abonnement Unibet Coolblue
pi_197266398
Henri Van Ostayen?
(Pater Jezuïet; Kessenich, 15 februari 1906 – Bergen-Belsen, 19 april 1945.)
Ook aalmoezenier voor het Rode Kruis.

Heb echter geen foto of een recente publicatie over hem kunnen ontdekken, dus ik vermoed dat ook dit onjuist is.
En hij ziet er op enkele foto's wat te oud uit.

[ Bericht 9% gewijzigd door Toby56 op 07-01-2021 14:42:43 ]
Ik doe het ff rustig aan.
pi_197266957
Nee, ook Van Ostayen niet. Meneer was geen jezuïet, maar franciscaan.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_197267107
quote:
2s.gif Op donderdag 7 januari 2021 14:45 schreef pyl het volgende:
Nee, ook Van Ostayen niet. Meneer was geen jezuïet, maar franciscaan.
Grappig.
Ik ben RK van huis uit, en zijn habijt leek inderdaad op dat van onze franciscaanse pastoor. Maar ik dacht: vooruit, ik begin gewoon met naam 1 van alle Vlaamse priesters uit de 2e wereldoorlog. ;)

Verdraaid nog an toe. Ik heb geen idee.
Ik doe het ff rustig aan.
  donderdag 28 januari 2021 @ 14:53:43 #129
71048 Tokay
makes your day!
pi_197685811
Wie is toch deze Vlaamse geestelijke met het uiterlijk van een Amerikaanse filmster?
De ontmaskering van meneer verloopt met de snelheid van de coronavaccinatie in Nederland, maar ik heb eindelijk zijn identiteit achterhaald.

Deze oorlogsheld (Franciscaan en filosoof) luistert naar de naam Herman Leo van Breda en de beste man heeft er in zijn eentje voor gezorgd dat het werk en het gedachtegoed van filosoof Edmund Husserl bewaard is gebleven en gearchiveerd, door diens werk tijdig veilig te stellen voor de Nazi’s.

Zijn heldendaden worden beschreven in het boek waar pyl aan refereert: ‘De pater en de filosoof’ van Toon Horsten.
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_197686498
Alle hulde Tokay! Dat was toch gemakkelijker dan je dacht, nietwaar?

Herman Leo van Breda reisde met enkele hutkoffers vol onuitgegeven notities van de joodse filosoof Husserl, vader van de fenomenologie, eind jaren dertig dwars door Hitler-Duitsland, van Freiburg, de woonplaats van de weduwe Husserl, naar Berlijn, waar hij de koffers opsloeg in de Belgische ambassade, van waaruit ze even later per diplomatieke post naar Leuven werden getransporteerd en daarmee in veiligheid werden gebracht. Het ging om 40,000 pagina's handgeschreven aantekeningen van Husserl in een bijzonder soort steno, dat Husserl ook nog eens particulier had aangepast. De teksten konden wereldwijd slechts door een enkeling worden ontcijferd. De twee assistenten van Husserl die dat gepriegel konden lezen werden ook door Van Breda naar Leuven gebracht, evenals de weduwe Husserl, wier leven hij daarmee redde. Na de oorlog werden de teksten in stapjes uitgegeven en groeide het Filosofisch Instituut van de KU Leuven uit tot het onderzoekscentrum van de, nogal invloedrijke, fenomenologie van Husserl. Voorwaar een held, die pater Franciscaan. En Tokay ook, natuurlijk. :)
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_197699417
Met eenieders goedvinden - en dat van de statuten @Z! - stel ik voor om dan maar het plaatje van @Toby56 onder het stof vandaan te halen. Op het gevaar af, dat ik te snel ga ...

Mejuffer was geen klassieke Hollywoodschoonheid zo te zien (geen plaatje zogezegd) en dat is een van de redenen waarom ik denk dat zij geen filmster was. (Samen met Marilyn voor een foto poseren was sowieso geen goed idee: je verviel dan gelijk tot decor.) Maar ze behoorde kennelijk wel tot wat toentertijd de 'jet set' heette, Bracht zij het tot in die kringen op eigen verdienste? Of liftte ze mee op de faam van haar partner?

[ Bericht 1% gewijzigd door pyl op 29-01-2021 09:25:38 ]
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_197700982
Artikel 18 van de statuten luidt: Plaatjes worden op chronologische volgorde geraden. Het oudste ongeraden plaatje is het Hoofdplaatje. Het is de deelnemers toegestaan, in bepaalde situaties, een zogenaamd tussendoorplaatjes te plaatsen. Dan wel omdat de plaatser van het courante Hoofdplaatje lange tijd niet van zich laat horen, dan wel uit onwetendheid van de tussendoorplaatser. Een tussendoorplaatje krijgt de status Hoofdplaatje als het courante Hoofdplaatje geraden is. Een tussendoorplaatje kan in uitzonderlijke situaties vervallen maar dat dient met een meerderheid van stemmen bepaald en schriftelijk onderbouwd te worden.
Aldus.
pi_197703762
Wat zouden we toch moeten zonder betrouwbare statuten!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_197703879
In ieder geval is ze niet de voormalige First Lady Mary "Mamie" Doud Eisenhower (1896-1979).
Ik doe het ff rustig aan.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 16:27:56 #135
71048 Tokay
makes your day!
pi_197705670
Waren zij en Marilyn Monroe vriendinnen of collega’s van elkaar?
Zo niet, behoorde mevrouw tot haar entourage (denk aan personal assistent, advocaat, kleedster, make up dame)?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_197706169
Is zij die vrouw die Marilyn in haar jongere jaren ontdekte?
Aldus.
pi_197714353
Voor zover de biografie van de dame mij bekend is... is het antwoord op de vragen (collega/entourage/ontdekster) 'neen'.
(De naam van de 'ontdekster' is trouwens Emmeline Snively.)

Er zijn echter wel enige 'connecties' tussen beide vrouwen (Marilyn en 'het plaatje').

(Ik ben een newbie hier, ik weet niet hoeveel hints ik nu al mag loslaten... voorlopig houd ik het nog een beetje in het vage, met uw aller welnemen.)
Ik doe het ff rustig aan.
pi_197715005
Geen haast. Niet te veel hints en zo cryptisch mogelijk.
Aldus.
pi_197718347
Om maar met de deur in huis te vallen: bestonden de bedoelde 'connecties' uit gedeelde vrijers?

Niet dat er bij mij dan een lampje gaat branden, maar dan hebben we ons onderzoek tenminste gethematiseerd. 😎
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_197721953
quote:
Op zaterdag 30 januari 2021 09:01 schreef pyl het volgende:
Om maar met de deur in huis te vallen: bestonden de bedoelde 'connecties' uit gedeelde vrijers?

Niet dat er bij mij dan een lampje gaat branden, maar dan hebben we ons onderzoek tenminste gethematiseerd. 😎
-> [SHO]. }:|

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2021 13:37:14 ]
pi_197722693
quote:
3s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 09:01 schreef pyl het volgende:
Om maar met de deur in huis te vallen: bestonden de bedoelde 'connecties' uit gedeelde vrijers?

Niet dat er bij mij dan een lampje gaat branden, maar dan hebben we ons onderzoek tenminste gethematiseerd. 😎
Lol.

Nee... dat geloof ik niet... wel is er een link tussen al dan niet vermeende vrijers van Marilyn en de te raden dame. Wie die al dan niet vermeende vrijers zijn houd ik voorlopig nog ff 'onder de pet'.
Ik doe het ff rustig aan.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 15:38:30 #142
71048 Tokay
makes your day!
pi_197724165
Hmmm, ik laat de link tussen de vermeende vrijers van beide dames maar even links liggen.
Terug naar de mevrouw in kwestie. Wat voor werk deed ze?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_197724833
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 15:38 schreef Tokay het volgende:
Hmmm, ik laat de link tussen de vermeende vrijers van beide dames maar even links liggen.
Terug naar de mevrouw in kwestie. Wat voor werk deed ze?
Ze hanteerde zowel haar scherpe denkvermogen, pen/typemachine en mond op een zeer opvallende manier.

Overigens: de vermeende vrijers van Marilyn vreeën (onder voorbehoud uiteraard, ik was er niet bij) niet met de te raden dame, zelfs niet vermeend.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_197728393
Deze vrouw wist veel, maar kon zwijgen als het graf. Zoiets?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  zaterdag 30 januari 2021 @ 22:28:00 #145
71048 Tokay
makes your day!
pi_197734156
Of, of, of ... was deze socialite gewoon een gehaaide tante die aanpapte met MM, haar allerhande ontboezemingen ontfutselde, om deze vervolgens op te tekenen in een smeuïge column, dan wel onthullend boek? c_/
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_197738982
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 19:02 schreef pyl het volgende:
Deze vrouw wist veel, maar kon zwijgen als het graf. Zoiets?
Haha... goed gevonden... maar zo zwijgzaam was ze geloof ik niet.
Ik biecht maar op dat ik haar niet eens zo goed ken (ik heb bijvoorbeeld geen biografie over haar in huis), maar wat ik ervan begreep was dat ze juist een zeer scherpe pen had, en ook een scherpe tong.

Niettemin: over 'graf' gesproken. Ze heeft volgens menigeen een interessant geheim meegenomen in haar graf.

quote:
11s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 22:28 schreef Tokay het volgende:
Of, of, of ... was deze socialite gewoon een gehaaide tante die aanpapte met MM, haar allerhande ontboezemingen ontfutselde, om deze vervolgens op te tekenen in een smeuïge column, dan wel onthullend boek? c_/
Smeuïge columns... interessant. ;)
Houdt u dat maar even vast.

Maar ze voldoet/voldeed niet helemaal aan de definitie van een 'socialite'. Hier in Nederland zijn we al enige decennia bekend met het fenomeen 'BN-er' (Bekende Nederlander/Nederlandse)... in het verlengde daarvan kan ik zonder blikken of blozen beweren dat de dame tijdens haar leven een 'BA-er' was, een Bekende Amerikaanse. (Sowieso in haar eigen land.)

(En er verschijnen nog steeds artikelen en boeken over haar.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Toby56 op 31-01-2021 09:19:05 ]
Ik doe het ff rustig aan.
  zondag 31 januari 2021 @ 20:05:45 #147
71048 Tokay
makes your day!
pi_197751557
Verschenen die sappige columns in tabloids à la National Enquirer?

Mevrouw nam mogelijk een interessant geheim mee haar graf in, zeg je.
Wist zij soms meer over de ware doodsoorzaak van Marilyn Monroe? :?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_197758179
quote:
2s.gif Op zondag 31 januari 2021 20:05 schreef Tokay het volgende:
Verschenen die sappige columns in tabloids à la National Enquirer?

Mevrouw nam mogelijk een interessant geheim mee haar graf in, zeg je.
Wist zij soms meer over de ware doodsoorzaak van Marilyn Monroe? :?
Ja maar... door al deze vragen loop ik het risico dat jullie 'mijn geheim' gaan raden! ;)

Ze werkte voor de New York Evening Journal. Later fuseerde deze krant met de New York American.
Haar column was al snel zo veelgelezen en veelgeciteerd dat-ie werd verkocht aan en geplaatst in maar liefst 146 andere kranten.
Daarnaast was ze voor die krant(en) ook vaak aanwezig bij spraakmakende rechtszaken, en schreef ze daarover.

W.b. het geheim en Monroe: zoals het bij geheimen wel vaker gaat... ik weet dat niet precies.
Niettemin was de te raden dame bevriend met zowel de Kennedys als Monroe.

Het geheim waar ik aan refereerde, en dat de te raden dame volgens sommigen in haar graf heeft meegenomen, heeft niet iets te maken met die tragische gebeurtenis in augustus 1962, maar met iets dat in 1963 plaatsvond.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_197773027
Dan zal het om Dorothy Kilgallen gaan. Eenvoudig te vinden met deze berg informatie ... 😋
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_197775312
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 07:33 schreef pyl het volgende:
Dan zal het om Dorothy Kilgallen gaan. Eenvoudig te vinden met deze berg informatie ... 😋
Inderdaad. ^O^

Die berg informatie... er was/is nog zoveel meer over haar te vertellen. Ik heb maar geprobeerd om zo goed mogelijk Tokays vragen te beantwoorden... en zelfs toen dacht ik nog dat ik teveel 'wegliet'. ;)

Overigens is de foto van haar met Marilyn gemakkelijk terug te vinden via Google Images.

Omdat ik zelf een fan van de Marx Brothers ben, en om die reden jaren geleden op Youtube naar de gebroeders ging zoeken, kwam ik vrij snel de kwissspelletjes van Groucho op de Amerikaanse TV tegen, en ook de kwissen waarin hij in het 'panel' had gezeten, zoals een enkele keer in 'What's My Line?". Dorothy Kilgallen was daarin, uitzonderingen daargelaten, een vast panellid van 1950 tot 1965. Ik vond haar van die panelleden het meest interessant (en ze stelde vaak de beste vragen), Het werd me, o.a. door die Youtube-filmpjes en de commentaren, in ieder geval duidelijk dat Kilgallen bij het Grote Amerikaanse Publiek vooral bekend was van televisie en radio. Ze had namelijk ook jarenlang met haar echtgenoot Richard Kollmar een populaire ontbijtshow op de radio.

Kilgallen stierf onder mysterieuze omstandigheden, een paar uur nadat ze live te zien was geweest in 'What's My Line?'
Haar familie bleef jarenlang hardnekkig zwijgen tegen journalisten en biografen, en dat versterkte de geruchtenstroom alleen maar. Ze was één van de meest prominente verslaggevers bij de rechtszaak tegen Jack Ruby (de man die Lee Harvey Oswald vermoordde). Ze slaagde erin om Ruby 2 keer een interview te ontfutselen (onder 4 ogen). Naar verluidt zou Kilgallen, in haar tweede interview met Ruby, informatie hebben gekregen over de moord op Kennedy, en had ze tegen kennissen & vrienden verteld dat ze die binnenkort zou publiceren. Ze liet doorschemeren dat die publicatie weinig heel zou laten van het onderzoek van de officiële Warren-commissie.
Maar door haar vroegtijdige dood is dat artikel nooit verschenen, en haar aantekeningen over het interview bleken te zijn verdwenen. Sommige mensen denken dat met haar onverwachte dood eveneens de 'Waarheid' over de aanslag in Dallas zou zijn begraven. Dat zou dus het 'Geheim' zijn dat ze in haar graf had meegenomen.

Buiten dat wordt ze door menigeen beschouwd als een feministische voorloopster, een onafhankelijke vrouw die, ondanks haar huwelijk en gezin, gewoon bleef doorwerken, zich door geen man opzij liet zetten en doorgaans ronduit haar ongezouten mening gaf in haar artikelen en columns, gevraagd of ongevraagd.

Dorothy Kilgallen - Biography - IMDb
https://en.wikipedia.org/wiki/Dorothy_Kilgallen

Haar laatste optreden in 'What's My Line':


Dit zijn twee recente publicaties over haar... uiteraard kan niemand op tegen Marilyn, zoals uit de cover van het tweede boek blijkt.



Ik doe het ff rustig aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')