abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195869283
quote:
In de straten van Minsk en andere steden in Wit-Rusland zijn duizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen president Loekasjenko, die het land al 26 jaar regeert. De politie kwam in actie en pakte demonstranten op. Militaire voertuigen blokkeren wegen die naar het centrum van Minsk leiden, om mensen die daar willen demonstreren tegen te houden.

Volgens een eerste exitpoll heeft Loekasjenko bij de verkiezingen van vandaag 79,7 procent van de stemmen gekregen. De belangrijkste oppositiekandidaat Svetlana Tichanovskaja zou slechts 6,8 procent van de stemmen hebben behaald. In een voorlopige uitslag van de Centrale Kiescommissie krijgt Loekasjenko zelfs ruim 82 procent van de stemmen toebedeeld.

De hele middag stonden er bij de stembureaus op veel plekken lange rijen, ook nog op het moment dat de stembureaus dichtgingen. Veel mensen hebben dus niet kunnen stemmen. Ook bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag hebben zo'n tweehonderd mensen vergeefs gewacht om hun stem te kunnen uitbrengen.

De hele dag al zijn overal politiemensen en militairen op de been en internet is grotendeels platgelegd. Veel mensen werden opgepakt door anti-terrorisme-eenheden, vaak zonder dat ze te horen kregen waarom. Daarmee lijkt het erop dat leger en politie het regime trouw blijven en dat protesten tegen de verkiezingsuitslag net als voorheen desnoods met geweld onderdrukt zullen worden.
Meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/23(...)ent-loekasjenko.html

In ‘de laatste dictatuur van Europa’ is het momenteel erg onrustig. Eerder vandaag waren daar verkiezingen, maar zoals verwacht zijn die door zittend dictator Luhashenko gemanipuleerd.

In meerdere grote steden in Wit-Rusland zijn momenteel protesten gaande. In hoofdstad Minsk treedt de politie hard op. Uit andere steden komen juist berichten over de-escalatie.

(originele openingspost van trein2000)
pi_195869408
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gaat prima. En ze hoeven het slechts met een paar medewerkers minder te doen.
Ik zeg niet dat het prima is, er is druk op journalisten, er zijn problemen. Maar het is dus echt niet zo dat we afhankelijk zijn van ondergrondse media om onafhankelijke berichtgeving over de stakingen te krijgen. Het zijn eerder de internationale kanalen die afhankelijk zijn van de onafhankelijke Belarussische media, dan omgekeerd. Ik heb talloze keren het logo van, bijvoorbeeld, TUT.BY teruggezien de afgelopen weken in de internationale media.
pi_195869825
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:38 schreef nezalezhnost het volgende:
Het zijn eerder de internationale kanalen die afhankelijk zijn van de onafhankelijke Belarussische media, dan omgekeerd.
Dit is toch logisch? Het Wit-Russische nieuws wordt vooral in Wit-Rusland gemaakt.
pi_195870697
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dit is toch logisch? Het Wit-Russische nieuws wordt vooral in Wit-Rusland gemaakt.
Dat is dus inderdaad logisch, maar onmogelijk in jouw fictie waarin de onafhankelijke Belarussische pers niet meer bestaat.
pi_195870819
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:45 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Dat is dus inderdaad logisch, maar onmogelijk in jouw fictie waarin de onafhankelijke Belarussische pers niet meer bestaat.
Dat heb ik niet gezegd.
pi_195870839
quote:
Strikers in Belarus press for authoritarian leader’s ouster

October 26, 2020 GMT

KYIV, Ukraine (AP) — Factory workers, students and business owners in Belarus on Monday began a strike to demand that authoritarian President Alexander Lukashenko resign after more than two months of continuing mass protests following a disputed election.

Most state-run enterprises continued to operate despite the strike, which was called by opposition leader Sviatlana Tsikhanouskaya. But analysts said it helped mobilize opposition supporters for a new round of confrontation with authorities, which poses a significant challenge for Lukashenko, who has run the country for 26 years and until recently has been able to successfully stifle dissent.

Students in some universities refused to attend lectures and marched in Minsk in protest. Hundreds of small private companies declared Monday a nonworking day, and shops and cafes closed, with their owners and employees forming human chains all over the capital.

Several divisions of large plants in Minsk said they were halting work, and employees of two plants in the western city of Grodno gathered in front of buildings there.

The authorities responded by detaining protesters in the streets and outside factories, threatening workers with jail or being fired if they went on strike, said Alexander Yaroshuk, leader of the Belarusian Congress of Democratic Unions, an association of independent labor unions.

Thousands of retirees also marched in Minsk in their regular Monday protest to demand Lukashenko’s ouster. They chanted for him to “Go away!”

“We don’t see, hear or run well, but we understand perfectly well that Lukashenko lost,” read one of the banners carried by the pensioners.

The unrest was triggered by the results of the Aug. 9 election, which officials reported gave Lukashenko a landslide victory over Tsikhanouskaya. She and her supporters refused to recognize the results, and mass protests have rocked the former Soviet nation of 9.5 million almost daily ever since.

The authorities tried to quell the turmoil by detaining thousands and violently dispersing the crowds, but the protests have continued.

Tsikhanouskaya, who fled to Lithuania for fear of her safety, urged the strike if Lukashenko did not resign, release political prisoners and stop the police crackdown by Monday. She gave the go-ahead for the strike to begin in a statement Sunday night after police in Minsk and other cities once again dispersed demonstrators with stun grenades and tear gas.

Sunday’s rally in Minsk was one of the largest in weeks and drew nearly 200,000 people. Smaller protests also took place in other cities, and the Interior Ministry said it detained over 500 people across Belarus.

“A strike is the next step towards freedom for Belarusians, towards the end of violence and new elections,” Tsikhanousksaya said in a statement Monday. “The main goal is to show that no one will work for the regime.”

Government officials said that all state-run plants, factories and enterprises continued to operate as usual.

In August, the government stemmed a strike at dozens of plants and factories in several cities. Lukashenko, who at one point was booed by workers when he visited a plant, is trying to avoid a repeat through repressions against plant workers, Yaroshuk said.

“People have things to lose, so the majority remains intimidated and continues to work under pressure,” the activist added.

Still, the opposition managed to mobilize its active supporters, said Minsk-based political analyst Valery Karbalevich.

“Even the threat of a strike makes Lukashenko nervous, and growing mass rallies show that the protest is not dying down, and the pressure on the authorities and officials within the country will continue to mount,” he said.
https://apnews.com/articl(...)c8f81d77dea8dfe2e5bc
AP

Ik denk dat het laatste citaat van Karbalevich goed het gedeeltelijke succes van de staking illustreert: het is natuurlijk niet gelukt om een nationale staking uit te roepen, maar door het ultimatum is er een nieuwe impuls aan het protest gegeven, waardoor de autoriteiten ook steeds bezig blijven met een antwoord te zoeken voor de blijvende dreiging. Iets doen was waarschijnlijk beter als niets doen, al is het duidelijk dat Tichanovskaja niet in staat is de economie te controleren.
pi_195870854
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat heb ik niet gezegd.
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Aangezien elke journalist (behalve die van de pro-Loekasjenko kanalen) de cel in kan verdwijnen, kun je er niet meer over spreken dat er nog openlijk onafhankelijke pers is.
? :?
pi_195870883
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:53 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

[..]

? :?
Openlijk onafhankelijk. Kunnen reporters meelopen met een oppositiedemonstratie zonder het risico te lopen om gearresteerd te worden?

Ik heb het niet over journalisten die hun werk wél goed doen, maar over het algehele klimaat.
pi_195871065
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Openlijk onafhankelijk. Kunnen reporters meelopen met een oppositiedemonstratie zonder het risico te lopen om gearresteerd te worden?
Het risico blijft aanwezig, maar vandaag hebben in Minsk ten minste journalisten van TUT.BY, Onliner en Radio Liberty (om enkele voorbeelden te geven) verslag gegeven van de studenten/gepensioneerden demonstratie. De journalisten waren allen herkenbaar als zodanig en over heimelijke opnames kun je echt niet spreken.

quote:
Ik heb het niet over journalisten die hun werk wél goed doen, maar over het algehele klimaat.
Het klimaat is verslechterd, maar er is nog steeds ruimte, zeker in de hoofdstad Minsk, voor open onafhankelijke berichtgeving. De autoriteiten proberen een deel van de journalisten het werk te belemmeren, maar eigenlijk nooit alle journalisten tegelijk. Diengevolge is de capiciteit van de onafhankelijke journalistiek afgenomen, misschien wel met een kwart of meer, maar niet in zijn geheel. Daarbij ligt het aantal journalisten die verslag geven over de politieke situatie hoger als voor de verkiezingen, omdat de onafhankelijke media bijna al hun journalisten nu inzetten voor de politieke verslaggeving i.p.v. voor bijvoorbeeld kunst, literatuur, wetenschap etc. De problemen zijn het grootste in kleinere plaatsen, omdat daar veelal voor de verkiezingen al weinig onafhankelijke journalisten waren, gezien de sterke concentratie van het economische en politieke leven in Minsk.
pi_195871150
Mensenrechtenactivisten spreken vandaag al over 358 aanhoudingen (het officiele aantal ligt hoger, maar dat maakt de politie waarschijnlijk pas morgen bekend). Gisteren werden er volgens de politie 523 mensen aangehouden.
pi_195873228
Vraagje hé, bij veel revoluties spelen voetbalsupporters wel een rol, er zijn ook voorbeelden van voetbalsupporters die voor/tijdens de val van de Soviet-Unie een rol hebben gespeeld. Is dat in Wit-Rusland ook zo?
pi_195874436
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:09 schreef nezalezhnost het volgende:
Het klimaat is verslechterd, maar er is nog steeds ruimte, zeker in de hoofdstad Minsk, voor open onafhankelijke berichtgeving.
Ik denk dat dat erg tegenvalt. En dat journalisten die niet meegaan met het verhaal van Loekasjenko flink moeten oppassen voor arrestaties...
pi_195875839
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 21:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik denk dat dat erg tegenvalt. En dat journalisten die niet meegaan met het verhaal van Loekasjenko flink moeten oppassen voor arrestaties...
Journalisten worden in het algemeen aangehouden omdat ze het harde optreden van de politie, vooral ten tijde van aanhoudingen en het uiteendrijven van mensen, in beeld brengen. Niet omdat ze een verhaal schrijven dat niet welgevallig is.
pi_195875897
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:45 schreef BEFEM het volgende:
Vraagje hé, bij veel revoluties spelen voetbalsupporters wel een rol, er zijn ook voorbeelden van voetbalsupporters die voor/tijdens de val van de Soviet-Unie een rol hebben gespeeld. Is dat in Wit-Rusland ook zo?
Ik heb me hier eigenlijk niet in verdiept. Omdat het een vreedzame revolutie is, denk ik eigenlijk niet dat ze een grotere rol spelen als andere bevolkingsgroepen. Ik kan me voorstellen dat het anders zou zijn als het van beide kanten een geweldadige strijd zou zijn, waarbij er reeds sprake was van een groep hooligans die geweld niet schuwt. Ik denk dat er van die laatste maar weinig zijn en dat geweld grotendeels wordt afgekeurd ongeacht de zijde.
pi_195885866
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 23:01 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Journalisten worden in het algemeen aangehouden omdat ze het harde optreden van de politie, vooral ten tijde van aanhoudingen en het uiteendrijven van mensen, in beeld brengen. Niet omdat ze een verhaal schrijven dat niet welgevallig is.
Ja? 300 journalisten zijn opgepakt omdat ze verslag deden van het harde optreden van de politie? Ik denk dat het klimaat nog slechter is, en niet alleen journalisten die demonstraties verslaan hard aangepakt worden.
pi_195886638
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 15:41 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja? 300 journalisten zijn opgepakt omdat ze verslag deden van het harde optreden van de politie?
Grotendeels wel. Ik wil daarbij even de bron die jij nu aanhaalt citeren:

quote:
In deze maand zijn in Wit-Rusland tot dusver zo'n 85 journalisten opgepakt, stelde RSF woensdag op basis van cijfers van de Wit-Russische vereniging van journalisten. Het merendeel van de journalisten die vooralsnog zijn opgepakt, is vrijgelaten nadat hun papieren waren gecontroleerd.
De politie neemt journalisten mee vanaf de demonstratielocaties voor controle van de documenten, om zo te voorkomen dat die het hardhandige optreden van de politie vastleggen. Het is niet zo dat de politie regelmatig bezoek brengt aan de nieuwsredacties of aan de appartementen van de journalisten zelf. Hoewel er inderdaad enkele incidenten zijn, waarbij er sprake is van het laatste.

quote:
Ik denk dat het klimaat nog slechter is, en niet alleen journalisten die demonstraties verslaan hard aangepakt worden.
Heb je ook bronnen die dat ondersteunen?

Het klimaat is slecht, maar nog niet zo slecht dat er geen verslag kan worden gedaan van de demonstraties. Ook internationale kanalen, zoals Sky News en France 24 doen verslag vanuit Minsk van de demonstraties.
pi_195887320
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:24 schreef nezalezhnost het volgende:
Heb je ook bronnen die dat ondersteunen?

Het klimaat is slecht, maar nog niet zo slecht dat er geen verslag kan worden gedaan van de demonstraties. Ook internationale kanalen, zoals Sky News en France 24 doen verslag vanuit Minsk van de demonstraties.
Internationaal staat Wit-Rusland op plaats 153 qua persvrijheid. En dat was nog van voordat deze geweldsgolf begon.

Ik heb niet direct een voorbeeld uit Wit-Rusland beschikbaar. Wel eentje van een Russische journaliste die tal van boetes moest betalen en die talloze malen getreiterd werd door de regering. Ze pleegde uiteindelijk zelfmoord.

quote:
Op 1 oktober, een dag voor haar dood, werd het huis van Slavina doorzocht door politieagenten. Haar notitieboekjes, computers, en de telefoon van haar dochter werden in beslag genomen. "Om 6 uur 's ochtends kwamen twaalf mannen mijn appartement binnen", schreef de journaliste op Facebook. Al haar werkspullen werden ingenomen.

Eén dag later stak de journaliste zichzelf in brand, vlak voor het hoofdgebouw van de politie in de stad Nizjni Novgorod. Ze overleed ter plekke. https://www.rtlnieuws.nl/(...)persvrijheid-rusland
En dan te bedenken dat Rusland nog boven Wit-Rusland staat qua persvrijheid. Plek 149 tegenover 153.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:01:46 #21
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195887388
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:58 schreef luxerobots het volgende:

Ik heb niet direct een voorbeeld uit Wit-Rusland beschikbaar. Wel eentje van een Russische journaliste die tal van boetes moest betalen en die talloze malen getreiterd werd door de regering. Ze pleegde uiteindelijk zelfmoord.
[..]

En dan te bedenken dat Rusland nog boven Wit-Rusland staat qua persvrijheid. Plek 149 tegenover 153.
journalisten in zulke landen die zelfmoord plegen geloof ik niet zo in
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_195887398
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

journalisten in zulke landen die zelfmoord plegen geloof ik niet zo in
Je gelooft niet dat mensen zelfmoord plegen? :')
pi_195888076
quote:
Vitalij Shkljarov is de grens over gereisd. Over zijn vrijlating sprak het hoofd van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken met Lukashenko

Zoals Tut.by bekend werd, heeft de politiek-technoloog Vitalij Shkljarov Belarus verlaten. 24 oktober werd in een telefoongesprek tussen Aleksandr Lukashenko en het hoofd van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken de vrijlating van Vitalij, die ook een Amerikaans paspoort heeft, besproken. Mike Pompeo riep tot de volledige vrijlating en het toestaan van een onmiddellijke uitreis uit Belarus voor Shkljarov, die een figurant is in "de zaak van Tichanovskij", op. Zelf zei Vitalij nog voor zijn aanhouding, dat hij geen consultant an Sergej Tichanovskij was en nog nooit voor hem heeft gewerkt.

Later zei de advocaat van Vitalij aan Tut.by als commentaar op deze informatie, dat het onderzoek in de strafzaak nog niet is afgerond.

"Wij hebben een verzoek geschreven betreffende een toestemming voor de uitreis, deze werd gehonoreerd, daarom is Vitalij nu uitgerezen naar zijn gezin en ook om zijn gezondheid te herstellen na het doorstaan van het coronavirus.", verduidelijkte Anton Gashinskij. "Zijn moeder is achtergebleven in Minsk om te herstellen, ze bevind zich in het ziekenhuis, Vitalij zal terugkeren naar Minsk, omdat er eigenlijk niets veranderd is: Vitalij is nog steeds verdacht en gebonden aan een geheimhoudingsverklaring. Hetgeen, dat het verzoek betreffende een toestemming voor de uitreis werd gehonoreerd, is ongetwijfeld een gevolg van het telefoongesprek van Pompeo. Juist de vrijlating van Vitalij was de hoofdzaak en de reden van het telefoongesprek.

Vitalij Shkljarov is in Gomel geboren en woonde in de VS.

De echtgenote van Shkljarov is een staatsburger van de VS, ze werkt in de ambassade in Kiev. In verband daarmee heeft Shkljarov een Amerikaans diplomatiek paspoort.

Vitalij Shkljarov werd aangehouden op 29 juni in Gomel, waar hij naartoe reisde om zijn moeder te bezoeken. Bijna drie maanden werd hij vastgehouden in de KGB-cel op Ulitsa Volodarskogo.

https://nashaniva.by/?c=ar&i=261414&lang=ru
Nasha Niva

We weten nu zeker waar Pompeo en Lukashenko over hebben gesproken.
pi_195888142
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Internationaal staat Wit-Rusland op plaats 153 qua persvrijheid. En dat was nog van voordat deze geweldsgolf begon.
Ik denk eigenlijk dat een positie van voor de verkiezingen niet zo relevant is om te bespreken. Het is duidelijk dat er een probleem is met de persvrijheid. Alleen is het probleem niet zo groot dat de staking niet besproken kan worden of dat er geen verslag over kan worden gegeven door onafhankelijke Belarussische media of ge(her)accrediteerde internationale media.

De staking is geen onverdeeld succes, wat ook Sky News en France 24 zeggen. Dat heeft niets met de persvrijheid te maken.
quote:
Ik heb niet direct een voorbeeld uit Wit-Rusland beschikbaar.
Veelzeggend
quote:
Wel eentje van een Russische journaliste
Ik kan ook met voorbeelden van journalisten uit Eritrea komen, maar ik zie daar de relevantie niet van in.
pi_195888158
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:02 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je gelooft niet dat mensen zelfmoord plegen? :')
Ik denk dat hij bedoelt dat je niet met je vingers kan wijzen naar landen, omdat journalisten daar vrijwillig zelfmoord plegen.
pi_195888202
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:41 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat een positie van voor de verkiezingen niet zo relevant is om te bespreken. Het is duidelijk dat er een probleem is met de persvrijheid. Alleen is het probleem niet zo groot dat de staking niet besproken kan worden of dat er geen verslag over kan worden gegeven door onafhankelijke Belarussische media of ge(her)accrediteerde internationale media.

De staking is geen onverdeeld succes, wat ook Sky News en France 24 zeggen. Dat heeft niets met de persvrijheid te maken.
Ik dat claim ook helemaal niet.

quote:
Veelzeggend

[..]

Ik kan ook met voorbeelden van journalisten uit Eritrea komen, maar ik zie daar de relevantie niet van in.
Rusland is wel het land dat het meest op Wit-Rusland lijkt.

Jouw arrogante toontje begint me wederom erg tegen te staan.
pi_195888377
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:45 schreef luxerobots het volgende:
Ik dat claim ook helemaal niet.
Daar leek het wel op.
quote:
Rusland is wel het land dat het meest op Wit-Rusland lijkt.
De politieke systemen in Belarus en Rusland werken totaal anders, daar moet je wel een nuance in maken, ondanks dat ze enkele problemen delen.
quote:
Jouw arrogante toontje begint me wederom erg tegen te staan.
Ik kan het niet helpen. Ik probeer objectief naar de situatie te kijken. Als jij vervolgens zonder onderbouwing probeert te claimen dat er geen openlijke onafhankelijke media in Belarus is, dan verweer ik mij daartegen.
quote:
Maar goed, het valt dus wederom allemaal wel mee in Wit-Rusland.
Dat zeg ik niet, maar dat is geen reden om op te houden om objectief te blijven. De crisis is nog lang niet over en de objectieve berichtgeving is er niet bij gebaat om problemen voortijdig subjectief groter af te beelden. De situatie kan zich nog enorm verslechteren en wat is dan jouw verhaal?
quote:
Wat was je afkomst ook alweer?
En dat is relevant omdat? Je geen argumenten meer hebt?
quote:
Russisch?
Waar haal je dat vandaan?
pi_195888485
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:53 schreef nezalezhnost het volgende:

De politieke systemen in Belarus en Rusland werken totaal anders, daar moet je wel een nuance in maken, ondanks dat ze enkele problemen delen.
De Russische systemen werken verschillend, maar er zitten ook grote overeenkomsten in, en de landen delen voor een groot deel een gemeenschappelijke geschiedenis.

En enkele problemen delen? Tja, enkele problemen. :')

quote:
Waar haal je dat vandaan?
Dat is relevant omdat jij op een bepaalde manier in de discussie staat.

Meerdere keren komt jouw verhaal er toch wel op neer dat het allemaal wel meevalt in Wit-Rusland. Je hebt er zelfs voor gepleit om Loekasjenko tijd te geven. Terwijl iedereen wel in kon zien dat hij die tijd alleen gebruikt om zich verder in te graven.

Als jij Russisch zou zijn, zou dat wel wat verklaren. Russen willen meestal dat de invloed van Rusland zo groot mogelijk is. Terwijl de meeste Wit-Russen zo snel als mogelijk van Loekasjenko af willen.
pi_195888535
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:53 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik kan het niet helpen. Ik probeer objectief naar de situatie te kijken. Als jij vervolgens zonder onderbouwing probeert te claimen dat er geen openlijke onafhankelijke media in Belarus is, dan verweer ik mij daartegen.
Dat zinnetje was uit de context gehaald. Mijn verhaal ging er aanvankelijk over dat het zeer lastig is om de precieze omvang van de demonstraties en stakingen in kaart te brengen. Dat is in Nederland al zo bij het aantal demonstranten op de dam, en dat is in een land waar de pers niet vrij kan werken al helemaal zo.

Ik snap niet waar jij je dan tegen moet verweren.
pi_195889610
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De Russische systemen werken verschillend, maar er zitten ook grote overeenkomsten in, en de landen delen voor een groot deel een gemeenschappelijke geschiedenis.
Hier probeer je dus de verschillen tussen Belarus en Rusland te nivelleren om je argument dat journalisten in beide landen onder gelijkwaardige omstandigheden werken kracht bij te zetten. Je klinkt verder met je laatste zinsnede als Lavrov, die probeert de lange Belarussische geschiedenis te negeren.

quote:
Dat is relevant omdat jij op een bepaalde manier in de discussie staat.
En op welke manier sta jij in de discussie? Op een eenzijdige manier, waar Tichanovskaja een feiloze Koningin is en Lukashenko nog slechter als Hitler is? Ik bedoel, er lijkt geen enkele nuance in jouw posts terug te vinden zijn.

Lukashenko handelt niet volgens mijn normen en waarden, maar ik kan die ook niet aan hem opdringen. Ik zou natuurlijk heel hard kunnen roepen dat hij weg moet gaan, maar voor dergelijke woorden is hij doof. Ik kan zijn misdaden in mijn berichtgeving vermenigvuldigen, maar dat zal vooral effect hebben op mijn eigen geloofwaardigheid.

Met Tichanovskaja is de situatie idem dito, ik kan haar ophemelen, ik kan mijn ogen sluiten voor haar fouten, zonder dat het verschil maakt in het echte leven. Ik kan haar successen in mijn berichtgeving vermenigvuldigen, maar ook dat zal vooral effect hebben op mijn eigen geloofwaardigheid. Misschien zal dat net iets langer duren, omdat het Westen meer sympathie heeft voor Tichanovskaja, maar ik kan dat niet maanden lang vol houden.
quote:
Meerdere keren komt jouw verhaal er toch wel op neer dat het allemaal wel meevalt in Wit-Rusland.
Dat is jouw interpertatie. Ik denk helemaal niet dat het meevalt, maar het kan ook nog veel erger. De bodem is nog lang niet bereikt.
quote:
Je hebt er zelfs voor gepleit om Loekasjenko tijd te geven.
Nee, dat heb ik niet. Je hebt al meermaals tevergeefs geprobeerd om dergelijke woorden in mijn mond te leggen.
quote:
Als jij Russisch zou zijn,
Dat weet je dus niet? Daar ga je voor het gemak van uit bij gebrek aan inhoudelijke argumenten?
quote:
zou dat wel wat verklaren. Russen willen meestal dat de invloed van Rusland zo groot mogelijk is.
Meestal? Dus het is geoorloofd om alle Russen op een hoop te gooien? En voor het gemak om alle Russischtaligen boven op die hoop te gooien? Als een monocultuur uit een propagandafilm?
quote:
Terwijl de meeste Wit-Russen zo snel als mogelijk van Loekasjenko af willen.
Als dat tijd kost, dan meld ik dat het tijd kost. Ik snap niet wie er gebaat is bij een andere berichtgeving die de werkelijkheid niet verbeeld.
pi_195889618
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:24 schreef nezalezhnost het volgende:
De politie neemt journalisten mee vanaf de demonstratielocaties voor controle van de documenten, om zo te voorkomen dat die het hardhandige optreden van de politie vastleggen. Het is niet zo dat de politie regelmatig bezoek brengt aan de nieuwsredacties of aan de appartementen van de journalisten zelf. Hoewel er inderdaad enkele incidenten zijn, waarbij er sprake is van het laatste.
twitter
pi_195889664
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:04 schreef nezalezhnost het volgende:
En op welke manier sta jij in de discussie? Op een eenzijdige manier, waar Tichanovskaja een feiloze Koningin is en Lukashenko nog slechter als Hitler is? Ik bedoel, er lijkt geen enkele nuance in jouw posts terug te vinden zijn.

Lukashenko handelt niet volgens mijn normen en waarden, maar ik kan die ook niet aan hem opdringen. Ik zou natuurlijk heel hard kunnen roepen dat hij weg moet gaan, maar voor dergelijke woorden is hij doof. Ik kan zijn misdaden in mijn berichtgeving vermenigvuldigen, maar dat zal vooral effect hebben op mijn eigen geloofwaardigheid.

Met Tichanovskaja is de situatie idem dito, ik kan haar ophemelen, ik kan mijn ogen sluiten voor haar fouten, zonder dat het verschil maakt in het echte leven. Ik kan haar successen in mijn berichtgeving vermenigvuldigen, maar ook dat zal vooral effect hebben op mijn eigen geloofwaardigheid. Misschien zal dat net iets langer duren, omdat het Westen meer sympathie heeft voor Tichanovskaja, maar ik kan dat niet maanden lang vol houden.
Waar vergelijk ik Tichanovskaja met een koningin? Waar vergelijk ik Loekasjenko met Hitler?
pi_195889673
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 18:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat zinnetje was uit de context gehaald. Mijn verhaal ging er aanvankelijk over dat het zeer lastig is om de precieze omvang van de demonstraties en stakingen in kaart te brengen. Dat is in Nederland al zo bij het aantal demonstranten op de dam, en dat is in een land waar de pers niet vrij kan werken al helemaal zo.
De situatie is wel zodanig dat Tichanovskaja het over een nationale staking had, die dus betrekkig heeft op de hele economie. Het is misschien niet altijd makkelijk te zien wat er overal op microniveau gebeurd, maar een dergelijk doel op macroniveau is makkelijk vast te stellen.
pi_195889696
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:04 schreef nezalezhnost het volgende:
Dat weet je dus niet? Daar ga je voor het gemak van uit bij gebrek aan inhoudelijke argumenten?
Waarom geef je er niet gewoon antwoord op? Gezien je taalniveau in je posts ben je hier in ieder geval niet opgegroeid.
pi_195889729
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waar vergelijk ik Tichanovskaja met een koningin? Waar vergelijk ik Loekasjenko met Hitler?
Dat zijn metaforen: je laat geen kans onbenut om terecht of onterecht kritiek op Lukashenko te uitten, terwijl je tekeer gaat op iedere vorm van terechte of onterechte kritiek op Tichanovskaja.
pi_195889757
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:09 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Dat zijn metaforen: je laat geen kans onbenut om terecht of onterecht kritiek op Lukashenko te uitten, terwijl je tekeer gaat op iedere vorm van terechte of onterechte kritiek op Tichanovskaja.
Eén voorbeeld dan graag waarbij ik terechte kritiek op Tichanovskaja veroordeel.
pi_195889834
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waarom geef je er niet gewoon antwoord op?
Ik voel me daar niet toe verschuldigd. Sowieso vind ik het jammer dat je een discussie op de man wilt voeren i.p.v. een inhoudelijke discussie.
quote:
Gezien je taalniveau in je posts ben je hier in ieder geval niet opgegroeid.
Bedankt voor het compliment. :') Spelling en grammatica is hier en daar een beetje gaar, maar dit is mijn werk niet he. Ik ga niet een halfuur proeflezen voordat ik een post verstuur. Verder communiceer ik zakelijk voornamelijk in buitenlandse talen, wat ook zo zijn invloed zal hebben.
pi_195889912
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:05 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[ twitter ]
Anekdotisch bewijs. Zelf heb ik in het verleden ook met regelmaat aandacht gevraagd voor vergelijkbare zaken in voorgaande delen van dit topic. Het toont problemen met de werkomstandigheden van journalisten aan, maar de openlijke onafhankelijke Belarussische pers is nog steeds functioneel.
pi_195890024
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:16 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Anekdotisch bewijs. Zelf heb ik in het verleden ook met regelmaat aandacht gevraagd voor vergelijkbare zaken in voorgaande delen van dit topic. Het toont problemen met de werkomstandigheden van journalisten aan, maar de openlijke onafhankelijke Belarussische pers is nog steeds functioneel.
''Het toont problemen met de werkomstandigheden van journalisten aan''

Nou. We hebben het hier natuurlijk niet over de arbonormen waarbij de leuningen van de bureaustoelen niet goed staan. ;)
pi_195896933
quote:
Belarus leader seeks to punish striking workers, students

October 27, 2020 GMT

KYIV, Ukraine (AP) — Belarus President Alexander Lukashenko urged authorities Tuesday to take action against plant workers and students who participate in a strike called by the opposition as the authoritarian leader made another attempt to halt protests of his reelection.

University students left classes to march in rallies and some factory employees went on strike Monday after Lukashenko ignored an opposition demand to resign following the balloting that was widely viewed as rigged. Nearly 600 people were detained in the capital of Minsk and other cities.

Lukashenko told government officials that “those came out to unauthorized rallies in violation of the law should be deprived of the right to be a student,” adding that factory workers who want to continue working should be “freed” from those who are on strike.

“No need to persuade anyone: neither workers, nor students, doctors, teachers, officials,” Lukashenko said. “Now is the moment when everyone should choose the road in their life they would be taking.”

Belarus has been rocked by the largest and most sustained protests in Lukashenko’s 26-year rule. The rallies began after the Aug. 9 election, which officials said gave him a landslide victory over his widely popular challenger, Sviatlana Tsikhanouskaya.

She and her supporters refused to recognize the results, saying the vote was riddled with fraud. Since then, thousands have taken to the streets regularly, demanding Lukashenko step down.

Lukashenko, who has suppressed dissent during more than a quarter-century in power, scoffed at suggestions of a dialogue with the opposition. Instead, the authorities have used stun grenades, tear gas, water cannons and rubber bullets to break up the rallies, and they have detained demonstrators and arrested activists. Nevertheless, the protests continued.

On Tuesday Lukashenko charged that “a terrorist war” is being waged against the government “on some fronts,” accusing the largely peaceful protesters of “radicalizing.”

Tsikhanouskaya, who fled to Lithuania for fear of her safety, had urged the nationwide strike if Lukashenko did not resign, release political prisoners and stop the police crackdown. She gave the go-ahead Sunday night for the strike to begin after police in Minsk and other cities once again dispersed demonstrators with stun grenades and tear gas.

Sunday’s rally in Minsk was one of the largest in weeks and drew nearly 200,000 people.

The strike on Monday failed to spread wide enough to halt major state-run plants and factories that make up the core of the Belarus economy. Some factory workers walked off the job, thousands of students and retirees marched in Minsk, and some small business owners closed, but most state enterprises continued to operate as usual.

“The opposition managed to create separate strike hot spots — at some (plants entire) divisions are not operating; at others, separate workers are on strike. But the authorities succeeded in intimidating and quashing the protest at plants,” said Alexander Yaroshuk, leader of the Belarusian Congress of Democratic Unions, an association of independent labor unions.

Police detained 581 protesters and strikers Monday across the country. Detentions continued Tuesday, as dozens of human chains sprung up again in Minsk, and students continued their rallies, joined by their professors. The Viasna human rights group said over 30 people were detained in Minsk, Grodno, Polotsk and Smolevichi.

Engineer Alexander Lavrinovich, a strike leader at the Minsk Wheeled Tow Truck Plant, was fired Tuesday, Yaroshuk said.

Workers who refused to start their shift Tuesday at Grodno Azot, a major producer of nitrogen fertilizer in the western city of Grodno, said security officers showed up at their doors.

Tsikhanouskaya urged Belarusians to support the striking workers, saying they have to resist pressure from the authorities.

“If we help plants to strike, they will help us finish what we started. The regime is afraid of this force and responds to it,” she said. “During one of the calls with strike leaders, they told me an important thing: ‘Solidarity is our best insurance from defeat.’”
https://apnews.com/articl(...)4d31aa4e8f8eeea6408c
AP
pi_195901206
quote:
Lukashenko admits he ordered crackdown on October 25 protests

Lukashenko said protestors were posing a threat to people in residential districts

MINSK, October 28. /TASS/. Belarusian President Alexander Lukashenko admitted ordering to disperse a protest in the capital Minsk on October 25 during a speech aired by the STV channel.

"They [protestors] wanted to seize the city center, but were not allowed to do so. At dusk they marched to [seize] police stations, and, worse, to residential districts. It was already dark, and people were terrified," he said.

"What was the police supposed to do in this case?" Lukashenko continued. "It was my order, issued for the purpose of keeping ordinary people safe. They [protestors] started to break into apartments <…>. This is not normal, and cannot be tolerated."

Belarus held its presidential election on August 9. According to the Central Election Commission’s data, incumbent President Alexander Lukashenko received 80.1% of the vote. Svetlana Tikhanovskaya, who garnered 10.12%, refused to recognize the election’s results and left Belarus. Protests erupted in the country's capital of Minsk and several other cities following the presidential vote, leading to clashes between protesters and law enforcement officers.

The deadline for the opposition-led People’s Ultimatum expired on October 25, put forward by Tikhanovskaya to Lukashenko. The demands included the resignation of the incumbent president, the release of political prisoners and an end to violence. On Sunday, an eponymous rally took place in Minsk and other cities. The event in the Belarusian capital was among the most-attended protests during the entire period of the ongoing political crisis in the country.

Belarusian law enforcement bodies detained 523 people during Sunday protests, including 160 in Minsk, with 352 currently remaining in custody, Belarusian Interior Ministry Spokesperson Olga Chemodanova said on Monday.
https://tass.com/world/1217217
TASS
pi_195905434
Latushko heeft zojuist het instellen van een "volks crisismanagement" bekend gemaakt. Dit is echt vers van de pers, dus er zijn nog niet veel details bekend. Zelf ben ik een beetje sceptisch, omdat dit al de zoveelste oproep van Latushko is en het niet echt duidelijk is wat er dit keer heel anders zou zijn. Ik heb de website kort bekeken en wat wel positief is, dat er enkele gezichten mee doen van buiten de nationale coordinatie raad. Al blijft het probleem natuurlijk dat de autoriteiten niet tot een dialoog bereid zijn, het problematisch blijft om een nationale staking te organiseren of op een andere manier flinke druk uit te oefenen.
pi_195906253
quote:
US citizen detained in Belarus is released, Pompeo says

By Kylie Atwood and Jennifer Hansler, CNN

Updated 1314 GMT (2114 HKT) October 28, 2020

(CNN)Vitali Shkliarov, an American who was detained in Belarus for three months, has been released and has returned to the US.
Shkliarov, who is a dual citizen, had traveled to Belarus this summer to visit his family and friends. He was charged with working with an opposition blogger and helping him organize illegal rallies, but his wife has said he did not work for that campaign. Before being detained, he had been critical of Belarusian President Alexander Lukashenko.
Shkliarov arrived back in Washington, DC, Tuesday evening, Secretary of State Mike Pompeo announced. CNN has reached out to Shkliarov's family for comment.

Shkliarov is a political consultant who worked on the political campaigns of Bernie Sanders and Barack Obama. His wife, Heather Shkliarov, is a US diplomat who told reporters last month that his health was in "immediate danger" when he started to develop symptoms of Covid-19 while he was in jail.
Shkliarov was "extremely alert" and appeared to be in good health after his release despite the harsh conditions that he faced in prison, where he was subjected to interrogation and some physical punishment, said a source familiar with the matter. Shkliarov is now in a US hospital undergoing further medical checks as a precaution, the source added.
"After three months of wrongful detention and house arrest, Mr. Shkliarov has been reunited with his family and has arrived in the United States," Pompeo said in a statement to CNN.
"As the President and I have made clear, we will not tolerate foreign governments wrongfully detaining US citizens," Pompeo said.

The top US diplomat spoke with Lukashenko on Saturday to call for Shkliarov's "full release and immediate departure from Belarus," a State Department spokesperson said Saturday. This was the primary purpose of that call, the source said.
Roger Carstens, the US Special Presidential Envoy for Hostage Affairs, went to Belarus this week to bring Shkliarov back to the US. First they traveled across the border from Belarus to Kiev where he spent some time with his family before boarding the medical plane and flying to the US, explained the source familiar.
https://edition.cnn.com/2(...)n-belarus/index.html
CNN

De Amerikaanse pers heeft de vrijlating van Shkljarov nu ook opgepakt, samen met een aantal details.
pi_195923542
quote:
Around 650 criminal cases opened following riots in Belarus

According to Prosecutor General of Belarus Andrei Shved, the significant increase in the number of criminal cases initiated is an indicator of the radicalization of what is happening in Belarusian society

MINSK, October 29. /TASS/. About 650 criminal cases were opened in Belarus on the facts of riots and protest actions, 70 of them have already been sent to courts, Prosecutor General of Belarus Andrei Shved said in an interview with Belarus 1 TV channel.

"At the beginning of October, about 400 criminal cases were initiated on the facts of mass riots, violent actions against law enforcement officers and officials. In mid-October there are already more than 500 of them [cases]. Today we are talking about 657 criminal cases," he said.

"This practice will continue, everyone who has infringed on life, health, public safety will be convicted. And sentenced to maximum terms of imprisonment," Shved warned.

According to him, the significant increase in the number of criminal cases initiated is "an indicator of the radicalization of what is happening in our society." "The whole movement that is presented to us as peaceful has long ceased to be peaceful. In fact, there is a war going on, a war that has taken extremely radical forms in the past few weeks," he added.

Belarus held its presidential election on August 9. According to the Central Election Commission’s data, incumbent President Alexander Lukashenko received 80.1% of the vote. Svetlana Tikhanovskaya, who garnered 10.12%, refused to recognize the election’s results and left Belarus. Protests erupted in the country's capital of Minsk and several other cities following the presidential vote, leading to clashes between protesters and law enforcement officers.

The deadline for the opposition-led People’s Ultimatum expired on Sunday, October 25, put forward by now exiled, former presidential candidate Svetlana Tikhanovskaya to President Alexander Lukashenko. The demands included the resignation of the incumbent president, the release of political prisoners and an end to violence. The opposition called on workers at industrial enterprises to go on strike starting Monday, October 26, if these demands are not met.
https://tass.com/world/1217655
TASS

Ondertussen is er nog geen enkele strafzaak ingesteld tegen politiemedewerkers die hun bevoegdheden misbruikten. De openbare aanklager heeft het waarschijnlijk te druk met het bestrijden van "criminelen", die willen dat hun stem gehoord wordt.

Vandaag hield Lukashenko weer een stoelendans. Karaev is nu, bijvoorbeeld, niet meer de minister van Binnenlandse Zaken, maar een assistent van Lukashenko in het Oblast Grodno. Ik heb nog onvoldoende analyses van onafhankelijke politicologen gezien om te kunnen concluderen of dit een positieve of negatieve ontwikkeling is. Duidelijk is wel dat Lukashenko een vorm van druk voelt, gezien de plotselinge veranderingen in het personeelsbeleid.
pi_195924322
Een willekeurig voorbeeld van de "misdaden" waar de openbare aanklager het druk mee heeft:

quote:
Two Minskers facing 10 years in prison over inscription on sidewalk

In September, two residents of Minsk, a man and a woman, were detained after they tried to repaint an inscription on the sidewalk near the memorial to Aliaksandr Taraikouski, the first victim of police violence who was killed on October 10. The inscription on the asphalt said, “We Will Not Forget!” Now they are charged with two articles of the Criminal Code, for which they face up to 10 years in prison, TUT.BY said.

On September 9, Maryia Babovich, 25, used white ground color to write the first two letters of the phrase near the Pu¨kinskaja metro station, the spot where Taraikouski was shot dead by a law enforcement officer. The girl was charged with criminal hooliganism but soon released. The charges was later reclassified as “desecration of buildings and damage to property.” The investigation argued that the damage amounted at over 10 thousand rubles (approx. USD 4,000).

As a result, Babovich ended in pre-trial detention charged with both offenses, according to her lawyer Andrei Machalau.

The other defendant in the upcoming trial is Dzianis Hrakhanau, 42, who helped restore the memorial inscription after it was removed by the municipal cleaning service.

According to his mother, Dzianis was identified through street CCTV cameras. The police came after him the following day, October 10, and he spent three nights in detention.

“He was released on September 13. They said there was going to be a trial. On October 22, they came again and took him for a “talk” with the investigator. But he never returned. At first, the investigator said that he would be transferred to ´odzina, but I still don’t know where he is,” his mother Dzina said.

What is known is that Dzianis Hrakhanau is facing the same charges as Maryia Babovich, “hooliganism” (Part 2 of Art. 339) and “damage of property” (Part 2 of Art. 218 of the Criminal Code).

Dzianis’s family learned from his counsel that the man continues to maintain his innocence.

Since the beginning of the 2020 presidential election campaign, more than 500 criminal cases have been opened to target presidential nominees, members of their campaign headquarters, participants in post-election protests, bloggers and opposition activists.
https://spring96.org/en/news/100151
Viasna

Strafrechtelijke zaken zijn overigens maar een van de vele vormen van druk op de demonstranten. Gisteren en vandaag is er, als reactie op de staking die maandag begon, een begin gemaakt om studenten van de universiteiten te sturen en universiteitspersoneel dat daar niet aan mee werkt of zelf ook staakt te ontslaan.
pi_195925723
quote:
"Boven Grodno barst een wolk uit en duizenden mensen zullen sneuvelen". Lukashenko is verontwaardigd over de staking bij "Grodno Azot".

Aleksandr Lukashenko sprak zich uit over de staking bij "Grodno Azot" en over de veiligheid op de fabriek, tijdens het benoemen van nieuwe assistenten in de regio's (en in Grodno wordt dat de inmiddels voormalige minister van Binnenlandse Zaken Jurij Karaev), schrijft Tut.by.

Lukashenko hield de nieuwe assistenten in de regio's een taak voor inzake het verzorgen van de openbare veiligheid.

"Orde in de Oblasten. Dat is heel belangrijk voor ons als militaire personen".

Hij zei, terwijl hij sprak over de protestacties, dat "er in het algemeen in Minsk word rondgehangen, maar dat het ook in de regio's niet nodig is om te kalmeren".

"Vooruit er waren daar een aantal kleine acties, 1 tot 2 duizend man, maar desondanks. In het bijzonder in Grodno. Dit is wat het is: ze roepen op om "Grodno Azot" stil te zetten of een staking te organiseren. Maar wat als er een explosie komt... Er is daar een hoogtechnologische gevaarlijke vervaardiging. De hemel verhoede het dat er iets gebeurd: Grodno ligt er naast en wordt volledig bedekt. En de windroos komt uit het Westen. Daar draait die wind, boven Grodno barst een wolk uit en duizenden en duizenden mensen zullen sneuvelen. Met bezoekers erbij lopen er bijna een half miljoen in Grodno rond. Daarom is het vraagstuk inzake de openbare veiligheid, het belangrijkste vraagstuk", zei Aleksandr Lukashenko.
https://nashaniva.by/?c=ar&i=261520&lang=ru
Nasha Niva

Als het lukt om een deel van de productie bij Grodno Azot stil te zetten, dan is dat waarschijnlijk economisch de grootste klap voor Lukashenko in verband met de stakingen. Het is onduidelijk in hoeverre dit kans van slagen heeft. Wat betreft de veiligheid lijkt het bestuur van het bedrijf het voortzetten van de productie boven de veiligheid van het productieproces te verkiezen. Doordat een deel van de fabriek staakt zouden enkele productiehallen eigenlijk stilgezet moeten worden. Het lijkt er nu op dat leidinggevenden, waarvan onduidelijk is of die de juiste kwalificaties hebben, een deel van de stakers vervangt, ook zijn er oud medewerkers opgeroepen. De voorzitter van het stakingscommitee meldde gisteravond bij "Nastojaschee Vremja (Current Time)" dat enkele medewerkers diensten van 36 uur gedraaid zouden hebben om het verlies van de stakers te compenseren.
pi_195926091
quote:
Lukashenko urges to ensure safety of students who want to study

MINSK, 29 October (BelTA) – We need to ensure the safety of students who want to study and to provide them with a possibility to study in peace, Belarus President Aleksandr Lukashenko said as he appointed new aides in Brest Oblast, Grodno Oblast, the city of Minsk, BelTA has learned.

“Safety of students is a very important issue. We are all criticizing students today. We must understand that they are normal people except for 10-15 troublemakers. We were students once. We remember that one did something, others followed him being afraid to be called renegades, traitors. They are crowd-driven,” the head of state said.

Aleksandr Lukashenko also commented on the intention of some students to go abroad to study. “Some want to go abroad to study. Poles, Lithuanians and others invite them. No problem. We will get them tickets tomorrow, let them go. The linguistics university teaches foreign languages. Believe me, there are plenty of people in Poland, the Czech Republic and even in Lithuania who speak foreign languages, English or German,” the Belarusian leader noted. "Someone will be invited to stay there. These will be few: physicists, mathematicians, talented people,” he added.


“If they think to study there, they must understand that they will be brainwashed there likes Poles brainwash our guys who study there, and will be sent here as a fifth column... This will not happen,” Aleksandr Lukashenko stressed.

“I have issued relevant instructions to the government. In the near future, measures will be taken on non-recognition of diplomas received abroad,” the head of state said.


Aleksandr Lukashenko stressed that he speaks so openly for students to understand what can happen. “The state gives them an opportunity to get an education. But I repeat again: we need to ensure the safety of students who want to study, and this is 95% and more of the student population, and also the safety of rectors, university administration and professors,” the head of state said.
https://eng.belta.by/pres(...)o-study-134624-2020/
Het Belarussische staatspersbureau BelTA

In Polen worden Belarussische studenten gehersenspoeld, aldus Lukashenko. Reden genoeg om te stoppen met het erkennen van buitenlandse diploma's. Vandaag heeft Lukashenko weer een groot aantal bizarre uitspraken gedaan, waarschijnlijk voelt hij zich bedreigd.
pi_195927041
quote:
De Belarussische media maken melding over het sluiten van de grenzen met Litouwen en Polen

Op donderdagmiddag begon informatie over het sluiten van de grens met Litouwen te verschijnen, later begon er ook soortgelijke informatie te verschijnen over de situatie op de grens met Polen en Oekraïne.

"Helaas is de grens daadwerkelijk dicht op dit moment. Voor velen was dat onverwacht, ook voor ons. Niemand had dit verwacht. Maakt u zich geen zorgen, dit is in het geheel geen oorlogssituatie. De oorzaak is COVID-19. Welke zijde de initiator is, kan ik niet zeggen", zei de wachter van dienst van een van de grenspunten van de grensdienst van Grodno aan Onliner, als antwoord op de vraag betreffende de situatie op de grens met Litouwen.

Ooggetuigen maken ook melding over een gelijkwaardige situatie op de grens met Polen. Ook klagen chauffeurs van busjes, bijvoorbeeld op het grenspunt "Bruzgi" worden busjes met passagiers niet toegelaten.

Een lezer, die probeert Belarus in te reizen vanuit Oekraïne, zei tegen het internet-portal Tut.by, dat de grensovergang "Novaja Guta" gesloten is van de kant van Oekraïne. Er staan meer dan 10 voertuigen, een touringcar en vrachtauto's. Uit Belarus worden voertuigen zonder probleem weggelaten.

Ooggetuigen maken ook melding, dat ook van de kant van de Letse grens [mensen] niet worden toegelaten.

De persdienst van het Staatsgrens comité is niet bereikbaar voor commentaar.
https://interfax.by/news/policy/vneshnyaya_politika/1286020/
Interfax-ZAPAD

Mensen kunnen momenteel over land Belarus niet inreizen vanuit Polen, Letland, Litouwen en Oekraine. Verder zijn er nog geen details bekend.
pi_195927342
quote:
Belarus closes border with Lithuania

Belarus closed its border with Lithuania on Thursday afternoon, citing safety requirements to prevent the spread of the coronavirus, Lithuania's Interior Ministry confirmed to BNS.

“We have learned from the representatives of the State Border Guard Service that light transport is not allowed to cross the Lithuanian-Belarusian border, citing Covid,” Bo¸ena Zaborovska-Zdanovič, a spokeswoman for the interior minister, told BNS.

Lithuania's officials are trying to reach out to the Belarusian side to get more information on the situation, she added.

Belarus has been rocked by protests for more than two months against authoritarian President Alexander Lukashenko. The protesters claim he rigged the election in August and call for his resignation.
https://www.lrt.lt/en/new(...)order-with-lithuania
LRT/BNS

Corona lijkt dus inderdaad de officiele reden van de grenssluiting te zijn.
pi_195927595
quote:
Tichanovskaja zei, dat de inconsequente beslissingen van de autoriteiten getuigen over hun paniek

De voormalige presidentskandidate Svetlana Tichanovskaja zei, dat de inconsequente beslissingen van de autoriteiten in Belarus getuigen over hun paniek.

"Zowel het sluiten van de grenzen, als ook de zoveelste benoemingen, zijn signalen van het verslappen van de macht van zijn regime. Hij neemt inconsequente beslissingen, omdat hij in paniek is", klinkt het in het bericht op het officiële telegram kanaal van Tichanovskaja op donderdag,

De voormalige presidentskandidate onderstreepte, dat terwijl hij probeert om Belarus te isoleren, Lukashenko zijn eigen macht isoleert en de loyaliteit van aanhangers verliest.

"En de constante stoelendans om de posten laat zien, dat de verticalen over steeds minder mogelijkheden en motivatie beschikken om zijn orders uit te voeren", zei ze, waarbij ze onderstreepte dat dat het resultaat is van het vreedzame protest van de Belarussen.
https://interfax.by/news/policy/vnutrennyaya_politika/1286026/
Interfax-ZAPAD

Tichanovskaja is er vandaag snel bij.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')