abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195998047
Om het gebash op Wajongers voor te zijn, ik ben zelf geen Wajonger.

In 2021 gaat er voor de Wajonger een hoop veranderen, heel veel nieuwe regels. 1 regel hiervan is het garantiebedrag.

Feitelijk gezien gaat de Wajong uitkering lager worden, dit kun je terugzien in de onderstaande rekenhulp. Ook voor de werkende Wajonger gaat de Wajong flink lager worden, 70% van de inkomsten moeten ingeleverd gaan worden.
https://www.uwv.nl/partic(...)anaf-2021/index.aspx

Om te voorkomen dat Wajongers die nu werken in 2021 gekort gaan worden, is er een garantiebedrag opgesteld:

Wat is het garantiebedrag?
Misschien zou u met de nieuwe regels een lagere uitkering krijgen, dan met de oude regels. Als u in december 2020 en januari 2021 inkomsten naast uw uitkering had, krijgt u een garantiebedrag. U houdt dan dezelfde inkomsten als met de oude regels.

https://www.uwv.nl/partic(...)tiebedrag/index.aspx

Met andere woorden, dit garantiebedrag moet het verschil tussen de Wajong uitkering vandaag, en die in 2021 gaan opvangen. Dit is dus eigenlijk alleen maar voor de nu werkende Wajonger.

Ik vraag me nu af hoe ze dit garantiebedrag gaan berekenen voor de freelancers, en of dit garantiebedrag in de toekomst ook naar boven bijgesteld kan worden. Als je dus meer gaat verdienen wil je niet direct 70% van het extra verdiende bedrag gaan inleveren, dat werkt demotiverend. Een startende Wajonger ondernemer kan op deze manier niet groeien, of hij/zij zou direct naar een volwaardig inkomen moeten gaan.
Stel het garantiebedrag is nu ¤300,-, als een Wajonger in 2021 ¤100,- per maand meer gaat verdienen blijft daar maar ¤30,- van over. (Als een Wajonger ¤2000,- per maand gaat verdienen blijft er natuurlijk niets over).

Vooral voor Freelancers is er weinig duidelijkheid. Zijn er fokkers die hier iets meer over weten?

Werkt u als zelfstandige? Dan ontvangt u in de loop van 2022 een brief met een beslissing. Hierin staat hoe hoog het garantiebedrag is dat voor u geldt. Ook staat hier in hoe hoog de definitieve uitkering over het jaar 2021 is.
BlaBlaBla
pi_195998721
Stel als zzper en wajong recht je 3k per maand binnenharkt, moet je daar dan 70% van inleveren?
Fat wordt dan aangevuld tot een garantiebedrag?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195998749
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 12:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
Stel als zzper en wajong recht je 3k per maand binnenharkt, moet je daar dan 70% van inleveren?
Als je je Wajong recht wil behouden waarschijnlijk. Je kan er vrijwillig uitstappen toch? Vraag is überhaupt of je dan onder de nieuwe regels Wajong behoudt.
pi_195998775
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2020 12:19 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Als je je Wajong recht wil behouden waarschijnlijk. Je kan er vrijwillig uitstappen toch? Vraag is überhaupt of je dan onder de nieuwe regels Wajong behoudt.
Bizar dat je dan ongeveer 1700 per maand moet inleveren.... Terwijl je nu niks inlevert maar geen uitkering krijgt met behoud van wajongrecht
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195998957
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2020 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bizar dat je dan ongeveer 1700 per maand moet inleveren.... Terwijl je nu niks inlevert maar geen uitkering krijgt met behoud van wajongrecht
Nee zo werkt het niet, het is niet zo dat je inkomen moet afstaan, maar er wordt gekort op je Wajong uitkering.

Bij ¤ 3000,- wordt er 100% gekort op je uitkering. Daarnaast verlies je bij dit inkomen op den duur het recht op een Wajong uitkering. Bij Wajong 2010 is dat volgens mij na 1 jaar al.

Rekenhulp die je hier wat inzicht in kan geven: https://www.uwv.nl/partic(...)anaf-2021/index.aspx
BlaBlaBla
pi_195998976
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 12:29 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Nee zo werkt het niet, het is niet zo dat je inkomen moet afstaan, maar er wordt gekort op je Wajong uitkering.

Bij ¤ 3000,- wordt er 100% gekort op je uitkering. Daarnaast verlies je bij dit inkomen op den duur het recht op een Wajong uitkering. Bij Wajong 2010 is dat volgens mij na 1 jaar al.

Rekenhulp dit je hier wat inzicht in kan geven: https://www.uwv.nl/partic(...)anaf-2021/index.aspx
Ok duidelijk, het leek me ook al te bizar voor woorden.
pi_195999058
De conclusie wat betreft al die harde veranderingen in de wajong is laatst juist dat het beleid totaal gefaald heeft.

Tig mensen met een handicap uit de wajong, klop maar bij de gemeente aan voor werk, die dan geen passend werk kan aanbieden en je valt tussen wal en schip.

Daar moet je als hardwerkende Nederlander echt trots op zijn, kankeren op mensen met (vaak vergaande lichamelijke en geestelijke problemen) die je in feite in de bijstand gedrukt hebt.
pi_195999070
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2020 12:19 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Nee daar kon je voorheen niet vrijwillig uitstappen, dat kan pas vanaf 2021.
pi_196004568
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 12:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee daar kon je voorheen niet vrijwillig uitstappen, dat kan pas vanaf 2021.
klopt als je eenmaal wjaong hebt, kan je er niet vanaf komen... ook al ben je getrouwend met een miljonair, je krijgt netjes de wajong uitbetaald en je kan het niet weigeren.
In de oude wajong kan je daarnaast zeggen dat je niet wilt werken, ook al heb je arbeidscapaciteit. Je krijgt dan 1x per jaar een telefoontje of je al van mening bent veranderd.
pi_196016185
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 12:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De conclusie wat betreft al die harde veranderingen in de wajong is laatst juist dat het beleid totaal gefaald heeft.

Tig mensen met een handicap uit de wajong, klop maar bij de gemeente aan voor werk, die dan geen passend werk kan aanbieden en je valt tussen wal en schip.

Daar moet je als hardwerkende Nederlander echt trots op zijn, kankeren op mensen met (vaak vergaande lichamelijke en geestelijke problemen) die je in feite in de bijstand gedrukt hebt.
Het probleem is natuurlijk dat er teveel Wajongers zijn (250k), door de bijkomende gigantische kostenpost van meer dan 3 miljard per jaar wordt er natuurlijk bij ieder kabinet weer opnieuw naar de Wajongers gekeken. Logisch, ze staan op de balans en zeker niet onderaan.

Na de piek van 250K in 2015 daalt het aantal wel, maar niet echt snel. Het is tegenwoordig ook wel lastig om in de Wajong te komen.

Daarnaast is de Wajong natuurlijk door veel mensen misbruikt, dat heeft de politiek natuurlijk ook wel doorgekregen. Uiteindelijk zijn hier de echte arbeidsongeschikte de dupe van. Ik vind het ook wel opvallend dat er nu aangegeven wordt dat je t/m einde van dit jaar nog kunt verstappen van de oude Wajong naar Wajong 2010. Wajong 2010 is alleen interessant voor mensen die nu capaciteit hebben en ook weten dat ze dit kunnen blijven volhouden. Voor de overheid is het veel interessanter dat mensen naar Wajong 2010 overstappen, want dan mag je geen werkaanbod meer weigeren, en teruggaan naar de oude Wajong kan nooit meer. Daarom begrijp ik niet dat ze hier een deadline op gezet hebben.
BlaBlaBla
pi_196016407
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 09:50 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Het probleem is natuurlijk dat er teveel Wajongers zijn (250k), door de bijkomende gigantische kostenpost van meer dan 3 miljard per jaar wordt er natuurlijk bij ieder kabinet weer opnieuw naar de Wajongers gekeken. Logisch, ze staan op de balans en zeker niet onderaan.

Na de piek van 250K in 2015 daalt het aantal wel, maar niet echt snel. Het is tegenwoordig ook wel lastig om in de Wajong te komen.

Daarnaast is de Wajong natuurlijk door veel mensen misbruikt, dat heeft de politiek natuurlijk ook wel doorgekregen. Uiteindelijk zijn hier de echte arbeidsongeschikte de dupe van. Ik vind het ook wel opvallend dat er nu aangegeven wordt dat je t/m einde van dit jaar nog kunt verstappen van de oude Wajong naar Wajong 2010. Wajong 2010 is alleen interessant voor mensen die nu capaciteit hebben en ook weten dat ze dit kunnen blijven volhouden. Voor de overheid is het veel interessanter dat mensen naar Wajong 2010 overstappen, want dan mag je geen werkaanbod meer weigeren, en teruggaan naar de oude Wajong kan nooit meer. Daarom begrijp ik niet dat ze hier een deadline op gezet hebben.
Misbruikt nog wel.

Veel mensen werden doorgestuurd vanuit gemeente naar uwv voor een wajong omdat ze te gehandicapt waren voor een normale bijstand en bijbehorend integratie traject.

Van alle uitkeringen waren en zijn het wajongers die werk(t)en.
Al was het maar via de WSW trajecten (aka sociale werkplekken), die 50.000 plekken waren allemaal opgeheven in 2015, good job hoor.

Daarbij daalt het aantal ogenschijnlijk langzaam, omdat er heel veel een 2010 wajong hebben, dan blijf je in de wajong maar je zit dus eigenlijk bij de gemeente voor werk. (70% van minimumloon)

En verder komt daar dus niemand meer bij in de praktijk, en dat kan ook weer niet de doelstelling zijn.
Veel mensen met autisme en andere aandoeningen (toch vaak een combinatie van dingen) kunnen dus nergens terecht en zijn alles behalve geschikt voor de bijstand en wat daar bij komt kijken.

Het is een aanfluiting, je kan echt nog beter asielzoeker zijn.
pi_196025598
Wanneer je 3kverdient komt je wajong te vervallen en verdien je gewoon 3k...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')