abonnement Unibet Coolblue
pi_196305209
Beste Gamers,

Aangezien de gekkigheid, chaos, drukte en met een te kort aan PlayStation 5 consoles is morgen toch echt de officiële release dag van de Next-Gen console, helaas is het voor de meeste van ons nog even wachten.

Daarom leek het mij interessant om eens een topic te starten over de allereerste PlayStation release. Als ik het mag geloven ging op 29 september 1995 de eerste PlayStation over de toonbanken in Europa en dus ben ik benieuwd naar verhalen, beeldverhalende foto's en interessante feitjes van doorgewinterde gamers die destijds de dag rondom de PlayStation release hebben meegemaakt.

Wat heb je er voor betaald, bij welke winkel, welke games waren er op dat moment te koop in de winkel en welke games herinner je je nog? Omdat het een hele andere tijdsgeest was, ben ik benieuwd naar hoe groot de hype was rondom de release van die console, ook omdat ik het persoonlijk nog steeds een van de vetste consoles vind. Helaas was ik te jong in 1995 en heb ik de release fysiek niet mee gemaakt, ik meen dat ik hem pas kreeg rond 1998/1999 en dan de nieuwere versie inclusief de thumbsticks. De game die ik er bij kreeg was Ridge Racer, tergend moeilijke racegame. Nooit verder gekomen dan het eerste level. Daarna volgde er vele demo discs die ik via via had geregeld, deze zaten ook bijgevoegd in de bladen van PlayStation Magazine. Later werd het ombouwen van de console mogelijk. Games huren bij Videoland, snel kopiëren, branden en weer inleveren. Bizarre tijden. _O-
In mijn verzameling heb ik gelukkig nog de originele games in de originele doosjes zoals Spyro the Dragon, Spyro 2, Tomb Raider 3, Gran Turismo 2, Final Fantasy 8 en nog een heel stel.

Dat is in het kort hoe ik de eerste PlayStation heb beleefd. Laat hier onder weten hoe jij deze console hebt ervaren. ^O^


pi_196305233
pi_196307620
Eerste spelcomputer die ik zelf gekocht heb van mij zakgeld. Daarvoor had ik een Nintendo, maar die hadden ouders gekocht.

Mooie herinneringen aan.
pi_196315339
Ik kocht pas jaren later een PSone, nadat ik al een tijdje een PS2 had. Was altijd een Nintendo gamer en snapte de fun van alleen maar race en vechtspellen niet.

Later dankzij de rpgs alsnog ingestapt.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 19 november 2020 @ 18:37:20 #5
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_196322898
Schopje 40+

/ontopic

Geweldig ding toentertijd , Ridge racer zat er toch bij of vergis ik me ?
Ik ben inmiddels overleden
pi_196322954
Volgens mij was dat ding in het begin veel te duur voor gemiddelde gamer. Meer dan 1000 gulden staat mij bij. Ik kreeg er zelf pas 1 toen ik bij een gamewinkel een bijbaantje nam in 97. Geweldige games op gespeeld. FF7 time crisis Tekken en ga zo maar door.
pi_196323472
De markt voor gamers was vele malen kleiner dan het nu was. Nu is het een miljardenindustrie die groter is dan de filmindustrie en de muziekindustrie bij elkaar. Ook was de concurrentie heel anders. Je had toen als grootste speler Nintendo, maar ook nog Sega en Atari. Niemand kende Sony nog als speler in de game industrie. En Microsoft lanceerde zijn eerste Xbox pas vele jaren later.

.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_196323486
Nee, want was toen nog niet geboren
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_196323538
Nee ik weet nog wel dat mijn moeder een ps2 gekocht had toen die net uitkwam wat mij toen erg verbaasde. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_196325790
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 18:37 schreef Enchanter het volgende:
Schopje 40+

/ontopic

Geweldig ding toentertijd , Ridge racer zat er toch bij of vergis ik me ?
Is dat zo? Wat ik wel weet is dat Ridge Racer op de box-art stond, wat logisch was aangezien het een launch titel was.
pi_196326361
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 18:40 schreef Document1 het volgende:
Volgens mij was dat ding in het begin veel te duur voor gemiddelde gamer. Meer dan 1000 gulden staat mij bij. Ik kreeg er zelf pas 1 toen ik bij een gamewinkel een bijbaantje nam in 97. Geweldige games op gespeeld. FF7 time crisis Tekken en ga zo maar door.
799. De PS2 was 1199.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 19 november 2020 @ 22:43:04 #12
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_196327123
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 21:30 schreef BigSign het volgende:

[..]

Is dat zo? Wat ik wel weet is dat Ridge Racer op de box-art stond, wat logisch was aangezien het een launch titel was.
Oh ja , dat was het.

Vergeet nooit meer de eerste keer Resident Evil , toen die honden door het raam sprongen ;( :X
Ik ben inmiddels overleden
pi_196330596
Ik was 11, maar het enige wat ik ervan mee heb gekregen is erover lezen en kwijlen in de PU na het lezen van de post sectie waarin vaak een brief van Mortal Marcel stond.

Qua release dag weet ik echt niets, hij was er ineens en uiteindelijk er 1 gekocht. Maar hoe/wie/wat/waar ook geen idee meer, volgens mij op een verjaardag. De enige echte actieve herinnering die ik aan de PS1 heb is dat ik Metal Gear Solid in een dag uitspeelde, inclusief een nacht doorhalen omdat ik er niet mee kon stoppen. Zo intens spannend. En dat ik met vrienden de eerste Tony Hawk demo disc tot in den treuren hebben gespeeld.
pi_196348443
Toen was ik 4 :')
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_196387754
Ik was 15, puber en een Nintendo gamer. Fuck Sega.
Ja, ja, opa verteld. Ik heb de console wars nog mee gemaakt...

De launch van de PlayStation was een interessante.
Happy Hardcore domineerde de hitlijsten en in 1995 heerste er een soort next generation Summer Of Love gevoel.
Was gamen eerst voor nerds en kinderen nu was het voor de cool kids en ik paste goed bij die laatste doelgroep.

Die hele zomer van ‘95 werd je dood gegooid met tv reclames over de PlayStation en uiteraard schreef mijn lijfblad de Power Unlimited er veel over. Tevens was erg veel hype en buzz door de eerste E3 in Los Angeles.
Ik had als puber mijn eerste stapjes op het WWW gezet maar echt veel info was er niet.

Ik was die zomer een paar dagen in Duinrell en daar stonden demo pods waarop je Ridge Racer en Tekken kon spelen.
Ik weet nog dat mijn broertjes en ik echt overbluft werden door de graphics en de snelle gameplay.

In de kerstvakantie van ‘95 hadden we voor een week bij Videoland een PSX gehuurd. De borg alleen al was Hfl. 500,-
Die week hebben we ons helemaal suf gespeeld, soms tot in de vroege ochtend. Zeren vingers, blaren op de duimen en chronisch slaap tekort.
Met veel moeite toen de zwarte race wagen in Ridge Racer geunlocked en de moves van Paul Phoenix gemasterd in Tekken 1.
Maar Twisted Metal was mijn absolute favoriet!
Lekker op elkaar knallen in obscure auto’s met een bizar achtergrond verhaal.

In 1996 zijn we aan het sparen gegaan en hadden we binnen een paar maanden een PSX thuis staan. Er kwamen toen ook echt veel games uit en daar hebben we er ook veel van gekocht.
- Ridge Racer
- Tekken 1 & 2
- Resident Evil
- Twisted Metal
- Alien Trilogy
- RayMan
- Tomb Raider

De games waren zo’n Hfl. 129,- per stuk en met wat mazzel soms Hfl. 99,-
Veel goedkoper dan die van Nintendo. Die begonnen bij Hfl. 169,- met uitschieters richting de Hfl. 200,-

Het is nu 25 jaar geleden en voor mij was het in ieder geval een mooie tijd om mee te maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door CoExist op 24-11-2020 11:18:53 ]
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  woensdag 25 november 2020 @ 15:51:23 #16
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_196408434
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:13 schreef Scrummie het volgende:
Mortal Marcel

_O- classic
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
  woensdag 25 november 2020 @ 15:54:22 #17
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_196408463
OT: geen idee van de schade toen, maar ik speelde vooral Ridge Racer en Tekken.
Ook wel wat uurtjes Oddworld en Driver...
Syphon Filter een paar jaar later helemaal kapot gespeeld... wat was dat vet zeg :7
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')