abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 november 2020 @ 14:05:14 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196319612
Ik heb hier al verschillende opties voor gevonden via Google, maar ik ben benieuwd naar nog meer inzichten. Situatie is dat we in de slaapkamer een paneeldeur hebben (100 jaar oud ofzo, dus de stijl willen we graag behouden) met glas erin. Ik heb nog geen foto van onze deur (we hebben de sleutel nog niet), maar hij lijkt erg hier op:



Omdat het de slaapkamer betreft en we het daar graag erg donker willen hebben, kan ik deze opties nu bedenken:

• De houten latjes/lijst er zo voorzichtig mogelijk afhalen en glas vervangen voor hout en meeschilderen. Daarna de latjes/lijst weer terug en hopen dat het niet vernaggeld eruit ziet.
• Het glas behangen.
• Het glas schilderen.
• Een nieuwe (dichte) deur kopen.

De laatste optie hoop ik te voorkomen. Ik heb mijn hoop op de eerste optie. Heeft iemand ervaring met hoe je dat zo pijnloos mogelijk kunt doen? Die latjes zijn niet met een mooi kliksysteem erop gezet ofzo, dus ik ben bang dat je met een frees ofzo aan de gang moet?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_196323646
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:05 schreef JeOma het volgende:
• Het glas schilderen.
Dit is de makkelijkste optie, zeker als je niet heel handig ben. Reken er wel op dat je beide zijden van het glas wel een aantal keer moet schilderen.
pi_196324649
En zijk standaard glas latten dus kan je zo kopen in de winkel.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_196330466
Dekkende glasverf, meest simpele en minst invasieve oplossing
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196330519
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:23 schreef Chinless het volgende:
En zijk standaard glas latten dus kan je zo kopen in de winkel.
Dit dus.

En ook een plankje haal je zo bij de gamma oid.

Bedenk wel dat dit waarschijnlijk geen brandwerende deuren zijn. Wellicht een reden om ze toch te vervangen

Oh ja, ik bedenk net dat je de glaslatten sowieso moet vervangen als je het glas wil omruilen voor een plank daar de glaslatten boven en onder niet doorlopen over de gehele breedte.

[ Bericht 7% gewijzigd door devlinmr op 20-11-2020 09:32:32 ]
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196331030
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:04 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dit dus.

En ook een plankje haal je zo bij de gamma oid.

Bedenk wel dat dit waarschijnlijk geen brandwerende deuren zijn. Wellicht een reden om ze toch te vervangen

Oh ja, ik bedenk net dat je de glaslatten sowieso moet vervangen als je het glas wil omruilen voor een plank daar de glaslatten boven en onder niet doorlopen over de gehele breedte.

Dat zijn 99% van de binnen deuren niet; en is ook niet vereist volgens mij. Ik zou echt nooit deze originele jaren 30 deuren vervangen voor een stijf saaie nieuwe.

@ ts:Wij hebben ook zulke raampjes en hebben gezorgd dat het op de overloop gewoon donker kan worden. Dus goede raamgordijnen.
pi_196331325
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:49 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Dat zijn 99% van de binnen deuren niet; en is ook niet vereist volgens mij. Ik zou echt nooit deze originele jaren 30 deuren vervangen voor een stijf saaie nieuwe.

Ook die kun je in jaren 30 stijl krijgen.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  vrijdag 20 november 2020 @ 10:52:30 #8
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_196331800
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:49 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Dat zijn 99% van de binnen deuren niet; en is ook niet vereist volgens mij. Ik zou echt nooit deze originele jaren 30 deuren vervangen voor een stijf saaie nieuwe.

@ ts:Wij hebben ook zulke raampjes en hebben gezorgd dat het op de overloop gewoon donker kan worden. Dus goede raamgordijnen.
Hmmm... klinkt wel als een simpele oplossing ja... Ga ik meenemen. ;-)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_196331845
Plakfolie er opplakken, is ook in verschillende kleuren verkrijgbaar
pi_196331949
Het raam haal je eruit, zaag een mdf plank op maat, stop deze erin, koop nieuwe latjes bij de bouwmarkt en maak het vast.
Zo heb ik al het glas uit mijn deuren gehaald.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196331992
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 10:15 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ook die kun je in jaren 30 stijl krijgen.
Winkels hebben deze deuren in de standaard maten. Uiteraard paste dat bij mij niet. Mijn deuren zijn 77cm, de standaard is 78cm. Als je er een cm af haald moet je zelf met een beitel de scharnieren erin slaan wat je nooit zo netjes kan doen dan machinaal.
Bestellen kan wel maar dan betaal je de hoofdprijs.

Ik weet niet of dit ook geldt boj TS maar iig wel bij veel huizen bij mij in de straat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196332046
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:04 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dit dus.

En ook een plankje haal je zo bij de gamma oid.

Bedenk wel dat dit waarschijnlijk geen brandwerende deuren zijn. Wellicht een reden om ze toch te vervangen

Oh ja, ik bedenk net dat je de glaslatten sowieso moet vervangen als je het glas wil omruilen voor een plank daar de glaslatten boven en onder niet doorlopen over de gehele breedte.

Waarom zou je brandwerende deuren willen? Is dat een nieuwe regel?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196332720
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waarom zou je brandwerende deuren willen? Is dat een nieuwe regel?
Nee, maar wordt wel aangeraden. Bij mijn originele deuren zit er eoa pasta op die brandvertragend werkt. Iets wat de vorige bewoner heeft gedaan
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196332732
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:46 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Nee, maar wordt wel aangeraden. Bij mijn originele deuren zit er eoa pasta op die brandvertragend werkt. Iets wat de vorige bewoner heeft gedaan
Ik heb er zelf nog nooit van gehoord.

Ik zou er iig geen deur voor vervangen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196332826
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:46 schreef devlinmr het volgende:
Nee, maar wordt wel aangeraden. Bij mijn originele deuren zit er eoa pasta op die brandvertragend werkt. Iets wat de vorige bewoner heeft gedaan
Bij een deur naar de garage kan ik me er iets bij voorstelen, maar voor een gewoon woonhuis…..volgens mij is dat maar 1 compartiment. Dacht dat zelfs brandscheidende plafonds was komen te vervallen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196333785
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij een deur naar de garage kan ik me er iets bij voorstelen, maar voor een gewoon woonhuis…..volgens mij is dat maar 1 compartiment. Dacht dat zelfs brandscheidende plafonds was komen te vervallen.
Omdat het 1 compartiment is is het niet verplicht.
Zelf heb ik een open haard en zeker weten dat de deur tussen de woonkamer en de gang brandwerend/vertragend is gemaakt.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196333957
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:01 schreef devlinmr het volgende:

Zelf heb ik een open haard en zeker weten dat de deur tussen de woonkamer en de gang brandwerend/vertragend is gemaakt.
Gelukkig maar!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 21 november 2020 @ 00:17:15 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_196343925
ik vind dat je ze moet vervangen...
na vervanging kom ik de deuren wel bij je ophalen zodat je niet zelf naar de reiniging hoeft te rijden.

oh ja, glas er uit en een plaatje hout erin is de op 1 na mooiste oplossing.
Tot nooit .......
pi_196351208
Brandwerende deuren in een houten jaren 30 huis waar er vaak nog stro in het plafond en muren zit.

Ik vind de oplossing met plankjes het mooiste klinken :-).
pi_196361524
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 13:01 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Omdat het 1 compartiment is is het niet verplicht.
Zelf heb ik een open haard en zeker weten dat de deur tussen de woonkamer en de gang brandwerend/vertragend is gemaakt.
Ik neem aan dat je dan ook de wandopbouw bent nagegaan, aansluitingen met plafond, de verdiepingsvloer, eventuele ruimtes tussen balklaag en plafond en doorvoeringen bij inbouwschakelmateriaal brandwerend hebt afgewerkt?
Anders gaat de brand alsnog vrolijk om de deur heen.

Ik denk dat een rookmelder goedkoper, eenvoudiger en meer toegevoegde waarde heeft in het gemiddelde jaren 30-huis.

Overigens is er ook nog een groot verschil tussen brandvertragend (brandvoortplantingsklasse) en brandwerendheid. Een fatsoenlijke brandvoortplantingsklasse is geen overbodige luxe in de buurt van een open haard. Brandwerendheid binnen een woning is op zijn minst ongebruikelijk.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')