abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † dinsdag 27 oktober 2020 @ 01:29:34 #1
21636 Feestkabouter
pi_195877008
Dag allen,

Ik heb van Telfort de Expedia Box v8 in gebruik (ofwel de VGV7519).
Het netwerk functioneert regelmatig slecht.
Mijn vraag is: de router krijgt veel data te verwerken, kan het zijn dat de capaciteit van de router de bottleneck is?

Er zijn een paar WiFi netwerken van buren, maar niet al te veel en niet sterk qua signaal, dus qua vrije kanalen zou het goed moeten zitten.

Ik heb vrij veel apparaten in mijn netwerk, maar een flink aantal daarvan verwerken weinig data.

Ik heb verbonden:
9 WiFi schakelaars
2 Chromecasts
5 Google Mini's
1 Fire TV Stick
1 thermostaat klok
5 Windows laptops (meestal wel 4 of 5 tegelijk verbonden)
1 smart televisie
1 NAS
2 mobiele telefoons
1 switch
1 wireless access point (WiFi van de router is uitgeschakeld)
1 WiFi printer
1 WiFi camera
(Ik schrik wel van de opsomming, en het kan best zijn dat ik zo uit mijn hoofd een apparaat mis)

De camera stuurt continu beelden naar de NAS, maar volgens mij is dat niet eens zoveel data.
Op de Google Mini's speelt vaak wel wat muziek en er worden veel video streams afgespeeld (soms 3 tegelijk).
De totale hoeveelheid data die vanaf het internet binnenkomt valt best mee, dat is niet de beperkende factor. Ik merk ook dat het soms misgaat op de netwerk verbindingen, sommige apparaten geven dan aan prima WiFi verbinding te hebben maar niet verbonden te zijn met het internet, terwijl tegelijk iets van Netflix probleemloos wordt gestreamd.
Op de laptops lijkt geen rotzooi actief te zijn die de boel vertraagt (als de laptops aan staan maar inactief zijn gaat er geen of amper data van/naar die laptops).

Wie zegt er wat zinnigs?
pi_195888301
Doet je wifi netwerk het slecht of hebben ook bekabeld aangesloten apparaten last. 1 wifi punt is sowiezo weinig als je in een huis woont. Ik heb er een op elke verdieping.

Je AP heeft hopelijk wel ook 5ghz wifi?

[ Bericht 24% gewijzigd door wootahH op 27-10-2020 17:59:27 ]
:]
  woensdag 28 oktober 2020 @ 09:53:18 #3
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_195899790
dat zijn best veel connected WiFi devices voor 1 access point. Ik weet niet wat voor AP het is en op welke WiFi banden alles connectie legt, maar ik denk dat mogelijk de WiFi eerder het probleem is. Dus, wat kan die, en wat kunnen al die clients. En kan je het gedrag misschien relateren aan alleen bepaalde clients. Misschien gaat je dat wat meer vertellen wat er mis is. Ik zou niet gelijk de router aanwijzen als schuldige. je zal wat meer moeten troubleshooten.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  woensdag 28 oktober 2020 @ 11:49:15 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195901662
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 01:29 schreef Feestkabouter het volgende:
De totale hoeveelheid data die vanaf het internet binnenkomt valt best mee, dat is niet de beperkende factor.
Waar komen die streams en muziek dan vandaan?

Wat voor internetverbinding heb je en hoe oud is de Experiabox?
So we just called him Fred
pi_195902653
Je hebt er een klein bedrijf aan wifi apparaten en dergelijke op aangesloten, daar is het allemaal niet voor bedoeld naar mijn mening.
  † In Memoriam † vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:25:58 #6
21636 Feestkabouter
pi_195941858
Dank voor jullie reacties. Heeft me wel aan het denken gezet.
Ik was afgelopen dagen even met een andere prioriteit bezig, vandaar dat het even duurde voordat ik even rustig kon reageren.

quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:50 schreef wootahH het volgende:
Doet je wifi netwerk het slecht of hebben ook bekabeld aangesloten apparaten last. 1 wifi punt is sowiezo weinig als je in een huis woont. Ik heb er een op elke verdieping.

Je AP heeft hopelijk wel ook 5ghz wifi?
Ik woon maar klein (maisonette, 2 verdiepingen dus) en onder de trap echt precies centraal in mijn woning staat het access point, dus de wifi-verbinding is overal echt prima qua signaal-sterkte.

5ghz heb ik uitgeschakeld, ik heb eerder ervaren dat ik niet zo blij ben met het overschakelen tussen 5ghz en 2,4ghz bij sommige apparaten als je door het huis beweegt.

alleen de NAS is bedraad aangesloten, de rest draadloos.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 09:53 schreef HMS het volgende:
dat zijn best veel connected WiFi devices voor 1 access point. Ik weet niet wat voor AP het is en op welke WiFi banden alles connectie legt, maar ik denk dat mogelijk de WiFi eerder het probleem is. Dus, wat kan die, en wat kunnen al die clients. En kan je het gedrag misschien relateren aan alleen bepaalde clients. Misschien gaat je dat wat meer vertellen wat er mis is. Ik zou niet gelijk de router aanwijzen als schuldige. je zal wat meer moeten troubleshooten.
ik heb zo'n Ubiquity schijf (nog geen 2 jaar oud, was toen het actuele model, is dus niet het oudste type, weet niet of er inmiddels weer een nieuwe generatie is gekomen). Volgens mij moeten er 128 verbindingen mogelijk zijn. En zoals gezegd: de meeste daarvan verbruiken amper data (schakelaars en Google Mini's, printer, thermostaat).

quote:
7s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 11:49 schreef Fred het volgende:

[..]

Waar komen die streams en muziek dan vandaan?

Wat voor internetverbinding heb je en hoe oud is de Experiabox?
ik heb volgens de router 10 up en 57 down. daar moeten best een paar NPO streams en Netflix en Spotify doorheen kunnen.
De Exp.Box is al wel wat jaartjes oud, ik denk 4.
Het rare is: ook de speedtest levert soms echt dramatische resultaten op. En net ook weer dat er geen enkele pagina kan worden geladen op mijn laptop.
  † In Memoriam † vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:29:58 #7
21636 Feestkabouter
pi_195941941
Het rotte is: als ik de router OF het wifi access point reset is het allemaal weer opgelost. daarmee is dus moeilijk te pinpointen waar het probleem zit.

de computers lijken allemaal rommelvrij te zijn (behalve mijn eigen rommel dan).
ik zal eens gaan testen wat er gebeurt als ik een dag lang 10 apparaten minder verbonden heb (wat schakelaars, paar Google Mini's, printer, klokthermostaat).

en eens kijken of ik kan monitoren in de Ubiquity software hoeveel verbruik er per laptop of ander apparaat is.
  † In Memoriam † vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:33:06 #8
21636 Feestkabouter
pi_195941986
speedtest van google geeft nu 36 down en 8 up (maar wel ook de rest verbonden, niet echt iets lopend, geen streams). ruim zat.
op slechte momenten komt het onder de 5 down en 1 up.
pi_195942095
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:29 schreef Feestkabouter het volgende:
Het rotte is: als ik de router OF het wifi access point reset is het allemaal weer opgelost. daarmee is dus moeilijk te pinpointen waar het probleem zit.

Dat is op zich niet onlogisch, alle apparaten verliezen dan hun wifi verbinding dus het zal even weer prima lopen.

Ik denk ook dat die expediabox helemaal niet opgewassen is tegen zo'n enorm draadloos netwerk. Ik zou zelf een wat stevigere router gebruiken met grotere / meer antennes en misschien hoger vermogen, en evt een of meer repeaters. Bedenk je wel dat heel veel van die apparaten ook als ze niet actief gebruikt worden, toch data gebruiken, meer dan je denkt misschien. Die google en amazon zooi loopt bijna constant allemaal data naar "huis" te sturen, en mobiele telefoons met allemaal apps erop helemaal.
pi_195942804
128 devices is de max. Zou niet meer dan 25 devices per radio doen.

5ghz heeft minder bereik dan 2.4. Dat hij dan soms overschakelt kan goed zijn als je 5ghz bereik niet goed genoeg is. Ik zou nog zo'n ubiqity schijf op de 2e verdieping zetten en 5ghz enablen. Enkel op 2.4 ghz draaien is echt niet meer van deze tijd.

Zelf heb ik 2 verschillende ssids een voor 2.4 en een voor 5ghz. Dan heb je ook geen kans dat je device tussen 2.4 en 5ghz switcht


Heb zelf ook de exp v8 en nooit ergens last van.
:]
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:58:04 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195944434
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:40 schreef Farenji het volgende:
Ik denk ook dat die expediabox helemaal niet opgewassen is tegen zo'n enorm draadloos netwerk.
Hij gebruikt de wifi op zijn experiabox niet. De Experiabox is alleen bezig met de afhandeling van DNS en routeren en NAT.
So we just called him Fred
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:58:41 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195944453
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:29 schreef Feestkabouter het volgende:
Het rotte is: als ik de router OF het wifi access point reset is het allemaal weer opgelost. daarmee is dus moeilijk te pinpointen waar het probleem zit.
Wat voor accesspoint heb je?
So we just called him Fred
  † In Memoriam † donderdag 5 november 2020 @ 12:51:28 #13
21636 Feestkabouter
pi_196070610
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 13:58 schreef Fred het volgende:

[..]

Wat voor accesspoint heb je?
schreef ik al:
ik heb zo'n Ubiquity schijf (nog geen 2 jaar oud, was toen het actuele model, is dus niet het oudste type, weet niet of er inmiddels weer een nieuwe generatie is gekomen).
  † In Memoriam † donderdag 5 november 2020 @ 13:09:41 #14
21636 Feestkabouter
pi_196070984
ik zat er al langer over te denken om te switchen naar Ziggo, ik heb dat nu gedaan (dat was overigens al in gang gezet toen ik dit topic startte).

ben nog aan het experimenteren, ik loop sowieso tegen een nieuw probleempje aan, maar ik heb al een idee hoe ik dat hopelijk kan oplossen.
en ik probeer (nu ik nog een paar dagen de beschikking heb over beide verbindingen) nog te onderzoeken/testen of de problemen uit de OP door de router of door het WiFi-access point kwamen.

later meer.
  donderdag 5 november 2020 @ 17:06:38 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196075789
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 12:51 schreef Feestkabouter het volgende:
schreef ik al:
ik heb zo'n Ubiquity schijf (nog geen 2 jaar oud, was toen het actuele model, is dus niet het oudste type, weet niet of er inmiddels weer een nieuwe generatie is gekomen).
Ubiqity maakt meerdere schijven die qua uiterlijk sterk op elkaar lijken. Maar die zou idd het aantal clients wel aankunnen.

Wat nog wel kan is de mogelijkheid dat je tegen de grenzen van 802.11n op 2,4GHz aanloopt als je meerdere apparaten tegelijk gebruikt.
Zitten er toevallig ook oudere 802.11b/g apparaten op je netwerk? die kunnen je snelheid ook aanzienlijk omlaag trekken.
So we just called him Fred
  donderdag 5 november 2020 @ 17:33:04 #16
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_196076305
Bel KPN en vraag om een nieuwe Experiabox. Inmiddels zitten ze al op V12.

90% kans dat dit je problemen oplost zonder al te veel moeite.
  † In Memoriam † vrijdag 6 november 2020 @ 01:14:43 #17
21636 Feestkabouter
pi_196088432
quote:
7s.gif Op donderdag 5 november 2020 17:06 schreef Fred het volgende:

[..]

Zitten er toevallig ook oudere 802.11b/g apparaten op je netwerk? die kunnen je snelheid ook aanzienlijk omlaag trekken.
Dat is inderdaad een heel sterk punt, had ik niet bij stilgestaan!
Inmiddels heb ik het netwerk ingericht zoals ik het in gedachten had, en het lijkt ook perfect te werken!

Het punt van de oudere/langzamere apparaten (voor zover dat daadwerkelijk van toepassing is) is hiermee ook getackeld. ik zou me goed kunnen voorstellen dat de goedkope Chinese WiFi-schakelaars misschien van die omlaag trekkende dingen zijn.

Ik heb nu de nieuwe Gigabit router van Ziggo (192.168.178.xxx) met 2.4GHz en 5GHz actief (dezelfde naam, dus de Google Mini's, Chromecasts, de tv en de laptops kunnen zelf kiezen welke van de 2 beter is, afhankelijk van hun locaties).
Ik heb toch een hele doos met van die oude meuk staan, dus vervolgens heb ik daarachter weer een volgende router via de WAN-poort aangesloten (192.168.2.xxx) met alleen 2.4GHz actief, puur voor de WiFi-schakelaars. En die schakelaars zijn met deze constructie gewoon weer op alle gewenste manieren aan te sturen.

Het nieuwe probleem dat zich eerder vandaag voordeed als ik alles via de Ziggo-router had verbonden, was dat enkele van die WiFi-schakelaars als ze aan stonden random even uit en meteen weer aan schakelden. Daar klagen op internet veel meer mensen over, een duidelijke verklaring of oplossing kwam ik niet tegen, maar de huidige inrichting werkt helemaal vlekkeloos.

Ik helemaal blij nu!!
En dank voor jullie input allemaal, want het heeft wel mijn kijk op wat er (mogelijk) speelde verhelderd en sowieso mijn inzicht in deze materie weer wat vergroot! ^O^
  † In Memoriam † vrijdag 6 november 2020 @ 01:17:12 #18
21636 Feestkabouter
pi_196088471
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2020 17:33 schreef denattedweil het volgende:
Bel KPN en vraag om een nieuwe Experiabox. Inmiddels zitten ze al op V12.

90% kans dat dit je problemen oplost zonder al te veel moeite.
Dit was op zich ook een zeer goede tip!
Niet meer van toepassing omdat komend weekend mijn abonnement bij Telfort afloopt.
Maar wel iets om voor de toekomst in gedachten te houden.
  vrijdag 6 november 2020 @ 11:45:42 #19
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_196094220
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 01:17 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

Dit was op zich ook een zeer goede tip!
Niet meer van toepassing omdat komend weekend mijn abonnement bij Telfort afloopt.
Maar wel iets om voor de toekomst in gedachten te houden.
Zeker, altijd opletten wat je krijg. Ik heb het helaas al te vaak meegemaakt dat er oude zooi wordt afgestuurd. Of je met de nieuwe zooi blij moet zijn is het 2e, maar ik zou, zeker bij een nieuw abonnement, toch wel de meest recente hardware willen ontvangen en geen spul wat al 5 jaar op de plank ligt.

Gister toevallig bezig geweest bij een vriend. Hij kreeg zijn Ziggo wifi boosters niet werkend. Nou ben ik zelf totaal geen fan van wat voor boosters dan ook, maargoed. Ik dacht even simpel booster "1" met een utp aan de router te hangen en vervolgens moet de andere adapter zijn verbinding krijgen via het stroomnet. Nou, vergeet het maar.. na 1,5 uur proberen/testen heb ik het opgegeven. Optie 2 was te koppelen middels WPS. Ook dit werkte niet. Zelf als de adapter twee meter van de router is ingeplugd, kan ik middels WPS geen handshake maken.

Wellicht een kleine fout van mij, ik ben/was namelijk bekend met de tp-link of andere powerline adapters, welke er identiek uit zien. Het zou niet uit moeten maken of je adapter 1 of 2 koppelt aan de router. Bij de wifi boosters blijk je een adapter A en adapter B te hebben waarvan A met utp aan de router moet hangen.

Wat heeft Ziggo nou gedaan.. twee keer een adapter B opgestuurd waardoor het vermoedelijk dus niet werkt. :N
pi_196097327
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:25 schreef Feestkabouter het volgende:

ik heb zo'n Ubiquity schijf (nog geen 2 jaar oud, was toen het actuele model, is dus niet het oudste type, weet niet of er inmiddels weer een nieuwe generatie is gekomen). Volgens mij moeten er 128 verbindingen mogelijk zijn. En zoals gezegd: de meeste daarvan verbruiken amper data (schakelaars en Google Mini's, printer, thermostaat).

Als jouw apparaten wel heel veel verbindingen genereren kan het wel zijn dat je een denial of silence uit aan het voeren bent op je eigen netwerk. De vraag is dan niet zozeer of er sprake is van een probleem met je snelheid, maar dat er niet genoeg stilte in je draadloze netwerk is om werkelijk een dataverbinding fatsoenlijk en snel te kunnen faciliteren.

Hoe werken je wifi schakelaars, doen die een remote api benaderen, of benader jij een lokale api op je schakelaar?
  † In Memoriam † zaterdag 7 november 2020 @ 12:14:34 #21
21636 Feestkabouter
pi_196114017
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 11:45 schreef denattedweil het volgende:

Wat heeft Ziggo nou gedaan.. twee keer een adapter B opgestuurd waardoor het vermoedelijk dus niet werkt. :N
zo lekker dom dat soort acties.
hoe moeilijk kan zulk inpakwerk zijn?!?!
  † In Memoriam † zaterdag 7 november 2020 @ 12:30:46 #22
21636 Feestkabouter
pi_196114244
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2020 14:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als jouw apparaten wel heel veel verbindingen genereren kan het wel zijn dat je een denial of silence uit aan het voeren bent op je eigen netwerk. De vraag is dan niet zozeer of er sprake is van een probleem met je snelheid, maar dat er niet genoeg stilte in je draadloze netwerk is om werkelijk een dataverbinding fatsoenlijk en snel te kunnen faciliteren.

Hoe werken je wifi schakelaars, doen die een remote api benaderen, of benader jij een lokale api op je schakelaar?
Ik neem aan dat je Denial of Service bedoelt?
Nu je het zegt: ik heb eerder in de log op de Experia Box wel eens een enkele keer iets in die richting zien staan (SYN Flood).
Ik had al het vermoeden dat dat geen aanval was maar meer een gevolg van de drukte op mijn netwerk.

Of bedoel je letterlijk een denial of silence? Daar kan ik niks over vinden.

Het zijn goedkope Chinese schakelaars die ik instel met de SmartLife-app, ik heb niet lokaal een service draaien voor de bediening van dat spul, dat zal ergens op een server van SmartLife of zo gebeuren denk ik.
pi_196114710
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 12:30 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je Denial of Service bedoelt?
Nu je het zegt: ik heb eerder in de log op de Experia Box wel eens een enkele keer iets in die richting zien staan (SYN Flood).
Ik had al het vermoeden dat dat geen aanval was maar meer een gevolg van de drukte op mijn netwerk.

Of bedoel je letterlijk een denial of silence? Daar kan ik niks over vinden.

Het zijn goedkope Chinese schakelaars die ik instel met de SmartLife-app, ik heb niet lokaal een service draaien voor de bediening van dat spul, dat zal ergens op een server van SmartLife of zo gebeuren denk ik.
Ik bedoel letterlijk denial of silence. Het is effectief hetzelfde als een denial of service. Een wifi netwerk heeft een aantal technieken die in hele oude netwerken ook zaten, zoals dat het stil moet zijn voordat een apparaat kan gaan zenden. Dit klinkt triviaal, maar was dit niet zo dan zouden apparaten door elkaar zenden en dat handled een wifi netwerk niet super goed ;-)

Als jouw schakelaars extreem vaak verbinden met een remote server voor hun status, dan zou het kunnen zijn dat ze zoveel korte contactmomenten hebben waardoor andere apparaten constant zitten te wachten op een klein timeslot. Dit zou ook de lagere verbindingssnelheid verklaren (er past maar X data in een transmissie).

Dit is ook de reden waarom wifi camera's zonder opslag in zichzelf een slecht idee zijn. Je kan dit doen zonder het wachtwoord van het wifi netwerk te weten en dan doen je ip cams het niet meer :-p
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')