abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196181319
Weet niet of het in dit subforum thuis hoort, zo nee verplaats maar.

De gemeente waarin ik woon gaat vanaf volgend jaar het restafval minder vaak inzamelen. Nou is het hier in het oosten des lands normaal gesproken vrij gemoedelijk, maar schijnbaar vinden mensen het op social media nogal een ding. De reacties gaan vooral over stank, maden en het dumpen van afval.

Hebben jullie er ervaring mee dat een container maar eens per maand opgehaald wordt? Ik herken me namelijk helemaal niet in die reacties. Stank ontstaat toch alleen maar van bijv. vleeswaren die in de container gegooid worden bij warm weer? Schoon restafval stinkt toch helemaal niet of zeg ik iets geks? Bijna alles wat stinkt is organisch en dus te composteren en hoort dus in de groene container?

En hebben jullie tips om het afval zo goed mogelijk te scheiden? Denk zelf dat het in het begin best wennen zal zijn en dat je je na twee weken afvraagt of je wel uit gaat komen met de container, maar dat het na een tijdje wel meevalt.
45ste President van de Verenigde Staten.
pi_196181327
Wij moeten per geleegde container restafval betalen. We doen soms 6 weken met een container voordat deze vol zit. Geen last van ongedierte en ernstige stank.

Groencontainer inderdaad wel. Deze mogen ze in de zomer wel wekelijks ophalen wat mij betreft.
  Spellchecker woensdag 11 november 2020 @ 06:22:03 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196181376
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 06:08 schreef KrekelJapie het volgende:
Wij moeten per geleegde container restafval betalen. We doen soms 6 weken met een container voordat deze vol zit. Geen last van ongedierte en ernstige stank.

Groencontainer inderdaad wel. Deze mogen ze in de zomer wel wekelijks ophalen wat mij betreft.
Zelfde hier.
pi_196181387
quote:
5s.gif Op woensdag 11 november 2020 06:04 schreef DonaldTrump het volgende:
Weet niet of het in dit subforum thuis hoort, zo nee verplaats maar.

De gemeente waarin ik woon gaat vanaf volgend jaar het restafval minder vaak inzamelen. Nou is het hier in het oosten des lands normaal gesproken vrij gemoedelijk, maar schijnbaar vinden mensen het op social media nogal een ding. De reacties gaan vooral over stank, maden en het dumpen van afval.

Hebben jullie er ervaring mee dat een container maar eens per maand opgehaald wordt? Ik herken me namelijk helemaal niet in die reacties. Stank ontstaat toch alleen maar van bijv. vleeswaren die in de container gegooid worden bij warm weer? Schoon restafval stinkt toch helemaal niet of zeg ik iets geks? Bijna alles wat stinkt is organisch en dus te composteren en hoort dus in de groene container?

En hebben jullie tips om het afval zo goed mogelijk te scheiden? Denk zelf dat het in het begin best wennen zal zijn en dat je je na twee weken afvraagt of je wel uit gaat komen met de container, maar dat het na een tijdje wel meevalt.
Hier 1x per maand a¤9 verder geen last van stank.
Groen in de zomer elke week, plastik 1x per 14 dagen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_196181432
Grijs en paper 1x per 4 weken. Groen en plastic 1x per 2 weken.

Eigenlijk kom ik alleen structureel in het papier ruimte tekort.
Grijs en plastic geeft geen problemen. Niet qua stank en ook niet qua ruimte.
Groen wordt ondanks gebruik van die zakjes en/of grote containerzakken wel ontzettend goor. Ook regelmatig stank en maden erin. Aan de andere kant heeft die vaak nog ruimte zat dus ik snap ook wel dat die niet vaker wordt opgehaald. Tuinslang erop + zo'n rode bezem er doorheen en het is prima uit te houden.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Als ik hier een kamer of kast opruim en dus eens flink zooi weggooi, dan kom je wel eens ruimte tekort in zo'n bak. Mijn oplossing is vooral om de dag voor de bak aan de weg gaat, even door het huis heen te lopen om zoveel mogelijk afval te verzamelen. Alles wat met deze bak al weg is, geeft in de volgende bak meer ruimte voor incidentele projecten.

Dus grijs 1x per maand is hier prima. Al kan ik me voorstellen dat het voor mensen met huisdieren zoals katten, het wel erg vervelend kan zijn.
pi_196181448
Hier hebben we vier containers: restafval, GFT, papier en plastic.

Papier wordt maandelijks geleegd door de school.
Plastic en GFT worden om de week geleegd en restafval eens per maand. Voor luiers en dergelijk afval is er een centrale container naast de glasbakken.

In mijn vorige gemeente waren papier en plastic om de week, restafval maandelijks en GFT afhankelijk van het seizoen (wekelijks tot driewekelijks)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Spellchecker woensdag 11 november 2020 @ 06:55:50 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196181462
Wij bewaren kippen- en karbonadenbotjes en mosselschelpen in de vriezer totdat de grijze bak geleegd wordt. Scheelt ook met maden.
pi_196181492
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 06:55 schreef maily het volgende:
Wij bewaren kippen- en karbonadenbotjes en mosselschelpen in de vriezer totdat de grijze bak geleegd wordt. Scheelt ook met maden.
Botten en mosselschelpen mogen allemaal in de groene bak.
pi_196181497
Ik doe soms wel 3 of 4 weken met dezelfde vuilniszak. In de zomer gaat het binnen na een week of 2 - 3 wat minder fris ruiken, dan zet ik 'm buiten de achterdeur. Maar meer dan een beetje muf wordt het niet, ik kan me niet voorstellen dat je bij een container die buiten staat ergens last van gaat hebben.

Volgens mij is commitie en gedoe inherent aan het veranderen van de vuilinzameling. Hier is een gedeelte van de buurt in rep en roer omdat er ondergrondse containers geplaatst worden voor restafval ('maar hoe moet dat dan met die arme bejaarden die nu 100 m moeten lopen'). In mijn vorige buurt kwamen zelfs langs om handtekeningen op te halen tegen het wijzigen van de ophaaldag. Afval is kennelijk iets wat veel los maakt bij mensen.

quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 06:55 schreef maily het volgende:
Wij bewaren kippen- en karbonadenbotjes en mosselschelpen in de vriezer totdat de grijze bak geleegd wordt. Scheelt ook met maden.
Doe ik ook, maar dan om bouillon te trekken ;)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Spellchecker woensdag 11 november 2020 @ 07:04:36 #10
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196181500
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 07:02 schreef snabbi het volgende:

[..]

Botten en mosselschelpen mogen allemaal in de groene bak.
Dat wist ik nog niet ^O^
pi_196181510
Hier hebben we een kleine container voor het restafval waar 2 vuilniszakken in passen die maar 2x per maand geleegd wordt.

Het meeste afval wat we hebben is plastic, dit moeten we dus scheiden. Zolang je dit doet is er niets aan de hand. Maden hebben we nooit gehad en stank in de zomer viel ook wel mee zolang je de bak dicht laat.

Enige nadeel is dat we 4 containers in de tuin hebben staan omdat alles apart opgehaald moet worden.
  woensdag 11 november 2020 @ 07:40:03 #12
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_196181636
Luiers.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_196181667
In mijn vorige gemeente haalden ze het restafval nog maar 1 keer in de 2 maanden op, dat is toch echt wel veel te weinig.
Vleesresten deed ik altijd in plastic want ranzig om het er los in te gooien,maar dan mag het natuurlijk niet meer in de groene bak.
Je ziet met zo'n lage ophaalfrequentie toch dat mensen juist minder goed gaan scheiden, maar het dan maar ergens ingooien waar nog wel ruimte is of wat sneller geleegd wordt.
  woensdag 11 november 2020 @ 08:38:43 #14
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196181915
Verpakkingen afval is hier nog met zakken en die worden 1x per 2 weken opgehaald.
Dus daar is het wel een plekje voor zoeken (momenteel buiten aan een spijker of in de schuur). Dus dat is wel lastig en het kan ook wel stinken.

Grijze container (rest afval) wordt elke 2 weken opgehaald, maar die van mij zit ongeveer elke 6 weken een keer vol. Dusja, dat kan gaan stinken, maar hij staat buiten, dus geen last van.
Groen ook elke 2 weken, maar gebruiken we eig niet.
En papier elke 4 weken, maar gebruiken we ook zelden.

Kan wel begrijpen dat er (zeker in de zomer) zaken gaan stinken, de vraag is een beetje waar je het spul hebt staan / wat je mogelijkheden zijn.
pi_196181936
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 06:45 schreef snabbi het volgende:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Als ik hier een kamer of kast opruim en dus eens flink zooi weggooi, dan kom je wel eens ruimte tekort in zo'n bak. Mijn oplossing is vooral om de dag voor de bak aan de weg gaat, even door het huis heen te lopen om zoveel mogelijk afval te verzamelen. Alles wat met deze bak al weg is, geeft in de volgende bak meer ruimte voor incidentele projecten.
Zo'n zwarte container is toch alleen voor restafval? Als jij je kast opruimt hoort dat normaal gesproken niet in de zwarte container. Ik rij er dan mee naar de milieustraat.

Maar snap dat geklaag van mensen niet. Ja het zal in het begin even wat problemen opleveren, maar ik zie het niet zo somber als al die Gerda's en Wim's die kotsend op Facebook lopen te spuien.

Maden heb ik zo'n spray voor. Stank heb ik in de groencontainer heel af en toe als het warm is. Maar de zwarte container? Die stinkt nooit eigenlijk.
45ste President van de Verenigde Staten.
pi_196182001
Hier zijn we net naar 1x per maand overgegaan dus ik heb het ook sinds de warme zomermaanden nu meegemaakt. Mijn ervaring is dat als je goed scheidt er geen last van hebt. Ik heb meteen een speciale prullenbak aangeschaft met 3 compartimenten voor GFT, papier en rest. Vooral de plastic, papier en gft gaan tegenwoordig snel, restafval bijna niet meer. GFT doe ik in een biologisch zakje, dus daar heb je ook geen last van.

Ook hier was iedereen op voorhand tegen, maar na een jaar mag ik best concluderen dat het een succes is.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 11 november 2020 @ 08:57:34 #17
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_196182063
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 07:40 schreef avotar het volgende:
Luiers.
Niks van gemerkt afgelopen zomer, luiers vouw je al dicht wat de geur blokkeert, billendoekjes die er tussen zitten hebben een prettige geur en als we ze in de luieremmer stoppen eindigen ze ook nog in het plastic.

Wij doen nu 2 of 3 maanden met een container gok ik, en dat is puur vanwege de luiers en rekening houden met het maximale gewicht. Zonder dat zou het nog maanden langer kunnen duren.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_196182794
Restafval betaal je per keer dat je hem aan de weg zet. Doe je dut niet betaal je dus ook niet. Met 5 personen zet ik de 240l 6x per jaar aan de straat zonder problemen.
Groene container gebruik ik nooit, ik composteer alles zelf zonder stank of ongediertes.
Alleen papier 240l is bij mij veel en veelst te klein voor 1x per 4 weken legen. Bij mij is er een bedrijf waar je oud papier heen kan brengen wat ik elje 2 weken wel doe.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196182809
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 08:57 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Niks van gemerkt afgelopen zomer, luiers vouw je al dicht wat de geur blokkeert, billendoekjes die er tussen zitten hebben een prettige geur en als we ze in de luieremmer stoppen eindigen ze ook nog in het plastic.

Wij doen nu 2 of 3 maanden met een container gok ik, en dat is puur vanwege de luiers en rekening houden met het maximale gewicht. Zonder dat zou het nog maanden langer kunnen duren.
Weeg jij je container dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 11 november 2020 @ 10:01:53 #20
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_196182817
Hier willen ze ons gaan laten betalen voor elke zak die je in een ondergrondse container flikkert.
Ik gooi om de dag een vuilniszak daarin, zodat mn prullenbak niet gaat stinken. wat een kut idee.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_196182912
Ik ben supertevreden over het systeem hier in Amsterdam. Bijna op elke straathoek vind je wel een ondergrondse container voor restafval zodat je nooit thuis afval hoeft te bewaren. Ook geen pasje of zo nodig om de container te openen. Op 50 meter staan ook nog containers voor kleding, plastic, papier en glas. Eén keer per week is het grofvuil en mag je alles op straat zetten wat je maar wilt.
De laatste tijd (sinds corona) zijn er veel zieken bij de ophaaldienst zodat de containers soms vol zitten en mensen hun zakken ernaast zetten. Daar wordt veel over geklaagd, maar al met al ziet het hier schoner uit dan in wijken waar iedereen hun zakken voor de deur zetten, die kapot getrapt/gekrabt/gepikt worden.
pi_196183061
quote:
5s.gif Op woensdag 11 november 2020 06:04 schreef DonaldTrump het volgende:
En hebben jullie tips om het afval zo goed mogelijk te scheiden? Denk zelf dat het in het begin best wennen zal zijn en dat je je na twee weken afvraagt of je wel uit gaat komen met de container, maar dat het na een tijdje wel meevalt.
Het hangt een beetje af van de gezinssituatie, want reken maar dat containers met luiers meuren :+ Als je goed scheidt, kun je m.i. makkelijk een maand, misschien wel 6 weken overbruggen met de grijze container (uitgaande van 240L) en ik denk zomaar dat je ook wel een maand zou redden als je een kleinere container van 140L hebt. Maar: voor gezinnen met 1 of meerdere kinderen met luiers wordt het krap, denk ik.

Als hier de 240L-container met restafval halfvol is, is het veel. Ook hier wordt dit eind dit jaar ingewisseld voor een 140 met lagere frequentie van legen.

De 140L-groencontainer zou ik maar eens in de 6 weken hoeven legen, uitgaande van capaciteit. Nauwelijks GFT-afval in verhouding. De frequentie van legen ligt 's zomers hoger, of dat wegens stank of extra tuinafvallen is, durf ik niet te zeggen.

Tweewekelijks zo'n 6 vuilniszakken met plastic; véél meer dan restafval :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 11 november 2020 @ 10:34:12 #23
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_196183144
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 10:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Weeg jij je container dan?
Ja op het gevoel. Als hij zo zwaar is dat je hem amper naar de straat kan rollen dan nemen ze hem helaas niet mee, dus ik zorg dat dat niet meer voor komt. :)
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_196183793
Ik zet mijn restafvalbak maar 2 keer per jaar aan de weg, en hij stinkt niet. Er zitten ook geen maden in. De groenbak wordt wel elke 2 weken geleegd, in de winter sla ik dan ook wel eens een keer over.
pi_196183948
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 10:34 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Ja op het gevoel. Als hij zo zwaar is dat je hem amper naar de straat kan rollen dan nemen ze hem helaas niet mee, dus ik zorg dat dat niet meer voor komt. :)
Stenen en zand mogen er ook niet in.

Ik heb meestal 15 verpakkingsafvalzakken per 2 weken. Ik ben benieuwd hie het gaat als er ooit huiscontainers hiervoor komen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 11 november 2020 @ 11:26:52 #26
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_196183964
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Stenen en zand mogen er ook niet in.
Kattengrit wel, was nogal een bitch.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_196183986
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 11:26 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Kattengrit wel, was nogal een bitch.
Ik had vrieger een kat en schepte de poep en geklonterde pis er alleen uit. Dat scheelt veel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196184992
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 07:47 schreef gelestipjes het volgende:
In mijn vorige gemeente haalden ze het restafval nog maar 1 keer in de 2 maanden op, dat is toch echt wel veel te weinig.
Vleesresten deed ik altijd in plastic want ranzig om het er los in te gooien,maar dan mag het natuurlijk niet meer in de groene bak.
Je ziet met zo'n lage ophaalfrequentie toch dat mensen juist minder goed gaan scheiden, maar het dan maar ergens ingooien waar nog wel ruimte is of wat sneller geleegd wordt.
Ranzig? Je afvalcontainer staat buiten. Je hoeft er niet uit te eten. De groenbak halen ze vanzelf op. Anders als het je echt zo dwars zit kan je composteerbare afvalzakken halen.
pi_196185023
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 12:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ranzig? Je afvalcontainer staat buiten. Je hoeft er niet uit te eten. De groenbak halen ze vanzelf op. Anders als het je echt zo dwars zit kan je composteerbare afvalzakken halen.
Ik heb elke zomer maden erin en die laat ik altijd zitten... Ik heb er nooit last van gehad.
Ik maak zowiezo al 12 jaar al geen enkele container schoon.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196189770
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 08:41 schreef DonaldTrump het volgende:

[..]

Zo'n zwarte container is toch alleen voor restafval? Als jij je kast opruimt hoort dat normaal gesproken niet in de zwarte container. Ik rij er dan mee naar de milieustraat.
Het ligt er natuurlijk een beetje aan welke kast.
Als ik kleding weg gooi, is het meestal ook echt afval en niet voor hergebruik. Dat beschouw is als grijs afval.
Ook een lade vol met pennen en speelgoed dat niet gebruikt wordt gaat hier gewoon in het grijs. Als het een keukenkast is, dan kan je dat vaak prima verdelen over diverse typen afval.

De kast zelf en bijv grofvuil en chemisch afval e.d. gaan natuurlijk wel gewoon naar de milieustraat.

quote:
Maar snap dat geklaag van mensen niet. Ja het zal in het begin even wat problemen opleveren, maar ik zie het niet zo somber als al die Gerda's en Wim's die kotsend op Facebook lopen te spuien.
Verandering is vaak eng, maar waarschijnlijk is de angst niet gegrond. Ik wilde vooral in mijn post ook aanhalen dat het best wel eens kan voorkomen dat je ruimte tekort gaat krijgen. Maar die 1x per jaar dat zoiets gebeurt, is geen reden om het beleid tegen te houden imho.
pi_196189911
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 10:12 schreef Jemoederniet het volgende:
Ik ben supertevreden over het systeem hier in Amsterdam. Bijna op elke straathoek vind je wel een ondergrondse container voor restafval zodat je nooit thuis afval hoeft te bewaren. Ook geen pasje of zo nodig om de container te openen. Op 50 meter staan ook nog containers voor kleding, plastic, papier en glas. Eén keer per week is het grofvuil en mag je alles op straat zetten wat je maar wilt.
De laatste tijd (sinds corona) zijn er veel zieken bij de ophaaldienst zodat de containers soms vol zitten en mensen hun zakken ernaast zetten. Daar wordt veel over geklaagd, maar al met al ziet het hier schoner uit dan in wijken waar iedereen hun zakken voor de deur zetten, die kapot getrapt/gekrabt/gepikt worden.
Ja ondergrondse rest container voor de deur, wordt 3x in de week geleegd.

Best handig als je gemeente eigenaar is van een afvalcentrale die zoveel mogelijk kg moet verbranden per jaar.
.
  woensdag 11 november 2020 @ 22:35:18 #32
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_196195375
Ik weet wel dat ik problemen heb gehad met 'vuil' afval.
Wij hebben tot nu toe alleen grijs en gft afval in een container, de rest brengen we weg.

Afgelopen zomer een zak met plastic afval en oud papier in de auto gezet omdat het uit huis moest voor een verjaardag en we even niet weg konden brengen.
Een paar dagen later ging ik met de auto weg en rij altijd langs de containers, dus ik gooi het direct weg.
De hele kofferbak vol met dikke maden.
Zoveel mogelijk alles verwijderd maar toch nog 3 weken lang elke keer als ik de auto in stapte eerst de deuren en achterklep open gezet om de vliegen er uit te laten.
Ranzigheid troef.

En dan zeggen ze nog dat je je PMD niet moet afspoelen omdat het slecht voor het milieu is (waterverbruik).
Ik doe nu op mijn eigen manier. Quooker een paar tellen aan, kokend water over de verpakking. Het is schoon en plastic krimpt ook nog eens snel.

Ik weet echter niet of ik meerdere containers bij huis zou willen. Of nog erger, zoals bij sommige gemeenten dat je PMD, papier, GFT, glas bij huis hebt en grijs weg moet brengen.
Ik voel toch meer voor de systemen van nasorteren. Alles in 1 kliko, wekelijks ophalen en bij de afvalverwerken wordt het gesorteerd. Schijnt goedkoper te zijn en minder fout afval op te leveren.
pi_196195549
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:16 schreef Fer het volgende:

[..]

Ja ondergrondse rest container voor de deur, wordt 3x in de week geleegd.

Best handig als je gemeente eigenaar is van een afvalcentrale die zoveel mogelijk kg moet verbranden per jaar.
Is de mijne niet, maar die containers ondergronds voor rest zijn ideaal. Scheelt ophaalkosten.
pi_196195598
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 18:07 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het ligt er natuurlijk een beetje aan welke kast.
Als ik kleding weg gooi, is het meestal ook echt afval en niet voor hergebruik. Dat beschouw is als grijs afval.
Ook een lade vol met pennen en speelgoed dat niet gebruikt wordt gaat hier gewoon in het grijs. Als het een keukenkast is, dan kan je dat vaak prima verdelen over diverse typen afval.

De kast zelf en bijv grofvuil en chemisch afval e.d. gaan natuurlijk wel gewoon naar de milieustraat.

Maar die manco kleren horen ook in de keldingbak. Zodat het gunstig hergebruikt kan worden. Lang niet alles verbranden ze als het in slechte staat is. Veel kan ook gerecycled.

De pennen kan je scheiden 🤷‍♂️ het speelgoed ook. Maarja, dat moet je maar willen.
pi_196196028
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 22:35 schreef FF het volgende:
Ik voel toch meer voor de systemen van nasorteren. Alles in 1 kliko, wekelijks ophalen en bij de afvalverwerken wordt het gesorteerd. Schijnt goedkoper te zijn en minder fout afval op te leveren.
Hier kan ik het alleen maar grondig mee eens zijn. Het is goedkoper en effectiever.
  Redactie Frontpage donderdag 12 november 2020 @ 09:45:39 #36
38148 crew  Innisdemon
pi_196199286
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 23:17 schreef snabbi het volgende:

[..]

Hier kan ik het alleen maar grondig mee eens zijn. Het is goedkoper en effectiever.
Klopt, maar als je de burger zelf laat sorteren, dan kun je 'm erop aanspreken, en belastingen in rekening brengen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_196199975
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 22:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Maar die manco kleren horen ook in de keldingbak. Zodat het gunstig hergebruikt kan worden. Lang niet alles verbranden ze als het in slechte staat is. Veel kan ook gerecycled.

De pennen kan je scheiden 🤷‍♂️ het speelgoed ook. Maarja, dat moet je maar willen.
Veel kleding gaat naar afrika waar het verkocht wordt op markten. ik heb daar shirts gezien net hup holland hup erop met een oranje leeuw.
Ook kleding vol gaten worden daar verkocht. Voor schoenen geldt hetzelfde, allemaal meuk uit de vs of europa.

Speelgoed is vask hard plastic wat ook via de milieustraat gerecycled kan worden
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196199987
Hier hebben we 3 containers:
- papier | 4 weken geloof ik
- groen | zomer wekelijks rest van het jaar 2-3 wekelijks
- grijs | 4 wekelijks
- PMD is in zakken, iedere twee weken
- Glas zelf wegbrengen

Grijs gaat bij ons 4-5 keer per jaar buiten, dus dat is echt makkelijk te redden. Groen hebben ze nav klachten aangepast dat het naar wekelijks is gegaan in de zomer, dat voorkomt iig wat overlast. Maar ook die zet ik zelden aan de straat, gras blijft gewoon in de tuin net als blaadjes grotendeels, daarmee valt het afval heel erg mee
All management is Strategic Management.
pi_196206650
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2020 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Veel kleding gaat naar afrika waar het verkocht wordt op markten. ik heb daar shirts gezien net hup holland hup erop met een oranje leeuw.
Ook kleding vol gaten worden daar verkocht. Voor schoenen geldt hetzelfde, allemaal meuk uit de vs of europa.
Klinkt als recyclen
pi_196208130
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 16:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Klinkt als recyclen
Precies, daarom is het ook goed om kleding in een kledingcontainer te stoppen ivm in het restafval.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196208171
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 10:32 schreef GodsSon het volgende:
Hier hebben we 3 containers:
- papier | 4 weken geloof ik
- groen | zomer wekelijks rest van het jaar 2-3 wekelijks
- grijs | 4 wekelijks
- PMD is in zakken, iedere twee weken
- Glas zelf wegbrengen

Grijs gaat bij ons 4-5 keer per jaar buiten, dus dat is echt makkelijk te redden. Groen hebben ze nav klachten aangepast dat het naar wekelijks is gegaan in de zomer, dat voorkomt iig wat overlast. Maar ook die zet ik zelden aan de straat, gras blijft gewoon in de tuin net als blaadjes grotendeels, daarmee valt het afval heel erg mee
bij ons gaat alles wat inleverbaar is apart, dus
- verpakking
- hout
- luiers
- autobanden
- gips
- dakleer
- glas
- hard plastic
- papier
- alle metaal
- elektronica
- asbest
- kleding
- kca
- puin
- matrassen
- piepschuim
- en wat ik nog vergeten ben....

als het andere gaat bij restafval was 30 l per week is schat ik met 5 personen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196208542
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 17:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Precies, daarom is het ook goed om kleding in een kledingcontainer te stoppen ivm in het restafval.
Ah je bent zo iemand die hetzelfde zegt als diegene die je quote om z'n punt te versterken. Check.
pi_196208560
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 18:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ah je bent zo iemand die hetzelfde zegt als diegene die je quote om z'n punt te versterken. Check.
precies, ik laat weten hoe kleding onder andere wordt gerecycled, namelijk een gedeelte gaat naar afrika om daar op markten verkocht te worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196208678
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

bij ons gaat alles wat inleverbaar is apart, dus
- verpakking
- hout
- luiers
- autobanden
- gips
- dakleer
- glas
- hard plastic
- papier
- alle metaal
- elektronica
- asbest
- kleding
- kca
- puin
- matrassen
- piepschuim
- en wat ik nog vergeten ben....

als het andere gaat bij restafval was 30 l per week is schat ik met 5 personen
Bij ons gaat deel daarvan idd apart naar milieustraat. Maar soms ook 'lui' in grijze bak.
Geen zin om wekelijks naar milieustraat te rijden om afval te kunnen scheiden
All management is Strategic Management.
  vrijdag 13 november 2020 @ 08:50:31 #45
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_196217385
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 18:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

precies, ik laat weten hoe kleding onder andere wordt gerecycled, namelijk een gedeelte gaat naar afrika om daar op markten verkocht te worden.
Zo laat je anderen profiteren van jouw liefdadigheid bedoel je?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_196218727
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 08:50 schreef avotar het volgende:

[..]

Zo laat je anderen profiteren van jouw liefdadigheid bedoel je?
Welke liefdadigheid?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 13 november 2020 @ 11:48:07 #47
382129 crew  Donna
pi_196219754
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 09:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Restafval betaal je per keer dat je hem aan de weg zet. Doe je dut niet betaal je dus ook niet. Met 5 personen zet ik de 240l 6x per jaar aan de straat zonder problemen.
Groene container gebruik ik nooit, ik composteer alles zelf zonder stank of ongediertes.
Alleen papier 240l is bij mij veel en veelst te klein voor 1x per 4 weken legen. Bij mij is er een bedrijf waar je oud papier heen kan brengen wat ik elje 2 weken wel doe.
Ik heb bij de gemeente een tweede papiercontainer gevraagd, was geen probleem. Stond dezelfde middag nog op de oprit.
  vrijdag 13 november 2020 @ 11:58:42 #48
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_196219888
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2020 11:16 schreef fietsmiep het volgende:
Ik zet mijn restafvalbak maar 2 keer per jaar aan de weg, en hij stinkt niet. Er zitten ook geen maden in. De groenbak wordt wel elke 2 weken geleegd, in de winter sla ik dan ook wel eens een keer over.
Same here.. Zelf scheid ik het afval zo goed mogelijk, dus etenswaren gaan in de groene bak, terwijl plastic via een separate stroom wordt opgehaald. Idem met karton. Het restafval wat ik heb is echt minimaal, slechts twee of drie keer jaarlijks zet ik hem aan straat. Daarom snap ik ook echt niet dat mensen klagen over de ophaal frequentie. Hoe hebben ze zoveel restafval?

Als belangrijke note moet ik wel zeggen dat luierafval in mijn stad kan worden afgedropt bij bepaalde basisscholen. Dit scheelt enorm veel restafval natuurlijk.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  vrijdag 13 november 2020 @ 12:06:12 #49
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_196219976
Hier ook een redelijke scheiding:

• Iedere week PMD
• De ene week GFT
• De andere week restafval
• 1 keer per maand wordt papier opgehaald en daar hebben geen bak voor, moet nog even kijken of dat verandert per 1 januari. Voorheen werd papier opgehaald door de sportvereniging en nu door de afvalinzamelaar. Nadeel is dat je papier gebundeld moet aanleveren en vroeg stond het gewoon in kratten langs de weg. Overigens is papier 1 keer per maand zonder grote bak veel te weinig.

Restafval kan dus 26 keer per jaar aan de straat en wij doen denk ik gemiddeld 3 weken met een bak, dus de ene keer om de 2 weken en we slaan er regelmatig eentje over. Wij zijn een gezin van 4 en hebben een kleine (140 liter?) bak. Ik kan ook een grote aanvragen, die kost weer wat meer per keer dat die geleegd wordt.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator vrijdag 13 november 2020 @ 12:24:47 #50
382129 crew  Donna
pi_196220202
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 11:58 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Same here.. Zelf scheid ik het afval zo goed mogelijk, dus etenswaren gaan in de groene bak, terwijl plastic via een separate stroom wordt opgehaald. Idem met karton. Het restafval wat ik heb is echt minimaal, slechts twee of drie keer jaarlijks zet ik hem aan straat. Daarom snap ik ook echt niet dat mensen klagen over de ophaal frequentie. Hoe hebben ze zoveel restafval?

Als belangrijke note moet ik wel zeggen dat luierafval in mijn stad kan worden afgedropt bij bepaalde basisscholen. Dit scheelt enorm veel restafval natuurlijk.
Plastic en luiers kan je bij ons al niet gescheiden inleveren helaas. Vroeger waren er wel luiercontainers, maar enige jaren geleden zijn die weggehaald. Geen idee waarom precies, toen had ik nog geen kind in luiers.

Wij hebben een 240 liter restafval container (wordt om de week geleegd) en ondanks dat ik echt m'n best doe met scheiden (en ook probeer te letten op al dat verpakkingsmateriaal), moet de container toch nog wel gauw eens aangestampt worden.

Ik maak wel altijd pakken plat en 'scheur' restafval zo klein mogelijk.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')