abonnement Unibet Coolblue
pi_196296230
Hallo allen,

Sinds begin dit jaar heb ik een huis gekocht, alleen. Heb daarvoor flink gespaard. Nu is al mijn spaargeld zo goed als op, nog ¤2000.

Alles goed voor elkaar en ben blij, alleen thuis wil ik nog een aantal dingen doen die gewoon geld kosten.

Bijv: droger kopen (¤800), Houtkachel kopen (¤1500), bijkeuken opknappen (is gewoon verrot nu) a ¤3000,-.

Tussendoor moet je af en toe kleren kopen, eens per jaar op vakantie en eens per 4 jaar een nieuwe telefoon. Etc etc.

Ik houd circa ¤800 per maand. Ik weet dat dit gewoon veel is en luxe heb. Maar het is even een nieuwe situatie voor mij.

Is het enige wat ik kan doen gewoon dom doorwerken en mijn maandlonen opwachten?

Misschien een 1+1=2 vraag. Maar heeft iedereen dit zo ervaren/ervaart iedereen dit zo?

Ik probeer soms extra te werken en dus eerder mijn huis ‘af’ te maken. Maar alsnog duurt het nog wel een jaar voor ik alles heb.
pi_196296265
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:38 schreef Jardis het volgende:
Is het enige wat ik kan doen gewoon dom doorwerken en mijn maandlonen opwachten?
Ja.

quote:
Misschien een 1+1=2 vraag. Maar heeft iedereen dit zo ervaren/ervaart iedereen dit zo?
Ja.

Je hoeft niet alles nieuw te kopen; droger, houtkachel en bijkeuken kunnen ook prima tweedehands.
Google is your friend, abuse your friends
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 17 november 2020 @ 23:45:25 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_196296315
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:40 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Ja.

Je hoeft niet alles nieuw te kopen; droger, houtkachel en bijkeuken kunnen ook prima tweedehands.
En elk jaar op vakantie hoeft natuurlijk ook niet, gebruik dat geld dan alvast om je huis lekker op te knappen. En eens per vier jaar een nieuwe telefoon, tja, dat hoeft ook geen duizend euro te kosten.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_196296328
Houtkachel en vakantie zijn luxes. Of heb je geen verwarming?
pi_196296473
Een bijkeuken is geen noodzaak toch?
En als je 800 per maand overhoudt dan is dat zo bij elkaar gespaard toch?
pi_196296588
De dingen die je noemt kosten ¤ 5300. Op jaarbasis blijft er ¤ 9600 over. Ik zie het probleem niet? Vakantie zit er voorlopig toch nog niet in.
pi_196297639
Even “geduld” hebben en een jaartje sparen.

Spaargeld/buffer zou ik persoonlijk ook eerst aanvullen tot 10k+-, voordat ik die dingen zou kopen.
pi_196298045
Ik zou sowieso je wensen nog even goed bekijken. Is je huis groot genoeg en kun je je was ergens laten drogen? Scheelt aanschaf en extra energiekosten....

Houtkachel zou ik sowieso even heroverwegen. Houtstoken is enorm vervuilend en ongezond voor de omgeving en er komt waarschijnlijk wetgeving aan die dit aan banden gaat leggen (tenzij je in the middel of nowhere woont).

Ik zou me met name focussen op onderhoud van je huis zoals die verrotte bijkeuken.

En ja, het is allemaal heel herkenbaar, en valt bij nou nog mee. Een collega zei me ooit:"na de eerste paar jaar is het scherpe er vanaf". Dat vond ik altijd wel een mooie uitspraak en het klopt ook wel. Van de eerste twee jaren waar ik regelmatig wat van de spaarrekening moest halen om het einde van de maand te halen hoef ik dat nu niet meer en spaar ik gewoon weer. Wel zo prettig.
pi_196298065
Waarom een houtkachel? Even los van hoe aso het is.
pi_196298067
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:40 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Ja.
Hier ook ja en ja.

Gewoon afwachten. Af en toe wel een extraatje in de vorm van een bonus, 13e maand, een gift of vakantiegeld. Dat gebruik ik dan vaak voor dat soort dingen, omdat het "extra" geld is.
  Moderator woensdag 18 november 2020 @ 07:51:00 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_196298091
Toen en soms nog steeds, is het wachten op het einde van de maand...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 18 november 2020 @ 08:02:36 #12
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_196298165
Houtkachel is absurd duur en je buren nemen je het niet in dank af.
pi_196298167
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:40 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Ja.

Je hoeft niet alles nieuw te kopen; droger, houtkachel en bijkeuken kunnen ook prima tweedehands.
Dit. Even op marktplaats kijken en je bespaart zo 60%. Probleem opgelost.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 18 november 2020 @ 08:03:38 #14
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_196298172
Same, same. Wij steken al ons spaargeld in de verbouwing van ons huis. In 4 jaar ben ik nu voor het eerst in de situatie gekomen dat we net tekort kwamen, en dit op een alternatieve manier (dus zonder eigen geld maar geleend geld) oplossen i.p.v wachten en opsparen. Dit voelt als een enorme studentikoze manier van aanpakken en ik voel me eerlijk gezegd er totaal niet comfortabel bij. Dus we proberen dingen tweedehands of goedkoper te kopen daar waar de aanschaf niet lang kunnen uitstellen.

Ik zou je adviseren gewoon op te sparen in een paar maanden en zoals anderen al tips geven; benut ook je vakantiegeld of een dertiende maand. Denk goed na wat je echt als eerste nodig hebt en benut de tijd om een goede deal te vinden.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_196298195
Welkom bij het echte leven. Mocht je ooit kinderen krijgen wordt het helemaal leuk.
pi_196298328
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:38 schreef Jardis het volgende:
Tussendoor moet je af en toe kleren kopen, eens per jaar op vakantie en eens per 4 jaar een nieuwe telefoon. Etc etc.

Ik houd circa ¤800 per maand. Ik weet dat dit gewoon veel is en luxe heb. Maar het is even een nieuwe situatie voor mij.
Ja, Ja en Ja, al kan je wel nog wat dingen structureren, om zeker te zijn dat je niet boven je stand gaat leven.

Ik spaar ongeveer alles in aparte potjes.
- Zorgpremie betaal ik altijd per jaar, is natuurlijk persoonlijk, maar daarom spaar ik dat dus weer per maand bij elkaar
- Eigen risico zorg heb ik al jaren op +500 staan, dus ik spaar elke maand 80 euro (pp) om dat te kunnen bekostigen als het zover mocht komen... Einde van het jaar niet gebruikt? = Geld over
- Sparen voor onderhoud van het huis, als je niet onderdeel uitmaakt van een VVE (100 euro pm)
- Sparen voor OZB, in mijn geval 50 euro per maand... Komt de aanslag dan kan ik die meteen betalen + restant = Geld over.

Zo kan je nog een tijdje doorgaan en die logica doortrekken voor bijvoorbeeld
- een auto (als je die prive bezit), Onderhoud en Afschrijving
- Gas en Licht, zou best eens dit jaar goedkoop kunnen zijn, maar volgend jaar weer duur ik hou een relatief hoog bedrag voor G&L waarbij ik dus een deeltje "echt" betaal aan de energie maatschappij en een deel spaar. Ook hou ik het voorschot bedrag zo laag mogelijk, na jaarrekening is het restant = Geld over.
kleding
witgoed
CV Ketel
telefoon
Verzekeringen (opstal?) die je per jaar betaald
Belasting teruggaaf en/of andere toeslagen voor het geval dat je die moet gaan terug betalen

Daar kan je ook nog een beetje mee spelen, je kan voor witgoed bijvoorbeeld er vanuit gaan dat alles 5, 10 of 15 jaar mee moet gaan en kan je voor je telefoon uitgaan van 3,4,5 of 6 jaar en wil je dan de nieuwe IPhone Y81 ad 2.000 euro of koop je dan de inmiddels "iets verouderde" IPhone 12 van dan 1.000 euro?

Ook kan je nog een potje(s) gaan sparen voor een nieuwe keuken, nieuwe badkamer, woning "upgrade" ivm het gasloos gaan, nieuw bed/matras, nieuwe woonkamer/bank/kast om zomaar wat dingen te verzinnen.

Pas als je dat allemaal weet en doet, dan weet je wat je echt over houd dan zal dat vermoed ik wel een stuk minder zijn dan 800 euro en dan is het inderdaad "gewoon door ademen".
  woensdag 18 november 2020 @ 08:33:50 #17
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_196298346
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:38 schreef Jardis het volgende:
Hallo allen,

Sinds begin dit jaar heb ik een huis gekocht, alleen. Heb daarvoor flink gespaard. Nu is al mijn spaargeld zo goed als op, nog ¤2000.

Alles goed voor elkaar en ben blij, alleen thuis wil ik nog een aantal dingen doen die gewoon geld kosten.

Bijv: droger kopen (¤800), Houtkachel kopen (¤1500), bijkeuken opknappen (is gewoon verrot nu) a ¤3000,-.

Tussendoor moet je af en toe kleren kopen, eens per jaar op vakantie en eens per 4 jaar een nieuwe telefoon. Etc etc.

Ik houd circa ¤800 per maand. Ik weet dat dit gewoon veel is en luxe heb. Maar het is even een nieuwe situatie voor mij.

Is het enige wat ik kan doen gewoon dom doorwerken en mijn maandlonen opwachten?

Misschien een 1+1=2 vraag. Maar heeft iedereen dit zo ervaren/ervaart iedereen dit zo?

Ik probeer soms extra te werken en dus eerder mijn huis ‘af’ te maken. Maar alsnog duurt het nog wel een jaar voor ik alles heb.
Je kan gaan lenen als je snel iets wil hebben.
Persoonlijke lening of doorlopend krediet.

Je kan ook bv een droger kopen op afbetaling. Zijn bv bedrijven waarbij je je betaling tot een jaar kunt uitstellen zonder kosten.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_196298353
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:29 schreef namliam het volgende:

[..]

Ja, Ja en Ja, al kan je wel nog wat dingen structureren, om zeker te zijn dat je niet boven je stand gaat leven.

Ik spaar ongeveer alles in aparte potjes.
- Zorgpremie betaal ik altijd per jaar, is natuurlijk persoonlijk, maar daarom spaar ik dat dus weer per maand bij elkaar
- Eigen risico zorg heb ik al jaren op +500 staan, dus ik spaar elke maand 80 euro (pp) om dat te kunnen bekostigen als het zover mocht komen... Einde van het jaar niet gebruikt? = Geld over
- Sparen voor onderhoud van het huis, als je niet onderdeel uitmaakt van een VVE (100 euro pm)
- Sparen voor OZB, in mijn geval 50 euro per maand... Komt de aanslag dan kan ik die meteen betalen + restant = Geld over.

Zo kan je nog een tijdje doorgaan en die logica doortrekken voor bijvoorbeeld
- een auto (als je die prive bezit), Onderhoud en Afschrijving
- Gas en Licht, zou best eens dit jaar goedkoop kunnen zijn, maar volgend jaar weer duur ik hou een relatief hoog bedrag voor G&L waarbij ik dus een deeltje "echt" betaal aan de energie maatschappij en een deel spaar. Ook hou ik het voorschot bedrag zo laag mogelijk, na jaarrekening is het restant = Geld over.
kleding
witgoed
CV Ketel
telefoon
Verzekeringen (opstal?) die je per jaar betaald
Belasting teruggaaf en/of andere toeslagen voor het geval dat je die moet gaan terug betalen

Daar kan je ook nog een beetje mee spelen, je kan voor witgoed bijvoorbeeld er vanuit gaan dat alles 5, 10 of 15 jaar mee moet gaan en kan je voor je telefoon uitgaan van 3,4,5 of 6 jaar en wil je dan de nieuwe IPhone Y81 ad 2.000 euro of koop je dan de inmiddels "iets verouderde" IPhone 12 van dan 1.000 euro?

Ook kan je nog een potje(s) gaan sparen voor een nieuwe keuken, nieuwe badkamer, woning "upgrade" ivm het gasloos gaan, nieuw bed/matras, nieuwe woonkamer/bank/kast om zomaar wat dingen te verzinnen.

Pas als je dat allemaal weet en doet, dan weet je wat je echt over houd dan zal dat vermoed ik wel een stuk minder zijn dan 800 euro en dan is het inderdaad "gewoon door ademen".
hmm.. misschien moet ik maar een paar lessen bij je gaan volgen. Eind van de maand is het geld op, maar dingen als OZB, witgoed, eigen risico etc etc die betaal ik gewoon uit mijn maandsalaris. Misschien dat ik de maanden dat ik geen extra kosten heb toch maar eens naar mijn uitgaven moet kijken.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  Moderator woensdag 18 november 2020 @ 08:36:33 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_196298364
Leningen zijn natuurlijk minder praktisch en handig. Het is een tijdelijke fix maar in de basis betaal je altijd meer. Al zijn het 'afsluitkosten' of 'administratiekosten'
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_196298371
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 07:39 schreef zatoichi het volgende:
Ik zou sowieso je wensen nog even goed bekijken. Is je huis groot genoeg en kun je je was ergens laten drogen? Scheelt aanschaf en extra energiekosten....

Houtkachel zou ik sowieso even heroverwegen. Houtstoken is enorm vervuilend en ongezond voor de omgeving en er komt waarschijnlijk wetgeving aan die dit aan banden gaat leggen (tenzij je in the middel of nowhere woont).

Ik zou me met name focussen op onderhoud van je huis zoals die verrotte bijkeuken.

En ja, het is allemaal heel herkenbaar, en valt bij nou nog mee. Een collega zei me ooit:"na de eerste paar jaar is het scherpe er vanaf". Dat vond ik altijd wel een mooie uitspraak en het klopt ook wel. Van de eerste twee jaren waar ik regelmatig wat van de spaarrekening moest halen om het einde van de maand te halen hoef ik dat nu niet meer en spaar ik gewoon weer. Wel zo prettig.
wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen, alleen hebben de nieuwe houtkachels nieuwe rendementseisen.

en dan kun je nog beargumenteren dat zelf hout in de buurt halen, laten drogen en dat opstoken zo mogelijk wel de meest klimaatvriendelijke verwarmingsmethode is.

open haarden en verkeerd gestookte kachels veroorzaken problemen, verder is het prima.
pi_196298377
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:02 schreef HSG het volgende:

[..]

Dit. Even op marktplaats kijken en je bespaart zo 60%. Probleem opgelost.
tweedehands droger gebruikt veel meer energie
  woensdag 18 november 2020 @ 08:40:20 #22
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_196298391
Een droger is niet persee nodig. Eerlijk wij hebben in januari nieuwe wasmachine en droger gekocht. De droger 2 x gebruikt het wasrek op zolder doet prima z'n werk.
pi_196298428
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:38 schreef Jardis het volgende:
Is het enige wat ik kan doen gewoon dom doorwerken en mijn maandlonen opwachten?

Niet, maar wel het slimste. Want je hebt twee opties:
• sparen/wachten tot het geld er is
• lenen en de facto boven je stand leven

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:38 schreef Adames het volgende:

[..]

tweedehands droger gebruikt veel meer energie
Ja, maar als je hem alleen in de winter gebruikt en alleen voor beddengoed (of op een andere manier incidenteel), dan duurt het even voor je het omslagpunt bereikt hebt.

[ Bericht 17% gewijzigd door baskick op 18-11-2020 10:01:36 (typo) ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196298454
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:29 schreef namliam het volgende:
Ik spaar ongeveer alles in aparte potjes.

[...]

Pas als je dat allemaal weet en doet, dan weet je wat je echt over houd dan zal dat vermoed ik wel een stuk minder zijn dan 800 euro en dan is het inderdaad "gewoon door ademen".
Dit, ja. Alleen is dat meer reserveren dan sparen, al is dat een definitiekwestie. Zo doe ik het ook :Y

Het begint met inzicht in je totale lasten! Een Excelletje met alle inkomsten en alle uitgaven staan, beide omgerekend naar maandbedragen. Potjes aanmaken en potjes elke maand vullen. Het is niet ingewikkelder dan dat.

Alles wat jaarlijks terugkomt, wordt maandelijks opzij gezet zodat het betaald kan worden als de rekening komt, zonder onevenredige hap uit het inkomen van die maand.

In het geval van een zorgverzekering bespaar je op die manier ook 1 of 1,5% ofzo. En de korting vanwege VER is blijvend en als die 885 er eenmaal is, hoeft het in principe pas weer aangevuld te worden als er verbruik is. En dat verbruik is er naar verwachting niet (veel), anders had je geen verhoogd eigen risico gekozen ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 18-11-2020 08:55:09 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196298461
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:34 schreef devlinmr het volgende:

[..]

hmm.. misschien moet ik maar een paar lessen bij je gaan volgen. Eind van de maand is het geld op
Eind van de maand geld op is niet zo een probleem, zolang je maar schokken op kan vangen zoals o.a. OZB en een dure reparatie aan de auto of een wasmachine die stuk gaat. En dan bij voorkeur zonder dat het impact heeft op je dagelijkse leven en je er zeker niet een boterham minder om eet.
Als je wil, wil ik je daar best mee helpen (stuur maar PM), maar zo moeilijk is het niet.

Wat is je OZB per jaar (nu) 538,61, dan rond je dat ruim naar boven af 600 en deel je op 12 = 50 euro per maand
Ontvang je de aanslag volgend jaar en is die 560 euro, hou je 40 euro over en her-evalueer je die 600 euro
aanslag het jaar er op 590 euro, dan wordt 600 euro zeker te weinig
etc etc. Een aardige vuistregel is, neem je kosten dit jaar / 12 afronden op 5 euro naar boven en dan 5 euro er bovenop, dus 538 / 12 = 44,80 => 45 euro + 5 = 50 euro
560 / 12 = 46,67 => 50 euro + 5 = 55 euro

Je kan het ook nog verder doorvoeren tot in je boodschappengeld, wil je 100 euro per week uitgeven aan boodschappen stort je per maand 440 euro op een spaarrekening en per week weer 100 euro terug. Is je weekgeld op, dan is je geld op, heb je meteen die week "pijn" van het feit dat je uit eten bent geweest en weet je waarom je tekort komt. Als je op 4 december uit eten bent geweest en op 20 december geld te kort komt heb je geen idee meer waardoor dat komt.
pi_196298466
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:38 schreef Jardis het volgende:

Bijv: droger kopen (¤800), Houtkachel kopen (¤1500), bijkeuken opknappen (is gewoon verrot nu) a ¤3000,-.

Tussendoor moet je af en toe kleren kopen, eens per jaar op vakantie en eens per 4 jaar een nieuwe telefoon. Etc etc.

Misschien een 1+1=2 vraag. Maar heeft iedereen dit zo ervaren/ervaart iedereen dit zo?

Ik probeer soms extra te werken en dus eerder mijn huis ‘af’ te maken. Maar alsnog duurt het nog wel een jaar voor ik alles heb.
Paar punten: wat zijn je prio's? Je kan je geld ook beleggen in Hoog Dividend aandelen en van het dividend je zaken financieren.

Droger is - als je een tuin hebt - geen noodzaak, eigenlijk een kostenpost. Toen ik alleenstaand was, hing ik de was of in de tuin, of op zolder te drogen; kan perfect.

Houtkachel is goede investering, maar met alleen de kachel ben je er niet; rookkanaal komt er nog bij.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196298475
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 07:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Waarom een houtkachel? Even los van hoe aso het is.
De overheid subsidieert houtstook met miljarden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196298501
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:48 schreef baskick het volgende:

[..]

In het geval van een zorgverzekering bespaar je op die manier ook 1 of 1,5% ofzo. En de korting vanwege VER is blijvend en als die 885 er eenmaal is, hoeft het in principe pas weer aangevuld te worden als er verbruik is. En dat verbruik is er naar verwachting niet (veel), anders had je geen verhoogd eigen risico gekozen ;)
Door maandelijks standaard altijd 80 euro te reserveren / sparen (comsi comsa) hou ik het constant en gebruik ik die 900 euro eenmalig extra (om bijvoorbeeld mee af te lossen) en hou ik mijn maandbudget constant.
Heb ik eenmaal die 900 euro gespaard en voeg ik die 80 euro toe aan mijn "besteedbaar inkomen" dan verdwijnt die 80 euro zomaar aan van alles, behalve iets "echt nuttigs"
pi_196298517
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:54 schreef namliam het volgende:

[..]

Door maandelijks standaard altijd 80 euro te reserveren / sparen (comsi comsa) hou ik het constant en gebruik ik die 900 euro eenmalig extra (om bijvoorbeeld mee af te lossen) en hou ik mijn maandbudget constant.
Heb ik eenmaal die 900 euro gespaard en voeg ik die 80 euro toe aan mijn "besteedbaar inkomen" dan verdwijnt die 80 euro zomaar aan van alles, behalve iets "echt nuttigs"
Fair enough (en zo doe ik het zelf inderdaad ook, zij het met een ander bedrag, want opbouw jaarpremie en ER-opbouw in één potje).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196298526
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:49 schreef namliam het volgende:

[..]

Eind van de maand geld op is niet zo een probleem, zolang je maar schokken op kan vangen zoals o.a. OZB en een dure reparatie aan de auto of een wasmachine die stuk gaat. En dan bij voorkeur zonder dat het impact heeft op je dagelijkse leven en je er zeker niet een boterham minder om eet.
Als je wil, wil ik je daar best mee helpen (stuur maar PM), maar zo moeilijk is het niet.
Oh ik weet het allemaal wel... ik doe het alleen niet.
quote:
Wat is je OZB per jaar (nu) 538,61, dan rond je dat ruim naar boven af 600 en deel je op 12 = 50 euro per maand
OZB is ongeveer 900, en die betalen we in 2 keer gewoon van de lopende rekening
quote:
Ontvang je de aanslag volgend jaar en is die 560 euro, hou je 40 euro over en her-evalueer je die 600 euro
aanslag het jaar er op 590 euro, dan wordt 600 euro zeker te weinig
etc etc. Een aardige vuistregel is, neem je kosten dit jaar / 12 afronden op 5 euro naar boven en dan 5 euro er bovenop, dus 538 / 12 = 44,80 => 45 euro + 5 = 50 euro
560 / 12 = 46,67 => 50 euro + 5 = 55 euro

Je kan het ook nog verder doorvoeren tot in je boodschappengeld, wil je 100 euro per week uitgeven aan boodschappen stort je per maand 440 euro op een spaarrekening en per week weer 100 euro terug. Is je weekgeld op, dan is je geld op, heb je meteen die week "pijn" van het feit dat je uit eten bent geweest en weet je waarom je tekort komt. Als je op 4 december uit eten bent geweest en op 20 december geld te kort komt heb je geen idee meer waardoor dat komt.
Oh ik weet waarom ik niks over hou aan het eind van de maand hoor... teveel luxe en hebbedingetjes kopen.
Paar schoenen? tja dat moeten Bommels zijn a 200euro 3 a 4 keer per jaar
Kleren kopen doe ik 2x per jaar maar meteen voor 1-2000 euro waarbij ik niet kijk naar uitverkoop
Eten koop ik meestal gewoon in de supermarkt... maarrr af en toe ga ik helemaal los bij een internetslager en bestel Duif, Eend, Wild zwijn etc etc

Dusss... ik weet het allemaal wel en af en toe ben ik me er weer bewust van dat ik veel geld "weggooi" maar tja...
Maar in principe is het belachelijk dat ik met een gezamelijk inkomen van om en nabij de 140k bruto 0 spaargeld heb. Gelukkig heeft mijn vrouw dat wel.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196298549
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:57 schreef devlinmr het volgende:
Maar in principe is het belachelijk dat ik met een gezamelijk inkomen van om en nabij de 140k bruto 0 spaargeld heb. Gelukkig heeft mijn vrouw dat wel.
:o
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 18 november 2020 @ 09:06:46 #32
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_196298635
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]

De overheid subsidieert houtstook met miljarden.
Dat zegt niets over hoe ongezond het is :{

Die hele subsidie op biomassa w.o. ook houtstook valt is zo debiel als het maar zijn kan :X :r

Per direct weg met die stank/fijnstof producerende kankercentrales!
pi_196298680
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2020 09:06 schreef RedFever007 het volgende:

Dat zegt niets over hoe ongezond het is :{

Maar wel dat het hypocriet is om een burger beperking op te leggen qua houtstook of een houtkachel "aso" te noemen. Autorijden is asocialer i.m.o.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196298705
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:56 schreef baskick het volgende:
Fair enough (en zo doe ik het zelf inderdaad ook, zij het met een ander bedrag, want opbouw jaarpremie en ER-opbouw in één potje).
Je kan inderdaad ook 200 euro per maand in een potje doen, ik hou het persoonlijk liever gescheiden.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:57 schreef devlinmr het volgende:
Maar in principe is het belachelijk dat ik met een gezamelijk inkomen van om en nabij de 140k bruto 0 spaargeld heb. Gelukkig heeft mijn vrouw dat wel.
Tja dan moet je wel een maandje een keer minder naar de sluiterij of niet naar de internet slager, aan de andere kant is het gevaar van hoger inkomen dat je er ook naar leeft en dus wel continue naar de Internet slager gaat voor de luxere artikelen.
pi_196298924
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:57 schreef devlinmr het volgende:

Maar in principe is het belachelijk dat ik met een gezamelijk inkomen van om en nabij de 140k bruto 0 spaargeld heb. Gelukkig heeft mijn vrouw dat wel.
Dit is natuurlijk een rare manier van rekenen, tellen met een gezamelijk inkomen maar spaargeld los van elkaar zien. Of je kijkt naar je eigen inkomen en zegt dat je geen spaargeld hebt of je kijkt naar het gezamelijke inkomen en het spaargeld is ook gezamelijk.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_196298936
Zie niet in waarom je alles nieuw zou kopen;

Marktplaats kan echt een goudmijn zijn, qua prijs/kwaliteit en het is nog duurzamer ook om tweedehands te halen. Zeker iets als een droger vind ik doodzonde om nieuw te kopen (al vind ik het al zonde om uberhaupt een droger aan te schaffen).
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_196298961
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 09:27 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een rare manier van rekenen, tellen met een gezamelijk inkomen maar spaargeld los van elkaar zien. Of je kijkt naar je eigen inkomen en zegt dat je geen spaargeld hebt of je kijkt naar het gezamelijke inkomen en het spaargeld is ook gezamelijk.
Niet helemaal, ik kom niet aan haar geld en zij niet aan het mijne.
Op het moment dat alle gezamenlijke lasten zijn betaald is van de rest haar geld het hare, en mijn geld het mijne.
Op papier heb je natuurlijk gelijk en bij een scheiding of overlijden of wat dan ook dan is het gezamenlijk geld. Zo gaan wij er echter niet mee om
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 18 november 2020 @ 09:31:37 #38
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_196298965
Wat is het probleem eigenlijk als je , als alleenstaande, 800 euro per maand overhoudt? Denk dat er veel zijn die met je zou willen ruilen. Als tweeverdiener met kind hou ik iets meer over maar alleen zou ik dat echt niet redden.
pi_196298975
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 09:28 schreef el-blanchito het volgende:
Marktplaats kan echt een goudmijn zijn, qua prijs/kwaliteit en het is nog duurzamer ook om tweedehands te halen. Zeker iets als een droger vind ik doodzonde om nieuw te kopen (al vind ik het al zonde om uberhaupt een droger aan te schaffen).
:Y
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196299291
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]

De overheid subsidieert houtstook met miljarden.
Daar kan ik niks aan doen dat onze overheid zo vreselijk dom is en graag terug wil naar de middeleeuwen.
pi_196299292
quote:
19s.gif Op woensdag 18 november 2020 09:31 schreef Gunner het volgende:
Wat is het probleem eigenlijk als je , als alleenstaande, 800 euro per maand overhoudt? Denk dat er veel zijn die met je zou willen ruilen. Als tweeverdiener met kind hou ik iets meer over maar alleen zou ik dat echt niet redden.
Hangt van de definitie van "over" af. Is over sec na aftrek van hypotheek? Zijn er dan al boodschappen gedaan? Is de zorgverzekering betaald? Overige verzekeringen? Gereserveerd voor auto, onderhoud, gemeentelijke heffingen, enz? Dat maakt wel verschil.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 18 november 2020 @ 10:04:52 #42
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_196299337
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 10:00 schreef baskick het volgende:

[..]

Hangt van de definitie van "over" af. Is over sec na aftrek van hypotheek? Zijn er dan al boodschappen gedaan? Is de zorgverzekering betaald? Overige verzekeringen? Gereserveerd voor auto, onderhoud, gemeentelijke heffingen, enz? Dat maakt wel verschil.
Ja dat is waar. In mijn optiek is dat als alle vaste lasten er af zijn, maar ook boodschappen en andere incidentele uitgaven in een maand.
pi_196299682
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:49 schreef namliam het volgende:

[..]

Eind van de maand geld op is niet zo een probleem, zolang je maar schokken op kan vangen zoals o.a. OZB en een dure reparatie aan de auto of een wasmachine die stuk gaat. En dan bij voorkeur zonder dat het impact heeft op je dagelijkse leven en je er zeker niet een boterham minder om eet.
Als je wil, wil ik je daar best mee helpen (stuur maar PM), maar zo moeilijk is het niet.

Wat is je OZB per jaar (nu) 538,61, dan rond je dat ruim naar boven af 600 en deel je op 12 = 50 euro per maand
Ontvang je de aanslag volgend jaar en is die 560 euro, hou je 40 euro over en her-evalueer je die 600 euro
aanslag het jaar er op 590 euro, dan wordt 600 euro zeker te weinig
etc etc. Een aardige vuistregel is, neem je kosten dit jaar / 12 afronden op 5 euro naar boven en dan 5 euro er bovenop, dus 538 / 12 = 44,80 => 45 euro + 5 = 50 euro
560 / 12 = 46,67 => 50 euro + 5 = 55 euro

Je kan het ook nog verder doorvoeren tot in je boodschappengeld, wil je 100 euro per week uitgeven aan boodschappen stort je per maand 440 euro op een spaarrekening en per week weer 100 euro terug. Is je weekgeld op, dan is je geld op, heb je meteen die week "pijn" van het feit dat je uit eten bent geweest en weet je waarom je tekort komt. Als je op 4 december uit eten bent geweest en op 20 december geld te kort komt heb je geen idee meer waardoor dat komt.
Als je al je uitgaven zo reserveert dan heb je sowieso geld te kort. Ik heb reserveringen voor alles boven de 200¤ wat periodiek vervangen/betaald moet worden. Dus ja, daar zitten best wat lagere maandbedragen tussen ;-)

Ik ben meer van de lezing dat je het bedrag wat verwacht word per maand op zij gezet moet worden. Dan kan je tijd van een spaarrekening die paar euro die je mist aanvullen, zonder dat je een bak aan geld hebt en al die tijd niets uitgegeven hebt.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Paar punten: wat zijn je prio's? Je kan je geld ook beleggen in Hoog Dividend aandelen en van het dividend je zaken financieren.

Je reserveringen beleggen is niet bepaald goed advies. Immers het is geld wat je nodig verwacht te gaan hebben en waarin je dus niet vrij bent je exit datum gunstig te kiezen.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:59 schreef baskick het volgende:

[..]

:o
Waar ben je verbaasd over, dat ze een gescheiden financiële huishouding hebben of dat emancipatie daar dermate gelukt is dat het eens de man is die met geld smijt en de vrouw spaart 😉😉
pi_196299817
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 10:33 schreef investeerdertje het volgende:
Als je al je uitgaven zo reserveert dan heb je sowieso geld te kort.
Of gewoon een héél goed overzicht (voor anderen op het autistische af). Het geeft mij in elk geval een fijn gevoel dat ik elke maand een paar tientjes in een potje doe en als de rekening komt, die zo kan betalen. Kwestie van 1 keer instellen en jaarlijks even een uurtje zitten om alle bedragen te herzien. En dat is niet omdat ik geld tekort kom :N

quote:
Waar ben je verbaasd over, dat ze een gescheiden financiële huishouding hebben of dat emancipatie daar dermate gelukt is dat het eens de man is die met geld smijt en de vrouw spaart 😉😉
Over het feit dat iemand met een bovenmodaal salaris (aanname, gebaseerd op het gezamenlijke inkomen) kennelijk rustig slaapt met 0 vrij opneembaar spaargeld. Hopelijk gaat het niet allemaal op aan de bakker en slager en wordt er wel vermogen opgebouwd, maar dan nog: een beetje vrij opneembaar is m.i. wel aan te raden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196299905
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 09:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar wel dat het hypocriet is om een burger beperking op te leggen qua houtstook of een houtkachel "aso" te noemen. Autorijden is asocialer i.m.o.
Dat is vooral schaalgrootte; als ieder huishouden een houtkachel zou hebben is de uitstoot vele male groter dan het autogebruik. Daarnaast is met name de hoeveelheid fijnstof rondom het huis wat rook uitstoot vele male groter; het is tenslotte ongefilterde rook wat direct in de omgeving uitgestoten wordt...
pi_196299934
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 10:42 schreef baskick het volgende:

[..]

Of gewoon een héél goed overzicht (voor anderen op het autistische af). Het geeft mij in elk geval een fijn gevoel dat ik elke maand een paar tientjes in een potje doe en als de rekening komt, die zo kan betalen. Kwestie van 1 keer instellen en jaarlijks even een uurtje zitten om alle bedragen te herzien. En dat is niet omdat ik geld tekort kom :N
Ik zeg net dat ik ook reserveringen heb voor zaken die >200eu zijn maar slechts sporadisch vervangen hoeven te worden. Een degelijke grasmaaier bijvoorbeeld. Ik gebruik hiervoor de afschrijflijst van mijn verzekeringsmaatschappij zodat ik, bij ee potentiele brand, altijd de goederen kan vervangen.

Ja, het kan dan voorkomen dat ik bij uiteindelijk vervangen eens een 100 euro te kort kom. Risico is acceptabel in mijn ogen :)Het verschil is dan wel dat ik niet 40-60 keer 5 euro extra op zij zet en bijvoorbeeld geen geld meer heb om van te leven.
quote:
Over het feit dat iemand met een bovenmodaal salaris (aanname, gebaseerd op het gezamenlijke inkomen) kennelijk rustig slaapt met 0 vrij opneembaar spaargeld. Hopelijk gaat het niet allemaal op aan de bakker en slager en wordt er wel vermogen opgebouwd, maar dan nog: een beetje vrij opneembaar is m.i. wel aan te raden.
oh m'n grapje lande niet :-P
  woensdag 18 november 2020 @ 10:55:41 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196299969
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 09:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar wel dat het hypocriet is om een burger beperking op te leggen qua houtstook of een houtkachel "aso" te noemen. Autorijden is asocialer i.m.o.
Een houtkachel is ‘aso’ voor je buren. Die hebben daar directe overlast van.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 18 november 2020 @ 10:56:09 #48
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_196299978
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 07:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Waarom een houtkachel? Even los van hoe aso het is.
Hoezo is dat asociaal Jesse?
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_196300070
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 10:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik zeg net dat ik ook reserveringen heb voor zaken die >200eu zijn maar slechts sporadisch vervangen hoeven te worden. Een degelijke grasmaaier bijvoorbeeld. Ik gebruik hiervoor de afschrijflijst van mijn verzekeringsmaatschappij zodat ik, bij ee potentiele brand, altijd de goederen kan vervangen.

Ja, het kan dan voorkomen dat ik bij uiteindelijk vervangen eens een 100 euro te kort kom. Risico is acceptabel in mijn ogen :)Het verschil is dan wel dat ik niet 40-60 keer 5 euro extra op zij zet en bijvoorbeeld geen geld meer heb om van te leven.
[..]

oh m'n grapje lande niet :-P
Ah, zo. Ik was even in de veronderstelling dat de maandelijkse reservering > ¤200 moest zijn. My bad. Voor individuele apparaten (zoals in jouw geval een grasmaaier) doe ik het niet. Voor gadgets (van mobiel tot laptop tot pc tot elektrisch gereedschap) heb ik 1 potje. Het aantal potjes is (in elk geval bij Rabo) per rekening gelimiteerd en zo voorkom ik allerlei minuscule overboekingen. En inderdaad: als er bij daadwerkelijke vervanging eens wat tekort is, is dan niet onoverkomelijk. Het merendeel is dan gedekt.

Nee, het grapje landde niet. Wil je 'm uitleggen? :o
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196300176
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2020 10:55 schreef Lienekien het volgende:
Een houtkachel is ‘aso’ voor je buren. Die hebben daar directe overlast van.
We hebben geen directe buren, de buren die we wel hebben, stoken een open haard, waar wij (ook) geen last van hebben.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196300228
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 11:02 schreef baskick het volgende:

[..]

Ah, zo. Ik was even in de veronderstelling dat de maandelijkse reservering > ¤200 moest zijn. My bad. Voor individuele apparaten (zoals in jouw geval een grasmaaier) doe ik het niet. Voor gadgets (van mobiel tot laptop tot pc tot elektrisch gereedschap) heb ik 1 potje. Het aantal potjes is (in elk geval bij Rabo) per rekening gelimiteerd en zo voorkom ik allerlei minuscule overboekingen. En inderdaad: als er bij daadwerkelijke vervanging eens wat tekort is, is dan niet onoverkomelijk. Het merendeel is dan gedekt.

Nee, het grapje landde niet. Wil je 'm uitleggen? :o
Ah ja, KNAB vind onbeperkt spaarrekeningen een positief punt. Ik ook. Daarnaast vul ik die potjes vanuit de "grote" vrij-besteedbare-buffer (de spaarrekening waar alles >2000 euro op de lopende rekening automatisch naar toe geboekt word). Hierdoor heb ik niet allemaal kleine overboekingen vanaf m'n betaalrekeningen (en dit gebeurd toch altijd 2 dagen na loonstortdag)
  woensdag 18 november 2020 @ 11:17:07 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196300233
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 11:12 schreef blomke het volgende:

[..]

We hebben geen directe buren, de buren die we wel hebben, stoken een open haard, waar wij (ook) geen last van hebben.
Maar ik hoef je toch niet uit te leggen dat er ook genoeg houtkachels staan in huizen die wél heel dicht op elkaar staan?

Wij stoken eigenlijk helemaal niet meer sinds we ons dat echt zijn gaan realiseren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_196300247
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2020 11:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar ik hoef je toch niet uit te leggen dat er ook genoeg houtkachels staan in huizen die wél heel dicht op elkaar staan?

Wij stoken eigenlijk helemaal niet meer sinds we ons dat echt zijn gaan realiseren.
Genoeg vrijstaande huizen in dorpse gebieden waar het dus niet aso hoeft te zijn.
  woensdag 18 november 2020 @ 11:24:15 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196300322
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 11:18 schreef Adames het volgende:

[..]

Genoeg vrijstaande huizen in dorpse gebieden waar het dus niet aso hoeft te zijn.
Ja, je snapt toch ook wel op wie die ‘aso’-kwalificatie wel en niet (of minder) van toepassing is?
The love you take is equal to the love you make.
pi_196300343
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2020 11:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, je snapt toch ook wel op wie die ‘aso’-kwalificatie wel en niet (of minder) van toepassing is?
De generalisatie hier is dus misplaatst
pi_196300346
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2020 11:17 schreef Lienekien het volgende:
Wij stoken eigenlijk helemaal niet meer sinds we ons dat echt zijn gaan realiseren.
Je zit dus in de kou?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 18 november 2020 @ 11:36:12 #57
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196300443
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 11:26 schreef Adames het volgende:

[..]

De generalisatie hier is dus misplaatst
Ik noem toch houtkachels in huizen die dicht op elkaar staan.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 18 november 2020 @ 11:36:32 #58
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196300450
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 11:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Je zit dus in de kou?
Ja, grappig.
The love you take is equal to the love you make.
pi_196300602
quote:
Tussendoor moet je af en toe kleren kopen, eens per jaar op vakantie en eens per 4 jaar een nieuwe telefoon. Etc etc.
ik zie al 2 zaken waar je makkelijk op kan besparen: die vakantie en die telefoon, beide kunnen later als je asap je huis "af" wil hebben
pi_196300987
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 10:33 schreef investeerdertje het volgende:
Als je al je uitgaven zo reserveert dan heb je sowieso geld te kort. Ik heb reserveringen voor alles boven de 200¤ wat periodiek vervangen/betaald moet worden. Dus ja, daar zitten best wat lagere maandbedragen tussen ;-)
Valt nog best mee, iets als OZB weet je van te voren dat het omhoog gaat jaar na jaar na jaar.... bijna naief om te denken dat het een keer gelijk blijft. En ja je doet het met name bij grotere bedragen en dan heb je op jaar basis misschien een paar potjes waar 5 euro te veel in zit.

De witgoed en dergelijken geldt hetzelfde als je vandaag een wasmachine ad 500 euro koopt, weet je een ding zeker over 10 jaar is die iets duurder.
Ook die mooie nieuwe keuken van 10.000 euro vandaag zal over 15 jaar niet meer dezelfde prijs zijn.
Juist dat soort potjes zijn WEL mooi omdat ze zo een lange horizon hebben om die maandelijks/regelmatig in een ETF of dergelijks te stoppen en al die kleine beetjes bij elkaar tellen toch op tot een redelijke inleg per maand al moet je dan wel OF die potjes weer scheiden OF zelf in excel bij houden

ik heb een excel voor "de massa", naast een paar potjes bij de bank
  woensdag 18 november 2020 @ 12:37:07 #61
3542 Gia
User under construction
pi_196301279
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:38 schreef Jardis het volgende:
Hallo allen,

Sinds begin dit jaar heb ik een huis gekocht, alleen. Heb daarvoor flink gespaard. Nu is al mijn spaargeld zo goed als op, nog ¤2000.

Alles goed voor elkaar en ben blij, alleen thuis wil ik nog een aantal dingen doen die gewoon geld kosten.

Bijv: droger kopen (¤800), Houtkachel kopen (¤1500), bijkeuken opknappen (is gewoon verrot nu) a ¤3000,-.

Tussendoor moet je af en toe kleren kopen, eens per jaar op vakantie en eens per 4 jaar een nieuwe telefoon. Etc etc.

Ik houd circa ¤800 per maand. Ik weet dat dit gewoon veel is en luxe heb. Maar het is even een nieuwe situatie voor mij.

Is het enige wat ik kan doen gewoon dom doorwerken en mijn maandlonen opwachten?

Misschien een 1+1=2 vraag. Maar heeft iedereen dit zo ervaren/ervaart iedereen dit zo?

Ik probeer soms extra te werken en dus eerder mijn huis ‘af’ te maken. Maar alsnog duurt het nog wel een jaar voor ik alles heb.
Wij hebben 5 jaar geleden, maart 2015, een huis gekocht met flink achterstallig onderhoud. We zijn al die tijd niet op vakantie geweest. Want dat hoeft echt niet.

Wij doen elk jaar wat kan.
In het begin huis opgeknapt en garage gebouwd, o.a. met de overwaarde van de vorige woning.
Tuinen aanleggen, terrassen, pergola. Zijn nu met de schuttingen nog bezig en de blokhut moet nog.
Dan gaan we sparen voor een nieuwe keuken en nieuwe badkamer beneden. Want die zijn aan vervanging toe.

800 x 12 is 9600, plus vakantiegeld. Kun je heel wat voor doen. Prioriteiten stellen. Als je daarvan 4000 aan vakantie besteedt, duurt het wat langer voor je huis af is.
pi_196301421
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 12:18 schreef namliam het volgende:

[..]

Valt nog best mee, iets als OZB weet je van te voren dat het omhoog gaat jaar na jaar na jaar.... bijna naief om te denken dat het een keer gelijk blijft. En ja je doet het met name bij grotere bedragen en dan heb je op jaar basis misschien een paar potjes waar 5 euro te veel in zit.

De witgoed en dergelijken geldt hetzelfde als je vandaag een wasmachine ad 500 euro koopt, weet je een ding zeker over 10 jaar is die iets duurder.
Ook die mooie nieuwe keuken van 10.000 euro vandaag zal over 15 jaar niet meer dezelfde prijs zijn.
Juist dat soort potjes zijn WEL mooi omdat ze zo een lange horizon hebben om die maandelijks/regelmatig in een ETF of dergelijks te stoppen en al die kleine beetjes bij elkaar tellen toch op tot een redelijke inleg per maand al moet je dan wel OF die potjes weer scheiden OF zelf in excel bij houden

ik heb een excel voor "de massa", naast een paar potjes bij de bank
Ah jij wilt inflatie verslaan. Dan heb je voldoende aan een veel lager bedrag dan die vijf euro.

Juist voor een OZB/heffingen reserveer ik niet, die schrijven ze toch wel maandelijks af zonder dat ik extra kosten hier aan heb, zelfde als de zorgverzekeraar, door collectiviteit werkt de jaarlijkse betaling niet meer. Het verschil tussen 10 of 12 betalingen is immers ook peanuts waarbij de 2 maanden niet betalen heerlijk in de vakantie vallen :)

Reserveren die je m.i. juist voor de bedragen die lange termijn zijn of een korting opleveren. Denk dus aan je grasmaaier, je eettafel etc. Waarbij er naar mijn mening geen groot voordeel is om je vrij besteedbaar spaargeld zo hard te beperken om tegen inflatie te strijden. Op die wasmachine van 500 euro heb ik die 100 euro inflatie (over 10 jaar) dan wel op m'n spaarrekening staan
  woensdag 18 november 2020 @ 12:49:03 #63
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196301457
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:02 schreef Aventura het volgende:
Houtkachel is absurd duur en je buren nemen je het niet in dank af.
En een droger hoeft ook niet.
  woensdag 18 november 2020 @ 12:52:06 #64
338319 ZarB
Piña colada
pi_196301502
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2020 12:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

En een droger hoeft ook niet.
Ja lekker, handdoeken als schuurpapier.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_196301691
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 12:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ah jij wilt inflatie verslaan. Dan heb je voldoende aan een veel lager bedrag dan die vijf euro.

Juist voor een OZB/heffingen reserveer ik niet, die schrijven ze toch wel maandelijks af zonder dat ik extra kosten hier aan heb, zelfde als de zorgverzekeraar, door collectiviteit werkt de jaarlijkse betaling niet meer.
Mijn "collectiviteit" is waardeloos, zit liever bij Anderzorg, waar het wel loont per jaar te betalen
OZB is in 8 maanden niet per maand, maar kan me voorstellen dat het goed genoeg is.

Inflatie is maar 1 van de factoren, OZB stijgt vaak iets harder dan de normale inflatie.
En het gaat niet zo zeer om de inflatie te verslaan als wel dat inflatie nou eenmaal een feit is en dus dat je daar rekening mee moet houden.

Zo moet je ook met bijvoorbeeld de auto rekening houden, nu is nog een Up! of Polo leuk, maar straks wil je toch een e-up! Of ID3 of ID4... dan moet je daar toch wel voor plannen (mits je een prive auto hebt zoals ik natuurlijk)
pi_196302110
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 13:11 schreef namliam het volgende:

[..]

Mijn "collectiviteit" is waardeloos, zit liever bij Anderzorg, waar het wel loont per jaar te betalen
OZB is in 8 maanden niet per maand, maar kan me voorstellen dat het goed genoeg is.
oh sorry, 8 maanden dan.
quote:
Inflatie is maar 1 van de factoren, OZB stijgt vaak iets harder dan de normale inflatie.
en dan betaal je het jaar daar op 8 termijnen iets meer dan het jaar er voor. Zie ik echt 0 waarde in.
quote:
En het gaat niet zo zeer om de inflatie te verslaan als wel dat inflatie nou eenmaal een feit is en dus dat je daar rekening mee moet houden.
dat inflatie een feit is ontken ik niet. Dat de inflatie dermate minimaal is dat het op een jaar hier op corrigeren nogal bijzonder is, dat wel.
quote:
Zo moet je ook met bijvoorbeeld de auto rekening houden, nu is nog een Up! of Polo leuk, maar straks wil je toch een e-up! Of ID3 of ID4... dan moet je daar toch wel voor plannen (mits je een prive auto hebt zoals ik natuurlijk)
Ah, je wilt upgraden. Niet zozeer je huidige auto vervangen. Check! Ik heb het over vervangen. Bij een auto van 10k die 10 jaar mee gaat kan je een punt hebben. Hierbij scheelt de inflatie al snel 2000 euro (uitgaande van 2%). Maar er vanuitgaande dat je dan nog 4 terug krijgt voor je auto heeft corrigeren weer geen nut. Tenzij je, zoals jij wilt, upgraden overweegt. Ja dan zal je moeten sparen (reserveren = voor afschrijving, sparen = vrij uitgeefbaar en dus upgrades. Hierbij even m'n definities). Dan zal je om dezelfde 10000 euro besteedbaar te hebben 105 euro opzij moeten zetten (rente genegeerd) in plaats van 85.

Maar voor je vervanging in reservering heb je dit dus niet nodig ;-)

We hebben er nogal een andere visie op.
pi_196304463
1 ding altijd onthouden, een eigen huis is nooit af
pi_196305046
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 15:58 schreef mrPanerai het volgende:
1 ding altijd onthouden, een eigen huis is nooit af
Zowel qua onderhoud als qua "gedoe eromheen"…nooit af.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 18 november 2020 @ 16:38:57 #69
3542 Gia
User under construction
pi_196305090
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 15:58 schreef mrPanerai het volgende:
1 ding altijd onthouden, een eigen huis is nooit af
Nee, klopt, maar de onderhoudskosten worden wel minder als de basis eenmaal goed is.

Komt hier binnenkort totaal 80 meter aan nieuwe schuttingen. Zijn we de komende 25 jaar vanaf.
pi_196305298
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 16:38 schreef Gia het volgende:
Komt hier binnenkort totaal 80 meter aan nieuwe schuttingen. Zijn we de komende 25 jaar vanaf.
Fraai! Pics??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 18 november 2020 @ 17:16:44 #71
3542 Gia
User under construction
pi_196305548
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 16:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Fraai! Pics??
Weet niet hoe dat moet op fok.

Achter het huis is een aanbouw (keuken, bijkeuken, slaapkamer)van 10 meter. In het verlengde van de aanbouw komt een betonschutting, met motief, 30 meter. Aan de andere kant, vanaf het huis, 40 meter hout/beton combinatie. Achteraan ongeveer 10 meter staafmatschutting met rododendrons.
pi_196305587
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 17:16 schreef Gia het volgende:
Achter het huis is een aanbouw (keuken, bijkeuken, slaapkamer)van 10 meter. In het verlengde van de aanbouw komt een betonschutting, met motief, 30 meter. Aan de andere kant, vanaf het huis, 40 meter hout/beton combinatie. Achteraan ongeveer 10 meter staafmatschutting met rododendrons.
Eerst ergens hosten op een server (Flickr bijv.) dan via een link naar die host, hier uploaden.

Ben btw wel benieuwd, wij hebben een schutting van Padoek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196305925
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 16:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, klopt, maar de onderhoudskosten worden wel minder als de basis eenmaal goed is.

Komt hier binnenkort totaal 80 meter aan nieuwe schuttingen. Zijn we de komende 25 jaar vanaf.
Ik heb ook zo'n 30 meter aan afscheiding naar de straat en dat is allemaal groen. Schuttingen zijn inderdaad makkelijker qua onderhoud maar het maakt het wel weer erg saai. Heb toch liever groene planten als erfafscheiding, ondanks dat ik gek wordt van het snoeien.
Facts don't care about your feelings
pi_196305984
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:02 schreef Aventura het volgende:
Houtkachel is absurd duur en je buren nemen je het niet in dank af.
Nou en.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_196306107
Dank allen voor de vele reactie’s. Heb alles gelezen.

Ik zal vooral wat achter de hand houden ook. Denk dat dat vooral belangrijk is.
pi_196307209
Ik herken het wel. Ik denk dat, helemaal als je een koophuis hebt, er altijd wel wat te wensen over blijft. Wel goed om inderdaad prioriteiten te stellen en te bedenken of alles nu meteen moet.

Ik heb ruim een jaar geleden de sleutel gekregen van ons huis, en sindsdien gaat eigenlijk al ons geld naar het huis. Maar het wordt echt beter. Het afgelopen jaar hebben we op een kleine noodbuffer na eigenlijk al ons gespaarde geld weer in grotere uitgaven voor het huis gestopt (oa elektrische zonwering en rolluiken en zonnepanelen). In het begin ging behalve ons spaargeld ook een groot deel van ons vrij besteedbare geld (geld wat overbleef na alle uitgaven en sparen) naar het huis omdat je toch regelmatig nog naar de bouwmarkt gaat en het huis gezellig wilt maken. Voelde toen ook echt wel als van loon naar loon leven. Ook komend jaar gaan we een groot deel van het spaargeld nog in het huis stoppen want we willen graag een nieuwe keuken. Maar het vrij besteedbare geld is nu wel al echt vrij besteedbaar.

Lang verhaal kort: niet alles hoeft nu meteen. Houd een noodbuffer aan, en ga rustig doorsparen om je wensen te kunnen vervullen.
  woensdag 18 november 2020 @ 19:51:14 #77
3542 Gia
User under construction
pi_196308319
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 17:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Eerst ergens hosten op een server (Flickr bijv.) dan via een link naar die host, hier uploaden.

Ben btw wel benieuwd, wij hebben een schutting van Padoek.
Zal dit proberen als ze staan. Kan nog wel een maandje aanlopen. Verschillende schuttingen, ook verschillende schuttingboeren.

Padoek is wel mooi, maar ook prijzig.
  woensdag 18 november 2020 @ 19:54:31 #78
3542 Gia
User under construction
pi_196308411
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 17:39 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n 30 meter aan afscheiding naar de straat en dat is allemaal groen. Schuttingen zijn inderdaad makkelijker qua onderhoud maar het maakt het wel weer erg saai. Heb toch liever groene planten als erfafscheiding, ondanks dat ik gek wordt van het snoeien.
Naast het huis hebben we beukenhaag. Achterin komt rododendron in een hoek van 10 bij 10. Verder hebben we een paar grote bonen, wat fruitbomen, pad met kruiptijm, er komt een gazongedeelte. Wij zijn ook van het groen.
pi_196312729
Ik had het geluk lang te kunnen thuis wonen en toen goed te kunnen sparen.
Eenmaal mijn huis gekocht en mijn vaste lasten uitgerekend en ik had echt het gevoel van shit leef ik hier nou voor. Benauwde me. Voelde alsof mijn vrijheid was afgenomen.

Maar goed hier de positieve punten:
Je went er snel aan dat je financiële vrijheid minder is en het is je eigen huis krijg, je ook veel voor terug.

Ook ga je waarschijnlijk ieder jaar nog wel wat stijgen in inkomen.
Dit kan je ook verhogen door in jezelf te investeren.
En je kan ook zorgen dat je je kosten wat kan drukken.
Zuinig met energie, ieder jaar oversluiten etc.
Weet dat het niet populair is om te zeggen hier, maar extra aflossen, daar gaat je maandlast ook van naar beneden.
pi_196315262
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 12:52 schreef ZarB het volgende:

[..]

Ja lekker, handdoeken als schuurpapier.
Ah gossie toch.
pi_196315478
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 22:33 schreef Zoete_Piraat het volgende:

Weet dat het niet populair is om te zeggen hier, maar extra aflossen, daar gaat je maandlast ook van naar beneden.
Ja want het verhoogt je overwaarde en de rente is nu absurd laag. Je kunt beter leuke dingen met het geld doen als je toch zeker weet dat je de maandlasten gewoon kan blijven betalen. Je kunt zelfs beter een beetje beleggen want meer rendement dan die 1.5% die je nu betaalt op je hypotheek moet wel lukken.
Facts don't care about your feelings
pi_196316187
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja want het verhoogt je overwaarde en de rente is nu absurd laag. Je kunt beter leuke dingen met het geld doen als je toch zeker weet dat je de maandlasten gewoon kan blijven betalen. Je kunt zelfs beter een beetje beleggen want meer rendement dan die 1.5% die je nu betaalt op je hypotheek moet wel lukken.
Als je nu afsluit, is je rente laag, ja. Er zijn ook mensen die eerder afsloten en nu nog een hogere rente hebben. Aflossen is gegarandeerd rendement. Investeren biedt kans op een hoger rendement.

En wat zeker is: uitgeven aan leuke dingen is gegarandeerd een lager financieel rendement dan aflossen op een hypotheek met lage rente :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196316768
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:50 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je nu afsluit, is je rente laag, ja. Er zijn ook mensen die eerder afsloten en nu nog een hogere rente hebben. Aflossen is gegarandeerd rendement. Investeren biedt kans op een hoger rendement.

En wat zeker is: uitgeven aan leuke dingen is gegarandeerd een lager financieel rendement dan aflossen op een hypotheek met lage rente :Y
Volgens mij is financieel rendement niet de enige factor die meespeelt in een mensenleven. Maar zelfs al heb je 2.5% rente dan nog is dat kleingeld, vooral na HRA. En aflossen klinkt leuk, maar als je daarna toch gaat/moet verhuizen en je overwaarde niet volledig investeert in de nieuwe woning loop je ook HRA mis wat je rendement dan achteraf nog lager maakt. Ook houden sommige mensen een risico (als je geen spaargeld hebt) dat je een lening af moet sluiten voor bijv. een nieuwe auto, tegen een veel hogere rente. Je kunt daarom het beste pas beginnen met extra aflossen (als je het al wil doen) als je minstens 30k spaargeld hebt (60k met partner).
Facts don't care about your feelings
pi_196317349
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:31 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Volgens mij is financieel rendement niet de enige factor die meespeelt in een mensenleven. Maar zelfs al heb je 2.5% rente dan nog is dat kleingeld, vooral na HRA. En aflossen klinkt leuk, maar als je daarna toch gaat/moet verhuizen en je overwaarde niet volledig investeert in de nieuwe woning loop je ook HRA mis wat je rendement dan achteraf nog lager maakt. Ook houden sommige mensen een risico (als je geen spaargeld hebt) dat je een lening af moet sluiten voor bijv. een nieuwe auto, tegen een veel hogere rente. Je kunt daarom het beste pas beginnen met extra aflossen (als je het al wil doen) als je minstens 30k spaargeld hebt (60k met partner).
Daarom ook dat ik expliciet zei "financieel rendement". Als je elke euro na aftrek van vaste lasten in je hypotheek stopt, heb je weinig ruimte om iets leuks te doen :) Een direct opneembare buffer is m.i. een hygiënefactor. Als je dat niet hebt, mis je de basis. De door jou gesuggereerde hoogte ervan is m.i. wel discutabel - zat mensen die geen auto van dat bedrag rijden. Maar je hebt gelijk: een schuld met een lage rente aflossen zet geen zoden aan de dijk als je aan de andere kant een nieuwe schuld tegen een hogere rente moet aangaan. Maar: dat is toch gewoon gezond verstand gebruiken?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196317666
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:18 schreef baskick het volgende:

[..]

Daarom ook dat ik expliciet zei "financieel rendement". Als je elke euro na aftrek van vaste lasten in je hypotheek stopt, heb je weinig ruimte om iets leuks te doen :) Een direct opneembare buffer is m.i. een hygiënefactor. Als je dat niet hebt, mis je de basis. De door jou gesuggereerde hoogte ervan is m.i. wel discutabel - zat mensen die geen auto van dat bedrag rijden. Maar je hebt gelijk: een schuld met een lage rente aflossen zet geen zoden aan de dijk als je aan de andere kant een nieuwe schuld tegen een hogere rente moet aangaan. Maar: dat is toch gewoon gezond verstand gebruiken?
Haha ja, maar dat gezonde verstand neemt steeds verder af. Mensen geven voor alles wat ze doen anderen de schuld en nooit zichzelf. Ik ben genaaid door de makelaar, door de bank, door de huizenmarkt, door de economie, door corona, door de VVD etc. Als ik zie hoeveel mensen vroeger die rare woekerpolissen tekenden dan zegt het me al genoeg. Denk ook dat de meeste mensen gewoon niet meer goed kunnen begrijpend lezen. Een stemmetje of sticker met MIND YOUR STEP gaat nog, maar veel meer kan je niet verwachten. En als je dat er niet neerzet en iemand struikelt word je aangeklaagd want je zal toch je eigen ogen en motoriek eens moeten gebruiken :')

[ Bericht 0% gewijzigd door YoshiBignose op 19-11-2020 12:44:11 ]
Facts don't care about your feelings
pi_196321390
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 08:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja want het verhoogt je overwaarde en de rente is nu absurd laag. Je kunt beter leuke dingen met het geld doen als je toch zeker weet dat je de maandlasten gewoon kan blijven betalen. Je kunt zelfs beter een beetje beleggen want meer rendement dan die 1.5% die je nu betaalt op je hypotheek moet wel lukken.
"Ja want het verhoogt je overwaarde en de rente is nu absurd laag"
Er is niets mis met het verhogen van je overwaarde.

"Je kunt beter leuke dingen met het geld doen als je toch zeker weet dat je de maandlasten gewoon kan blijven betalen."
Persoonlijke afweging. Ben liever eerder klaar met aflossen zodat ik "gevoelsmatig" meer vrijheid heb dan nu de duurste iphone te hebben.

"Je kunt zelfs beter een beetje beleggen want meer rendement dan die 1.5% die je nu betaalt op je hypotheek moet wel lukken."
In theorie klopt. Zelf vind ik het wel fijn dat mijn maandlast gezakt is door het extra aflossen. Door het extra aflossen kon ik ook mijn rente naar beneden laten aanpassen. Beleggen is niet geheel zonder risico's en met beleggen wordt je maandlast niet minder.
pi_196321401
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:50 schreef baskick het volgende:
Als je nu afsluit, is je rente laag, ja. Er zijn ook mensen die eerder afsloten en nu nog een hogere rente hebben. Aflossen is gegarandeerd rendement. Investeren biedt kans op een hoger rendement.
Met name rendement als je spaargeld in box drie belast is.
pi_196321977
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 16:20 schreef Zoete_Piraat het volgende:

[..]

"Ja want het verhoogt je overwaarde en de rente is nu absurd laag"
Er is niets mis met het verhogen van je overwaarde.
Je hebt gelijk dat had ik anders moeten verwoorden: het verhoogt je eigenwoningreserve.

quote:
"Je kunt beter leuke dingen met het geld doen als je toch zeker weet dat je de maandlasten gewoon kan blijven betalen."
Persoonlijke afweging. Ben liever eerder klaar met aflossen zodat ik "gevoelsmatig" meer vrijheid heb dan nu de duurste iphone te hebben.
Dat is inderdaad maar een mening van een eenvoudig schepsel als ikzelf. Wat ik merk is dat mensen die altijd zuinig geleefd hebben, dat ook nooit meer eruit krijgen. Andersom trouwens ook. Maar als je dan toch rond je 65e ineens dood gaat is het dubbel kut als je ook nog eens zuinig geleefd hebt en nog naar die vrijheid toe aan het werken was.

quote:
"Je kunt zelfs beter een beetje beleggen want meer rendement dan die 1.5% die je nu betaalt op je hypotheek moet wel lukken."
In theorie klopt. Zelf vind ik het wel fijn dat mijn maandlast gezakt is door het extra aflossen. Door het extra aflossen kon ik ook mijn rente naar beneden laten aanpassen. Beleggen is niet geheel zonder risico's en met beleggen wordt je maandlast niet minder.
Meestal koop je een huis dat je kan betalen met dat salaris op dat moment, dus je zou al rond moeten kunnen komen. Wat doe je dan met je lagere maandlast? Compenseren met een dikkere leasebudget voor je auto? Vast niet, dus dan ga je het geld alsnog op je spaarrekening zetten? Wat heb je er dan aan (vooral als het rendement op je spaargeld belast is)?
Facts don't care about your feelings
pi_196322224
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 17:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat ik merk is dat mensen die altijd zuinig geleefd hebben, dat ook nooit meer eruit krijgen. Andersom trouwens ook.
Dat denk ik dus ook. En niet iedereen die "zuinig leeft" is een cheapskate. Soms is men gewoon bewuster waar men het geld aan uitgeeft.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 17:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar als je dan toch rond je 65e ineens dood gaat is het dubbel kut als je ook nog eens zuinig geleefd hebt en nog naar die vrijheid toe aan het werken was.
Ondanks ik geen kinderen heb. Kan ik mij voorstellen dat het ook een fijne gedachte is dat je wat nalaat aan je kinderen. Die het vervolgens lekker in een avond opsnuiven in het casino ;-)

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 17:14 schreef YoshiBignose het volgende:
Meestal koop je een huis dat je kan betalen met dat salaris op dat moment, dus je zou al rond moeten kunnen komen. Wat doe je dan met je lagere maandlast? Compenseren met een dikkere leasebudget voor je auto? Vast niet, dus dan ga je het geld alsnog op je spaarrekening zetten? Wat heb je er dan aan (vooral als het rendement op je spaargeld belast is)?
Lang verhaal kort verhaal. Je hebt niets aan geld als je het nooit gaat uitgeven. Echter kan het je wel ont stressen als het je achter de hand hebt. Niet iedereen heeft dezelfde visie op het leven en heeft dezelfde waarde aan uitgeven of aan sparen.

Zelf vind ik het fijn als ik wat eerder met pensioen kan. Zegt niet dat ik dat ga doen. Of de vrijheid te hebben om een jaar niet te werken. Gewoon omdat het kan. Of stel iemand raakt ziek of komt in de problemen in mijn dichtbije omgeving, dat ik dan kan helpen. Ik wil eerst verder wat opbouwen voordat ik het wil gaan uitgeven. Wel ben ik ervan bewust dat ik een type persoon ben die altijd wel weer een excuses vindt om er mee te wachten.
pi_196322302
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 23:38 schreef Jardis het volgende:
Hallo allen,

Sinds begin dit jaar heb ik een huis gekocht, alleen. Heb daarvoor flink gespaard. Nu is al mijn spaargeld zo goed als op, nog ¤2000.

Alles goed voor elkaar en ben blij, alleen thuis wil ik nog een aantal dingen doen die gewoon geld kosten.

Bijv: droger kopen (¤800), Houtkachel kopen (¤1500), bijkeuken opknappen (is gewoon verrot nu) a ¤3000,-.

Tussendoor moet je af en toe kleren kopen, eens per jaar op vakantie en eens per 4 jaar een nieuwe telefoon. Etc etc.

Ik houd circa ¤800 per maand. Ik weet dat dit gewoon veel is en luxe heb. Maar het is even een nieuwe situatie voor mij.

Is het enige wat ik kan doen gewoon dom doorwerken en mijn maandlonen opwachten?

Misschien een 1+1=2 vraag. Maar heeft iedereen dit zo ervaren/ervaart iedereen dit zo?

Ik probeer soms extra te werken en dus eerder mijn huis ‘af’ te maken. Maar alsnog duurt het nog wel een jaar voor ik alles heb.
Dat is heel veel hoor.

Ik leg 75,- per maand op zij voor haarwerk.

100 voor auto onderhoud en 100 voor het huis.

Na alle vaste lasten en spaargelden heb ik 300 euro rest over waarvan nog verzorgingsproducten gekocht moeten worden en kleding.

Afentoe denk ik dat ik voor Jan lul aan t werk ben.
pi_196322446
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 17:33 schreef Zoete_Piraat het volgende:

Lang verhaal kort verhaal. Je hebt niets aan geld als je het nooit gaat uitgeven. Echter kan het je wel ont stressen als het je achter de hand hebt. Niet iedereen heeft dezelfde visie op het leven en heeft dezelfde waarde aan uitgeven of aan sparen.

Zelf vind ik het fijn als ik wat eerder met pensioen kan. Zegt niet dat ik dat ga doen. Of de vrijheid te hebben om een jaar niet te werken. Gewoon omdat het kan. Of stel iemand raakt ziek of komt in de problemen in mijn dichtbije omgeving, dat ik dan kan helpen. Ik wil eerst verder wat opbouwen voordat ik het wil gaan uitgeven. Wel ben ik ervan bewust dat ik een type persoon ben die altijd wel weer een excuses vindt om er mee te wachten.
Ja de juiste middenweg vinden, maar dat is nog best lastig. Zie toch veel mensen die teveel naar sparen neigen en daardoor weinig uitgeven aan "leuke dingen" of ik zie veel mensen die het al hebben uitgegeven voor het salaris gestort is en dan maar (micro) kredieten afsluiten als ze geld nodig hebben...
Facts don't care about your feelings
pi_196322700
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 17:33 schreef Zoete_Piraat het volgende:

[..]
Lang verhaal kort verhaal. Je hebt niets aan geld als je het nooit gaat uitgeven. Echter kan het je wel ont stressen als het je achter de hand hebt. Niet iedereen heeft dezelfde visie op het leven en heeft dezelfde waarde aan uitgeven of aan sparen.
Mooi verwoord. Ik zie geld inderdaad ook als een middel. Een middel om wat rust in mijn leven te creëren, een middel om geld aan te verdienen,een middel om straks mijn kinderen zonder studieschuld de wereld in te sturen.

Het grappige van die mindset is dat je het geld wat je op die manier inzet ook niet meer als geld ziet. Gewoon een buffer dat hoog genoeg is, of moet worden aangevuld dan wel afgeroomd moet worden.
pi_196329968
Ik herken het gevoel wel dat TS heeft. Toen ik op mezelf ging wonen heb ik het eerste jaar ook echt moeten zoeken naar een balans in de inkomsten en uitgaven. Alles kon eerst en dat was ineens over. Uiteindelijk ging m'n volledige financiële buffer er aan.

Nu werk ik met een Excel overzicht waar ik maandelijks al m'n inkomsten en uitgaven in bij houd. Jaarlijks check ik de abonnementen en verzekeringen en stap ik over waar nodig. Verder nog potjes aanleggen en direct na binnenkomst van het salaris geld overboeken naar de spaarrekening. De buffer is nu weer prima op orde.
pi_196337962
Ja klopt. Een groot deel van je inkomsten zal opgaan aan vaste lasten.
Maar wat zijn de opties? Huren? Dan blijf je helemaal tot je houten jas geld over de balk smijten aan wonen.
Bij een koophuis los je in ieder geval af, en niet onbelangrijk, inflatie is je vriend als je schulden hebt. Als je ieder jaar 3% loonsverhoging krijgt is je brutoloon binnen 25 jaar al verdubbeld en is je hypotheeklast nog vrijwel hetzelfde.
En verder: breng je maandelijkse lasten omlaag en/of verhoog je inkomsten.
De eerste jaren na het kopen zijn het lastigst financieel gezien. Ben je daar eenmaal doorheen dan komt het over het algemeen naar je toe.
pi_196358893
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 07:39 schreef ArnosL het volgende:
Ik herken het gevoel wel dat TS heeft. Toen ik op mezelf ging wonen heb ik het eerste jaar ook echt moeten zoeken naar een balans in de inkomsten en uitgaven. Alles kon eerst en dat was ineens over. Uiteindelijk ging m'n volledige financiële buffer er aan.

Nu werk ik met een Excel overzicht waar ik maandelijks al m'n inkomsten en uitgaven in bij houd. Jaarlijks check ik de abonnementen en verzekeringen en stap ik over waar nodig. Verder nog potjes aanleggen en direct na binnenkomst van het salaris geld overboeken naar de spaarrekening. De buffer is nu weer prima op orde.
Dit is totaal niet de situatie van ts. Hij houdt 800 euro over per maand.
  zondag 22 november 2020 @ 09:17:25 #96
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_196358914
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 08:33 schreef avotar het volgende:

[..]

Je kan gaan lenen als je snel iets wil hebben.
Persoonlijke lening of doorlopend krediet.

Je kan ook bv een droger kopen op afbetaling. Zijn bv bedrijven waarbij je je betaling tot een jaar kunt uitstellen zonder kosten.
Lijkt me zeer af te raden. De rentes bij zulke leningen zijn niet mals. TS kan het verder prima betalen. Hij zit niet op zwart zaad. Als ie een jaartje spaart kan hij het allemaal betalen zonder onverwachte kosten tussendoor. Dan zou ik zeker geen lening aanraden.
pi_196359022
Gefeliciteerd met je woning! En zuur om je buffer te zien ‘verdwijnen’ ik ken dat :P

Helpt het om een plan te maken?

Wat wil je het eerst aanpakken? Hoeveel buffer wil je?
Als je eerst X buffer wil opbouwen kan je vanaf [datum] gaan sparen voor [ding], dat kan je dan kopen op [datum1], vanaf dan voor [ding2] etc. Dan ben je je onrust kwijt wellicht.
pi_196359157
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 09:14 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Dit is totaal niet de situatie van ts. Hij houdt 800 euro over per maand.
Daar moet nog van geleefd en gespaard worden als ik het goed begrijp. Dan gaat het rap. Zeker in de eerste jaren waarin je je huis nog aan wilt kleden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')