abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195961627
Ten eerste, iedereen zal het afraden dat weet ik.

Maar ik overweeg het volgende:

30.000 euro lenen (met overwaarde / aflossing woning) als onderpand tegen 1.5% rente per jaar.

Dit bedrag kan ik maandelijks aflossen van mijn salaris.

Vervolgens beleg ik die 30.000 in een aandelenfonds voor een aantal jaar. Ik verwacht een hoger rendement te halen dan de 1.5% rente die ik per jaar betaal over deze lening. Ook ontvang ik dividend van mijn aandelenportefieuille.

Ik los deze 30.000 elke maand af met ongeveer 1000 euro (kan ik betalen van mijn salaris).

Worst case scenario:
- Ik verlies de volledige 30.000 met mijn aandelen
- Ik zit aan een lening van 30.000 die ik in 30 maanden aflos.

Slecht scenario:
- Ik maak een negatief renedement en heb nog maar een deel over van de 30.000.
- Ik los mijn lening elke maand af met 1000 euro, 30 maanden lang.

Waarschijnlijk scenario:
- Ik maak een rendement op mijn 30.000 aan aandelen
- Ik los mijn lening af in 30 maanden.

Goed scenario:
- Ik maak een hoog rendement op mijn 30.000 aan aandelen. Ik los mijn lening deels af van mijn winst
- Ik blijf elke maand 1000 euro aflossen op de lening.

Overige relevante zaken:
- Ik heb een vast contract met salaris waarin ik al mijn vaste lasten kan dragen en 1000 kan aflossen op een lening.
- Ik heb een koophuis met waarde 250.000 en een hypotheek van nu nog 174.000.
- Ik heb geen overige schulden
- Ik heb op dit moment 9000 aan spaargeld (op mijn spaarrekening, hier wil ik niet aan komen.)

Meningen?
pi_195961717
Je belegt met alleen geld die je kan missen..
Waarom ga je niet elke maand 1000 euro op beleggen storten.. is op termijn goedkoper dan lening..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195961729
Waarom zou je lenen?
Het ruikt naar FOMO. Bang dat je de boot mist?
Als je 1000 euro per maand kunt aflossen, kun je dat geld beter vanaf nu elke maand in beleggingen steken.
pi_195961746
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:16 schreef Jemoederniet het volgende:
Als je 1000 euro per maand kunt aflossen, kun je dat geld beter vanaf nu elke maand in beleggingen steken.
dan heb je ook geen last van de 1,5% rente die je over het geleende geld moet betalen
pi_195961774
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:09 schreef DJEblender het volgende:
Vervolgens beleg ik die 30.000 in een aandelenfonds voor een aantal jaar.
Of nog beter; in bitcoins
Gegarandeerd vervijfvoudigd na 3 jaar, minimaal _O_
pindazakje
pi_195961864
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:16 schreef Jemoederniet het volgende:
Waarom zou je lenen?
Het ruikt naar FOMO. Bang dat je de boot mist?
Als je 1000 euro per maand kunt aflossen, kun je dat geld beter vanaf nu elke maand in beleggingen steken.
Omdat het niet echt opschiet om met 1000 euro te beginnen. Het is geen FOMO, maar met een startkapitaal van 30.000 is het verwachte rendement hoger dan 1,5% rente die ik per jaar hierover betaal.

Dus 30.000 lenen tegen 1.5% is 450 euro per jaar rente. Dat is vrij laag imo.
Stel ik haal een rendement van 5% per jaar, dat is 1500 euro rendement. Dan heb ik 1050 euro winst na aftrek van de rente.

Dat geld kan ik dan gebruiken om te herbeleggen of om af te lossen.
pi_195961875
Ja dit is een prima plan, zoals je zelf al zegt je kan dit geld missen. Zorg wel dat je mocht je je baan verlies je inderdaad genoeg spaargeld hebt. Je wil niet geforceerd worden je beleggingen met verlies te verkopen om je hypotheek maar te kunnen betalen.
pi_195961902
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:09 schreef DJEblender het volgende:
Ten eerste, iedereen zal het afraden dat weet ik.

Maar ik overweeg het volgende:

30.000 euro lenen (met overwaarde / aflossing woning) als onderpand tegen 1.5% rente per jaar.

Dit bedrag kan ik maandelijks aflossen van mijn salaris.

Vervolgens beleg ik die 30.000 in een aandelenfonds voor een aantal jaar. Ik verwacht een hoger rendement te halen dan de 1.5% rente die ik per jaar betaal over deze lening. Ook ontvang ik dividend van mijn aandelenportefieuille.

Ik los deze 30.000 elke maand af met ongeveer 1000 euro (kan ik betalen van mijn salaris).

Worst case scenario:
- Ik verlies de volledige 30.000 met mijn aandelen
- Ik zit aan een lening van 30.000 die ik in 30 maanden aflos.

Slecht scenario:
- Ik maak een negatief renedement en heb nog maar een deel over van de 30.000.
- Ik los mijn lening elke maand af met 1000 euro, 30 maanden lang.

Waarschijnlijk scenario:
- Ik maak een rendement op mijn 30.000 aan aandelen
- Ik los mijn lening af in 30 maanden.

Goed scenario:
- Ik maak een hoog rendement op mijn 30.000 aan aandelen. Ik los mijn lening deels af van mijn winst
- Ik blijf elke maand 1000 euro aflossen op de lening.

Overige relevante zaken:
- Ik heb een vast contract met salaris waarin ik al mijn vaste lasten kan dragen en 1000 kan aflossen op een lening.
- Ik heb een koophuis met waarde 250.000 en een hypotheek van nu nog 174.000.
- Ik heb geen overige schulden
- Ik heb op dit moment 9000 aan spaargeld (op mijn spaarrekening, hier wil ik niet aan komen.)

Meningen?
Je zegt dat het je eigen idee is, maar is het je niet toevallig door een "onafhankelijk, deskundig hypotheekadviseur" ingefluisterd?

Objectief gezien is het 't slechtste scenario dat je maar kan kieezen:

je verhoogt de LTV waarde van je huis
je betaalt rente over de schuld, geen HRA bij extra lening,
je loopt risico dat de waarde van je beleggingen dramatisch daalt.

Wat hierboven geopperd is: gebruik die ¤1000,-/maand om gespreid te investeren in:

aandelen
fondsen/trackers
aflossen van je hypotheekschuld.

Ik weet niet of je NHG op je hypotheek hebt, maar als de LTV lager wordt, kan je bij de bank, lagere rente bedingen onder bepaalde drempels.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195962096
Wat wil je precies horen?

Je kent de scenario's en de bijbehorende gevolgen. De kansenmatrix die je op die scenario's plakt is er één die je zelf moet maken en waarvan het vrij irrelevant is wat anderen daarvan vinden.

Besef wel dat deze methodiek rond 2000 ook gemeengoed was (tegen weliswaar hogere rentetarieven), omdat koersen toch "altijd zouden stijgen". En dat de huidige generatie beleggers de "correctie" in maart al als krach en once-in-a-lifetime-opportunity heeft ervaren, terwijl van een echte bear market al zeer lang geen sprake is geweest en tegelijkertijd iedereen het er wel over eens is dat de waarderingen van in ieder geval bepaalde sectoren helemaal nergens meer over gaan.

Het moment dat Truus-die-het-eigenlijk-helemaal-niet-kan-betalen koste wat het kost wil meespelen op de aandelenmarkt, is dan ook vaak het beste moment om daar uit te stappen.

[ Bericht 6% gewijzigd door nostra op 31-10-2020 13:43:56 ]
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_195962198
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:23 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Omdat het niet echt opschiet om met 1000 euro te beginnen. Het is geen FOMO, maar met een startkapitaal van 30.000 is het verwachte rendement hoger dan 1,5% rente die ik per jaar hierover betaal.

Dus 30.000 lenen tegen 1.5% is 450 euro per jaar rente. Dat is vrij laag imo.
Stel ik haal een rendement van 5% per jaar, dat is 1500 euro rendement. Dan heb ik 1050 euro winst na aftrek van de rente.

Dat geld kan ik dan gebruiken om te herbeleggen of om af te lossen.
En wat als we weer een economische crisis krijgen (zou zomaar kunnen in deze tijden van corona waarin het halve land plat ligt) en de waarde van je beleggingen meer dan gehalveerd worden?
Of je raakt je baan kwijt, je krijgt kinderen, of de vrouw stopt met werken of gewoon besluit het huis te verlaten?
Kun je dan nog steeds die 1000 euro per maand ophoesten?
En je huis als onderpand, weet dat ook huizenprijzen kunnen instorten. Wat dan, kun je je huis ook met verlies verkopen of mag dat niet van de bank? Of wat als de bank ingrijpt en je huis op een openbare veiling tegen veel te lage prijs verkoopt?

Beleggen met geleend geld is zo ongeveer de meest risicovolle manier van beleggen hoewel je daarmee door het hefboomeffect wel veel geld mee kunt verdienen. Maar nog veel meer mee kunt verliezen dan je lief is.
pi_195962595
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:25 schreef blomke het volgende:

Je zegt dat het je eigen idee is, maar is het je niet toevallig door een "onafhankelijk, deskundig hypotheekadviseur" ingefluisterd?

Je hoeft je aversie jegens hypotheekadviseurs niet te pas en te onpas te ventileren hoor. In deze context slaat het namelijk helemaal nergens op.

En ts, zoals sommigen al zeggen, je kunt beter die 1000 euro per maand gebruiken voor beleggen, dan middel je ook meteen eventuele pieken en dalen. Stel dat je nu 30k inzet en er komt weer een dikke crisis over heen, dan ga je dat rendement de eerste 30 maanden echt niet meer maken.
pi_195962891
Als je 1000 euro per maand wil beleggen heb je die 30.000 in 2,5 jaar bij elkaar. Dat is toch snel genoeg als je voor de lange termijn wilt beleggen? Ik zou dat extra risico daarvoor niet willen lopen.
No bitch to me
pi_195962908
Waarom heb je nog meer geld nodig als je nu al 1000 overhoud iedere maand?
pi_195963179
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:28 schreef hoechst het volgende:
Waarom heb je nog meer geld nodig als je nu al 1000 overhoud iedere maand?
Ik wil vermogen opbouwen, mijn huis vrijspelen of een tweede huis kopen. Of zo snel mogelijk niet meer afhankelijk te zijn van werk als inkomen.

Dat is de reden
pi_195963180
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:09 schreef DJEblender het volgende:
Worst case scenario:
- Ik verlies de volledige 30.000 met mijn aandelen
- Ik zit aan een lening van 30.000 die ik in 30 maanden aflos.

- Je verliest 20.000 euro op je aandelen (als je een beetje gespreid belegt)
- Je zit aan een lening van 30.000 euro vast
- Die je niet kunt afbetalen omdat je net je baan bent verloren (het is gezien de zware dip van je beleggingen immers crisis)
- Je moet dus gedwongen je huis verkopen, waarvan je net je hypotheek verhoogd had
- De gedwongen verkoop gaat met verlies tov normale marktwaarde (want: gedwongen)
- Je blijft met niks achter, en staat op straat
- Sociale huur heeft lange wachtlijsten, dus je moet in de vrije sector gaan huren, wat ook nogal duur is (of je zit op 'n kamertje).

(Overigens moet je nog maar afwachten of je rendement voldoende is. Het kan echt wel 5-10 jaar 'vlak' gaan als je op een verkeerd moment instapt. Dat is een bijkomend voordeel van gewoon periodiek opbouwen)

Mooi dat de eerste zin van je post al aangeeft dat je weet dat het niet verstandig is, maar je dan toch wilt doorzetten. Dat is de definitie van FOMO. Niet doen dus. Gewoon 1000 euro per maand inleggen. Zoals gezegd duurt dat maar 2.5 jaar, ben je beter in de tijd verspreid, heb je veel minder risico, en zal het je wellicht nauwelijks rendement schelen (5-7% per jaar op lange termijn, laat je er eens 3 jaar over doen dus gemiddeld anderhalf jaar 'eerder' als je nu in 1x instapt, maar wel met 1.5% rente op de lening geeft je ongeveer 2000 euro extra na die 3 jaar.., ofwel maar 2% per jaar extra rendement) - met significante risico's...
pi_195963254
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:44 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Ik wil vermogen opbouwen, mijn huis vrijspelen of een tweede huis kopen. Of zo snel mogelijk niet meer afhankelijk te zijn van werk als inkomen.

Dat is de reden
Wat moet je dan hele dagen doen?
pi_195963355
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:44 schreef TechLight het volgende:

[..]

- Je verliest 20.000 euro op je aandelen (als je een beetje gespreid belegt)
- Je zit aan een lening van 30.000 euro vast
- Die je niet kunt afbetalen omdat je net je baan bent verloren (het is gezien de zware dip van je beleggingen immers crisis)
- Je moet dus gedwongen je huis verkopen, waarvan je net je hypotheek verhoogd had
- De gedwongen verkoop gaat met verlies tov normale marktwaarde (want: gedwongen)
- Je blijft met niks achter, en staat op straat
- Sociale huur heeft lange wachtlijsten, dus je moet in de vrije sector gaan huren, wat ook nogal duur is (of je zit op 'n kamertje).

(Overigens moet je nog maar afwachten of je rendement voldoende is. Het kan echt wel 5-10 jaar 'vlak' gaan als je op een verkeerd moment instapt. Dat is een bijkomend voordeel van gewoon periodiek opbouwen)

Mooi dat de eerste zin van je post al aangeeft dat je weet dat het niet verstandig is, maar je dan toch wilt doorzetten. Dat is de definitie van FOMO. Niet doen dus. Gewoon 1000 euro per maand inleggen. Zoals gezegd duurt dat maar 2.5 jaar, ben je beter in de tijd verspreid, heb je veel minder risico, en zal het je wellicht nauwelijks rendement schelen (5-7% per jaar op lange termijn, laat je er eens 3 jaar over doen dus gemiddeld anderhalf jaar 'eerder' als je nu in 1x instapt, maar wel met 1.5% rente op de lening geeft je ongeveer 2000 euro extra na die 3 jaar.., ofwel maar 2% per jaar extra rendement) - met significante risico's...
Beste advies
pi_195964295
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:15 schreef Captain_Ghost het volgende:
Je belegt met alleen geld die je kan missen..
Waarom ga je niet elke maand 1000 euro op beleggen storten.. is op termijn goedkoper dan lening..
Hoeveel bedrijven halen geen geld op om te investeren? Investeringsfondsen doen weinig anders zelfs.
pi_195964791
Ronduit onverstandig. Basisregel 1 is de markt niet proberen te timen en gespreid instappen. Basisregel 2 is de kosten zo veel mogelijk omlaag brengen. Dat doe je niet door 1,5 % te betalen.

En daarnaast wat anderen al zeggen: Er zit een correlatie tussen de waarde van je aandelen, de waarde van je huis en de kans op verlies van je baan. Als het goed gaat is het leuk, als het mis gaat, zit je driedubbel in de problemen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 16:04 schreef Halcon het volgende:

[..]

Hoeveel bedrijven halen geen geld op om te investeren? Investeringsfondsen doen weinig anders zelfs.
Er is een verschil tussen investeren en beleggen...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195964886
ik wil geen reclame maken, ik ken de persoon achter dit blog niet; https://www.meerofmynder.com/.
Het staat vol goede tips. Die gast investeert maandelijks een mooi bedrag in zaken als crypto, goud/zilver, beurs, angelinvesting, etc. Beter investeren die 1000 euro per maand, geleidelijk aan loopt het dan op. Lees specifiek dit artikel; https://www.meerofmynder.com/portfolio-update-juli-2020/

Nog n tip; lees het boek "Rijke pa, Arme pa" van Kiyosaki. Fantastisch boek.
Je eerste doel om financieel onafhankelijk te worden; probeer zsm je (korte en lange termijn) schulden weg te krijgen en laat geld voor je werken.

Ik zou iig nooit geld lenen om te investeren. Zeker niet met de huidige economie.... Ik denk namelijk persoonlijk dat het nog een keer omlaag gaat knallen, dag 30k. (Of je moet short gaan op de beurs ;-) )

succes!
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_195965326
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 16:48 schreef stavromulabeta het volgende:

Er is een verschil tussen investeren en beleggen...
Ja. Maar de overeenkomst is als je goedkoop geld leent en je er 'n mooie marge op maakt, je het goed hebt gedaan. En omgekeerd heb je het niet goed gedaan uiteraard.
pi_195965557
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:09 schreef DJEblender het volgende:
Worst case scenario:
- Ik verlies de volledige 30.000 met mijn aandelen
- Ik zit aan een lening van 30.000 die ik in 30 maanden aflos.
je vergeet iets voor de worst case. Je woning daalt met 75.000 euro aan waarde. Plus een tweeling op komst en je vriendin wil bij je weg.

Mijn mening:

Beetje extra aflossen van je woning kan geen kwaad.
Probeer een bedrag te sparen van circa 5K om een keer lekker in te kunnen stappen in aandelen als je het idee hebt dat het een goed moment is om een bepaald bedrijf te kopen.
En start met een maandelijkse inleg in fondsbeleggen.
pi_195965585
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:23 schreef DJEblender het volgende:
Het is geen FOMO, maar met een startkapitaal van 30.000 is het verwachte rendement hoger dan 1,5% rente die ik per jaar hierover betaal.
Ik ben dus zelf met een vergelijkbaar bedrag ingestapt. Achteraf gezien had ik het beter in stukjes kunnen opknippen verspreid over periodes. Je kan dan toch makkelijker een lagere gemiddelde aankoopprijs realiseren.
pi_195966290
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 17:37 schreef Zoete_Piraat het volgende:

[..]

je vergeet iets voor de worst case. Je woning daalt met 75.000 euro aan waarde. Plus een tweeling op komst en je vriendin wil bij je weg.

Mijn mening:

Beetje extra aflossen van je woning kan geen kwaad.
Probeer een bedrag te sparen van circa 5K om een keer lekker in te kunnen stappen in aandelen als je het idee hebt dat het een goed moment is om een bepaald bedrijf te kopen.
En start met een maandelijkse inleg in fondsbeleggen.
Extra aflossen met de huidige hypotheekrente :') Dan kun je echt beter wat nuttigs doen met dat geld.
pi_195966422
als je echt alleen aandelen koopt van honderden of duizenden bedrijven dan is het niet realistisch om als worst case het volledige verlies te nemen. Mocht het toch gebeuren dan is toch geld niks meer waard, en is iedereen, ook als je het niet deed, de pineut.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195966509
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 16:48 schreef stavromulabeta het volgende:
Ronduit onverstandig. Basisregel 1 is de markt niet proberen te timen en gespreid instappen. Basisregel 2 is de kosten zo veel mogelijk omlaag brengen. Dat doe je niet door 1,5 % te betalen.

En daarnaast wat anderen al zeggen: Er zit een correlatie tussen de waarde van je aandelen, de waarde van je huis en de kans op verlies van je baan. Als het goed gaat is het leuk, als het mis gaat, zit je driedubbel in de problemen.
[..]

Er is een verschil tussen investeren en beleggen...
Slecht plan van TS, maar in 1x alles inleggen is nog altijd beter dan gespreid inleggen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:52:59 #27
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_195966675
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

Extra aflossen met de huidige hypotheekrente :') Dan kun je echt beter wat nuttigs doen met dat geld.
Want? Noem eens een vergelijkbare investering qua risico dat een hoger rendement oplevert (>1,5 - 2%)?
pi_195966688
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:43 schreef Patroon het volgende:

[..]

Slecht plan van TS, maar in 1x alles inleggen is nog altijd beter dan gespreid inleggen.
Als je die 30k niet hoeft te lenen waarschijnlijk wel als je gespreid in aandelen/ETF's stapt

In scenario van TS zou ik eerder kiezen om die maandelijkse 1000 eu in aandelen te stoppen. Lijkt me ook niet makkelijk om een bank te geven die je dit leent voor 1.5% voor dit soort grappen.

30k overwaarde/aflossing ben je namelijk ook snel weer kwijt als de markt tegen zit.
pi_195966749
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:52 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Want? Noem eens een vergelijkbare investering qua risico dat een hoger rendement oplevert (>1,5 - 2%)?
Beetje belegger haalt dat toch wel? Huisjesmelker ook wel. Of investeren in bedrijven of projecten waar je vertrouwen in hebt. Dat laatste doe ik dan liever dan het op de bank laten staan of er 'n relatief goedkope hypothecaire lening mee inlossen.
pi_195967067
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Beetje belegger haalt dat toch wel? Huisjesmelker ook wel. Of investeren in bedrijven of projecten waar je vertrouwen in hebt. Dat laatste doe ik dan liever dan het op de bank laten staan of er 'n relatief goedkope hypothecaire lening mee inlossen.
Afgelopen jaren wel idd...alleen wie zegt dat het zo blijft ? ;)
pi_195967084
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 19:16 schreef descon het volgende:

[..]

Afgelopen jaren wel idd...alleen wie zegt dat het zo blijft ? ;)
Dat weet je niet, maar als je daar bang voor bent, dan zet je de rente wat langer vast. Ook dat is nu relatief goedkoop :)
pi_195967185
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:52 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Want? Noem eens een vergelijkbare investering qua risico dat een hoger rendement oplevert (>1,5 - 2%)?
Zonnepanelen? Isolatie?
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:24:48 #33
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_195967279
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 19:20 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Zonnepanelen? Isolatie?
Ok, die zijn inderdaad ook vrij risicoloos. :) Overigens voor mij niet relevant aangezien ik al zonnepanelen heb en een nieuwbouwhuis met goede isolatie, maar voor anderen wellicht wel.
pi_195967300
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 19:24 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ok, die zijn inderdaad ook vrij risicoloos. :) Overigens voor mij niet relevant aangezien ik al zonnepanelen heb een een nieuwbouwhuis met goede isolatie, maar voor anderen wellicht wel.
Dat snap ik, ken ook niet iedereen zijn situatie. Maar als je beiden niet hebt, dan is 30k extra hypotheek die je hierin stopt altijd rendabel op de lange termijn.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:27:31 #35
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195967338
Koop 1000 euro per maand Bitcoin


Thank me later.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:49 schreef hoechst het volgende:

[..]

Wat moet je dan hele dagen doen?
Jij leeft om te werken?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195967360
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:09 schreef DJEblender het volgende:

Overige relevante zaken:
- Ik heb een vast contract met salaris waarin ik al mijn vaste lasten kan dragen en 1000 kan aflossen op een lening.
- Ik heb een koophuis met waarde 250.000 en een hypotheek van nu nog 174.000.
- Ik heb geen overige schulden
- Ik heb op dit moment 9000 aan spaargeld (op mijn spaarrekening, hier wil ik niet aan komen.)

Meningen?
Als je 1000 euro per maand kan aflossen, dan zou je niet slechts 9k op je spaarrekening hebben staan. Ga eerst maar eens doorsparen tot je een fatsoenlijke buffer hebt in plaats van wat kleingeld.

P.S. Je woningwaarde is een nietszeggende waarde. Als de boel in elkaar dondert dan is je overwaarde zo vertrokken. Een van de domste dingen die je kunt doen is gokken met je woningwaarde. Je woning heeft pas waarde op het moment dat je deze overgedragen hebt bij de notaris aan een nieuwe eigenaar.
pi_195967374
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Je zegt dat het je eigen idee is, maar is het je niet toevallig door een "onafhankelijk, deskundig hypotheekadviseur" ingefluisterd?

Je plaat blijft weer eens hangen mr. Perfect.
pi_195968081
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:53 schreef descon het volgende:

[..]

Als je die 30k niet hoeft te lenen waarschijnlijk wel als je gespreid in aandelen/ETF's stapt

In scenario van TS zou ik eerder kiezen om die maandelijkse 1000 eu in aandelen te stoppen. Lijkt me ook niet makkelijk om een bank te geven die je dit leent voor 1.5% voor dit soort grappen.

30k overwaarde/aflossing ben je namelijk ook snel weer kwijt als de markt tegen zit.
Als je het geld niet hebt liggen dan uiteraard maandelijks inleggen. Anders alles in 1x, moet je wel tegen de schommelingen kunnen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_195968223
TS hoeveel kost het afsluiten van je extra hypotheek?
750 euro bij de notaris, adviseurskosten er bij en je bent zo een groot deel van je winst weer kwijt.
dag
pi_195969426
Ik zou dit niet doen. Overwaarde is conjunctuurgevoelig, net als je beleggingen en je baanzekerheid.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zondag 1 november 2020 @ 00:05:29 #41
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_195972572
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 19:28 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Als je 1000 euro per maand kan aflossen, dan zou je niet slechts 9k op je spaarrekening hebben staan. Ga eerst maar eens doorsparen tot je een fatsoenlijke buffer hebt in plaats van wat kleingeld.

P.S. Je woningwaarde is een nietszeggende waarde. Als de boel in elkaar dondert dan is je overwaarde zo vertrokken. Een van de domste dingen die je kunt doen is gokken met je woningwaarde. Je woning heeft pas waarde op het moment dat je deze overgedragen hebt bij de notaris aan een nieuwe eigenaar.
Helemaal mee eens. Ga eerst zorgen dat er wat meer op je bank staat want 9k is kleingeld. Wat heb je de laatste maanden met die 1000 euro gedaan? Of je werkt pas net, lijkt me onwaarschijnlijk aangezien je al een huis hebt of je verbrast al je geld nu al. En overwaarde woning... pas als het verzilverd is heb je overwaarde. Volgend jaar kan je huis ineens minder waard zijn. En dan heb je de hypotheek ook nog eens met 30k verhoogd
pi_195972797
Opzich een prima plan, nadeel is wel dat je winst wel relatief klein is, zeker ten opzichte van je spaarquote. Na 2,5 jaar heb je eigenlijk maar 2 maanden extra spaargeld verdiend. Ik denk niet dat dat het risico waard is.
pi_195973329
En wat als je over 5 jaar naar een doorstroomwoning wilt en je beleggingen zijn nog maar 10k waard ?
pi_195975441
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 01:02 schreef Sport_Life het volgende:
En wat als je over 5 jaar naar een doorstroomwoning wilt en je beleggingen zijn nog maar 10k waard ?
Dat heb je met 10K niet genoeg voor nieuwe meubels:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195979533
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Beetje belegger haalt dat toch wel? Huisjesmelker ook wel. Of investeren in bedrijven of projecten waar je vertrouwen in hebt. Dat laatste doe ik dan liever dan het op de bank laten staan of er 'n relatief goedkope hypothecaire lening mee inlossen.
Niet echt vergelijkbaar qua risico.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195989914
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:43 schreef Patroon het volgende:

[..]

Slecht plan van TS, maar in 1x alles inleggen is nog altijd beter dan gespreid inleggen.
Dit is te kort door de bocht. Het is vrij goed uitgezocht dat als je een stapel meerjarige periodes naast elkaar legt, het zo is dat in de meerderheid van de scenario's het beter is als je een lump sum hebt, die in een keer te investeren dan via dollar cost averaging. Daar doel je op waarschijnlijk.

In vergelijking met jouw opmerking zijn daar twee hele grote verschillen:
1. "altijd" vs "in de meerderheid van de scenario's", en
2. TS heeft die lump sum niet maar gaat iets van EUR 1200 aan rente neerleggen om die lump sum te lenen.

Als TS een rug per maand in kan leggen in brede indexfondsen heeft hij binnen 30 maanden (twee-en-een-half jaar) 30K geïnvesteerd. Wat TS koopt met zijn 1,2K aan rente is een kans op een positief rendement in een relatief korte periode van 2,5 jaar. Terwijl de bullmarkt vrij lang is, we midden in een globale pandemie zitten, en terwijl er een incompetente clown aan de leiding van de enige globale grootmacht staat.
pi_195990012
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:18 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Of nog beter; in bitcoins
Gegarandeerd vervijfvoudigd na 3 jaar, minimaal _O_
Ik zou even wachten ;)
pi_195991262
Lenen om te beleggen is een gevaarlijke actie. Meestal eindigt het ook met een touw om de nek.

Oppassen dus.
pi_195991323
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 22:17 schreef Werkperd het volgende:
Lenen om te beleggen is een gevaarlijke actie. Meestal eindigt het ook met een touw om de nek.
Vind het wat gechargeerd….maar je waarschuwing is niet onterecht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195996110
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:09 schreef DJEblender het volgende:
30.000 euro lenen (met overwaarde / aflossing woning) als onderpand tegen 1.5% rente per jaar.

Meningen?
Begin eerst maar eens dit voor elkaar te krijgen, wat simpel lijkt is voor veel hypotheek instellingen niet zo simpel. Daarbij komen er nogal wat kosten bij kijken,
- Taxatie kosten
- Verplichte advies kosten + eventueel "extra" advies kosten
- Notaris kosten

Kost je zomaar een paar duizend euro alles bij elkaar, plus je hebt het niet bepaald allemaal morgen geregeld.

Overigens vergeet je een scenario waarbij je werkeloos wordt en/of je gaat scheiden (mocht je getrouwd zijn of samenleven)

In theorie zijn er aardig wat bedrijven die al meer dan 1,5% aan dividend uitkeren op jaar basis, verder zal -in theorie- je schuld over meerdere jaren uitgehold worden door inflatie terwijl je aandelen -in theorie- mede door inflatie meer dividend EN een hogere koers zullen geven.

Waarom zou je niet aan die 9000 euro willen komen? Is toch een aardig bedrag, veel hoger dan je nodig zal hebben voor een nieuwe (vaat)wasser of nood reparatie aan je auto.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')