Ik heb mijn dochter mee naar een begrafenis genomen toen ze bijna 2,5 jaar was. Ging om een tante van mij, die we circa 2 keer per jaar zagen. Mijn dochter had er dus zelf geen band mee. We hadden het plan dat mijn man met haar naar buiten zou lopen, als ze lawaai zou maken tijdens de dienst.
Kennelijk voelde mijn dochter wel aan dat het serieus was, want ze is heel rustig gebleven. Er was een ritueel waarbij 6 kaarsen werden aangestoken. De pastoor nodigde ter plekke mijn dochter uit hiervoor.

Ik hield haar op de arm, zij hield een brandend kaarsje vast. Ik mocht haar niet helpen, dan werd ze boos.

Wel spannend voor mij dus, terwijl de pastoor de 6 kaarsen één voor één tegen de vlam hield. Zelfs dat ging vlekkeloos, zonder te oefenen.
De weduwnaar van mijn tante vond het echt heel mooi.
Later bij de koffietafel was ze wel vrolijk aan het rondscharrelen, maar dat konden de aanwezigen juist wel waarderen, het maakte het wat minder beladen allemaal.

Ik zou mijn kind dus meenemen naar begrafenissen (niet dat in de kist leggen en zo). Maar of dat bij jouw kind ook goed uitpakt, kan ik niet inschatten.

Oh en wat betreft het pedagogische: we hebben bij 3,5 jaar ook een uitvaart gehad, maar dit keer thuis via een livestream (vanwege corona). Toen heb ik er uitleg bij gegeven, en ze snapte het heel goed.
[ Bericht 5% gewijzigd door Viv op 07-11-2020 10:50:22 ]