abonnement Unibet Coolblue
pi_196137335
Hallo allemaal,

Vanmiddag las ik dit in een artikel:

quote:
Exoplaneet K2-141b staat erg dicht bij zijn ster en ongeveer twee derde van de exoplaneet wijst ook altijd naar die ster. Aan deze kant is het gemiddeld ongeveer 3.000 graden Celsius, terwijl het aan de nachtkant -200 graden is. Aan de dagkant kan gesteente smelten en zelfs verdampen.

Door het sterke temperatuurverschil tussen de nacht- en de dagkant, staan er sterke winden op K2-141b. Deze winden bereiken snelheden van 5.000 kilometer per uur.
Wat ik me nu afvraag: Hoe kan het stormen in een vacuüm?
Ik weet hoe op aarde wind ontstaat en dat heeft te maken met een verschil in luchtdruk grof gezegd maar in een vacuüm ís er toch helemaal geen luchtdruk?
En aangezien deze planeet ook een eigen weersysteem heeft met verdamping en neerslag (stevige paraplu nodig, zie de link onderaan) zou je, ik wel iig, haast denken dat deze exoplaneet een soort van dampkring heeft.
Zit ik er nu gruwelijk naast? Kan iemand mij dat uitleggen aub?

Bron nu.nl
pi_196137604
Wat bedoel je met vacuüm?

De planeet waar het om gaat bevindt zich in het vacuüm van de ruimte, maar net zoals bij de aarde stop dit vacuüm naarmate je dichterbij komt en je de grens passeert waar atomen en moleculen weer aanwezig zijn.
pi_196137670
quote:
Deze winden bereiken snelheden van 5.000 kilometer per uur.
Wat een kracht. Onvoorstelbaar
pi_196138461
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 17:26 schreef feitcepsrep het volgende:
Wat bedoel je met vacuüm?

De planeet waar het om gaat bevindt zich in het vacuüm van de ruimte, maar net zoals bij de aarde stop dit vacuüm naarmate je dichterbij komt en je de grens passeert waar atomen en moleculen weer aanwezig zijn.
Ja kee, maar dat is omdat de aarde een dampkring heeft.
Voor de rest weet ik zo geen planeet die dat ook heeft en het LIJKT mij een voorwaarde om luchtmoleculen te hebben om het te laten waaien.
Met vacuüm bedoel ik het "luchtledige" van de ruimte, hoe kan het waaien in het luchtledige?

quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2020 17:31 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Wat een kracht. Onvoorstelbaar
De krachten in de ruimte zijn echt onvoorstelbaar, dat maakt het, vind ik, ook zo enorm fascinerend. :)
Als er op tv een documentaire komt die met de ruimte te maken heeft neem ik het altijd op. Het boeit me echt mateloos, ontzettend irritant.
Alleen blijf ik soms met vragen zitten en op zich is dat niet erg.
Het is gewoon heel moeilijk te bevatten, de ruimte is oneindig, het heelal dijt uit met een hogere snelheid dan de snelheid van het licht zodat lang niet alle licht van andere stelsels ons dus nooit zal bereiken. We zullen daar nooit een blik op kunnen werpen.
Toevallig gisteravond dat onderwerp gezien op tv (had ik opgenomen dus al eerder uitgezonden) en als ik daar te lang over nadenk krijg ik er echt een lichte koppijn van. De krachten in/van het heelal zijn onvoorstelbaar, moeilijk te snappen voor een doorsnee mens.

Zo ook dus die wind waar ik in dit topic een verklaring voor zoek, ik snap het gewoon niet. Geef ik eerlijk toe. :)
pi_196138546
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 18:15 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ja kee, maar dat is omdat de aarde een dampkring heeft.
Voor de rest weet ik zo geen planeet die dat ook heeft en het LIJKT mij een voorwaarde om luchtmoleculen te hebben om het te laten waaien.
Met vacuüm bedoel ik het "luchtledige" van de ruimte, hoe kan het waaien in het luchtledige?
Een dampkring is een beetje een ongelukkig woord hiervoor. Het impliceert dat het gaat om een aards verschijnsel met een magnetisch veld van dien e.d.

Het gaat erom of een planeet wel of geen atmosfeer heeft. Een atmosfeer kan bestaan uit voornamelijk zuurstof, kooldioxide en stikstof (Zoals op de aarde), maar ook uit voornamelijk zwavelzuur (zoals venus) of waterstof en helium (Jupiter).

Met andere woorden: wanneer er een atmosfeer is kan het er waaien: er zijn immers moleculen aanwezig die het mogelijk maken om een drukverschil te genereren, zoals je in de OP al terecht opmerkte.

De planeet in kwestie heeft dan ook een atmosfeer, dan wel een die niets weg heeft van die van de aarde, maar eerder zoals die van venus.
pi_196138763
Nooit gehoord van de Great Red Spot op Jupiter? Voor het eerst geobserveerd in het jaar 1665, het is daar dus al minsten 360 jaar aan het stormen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Red_Spot
Veni, vidi, vodka.
  zondag 8 november 2020 @ 18:43:09 #7
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_196138851
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 17:08 schreef vannelle het volgende:
Hallo allemaal,

Vanmiddag las ik dit in een artikel:
[..]

Wat ik me nu afvraag: Hoe kan het stormen in een vacuüm?
Ik weet hoe op aarde wind ontstaat en dat heeft te maken met een verschil in luchtdruk grof gezegd maar in een vacuüm ís er toch helemaal geen luchtdruk?
En aangezien deze planeet ook een eigen weersysteem heeft met verdamping en neerslag (stevige paraplu nodig, zie de link onderaan) zou je, ik wel iig, haast denken dat deze exoplaneet een soort van dampkring heeft.
Zit ik er nu gruwelijk naast? Kan iemand mij dat uitleggen aub?

Bron nu.nl
Ik lees hier niets over een vacuum.
Praat over de hel en je komt er.
  zondag 8 november 2020 @ 18:44:08 #8
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_196138873
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 18:37 schreef dumble het volgende:
Nooit gehoord van de Great Red Spot op Jupiter? Voor het eerst geobserveerd in het jaar 1665, het is daar dus al minsten 360 jaar aan het stormen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Red_Spot
Wat heeft dit hiermee te maken?
Praat over de hel en je komt er.
pi_196139450
Voor wind heb je inderdaad een atmosfeer nodig, en die lijkt de exoplaneet te hebben:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/K2-141b
-
pi_196140396
Antwoord staat al in je originele tekst.
Gesteente kan verdampen, dat zal met zulke krachten gebeuren dat het wel beetje zal waaien, maar daar heb je geen last van zelf, aangezien jezelf ook zal smelten vrij snel gok ik zo
pi_196153348
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 18:22 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Een dampkring is een beetje een ongelukkig woord hiervoor. Het impliceert dat het gaat om een aards verschijnsel met een magnetisch veld van dien e.d.

Het gaat erom of een planeet wel of geen atmosfeer heeft. Een atmosfeer kan bestaan uit voornamelijk zuurstof, kooldioxide en stikstof (Zoals op de aarde), maar ook uit voornamelijk zwavelzuur (zoals venus) of waterstof en helium (Jupiter).

Met andere woorden: wanneer er een atmosfeer is kan het er waaien: er zijn immers moleculen aanwezig die het mogelijk maken om een drukverschil te genereren, zoals je in de OP al terecht opmerkte.

De planeet in kwestie heeft dan ook een atmosfeer, dan wel een die niets weg heeft van die van de aarde, maar eerder zoals die van venus.
Goede uitleg, bedankt daarvoor. ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 18:37 schreef dumble het volgende:
Nooit gehoord van de Great Red Spot op Jupiter? Voor het eerst geobserveerd in het jaar 1665, het is daar dus al minsten 360 jaar aan het stormen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Red_Spot
Ja, nou je het zegt..... Weet ik inderdaad van. Zelfs de uitleg waarom het een hoekige vorm heeft heb ik toen begrepen. :) Nu weet ik dat niet meer, ouderdom komt duidelijk met gebreken. :+
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 18:44 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Wat heeft dit hiermee te maken?
Omdat dat ook een storm op een planeet is. :)

quote:
2s.gif Op zondag 8 november 2020 20:08 schreef spoorrails het volgende:
Antwoord staat al in je originele tekst.
Gesteente kan verdampen, dat zal met zulke krachten gebeuren dat het wel beetje zal waaien, maar daar heb je geen last van zelf, aangezien jezelf ook zal smelten vrij snel gok ik zo
Dat zelf smelten hangt natuurlijk af van waar op de planeet je staat gezien de enorme temperatuursverschillen zal er vast wel een zone zijn die qua temperatuur "comfortabel" is.

Maar afsluitend: Ik snap het! ^O^ :Y
Allen bedankt voor de antwoorden, nu is het aan mij om dit ook te onthouden. :D
pi_196354834
Die winden zijn zonnewinden, een zonnestorm is een stroom van geladen deeltjes die in een uitdijend magneetveld versneld wordt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')