abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195965660
Waldemar Torenstra rijdt op een motor door Afrika op zoek naar verhalen die niet eerder zijn verteld met historische feiten en de huidige situatie.


Kunnen we de manier waarop we in het Westen naar Afrika kijken omdraaien? Waldemar neemt de kijker mee op een avontuurlijke roadtrip door Afrika, van Kaapstad naar Caïro. Op zijn motor reist hij ruim 16.000 kilometer door twaalf landen. Hij gaat op zoek naar onbekende verhalen en bijzondere ontmoetingen om ons beeld over dit enorme continent te verrijken. Wat kunnen wij leren van deze landen, hun tradities, levensinstelling en onwaarschijnlijke aanpassingsvermogen?

Morgen alweer de derde aflevering van deze mooi gemaakte serie.
BNNVARA op NPO 2.

Ik vind het tot nu toe een leerzame en soms vermakelijke serie, waarbij je ook mooi kunt zien hoe moeilijk het soms is om met een motor door vaak erg ruige landschappen te rijden.
Al diverse, best heftige, valpartijen kwamen er voorbij.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 1 november 2020 @ 20:07:38 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_195988882
Zo meteen dus weer!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_195993317
Mooie serie inderdaad. Indrukwekkende gesprekken en beelden. Vandaag al die dode nijlpaarden bij die plas water. :{

Dat er elke aflevering iemand onderuit schuift met z’n motor is wel een terugkerend thema. :+
pi_195995274
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2020 00:32 schreef Tourniquet het volgende:
Mooie serie inderdaad. Indrukwekkende gesprekken en beelden. Vandaag al die dode nijlpaarden bij die plas water. :{

Dat er elke aflevering iemand onderuit schuift met z’n motor is wel een terugkerend thema. :+
Ik vraag me ook af of ze niet toch beter iets van een stevige Jeep hadden kunnen gebruiken ja :D

Die nijlpaarden ;(
En die olifanten zo dichtbij :o
  maandag 2 november 2020 @ 20:00:33 #5
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_196007406
Hele mooie serie. Vorig jaar in Zuid Afrika geweest en de serie levert mooie herinneringen op. Volgend jaar hopelijk naar Namibië en Botswana dus naast herinneringen ook mooie vooruitzichten
Order! Ordeeeeeeeeer!
  zondag 8 november 2020 @ 22:41:15 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196143209
Al dat koper dat uit Zambia weggevoerd wordt zonder dat de bevolking er een cent van ziet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 15 november 2020 @ 23:29:30 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196264652
Is er, behalve Blues en ikzelf, nog een ander iemand die het kijkt?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_196347671
quote:
81s.gif Op zondag 15 november 2020 23:29 schreef golfer het volgende:
Is er, behalve Blues en ikzelf, nog een ander iemand die het kijkt?
Zeker, interessant programma!
  zondag 22 november 2020 @ 21:17:26 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196369386
Ik had geen idee dat het na die genocide zo goed ging met Rwanda, ook al is het geen (westerse) democratie.
En die jonge ondernemers in Oeganda zetten Waldemar wel met veel humor soms even flink op z'n plek. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_196370673
quote:
11s.gif Op zondag 22 november 2020 21:17 schreef golfer het volgende:
Ik had geen idee dat het na die genocide zo goed ging met Rwanda, ook al is het geen (westerse) democratie.
En die jonge ondernemers in Oeganda zetten Waldemar wel met veel humor soms even flink op z'n plek. ^O^
Dat van Rwanda wist ik wel. Dat gesprek met die ondernemers in Oeganda was fantastisch, leuke vent die met het witte shirt. :D

Ik moet zeggen dat ik me af en toe een beetje erger aan de houding van Waldemar, al kan ik m’n vinger er niet echt op leggen wat het precies is. Proef af en toe toch wat arrogantie of zo, maar het komt ook wat geacteerd over. :P
pi_196370795
Die waldemar die er graag mee pocht dat ie al zo vaak door Afrika heeft gereisd maar soms overkomt als de eerste de beste naieve groepsreis-toerist. "Goh, onbegrijpelijk dat iedereen me ziet als een wandelende zak geld!"
pi_196396551
Mooie serie, jaren in Zambia gewoond. De huis waar ze verbleven dat waren mijn buren, Robin Pope, de safari gids, ken ik goed. Wel jammer dat ze niet op stap gingen met een van de vele erg goede Zambiaanse gidsen. Ook zijn er best wat dingetjes in scene gezet, en blijft hij in de eerste afleveringen toch best aan de oppervlakte en vraagt niet altijd door op moeilijke themas (tenminste in de eerste afleveringen). Maar mooie beelden, heb dit jaar niet de mogelijkheid gehad naar Afrika te gaan ;( misschien in februari of mei.
pi_196598220
Vaak zie je in Nederlandse reis en road series / programma's dat de reiziger consequent Engels spreekt, ook met blanke en gekleurde Afrikaans sprekenden. Ze doen even een dansje met leuke zwarte kindertjes, bezoeken een school , wanen zich een Nelson Mandela en reizen weer naar de volgende bestemming. Ondertussen werken die " slechte " blanke Zuidafrikanen elke dag schouder aan schouder met zwarten en kleurlingen en velen spreken de lokale talen zoals Xhosa enz. Een buslading Nederlandse toeristen kan bijv. een Nama-dorp bezoeken zonder het benul te hebben dat men zich gewoon met de lokale bevolking in het Nederlands kan onderhouden, mits men zich onthoudt van nieuwe modieuze woorden.
  maandag 7 december 2020 @ 13:45:04 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196598349
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 13:37 schreef derg06 het volgende:
Vaak zie je in Nederlandse reis en road series / programma's dat de reiziger consequent Engels spreekt, ook met blanke en gekleurde Afrikaans sprekenden. Ze doen even een dansje met leuke zwarte kindertjes, bezoeken een school , wanen zich een Nelson Mandela en reizen weer naar de volgende bestemming. Ondertussen werken die " slechte " blanke Zuidafrikanen elke dag schouder aan schouder met zwarten en kleurlingen en velen spreken de lokale talen zoals Xhosa enz. Een buslading Nederlandse toeristen kan bijv. een Nama-dorp bezoeken zonder het benul te hebben dat men zich gewoon met de lokale bevolking in het Nederlands kan onderhouden, mits men zich onthoudt van nieuwe modieuze woorden.
En zag je dat ook terug in deze serie?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_196598438
quote:
11s.gif Op maandag 7 december 2020 13:45 schreef golfer het volgende:

[..]

En zag je dat ook terug in deze serie?
Ik wilde niet kijken, bang voor kromme tenen, veroorzaakt door andere reisprogramma's over Zuid Afrika. Dus laten we zeggen: Ik schreef meer over het algemeen zonder dit programma te becritiseren.
pi_196598464
Van te voren en ook tijdens het kijken moest ik erg aan de reizen van Ewan McGregor denken, die ging ook op de motor door Afrika.
Dus bij de aftiteling "bedacht door Waldemar" vind ik iets teveel eer voor zichzelf.
De serie zelf vond ik vermakelijk, maar soms ook onsamenhangend. Een paar onderwerpen werden goed uitgediept en van meerdere invalshoeken bekeken, zoals in Zuid-Afrika.
Maar gister jaste hij in een half uur Kenia, Ethiopië, Sudan en Egypte er doorheen, met op het einde een soort open deur van "elkaars schoonheid en kracht kunnen zien".
Mijns inziens had er veel meer ingezeten, ook veel meer afleveringen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  maandag 7 december 2020 @ 13:56:52 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_196598524
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 13:50 schreef derg06 het volgende:

Ik wilde niet kijken, bang voor kromme tenen, veroorzaakt door andere reisprogramma's over Zuid Afrika. Dus laten we zeggen: Ik schreef meer over het algemeen zonder dit programma te becritiseren.
Ten eerste ging maar een heel klein deel van 1 aflevering over Zuid-Afrika en gaat het verslag over een reis door het continent Afrika en ten tweede zou ik je aanraden toch maar een keer terug te kijken, want dan zie je dat er helemaal niks van jouw kritiek overblijft bij deze serie.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_196600591
quote:
11s.gif Op maandag 7 december 2020 13:52 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Van te voren en ook tijdens het kijken moest ik erg aan de reizen van Ewan McGregor denken, die ging ook op de motor door Afrika.
Dus bij de aftiteling "bedacht door Waldemar" vind ik iets teveel eer voor zichzelf.
De serie zelf vond ik vermakelijk, maar soms ook onsamenhangend. Een paar onderwerpen werden goed uitgediept en van meerdere invalshoeken bekeken, zoals in Zuid-Afrika.
Maar gister jaste hij in een half uur Kenia, Ethiopië, Sudan en Egypte er doorheen, met op het einde een soort open deur van "elkaars schoonheid en kracht kunnen zien".
Mijns inziens had er veel meer ingezeten, ook veel meer afleveringen.
Ik vond juist dat hij in Zuid-Afrika en over de San wel iets dieper door had kunnen graven. Zo op zijn naar 'oorspronkelijke' bewoners. Kijk, die mensen willen misschien helemaal niet meer dagenlang door de rimboe lopen met honger en dorst in de hoop wat eten te vinden. Die mensen willen ook gewoon veiligheid en zekerheid. Warm stromend water (vaak als een van de eerste dingen die genoemd worden), een dak boven het hoofd, de zekerheid dat er 's avonds is, dat de kinderen naar school kunnen etc. Daar gaat het vaak vooral om.
Een maat van me (blank) werkte jaren bij SANparks, elke keer weer werden degenen die hij trainde (locals) gepromoveerd tot zijn baas, totdat de volgende half getraind was en zijn baas weer promotie maakte en zijn trainee zijn baas werd. Wel nog een keer een collega van hem uit de muil van een leeuw getrokken en daar een medaille voor gekregen (dit verhaal: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2056680/Kgalagadi-ranger-Albert-Bojone-dragged-lions-MOUTH-brave-colleague.html).

In dat park hadden een aantal lokale San na jarenlange juridische strijd bedongen dat ze het park in mochten wanneer ze wilden om te oogsten wat ze willden. Daar werd een aparte gate voor gemaakt, en het enige wat ze moesten doen was die maat van me laten weten wanneer ze van plan waren te komen, zodat er geen issues zouden zijn als ze binnen het park aangetroffen waren. Hij monitoorde dat iets van 3 jaar, en in die tijd zijn ze 0 keer naar het park gekomen om te doen waar ze jarenlang voor gevochten hadden in rechtszaken. Het probleem zit dieper, en de oplossingen ook.
Maar goed, een vette roadtrip door Afrika met je maten op een motor onder het mom van werk is natuurlijk wel supervet. Maar met McGregor was het einde ongeveer hetzelfde, dat werd ook afgeraffeld, Afrika kost nu eenmaal meer tijd dan gepland, altijd, dus op het einde kom je in tijdsnood.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')