abonnement Unibet Coolblue
pi_196222901
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:06 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ok. Heb je hier bronnen van?
Staat gewoon in de wekelijkse rapportage van het RIVM. Kinderen (dus ouder dan basisschoolleeftijd) worden net zoveel getest als je zou verwachten o.b.v. het percentage dat ze deel uitmaken van de bevolking.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196222915
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nee, ook niet grotendeels.

Wat daar staat is dat het weekgemiddelde daalt, wat net zoveel zegt als 'de stijging van de afgelopen dagen wordt opgeheven door de daling in de eerste drie dagen'.

Met andere woorden: als ik jou nu 100 euro geef en de komende dagen 10 euro afpak ben je er per saldo in een week op vooruit gegaan, maar is er toch een negatieve trend.
Dat is toch geen negatieve trend? Hij is licht dalend, maar nog altijd sterk in de plus omdat ik +90 heb die week.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  vrijdag 13 november 2020 @ 15:08:40 #178
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196222919
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:04 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Wat denk jij dan dat het is? Vertraging in data? Sportscholen? Meer mensen in het bos?
Ik denk dat je moet kijken op welke data de cijfers zijn ingeschreven in het systeem, welk type positief het is, in welke leeftijdscategorieën ze vallen, uit welke regio's ze vandaan komen, hoe dat zich verhoudt met de meldingen van de afgelopen dagen, dat soort dingen.
Heel veel landen hebben een patroon van ups en downs door de week in gemelde nieuwe besmettingen. De losse dagwaardes zeggen dan ook zo goed als niets, zeker niet als ook nog eens de beschikbare test- en labcapaciteit constant veranderd. .
pi_196222921
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:07 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ok, apart. Je zou denken dat de situatie altijd meespeelt bij de besluiten die ze nemen.
"Eindigt automatisch over twee weken", zei Rutte. Waar andere maatregelen altijd voor tenminste x periode zijn.
pi_196222930
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:08 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Dat is toch geen negatieve trend? Hij is licht dalend, maar nog altijd sterk in de plus omdat ik +90 heb die week.
Dat hangt er vanaf hoe strak je een trend wil definiëren. Punt is gewoon dat als je alleen de dagkoersen op een rij zet je een stijging in de afgelopen drie dagen ziet. Als je de positieve testen echter plot op hun daadwerkelijke datum zie je ook in de laatste dagen vooralsnog een daling.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 13 november 2020 @ 15:09:31 #181
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196222932
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:06 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ok. Heb je hier bronnen van?
Zie het verslag van het RIVM, daar zie je gewoon dat er veel kinderen worden getest.
pi_196222934
Update van 13 November (Vrijdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9715 besmettingen. (mutaties : 7) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9611, mutaties 13) het is nu echt zeker dat 19-10 piekdag was

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in begin/midden september (30 stuks over heel september) - ook dat is bijna afgerond.
Dag met grootste mutatie : 12-11, 1611
Oudste mutatie : 15-8

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4455(+385 t.o.v. gisteren) van de afgelopen 5 dagen, 1123 (+40 t.o.v. gisteren) van de 5 dagen daarvoor, en de overige 297 (-1 t.o.v. gisteren) nog ouder. De datavertraging lijkt iets minder te worden, wat inherent is aan minder besmettingen, maar is duurt nog altijd z'n 10 dagen voor de meeste mutaties zijn verwerkt.

9-10 lijkt de dag dat de meeste mutaties zijn verwerkt, dit is 2 dagen later dan in de vorige update gemeld is.

De trend over de laatste dagen :
8-11 3333 (647 mutaties)
9-11 3313 (924 mutaties)
10-11 2757 (665 mutaties)
11-11 2295 (608 mutaties)
12-11 1796 (1611 mutaties)
De lijn van is redelijk stabiel de laatste dagen, de meeste mutaties vinden de eerste 5 dagen plaatst.

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196222937
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:05 schreef Tijn het volgende:

[..]

Zijn het echt automatische versoepelingen? Ik dacht dat ze hadden gezegd dat het "zeker voor twee weken" dicht gaat, dat is wat anders dan "over twee weken kan het weer open".
Geloof wel dat ze dat zo gezegd hebben. Ben dus benieuwd of ze achter de schermen zich inmiddels achter de oren aan het krabben zijn over de huidige stand van zaken. Niet dat er direct weer iets heel ergs aan de hand is, maar deze huidige, kortstondige (vooralsnog) trendbreuk ligt denk ik toch ook niet geheel binnen de lijn der verwachting..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_196222943
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:06 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Het is nooit goed, echt nooit. Als ze feitelijk berichten wordt er door sommigen gezegd dat het te kort door de bocht is, maar als ze wel enigszins duiding geven (bijvoorbeeld “stijging van 3 dagen op rij” of “mogelijk niet alle besmettingen gemeld”) dan zeggen anderen weer dat ze paniek zaaien of misschien zelfs te weinig duiding geven.
Het is zelfs gevaarlijk, die hetze tegen de zogenaamde MSM.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  Moderator vrijdag 13 november 2020 @ 15:10:21 #185
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196222946
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:07 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Staat gewoon in de wekelijkse rapportage van het RIVM. Kinderen (dus ouder dan basisschoolleeftijd) worden net zoveel getest als je zou verwachten o.b.v. het percentage dat ze deel uitmaken van de bevolking.
Ah ok, dan is onze definitie van kinderen misschien anders.... want ik zie kinderen als 10 jaar en daaronder. Daarboven denk ik eerder aan (pre)pubers
pi_196222964
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:09 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf hoe strak je een trend wil definiëren. Punt is gewoon dat als je alleen de dagkoersen op een rij zet je een stijging in de afgelopen drie dagen ziet. Als je de positieve testen echter plot op hun daadwerkelijke datum zie je ook in de laatste dagen vooralsnog een daling.
En dus zeggen ze dat de trend nog altijd dalend is, met de kanttekening dat de cijfers van vandaag wel hoger dan gemiddeld in de afgelopen week zijn. Ik zie daar niet zoveel fout in. Ik denk zelfs dat als je het nog verder uit gaat specificeren dat de gemiddelde lezer er geen reet meer van snapt en het daardoor allemaal nog minder gaat interesseren.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_196222989
Team Rood, zal de computer wel weer aan het opstarten zijn en de Tweets aan het voorbereiden. Na 3 dagen van stijgingen, zullen ze het wel weer gepast vinden om voor een lockdown te pleiten.
pi_196222990
Dat ze veel getest worden, zegt toch niet niks omdat ze gewoon minder hinder hebben van het virus. Dan kunnen er alsnog heel veel besmettingen onder de radar zijn.
Go hard or go home
pi_196222998
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:11 schreef Da_Sandman het volgende:
met de kanttekening dat de cijfers van vandaag wel hoger dan gemiddeld in de afgelopen week zijn. Ik zie daar niet zoveel fout in.
De fout is dus dat ze helemaal niet hoger zijn. 8)7

quote:
Ik denk zelfs dat als je het nog verder uit gaat specificeren dat de gemiddelde lezer er geen reet meer van snapt en het daardoor allemaal nog minder gaat interesseren.
En door het structureel misleidend te brengen zal de lezer ook alleen maar minder goed alles snappen.

Om eerlijk te zijn vind ik het verbijsterend dat we hier op dit moment überhaupt nog over moeten discussiëren. Ik had gehoopt dit punt al maanden geleden voorbij te zijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196223005
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:10 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ah ok, dan is onze definitie van kinderen misschien anders.... want ik zie kinderen als 10 jaar en daaronder. Daarboven denk ik eerder aan (pre)pubers
Formeel is iedereen onder de 18 een kind, dus ook de kinderen tot 12 jaar (duh). In de volksmond spreken we tot circa 12 jaar van kinderen en daarna van jongeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196223015
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:10 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ah ok, dan is onze definitie van kinderen misschien anders.... want ik zie kinderen als 10 jaar en daaronder. Daarboven denk ik eerder aan (pre)pubers
Deze discussie ging expliciet over kinderen van 10-19 (zoals ook in de plaatjes te zien was)..
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 13 november 2020 @ 15:16:17 #192
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196223019
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:13 schreef Noek het volgende:
Dat ze veel getest worden, zegt toch niet niks omdat ze gewoon minder hinder hebben van het virus. Dan kunnen er alsnog heel veel besmettingen onder de radar zijn.
Maar dat is een systematische fout die nog steeds met de trend meegroeit. Het is niet zo dat het aantal kinderen dat onder de radar asymptomatisch besmet is opeens heel erg zal stijgen terwijl het aantal dat symptomatisch is, gelijk blijft.
  Moderator vrijdag 13 november 2020 @ 15:16:32 #193
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196223023
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Formeel is iedereen onder de 18 een kind, dus ook de kinderen tot 12 jaar (duh). In de volksmond spreken we tot circa 12 jaar van kinderen en daarna van jongeren.
Oh oke, ja weet ik het.... ik heb die dingen zelf niet in huis en vermijd ze over het algemeen ook omdat ik ze vrij stom vind.
pi_196223027
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:13 schreef maan_man het volgende:
Team Rood, zal de computer wel weer aan het opstarten zijn en de Tweets aan het voorbereiden. Na 3 dagen van stijgingen, zullen ze het wel weer gepast vinden om voor een lockdown te pleiten.
Terecht.
Ze gaan ook gewoon gelijk krijgen wat betreft die strengere lockdown.
blablablabla
pi_196223032
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:14 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

De fout is dus dat ze helemaal niet hoger zijn. 8)7

En door het structureel misleidend te brengen zal de lezer ook alleen maar minder goed alles snappen.

Om eerlijk te zijn vind ik het verbijsterend dat we hier op dit moment überhaupt nog over moeten discussiëren. Ik had gehoopt dit punt al maanden geleden voorbij te zijn.
Dat zijn ze - als je dagelijks exact op dezelfde manier de cijfers brengt - wel. De afgelopen 24 uur zijn er meer bevestigde besmettingen gemeld dan gemiddeld deze week per 24 uur werden gemeld. Daar is heel weinig misleiden aan.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_196223034
En de NOS hoeft helemaal geen ingewikkelde grafiek te maken, zie gewoon iets als dit:
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:09 schreef _serial_ het volgende:
Update van 13 November (Vrijdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM

[ afbeelding ]
Al dat uitsplitsen kun je achterwege laten, het zou al een hoop schelen als de NOS bv. de gele lijn mee zou nemen en niet alleen kijkt naar de zwarte lijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196223044
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:11 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

En dus zeggen ze dat de trend nog altijd dalend is, met de kanttekening dat de cijfers van vandaag wel hoger dan gemiddeld in de afgelopen week zijn. Ik zie daar niet zoveel fout in. Ik denk zelfs dat als je het nog verder uit gaat specificeren dat de gemiddelde lezer er geen reet meer van snapt en het daardoor allemaal nog minder gaat interesseren.
Ik ben gewoon van mening dat de media moeten stoppen een eigen duiding aan cijfers te geven die gewoon niet klopt. (of gewoon helemaal stoppen met dagcijfers zou nog beter zijn)

Enige wat juist zou zijn:
"Het totaal aantal gerapporteerde besmettingen is toegenomen met xxx" - Deze meldingen zijn gedaan tot 2 maanden geleden.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196223053
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:17 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Dat zijn ze - als je dagelijks exact op dezelfde manier de cijfers brengt - wel. De afgelopen 24 uur zijn er meer bevestigde besmettingen gemeld dan gemiddeld deze week per 24 uur werden gemeld. Daar is heel weinig misleiden aan.
Wel als je daarmee suggereert dat het aantal besmettingen weer aan het oplopen is. En zo wordt het overduidelijk ook geïnterpreteerd door menigeen hier.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196223056
15.30u persco Rutte, benieuwd of hij iets gaat zeggen nav vragen die zeker gaan komen:

https://www.npostart.nl/live/npo-politiek
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_196223059
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:17 schreef DireStraits7 het volgende:
En de NOS hoeft helemaal geen ingewikkelde grafiek te maken, zie gewoon iets als dit:
[..]

Al dat uitsplitsen kun je achterwege laten, het zou al een hoop schelen als de NOS bv. de gele lijn mee zou nemen en niet alleen kijkt naar de zwarte lijn.
Maar die gele lijn is toch de lijn waar zoveel onzekerheid in zit (voor de laatste 4/5 dagen)?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2020 15:19:51 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')