FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Rijden voor Uber
osodevomaandag 26 oktober 2020 @ 17:41
Jaren geleden kon je met een normaal B-rijbewijs als Uber chauffeur aan de slag. Was ideaal, want het mes sneed aan twee kanten. De klant had een veel goedkopere taxi en de chauffeur kon zonder poespas aan de slag. Je kon ergens ook nog een zeer goedkope leaseauto krijgen.

Nu is deze dient een paar jaar van de markt helaas maar wanneer keert het mogelijk terug? Ik zou graag als chauffeur aan de slag willen zonder daarbij allerlei dure nascholingen te moeten volgen en mij aan te sluiten bij een logge taxicentrale.
investeerdertjemaandag 26 oktober 2020 @ 17:59
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:41 schreef osodevo het volgende:
Jaren geleden kon je met een normaal B-rijbewijs als Uber chauffeur aan de slag. Was ideaal, want het mes sneed aan twee kanten. De klant had een veel goedkopere taxi en de chauffeur kon zonder poespas aan de slag. Je kon ergens ook nog een zeer goedkope leaseauto krijgen.

Nu is deze dient een paar jaar van de markt helaas maar wanneer keert het mogelijk terug? Ik zou graag als chauffeur aan de slag willen zonder daarbij allerlei dure nascholingen te moeten volgen en mij aan te sluiten bij een logge taxicentrale.
Niet, juist omdat ze niet aan wet- en regelgeving voldoen. Daarnaast is de eigen auto Uber variant (of zelfs de leaseauto via hun op jouw kosten) moderne slavernij.
Fermaandag 26 oktober 2020 @ 18:29
Alleen chauffeurs diploma was toch genoeg voor Uber-X.
exelletormaandag 26 oktober 2020 @ 19:57
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Niet, juist omdat ze niet aan wet- en regelgeving voldoen. Daarnaast is de eigen auto Uber variant (of zelfs de leaseauto via hun op jouw kosten) moderne slavernij.
Ik vind zo'n leaseauto geen gek idee. Bezorgers van Uber Eats rijden veelal op zo'n e-bike en mocht ik in hun schoenen staan, zou ik het zeker overwegen.
#ANONIEMmaandag 26 oktober 2020 @ 20:09
Niemand reist meer met een taxi toch?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2020 20:10:07 ]
saparmurat_niyazovmaandag 26 oktober 2020 @ 20:22
Ik zou het niet willen, dit soort constructies van semi-zelfstandigheid. Dat een serieus taxibedrijf enige scholing verlangt van z'n werknemers in plaats van iedere aap met een rijbewijs achter het stuur te accepteren lijkt me overigens ook niet perse een negatief iets...
Fermaandag 26 oktober 2020 @ 20:35
Met een Taxipas kun je een taxi huren/leasen en rijden voor Uber X. Wil je je eigen taxi zal je ook blauwe platen en een boordcomputer moeten aanschaffen.

Wil je in de grote steden over de trambaan, moet je weer apart examen hiervoor moeten doen. Wil je op de standplaats mensen laten instappen, moet je in Amsterdam bij een taxicentrale aangesloten moeten zijn.
tstilemaandag 26 oktober 2020 @ 21:02
Taxi heeft hoge vaste lasten. Verzekering is duur namelijk.

Het werk is vooral 'plakken' zoals ze dat noemen. Dat houdt in ontzettend veel uren in de auto zitten beschikbaar zijn. Dan hou je nog een redelijk loon over. Met 40 uurtjes redt je het niet.

Met uber is het natuurlijk wat minder plakken. Dat is meer rijden. Met alles blijf je even arm.
Sodeknettersmaandag 26 oktober 2020 @ 21:59
Komt nog bij dat de auto waarmee je mensen gaat vervoeren aan een iets zwaardere keuring onderworpen wordt dan een reguliere APK. Mocht je andere optie hebben, dan zou ik die zeker overwegen. In een taxi is bijna geen droog brood meer te verdienen, zeker niet als je ook nog wat waarde hecht aan vrije tijd.
saparmurat_niyazovmaandag 26 oktober 2020 @ 22:07
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 21:59 schreef Sodeknetters het volgende:
Komt nog bij dat de auto waarmee je mensen gaat vervoeren aan een iets zwaardere keuring onderworpen wordt dan een reguliere APK. Mocht je andere optie hebben, dan zou ik die zeker overwegen. In een taxi is bijna geen droog brood meer te verdienen, zeker niet als je ook nog wat waarde hecht aan vrije tijd.
Inderdaad, en ook Uber stelt eisen aan de te gebruiken auto. En ja, dan kun je natuurlijk wel zo'n relatief voordelig leasecontract aangaan, maar daarvan zijn de risico's voor jou en niet voor Uber, Zeker in de situatie van TS kan het hem nog wel eens veel verder de financiele put in helpen als de opbrengsten tegenvallen.
investeerdertjemaandag 26 oktober 2020 @ 22:10
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:57 schreef exelletor het volgende:

[..]

Ik vind zo'n leaseauto geen gek idee. Bezorgers van Uber Eats rijden veelal op zo'n e-bike en mocht ik in hun schoenen staan, zou ik het zeker overwegen.
Je weet dat je voor die leaseauto moest betalen he, als we het over arbeidsmigranten hebben noemen we dit soort constructies met de bijbehorende terugboekingen van loon uitbuiting. Dat is uber.
Sodeknettersmaandag 26 oktober 2020 @ 22:10
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Sodeknetters op 26-10-2020 22:14:50 (Verwijderd, voegt niet zoveel toe bij nader inzien) ]
Fermaandag 26 oktober 2020 @ 22:32
In Amsterdam rijden ze momenteel met Priussen van +11 jaar oud of Honda hybrids. Enige betaalbare, omdat de gemeente Diesels heeft verboden. Andere delen zie ik ex 14% leasers, die goedkoop in aanschaf zijn door een flink aanbod ervan. Zoals Fabia of Megane 14%