abonnement Unibet Coolblue
pi_195968004
Beste forumleden,

Wij gaan in onze zolder een extra verdieping maken met een vaste trap er naar toe. Het wordt een extra kamer.

ik heb een tekening gemaakt van de balklaag, zie onderstaand

Wij hebben paar (advies)vragen:
welke afmeting van de balklaag zouden jullie aanhouden? 70x170mm? hart op hart 610mm
of een andere balkafmeting?

Hoe zouden jullie de strijkbalk vast maken aan de kalkzandsteenmuren?
met keilbouten?
of slagpluggen?
of juist chemische ankers?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195970382
Qua balken laag denk ik dat je goed zit, maar ik ben natuurlijk geen constructeur.

Voor de strijkbalk zou ik zelf keilbouten pakken, maar de andere opties zullen vast ook werken.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_195974579
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 20:05 schreef corne1984 het volgende:

Hoe zouden jullie de strijkbalk vast maken aan de kalkzandsteenmuren?
of slagpluggen?
of juist chemische ankers?

Slagpluggen om de balk te monteren, daarna chemische ankers aan weerszijden van elke balk plaatsen.
Deze balk wil je goed vastzetten en kalkzandsteen is niet echt geschikt voor segmentankers.

Hoe ga je dat trouwens bij het trapgat doen? De balk evenwijdig hieraan pakt de belasting van de 5 tussenbalken op. Deze belasting gaat dan via je eindbalken naar de muur.

[ Bericht 10% gewijzigd door Oledanmaarweer op 01-11-2020 07:20:53 ]
  maandag 2 november 2020 @ 07:26:14 #4
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_195995134
Vuistregel voor een vrije overspanning: balkhoogte=1/20ste van de overspanning. 170 hoogte gaat hem niet worden dan. En waarom leg je de balken niet in de muur? Het is wat meer werk, maar een stuk sterker dan een strijkbalk.
pi_195995988
Gewoon aan een constructeur vragen. Kost je een paar 100 euro, maar dan heb je wel een goed advies!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')