Ik rijd altijd op Continental Grand Prix 5000 25mm banden. Nooit last mee gehad in de winter. Ik weet niet eens of het een zomerband is. Misschien je banden upgraden naar 25 mm als je bang bent dat je te weinig grip hebt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel risico je wilt nemen in natte bochten. Ikzelf meestal niet zoveel dus die Continentals zijn voor mij prima.quote:Op dinsdag 17 november 2020 23:41 schreef Sport_Life het volgende:
Hebben jullie 4 season banden in de winter onder de fiets of rijden jullie door met zomerbanden? Ik wil deze winter blijven fietsen , maar er zit nu 23mm op, dus ik dacht aan 25 of 28mm 4 season banden zodat ook bij nattigheid enige grip over blijft.
Best wel leuk en vooral heel praktisch, je kunt in een uur echt gericht trainen en dus ook als het al donker is buiten.quote:Op donderdag 19 november 2020 12:19 schreef JohnDDD het volgende:
het leuk om een berg op te rijden met zo'n smarttrainer? Ik wil mijn winterambities nieuw leven inblazen, want ik merk dat ik het toch vaak te koud of te nat vind om de fiets op te stappen.
Nou ik (+ fietsmaatjes) ben normaal een zomer fietser, maar in verband met thuiswerken en als gevolg daaraan niet meer dagelijks naar werk fietsen, wil ik wat vaker fietsen/bewegen. Liefst iedere dag of om de dag een rondje van 40-60km, ongeacht het weer. Alternatief is een Zwift, had al gevraagd of m'n vrouw dat wat vindt dan kunnen we samen gebruik van maken, maar zij vindt het niks om naar een scherm te moeten kijken terwijl we midden in een natuurgebied wonen of een Fitness bike (racefiets met recht stuur).quote:Op donderdag 19 november 2020 10:22 schreef Coppi het volgende:
[..]
Ik rijd altijd op Continental Grand Prix 5000 25mm banden. Nooit last mee gehad in de winter. Ik weet niet eens of het een zomerband is. Misschien je banden upgraden naar 25 mm als je bang bent dat je te weinig grip hebt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel risico je wilt nemen in natte bochten. Ikzelf meestal niet zoveel dus die Continentals zijn voor mij prima.
Je moet juist geen profiel hebben maar slicks. Tenzij je gaat gravelen oid. Banden met profiel hebben (op asfalt) minder contact met de grond dan slicks.quote:Op donderdag 19 november 2020 14:13 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nou ik (+ fietsmaatjes) ben normaal een zomer fietser, maar in verband met thuiswerken en als gevolg daaraan niet meer dagelijks naar werk fietsen, wil ik wat vaker fietsen/bewegen. Liefst iedere dag of om de dag een rondje van 40-60km, ongeacht het weer. Alternatief is een Zwift, had al gevraagd of m'n vrouw dat wat vindt dan kunnen we samen gebruik van maken, maar zij vindt het niks om naar een scherm te moeten kijken terwijl we midden in een natuurgebied wonen of een Fitness bike (racefiets met recht stuur).
Kosten technisch is het winterklaar maken van m'n racefiets het interessants, te beginnen met de banden en evt andere trappers.
Ik ga ns kijken naar 25mm met goed profiel (huidige banden zijn slicks).
Andere trappers? Wat wil je anders hebben tov wat je nu hebt?quote:Op donderdag 19 november 2020 14:13 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nou ik (+ fietsmaatjes) ben normaal een zomer fietser, maar in verband met thuiswerken en als gevolg daaraan niet meer dagelijks naar werk fietsen, wil ik wat vaker fietsen/bewegen. Liefst iedere dag of om de dag een rondje van 40-60km, ongeacht het weer. Alternatief is een Zwift, had al gevraagd of m'n vrouw dat wat vindt dan kunnen we samen gebruik van maken, maar zij vindt het niks om naar een scherm te moeten kijken terwijl we midden in een natuurgebied wonen of een Fitness bike (racefiets met recht stuur).
Kosten technisch is het winterklaar maken van m'n racefiets het interessants, te beginnen met de banden en evt andere trappers.
Ik ga ns kijken naar 25mm met goed profiel (huidige banden zijn slicks).
9 bar?? Met de compressor opgepompt of wat..quote:Op donderdag 19 november 2020 13:36 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb een paar jaar de hele winter door gereden naar mijn werk op 23 of 25 mm. Ook met een paar cm sneeuw. Dat is allemaal prima te doen, zolang je maar goede banden hebt en een wat lagere druk rijd.
Ik had daarmee wel grip op de opgevroren wegen, iemand die meereed op goedkope banden en 9 bar erin niet.
Ligt een beetje aan de omstandigheden. een beetje profiel helpt wel met het verdringen en afvoeren van water. Maar natuurlijk geen off road banden.quote:Op donderdag 19 november 2020 14:21 schreef Z het volgende:
[..]
Je moet juist geen profiel hebben maar slicks. Tenzij je gaat gravelen oid. Banden met profiel hebben (op asfalt) minder contact met de grond dan slicks.
Is er nog een andere manier om je banden op te pompen dan?quote:Op donderdag 19 november 2020 14:48 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
9 bar?? Met de compressor opgepompt of wat..
Mijn pomp gaat tot 11 bar. Daar heb je geen compressor voor nodig.quote:Op donderdag 19 november 2020 14:48 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
9 bar?? Met de compressor opgepompt of wat..
Ik denk het niet. Volgens mij is 28mm de max. Die 38mm zitten uiteraard onder mijn Gravel.quote:Op donderdag 19 november 2020 12:34 schreef Z het volgende:
Passen er 38 mm's in jouw supersonisch raceframe?
Volgens mij is dat niet relevant bij fietsen want de snelheid is te veel laag. In tegenstelling tot auto's.quote:Op donderdag 19 november 2020 14:52 schreef gianni61 het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan de omstandigheden. een beetje profiel helpt wel met het verdringen en afvoeren van water. Maar natuurlijk geen off road banden.
quote:Wet grip vs. tread pattern and inflation pressure. The fundamental premise of pneumatics is that of an air spring, and the tire/tube must be at a pressure that allows it to deflect (approximately 15 percent) beneath the weight of bike and rider against ultimately uneven riding surfaces. Unlike treaded car tires that support much more weight with larger contact patches at higher speeds, high-pressure clinchers are not capable of actually hydroplaning unless traveling at speeds unattainable by human power. On the other hand, slipping or losing traction on wet surfaces can certainly be reduced by lowering inflation pressure, thus increasing the contact area and improving the compliance of the pneumatic system. Tread patterns are largely aesthetic, and although they provide texture that can aid traction both wet and dry, they do not provide channeling like car tires that are actually effective in reducing hydroplaning.
So what is the magic formula for improved wet grip? It’s not a magic formula at all, and a little bit of trial and error dependent on the rider, conditions, and equipment: reduced pressure depending upon bike/rider weight, tread compound, and tire width all help. Choose at least a 25mm and start by reducing pressure around 10 percent from normal riding pressure.
Heb het nu een maandje en bevalt me behoorlijk goed eigenlijk.quote:Op donderdag 19 november 2020 12:19 schreef JohnDDD het volgende:
Hoe leuk is dat nou op zo'n smarttrainer met bijv. Zwift? En is het leuk om een berg op te rijden met zo'n smarttrainer? Ik wil mijn winterambities nieuw leven inblazen, want ik merk dat ik het toch vaak te koud of te nat vind om de fiets op te stappen.
Ok en die races, race je dan tegen mensen van over de hele wereld? Zijn er altijd mensen aan het fietsen?quote:Op donderdag 19 november 2020 16:21 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Heb het nu een maandje en bevalt me behoorlijk goed eigenlijk.
Een berg op rijden vind ik ook verrassend motiverend, omdat je daar makkelijk naar mensen toe kan rijden.
Toch haal ik de meeste motivatie uit trainingen en races, waarbij je een stuk meer betrokken bent dan gewoon wat rondpeddelen.
Als je ook overdag weg kan zou ik denk ik voor een mountainbike of winterfiets gaan, maar als je aan de avonden gebonden bent is Zwift met smart trainer een behoorlijke optie.
Is best goed te doen denk ik. Lekker met je kop in de wind ipv achter een Zwift schermpje.quote:Op donderdag 19 november 2020 14:13 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nou ik (+ fietsmaatjes) ben normaal een zomer fietser, maar in verband met thuiswerken en als gevolg daaraan niet meer dagelijks naar werk fietsen, wil ik wat vaker fietsen/bewegen. Liefst iedere dag of om de dag een rondje van 40-60km, ongeacht het weer. Alternatief is een Zwift, had al gevraagd of m'n vrouw dat wat vindt dan kunnen we samen gebruik van maken, maar zij vindt het niks om naar een scherm te moeten kijken terwijl we midden in een natuurgebied wonen of een Fitness bike (racefiets met recht stuur).
Kosten technisch is het winterklaar maken van m'n racefiets het interessants, te beginnen met de banden en evt andere trappers.
Ik ga ns kijken naar 25mm met goed profiel (huidige banden zijn slicks).
Ik had me als eerste ingeschreven, waardoor ik als eerste op mocht stellen. Meteen vooraan gaan staan aan de zijkant. Beide voeten ingeklikt en aan het dranghek vasthoudenquote:Op woensdag 18 november 2020 10:29 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja bij criteriums enzo is het wel belangrijk om een goede warmingup te doen. Ik kan vrij goed een snelle start verwerken, maar warmingup daarbij is wel essentieel. Vorig jaar in Middelstum met keiharde wind. Gelijk na 100m bocht naar rechts en direct op de kant. Ik was te laat dus kon maar 5min warm fietsen. Viel van waaier 1, naar waaier 2-3-4 en uit koers. Dat allemaal in ongeveer 30min.
Kutste is altijd dat je voor de start klaar staat en weet dat over 1min je hartslag ongeveer op 90% van hrmax zit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |