abonnement Unibet Coolblue
pi_195865017
Ja, je leest het goed, de firma BAM Wonen noemde het zo.

Wat is er namelijk aan de hand. Onze woningbouwfirma heeft een subsidiepot gekregen om alle 23 voordeuren in onze straat van het heerlijke gas af te helpen. Er is nog meer, want de koek is nog niet op.

De theemuts : 30cm dikke voorzetgevels met HR++ warmtewerend glas en deuren worden tegen onze gevel geschroefd nadat ze alle huidige kozijnen met glas en deuren eruit hebben gehaald. Dan halen ze alle dakpannen eraf en plaatsen ze een compleet nieuw dak dat helemaal vol ligt met zonnepanelen.
Onze gascombiketel gaat weg, en er komt een joekel van kast in onze tuin voor de warmtepomp.
Dan zijn we van het gas af, maar we koken nog op gas.
Daarom zouden we een inductiekookplaat krijgen. En een nieuwe pannenset. Ze hebben dat verkocht aan ons onder de noemer 0 op de meter. Ja de gasmeter zul je bedoelen

Maar onze keuken is niet best meer en we konden een nieuwe keuken krijgen. Die plaatsen ze direct na de werkzaamheden van BAM.

Voorlopig gaat de huur omhoog dmv de Energie Prestatie Vergoeding ā ¤94 per maand die we moeten betalen aan onze verhuurder. Dat is voor de 2300Kw/h die we per jaar 'krijgen' .van onze zonnepanelen.

Ons verbruik van 2019 was al 2600Kw/h , dus hoezo nul op de meter? Nu zal door de isolatie het een en ander gaan veranderen, maar ik moet het nog zien.

Deze bouwmethode doen ze al een tijdje, maar ik ben absoluut tegen die warmtepomp geweest. Waarom er niet gekozen is voor een electrische combiketel is mij een raadsel. Dat had ons een enorme kast in de tuin gescheeld. We moeten de temperatuur in huis 'vastzetten' op bijv 21 graden, en verder de temperatuur regelen met de knoppen op de radiateuren. Hoezo comfort? Met deze dingen zijn we weer terug in de jaren 60 met een moederhaard en gevelkacheltjes. Nee, een electrische combiketel was minder ingrijpend geweest. Oude gasketel weg, nieuwe aansluiten en klaar, en je kan je thermostaat blijven gebruiken zoals je gewend bent.

Ik zal de voortgang en ervaringen met deze opgedrongen installatie in dit topic plaatsen.

Eerste werkzaamheden waren vorige week om onze schoorstenen weg te halen. Vandaag zijn de stenen tussenmuurtjes in onze tuin weggehaald. Woensdag en donderdag komen ze onder de vloer isoleren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mrs.Redhair op 26-10-2020 13:36:38 ]
pi_195865058
Oh spannend. Ik ga volgen. Niet vergeten, Foto’s van voor en na maken.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_195865083
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 13:21 schreef valentijn101 het volgende:
Oh spannend. Ik ga volgen. Niet vergeten, Foto’s van voor en na maken.
Ik maak wel foto's van de overkant, daar gaan ze volgende week al die voorzetgevels plaatsen. Dat is blok 1, dan volgt blok 2 en wij zijn blok 3 en 4
pi_195865552
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ¤94,- extra per maand voor een nieuwe keuken, 0 op de meter, is niet teveel toch ?

Als ik dit zelf bij mijn koophuis moet betalen kost het me (vele malen) meer.
  maandag 26 oktober 2020 @ 14:27:25 #5
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_195866295
Wat denk je dat je jaarlijks zou verbruiken en betalen bij een elektrische ketel? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 26 oktober 2020 @ 14:41:37 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_195866550
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 13:18 schreef Mrs.Redhair het volgende:
Waarom er niet gekozen is voor een electrische combiketel is mij een raadsel.
Die zijn een factor 4 duurder in verbruik. Je hebt niet genoeg dak om daar zonnepanelen voor te plaatsen.
quote:
Eerste werkzaamheden waren vorige week om onze schoorstenen weg te halen.
Niet zo slim, zo vlak voordat sinterklaas het land binnenkomt.
Die heeft net al zijn plannen klaar en komt dit.
Tot nooit .......
pi_195867576
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 14:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Die zijn een factor 4 duurder in verbruik. Je hebt niet genoeg dak om daar zonnepanelen voor te plaatsen.
[..]

Niet zo slim, zo vlak voordat sinterklaas het land binnenkomt.
Die heeft net al zijn plannen klaar en komt dit.
ach , kinderen hebben we niet. Bewust, of lieg ik nu omdat ik transvrouw ben en nooit kinderen kon/kan krijgen. Anyway, ik en mijn vrouw hebben ze niet. Sinterklaas heet hier in huis Bol.com
pi_195867648
quote:
80s.gif Op maandag 26 oktober 2020 13:48 schreef F.Sinatra het volgende:
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ¤94,- extra per maand voor een nieuwe keuken, 0 op de meter, is niet teveel toch ?

Als ik dit zelf bij mijn koophuis moet betalen kost het me (vele malen) meer.
Die 94 euro is voor de opbrengst per maand van die zonnepanelen. Niet voor de nieuwe keuken hoor. die kost ons geen ¤ extra.
Wij zitten bij Vattenvall, en betaalden per maand ¤165 voor elektra en gas. Gas is ¤ 45, die valt af in december.
Dit huis is een eengezins rijtjeswoning uit 1962.
pi_195867700
Klinkt mij als een goede deal in de oren. Buiten dat alles voor je geregeld wordt krijg je er ook nog een comfortabeler huis voor terug.

Al proef ik in je post dat jij er anders in staat?
pi_195867722
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:54 schreef archito het volgende:
Klinkt mij als een goede deal in de oren. Buiten dat alles voor je geregeld wordt krijg je er ook nog een comfortabeler huis voor terug.

Al proef ik in je post dat jij er anders in staat?
Ik weet niet wat jij comfortabel noemt als je elke kamer apart moet inregelen? Met de radiateur, niet met de thermostaat.
Ik ben daar niet bepaald blij mee, maar we zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte van de ups en downs wat kosten betreft in deze verbouwing.
pi_195867742
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:56 schreef Mrs.Redhair het volgende:

[..]

Ik weet niet wat jij comfortabel noemt als je elke kamer apart moet inregelen? Met de radiateur, niet met de thermostaat.
Ik ben een matig geīsoleerd jaren 30 huis gewend met koude voetjes en tocht. Dus dan klinkt vloer- en gevelisolatie met nieuwe tochtdichte kozijnen me als muziek in de oren. :P
pi_195867786
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:56 schreef Mrs.Redhair het volgende:

[..]

Ik weet niet wat jij comfortabel noemt als je elke kamer apart moet inregelen? Met de radiateur, niet met de thermostaat.
Ik ben daar niet bepaald blij mee, maar we zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte van de ups en downs wat kosten betreft in deze verbouwing.
Ik heb bij de bouw van ons huis er juist voor gezorgd dat ik dit goed kon regelen per kamer :P
Ik vind het heerlijk om de badkamer op 25 te hebben, maar dat hoeft weer niet in de slaapkamer....
Als de thermostaat dan stopt bij 21 in de woonkamer krijg ik het nooit 25 in de badkamer...
pi_195867915
Ons is geadviseerd om de thermostaat op bijv. 23 te zetten en dan de knop op de radiateur dichter te draaien om het niet te warm te maken.

Lekker omslachtig imho.
pi_195868000
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:08 schreef Mrs.Redhair het volgende:
Ons is geadviseerd om de thermostaat op bijv. 23 te zetten en dan de knop op de radiateur dichter te draaien om het niet te warm te maken.

Lekker omslachtig imho.
Dat hoef je toch maar 1 keer te regelen per kamer?
pi_195868031
quote:
80s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:13 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Dat hoef je toch maar 1 keer te regelen per kamer?
Wat slaapkamer temperatuur betreft ken jij mijn vrouw niet, dan te warm, dan te koud.

Ik heb het altijd te warm.
pi_195868068
Die grote kast in je tuin is wel een nadeel maar voor de rest klinkt het helemaal als een geweldige aanbieding.

Je kijkt er nu dan wat negatief tegenaan maar over een half jaar wil je nooit meer wat anders. Een lekker goed geīsoleerd tochtvrij huis met minimale of zelfs geen stookkosten. Inductiekoken is makkelijker en sneller dan gas en je krijgt een hoop minder vocht daardoor in je huis.

Ik verwacht dat je die 94 per maand er wel uit gaat halen en je heb in ieder geval een comfortabeler huis met nieuwe keuken en nieuwe pannenset. Even wennen en dan niet meer anders willen.
pi_195868255
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:16 schreef Mrs.Redhair het volgende:

[..]

Wat slaapkamer temperatuur betreft ken jij mijn vrouw niet, dan te warm, dan te koud.

Ik heb het altijd te warm.
Dat weet je niet :P

Maar dat hou je met een centrale thermostaat toch ook?
pi_195868273
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:51 schreef Mrs.Redhair het volgende:

[..]

Die 94 euro is voor de opbrengst per maand van die zonnepanelen. Niet voor de nieuwe keuken hoor. die kost ons geen ¤ extra.
Wij zitten bij Vattenvall, en betaalden per maand ¤165 voor elektra en gas. Gas is ¤ 45, die valt af in december.
Dit huis is een eengezins rijtjeswoning uit 1962.
165,- euro met 2 mensen? Dat betalen wij voor elektra en stadswarmte in een huis met 4 mensen. Je verbruik lijkt nogal boven gemiddeld. Dan zou het best eens kunnen dat je die 0 op de meter niet gaat halen inderdaad.
  Moderator maandag 26 oktober 2020 @ 19:18:41 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195871230
Ik ben benieuwd hoe dit proces gaat verlopen; je kunt natuurlijk wel direct zien deze winter of de warmtepomp een beetje bevalt. Hoe groot is die kast in de tuin eigenlijk ?

Klinkt wel als een project waar nul input van de bewoners gevraagd is en waar het je gewoon door je strot geduwd word of je nu wilt of niet... O-)
pi_195872473
Ik woon ook in een soortgelijk huis, zelfde bouwjaar. In dit geval een koophuis. En ik heb het zelf verbouwd, zonder theemuts.

Vloer geīsoleerd, houten vloer vervangen door renovatievloer. Dak nageisoleerd met glaswol van binnenuit. Spouw gevuld met parels. Glas vervangen door HR++, grotendeels in de bestaande houten kozijnen. Alle draaiende delen voorzien van tochtwering.

Vervolgens een monoblock warmtepomp geplaatst. Dat is de grote kast in de tuin die ca 120*30*90 is. Valt mee dus. Misschien gaan ze er bij jou nog een boiler vat bij plaatsen in deze kast. Die staat bij ons in de trapkast.

Dak vol met panelen, ook de garage. Keuken ook vervangen in dit proces, inductie plaat geplaatst.

Dat alles levert mij een jaarverbruik van ca 2000kwh verwarming en 1500kwh warm tapwater. Totaal 3500kwh. De panelen leveren ca 10.000 kWh op.

De warmtepomp is pas na één winter geplaatst, dus ik weet ook het gasverbruik. Dat was 1400 M3. Dat kost ca ¤1050,- Elektra zou ¤805 kosten als het niet van de panelen komt. Vastrecht is vaak ook zo'n ¤ 200 per jaar voor gas, dat gaat er nog af.

Comfort? Geweldig toegenomen. Lekker warm, één keer instellen en niet meer aan komen. Altijd lekker warm. En dan krijg jij een veel beter geīsoleerde gevel, kozijnen en dak. Dus nog veel meer comfort.

Dit is een geweldige zet van de woningbouw vereniging, ik zou er heel blij mee zijn. Je krijgt het gratis, dan wel je gaat er wat op vooruit. Laat je niet afschrikken door de indianenverhalen over warmtepompen, want die zijn zeker in een grondige aanpak als deze ongegrond.

Een thermostaat gebruiken doe je juist niet meer in deze situatie. Is ook niet nodig. Een elektrische ketel is geen optie. Dan heb je wél een enorme rekening. Warmtepompen is een techniek die al jaren bewezen werkt. Je koelkast is er namelijk ook één ;)
pi_195873894
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 13:23 schreef Mrs.Redhair het volgende:

[..]

Ik maak wel foto's van de overkant, daar gaan ze volgende week al die voorzetgevels plaatsen. Dat is blok 1, dan volgt blok 2 en wij zijn blok 3 en 4
Ben benieuwd! Er komt dus aan alle kanten, 30 cm bij aan de buitenkant??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195873931
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:45 schreef Mrs.Redhair het volgende:
ach , kinderen hebben we niet. Bewust, of lieg ik nu omdat ik transvrouw ben en nooit kinderen kon/kan krijgen. Anyway, ik en mijn vrouw hebben ze niet. Sinterklaas heet hier in huis Bol.com
^O^
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195877650
De kast in de tuin is iets van 2 x 2,2 x 0,70 meter. (L x H x D )Groot dus

Volgens mij een partij eerste generatie opgekocht voor weinig.
pi_195877697
0 op de meter zou eerder 6000-7000 kWh panelen moeten zijn. Stuk of 20 dus.

Maar een elektrische cv zou het verbruik weleens boven de 10000kwh uitkomen. Dat doet zo’n bedrijf hier in Amsterdam. Lekker goedkoop, omdat je dan alles dekt met de subsidie, maar als er straks niet meer salderen is het huilen natuurlijk.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_195877725
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 06:34 schreef Fer het volgende:
0 op de meter zou eerder 6000-7000 kWh panelen moeten zijn. Stuk of 20 dus.

Maar een elektrische cv zou het verbruik weleens boven de 10000kwh uitkomen. Dat doet zo’n bedrijf hier in Amsterdam. Lekker goedkoop, omdat je dan alles dekt met de subsidie, maar als er straks niet meer salderen is het huilen natuurlijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens BAM heeft die warmtepomp 5500kw/h nodig per jaar. 24 panelen komen er op het dak.
pi_195877888
24 panelen is 7000-8000kwh, dat is meer dan 2300. In Euro's bijna 2000¤ per jaar
.
pi_195878083
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 06:23 schreef Mrs.Redhair het volgende:
De kast in de tuin is iets van 2 x 2,2 x 0,70 meter. (L x H x D )Groot dus

Volgens mij een partij eerste generatie opgekocht voor weinig.
Jemig wat kan jij zeiken zeg. Warmtepompen bestaan al meer dan 30 jaar dus restpartij 1ste gen zal het niet zijn.

Je krijgt voor noppes een nieuwe keuken, maar ander plaatje dus dan werken je pannen niet (is trouwens onzin meeste pannen werken gewoon) dus krijg je nieuwe pannen. Maar ook dat is niet goed.

Het huis zal dusdanig geīsoleerd worden dat je met een constante temperatuur kan gaan werken, dus 1x instellen en het is prima. Maar nee ook daar weet je wel een negatief punt aan te vinden.

Ik zou zeggen kras lekker op naar een niet gerenoveerd huurhuis, zullen zat mensen met je willen ruilen.

Typisch gevalletje van Rupsje nooit genoeg.
pi_195878344
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 07:46 schreef Freakie1 het volgende:

[..]

Jemig wat kan jij zeiken zeg. Warmtepompen bestaan al meer dan 30 jaar dus restpartij 1ste gen zal het niet zijn.

Je krijgt voor noppes een nieuwe keuken, maar ander plaatje dus dan werken je pannen niet (is trouwens onzin meeste pannen werken gewoon) dus krijg je nieuwe pannen. Maar ook dat is niet goed.

Het huis zal dusdanig geīsoleerd worden dat je met een constante temperatuur kan gaan werken, dus 1x instellen en het is prima. Maar nee ook daar weet je wel een negatief punt aan te vinden.

Ik zou zeggen kras lekker op naar een niet gerenoveerd huurhuis, zullen zat mensen met je willen ruilen.

Typisch gevalletje van Rupsje nooit genoeg.
Verkeerde been uit bed ?
pi_195878366
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 08:13 schreef Mrs.Redhair het volgende:

[..]

Verkeerde been uit bed ?
Of gewoon allergisch voor onzin uit iemands dikke duim over een opgekochte eerste generatie partij.
pi_195878513
Typisch angst voor het onbekende, met daarbij argwaan ten opzichte van de huurverhoging.

Je gaat straks niet of nauwelijks meer voor energie betalen. Daarnaast gaat je wooncomfort dankzij de isolatie echt enorm verbeteren.

Ruimte-onafhankelijk kunnen regelen is ook een heel groot voordeel. Kan je zelf kiezen of je alles op 21 graden zet. Of de woonkamer op 21 graden, badkamer op 24 graden, slaapkamer op 18 graden en logeerkamer op 16 graden wanneer er geen logees zijn. Gewoon één keer programmeren en klaar. Daarna allen nog een keer veranderen wanneer je van je vastgestelde programma wilt afwijken.
pi_195878611
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:56 schreef Mrs.Redhair het volgende:
Ik weet niet wat jij comfortabel noemt als je elke kamer apart moet inregelen? Met de radiateur, niet met de thermostaat.
Ik ben daar niet bepaald blij mee, maar we zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte van de ups en downs wat kosten betreft in deze verbouwing.
quote:
17s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:08 schreef Mrs.Redhair het volgende:
Ons is geadviseerd om de thermostaat op bijv. 23 te zetten en dan de knop op de radiateur dichter te draaien om het niet te warm te maken.

Lekker omslachtig imho.
Dus je krijgt voor duizenden euros een renovatie en jij gaat moeilijk lopen doen over het indrukken van een paar toetsjes (eenmalig) en het omdraaien van een knop? Wat is nou precies hetgeen dat jou daadwerkelijk tegenstaat? Dat anderen dit voor jou gaan bepalen en dat je daarmee de 'controle' over jouw woning (tijdelijk) uit handen moet geven?
pi_195883289
5500kwh is trouwens wel wat veel voor een tussenwoning met nieuwe driedubbel geīsoleerde gevel. Dat kan bijna zelfs met cop 1.0 verwarmen.
.
pi_195883798
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 06:41 schreef Mrs.Redhair het volgende:
Volgens BAM heeft die warmtepomp 5500kw/h nodig per jaar. 24 panelen komen er op het dak.
Bij een gemiddelde COP van 3, zou je dus 16500 kWh aan vervangend gas opwekken. Ruim 2000m 3. Meen dat dat ook je verbruik was?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195883821
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 07:15 schreef Fer het volgende:
24 panelen is 7000-8000kwh, dat is meer dan 2300. In Euro's bijna 2000¤ per jaar
Punt is, dat het hoogste PV-vermogen, qua tijdstip, niet overeenkomt met het hoogste e-verbruik
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')