abonnement Unibet Coolblue
pi_196516293
Het doel is de soort in stand houden door voort te planten zoals bij alle levende organismen, de dood is geen doel op zich.
Wat de uiteindelijk functie van dit geheel dan zou moeten zijn is mij een raadsel dus probeer ik er maar wat van te maken.
pi_196572872
Je geboorte is in principe een doodvonnis.
Ik weet niet wat het doel is. Ik denk dat dat voorbij ons bewustzijn gaat, dus ik kan en wil me er ook niet druk over maken. Maar wel genieten nu ik er toch ben.
pi_196573026
Gewoon niet teveel bij stilstaan, dood gaan we allemaal *O*

metal up your ass
pi_196574819
Laten we eerst kijken naar de definitie van het woord ‘doel’.

1) iets dat je probeert te realiseren
Voorbeelden: `Ik stel me ten doel volgend jaar mijn examen te halen.`,
`je doel bereiken`,
`reisdoel`
zijn doel voorbijschieten (niet kunnen realiseren wat je wilt, doordat je overdrijft) `Die maatregel schiet zijn doel voorbij: de situatie verandert niet.`
https://www.woorden.org/woord/doel

Tenzij je suicidal bent, is dood gaan niet iets wat je probeert te realiseren. Sterker nog, dood gaan is geen keuze, aangezien je het niet kan voorkomen. Iedereen gaat een keer dood.

Nadenken wat het doel van ons leven is, is als je er over nadenkt ook best vreemd. Aangezien we niet ons eigen leven gecreëerd hebben, kunnen we ook niet zeggen wat hey doel was dat we gecreëerd zijn. Maar leven is ontstaan door een chemische reactie. Atomen die een beetje funky deden. En atomen kunnen geen doelen stellen, omdat ze niet kunnen denken.

Daarnaast is het idee van een doel dat je iets wilt bereiken. En dat iets bereiken is het eindstation van het doel zelf. Leven komt en gaat totdat er geen leven meer is. Op geen enkele planeet meer. Tja, dan ben eigenlijk gewoon weer op het begin. De situatie voordat leven bestond. Dus he hebt een doel, bereikt dat doel, maar uiteindelijk kom je weer uit op het begin.

En dan heb je mensen die geloven in een schepper die ons gecreëerd heeft. Maar waarom zou die schepper leven een doel geven. Uiteindelijk zal het heelal compleet levenloos zijn. Het scheppen van leven kan wel een doel zijn. Dus dat de schepper de atomen funky laat doen, zodat er leven ontstaat. Maar dat is iets waar wij, als onderdeel van de levende wezens, niks van merken.

Dus ehm, ik geloof niet dat de dood ons doel is. Of dat het leven een doel heeft.
ROBODEMONS..................|:(
pi_196697091
Het doel van het leven is er 'zijn'.
  zaterdag 12 december 2020 @ 22:21:27 #56
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196697320
Het doel van het leven is liefde.
pi_196697637
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:
Het doel van het leven is liefde.
eens
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_196709296
"Het gaat er niet om, wat je bent, of wat je doet, het gaat erom, wat je vóelt. Het bezit van gevoel maakt je schatrijk. Om het te verwerven kun je niet studeren. Je behoeft er niets voor te doen. Je moet alleen maar denken, dénken en dan komt het in je. Door te denken ontwaakt je geest. Hier op aarde is kennis alleen van belang. Maar nu weet ik, dat uitsluitend het gevoel de hemelen, de ruimte voor ons opent."
pi_196709491
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:
Het doel van het leven is liefde.
Veel mensen hebben liefde gevonden maar dat stilt de/hun vraag (Wat is het doel van het leven?) niet. Liefde is misschien een belangrijke onderdeel van het doel, waar anderen misschien ook denken aan: geluk, vreugde, het dienen van anderen, verlichting, ...
  zondag 13 december 2020 @ 17:09:12 #60
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196709597
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 17:04 schreef EenheidV het volgende:

[..]

Veel mensen hebben liefde gevonden maar dat stilt de/hun vraag (Wat is het doel van het leven?) niet. Liefde is misschien een belangrijke onderdeel van het doel, waar anderen misschien ook denken aan: geluk, vreugde, het dienen van anderen, verlichting, ...
Het is niet alleen de liefde die je vindt in een partner. Liefde is overal, liefhebben of geliefd willen zijn.
pi_196721731
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 17:09 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Het is niet alleen de liefde die je vindt in een partner. Liefde is overal, liefhebben of geliefd willen zijn.
Even offtopic, maar ik ben nu wel nieuwsgierig waar deze emotie vandaan komt. Hoe het heeft ontwikkeld. Kennen dieren ook deze emotie.
ROBODEMONS..................|:(
  maandag 14 december 2020 @ 12:49:52 #62
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196722659
quote:
11s.gif Op maandag 14 december 2020 12:13 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Even offtopic, maar ik ben nu wel nieuwsgierig waar deze emotie vandaan komt. Hoe het heeft ontwikkeld. Kennen dieren ook deze emotie.
Het lijkt me niet.
pi_196727318
quote:
11s.gif Op maandag 14 december 2020 12:13 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Even offtopic, maar ik ben nu wel nieuwsgierig waar deze emotie vandaan komt. Hoe het heeft ontwikkeld. Kennen dieren ook deze emotie.
Uiteraard kunnen dieren liefhebben, ik zie niet in hoe ze anders jongeren kunnen krijgen.
  maandag 14 december 2020 @ 20:08:59 #64
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196734270
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 15:44 schreef Buoyancy het volgende:

[..]

Uiteraard kunnen dieren liefhebben, ik zie niet in hoe ze anders jongeren kunnen krijgen.
Voortplanten om te overleven.
pi_196735869
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2020 17:09 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Het is niet alleen de liefde die je vindt in een partner. Liefde is overal, liefhebben of geliefd willen zijn.
Maar dat doet niets af aan wat ik typte. Degenen die dat ervaren/geven/ontvangen zitten nog steeds met die vraag, derhalve kan dat niet het doel zijn.

quote:
11s.gif Op maandag 14 december 2020 12:13 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Even offtopic, maar ik ben nu wel nieuwsgierig waar deze emotie vandaan komt. Hoe het heeft ontwikkeld. Kennen dieren ook deze emotie.
Als je beseft dat we, niet alleen mensen, maar letterlijk alles, het heelal, ooit eens 1 was, een singulariteit, wat daarna uit elkaar knalde, is liefde denk ik ontstaan uit die band/cohesie die eens was, wat nog steeds een onderliggende "kracht" is. We zijn misschien wel "gescheiden" door ruimte/tijd, maar ergens toch met elkaar verbonden. Liefde is een bindende/aantrekkende kracht daarin. We voelen/ervaren daardoor die 'eenheid' weer?? Ik verwoord het misschien verkeerd, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2020 12:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Het lijkt me niet.
Je denkt echt dat dieren niet kunnen liefhebben en geliefd willen worden? Denk dat de meeste mensen, iig alle dierenliefhebbers, het daar grondig oneens met je zullen zijn en het tegendeel weten.
  maandag 14 december 2020 @ 22:02:58 #66
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196736867
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 15:44 schreef Buoyancy het volgende:

[..]

Uiteraard kunnen dieren liefhebben, ik zie niet in hoe ze anders jongeren kunnen krijgen.
Krijgen is nog niet zo'n probleem. Bij het grootbrengen komt die emotionele binding met partner en jongen wel van pas.
pi_196736957
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:53 schreef ZarB het volgende:
Er is geen doel. Je wordt geboren en je gaat dood en die tussenliggende tijd moet je maar zien op te vullen.
Dit inderdaad
Hallo
  donderdag 17 december 2020 @ 14:04:57 #68
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196784120
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 22:02 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Krijgen is nog niet zo'n probleem. Bij het grootbrengen komt die emotionele binding met partner en jongen wel van pas.
Het is wel wat anders dan bij mensen. Een leeuwin zal haar welpen met al haar kracht verdedigen tegen een vreemd mannetje, maar zodra hij al haar jongen heeft gedood is ze direct bereid tot paren met de moordenaar.
  donderdag 17 december 2020 @ 14:06:04 #69
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196784146
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 december 2020 22:21 schreef Boca_Raton het volgende:
Het doel van het leven is liefde.
Een mooie invulling maar "het doel" ?

Verklaar...
pi_196784660
Ik kan me niets bij voorstellen als het doel Liefde is.
Je bent gemaakt en op aarde gezet met het doel om lief te hebben?
Dan hebben veel mensen dat doel al bereikt. En dan?
  donderdag 17 december 2020 @ 14:47:58 #71
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196785085
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 14:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is wel wat anders dan bij mensen. Een leeuwin zal haar welpen met al haar kracht verdedigen tegen een vreemd mannetje, maar zodra hij al haar jongen heeft gedood is ze direct bereid tot paren met de moordenaar.
Klopt. Voor een mens is dat wrang om te zien (al dan niet op Discovery Channel).
pi_196785335
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:29 schreef LanaMyst het volgende:
Het doel is de soort in stand houden door voort te planten zoals bij alle levende organismen, de dood is geen doel op zich.
Wat de uiteindelijk functie van dit geheel dan zou moeten zijn is mij een raadsel dus probeer ik er maar wat van te maken.
In de dood zit vermoedelijk hetzelfde doel: jouw dood geeft immers ruimte voor de voortang van de reproduct*.

*Reproduct is een nieuw woord dat omschrijft: het product voortgekomen uiit de reproductie.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 17 december 2020 @ 16:10:57 #73
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196786898
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 14:26 schreef Amee het volgende:
Ik kan me niets bij voorstellen als het doel Liefde is.
Je bent gemaakt en op aarde gezet met het doel om lief te hebben?
Dan hebben veel mensen dat doel al bereikt. En dan?
Het is ook romantisch gewauwel.

Wel fijn gewauwel overigens, "de liefde" is (voor mij) een van de mooiste dingen op deze aarde.

Liefde en verwondering, twee kostbare schatten. O+
pi_196787094
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 16:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is ook romantisch gewauwel.

Wel fijn gewauwel overigens, "de liefde" is (voor mij) een van de mooiste dingen op deze aarde.

Liefde en verwondering, twee kostbare schatten. O+
Verwondering?
De dingen waar ik me over verwonder zijn meestal niet echt positief :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2020 16:21:01 ]
pi_196787129
Liefde is wel één van de belangrijkste doelen die ik me kan voorstellen. Ik vind ook dat we niet hoeven te denken aan slechts 1 duidelijk doel, er kunnen best meerdere doelen zijn.
  donderdag 17 december 2020 @ 16:28:08 #76
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196787257
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 16:20 schreef Amee het volgende:

[..]

Verwondering?
De dingen waar ik me over verwonder zijn meestal niet echt positief :P
Jammer voor jou. Kwestie van perceptie? Ik zie en ervaar ook heel veel mooie dingen.
pi_196787279
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 16:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jammer voor jou. Kwestie van perceptie? Ik zie en ervaar ook heel veel mooie dingen.
Ik zie ook veel mooie dingen en geniet er ook van, hoor. Maar het gevoel van verwondering heb ik niet. Misschien wanneer mijn eerste kind komt :D
  donderdag 17 december 2020 @ 16:34:20 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196787351
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 16:29 schreef Amee het volgende:

[..]

Ik zie ook veel mooie dingen en geniet er ook van, hoor. Maar het gevoel van verwondering heb ik niet. Misschien wanneer mijn eerste kind komt :D
dan heb je daar geen tijd meer voor... :P

(is er iets onderweg? :D )
pi_196787773
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 16:29 schreef Amee het volgende:

[..]

Ik zie ook veel mooie dingen en geniet er ook van, hoor. Maar het gevoel van verwondering heb ik niet. Misschien wanneer mijn eerste kind komt :D
Verwondering heb ik alleen bij natuurfenomenen. Of eigenlijk het bestaan op zich. De diepte induiken met vragen. Aan de oppervlakte is er bij mij ook vrij weinig verwondering.
pi_196787877
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 16:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

dan heb je daar geen tijd meer voor... :P

(is er iets onderweg? :D )
Ze zoekt nog een donor
pi_196788068
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 16:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

dan heb je daar geen tijd meer voor... :P

(is er iets onderweg? :D )
Dan maak ik er tijd voor :P

quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 16:52 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Verwondering heb ik alleen bij natuurfenomenen. Of eigenlijk het bestaan op zich. De diepte induiken met vragen. Aan de oppervlakte is er bij mij ook vrij weinig verwondering.
Vroeger verwonderde ik me nog wel over hoe dingen in de natuur werken. Dan ging ik ook echt opzoek naar antwoorden. Maar tegenwoordig verwondert mij bijna niets meer.
  donderdag 17 december 2020 @ 17:48:17 #82
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196788867
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 17:07 schreef Amee het volgende:
Maar tegenwoordig verwondert mij bijna niets meer.
Dat klinkt een beetje als "afgestompt".
pi_196788986
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 17:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat klinkt een beetje als "afgestompt".
Misschien, in zekere zin. Ik zag zoveel wat me verwonderde toen ik klein was en nu ik kennis heb van de werking van de meeste dingen, vind ik het als vanzelfsprekend.

Heel erg soms, als ik iets nieuws hoor (ook echt iets nieuws) over een ontdekking van de NASA of hoe een zeldzame vis functioneert, dan denk ik: Waw, hoezo zou dat niet gecreëerd zijn maar toeval? En dan is die verwondering er wel, over zoveel pienterheid.
  donderdag 17 december 2020 @ 19:14:38 #84
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_196790339
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 17:54 schreef Amee het volgende:

[..]

Misschien, in zekere zin. Ik zag zoveel wat me verwonderde toen ik klein was en nu ik kennis heb van de werking van de meeste dingen, vind ik het als vanzelfsprekend.

Heel erg soms, als ik iets nieuws hoor (ook echt iets nieuws) over een ontdekking van de NASA of hoe een zeldzame vis functioneert, dan denk ik: Waw, hoezo zou dat niet gecreëerd zijn maar toeval? En dan is die verwondering er wel, over zoveel pienterheid.
Kijk het is er nog wel maar je hebt het weggestopt. Terug naar je kind zijn.
pi_196895651
Ik ben blij dat er mensen zijn die hier over nadenken. We komen er toch pas achter, als het zo ver is. Maar ik vind het bizar dat iedereen altijd maar zo nuchter kan denken: ‘ja dus, we gaan allemaal dood.’ Wel de makkelijkste gedachte.

Als je kijkt, het heelal is oneindig? De wereld zelf stelt eigenlijk niks voor. Laat staat wat wij waard zijn. We zijn niet eens de helft van de helft van een zandkorrel ‘waard’. Waarom zijn we hier😅
En toch, door die gekke hersenen, vinden we ons leven zó belangrijk. Ik zelf ook, maar hoe raar zijn mensen. Niemand begrijpt wat we hier doen, maar toch hebben we de drang om voort te planten. Te doen wat ons wordt gevraagd, alles is zo ‘normaal’.
Ik weet ook niet hoe ik het anders zou kunnen doen, ik ben er nu toch en ik geniet er maar van. Maar het is zo’n vaag idee dat iedereen hun leven zo serieus neemt vol emoties... terwijl we eigenlijk precies niks voorstellen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')