abonnement Unibet Coolblue
pi_196121712
tldr: Duurzaam belegen, doen jullie daaraan en zo ja hoe?

Ik beleg al een tiental jaar, vooral in etfs en soms aandelen van individuele bedrijven. Eerst bij binck, nu bij lynx. Dat gaat allemaal prima.
Nu beschik ik echter over een tweede potje dat ik samen met mijn partner op een duurzame manier wil beleggen. De vraag is hoe.

Mijn partner wam op met Triodos. Bekende speler als het gaat om duurzaamheid. Je kunt je geld laten beleggen door hen, of je stapt zelf in in hun beleggingsfondsen, Allemaal prima. Die fondsen zien er ook duurzaam uit, rendement is in het verleden ook prima geweest. Maar de kosten. Die zijn toch van een andere orde dan wat in gewoon ben met lynx en mijn etfs.

Ik zocht naar ESG etfs, maar ik ben niet tevreden met wat ik vind. Vaak zijn de etfs dan gebaseerd op "exclusions"(dat bedrijven met bepaalde activiteiten worden uitgezonderd) en dan worden de bedrijven met de hoogste Environmental/Social/Governance score binnen een sector ( de autobouwer met de hoogste score, de FMCG met de hoogste score etc. Dat klonk niet echt duurzaam. De uitzonderingen alleen leiden al gauw tot een soort FAANG+ portfolio. ESG scores alleen, tja, ik heb weinig zin om aandelen te hebben van de beste bedrijf in de petrochemie sector bijvoorbeeld. Ik zoek iets meer.
Anderzijds heb ik weinig zin om honderden dan wel duizenden bedrijven door te spitten. Daar heb ik geen tijd voor.

Hebben jullie tips?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_196152832
Als je echt gegarandeerd duurzaam wilt beleggen ontkom je er niet aan om research te doen, wat uren en uren en uren aan tijd kost.
Je kan het ook uitbesteden aan een expert, maar die heeft ook zo zijn financiele belangen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196174409
Belangrijke vraag is wat versta je onder duurzaam? Ben je op zoek naar bedrijven met een stabiel dividendbeleid of zoek je naar bedrijven die acteren op de huidige klimaatplannen? Een combinatie van beide kan natuurlijk ook. Zelf ben ik geneigd om in te stappen in bedrijven die actief zijn in de Utilities/Energie maar geen petrochemisch karakter hebben. Daar zit geen spannend business model achter maar toch zijn het bedrijven die stabiele cashflows/dividenden weten te genereren. Soms zitten er jaren tussen dat de EPS lager zijn de de dividend per share maar dat is voor mij geen red flag. Op basis van 10-jaarlijkse gemiddelden zijn dat nog steeds behoorlijke rendementen die je daarmee kan halen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_196174838
Ik zou op een andere manier duurzaam leven: minder reizen.
En dan verder gewoon beleggen in ETFS.

quote:
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
Nogal hypocriet ..

[ Bericht 11% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2020 19:43:51 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')