abonnement Unibet Coolblue
pi_196185270
Ik heb eerder deze week anderhalf uur in de wachtkamer van de Spoedeisende Hulp gezeten en gisterochtend in de wachtkamer van de huisarts.

Ik ga totaal hyperventileren van mondkapjes. Ik vind het vreselijk het gevoel dat ik geen lucht krijg. Snap ook wel dat het tussen mijn oren zit maar daar kan ik ook niks aan doen.
  woensdag 11 november 2020 @ 13:02:26 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_196185319
Oke, we nemen het mee in de beoordeling. Gr gr
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_196185325
Ach meid toch. Kan je nagaan wat mensen moeten die van hun werk, een fysiek beroep hebben, mondkapjes op moeten hebbem
pi_196185363
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 13:02 schreef hyviiee het volgende:
Ach meid toch. Kan je nagaan wat mensen moeten die van hun werk, een fysiek beroep hebben, mondkapjes op moeten hebbem
Daar heb ik ook enorm respect voor. Maar ik zei al dat het tussen mijn oren zit. Het gevoel dat ik geen lucht krijg.
pi_196185516
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 13:05 schreef daphneb93 het volgende:

[..]

Daar heb ik ook enorm respect voor. Maar ik zei al dat het tussen mijn oren zit. Het gevoel dat ik geen lucht krijg.
Dat is vervelend. Er moet natuurlijk ook nog gewenning plaats vinden. Je zou ook kunnen experimenteren met verschillende mondkapjes en daarmee bedoel ik mondkapjes van verschillende materialen. Ik hoop voor je dat je een werkende oplossing kan vinden.
pi_196185518
Je hebt van die plastic stukjes die je er tussen kan plaatsen, dan heb je wat meer ruimte tussen stof en lippen.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_196185583
Katoenen, uitwasbare mondkapjes zijn voor mij wel veel prettiger dan van die blauwe wegwerpdingen qua comfort. Ik merk dat ik die katoenen prettig vind zitten en ademen. Die andere niet. Daar staat tegenover dat ik wel denk dat die wegwerpmondkapjes beter werken dan de katoenen (die volgens mij nauwelijks werken)
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_196187730
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 13:23 schreef JohnDDD het volgende:
Katoenen, uitwasbare mondkapjes zijn voor mij wel veel prettiger dan van die blauwe wegwerpdingen qua comfort. Ik merk dat ik die katoenen prettig vind zitten en ademen. Die andere niet. Daar staat tegenover dat ik wel denk dat die wegwerpmondkapjes beter werken dan de katoenen (die volgens mij nauwelijks werken)
Daarom moet je ook een filter in die katoenen doen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_196189659
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 12:57 schreef daphneb93 het volgende:
Ik heb eerder deze week anderhalf uur in de wachtkamer van de Spoedeisende Hulp gezeten en gisterochtend in de wachtkamer van de huisarts.

Ik ga totaal hyperventileren van mondkapjes. Ik vind het vreselijk het gevoel dat ik geen lucht krijg. Snap ook wel dat het tussen mijn oren zit maar daar kan ik ook niks aan doen.
Wacht maar totdat je Covid-19 hebt en je echt problemen krijgt met adem halen.

Een mondkapje valt dan in het niets.

Is dit misschien een oplossing voor je? Het mondkapje zit dan niet direct voor je mond/neus. Geen idee, hoe effectief het mondkapje dan nog is.
pi_196189735
Ik denk dat ik prima dag in dag uit met zo'n ding op kan lopen maar voel me altijd wel als herboren als ik hem afzet.
I'll give you something to do
pi_196189907
En dat benauwde gevoel heb je niet tijdens 'n deepthroat?
pi_196189956
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:16 schreef Halcon het volgende:
En dat benauwde gevoel heb je niet tijdens 'n deepthroat?
Dan is haar neus toch nog vrij :?
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  woensdag 11 november 2020 @ 18:26:55 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196190063
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 12:57 schreef daphneb93 het volgende:
Ik ga totaal hyperventileren van mondkapjes. Ik vind het vreselijk het gevoel dat ik geen lucht krijg. Snap ook wel dat het tussen mijn oren zit maar daar kan ik ook niks aan doen.
Dat kapje zit idd tussen je oren. Je ademtekort niet, met zo'n kapje adem je veel van je eigen CO2 weer in (en krijg je dus minder zuurstof binnen).
So we just called him Fred
pi_196190109
Gewoon wat gaatjes erin knippen, of hem niet over je neus dragen. Ook heb ik mensen zien lopen met een mandarijnen-netje als mondkapje.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  woensdag 11 november 2020 @ 18:36:19 #15
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_196190195
Katoenen (KN95) mondkapjes kopen.
Die zijn ook nog eens wél medisch gekeurd dus ook veiliger.
Ik had laatst deze gekocht: https://www.podobrace.nl/(...)mondkapjes-10-stuks/
Daar kan je goed doorheen ademen terwijl het masker wel goed afsluit, je moet dus ook wel echt door het kapje heen ademen (anders heeft een kapje ook geen zin)
Ademt in elk geval fijner dan die papieren mondkapjes,
pi_196190254
quote:
7s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:30 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Gewoon wat gaatjes erin knippen, of hem niet over je neus dragen. Ook heb ik mensen zien lopen met een mandarijnen-netje als mondkapje.
Precies. Elk mondkapje is goed, zolang het maar 'n niet-werkend mondkapje is.
pi_196190382
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:26 schreef Fred het volgende:

[..]

Dat kapje zit idd tussen je oren. Je ademtekort niet, met zo'n kapje adem je veel van je eigen CO2 weer in (en krijg je dus minder zuurstof binnen).
Kun je deze ongefundeerde uiting ook met bewijs onderbouwen?
dag
pi_196190384
Na 2 uurtje fysiek werk met zo’n ding toch wat gesloopt. Minder zuurstof heeft toch invloed op de concentratie denk ik.
.
  woensdag 11 november 2020 @ 19:58:28 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196191827
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:48 schreef Peter het volgende:
Kun je deze ongefundeerde uiting ook met bewijs onderbouwen?
Nee, de wetenschap lijkt zijn vingers niet te willen branden aan dit onderwerp.
So we just called him Fred
pi_196192925
Het lijkt me sterk dat je minder lucht binnen krijgt door zo'n wegwerp mondkapje dat aan alle kanten lekt. Bij FFP2 mondkapjes en gasmaskers e.d. krijg je zeker wel minder zuurstof binnen.
Facts don't care about your feelings
pi_196194246
Door je neus inademen en door je mond weer uit. Of doe je dat anders?
pi_196194347
Ik heb, in tegenstelling tot de meeste anderen dit topic, juist meer moeite met die katoenen mondkapjes. Niet zozeer met het ademen, maar ik heb het gevoel dat ik het daar een stukje warmer van krijg. En dat vind ik niet prettig, vandaar dat ik dan zo'n wegwerpkapje draag. Misschien moet TS ook gewoon wat verschillende kapjes proberen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 11 november 2020 @ 21:50:20 #23
74056 crew  ToT
pi_196194398
Ik heb zo'n koolstof sportmasker. Dat ademt een stuk lastiger dan zo'n cheap-ass wegwerding aangezien hij rondom echt afsluit.
Merkte ik laatst ook wel na een half uur in een wachtkamer. Was niet prettig, maar het was wel vol te houden.
pi_196194469
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 13:23 schreef JohnDDD het volgende:
Katoenen, uitwasbare mondkapjes zijn voor mij wel veel prettiger dan van die blauwe wegwerpdingen qua comfort. Ik merk dat ik die katoenen prettig vind zitten en ademen. Die andere niet. Daar staat tegenover dat ik wel denk dat die wegwerpmondkapjes beter werken dan de katoenen (die volgens mij nauwelijks werken)
Ja dat komt omdat die zelfgemaakte dingen ook alles doorlaten.
pi_196195224
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 12:57 schreef daphneb93 het volgende:
Ik heb eerder deze week anderhalf uur in de wachtkamer van de Spoedeisende Hulp gezeten en gisterochtend in de wachtkamer van de huisarts.

Ik ga totaal hyperventileren van mondkapjes. Ik vind het vreselijk het gevoel dat ik geen lucht krijg. Snap ook wel dat het tussen mijn oren zit maar daar kan ik ook niks aan doen.
Hier is je alibi

https://www.rijksoverheid(...)of-chronische-ziekte
  donderdag 12 november 2020 @ 00:50:43 #26
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196196616
Mondkapjes-aversie is de gluten-intolerantie van 2020.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196198905
Ik krijg er ook een benauwd gevoel van. Niet dat ik longklachten heb of zo, ik zal iets aan mijn kritische houding tov het kabinetsbeleid moeten doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 12 november 2020 @ 09:32:46 #28
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_196199067
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 21:47 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik heb, in tegenstelling tot de meeste anderen dit topic, juist meer moeite met die katoenen mondkapjes. Niet zozeer met het ademen, maar ik heb het gevoel dat ik het daar een stukje warmer van krijg. En dat vind ik niet prettig, vandaar dat ik dan zo'n wegwerpkapje draag. Misschien moet TS ook gewoon wat verschillende kapjes proberen.
Ik ook. Ik heb katoenen kapjes en kapjes die van een synthetisch materiaal gemaakt zijn, en die synthetische vind ik veel prettiger. Die katoenen gaan al snel klammig aanvoelen doordat ze de waterdamp die ik uitadem absorberen.
pi_196199078
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:26 schreef Fred het volgende:

[..]

Dat kapje zit idd tussen je oren. Je ademtekort niet, met zo'n kapje adem je veel van je eigen CO2 weer in (en krijg je dus minder zuurstof binnen).
Wat een onzin: hoeveel volume heeft de ruimte tussen je mond / neus en de binnenkant van het kapje waar wat uitgeademde lucht tussen blijft zitten? Je longcapaciteit is vele malen meer dan dat, dus dat kleine beetje uitgeademde lucht dat je weer inademt is verwaarloosbaar. Daarnaast adem je veel van de ingeademde zuurstof weer ongebruikt uit, dus in de uitgeademde lucht zit nog gewoon zuurstof die je weer kan gebruiken.

quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:49 schreef Fer het volgende:
Na 2 uurtje fysiek werk met zo’n ding toch wat gesloopt. Minder zuurstof heeft toch invloed op de concentratie denk ik.
Hoezo minder zuurstof? Je ademt toch gewoon lucht in? En de lucht bestaat uit verschillende gassen in min of meer vaste samenstelling. Elk gas uit die lucht gaat gewoon door het masker. Ook zuurstof. Het kost alleen wat meer moeite (spierkracht) om te ademen, want de lucht moet ergens door (er van uitgaande dat je een goed aansluitend mondkapje draagt en niet zo'n ding dat aan alle kanten open staat).

[ Bericht 20% gewijzigd door JanGroen op 12-11-2020 09:40:56 ]
pi_196200666
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 13:05 schreef daphneb93 het volgende:

[..]

Daar heb ik ook enorm respect voor. Maar ik zei al dat het tussen mijn oren zit. Het gevoel dat ik geen lucht krijg.
Een mondkapje zit inderdaad tussen je oren :D

Maar ik heb het ook. Doe hem dus ook gewoon waar het niet verplicht is, niet op!
Mijn gezicht is sws te mooi om te verbergen.
It was a business doing pleasure with you.
  donderdag 12 november 2020 @ 12:13:20 #31
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196201659
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 09:23 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik krijg er ook een benauwd gevoel van. Niet dat ik longklachten heb of zo, ik zal iets aan mijn kritische houding tov het kabinetsbeleid moeten doen.
Of gewoon niet zo zeuren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196201670
quote:
6s.gif Op donderdag 12 november 2020 12:13 schreef Ringo het volgende:

[..]

Of gewoon niet zo zeuren.
Gewoon je bek houden?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 12 november 2020 @ 13:01:11 #33
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196202604
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 12:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Gewoon je bek houden?
Je kunt gewoon doorpraten met een mondkapje, alleen liplezen wordt lastig.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196202657
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2020 13:01 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je kunt gewoon doorpraten met een mondkapje, alleen liplezen wordt lastig.
Gewoon naar de ander toebuigen, dan kun je elkaar prima verstaan. Kijk maar om je heen, heel veel mensen snappen dat al.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 12 november 2020 @ 13:11:33 #35
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196202763
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 13:04 schreef Weltschmerz het volgende:

Gewoon naar de ander toebuigen, dan kun je elkaar prima verstaan. Kijk maar om je heen, heel veel mensen snappen dat al.
Of een bord voor je kop, non-permanent marker, sponsje, kom je prima mee weg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196202811
paar gaten in knippen en je kan weer prima ademen in zo'n ding. Het is er ook gewoon voor de vorm, niet alsof 't ook maar iets bijdraagt.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_196202965
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 12:57 schreef daphneb93 het volgende:
Ik heb eerder deze week anderhalf uur in de wachtkamer van de Spoedeisende Hulp gezeten en gisterochtend in de wachtkamer van de huisarts.

Ik ga totaal hyperventileren van mondkapjes. Ik vind het vreselijk het gevoel dat ik geen lucht krijg. Snap ook wel dat het tussen mijn oren zit maar daar kan ik ook niks aan doen.
waarvan akte
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_196203031
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2020 13:11 schreef Ringo het volgende:

[..]

Of een bord voor je kop, non-permanent marker, sponsje, kom je prima mee weg.
Fijn dat je het beleid zo enthousiast steunt. Is dat omdat het zo logisch en noodzakelijk is of heeft dat een andere redenen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 12 november 2020 @ 13:42:03 #39
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196203275
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:

Fijn dat je het beleid zo enthousiast steunt. Is dat omdat het zo logisch en noodzakelijk is of heeft dat een andere redenen?
Geen idee, ik doe gewoon netjes wat er van me gevraagd wordt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196203564
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2020 13:42 schreef Ringo het volgende:

[..]

Geen idee, ik doe gewoon netjes wat er van me gevraagd wordt.
Vind je de vraag gewoon dan en de manier van vragen netjes?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 12 november 2020 @ 13:56:39 #41
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196203584
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 13:54 schreef Weltschmerz het volgende:

Vind je de vraag gewoon dan en de manier van vragen netjes?
Als men mij vraagt om in de sloot te springen, dan spring ik.
Alles voor het landsbelang.
Zo ben ik.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196204420
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:36 schreef SiGNe het volgende:
Katoenen (KN95) mondkapjes kopen.
Die zijn ook nog eens wél medisch gekeurd dus ook veiliger.
Ik had laatst deze gekocht: https://www.podobrace.nl/(...)mondkapjes-10-stuks/
Daar kan je goed doorheen ademen terwijl het masker wel goed afsluit, je moet dus ook wel echt door het kapje heen ademen (anders heeft een kapje ook geen zin)
Ademt in elk geval fijner dan die papieren mondkapjes,
(K)N95 maskers zijn niet van katoen, ze hebben een melt-blown kunststof filter, net als de meeste zogenaamde "papieren" maskers.

In principe kan een N95, N99 of N100 masker evenveel lucht doorlaten als een masker dat veel minder filtert, omdat de filters niet (enkel) op het principe van een zeef gebaseerd zijn: deeltjes die kleiner zijn dan de openingen in het filter worden door adsorptie gestopt: ze botsen tegen de vezels en blijven kleven door Van der Waals krachten. Hoe kleiner de deeltjes, hoe beter dat werkt, om ook grotere deeltjes tegen te houden (de moeilijkste zijn die van ongeveer 0.3 micron) worden de vezels van N95 en betere maskers voorzien van een (inwendige) permanente statische lading die de deeltjes aantrekt.
Die maskers mag je niet met bleekwater of alcohol desinfecteren, want dan verliezen ze hun lading.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 12 november 2020 @ 16:10:20 #43
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_196206209
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 14:46 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

(K)N95 maskers zijn niet van katoen, ze hebben een melt-blown kunststof filter, net als de meeste zogenaamde "papieren" maskers.

In principe kan een N95, N99 of N100 masker evenveel lucht doorlaten als een masker dat veel minder filtert, omdat de filters niet (enkel) op het principe van een zeef gebaseerd zijn: deeltjes die kleiner zijn dan de openingen in het filter worden door adsorptie gestopt: ze botsen tegen de vezels en blijven kleven door Van der Waals krachten. Hoe kleiner de deeltjes, hoe beter dat werkt, om ook grotere deeltjes tegen te houden (de moeilijkste zijn die van ongeveer 0.3 micron) worden de vezels van N95 en betere maskers voorzien van een (inwendige) permanente statische lading die de deeltjes aantrekt.
Die maskers mag je niet met bleekwater of alcohol desinfecteren, want dan verliezen ze hun lading.

Daar staat dat het materiaal spunbound nonwoven , meltblown nonwoven en hot air cotton is.
Hoe dan ook zitten ze lekker zacht en sluiten goed af terwijl je er wel goed doorheen kan ademen :)
pi_196206281
https://www.rijksoverheid(...)of-chronische-ziekte

Ben je wellicht astmatisch TS? Dan ben je vrijgesteld van je mondkapje. Mondelinge toelichting is voldoende, dus ook ik als niet astmatische gebruik dit.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196206547
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 16:10 schreef SiGNe het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Daar staat dat het materiaal spunbound nonwoven , meltblown nonwoven en hot air cotton is.
Hoe dan ook zitten ze lekker zacht en sluiten goed af terwijl je er wel goed doorheen kan ademen :)
Maar "hot air cotton", of "ES hot air cotton", lijkt een (door Chinezen bedachte?) marketing term te zijn. Want voor zover ik kan vinden komt er geen echt katoen aan te pas:
quote:
As one of the raw materials for making N95 masks, ES hot air cotton is trending in the headlines. So what is ES hot air cotton? What does it do?

The "ES" in ES is a composite fiber, which is the abbreviation of Ethylene-PropyleneSideBySide, referring to the name of the raw material. As a new type of thermal conjugation composite fiber, ES fiber has been highly appraised in the world. The "hot air" of the hot air cotton refers to a process, in the fiber carding, the hot air on the drying equipment through the fiber network, so that the heat to be able to bond the generated non-woven cloth.
https://www.rtfiltech.com/news/2020041515176_en.html

quote:
Hot air cotton, also known as air vent cotton, is a new type of insulation material, is the spray adhesive cotton, silk-like cotton replacement products. Hot air wool is different from glue spray cotton. Its fixation method is not latex but in the raw materials mixed with a certain number of low melting point fibers or ES two-component fibers, in the production process through hot baking, the fibers are fused, so also belongs to one of the synthetic fiber filter cotton. Hot air cotton production is fast, large production, low cost.
https://www.testextextile(...)e-es-hot-air-cotton/
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196207124
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 13:05 schreef daphneb93 het volgende:

[..]

Daar heb ik ook enorm respect voor. Maar ik zei al dat het tussen mijn oren zit. Het gevoel dat ik geen lucht krijg.
Dan moet je het tussen je oren uit vandaan krijgen. Tijdens je leven heb je dat, als het goed is, al veel vaker met zaken gedaan, dus ik weet dat je het kan.
pi_196207191
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 13:23 schreef JohnDDD het volgende:
Katoenen, uitwasbare mondkapjes zijn voor mij wel veel prettiger dan van die blauwe wegwerpdingen qua comfort. Ik merk dat ik die katoenen prettig vind zitten en ademen. Die andere niet. Daar staat tegenover dat ik wel denk dat die wegwerpmondkapjes beter werken dan de katoenen (die volgens mij nauwelijks werken)
De katoenen werken ook wel aardig. Meestal sluiten ze beter aan, of in ieder geval heb je zoveel keus dat je er wel eentje kan vinden die goed past.

Maaar... Als je die meer dan 3 a 4 uur gebruikt, zonder ze te wassen, dan zitten er zo veel bacteriën en virussen (niet alleen Corona, maar van alles) in dat ze een gevaar voor jezelf gaan vormen. Je kan dan bijvoorbeeld puistjes, uitslag, en/of kleine zweertjes rond je mond en kin krijgen.

Met wegwerpmondkapjes heb je daar natuurlijk veel minder last van. Tenzij je ze nooit weggooit, natuurlijk. :)
pi_196207244
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 19:58 schreef Fred het volgende:

[..]

Nee, de wetenschap lijkt zijn vingers niet te willen branden aan dit onderwerp.
Intussen zijn er 98.000.000 hits op Google, als je zoekt naar 'research paper studies mouth mask'...

https://www.google.com/se(...)giBI8Q4dUDCA0&uact=5
  donderdag 12 november 2020 @ 17:42:29 #49
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196207944
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 09:33 schreef JanGroen het volgende:
Wat een onzin: hoeveel volume heeft de ruimte tussen je mond / neus en de binnenkant van het kapje waar wat uitgeademde lucht tussen blijft zitten? Je longcapaciteit is vele malen meer dan dat, dus dat kleine beetje uitgeademde lucht dat je weer inademt is verwaarloosbaar.
Die vlieger gaat alleen op als bij elke iedere keer adem halen je complete longen vult en bij het uitademen weer leegt. Als je rust bent gebruik je maar een fractie van je longcapaciteit, als je dus een mondkapje opzet en je lichaam gaat niet meer energie steken in je ademhaling blijft de CO2 mogelijk dus wel voor je neus hangen en adem je het weer in.
quote:
Daarnaast adem je veel van de ingeademde zuurstof weer ongebruikt uit, dus in de uitgeademde lucht zit nog gewoon zuurstof die je weer kan gebruiken.
Maar bij iedere keer ademhalen zit er dus wel steeds minder in ;)
Op een gegeven moment is het toch echt op als er geen of beperkte verversing van buiten het mondkapje is.
So we just called him Fred
pi_196208354
Mondkapje biedt 'schijnveiligheid' vindt minister De Jonge.

Prik er dus maar een paar gaatjes in.
  donderdag 12 november 2020 @ 18:22:01 #51
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196208632
Mensen die nog steeds over ‘schijnveiligheid’ doormekkeren, zou je sowieso wel een paar gaatjes in de muil mogen prikken, mondkapje of niet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196208656
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 12:57 schreef daphneb93 het volgende:
Ik heb eerder deze week anderhalf uur in de wachtkamer van de Spoedeisende Hulp gezeten en gisterochtend in de wachtkamer van de huisarts.

Ik ga totaal hyperventileren van mondkapjes. Ik vind het vreselijk het gevoel dat ik geen lucht krijg. Snap ook wel dat het tussen mijn oren zit maar daar kan ik ook niks aan doen.
Tussen mondkapjes zit ook fors verschil, neem je een katoenen mondkapje dan gaat het ademen idd een stuk lastiger dan bijvoorbeeld voor een 1 laags neopreen mondkapje te kiezen(die zwarte dunne dingen wat je veel mensen op ziet hebben).

En als laatste alternatief is er nog de mondkapje spatscherm dat schijnt ook te mogen.
Maar gewoon een mondkapje nemen met geen weerstand zoals de neopreen dingen.

Keuze tussen de niet werkende mondkapjes maakt dus niet uit of je nou katoen of neopheen neemt, ze werken beide niet alleen de 1 is het ademen makkelijker dan bij de ander.
pi_196208995
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2020 17:42 schreef Fred het volgende:
Maar bij iedere keer ademhalen zit er dus wel steeds minder in ;)
Op een gegeven moment is het toch echt op als er geen of beperkte verversing van buiten het mondkapje is.
Maar dan ga je er van uit dat het iedere keer precies dezelfde lucht is die achter je mondkapje blijft hangen en dat is niet zo: de lucht die je weer opnieuw inademt is maar een heel klein beetje en daar komt vele malen meer verse lucht bij (door je mondkapje) in je longen. Daar vermengd "oude en nieuwe" lucht zich en vervolgens adem je weer uit, en begint alles weer opnieuw.
  donderdag 12 november 2020 @ 19:07:37 #54
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196209310
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 18:44 schreef JanGroen het volgende:

[..]

Maar dan ga je er van uit dat het iedere keer precies dezelfde lucht is die achter je mondkapje blijft hangen en dat is niet zo: de lucht die je weer opnieuw inademt is maar een heel klein beetje en daar komt vele malen meer verse lucht bij (door je mondkapje) in je longen. Daar vermengd "oude en nieuwe" lucht zich en vervolgens adem je weer uit, en begint alles weer opnieuw.
Daarom heb ik het ook over "beperkte verversing" ;)
So we just called him Fred
pi_196248429
Voor de personen in kwestie.

  maandag 16 november 2020 @ 12:29:05 #56
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_196269764
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 02:28 schreef Wegenbouwer het volgende:
Voor de personen in kwestie.

[ afbeelding ]
Moet ik dit op mijn buik en rug plakken? :D

Ik heb vasomotore rinitis wat in normaal Nederlands neerkomt op hypergevoelige neusslijmvliezen. Mijn hele leven heb ik een chronische 'verkoudheid' wat eigenlijk niet de juiste benaming is, maar wel vergelijkbare symptomen geeft. Dus snotteren, vernauwde neusgaten, zeer gevoelige reactie op termperatuurschommelingen en hoge luchtvochtigheid. Daarnaast reageer ik heel sterk op allergenen als pollen en huisstofmijt.

Door het vernauwen van de neusgaten ga je automatisch over op mondademhaling en dan kom je in de problemen met een mondkapje. Het terugkaatsen van koolzuurgas, zelfs bij zeer geringe hoeveelheden, prikkelt je ademhalingsreflex dat er te weinig zuurstof binnenkomt waardoor je nog eerder op mondademhaling overgaat en zelfs sneller gaat ademen. Met een mondkapje heb je al een zwaardere ademhaling, maar als je ademhalingsreflex daarnaast ook een signaal geeft dat je sneller moet ademen dan krijg je hyperventilatie.

Het probleem kun je vermijden door je beter te concentreren op neusademhaling wat voor de meeste mensen het probleem zal verlichten, maar die vlieger gaat niet op als je neus (chronisch) vernauwd is. Je bent afhankelijk van mondademhaling wat geen problemen geeft in de vrije lucht, maar zodra ook maar een beetje koolzuurgas gereflecteerd wordt door een voorwerp dat de vrije uitloop van de ademlucht in de weg zit reageert je ademhalingsreflex en krijg je het benauwd. Als je je daarbij ook fysiek moet inspannen dan ben je helemaal reddeloos verloren.

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 16-11-2020 12:34:22 ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 16 november 2020 @ 12:50:27 #57
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_196270041
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:48 schreef Peter het volgende:

[..]

Kun je deze ongefundeerde uiting ook met bewijs onderbouwen?
Ik heb het eerder gezegd, maar ik ben zelf chronisch ziek en de zuurstof in mijn bloed wordt met enige regelmaat gemeten. Sinds de mondkapjesplicht in het ziekenhuis meet ik consequent lager dan ervoor. Ik snap dat een anekdote van een willekeurige vreemde voor velen niet veel uit zal maken, maar zelf ben ik ondertussen wel overtuigd van het feit dat je daadwerkelijk minder zuurstof binnenkrijgt door het (langdurig) dragen van een mondkapje. Het is ook best logisch natuurlijk.
pi_196270116
Ik heb 2 cliënten allebei chronisch ziek + meer dingen waarvan er 1 s,nacht met een zuurstofmasker op slaapt (er staat niet een lullig machinetje op haar nachtkastje maar een groot ding met een extra zuurstof fles voor als de elektra uitvalt).
Wat jij zegt gaat ook voor hun tweeën op.
pi_196274405
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 12:50 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Ik heb het eerder gezegd, maar ik ben zelf chronisch ziek en de zuurstof in mijn bloed wordt met enige regelmaat gemeten. Sinds de mondkapjesplicht in het ziekenhuis meet ik consequent lager dan ervoor. Ik snap dat een anekdote van een willekeurige vreemde voor velen niet veel uit zal maken, maar zelf ben ik ondertussen wel overtuigd van het feit dat je daadwerkelijk minder zuurstof binnenkrijgt door het (langdurig) dragen van een mondkapje. Het is ook best logisch natuurlijk.
Je kunt ook Corona gehad hebben en nu chronisch minder zuurstof opnemen.. Het sluit niet een andere oorzaak uit he?
dag
  maandag 16 november 2020 @ 18:15:42 #60
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196274489
Sommige mensen: mondkapjes helpen niks, ze hebben geen enkel effect, je kunt net zo goed kippengaas dragen! Wetenschappers en het schoonzusje van mijn buurvrouw zeggen het!
Diezelfde mensen: mondkapjes zorgen voor extra CO2-opname! Ze laten je langzaam stikken en er gaan spontaan hersentumors van groeien! Wetenschappers en de buurvrouw van mijn schoonzusje zeggen het!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196276756
quote:
7s.gif Op maandag 16 november 2020 18:15 schreef Ringo het volgende:
Sommige mensen: mondkapjes helpen niks, ze hebben geen enkel effect, je kunt net zo goed kippengaas dragen! Wetenschappers en het schoonzusje van mijn buurvrouw zeggen het!
Diezelfde mensen: mondkapjes zorgen voor extra CO2-opname! Ze laten je langzaam stikken en er gaan spontaan hersentumors van groeien! Wetenschappers en de buurvrouw van mijn schoonzusje zeggen het!
Sommige mensen: alles wat de overheid zegt klopt altijd en adviezen moet je blind volgen, niet zelf nadenken en als je toch een andere mening hebt ben je een dwaas!
Facts don't care about your feelings
pi_196278175
quote:
10s.gif Op maandag 16 november 2020 12:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Moet ik dit op mijn buik en rug plakken? :D

Ik heb vasomotore rinitis wat in normaal Nederlands neerkomt op hypergevoelige neusslijmvliezen. Mijn hele leven heb ik een chronische 'verkoudheid' wat eigenlijk niet de juiste benaming is, maar wel vergelijkbare symptomen geeft. Dus snotteren, vernauwde neusgaten, zeer gevoelige reactie op termperatuurschommelingen en hoge luchtvochtigheid. Daarnaast reageer ik heel sterk op allergenen als pollen en huisstofmijt.

Door het vernauwen van de neusgaten ga je automatisch over op mondademhaling en dan kom je in de problemen met een mondkapje. Het terugkaatsen van koolzuurgas, zelfs bij zeer geringe hoeveelheden, prikkelt je ademhalingsreflex dat er te weinig zuurstof binnenkomt waardoor je nog eerder op mondademhaling overgaat en zelfs sneller gaat ademen. Met een mondkapje heb je al een zwaardere ademhaling, maar als je ademhalingsreflex daarnaast ook een signaal geeft dat je sneller moet ademen dan krijg je hyperventilatie.

Het probleem kun je vermijden door je beter te concentreren op neusademhaling wat voor de meeste mensen het probleem zal verlichten, maar die vlieger gaat niet op als je neus (chronisch) vernauwd is. Je bent afhankelijk van mondademhaling wat geen problemen geeft in de vrije lucht, maar zodra ook maar een beetje koolzuurgas gereflecteerd wordt door een voorwerp dat de vrije uitloop van de ademlucht in de weg zit reageert je ademhalingsreflex en krijg je het benauwd. Als je je daarbij ook fysiek moet inspannen dan ben je helemaal reddeloos verloren.
Ik herken dit niet echt.
Afgelopen dagen verschillende uren een mondmasker gedragen (fysiek werk), met daarbij een hulpstukje zodat mijn bril niet beslaat. Dat drukt mijn neus gedeeltelijk dicht dus ik haalde meer adem door mijn mond.
Ik moest wel wat bewuster ademhalen, maar heb het niet benauwd gehad. Laat staan reddeloos verloren.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196278217
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 12:50 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Ik heb het eerder gezegd, maar ik ben zelf chronisch ziek en de zuurstof in mijn bloed wordt met enige regelmaat gemeten. Sinds de mondkapjesplicht in het ziekenhuis meet ik consequent lager dan ervoor. Ik snap dat een anekdote van een willekeurige vreemde voor velen niet veel uit zal maken, maar zelf ben ik ondertussen wel overtuigd van het feit dat je daadwerkelijk minder zuurstof binnenkrijgt door het (langdurig) dragen van een mondkapje. Het is ook best logisch natuurlijk.
JIJ krijgt misschien minder zuurstof binnen. Wellicht omdat je een chronische ziekte hebt?

Voor gezonde mensen is dit niet zo, getuige de vele filmpjes van medisch personeel die zichzelf aan een saturatiemeter hangen met masker op.

Typisch wel... vóór COVID hoorde je niemand dat arme personeel in operatiekamers, of mensen in die met gevaarlijke vluchtige stoffen werkten, beklagen die zuurstofbeperkt hun werk moesten doen....
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196278553
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 12:57 schreef daphneb93 het volgende:
Ik heb eerder deze week anderhalf uur in de wachtkamer van de Spoedeisende Hulp gezeten en gisterochtend in de wachtkamer van de huisarts.

Ik ga totaal hyperventileren van mondkapjes. Ik vind het vreselijk het gevoel dat ik geen lucht krijg. Snap ook wel dat het tussen mijn oren zit maar daar kan ik ook niks aan doen.
Had ik bij stoffen mondkapjes (die na een tijd vochtig worden en dan lastiger ademen, is gewoon bevestigd, dus niets tussen je oren aan). Gebruik medicinale mondkapjes en als je een probleem hebt met wegwerp, ik las op figaro.fr dat je medicinale wegwerpmaskers op 60 graden tot 10x uit kunt wassen voor ze hun werking verliezen. Doet dus niet onder voor veel stoffen herbruikbare maskers. Ze hebben dit met 3 merken getest. Hoeft natuurlijk niet voor alle merken te gelden.
  dinsdag 17 november 2020 @ 01:40:04 #65
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_196280311
quote:
1s.gif Op maandag 16 november 2020 21:58 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ik herken dit niet echt.
Afgelopen dagen verschillende uren een mondmasker gedragen (fysiek werk), met daarbij een hulpstukje zodat mijn bril niet beslaat. Dat drukt mijn neus gedeeltelijk dicht dus ik haalde meer adem door mijn mond.
Ik moest wel wat bewuster ademhalen, maar heb het niet benauwd gehad. Laat staan reddeloos verloren.
Wees blij. Dan heb je waarschijnlijk geen vasomotore rinitis, hypergevoelige neusslijmvliezen wat ik wel heb.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_196283677
quote:
1s.gif Op maandag 16 november 2020 22:02 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

JIJ krijgt misschien minder zuurstof binnen. Wellicht omdat je een chronische ziekte hebt?

Voor gezonde mensen is dit niet zo, getuige de vele filmpjes van medisch personeel die zichzelf aan een saturatiemeter hangen met masker op.

Typisch wel... vóór COVID hoorde je niemand dat arme personeel in operatiekamers, of mensen in die met gevaarlijke vluchtige stoffen werkten, beklagen die zuurstofbeperkt hun werk moesten doen....
Of het is iets psychische? Onderschat niet wat de hersenen je kunnen laten denken.
Maar wat je zegt is ook zeker mogelijk.

Ik heb een vermoeden dat we straks, als het verplicht is, een hoop psychische ademhaal problemen hebben.

quote:
7s.gif Op dinsdag 17 november 2020 01:40 schreef ACT-F het volgende:
Wees blij. Dan heb je waarschijnlijk geen vasomotore rinitis, hypergevoelige neusslijmvliezen wat ik wel heb.
Waarschijnlijk een extra redenen om geen Covid-19 op te lopen? En er dus alles aan doen om dit te voorkomen?
  dinsdag 17 november 2020 @ 11:49:35 #67
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_196284228
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 10:55 schreef Rolfieo het volgende:

Waarschijnlijk een extra redenen om geen Covid-19 op te lopen? En er dus alles aan doen om dit te voorkomen?
Leg eens uit?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')