abonnement Unibet Coolblue
pi_195889563
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:01 schreef 7dave het volgende:
[ afbeelding ]
ja maar er staat niet hoe lang ik er moet wonen
pi_195889576
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:02 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld een stadsappartement in de Randstad waar je van maandag t/m donderdag bent en een boerderij in Drente waar je samen met je partner donderdag t/m maandag doorbrengt.
ah ja natuurlijk. Stom dat ik daar niet aan dacht

ja das een goeie vraag. Dan ben je geen belegger maar je kan ook niet op 2 plekken tegelijk ingeschreven staan
pi_195889602
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 18:59 schreef bitterbal het volgende:
Ouders die het voor hun kinderen kopen moeten ook die 8% dus betalen. Dat zijn denk niet de beleggers die de woningmarkt zo krap maken voor starters
En de beleggers maken de markt ook niet krapper: Die verhuren het huis gewoon weer aan iemand die er gaat wonen. Als die belegger er niet zou zijn, zou die persoon ook een huis nodig hebben. Netto komt er geen woningzoekende bij en gaat er geen woning af.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195889633
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:04 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En de beleggers maken de markt ook niet krapper: Die verhuren het huis gewoon weer aan iemand die er gaat wonen. Als die belegger er niet zou zijn, zou die persoon ook een huis nodig hebben. Netto komt er geen woningzoekende bij en gaat er geen woning af.
misschien kan de belegger meer betalen dan een starter over het algemeen?
pi_195889671
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:03 schreef bitterbal het volgende:

[..]

ah ja natuurlijk. Stom dat ik daar niet aan dacht

ja das een goeie vraag. Dan ben je geen belegger maar je kan ook niet op 2 plekken tegelijk ingeschreven staan
Nee, daarvoor heb je het begrip hoofdverblijf, dat kan er maar één zijn. Dus vrij simpel als je allebei de huizen op hetzeflde moment koopt. Maar wat als ik al in dat stadsappartement woon en pas later besluit om samen met mijn vriendin die boerderij te kopen en daar mijn hoofdverblijf van te maken?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195889727
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:06 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nee, daarvoor heb je het begrip hoofdverblijf, dat kan er maar één zijn. Dus vrij simpel als je allebei de huizen op hetzeflde moment koopt. Maar wat als ik al in dat stadsappartement woon en pas later besluit om samen met mijn vriendin die boerderij te kopen en daar mijn hoofdverblijf van te maken?
Er staat als je er zelf gaat wonen betaal je 2 procent
pi_195889764
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 18:59 schreef bitterbal het volgende:
Ouders die het voor hun kinderen kopen moeten ook die 8% dus betalen. Dat zijn denk niet de beleggers die de woningmarkt zo krap maken voor starters
Geldt ook voor een vakantiewoning die volledig zelf gebruikt wordt in de vakanties.
pi_195889780
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Geldt ook voor een vakantiewoning die volledig zelf gebruikt wordt in de vakanties.
gaat toch te ver. Is dit serieus de uitwerking van deze wet
pi_195889949
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:09 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Er staat als je er zelf gaat wonen betaal je 2 procent
Bij huis #1 had je om het moment dat je het aankocht de intentie om er duurzaam in te gaan wonen. Dus 2 procent. Maar na een aantal jaren verandert de situatie waardoor je ergens anders gaat wonen. Je koopt huis #2 met weer de intentie om daar duurzaam te gaan wonen, daar is niets mis mee, verhuizen mag. Maar huis #1 verkoop je niet. Als je het op dat moment weer zou kopen zou je 8% moeten betalen. De grote vraag is dus of je kunt worden aangeslagen voor overdrachtsbelasting van huis #1 terwijl er geen sprake is van een overdracht.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195890022
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:18 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Bij huis #1 had je om het moment dat je het aankocht de intentie om er duurzaam in te gaan wonen. Dus 2 procent. Maar na een aantal jaren verandert de situatie waardoor je ergens anders gaat wonen. Je koopt huis #2 met weer de intentie om daar duurzaam te gaan wonen, daar is niets mis mee, verhuizen mag. Maar huis #1 verkoop je niet. Als je het op dat moment weer zou kopen zou je 8% moeten betalen. De grote vraag is dus of je kunt worden aangeslagen voor overdrachtsbelasting van huis #1 terwijl er geen sprake is van een overdracht.
Volgens wat ik lees niet maar dat vertrouw ik niet zomaar :p
pi_195890049
ik zou gewoon in 2021 in een huis kunnen kopen, daar zelf gaan wonen en dit gaan verhuren en 2% overdrachtsbelasting betalen. Maar wat gebeurd er als k het nieuwe huis toch ga verhuren?
pi_195890426
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:23 schreef bitterbal het volgende:
ik zou gewoon in 2021 in een huis kunnen kopen, daar zelf gaan wonen en dit gaan verhuren en 2% overdrachtsbelasting betalen. Maar wat gebeurd er als k het nieuwe huis toch ga verhuren?
Als je het direct of vrijwel direct gaat verhuren, krijg je een naheffing. Als je er eerst een tijd in gaat wonen en dan gaat verhuren: Dat weet waarschijnlijk de belastingdienst zelf nog niet eens.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195890465
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:38 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Als je het direct of vrijwel direct gaat verhuren, krijg je een naheffing. Als je er eerst een tijd in gaat wonen en dan gaat verhuren: Dat weet waarschijnlijk de belastingdienst zelf nog niet eens.
stom dat dit nergens staat.
pi_195890652
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 18:58 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Juist daarom vind ik het wel interessant wat er gebeurt als je te goeder trouw een huis koopt met de intentie om er te gaan wonen en na een aantal jaar besluit te verhuizen en het oude huis aan te houden. Wordt je dan alsnog aangeslagen voor de resterende 6% of krijg je zelfs een boete. En waar wordt die 6% dan over berekend? Het oorspronkelijke aankoopbedrag of de waarde op het moment van verhuizing? Volgens mij niemand die het nog weet.

Als je nu al ziet wat voor een gezeik en rechtszaken het (veel duidelijkere) verschil tussen bedrijfspanden en woningen oplevert, kan dit niet anders dan in een berg rechtszaken eindigen.
Ik ken dat gezeik uit mijn werk in de WOZ maar al te goed ja. Het is geen goed idee om in een wet een richtlijn op te nemen zonder die duidelijk te omschrijven, zeker niet als er zoveel geld mee gemoeid is.
pi_195890878
Overdrachtsbelasting voor eigen woning blijft 2%
Op deze regel geldt een belangrijke uitzondering. Voor de verkrijging van een woning blijft het tarief 2%, mits aan de volgende voorwaarden is voldaan:

U gaat de woning, anders dan tijdelijk, gebruiken als uw hoofdverblijf.
U ondertekent een verklaring van deze strekking, die onderdeel is van de aangifte overdrachtsbelasting.
De Belastingdienst gaat achteraf controleren of het tarief van 2% terecht is toegepast. Blijkt dit niet het geval te zijn, dan zal de te weinig betaalde overdrachtsbelasting worden nageheven met rente. Daarbij kunnen ook boetes opgelegd worden.


Voor de verkrijging van de economisch eigendom van een woning bent u 8% overdrachtsbelasting verschuldigd. Dit hogere tarief geldt ook als u de aandelen verkrijgt van een rechtspersoon waarin zich vastgoed bevindt, ook als dat vastgoed een woning is die u zelf gaat bewonen.

ja checken ze het jaar er op?

en

Verhoging overdrachtsbelasting voor beleggers in woningen
Per 1 januari 2021 betaalt u als u een woning ter belegging koopt geen 2% overdrachtsbelasting meer, maar 8% over de waarde van die woning. Van het kopen van een woning als belegging is sprake als die woning niet bestemd is om als eigen woning (hoofdverblijf) te worden gebruikt. Dit geldt dus ook als u een tweede huis voor uzelf of een huis voor uw kinderen koopt.

Dus een klein appartement in de stad waar je werkt en doordeweeks verblijft valt dus onder 8% ook al ben je geen belegger
https://www.abab.nl/artik(...)overdrachtsbelasting
pi_195897624
Waarom koop je niet voor 1-1-21? Dan is er ook nooit discussie.
  woensdag 28 oktober 2020 @ 08:55:38 #42
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_195899089
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:04 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En de beleggers maken de markt ook niet krapper: Die verhuren het huis gewoon weer aan iemand die er gaat wonen. Als die belegger er niet zou zijn, zou die persoon ook een huis nodig hebben. Netto komt er geen woningzoekende bij en gaat er geen woning af.
Tuurlijk wel, want de hoeveelheid betaalbare beschikbare koopwoningen is lager door beleggers (die vervolgens in de vrije markt ook weer een dusdanige huur vragen, dat je als starter je eigen inleg niet bij elkaar gespaard krijgt).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_195899330
Ik denk niet dat het beleggers gaat stoppen, die vragen gewoon wat meer huur om die kosten eruit te krijgen.
Netto betaalt de huurder in de vrije sector het.

Als je echt wat aan de woningkrapte wil doen dan moet je zorgen dat er genoeg woningen bijkomen in verhouding tot de bevolkingsgroei.
pi_195899365
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 05:11 schreef KrekelJapie het volgende:
Waarom koop je niet voor 1-1-21? Dan is er ook nooit discussie.
Ja daar denk ik nu dus ook aan. Maar dat moet wel lukken natuurlijk :p
pi_195899381
quote:
17s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 08:55 schreef Debsterr het volgende:
t zou zijn, zou die persoon ook een huis nodig hebben. Netto komt er geen woningzoekende bij en gaat er geen woning af.
Ik vraag me wel af of beleggers nou heel actief zijn op de startersmarkt. Starterswoningen hebben in het puntenstelsel meestal onvoldoende punten om in de geliberaliseerde sector te vallen. Als belegger ben je dan gebonden aan sociale huurprijzen waarmee je in het beste geval break-even speelt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195899400
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 09:21 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik vraag me wel af of beleggers nou heel actief zijn op de startersmarkt. Starterswoningen hebben in het puntenstelsel meestal onvoldoende punten om in de geliberaliseerde sector te vallen. Als belegger ben je dan gebonden aan sociale huurprijzen waarmee je in het beste geval break-even speelt.
je zit al snel met je huisje in de vrije sector he
  woensdag 28 oktober 2020 @ 09:23:09 #47
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_195899413
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 09:21 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik vraag me wel af of beleggers nou heel actief zijn op de startersmarkt. Starterswoningen hebben in het puntenstelsel meestal onvoldoende punten om in de geliberaliseerde sector te vallen. Als belegger ben je dan gebonden aan sociale huurprijzen waarmee je in het beste geval break-even speelt.
Starterswoningen zijn tegenwoordig ook gewoon categorie 3 ton he.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_195899423
quote:
17s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 09:23 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Starterswoningen zijn tegenwoordig ook gewoon categorie 3 ton he.
Nuancering: Starterswoningen zijn tegenwoordig ook gewoon categorie 3 ton he. (in sommige delen van het land)
  woensdag 28 oktober 2020 @ 09:28:10 #49
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_195899482
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 09:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Nuancering: Starterswoningen zijn tegenwoordig ook gewoon categorie 3 ton he. (in sommige delen van het land)
Prima, maar wel in het grootste deel van het land dan. En nee, ik woon niet in de Randstad.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_195899536
quote:
17s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 09:23 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Starterswoningen zijn tegenwoordig ook gewoon categorie 3 ton he.
Maar de punten in het puntenstelsel en de bijbehorende huren zijn niet meegegroeid. Dat maakt de businesscase voor beleggers nog slechter dan een aantal jaren geleden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')