebied van geld/bancaire zaken, en andere criminele handelingen.
https://www.anti-crime-ac(...)rensic-data-analysis

(Website laadt en dan begint de popcorn theme song, niet schrikken :')_! )
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
  zondag 22 november 2020 @ 00:26:09 #18
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_196357168
Volgens mij zat je gewoon in de juiste functie op de verkeerde plek. Dat had ik ook en nu zit ik wel op de juiste plek. Met vast contract. Met dezelfde functie waar mijn contract niet verlengd werd.
pi_196357248
Er gaat zoveel fout hier dat het me jaren zou kosten om je in het goede pad des levens te krijgen.
Vakman pur sang
pi_196357634
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 16:00 schreef Twinkle20 het volgende:
Wat vind je leuk om te doen in je vrije tijd?

Waar liggen je interesses?

Ik heb op mijn 29e een carriereswitch gemaakt en ik ben momenteel (bijna) de gelukkigste mens op aarde. Dus het kan zeker nog! Sterker nog, het kan ook als je 60 bent. Altijd!

De crux zit hem in het vinden wat jou oprecht gelukkig maakt. Wat jouw kernwaarden zijn.
Yep ^O^ Zoals hij het zegt. Zoek naar je waarden en dan bijpassende baan.
Je zegt je wilt gehoord worden en iets nuttigs voor de maatschappij doen. En je vindt financieel advies leuk.
Misschien is schuldhulpverlening of werken bij de gemeente iets voor je. Daar heb je ook empathie voor nodig. En je betekent wat echt voor mensen. Bovendien geef je ze financieel advies. En volgens mij, maar dat is een gissing van mij, werken daar ook andere soort mensen. Mensen waar compassie/empathie net even belangrijker is dan rijkdom.
(Omgekeerd is trouwens ook niks mis mee.)Dus misschien voel je je daar wel gehoord.
pi_196359497
90% wordt niet gehoord en wellicht zit ik nog te laag. Tijd om te accepteren dat je loonslaaf bent en dat je werkt voor je basis en dat het je sponsort om leuke dingen te doen.

Een klein financieel kantoor ipv een grote bank.

Parttime stom werk doen en meer tijd steken in hobby's als het financieel kan.
pi_196359741
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 10:21 schreef potjecreme het volgende:
90% wordt niet gehoord en wellicht zit ik nog te laag. Tijd om te accepteren dat je loonslaaf bent en dat je werkt voor je basis en dat het je sponsort om leuke dingen te doen.

Een klein financieel kantoor ipv een grote bank.

Parttime stom werk doen en meer tijd steken in hobby's als het financieel kan.
Precies het is aanstelleritus.
Maar het is een groeiend probleem van de jeugd, zij zoeken geen baan maar een missie waar ze gehoord willen worden.

Heel cru gezegd haal je voldoening uit wat anders, eennstichting beginnen ofzo.
Op je werk moet je gewoon werken, en ja dat is gewoon saai werk. Zorg dat je goedlachse collega’s hebt en wat vrijheid. Maar het blijft gewoon dom werk wat je nooit voldoening zal geven.
Vakman pur sang
pi_196359836
quote:
Uitzoeken wat je wil op 30-jarige leeftijd
Succes daarmee; ik ben 43 en weet het ook nog steeds niet :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_196359838
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 10:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Precies het is aanstelleritus.
Maar het is een groeiend probleem van de jeugd, zij zoeken geen baan maar een missie waar ze gehoord willen worden.

Heel cru gezegd haal je voldoening uit wat anders, eennstichting beginnen ofzo.
Op je werk moet je gewoon werken, en ja dat is gewoon saai werk. Zorg dat je goedlachse collega’s hebt en wat vrijheid.Maar het blijft gewoon dom werk wat je nooit voldoening zal geven.
Genoeg mensen die daadwerkelijk nuttig werk doen. Niet iedereen heeft een bullshit job.
pi_196359885
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 10:53 schreef Chia het volgende:

[..]

Genoeg mensen die daadwerkelijk nuttig werk doen. Niet iedereen heeft een bullshit job.
Je neemt dom werk te letterlijk. In de hiërarchie van het ziekenhuis bv zijn de handen aan het bed "dom werk".
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')