abonnement Unibet Coolblue
pi_195893778
Tegenwoordig schijnt het hip te zijn om zelf je zeep en wasmiddel te maken. Doet iemand dit hier en zo ja; wat is je recept, waarom doe je het en hoeveel tijd kost het je? Kortom, waarom ben je er aan begonnen en wat levert het je op?
pi_195895831
Er stond laatst een heel artikel over op nu.nl. In de reacties stond een reactie van een chemicus (?) die dit sterk afraadde. Veel te gevaarlijke stoffen voor thuis, dat is vragen om ongelukken.
Somebody that I used to know
pi_195896169
Ze geven deze vrouw wel de ruimte: https://www.nu.nl/wonen/6(...)-een-blijvertje.html
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:40:35 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195896188
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:16 schreef Postbus100 het volgende:
Er stond laatst een heel artikel over op nu.nl. In de reacties stond een reactie van een chemicus (?) die dit sterk afraadde. Veel te gevaarlijke stoffen voor thuis, dat is vragen om ongelukken.
Wat voor methode dan?

Want de methode met zoiets als marseillezeep lijkt me geen probleem.
The love you take is equal to the love you make.
pi_195896222
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat voor methode dan?

Want de methode met zoiets als marseillezeep lijkt me geen probleem.
Als je zelf zeep wil maken heb je natronloog (NaOH) nodig. Aka gootsteenontstopper.

Vaak wordt er geroepen dat een base minder gevaarlijk zou zijn als een zuur, niks is minder waar. Het brand weliswaar geen gat in je hand maar kan ernstige weefselbeschadiging veroorzaken
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:46:00 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195896265
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:43 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Als je zelf zeep wil maken heb je natronloog (NaOH) nodig. Aka gootsteenontstopper
Zelf zeep maken lijkt in het linkje hierboven alvast niet aan de orde. Wel met behulp van zeep wasmiddel maken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_195896296
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zelf zeep maken lijkt in het linkje hierboven alvast niet aan de orde. Wel met behulp van zeep wasmiddel maken.
Klopt, met kant-en-klare zeep heb je verder niet veel nodig. Maar zeep zelf maken vergt iets meer voorzichtigheid
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:50:10 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195896320
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:48 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Klopt, met kant-en-klare zeep heb je verder niet veel nodig. Maar zeep zelf maken vergt iets meer voorzichtigheid
Ja, goed. We zijn gewaarschuwd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_195897815
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat voor methode dan?

Want de methode met zoiets als marseillezeep lijkt me geen probleem.
Ging om dit artikel. Check de reacties. https://www.nu.nl/wonen/6(...)l#coral_talk_wrapper
Somebody that I used to know
  woensdag 28 oktober 2020 @ 06:10:10 #10
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195897889
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 23:43 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Als je zelf zeep wil maken heb je natronloog (NaOH) nodig. Aka gootsteenontstopper.

Vaak wordt er geroepen dat een base minder gevaarlijk zou zijn als een zuur, niks is minder waar. Het brand weliswaar geen gat in je hand maar kan ernstige weefselbeschadiging veroorzaken
In mijn middelbare schooltijd geprobeerd thuis proefje mee te doen, want gaaf idee

Keukenblad van een jaar oud van mijn ouders totaal mee naar zijn grootje geholpen. Die waren niet blij :T
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 28 oktober 2020 @ 06:17:28 #11
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195897944
Het door een fabriek compleet geoptimaliseerd product gebruiken vind ik in het geval van zeep en schoonmaakmiddel echt een veel beter en fijner/veiliger idee dan zelfgebrouwen mogelijke rotzooi gebruiken

Waarom zou je trouwens zeep, voor je huid, willen ombouwen naar wasmiddel voor je kleding of vloer ofzo? Zijn toch hele andere toepassingen die andere eigenschappen vragen?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 28 oktober 2020 @ 07:58:20 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195898552
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 06:17 schreef Molo het volgende:
Het door een fabriek compleet geoptimaliseerd product gebruiken vind ik in het geval van zeep en schoonmaakmiddel echt een veel beter en fijner/veiliger idee dan zelfgebrouwen mogelijke rotzooi gebruiken

Waarom zou je trouwens zeep, voor je huid, willen ombouwen naar wasmiddel voor je kleding of vloer ofzo? Zijn toch hele andere toepassingen die andere eigenschappen vragen?
Ik ken die zelfmaakverhalen van websites met tips van/voor mensen die extreem zuinig willen leven.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 28 oktober 2020 @ 08:01:46 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195898584
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 05:58 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ging om dit artikel. Check de reacties. https://www.nu.nl/wonen/6(...)l#coral_talk_wrapper
Ja, daar wordt gewaarschuwd. Maar de dame in het artikel zegt dat zelf ook al.
The love you take is equal to the love you make.
pi_195898957
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 08:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, daar wordt gewaarschuwd. Maar de dame in het artikel zegt dat zelf ook al.
Je vroeg naar de methode.

En ik wist niet dat het zo gevaarlijk was, totdat ik dus die reactie las (en nu ook weer de reactie van Molo). Ik was nog niet gealarmeerd door het artikel zelf. Ik dacht: voordat dit een gezellig zeepmaaktopic wordt : even een dikke disclaimer.
Somebody that I used to know
  woensdag 28 oktober 2020 @ 08:54:31 #15
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195899078
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 07:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ken die zelfmaakverhalen van websites met tips van/voor mensen die extreem zuinig willen leven.
Wat ik nooit zo snap, want wasmiddel en zeep kosten echt niets als je huismerk neemt of Lidl ofzo. En goed voor het milieu is het ook niet.
Liters water ervoor gebruiken en van ene flesje naar het andere gieten.

Leuk als je tijd over hebt en geen hobby's hebt verder
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 28 oktober 2020 @ 09:13:09 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195899283
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 08:54 schreef Molo het volgende:

[..]

Wat ik nooit zo snap, want wasmiddel en zeep kosten echt niets als je huismerk neemt of Lidl ofzo. En goed voor het milieu is het ook niet.
Liters water ervoor gebruiken en van ene flesje naar het andere gieten.

Leuk als je tijd over hebt en geen hobby's hebt verder
Ik ken het vooral van een tijd terug. Toen waren de goedkope wasmiddelen nog niet zo ruim voorhanden, volgens mij. En vroeger zaten daarin ook nog meer vervuilende zaken dan tegenwoordig (fosfaten).

Het is ook een soort bezigheidstherapie. Om een goed gevoel van te krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 28 oktober 2020 @ 09:15:50 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195899309
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 08:44 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Je vroeg naar de methode.

En ik wist niet dat het zo gevaarlijk was, totdat ik dus die reactie las (en nu ook weer de reactie van Molo). Ik was nog niet gealarmeerd door het artikel zelf. Ik dacht: voordat dit een gezellig zeepmaaktopic wordt : even een dikke disclaimer.
Ik bedoel dat dit ook gewoon al in dat artikel staat. Je hoeft dus de reacties niet te lezen om je te realiseren dat het niet ongevaarlijk is.

quote:
"Als je eenmaal alles in huis hebt, kost het maar een half uur om de zeep te maken. Ik gebruik aparte pannen en schalen, want je werkt met natriumhydroxide: een agressieve stof. Daarom moet je echt veilig te werk gaan: lange kleding aan, handschoenen en een bril. Ook moet je je inlezen voordat je met deze stof gaat werken. Ga niet zomaar aan de slag."

"De natriumhydroxide moet eerst oplossen in het gedemineraliseerd water. Laat de kristallen oplossen in het water. Giet nooit water over de kristallen heen, dan kun je een vulkaan krijgen, heel gevaarlijk."

The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 28 oktober 2020 @ 10:12:34 #18
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195900050
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 09:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ken het vooral van een tijd terug. Toen waren de goedkope wasmiddelen nog niet zo ruim voorhanden, volgens mij. En vroeger zaten daarin ook nog meer vervuilende zaken dan tegenwoordig (fosfaten).

Het is ook een soort bezigheidstherapie. Om een goed gevoel van te krijgen.
Dat laatste absoluut ja. Ik drink zelf liever gewoon chill een bak koffie :P :P
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')