abonnement Unibet Coolblue
pi_195927453
Vorig jaar juni heb ik schijnbaar in Kroatië geparkeerd zonder te betalen waar dat wel zou moeten.
Ik had dat niet gezien want anders had ik wel betaald.

Ok mijn schuld en die ¤13 dat het kost wil ik prima betalen .

Maar destijds had ik helemaal geen briefje onder de ruitenwisser en tot vandaag ook helemaal niks gehoord hierover.

Vandaag kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder of ik even ¤290 wil betalen.
Ik heb ze gebeld en zij geven aan dat er kosten bijkwamen voor ons te achterhalen..

Nu vind ik iets van administratiekosten nog wel te accepteren maar ruim 20x het originele bedrag vind ik wel erg veel van het goede.

Wat zijn mijn rechten? Mogen ze zomaar zoveel in rekening brengen als eerste notificatie?
No bitch to me
pi_195927501
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:05 schreef TornadoDK het volgende:
Vorig jaar juni heb ik schijnbaar in Kroatië geparkeerd zonder te betalen waar dat wel zou moeten.
Ik had dat niet gezien want anders had ik wel betaald.

Ok mijn schuld en die ¤13 dat het kost wil ik prima betalen .

Maar destijds had ik helemaal geen briefje onder de ruitenwisser en tot vandaag ook helemaal niks gehoord hierover.

Vandaag kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder of ik even ¤290 wil betalen.
Ik heb ze gebeld en zij geven aan dat er kosten bijkwamen voor ons te achterhalen..

Nu vind ik iets van administratiekosten nog wel te accepteren maar ruim 20x het originele bedrag vind ik wel erg veel van het goede.

Wat zijn mijn rechten? Mogen ze zomaar zoveel in rekening brengen als eerste notificatie?
https://www.anwb.nl/jurid(...)-parkeergeld-kroatie
pi_195927930
Wow. Je hebt me zojuist een goede reden gegeven om nooit naar Kroatië te gaan.
pi_195928175
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:29 schreef RetepV het volgende:
Wow. Je hebt me zojuist een goede reden gegeven om nooit naar Kroatië te gaan.
Of om gewoon netjes te parkeren 🤷‍♂️🤷‍♂️
pi_195928716
quote:
Kijk daar kan ik wat mee! Dank je
No bitch to me
pi_195928951
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 18:09 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Kijk daar kan ik wat mee! Dank je
Ga je de brief sturen naar de deurwaarders met hierin de mededeling om slechts de kosten, rente en proceskosten te betalen? If so, laat dan aub ook het vervolg weten!
pi_195929234
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 18:20 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Ga je de brief sturen naar de deurwaarders met hierin de mededeling om slechts de kosten, rente en proceskosten te betalen? If so, laat dan aub ook het vervolg weten!
Ik moet nog even bedenken wat ik doe, misschien eerst nog een keer bellen. Als dat niets oplevert zal ik een en ander in een brief formuleren. Ik zal sowieso nog laten weten wat de uitkomst wordt.
No bitch to me
pi_195929252
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Of om gewoon netjes te parkeren 🤷‍♂️🤷‍♂️
Het is Kroatië daar is buitenlanders boetes geven een serieus verdienmodel. Best wel kans dat daar helemaal geen verkeersbord heeft gestaan.
pi_195929387
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 18:37 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Ik moet nog even bedenken wat ik doe, misschien eerst nog een keer bellen. Als dat niets oplevert zal ik een en ander in een brief formuleren. Ik zal sowieso nog laten weten wat de uitkomst wordt.
Terugmailen / bellen dat je nog nooit in Kroatië bent geweest en verder ontkennen dat jij het was.

:P
pi_195929442
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 18:37 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Ik moet nog even bedenken wat ik doe, misschien eerst nog een keer bellen. Als dat niets oplevert zal ik een en ander in een brief formuleren. Ik zal sowieso nog laten weten wat de uitkomst wordt.
Als ik die anwb linkje zo lees ben je maximaal 49 Euro kwijt. Al het andere mogen ze niet op je verhalen.

quote:
Over deze hoge kosten is op 8 januari 2019 door de rechtbank in Pula uitspraak gedaan. In deze zaak eiste Pula Parking betaling van parkeergeld en incassokosten van een Oostenrijkse automobilist. De rechtbank oordeelde dat het verschuldigde parkeergeld van 100 Kuna (ca. ¤ 14) moet worden betaald plus een bedrag aan wettelijke rente. Voorts moeten de proceskosten à 256,25 Kuna (ca. ¤ 35) worden betaald.


[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2020 18:50:15 ]
pi_195930315
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 18:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Terugmailen / bellen dat je nog nooit in Kroatië bent geweest en verder ontkennen dat jij het was.

:P
Ze hebben wel foto's dus dat wordt lastig :p Ik geloof ook wel dat ik niet betaald hebt terwijl dat wel moest.

Die 13 euro doe ik ook niet moeilijk over, paar tientjes administratie ook niet. Maar om nou voor een boete van 13 euro, bijna 300 euro te betalen dat is belachelijk.
No bitch to me
pi_195930365
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 18:49 schreef blackmirror het volgende:

[..]

Als ik die anwb linkje zo lees ben je maximaal 49 Euro kwijt. Al het andere mogen ze niet op je verhalen.
[..]

Zo lees ik het ook. Ik ga het ze morgen eens voorleggen maar ik verwacht er niet veel van...
Dan maar een brief erachteraan sturen.
No bitch to me
  Spellchecker donderdag 29 oktober 2020 @ 19:32:18 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_195930645
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 19:21 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Ze hebben wel foto's dus dat wordt lastig :p Ik geloof ook wel dat ik niet betaald hebt terwijl dat wel moest.

Die 13 euro doe ik ook niet moeilijk over, paar tientjes administratie ook niet. Maar om nou voor een boete van 13 euro, bijna 300 euro te betalen dat is belachelijk.
Sja, mag jij belachelijk vinden natuurlijk.
pi_195930718
Zou gewoon die 13 euro betalen, ben je van het gezeik af.
pi_195931070
quote:
2s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 18:38 schreef machtpen het volgende:

[..]

Het is Kroatië daar is buitenlanders boetes geven een serieus verdienmodel. Best wel kans dat daar helemaal geen verkeersbord heeft gestaan.
Of eigenlijk wel heeft gestaan toen je parkeerde, maar weg was toen je terug kwam. :)

Of er misschien wel gewoon stond en je toch een boete kreeg omdat je toch een stomme buitenlander bent en toch niet meer terug zult komen.
pi_195931106
quote:
4s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 19:34 schreef Leonos het volgende:
Zou gewoon die 13 euro betalen, ben je van het gezeik af.
Ik denk dat het daar al te laat voor is, als het incassobureau al ingeschakeld is.

Dan kun je die 13 euro betalen, maar moet je die mafiakezen van het incassobureau nog van je rug af zien te krijgen.
pi_195931145
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 19:47 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik denk dat het daar al te laat voor is, als het incassobureau al ingeschakeld is.

Dan kun je die 13 euro betalen, maar moet je die mafiakezen van het incassobureau nog van je rug af zien te krijgen.
oh, ja had niet alles gelezen :P
pi_195932374
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:05 schreef TornadoDK het volgende:
Vorig jaar juni heb ik schijnbaar in Kroatië geparkeerd zonder te betalen waar dat wel zou moeten.
Ik had dat niet gezien want anders had ik wel betaald.

Ok mijn schuld en die ¤13 dat het kost wil ik prima betalen .

Maar destijds had ik helemaal geen briefje onder de ruitenwisser en tot vandaag ook helemaal niks gehoord hierover.

Vandaag kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder of ik even ¤290 wil betalen.
Ik heb ze gebeld en zij geven aan dat er kosten bijkwamen voor ons te achterhalen..

Nu vind ik iets van administratiekosten nog wel te accepteren maar ruim 20x het originele bedrag vind ik wel erg veel van het goede.

Wat zijn mijn rechten? Mogen ze zomaar zoveel in rekening brengen als eerste notificatie?
Hoe hebben ze je achterhaald eigenlijk?
pi_195932946
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 20:20 schreef MCH het volgende:

[..]

Hoe hebben ze je achterhaald eigenlijk?
Ja, die vraag had ik ook. Was je met je eigen auto?

Serieus, zo moeilijk moet het niet zijn om iemand te achterhalen, als je zijn kenteken hebt. Als de auto een huurauto is, dan is een belletje van een paar minuten naar het verhuurbedrijf genoeg. Als het je eigen auto is, kunnen ze het volgens mij gewoon zo opvragen. Als het meer dan een uur heeft gekost om je te achterhalen, dan zijn ze vreselijk inefficient voor een incassobureau.

Ik heb het gevoel dat ze je keihard een poot proberen uit te draaien. Ze zetten je onder druk in de hoop dat je snel het volledige bedrag zal betalen om erger te voorkomen.

Dit helpt je verder niet, sorry. Maar ik moest het toch even kwijt.
pi_195933122
quote:
2s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 18:38 schreef machtpen het volgende:

[..]

Het is Kroatië daar is buitenlanders boetes geven een serieus verdienmodel. Best wel kans dat daar helemaal geen verkeersbord heeft gestaan.
Dan zou het allemaal geen probleem hoeven zijn.

Die ervaring heb ik overigens niet in Kroatië.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 19:21 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Ze hebben wel foto's dus dat wordt lastig :p Ik geloof ook wel dat ik niet betaald hebt terwijl dat wel moest.

Die 13 euro doe ik ook niet moeilijk over, paar tientjes administratie ook niet. Maar om nou voor een boete van 13 euro, bijna 300 euro te betalen dat is belachelijk.
Goede spirit wel, kan ik oprecht waarderen.
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 20:20 schreef MCH het volgende:

[..]

Hoe hebben ze je achterhaald eigenlijk?
Via gerechtelijke procedures kan je veel bereiken. Als je een rechtmatig belang hebt kan je veel te weten komen.
pi_195933883
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 20:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dan zou het allemaal geen probleem hoeven zijn.

Die ervaring heb ik overigens niet in Kroatië.
[..]

Goede spirit wel, kan ik oprecht waarderen.
[..]

Via gerechtelijke procedures kan je veel bereiken. Als je een rechtmatig belang hebt kan je veel te weten komen.
Benieuwd of ze in Zagreb ook zo goed meewerken als een Kroaat fout geparkeerd staat in Amsterdam
pi_195934519
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 19:32 schreef maily het volgende:

[..]

Sja, mag jij belachelijk vinden natuurlijk.
De Kroatische rechter vindt dat ook.
pi_195935049
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 20:39 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ja, die vraag had ik ook. Was je met je eigen auto?

Serieus, zo moeilijk moet het niet zijn om iemand te achterhalen, als je zijn kenteken hebt. Als de auto een huurauto is, dan is een belletje van een paar minuten naar het verhuurbedrijf genoeg. Als het je eigen auto is, kunnen ze het volgens mij gewoon zo opvragen. Als het meer dan een uur heeft gekost om je te achterhalen, dan zijn ze vreselijk inefficient voor een incassobureau.

Ik heb het gevoel dat ze je keihard een poot proberen uit te draaien. Ze zetten je onder druk in de hoop dat je snel het volledige bedrag zal betalen om erger te voorkomen.

Dit helpt je verder niet, sorry. Maar ik moest het toch even kwijt.
Ja met de eigen auto dus die staat gewoon geregistreerd.

Ja klopt ik vind het ook belachelijk daarom wil ik er iets aan doen.

Maar het is natuurlijk ook wel typisch van incassobureaus om mensen bang te maken zodat ze alsnog zo snel mogelijk betalen.
No bitch to me
pi_195935147
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 21:13 schreef MCH het volgende:

[..]

Benieuwd of ze in Zagreb ook zo goed meewerken als een Kroaat fout geparkeerd staat in Amsterdam
Als het een overheidsboete is kan het door Europees recht uitgewisseld worden als er een certificaat bijgevoegd is waaruit blijkt dat er geen rechtsmiddel meer tegen open staat. Dat kan bij deze toko niet omdat het een civiele instantie is. Ons cjib kan dat wel kwijt bij hun staats incassobureau. Dit geld voor alle Europese landen behalve IJsland en Noorwegen (en Zwitserland maar geen echt EU land).

Hierbij is het wel zo dat alleen boetes kunnen worden verhaald. Naheffingen voor onbetaald parkeren dus niet. Hier zit wel een nuance in, de gemeente boa schrijft dan een boete uit voor de gemeentebelastingen (niet via deze regeling te verhalen, enkel via incasso trajecten zoals Kroatië doet) en de politieagent die een kennisgeving uitschrijft volgens het wahv en dus wel te verhalen is.
pi_195935182
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 22:13 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Ja met de eigen auto dus die staat gewoon geregistreerd.

Ja klopt ik vind het ook belachelijk daarom wil ik er iets aan doen.

Maar het is natuurlijk ook wel typisch van incassobureaus om mensen bang te maken zodat ze alsnog zo snel mogelijk betalen.
Je kan het aanvechten, alleen de vraag of je het de moeite echt waard vind.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')