abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195964064
quote:
Leger ingezet voor massale coronatests Slowakije: 'Dit zou ons land kunnen redden'

Het is een ambitieus- en voor Europa uniek plan: in twee weken de hele bevolking testen op het coronavirus. In Slowakije gaat dat dit weekend gebeuren. Een groot deel van de 5,3 miljoen inwoners is opgeroepen om een sneltest te laten doen. Om de hele operatie uit te voeren, staan ruim 10.000 man medisch personeel en het leger paraat. In de hoofdstad Bratislava staan al lange rijen voor de teststations, wachttijden lopen daar op tot drie uur.

Premier Igor Matovic hoopt met de tests de verspreiding van het virus te stoppen. Gisteren werden er 2785 nieuwe besmettingen in Slowakije gemeld. Dat is, ook relatief, veel minder dan in de buurlanden Tsjechië of Polen, maar Matovic hoopt deze situaties dan ook te voorkomen. Het zorgstelsel in Slowakije zou zelfs bij deze cijfers al snel overbelast raken. "Dit plan zou ons land kunnen redden", zegt de premier.

Boete of tien dagen in quarantaine
Alle Slowaken boven de tien worden geacht een test te doen. Meedoen is vrijwillig, maar ook weer niet echt, want weiger je dan moet je tien dagen in quarantaine of je krijgt een boete van 1600 euro. Het massale testen is een enorme logistieke operatie, maar volgens Matovic was een proeftestronde in vier regio's afgelopen weekend een groot succes.

"Ik ben extreem tevreden", zei hij op een persconferentie deze week. Meer dan 140.000 mensen kwamen opdagen, ruim 90 procent van de mensen die waren opgeroepen. "Een veel hogere opkomst dan bij verkiezingen, dat betekent dat mensen het project vertrouwen", aldus Matovic. Zo'n 5600 mensen werden positief getest en meteen in quarantaine gestuurd.

Of het op grote schaal net zo goed gaat? Daar zijn flinke twijfels over. Vandaag op de eerste dag kon bijna 10 procent van de 5000 teststations niet open vanwege een tekort aan personeel. De president van Slowakije, Suzanna Caputova, vreest dat mensen uren in de rij staan en dan toch niet getest kunnen worden.

Caputova heeft Matovic gevraagd om de test echt vrijwillig te maken en de boetes te schrappen. Dat wordt haar niet in dank afgenomen: de regering beschuldigt haar ervan de actie te ondermijnen.

Slowakije volgt aanpak China
Tijdens de testperiode geldt in Slowakije een strenge lockdown. Met een negatief testresultaat krijgen inwoners meer bewegingsvrijheid. Caputova: "Ik ben bang dat dit het volk zal verdelen en dat er een strijd komt tussen mensen met een vrijheidsbewijs en diegenen die dat niet hebben, omdat ze door gebrek aan personeel niet getest konden worden."

Geen enkel land heeft op zo'n grote schaal zijn bevolking op corona getest. De Chinese stad Qingdoa wist eerder deze maand succesvol een uitbraak in te dammen door meer dan zeven miljoen mensen een test te laten doen. Belangrijk verschil: in China gebruikten ze nauwkeurige PCR-tests en in Slowakije antigeen-sneltests. Die zijn iets minder betrouwbaar en geven soms een vals negatief resultaat.

Toch ziet Matovic dit als Slowakijes enige kans. "Dit is de enige weg uit de hel waar we naar op weg zijn", zei hij eerder deze week.
https://nos.nl/artikel/23(...)d-kunnen-redden.html

Petje af voor Slowakije. Innoveren betekent niet alleen wetenschappers maar in politieke gelederen betekent het onorthodoxe politieke maatregelen durven afwegen en eventueel durven nemen die afwijken van wat men als normaal of goed beschouwd in Europa, Afrika, Atlantis, Nigeria om bijvoorbeeld problemen het hoofd te bieden of verzachten.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:51:14 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195964158
Slowakije :')

quote:
"Ik ben extreem tevreden", zei hij op een persconferentie deze week. Meer dan 140.000 mensen kwamen opdagen, ruim 90 procent van de mensen die waren opgeroepen. "Een veel hogere opkomst dan bij verkiezingen, dat betekent dat mensen het project vertrouwen",
Nee, mensen willen gewoon niet 10 dagen opgesloten zitten :')

Onzinmaatregelen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195964210
Wat heeft het voor zin?
Dan weet je op een gegeven moment dat bijv 23% corona heeft (gehad).

En dan?
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:58:13 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195964235
Slowakije _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_195964310
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 15:56 schreef myShizzle het volgende:
Wat heeft het voor zin?
Dan weet je op een gegeven moment dat bijv 23% corona heeft (gehad).

En dan?
Dan kun je ze eventueel twee weken onder dwang achter slot en grendel gooien in twee sterren hotel kamers. Dan kun je ze afscheiden van de gezonde 75% van de populatie.
pi_195964312
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 15:56 schreef myShizzle het volgende:
Wat heeft het voor zin?
Dan weet je op een gegeven moment dat bijv 23% corona heeft (gehad).

En dan?
Ze testen op antigenen (proteïnen van het virus), niet op (door het lichaam aangemaakte) antilichamen. Je test enkel positief wanneer er (veel) virussen in je keel of neus aanwezig zijn.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_195964514
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 16:06 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ze testen op antigenen (proteïnen van het virus), niet op (door het lichaam aangemaakte) antilichamen. Je test enkel positief wanneer er (veel) virussen in je keel of neus aanwezig zijn.
Niet bepaald effectief. Dank voor de uitleg.
pi_195964588
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 16:05 schreef Lucci_Crocodille het volgende:

[..]

Dan kun je ze eventueel twee weken onder dwang achter slot en grendel gooien in twee sterren hotel kamers. Dan kun je ze afscheiden van de gezonde 75% van de populatie.
Ja. En dan komt er weer een nieuw iemand met corona, vlekt het weer uit en kun je alles nog eens herhalen >> lijkt zinloos
pi_195964796
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 16:28 schreef myShizzle het volgende:

[..]

Ja. En dan komt er weer een nieuw iemand met corona, vlekt het weer uit en kun je alles nog eens herhalen >> lijkt zinloos
Je kunt toch reguleren wie het land binnenkomt. Je kunt verplichten dat buitenlanders twee weken in quarantaine gaan voordat ze Slowakije in mogen trekken of je sluit het land maar even helemaal af. Economisch harde optaters maar 2020 is sowieso al geen goed jaar.
pi_195964860
@Lucci_Crocodille

Ik heb een topic gestart waarin in de titel het woord krokodil voorkomt:

F&F / Stel je bent op krokodillenjacht

Jij heet crocodille, niet eens crocodile maar toch ik denk dat je crocodile bedoelde.

Maar misschien een interessant topic voor je gezien de overeenkomsten tussen de titel van dat topic en jouw username? Ik meld het maar gewoon even zodat je in ieder geval er even naar kan kijken
pi_195964865
In theorie wel, maar dat doet de hele wereld al een half jaar en look where it got us
pi_195964870
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 16:53 schreef phoenyx het volgende:
@:lucci_crocodille

Ik heb een topic gestart waarin in de titel het woord krokodil voorkomt:

F&F / Stel je bent op krokodillenjacht

Jij heet crocodille, niet eens crocodile maar toch ik denk dat je crocodile bedoelde.

Maar misschien een interessant topic voor je gezien de overeenkomsten tussen de titel van dat topic en jouw username? Ik meld het maar gewoon even zodat je in ieder geval er even naar kan kijken
Dank je, schone dame. Ik zal zo even een blik op werpen.
pi_195965188
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 16:54 schreef myShizzle het volgende:
In theorie wel, maar dat doet de hele wereld al een half jaar en look where it got us
Onzin. Het is onkunde troef als het gaat om epidemie-bestrijding op landelijk politiek niveau uitgezonderd een paar Aziatische landen die (institutionele) ervaring hebben opgedaan van SARS in 2003 en na een periode van reflectie het een en ander hebben verbeterd om beter het hoofd te kunnen bieden aan toekomstige uitbraken. Dit was te verwachten. Zonder ervaring oogt weinig tot niks goed. De Amerikanen zijn extreem kundig in oorlog niet alleen vanwege hun enorme budget en vooraanstaande militaire technologie, maar ook doordat ze constant het leger inzetten en jaar in jaar uit ervaring opdoen en fouten uit halen en verbeteren. Toen de Amerikanen in WOII voor het eerst in lange tijd hun wapens gebruikten en dit keer tegenover de Duitsers stonden in Noord-Afrika het was geen aanzicht volgens diverse ooggetuigen. Ervaring! De vraag is hoe hoog is de prijs die men moet betalen voor die ervaring. Er ligt meer op mijn tong maar goed.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lucci_Crocodille op 31-10-2020 22:12:07 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')