abonnement Unibet Coolblue
pi_196286326
Zijn er meer mensen fan van deze artiest? Ik ken echt maar heel weinig behalve wat mensen op Reddit, maar nog nooit echt mensen in Nederland zelf tegengekomen.

Voor mij is dit één van de beste artiesten ooit. Het vergt enige oefening, maar wauw... Burial _O_

quote:
AllMusic described Burial's recordings as "gloomy, dystopian soundscapes" which blend "fractured breakbeats with mysterious, pitch-shifted voices and loads of vinyl crackle, rainfall, and submerged video game sound effects."[9] His work is inspired by British club music such as garage, jungle, and hardcore, while his first album was one of the first prominent dubstep albums.[9] He was associated with the mid-2000s hauntology trend, in which British artists explored elements of "spectral" cultural memory.[28]

Bevan claims to compose his music in SoundForge, a digital audio editor, and to eschew the use of trackers and sequencers. As he describes the process in an interview, "Once I change something, I can never un-change it. I can only see the waves. So I know when I’m happy with my drums because they look like a nice fishbone. When they look just skeletal as fuck in front of me, and so I know they’ll sound good."[29] He also said that he didn't use a sequencer, because if his drums were timed too perfectly, they would "lose something" and "sound rubbish".[29] Discussing his rhythmic affinities in an interview with writer Mark Fisher, Burial stated that:

Something happens when I hear the subs, the rolling drums and vocals together. To me it’s like a pure UK style of music, and I wanted to make tunes based on what UK underground hardcore tunes mean to me, and I want a dose of real life in there too, something people can relate to.[1]

Of his production techniques, journalist Derek Walmsley wrote in The Wire:

Burial decided at the outset to avoid at all costs the rigid, mechanistic path that eventually brought drum 'n' bass to a standstill. To this end, his percussion patterns are intuitively arranged on the screen rather than rigidly quantized, creating minute hesitations and slippages in the rhythm. His snares and hi-hats are covered in fuzz and phaser, like cobwebs on forgotten instruments, and the mix is rough and ready rather than endlessly polished. Perhaps most importantly, his basslines sound like nothing else on Earth. Distorted and heavy, yet also warm and earthy, they resemble the balmy gust of air that precedes an underground train.[30]
Van: https://en.wikipedia.org/wiki/Burial_(musician)

En hier een selectie van nummers:






Z'n ambient nummer, bijvoorbeeld State Forest, doe me zo ontzettend aan Blade Runner denken

A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator dinsdag 17 november 2020 @ 15:12:38 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196287060
Fan is een groot woord maar ik (mijn vriedin) heeft wel EPtjes in de kast. Zij vind burial sowieso wel tof ja :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 17-11-2020 15:43:59 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_196287105
Ik heb z'n eerste album en zet dat zeer regelmatig op.
pi_196287146
Ik heb Untrue nog vrij regelmatig opstaan.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 17 november 2020 @ 15:22:03 #6
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_196287235
ik ken alleen de band genaamd Burial uit Zeeuws-Vlaanderen, maar die maken toch heel wat andere muziek.




[ Bericht 36% gewijzigd door Tokus op 17-11-2020 15:23:30 (video toegevoegd.) ]
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_196288640
_O_ wat een god is deze man _O_
pi_196289572
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 november 2020 15:17 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik heb Untrue nog vrij regelmatig opstaan.
Naar verluidt komt ie in december met een nieuwe LP (https://www.reddit.com/r/(...)_lp_coming_december/)

Vind Untrue echt geweldig; en ook Tunes 2011 - 2019, z'n oudere spul ben ik dan iets minder fan van, maar dat kan nog komen. Als ik ooit eens geld over heb voor een platenspeler, is Burial het eerste wat ik erbij koop (daarna de classics zoals Led Zeppelin en Pink Floyd enzo :P )
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_196292619
quote:
88s.gif Op dinsdag 17 november 2020 15:12 schreef Bosbeetle het volgende:
Fan is een groot woord maar ik (mijn vriedin) heeft wel EPtjes in de kast. Zij vind burial sowieso wel tof ja :Y
Welke EPtjes heeft ze? En welk nummer vind ze 't tofst van hem? :D
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator dinsdag 17 november 2020 @ 20:51:42 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196293192
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 20:23 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Welke EPtjes heeft ze? En welk nummer vind ze 't tofst van hem? :D
https://www.discogs.com/B(...)rror/release/2770087
https://www.discogs.com/Burial-Rival-Dealer/release/5185441

Geen idee eigenlijk :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 18 november 2020 @ 13:03:18 #11
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_196301598
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 14:24 schreef Discombobulate het volgende:
Zijn er meer mensen fan van deze artiest? Ik ken echt maar heel weinig behalve wat mensen op Reddit, maar nog nooit echt mensen in Nederland zelf tegengekomen.
Jazeker, een van mijn favoriete electronica-artiesten :)

In mijn persoonlijke omgeving ken ik ook maar weinig mensen die zijn muziek kennen, maar op MusicMeter zijn er wel meer fans te vinden.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_196306236
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 13:03 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Jazeker, een van mijn favoriete electronica-artiesten :)

In mijn persoonlijke omgeving ken ik ook maar weinig mensen die zijn muziek kennen, maar op MusicMeter zijn er wel meer fans te vinden.
Vind z'n collabs met bijvoorbeeld Four Tet ook wel heel vet


En dit is ook wel een goed interview door cultuurcriticus Mark Fisher: https://www.thewire.co.uk(...)_unedited-transcript Ik lees momenteel z'n boek Ghost of my Life waarin hij o.a. z'n muziek uiteenzet waardoor ik het veel beter ben gaan begrijpen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 19 november 2020 @ 00:44:52 #13
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_196314077
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 18:00 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Vind z'n collabs met bijvoorbeeld Four Tet ook wel heel vet

Ja, ook een prachtig nummer _O_

Over de persoon William Bevan weet ik eigenlijk nog steeds ontzettend weinig, heb me nauwelijks verdiept in de informatie die er nu over hem bekend is. Maar goed, de muziek spreekt voor zicht O+
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  donderdag 19 november 2020 @ 00:47:04 #14
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_196314090
Vorig jaar stond Ashtray Wasp trouwens in de finale van de MuMeLadder (alternatieve Top 2000), dus binnen een niche groep van liefhebbers slaan zijn muziek echt wel aan :)

Zou hem graag nog eens op een festival live zien optreden, maar ben bang dat dat er niet snel in zit.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_196321287
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 00:44 schreef Gretzl het volgende:
Over de persoon William Bevan weet ik eigenlijk nog steeds ontzettend weinig, heb me nauwelijks verdiept in de informatie die er nu over hem bekend is.
Hij is ook een mystery. Alleen een paar foto's en een heel enkel interview zijn van hem bekend, verder niks. :P
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_196843834

Vond deze nog (nooit eerder gehoord). Wat een geweldig sample gebruik in deze unreleased track.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_196864206

Nieuwe track!!! :o :o :o
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 24 december 2020 @ 15:44:44 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196925570
Burial maakt inderdaad ontzettend fijne muziek. Lekker donker en melodieus.
  zondag 10 januari 2021 @ 22:21:03 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197334645
Ook leuk trouwens dat hij vorig jaar een onnavolgbare remix heeft gemaakt van Love, een classic van Luke Slater

pi_197412095
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 22:21 schreef Hexagon het volgende:
Ook leuk trouwens dat hij vorig jaar een onnavolgbare remix heeft gemaakt van Love, een classic van Luke Slater

Hee, die kende ik nog niet. Deze moet je hebben trouwens ipv 7th plain remix neem ik aan?


Deze remix is ook prachtig trouwens. Had 'm laatst in de auto op 's avonds rijdend door het donker met goede speakers. Vooral dat geruis van muizen gevolgd door een viool rond 1:40, heel erg subtiel. En de laatste minuut is ook typisch Burial. Dat gegalm dat steeds herhaald en die engelenstem. O+

A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197423099
Burial vind ik heel erg goed. Ik weet nog dat ik er eerst niet veel mee kon, maar na jaren viel ineens het kwartje. Prachtige muziek; donker en best wel melancholisch. Untrue heb ik inmiddels op vinyl, maar EP's als Kindred en Street Halo zijn van hetzelfde niveau. Ook een artiest die met iets totaal nieuws komt.
pi_197586751
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:29 schreef Bill_Hillie het volgende:
Burial vind ik heel erg goed. Ik weet nog dat ik er eerst niet veel mee kon, maar na jaren viel ineens het kwartje.
Ik had precies hetzelfde. Het begon met Archangel, welke ik gelijk eigenlijk super vet vond. Ik dacht van "Wauw! Wat een toffe muziek" en toen ging ik meerdere dingen van Burial luisteren en toen dacht ik eigenlijk van "Hmm ik weet niet zo goed wat ik er van vind." Ik vond toentertijd een post op Reddit waar iemand het concept 'hauntology' linkte aan Burial's muziek. Toen raakte ik echt heel erg geïnteresseerd en heb toen een aantal reviews en essays gelezen door bijvoorbeeld een Pitchfork of een Mark Fisher. En toch maar weer proberen te luisteren. Na verloop van tijd, ik denk zo een jaar oid, viel bij mij het kwartje.

Het is echt bizar hoe goed ik hem vind. Ik geef de critici met volle lof gelijk als ze zeggen dat Burial een van de meest enigmatische en geprezen artiest is uit de 21e eeuw; of dat het album Untrue het belangrijkste elektronische album is van de 21e eeuw. Ja, Burial staat bij mij stipt op nummer 1 en heeft echt een heel speciaal plekje in m'n hart. :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197636102
:W
nee, jij dan!
pi_197752060
burial is mijn favoriete artiest
pi_197817635
28 februari komt de Chemz/Dolphinz EP uit, Chemz is al te beluisteren op Spotify e.d. Heerlijke track weer.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')