abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_195872608
De laatste jaren heb ik door diversen oorzaken (oa faillissement, en overnames) van baan moeten switchen.
Daarnaast zijn er ook al contracten niet verlengd geworden omdat ik de werkzaamheden niet onder de knie kreeg.

In beide gevallen vroeg ik aan de werkgever of er voor de toekomst verbeterpunten waren ten aanzien van mijn functioneren.
Hierbij krijg ik vaak te horen dat ik teveel fouten maakte in mijn werk in vergelijking met collega’s.

Van mezelf weet ik dat ik qua aanleren van een nieuwe baan ‘een diesel’ ben. Heb even nodig om mijn draai te vinden en mijn werk goed te doen.
Toch maak ik desondanks relatief meer fouten dan collega’s.
Het zijn vaak net de puntjes op de I (of de finishing touch) die net niet kloppen.
Het gekke is: ik weet hoe het moet, maar het lijkt soms of ik er overheen kijk.
Soms krijg ik de indruk dat er als het ware een filter zit tussen het gene wat er staat, en wat mijn brein ziet cq opslaat.

Als ik naar mijn prive situatie kijk is het juist compleet omgekeerd.
Daar wil ik altijd het naadje van de kous weten.
Als ik bv op vakantie ga, wil ik van A tot Z weten hoe ik er naartoe rij, waar ik wat kan zien etc.

Zelf krijg ik het idee dat ik redelijk snel afgeleid ben, en me daarom niet goed kan concentreren.
Mede daarom heb ik deze pillen gekocht, waar bij ik wel wat vooruitgang merk qua concentratie
https://www.hollandandbar(...)0016267?skuid=016267

Toch zijn er wellicht betere middelen of methodes om te concenteren (op de werkvloer).
Wie kent wellicht wat tips/trucs en of middelen
Net efkes anges
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:34:44 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195872943
Ik heb hier een interessant boek over beluisterd. ‘Focus aan/uit’ van Mark Tigchelaar.

Als je googelt op ‘concentreer je even op dit stuk en leer hoe je gefocust blijft’, kom je uit bij een krantenartikel erover.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:39:17 #3
7380 Treinhomo
Bring me Edelweiss
pi_195873077
Many cultural critics believe that
humanity's last truly creative act was
Michael Hutchinson's 1997 wank hanging
which took even the artist himself by surprise.
pi_195874138
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb hier een interessant boek over beluisterd. ‘Focus aan/uit’ van Mark Tigchelaar.

Als je googelt op ‘concentreer je even op dit stuk en leer hoe je gefocust blijft’, kom je uit bij een krantenartikel erover.
Helaas is dat artikel op site van de Volkskrant afgeschermd
Net efkes anges
  maandag 26 oktober 2020 @ 22:07:18 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195874882
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 21:28 schreef Sjoerd102 het volgende:

[..]

Helaas is dat artikel op site van de Volkskrant afgeschermd
Oh, jammer.

Wat mij erin triggerde is dat hij (en anderen) ervan uitgaat dat je geest beziggehouden wil worden. Je wordt afgeleid (gaat met je aandacht naar iets anders) als datgene wat je doet je te weinig prikkels biedt. Dan ben je bijv. geneigd om even op je telefoon te kijken of je nog mail hebt, etc. Dus je moet eigenlijk zorgen voor voldoende prikkels. Muziek aanzetten bij wat je aan het doen bent is een optie.

In het boek gaat hij er natuurlijk een stuk dieper op in.
The love you take is equal to the love you make.
pi_195874966
Telefoon weg.
Minder computer gebruiken
Minder snelle TV programma's kijken
Stoppen met eindeloos scrollen op (social) online media

Wel:
Contact maken met mensen
Boeken of lange teksten lezen

Ik geloof echt dat wij massaal een onnatuurlijk en ongezond leven leiden. Teveel zitten. Continu input van telefoon en andere elektronica. Alles is kort en flitsend. Korte video's, korte teksten. Alles met een klik bereikbaar. Teveel koolhydraten en toegevoegde meuk. Te weinig bewegen.

Geen wonder dat vrijwel iedereen in deze tijd ADD heeft. Of angststoornissen. Of stress. Of burn-outs. Ik ben een jonge 30-er en vrijwel iedereen in mijn omgeving loopt bij een psycholoog of heeft dat gedaan of overweegt het. We zijn collectief gestoord aan het worden.

Dus dan is de oplossing mijn inziens ook simpel. Terug naar de basis. En je brein weer trainen om de concentratie vast te houden.
pi_195876734
Ik kreeg in de kantoortuin voor mijn gevoel niks gedaan. Op ieder moment van de dag kwam er wel een collega om hulp vragen (onderdeel van mijn werk) en alles lijkt spoed te hebben.Nu ik thuiswerk is mijn focus fantastisch.

Werken met een To Do lijst in 3 delen werkt voor mij (vandaag, deze week, ooit). Voor mij werkt klassieke muziek ook heel goed. Deze bijvoorbeeld: Focus, focus, focus, makkelijker gezegd dan gedaan, maar niet met deze playlist! Meer weten wat klassieke muziek voor jou kan doen? Check www.jouwentree.nl/the-classical-effect

Ik heb ook wat verschillende nootropics geprobeerd. Ik geloof dat dat voor sommigen wel werkt, voor mij niet zo geloof ik.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')