abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195941170
Experts roepen iedereen op: slik vitamine D tegen corona

Meerdere hoogleraren immunologie, wetenschappers en doktoren pleiten voor het slikken van vitamine D tegen corona. Volgens experts is de kans dat je een corona-infectie oploopt kleiner en als je tóch ziek wordt kan de ziekte minder ernstig verlopen.

Professoren, experts en doktoren betogen vandaag op deze nieuwssite dat mensen preventief vitamine D zouden moeten slikken tegen het coronavirus. ,,Waarom zou je in vredesnaam géén vitamine D slikken?’’, verklaart hoogleraar immunologie van de Wageningen Universiteit Huub Savelkoul stellig. ,,Er zijn zoveel aanwijzingen in de wetenschappelijke literatuur dat vitamine D helpt tegen corona.’’ Het is bewezen dat vitamine D helpt tegen luchtweginfecties. En er is nu ook ‘een studie in een Spaans ziekenhuis die wetenschappelijk bewijst dat vitamine D kan bijdragen aan een minder ernstig beloop van corona’. ,,Dus ik raad iedereen aan om vitamine D te slikken.’’

Artikel gaat verder:

https://www.ad.nl/binnenl(...)gen-corona~a6e26440/

Beter laat dan nooit. Gaan Rutte en De Jonge mensen nu ook oproepen om extra vitamine D te nemen?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:46:44 #2
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195941181
In de zon jongens!
Praat over de hel en je komt er.
pi_195941251
quote:
Tussen oktober en maart is in dit deel van de wereld simpelweg niet het juiste uv-licht om via zonlicht voldoende vitamine D aan te maken. Hoe donkerder de huid, hoe langer het duurt om voldoende vitamine D op te nemen.
Dit geeft een nieuwe twist aan het "Mohammed en Fatima houden de bedden van Henk en Ingrid bezet"
pi_195941377
Doe ik standaard al.
pi_195941384
Dit artikel is sponsored by DAVITAMON
U MAD?
pi_195941445
naar Griekenland of zonnebank
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_195941715
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:46 schreef Scheepskok het volgende:
In de zon jongens!
Laat die nou net voor een halfjaar op een laag pitje staan, zoals je dus ook kunt zien in de besmettingen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195941888
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:46 schreef Scheepskok het volgende:
In de zon jongens!
Als alle armen van Nederland meegaan, zou ik ook naar landen durven waar de zon vaak schijnt.
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:34:11 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195942001
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:51 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Dit geeft een nieuwe twist aan het "Mohammed en Fatima houden de bedden van Henk en Ingrid bezet"
Plus dat het hoofddoekje in de woestijn wel nut heeft (zand tegenhouden) maar hier juist zonlicht tegenhoudt, en het zo noordelijk dus helemaal niet handig is een hoofddoek te dragen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:35:44 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195942022
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:17 schreef halfway het volgende:

[..]

Laat die nou net voor een halfjaar op een laag pitje staan, zoals je dus ook kunt zien in de besmettingen.
Sterker nog: ik denk dat de lagere hoeveelheid besmettingen in de zomer ook te maken had met de hogere vitamine D levels van mensen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195942065
Vandaag ff naar de zonnebank, thanks pik!
pi_195942070
Eet meer vis dames en heren. _O_
Uitvinder van de biersmiley.
pi_195942075
Bereik ik met perineum sunning hetzelfde effect?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_195942244
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:38 schreef WammesWaggel het volgende:
Vandaag ff naar de zonnebank, thanks pik!
Ben uit nieuwsgierigheid even gaan zoeken en blijkbaar krijg je onder de gewone zonnebank niet heel Vitamine D omdat je UVB-licht nodig hebt. Er zijn wel speciale zonnebanken met meer UVB-licht blijkbaar.

Pak de zonnebank met het meest blauwe licht!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_195942260
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:39 schreef Stoorzendert het volgende:
Bereik ik met perineum sunning hetzelfde effect?
Even gezocht wat dit is _O-
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_195942407
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ben uit nieuwsgierigheid even gaan zoeken en blijkbaar krijg je onder de gewone zonnebank niet heel Vitamine D omdat je UVB-licht nodig hebt. Er zijn wel speciale zonnebanken met meer UVB-licht blijkbaar.

Pak de zonnebank met het meest blauwe licht!
Op naar Sunday's dus!
Vorig jaar heb ik het in de winter eens geprobeerd en merkte de daaropvolgende dagen echt dat ik een stuk gelukkiger was, wellicht het placebo effect maar enfin.
Ben niet vaker geweest want echt goed voor de huid is het natuurlijk niet.
pi_195942547
Uurtje per dag met de hont wandelen levert genoeg vitamine D op toch? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195942637
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:07 schreef vosss het volgende:
Uurtje per dag met de hont wandelen levert genoeg vitamine D op toch? :@
Sowieso een half uur daglicht per dag minimaal. Ik heb me door een bevriende arts laten vertellen, pre corona, dat bijslikken van vitamine D goed is maar niet in de plaats kan komen van daglicht. Hoe het werkt kan ik niet reproduceren, maar het is iemand die zijn literatuur bijhoudt en eigenlijk nooit onzin vertelt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_195942691
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:07 schreef vosss het volgende:
Uurtje per dag met de hont wandelen levert genoeg vitamine D op toch? :@
Alleen tussen 12 en 3 uur smiddags. En dan ook nog in de zomermaanden. Nu is het zinloos.
pi_195942924
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:15 schreef Confetti het volgende:

[..]

Alleen tussen 12 en 3 uur smiddags. En dan ook nog in de zomermaanden. Nu is het zinloos.
Maar dan weer niet als je ingesmeerd met zonnebrand naar buiten gaat. Want dan wordt er geen vitamine D aangemaakt.
pi_195943041
Waarom adviseert de overheid dit niet trouwens? Inzetten op een vaccin dat er nog niet is, is geen excuus voor tunnelvisie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:34:57 #23
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_195943043
Er is wel een verschil in hoe je de vitamine inneemt. Capsules, druppels etc.
Druppels schijnen het best te zijn.

Maar de vraag is ook of je lichaam goed vitamine D kan opnemen
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:36:13 #24
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_195943082
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:37:30 #25
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_195943113
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom adviseert de overheid dit niet trouwens? Inzetten op een vaccin dat er nog niet is, is geen excuus voor tunnelvisie.
Omdat vitamine D niveau nooit echt serieus is genomen in NL. Pas de laatste paar jaren komt het meer naar voren.

Het min. niveau wat altijd gehandhaafd werd is 50. Dat moet eigenlijk al minimaal 80 zijn.
pi_195943157
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom adviseert de overheid dit niet trouwens? Inzetten op een vaccin dat er nog niet is, is geen excuus voor tunnelvisie.
Het lijkt erop dat vitamine D een positief effect heeft op het coronaverloop. Het is echter nog niet wetenschappelijk bewezen en het is ook niet het ei van Columbus.

Corona niet krijgen is nog altijd veel gunstiger dan met vitamine D een (waarschijnlijk) positiever verloop van de ziekte krijgen.

Van de website van de Wageningen Universiteit:

4. Waarom is er nog geen wetenschappelijk bewijs?
Savelkoul en andere experts hebben het steeds over sterke aanwijzingen, keihard wetenschappelijk bewijs is er inderdaad (nog) niet. Savelkoul: "Dat duurt simpelweg te lang. Voordat er verschillende studies zijn gedaan die allemaal wetenschappelijk verantwoord zijn die de aanwijzingen bevestigen, zijn we jaren verder. Inmiddels zijn er wel publicaties beschikbaar die het werkingsmechanisme van vitamine D in het immuunsysteem hebben onderzocht en daarmee duidelijk hebben gemaakt hoe vitamine D het risico op SARS-CoV-2 infectie kan verminderen en hoe vitamine D het ontstaan van COVID klachten kan verminderen. Ook dit soort studies moeten verder worden uitgebreid maar zijn wel veelbelovend." https://www.wur.nl/nl/nie(...)mine-D-op-corona.htm
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:39:47 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195943166
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:37 schreef Che_ het volgende:

[..]

Omdat vitamine D niveau nooit echt serieus is genomen in NL. Pas de laatste paar jaren komt het meer naar voren.

Het min. niveau wat altijd gehandhaafd werd is 50. Dat moet eigenlijk al minimaal 80 zijn.
Klopt, en per ziekenhuis worden er ook nog weer andere ondergrenzen aangehouden..... is echt bizar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:43:13 #28
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_195943215
Maar buiten of het tegen corona helpt, zou je het als Nederlander sowieso moeten nemen in de winter maanden.
Dat half uurtje naar buiten met veel kleding aan (vaak zijn alleen het gezicht en handen onbedekt) zorgt niet voor voldoende vitamine D aanmaak. Het heeft verder ook een positieve werking op je energie level, je algehele immuunsysteem en zou het zelfs bijdragen aan een positieve gemoedstoestand.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:46:20 #29
37248 BertV
Handgemaakt
pi_195943260
Het gaat niet via de NOS dus het is nepnieuws.
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:46:30 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195943263
Over het effect op luchtwegaandoeningen zijn overigens wel onderzoeksresultaten. En die geven ook aan dat het een positief effect heeft.
Men zou dat best wat serieuzer mogen nemen en mensen met gevoeligheid voor luchtweginfecties, astma en bijvoorbeeld overgewicht (vaak een tekort omdat de vitamine D dan wordt opgeslagen in het vetweefsel en niet meer beschikbaar is voor het lichaam) mogen adviseren vitamine D te slikken.
En niet alleen het standaard riedeltje van kinderen en volwassenen van 70+ die het zouden moeten slikken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:47:04 #31
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_195943275
^O^

:B
pi_195943318
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat vitamine D een positief effect heeft op het coronaverloop. Het is echter nog niet wetenschappelijk bewezen en het is ook niet het ei van Columbus.

Corona niet krijgen is nog altijd veel gunstiger dan met vitamine D een (waarschijnlijk) positiever verloop van de ziekte krijgen.
Het schaadt ook niet en er is wel meer niet wetenschappelijk bewezen wat wel wordt gedaan of geadviseerd, ondanks dat het wellicht wel schadelijk is.

Dit kabinet denkt alleen maar aan schuld afschuiven, strenge 'straffen' voor al die onbezonnen pleziertjes met lockdowns en belachelijke noodwetten om dan vervolgens het vooralsnog imaginaire vaccin verlossing te laten brengen. Volksgezondheid wordt gedefinieerd als negatieve PCR-test.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:57:17 #33
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_195943441
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klopt, en per ziekenhuis worden er ook nog weer andere ondergrenzen aangehouden..... is echt bizar.
Denk omdat mensen met een getinte huidskleur eerder een tekort aan hebben. Maar aan de andere kant heb je hier in de winter zelfs als 'blanke' standaard te weinig.
pi_195943755
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:49 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het schaadt ook niet en er is wel meer niet wetenschappelijk bewezen wat wel wordt gedaan of geadviseerd, ondanks dat het wellicht wel schadelijk is.
Welke schadelijke dingen worden geadviseerd?

Overigens kan een advies ook schijnveiligheid geven. Als vitamine D geadviseerd wordt gaan mensen weer stoppen met afstand houden omdat ze hun tabletje met vitamine D genomen hebben.

Net als al die mensen op de dam die geen afstand hielden, maar wel een mondkapje opgedaan hadden. Maar het blijft natuurlijk slimmer om gewoon helemaal niet bij elkaar te komen.

quote:
Dit kabinet denkt alleen maar aan schuld afschuiven, strenge 'straffen' voor al die onbezonnen pleziertjes met lockdowns en belachelijke noodwetten om dan vervolgens het vooralsnog imaginaire vaccin verlossing te laten brengen. Volksgezondheid wordt gedefinieerd als negatieve PCR-test.
Jaja, alles is kut.
pi_195943912
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom adviseert de overheid dit niet trouwens? Inzetten op een vaccin dat er nog niet is, is geen excuus voor tunnelvisie.
Probleem is volgens mij dat er wel allerlei correlaties zijn gevonden maar nog geen echt bewijs dat het helpt. Desalniettemin zou er inderdaad wel meer aandacht aan besteedt mogen worden alleen al vanwege het feit dat er in het najaar veel mensen een tekort hebben.
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:37:14 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195944063
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 12:57 schreef Che_ het volgende:

[..]

Denk omdat mensen met een getinte huidskleur eerder een tekort aan hebben. Maar aan de andere kant heb je hier in de winter zelfs als 'blanke' standaard te weinig.
Nee, ik bedoel echt per Nederlands ziekenhuis.
Ik had een paar jaar geleden een vrij fors tekort en om te begrijpen wat dat getal van mijn meting betekende ging ik eens zoeken en toen kwam ik bij verschillende ziekenhuizen verschillende minimumwaardes als acceptabel tegen. Echt heel raar dat we daar in het land niet eens een basis voor hanteren.

Hier is zelfs sprake van een streefwaarde van 30 nmol/L voor personen onder de 70: https://www.nhg.org/thema(...)ntie-volledige-tekst
Gelukkig heeft men het hier over een minimumwaarde van 50 nmol/L en een streefwaarde van 75 nmol/L: https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-licht-op-vitamine-d/volledig

Maar een streefwaarde van 30 op de site van het nhg is echt bizar laag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195944905
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:51 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Dit geeft een nieuwe twist aan het "Mohammed en Fatima houden de bedden van Henk en Ingrid bezet"
Inderdaad. Nu vragen we ons af waarom Mohammed en Fatima de bedden bezet houden en niet Dwight en La'Tisha.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_195946176
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:46 schreef Scheepskok het volgende:
In de zon jongens!
Dan ben je nu te laat. We gaan pas weer vitamine D aanmaken als het voorjaar aanbreekt. Slikken dus.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:47:04 #39
406245 Ivy_Mike
Zo'n grote paddowolk BAM
pi_195959713
Krijg je straks ook nog weer een run op vitamine D, net als met het hamsteren van pleepapier aan het begin :')
'It's a boy'
pi_195959779
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 10:47 schreef Ivy_Mike het volgende:
Krijg je straks ook nog weer een run op vitamine D, net als met het hamsteren van pleepapier aan het begin :')
Klopt, hier heeft de drogist ze achter de toonbank gezet.
Maar degene die ze echt nodig heeft, krijgt ze via de huisarts.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:01:33 #41
481998 K21
Cappuccino
pi_195959848
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:46 schreef Scheepskok het volgende:
In de zon jongens!
Ik ga meteen naar buiten!

pi_195959974
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 15:17 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Dan ben je nu te laat. We gaan pas weer vitamine D aanmaken als het voorjaar aanbreekt. Slikken dus.
Ook in de winter maak je in de zon vitamine D aan, alleen is het niet zoveel.
pi_195960000
Met zo'n semi-lockdown is het sowieso wel handig om extra vitamine D te slikken, denk ik. Het zit standaard in wat ik dagelijks slik, maar zal de dosis een beetje opkrikken nu de r in de maand zit. Was ik tot nu toe te lui voor.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195960191
ik slik elke dag 5000IU
pi_195961157
quote:
88s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 11:14 schreef Natalie het volgende:
Met zo'n semi-lockdown is het sowieso wel handig om extra vitamine D te slikken, denk ik. Het zit standaard in wat ik dagelijks slik, maar zal de dosis een beetje opkrikken nu de r in de maand zit. Was ik tot nu toe te lui voor.
Het is ook zo veel werk, _O-
pi_195963709
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 11:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ook in de winter maak je in de zon vitamine D aan, alleen is het niet zoveel.
Aha, ik had begrepen dat je bij een UV index onder de 3 je geen vitamine D aanmaakt in de huid.
pi_195963822
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 15:14 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Aha, ik had begrepen dat je bij een UV index onder de 3 je geen vitamine D aanmaakt in de huid.
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan. Maar het schijnt toch goed te zijn om op een winterse dag in de zon te komen.

quote:
De zon hoeft niet per se fel te schijnen. Bij bewolking is er ook ultraviolet licht, hoewel je huid dan wel mínder aanmaakt. Elke dag lunchwandelen is dus niet alleen goed tegen hart- en vaatziekten maar ook voor de vitamine D-voorziening.’’ https://www.ad.nl/wetensc(...)vitamine-d~a6253df4/
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:34:47 #48
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_195963973
Ik slik elke dag 10 mg van die davitamon pillen, al een jaar. Mijn huisarts vertelde me dat het beter is om levenslang die kleine pillen dagelijks te slikken i.p.v. vloeistof kuur voor 6 weken en dan een tijdje niets. Zo hou je het blinkbaar ten alle tijden op pijl.
pi_195964239
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 15:34 schreef Nederturk het volgende:
Ik slik elke dag 10 mg van die davitamon pillen, al een jaar. Mijn huisarts vertelde me dat het beter is om levenslang die kleine pillen dagelijks te slikken i.p.v. vloeistof kuur voor 6 weken en dan een tijdje niets. Zo hou je het blinkbaar ten alle tijden op pijl.
Mijn huisarts zei dat die pillen van de drogist, supermarkt en dergelijke helemaal geen effect hebben, zeker niet als je al tekorten hebt. Ik kreeg tijdens mijn zwangerschappen de pillen via de huisarts.

Ligt denk ik ook aan je leeftijd, huidtype en gezond je leeft.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:31:08 #50
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_195965487
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 15:58 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Mijn huisarts zei dat die pillen van de drogist, supermarkt en dergelijke helemaal geen effect hebben, zeker niet als je al tekorten hebt. Ik kreeg tijdens mijn zwangerschappen de pillen via de huisarts.

Ligt denk ik ook aan je leeftijd, huidtype en gezond je leeft.
Oh ik had na een paar maanden opnieuw vitamine D laten testen en zat toen op 70+ terwijl ik daarvoor iets onder de 59 zat. Binnenkort maar weer even laten testen, is alweer een tijdje geleden en met de lockdowns en veel binnen zitten misschien wel handig.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')