abonnement Unibet Coolblue
  maandag 26 oktober 2020 @ 17:40:18 #101
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195869436
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 13:19 schreef Smegma. het volgende:
Historisch gezien hebben weinig culturen zo'n kosmopolitische blik op de wereld als de huidige Europese beschavingsfamilie. Europeanen hebben de gehele wereld bevaren en kennisgemaakt met 'het onbekende'.

Ik zie Akwasi nergens een goed beargumenteerde onderbouwing geven waarom Afrika meer op Wakanda lijkt dan op een continent met primitieve huisjes. Een moeilijk te slikken feit is dat er in duizenden jaren Afrika gewoon niet zo gek veel gebeurde. Ja in Egypte, maar dat was dan weer niet zwart.

Wanneer biedt Akwasi als Ashanti zijn excuses aan voor de slavernij van zijn stam? Is Akwasi al gedagvaard voor zijn dreigementen op de Dam?
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 18:37 schreef aloa het volgende:
Het Afrika museum bevestigt het beeld dat Afrikanen voor altijd zullen leven in primitieve en onderontwikkelde omstandigheden. En dat beeld moet hevig bijgesteld, zegt Akwasi.
Mwoa, hier heeft Akwasi mogelijk wel een punt. Ik ken dat museum verder niet, dus kan niet oordelen, maar ik weet wel dat wanneer men over Afrika spreekt, men vaak een erg eenzijdig beeld schetst, terwijl de werkelijkheid anders was. En het was niet alleen Egypte wat in Afrika bloeide. En daarnaast was Egypte wel degelijk (deels) zwart en in bepaalde perioden gerund door zwarte Farao's. En blank was het al helemaal niet.

En wat dacht je Koesj (redelijk gezamelijke geschiedenis met Egypte volgens mij), of van de Ghanese koninkrijken, Mali, Zimbabwe, etc.
quote:
Behalve de muren zelf is er weinig meer te vinden omdat het gebied in de negentiende eeuw uitvoerig is geplunderd door gelukzoekers en schatgravers. Zelfs de toeschrijving van de bouw aan een bepaalde stam of bevolkingsgroep (shona, zulu) is volstrekt onzeker. Vroege rapporten van (blanke) ontdekkingsreizigers (16e eeuw) gewagen van een stad die zo mooi is dat hij 'onmogelijk door de Afrikanen kan zijn gebouwd'. De stad is echter wel zo oud dat deze hypothese inmiddels allang is verworpen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Groot-Zimbabwe





https://historiek.net/dvd(...)-koninkrijken/23133/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koesj_(oudheid)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Afrika

Verder is het natuurlijk volstrekt idioot om iets wat wellicht beter/anders kan, direct weer te koppelen aan "blanke medewerkers moeten vervangen worden" |:(
Krekker is de bom!
pi_195869788
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:40 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

Mwoa, hier heeft Akwasi mogelijk wel een punt. Ik ken dat museum verder niet, dus kan niet oordelen, maar ik weet wel dat wanneer men over Afrika spreekt, men vaak een erg eenzijdig beeld schetst, terwijl de werkelijkheid anders was. En het was niet alleen Egypte wat in Afrika bloeide. En daarnaast was Egypte wel degelijk (deels) zwart en in bepaalde perioden gerund door zwarte Farao's. En blank was het al helemaal niet.

En wat dacht je Koesj (redelijk gezamelijke geschiedenis met Egypte volgens mij), of van de Ghanese koninkrijken, Mali, Zimbabwe, etc.
[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

https://historiek.net/dvd(...)-koninkrijken/23133/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koesj_(oudheid)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Afrika

Verder is het natuurlijk volstrekt idioot om iets wat wellicht beter/anders kan, direct weer te koppelen aan "blanke medewerkers moeten vervangen worden" |:(
Denk je dat Akwasi deze nuance maakt?
pi_195870089
Het is net het radicale feminisme. Mannelijke beroepsgroepen moeten x% vrouwelijke leidinggevenden krijgen, maar als het ‘vrouwenzaken’ betreft, dan hebben mannen daar te weinig verstand van en moeten ze hun mond houden.

Heeft Akwasi echt niet door dat zijn recht op vrije meningsuiting tot dusver alleen maar heeft geleid tot meer verdeeldheid in plaats van minder verdeeldheid?
pi_195870365
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Denk je dat Akwasi deze nuance maakt?
Nuance? Heb je de reacties in dit topic gelezen? De ironie ...
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_195870420
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:28 schreef recursief het volgende:

[..]

Nuance? Heb je de reacties in dit topic gelezen? De ironie ...
Volgens mij heb je niet goed gelezen waar ik op reageerde.
pi_195870451
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Volgens mij heb je niet goed gelezen waar ik op reageerde.
Zeker wel. Heb je het ongenuanceerde gehak op Akwasi, want Akwasi, in dit topic ook gelezen?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_195870499
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:32 schreef recursief het volgende:

[..]

Zeker wel. Heb je het ongenuanceerde gehak op Akwasi, want Akwasi, in dit topic ook gelezen?
Bedankt voor je bijdrage.
pi_195870752
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Bedankt voor je bijdrage.
Heb je het ongenuanceerde gehak op Akwasi, want Akwasi, in dit topic ook gelezen?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_195870757
Wat is Akwasi toch een gore racist.

Het museum overigens ook door direct hun zwarte pion naar voren te schuiven.

quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:53 schreef elplato het volgende:

[..]

Lekker makkelijk weer. Nou kom dan eens met een treffend voorbeeld, waarbij iets uit typisch west-europese cultuur wordt geëxposeerd maar geen enkele westerling daar iets in heeft te zeggen? Tip: Denk er rustig over na, want hypothetische of ondoordachte voorbeelden prik ik zo doorheen.

De tering zeg, dat ik hier een figuur als akwasi loop te verdedigen. Maar met types als jullie is het niet makkelijk om te ontkennen dat er in NL inderdaad latent racisme aanwezig is.
Akwasi is zelf een Westerling.
pi_195870863
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:53 schreef elplato het volgende:

[..]

Lekker makkelijk weer. Nou kom dan eens met een treffend voorbeeld, waarbij iets uit typisch west-europese cultuur wordt geëxposeerd maar geen enkele westerling daar iets in heeft te zeggen? Tip: Denk er rustig over na, want hypothetische of ondoordachte voorbeelden prik ik zo doorheen.




Huis Ten Bosch, een pretpark vol met heerlijke Nederlandse stereotypen in Nagasaki, Japan. Waar je typisch Nederlandse delicatessen kunt kopen zoals.... hot dogs en hamburgers :P
  maandag 26 oktober 2020 @ 19:13:58 #111
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195871141
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:40 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

Mwoa, hier heeft Akwasi mogelijk wel een punt. Ik ken dat museum verder niet, dus kan niet oordelen, maar ik weet wel dat wanneer men over Afrika spreekt, men vaak een erg eenzijdig beeld schetst, terwijl de werkelijkheid anders was. En het was niet alleen Egypte wat in Afrika bloeide. En daarnaast was Egypte wel degelijk (deels) zwart en in bepaalde perioden gerund door zwarte Farao's. En blank was het al helemaal niet.

En wat dacht je Koesj (redelijk gezamelijke geschiedenis met Egypte volgens mij), of van de Ghanese koninkrijken, Mali, Zimbabwe, etc.
[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

https://historiek.net/dvd(...)-koninkrijken/23133/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koesj_(oudheid)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Afrika

Verder is het natuurlijk volstrekt idioot om iets wat wellicht beter/anders kan, direct weer te koppelen aan "blanke medewerkers moeten vervangen worden" |:(
Nou, raad eens waar het Afrika-museum voor is? Ik herinner me sowieso een expositie over dat oude Mali waar jij het over hebt. En de laatste keer dat ik er was, was er een activiteit met moderne muziek met traditionele Westafrikaanse instrumenten, zoals bijvoorbeeld Youssou N'Dour een nieuwe standaard zette hierin.
pi_195871623
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:53 schreef elplato het volgende:

[..]

Lekker makkelijk weer. Nou kom dan eens met een treffend voorbeeld, waarbij iets uit typisch west-europese cultuur wordt geëxposeerd maar geen enkele westerling daar iets in heeft te zeggen? Tip: Denk er rustig over na, want hypothetische of ondoordachte voorbeelden prik ik zo doorheen.
Zoals ik al aangaf is exposeren een Europese cultuuruiting. Rariteitenkabinetten zijn ook zeldzaam in de geschiedenis van Afrika. Die nieuwsgierigheid naar de rest van de wereld kun je niet zomaar op andere culturen projecteren, dat is racistisch.

quote:
De tering zeg, dat ik hier een figuur als akwasi loop te verdedigen. Maar met types als jullie is het niet makkelijk om te ontkennen dat er in NL inderdaad latent racisme aanwezig is.
Wat is dat nou weer voor onzin. Ik heb nooit iemand op zijn huidskleur beoordeeld en altijd waar nodig een steentje bijgedragen voor raciale gelijkheid. En dan komt zo'n arrogante kwibus ineens allemaal leugens en racistische teksten blaten om blank en zwart uit mekaar te drijven alsof het een neonazi is. Ik discrimineer niet dus ook zwarte racisten krijgen de volle lading.

Ik zie ook geen enkele genetische verklaring waarom Afrika achterliep toen de Europeanen en Afrikanen elkaar ontmoetten en nog steeds achterlopen. Door bepaalde omstandigheden en gebeurtenissen heeft Europa zich plotseling ontwikkeld. Slechts 3000 jaar geleden waren de Europeanen nog hartstikke blij met zo'n mooi Afrikaanse stronthut geweest en dat is een oogwenk in de geschiedenis van de mensheid.

quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 16:57 schreef elplato het volgende:

[..]

Nou geef dan eens onderbouwd antwoord op de vraag als je hem zo stuitend vindt? Is het raar als een museum over Afrika geen mensen van Afrikaanse afkomst heeft die er werken?
Nee, natuurlijk niet. Het museum staat immers in Nederland en Nederland heeft al eeuwen geen koloniaal verleden meer in Afrika. Dus hoe zouden die mensen van Afrikaanse afkomst hier moet werken dan? En dan ook nog in de museumwereld?

quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:40 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

Mwoa, hier heeft Akwasi mogelijk wel een punt. Ik ken dat museum verder niet, dus kan niet oordelen, maar ik weet wel dat wanneer men over Afrika spreekt, men vaak een erg eenzijdig beeld schetst, terwijl de werkelijkheid anders was. En het was niet alleen Egypte wat in Afrika bloeide. En daarnaast was Egypte wel degelijk (deels) zwart en in bepaalde perioden gerund door zwarte Farao's. En blank was het al helemaal niet.

En wat dacht je Koesj (redelijk gezamelijke geschiedenis met Egypte volgens mij), of van de Ghanese koninkrijken, Mali, Zimbabwe, etc.
Dat is allemaal best interessant, maar ten Zuiden van de Sahara stelde het allemaal niet zoveel voor. In de categorie Hunebedden, Vikingen zonder boot en een paar stenen nederzettingen. Een 'Europamuseum' kun je dan ook niet maken. Het moet ook allemaal opgeblazen worden om wat te laten lijken. Afrikan werd nou eenmaal gedomineerd door eenvoudige gemeenschappen van jagers/verzamelaars en primitieve landbouw. Dat is ook logisch vanuit de geografie en het klimaat. Je moet ook geen ijzersmeedkunst verwachten van beschavingen zonder ijzermijnen in de buurt.

Je kunt ook best onder de indruk zijn van Shaka Zulu, maar ja, die was dan weer genocidaal en dat past niet in ht plaatje van het Afrikaanse paradijs dat wreed werd verstoord door de Europeanen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 26 oktober 2020 @ 19:58:20 #113
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195872126
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:40 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

En daarnaast was Egypte wel degelijk (deels) zwart en in bepaalde perioden gerund door zwarte Farao's. En blank was het al helemaal niet.
Ik vind dit net zoiets als zeggen dat groen wel degelijk (deels) geel is maar al helemaal niet blauw. Het is het allebei niet, ofwel heeft het van allebei een beetje.

De Nijldelta lag aan de Middellandse Zee en de mensen die in Beneden-Egypte woonden zullen wel niet radicaal verschild hebben van de omringende volkeren. Het kan best zijn dat er verder naar het zuiden een wat sterker negroïde element aanwezig was. Dat weet ik verder niet. In elk geval beeldden de Egyptenaren zichzelf in hun traditionele iconografie niet als "zwart" af, in tegenstelling tot de Nubiërs. De huid van de Egyptische mannen is op schilderingen meestal roodbruin, die van de vrouwen vaak lichter. (De noordelijker Kretenzers en Myceners hadden soortgelijke kleurconventies.)
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:31:19 #114
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195872873
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:32 schreef recursief het volgende:

[..]

Zeker wel. Heb je het ongenuanceerde gehak op Akwasi, want Akwasi, in dit topic ook gelezen?
Afrika is een continent met een historie, geen persoon. Hier zo objectief mogelijk (dus met de benodigde nuances) verslag van slaan, dat is iets wat we best zouden mogen nastreven vind ik.

Akwasi daarentegen is iemand die bewust (of onbewust) groepen sterk tegen elkaar opzet. Hij chargeert, generaliseert, discrimineert, liegt en bedriegt. Welke nuance verwacht je bij zo'n persoon wanneer het OVER de persoon gaat? Vandaar dat ik dit onderscheid ook probeer te maken: hij heeft ergens een punt, daar ga ik verder op in, maar wat hij voor de rest er allemaal bijhaalt is gewoon achterlijkheid, net zoals die hele gozer :r
Krekker is de bom!
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:32:37 #115
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195872898
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik vind dit net zoiets als zeggen dat groen wel degelijk (deels) geel is maar al helemaal niet blauw. Het is het allebei niet, ofwel heeft het van allebei een beetje.

De Nijldelta lag aan de Middellandse Zee en de mensen die in Beneden-Egypte woonden zullen wel niet radicaal verschild hebben van de omringende volkeren. Het kan best zijn dat er verder naar het zuiden een wat sterker negroïde element aanwezig was. Dat weet ik verder niet. In elk geval beeldden de Egyptenaren zichzelf in hun traditionele iconografie niet als "zwart" af, in tegenstelling tot de Nubiërs. De huid van de Egyptische mannen is op schilderingen meestal roodbruin, die van de vrouwen vaak lichter. (De noordelijker Kretenzers en Myceners hadden soortgelijke kleurconventies.)
Feit blijft dat zowel de Egyptenaren als Nubiërs in die periode een behoorlijke beschaving kenden. Maar dat waren, zoals mijn post ook aangeeft, niet de enigen op dat continent.
Krekker is de bom!
pi_195872952
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Afrika is een continent met een historie, geen persoon. Hier zo objectief mogelijk (dus met de benodigde nuances) verslag van slaan, dat is iets wat we best zouden mogen nastreven vind ik.

Subjectief mag toch ook? Er zijn genoeg musea die niet pretenderen objectief te zijn over hun exposities.
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:39:25 #117
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195873082
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Huis Ten Bosch, een pretpark vol met heerlijke Nederlandse stereotypen in Nagasaki, Japan. Waar je typisch Nederlandse delicatessen kunt kopen zoals.... hot dogs en hamburgers :P
Wtf!




Die bergen op de achtergrond :D

Ik had hier nog nooit van gehoord!
Krekker is de bom!
pi_195873150
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:39 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wtf!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Die bergen op de achtergrond :D

Ik had hier nog nooit van gehoord!
Het is echt geweldig, ik ben er zo'n 8 jaar geleden geweest. Het is een raar gevoel, heel veel dingen zien er net uit als Nederland maar toch is het ook heel duidelijk allemaal zo nep als wat. En natuurlijk zijn alle stereotypen aanwezig, inclusief een heleboel die meer van toepassing zijn op bijvoorbeeld de Engelsen. Volgens mij stond er zelfs ergens een willekeurige London dubbeldekker :')

Ik vond het fantastisch :D En ik denk dat er niemand is die de Japanners hier van racisme beschuldigt.
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:43:45 #119
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195873195
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Subjectief mag toch ook? Er zijn genoeg musea die niet pretenderen objectief te zijn over hun exposities.
Alles mag, maar de hele geschiedschrijving over Afrika is simpelweg niet juist en versterkt bepaalde stereotypen.

Weltschmerz heeft wellicht een punt dat het niet vergelijkbaar was met Europa qua AANTALLEN beschavingen, indrukwekkende gebouwen (voor die tijd) etc. Maar volgens mij woonden er ook minder mensen dicht op elkaar, minder verstedelijking etc. Dus er waren voor die tijd geavanceerde beschavingen, in tegenstelling tot wat veel FOK!kers denken of suggereren. Qua aantal alleen wel wat minder.
Krekker is de bom!
pi_195873225
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:43 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Alles mag, maar de hele geschiedschrijving over Afrika is simpelweg niet juist en versterkt bepaalde stereotypen.

Weltschmerz heeft wellicht een punt dat het niet vergelijkbaar was met Europa qua AANTALLEN beschavingen, indrukwekkende gebouwen (voor die tijd) etc. Maar volgens mij woonden er ook minder mensen dicht op elkaar, minder verstedelijking etc. Dus er waren voor die tijd geavanceerde beschavingen, in tegenstelling tot wat veel FOK!kers denken of suggereren. Qua aantal alleen wel wat minder.
Ik denk dat zo'n museum een mooie plek is om dat soort discussies te starten. Van wat ik er van gezien heb is het het tegenovergestelde van wat Akwasi roept.
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:46:26 #121
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195873267
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het is echt geweldig, ik ben er zo'n 8 jaar geleden geweest. Het is een raar gevoel, heel veel dingen zien er net uit als Nederland maar toch is het ook heel duidelijk allemaal zo nep als wat. En natuurlijk zijn alle stereotypen aanwezig, inclusief een heleboel die meer van toepassing zijn op bijvoorbeeld de Engelsen. Volgens mij stond er zelfs ergens een willekeurige London dubbeldekker :')

Ik vond het fantastisch :D En ik denk dat er niemand is die de Japanners hier van racisme beschuldigt.
Stereotypen hoeven ook niet per definitie fout te zijn. Maar in combinatie met een hoop andere zooi (zogenaamd wetenschappelijk onderzoek a-la "negers zijn gemiddeld zwakbegaafd", een aantal werkelijk zwakbegaafde negers die veel aandacht vragen (naast de vele negers die gewoon een goede baan hebben, hard werken, etc), kan het wel een bepaalde groep in een heel verkeerd licht zetten.
Krekker is de bom!
pi_195873268
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Huis Ten Bosch, een pretpark vol met heerlijke Nederlandse stereotypen in Nagasaki, Japan. Waar je typisch Nederlandse delicatessen kunt kopen zoals.... hot dogs en hamburgers :P
Lijkt goed behalve het weer.
  maandag 26 oktober 2020 @ 20:50:02 #123
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195873347
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik denk dat zo'n museum een mooie plek is om dat soort discussies te starten.
Eens. Alleen is Akwasi niet de juiste persoon om deze discussie te starten. En stel, ik zou objectief blijven en me niet richten op zijn persoonlijkheid.... dan nog heeft hij het verpest, want nee, hij kan niet gewoon de discussie starten over Afrika... hij moet er meteen weer het "witte medewerkers"-stukje bijhalen, waarmee hij dus verder doorgaat met het mensen tegen elkaar opzetten. Misselijkmakend dit soort lui :r

Voor mij van hetzelfde niveau als Wilders met zijn Fatima, Mohamed op IC, die plekken van Henk en Indruk bezet hielden :r

quote:
Van wat ik er van gezien heb is het het tegenovergestelde van wat Akwasi roept.
Dat zou mooi zijn, kan ik niet beoordelen, ben er nooit geweest :)
Krekker is de bom!
pi_195873379
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:50 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Eens. Alleen is Akwasi niet de juiste persoon om deze discussie te starten. En stel, ik zou objectief blijven en me niet richten op zijn persoonlijkheid.... dan nog heeft hij het verpest, want nee, hij kan niet gewoon de discussie starten over Afrika... hij moet er meteen weer het "witte medewerkers"-stukje bijhalen, waarmee hij dus verder doorgaat met het mensen tegen elkaar opzetten. Misselijkmakend dit soort lui :r

Voor mij van hetzelfde niveau als Wilders met zijn Fatima, Mohamed op IC, die plekken van Henk en Indruk bezet hielden :r
Helemaal eens, meneer Akwasi voegt al maandenlang niets toe aan welke discussie dan ook en kan wat mij betreft het best compleet genegeerd worden.
pi_195873450
Maar goed, om zo'n park vol te zetten met lelijke betonflats, en dan een hoop zwerfhonden los te laten, vind ik ook weer zo wat.
pi_195873544
Natuurlijk mag zo'n museum naar zichzelf kijken, zeker. Maar er zijn zat mensen die goede tips kunnen geven om zo'n museum de transitie te laten maken naar deze tijd. Waarom gewoon niet een professor, een expat, ja, lokale ondernemers, doe desnoods een uitwisselig met de universiteit van weet ik veel wat Dar es Salaam.

Zat mogelijkheden. Maar Akwasi? :?
  maandag 26 oktober 2020 @ 21:00:31 #127
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195873550
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het is echt geweldig, ik ben er zo'n 8 jaar geleden geweest. Het is een raar gevoel, heel veel dingen zien er net uit als Nederland maar toch is het ook heel duidelijk allemaal zo nep als wat. En natuurlijk zijn alle stereotypen aanwezig, inclusief een heleboel die meer van toepassing zijn op bijvoorbeeld de Engelsen. Volgens mij stond er zelfs ergens een willekeurige London dubbeldekker :')

Ik vond het fantastisch :D En ik denk dat er niemand is die de Japanners hier van racisme beschuldigt.
Het ziet er geweldig uit. Maar ik neem aan dat de gelijkenis aan de buitenkant ophoudt en je eigenlijk tegen een gigantisch decor zit aan te kijken?
pi_195873586
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 21:00 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het ziet er geweldig uit. Maar ik neem aan dat de gelijkenis aan de buitenkant ophoudt en je eigenlijk tegen een gigantisch decor zit aan te kijken?
Het leuke is dat er allemaal attracties zijn in veel van de gebouwen. De meeste daarvan hebben dan weer niets met Nederland te maken, ik kan me een spookhuis herinneren dat meer weg had van het standaard Halloween gebeuren :P

Er is wel een kaaswinkel maar ook daar is er vooral 'gewone' kaas te vinden.
  maandag 26 oktober 2020 @ 21:07:02 #129
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195873684
quote:
2s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:55 schreef skrn het volgende:
Maar goed, om zo'n park vol te zetten met lelijke betonflats, en dan een hoop zwerfhonden los te laten, vind ik ook weer zo wat.
Het lijkt me dat mensen ook juist naar een volkenkundig museum gaan om iets te weten te komen over de dingen waarin men zich elders onderscheidt, niet om te zien hoe men daar dezelfde soort betonnen dozen neerzet als hier. Dat is al bekend.
pi_195873834
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Helemaal eens, meneer Akwasi voegt al maandenlang niets toe aan welke discussie dan ook en kan wat mij betreft het best compleet genegeerd worden.
En de divibokaal (oftewel "zap de neger" voor medewerkers van de Nederlandse Pravda) dan?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_195873896
Misschien toen een keer een bezoekje brengen aan dit museum, interessant.
  maandag 26 oktober 2020 @ 21:58:00 #132
88981 Nood-kloon
(Genetisch wan-product.)
pi_195874705
Wordt het geen tijd dat deze Black supremacist eens wat minder hoog van de toren gaan schreeuwen? Ik erger me dood als ik deze betweter weer gaat zeggen dat alles om hem moet draaien. En waarom wordt deze eikel uitgenodigd om een tentoondstelling te filieren? Natuurlijk kan het niet allemaal perfect zijn. Maar in zijn ogen is alles slecht wat hem niet bevalt.
Ik poep op AZ Alkmaar.
pi_195875356
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 21:58 schreef Nood-kloon het volgende:
Maar in zijn ogen is alles slecht wat hem niet bevalt.
Zijn er ook dingen die jou niet bevallen, maar die je wel heel goed vindt?
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 04:21:10 #134
28033 Pek
je moet wat
pi_195877398
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 22:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Zijn er ook dingen die jou niet bevallen, maar die je wel heel goed vindt?
Een rood stoplicht? Volkoren brood?
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  Miss 200.000.000! dinsdag 27 oktober 2020 @ 04:25:36 #135
367000 roos94
pi_195877403
Waarom blijft men deze klomp restafval aandacht geven :|W
pi_195877436
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 04:25 schreef roos94 het volgende:
Waarom blijft men deze klomp restafval aandacht geven :|W
Om dezelfde reden waarom jij dit schrijft ?
Mensen moeten hun haat kwijt
Men wil de schijn van onschuld en politiekcorrectheid hoog houden en niet beschuldigd worden van discriminatie.,
pi_195877826
Deze man :')

Die witte man toch altijd...die zou volgens hem verboden moeten worden, is het niet?! Ondertussen maakt hij maar wat graag ge-en misbruik van witte man-subsidies en door de witte man uitgevonden en gerunde platformen als Twitter, die het voor hem mogelijk maken zijn ongenoegen en verontwaardiging over diezelfde witte man uit te braken.

Wat is akwasi eigenlijk zonder de witte man? Juist, geen hond zou weten wie deze vent is!
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:53:16 #138
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195878143
In het moeras heersen de witte wieven, in het museum de witte man. Een verstandig mens blijft thuis.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:33:13 #139
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195878577
quote:
2s.gif Op maandag 26 oktober 2020 21:00 schreef skrn het volgende:
Natuurlijk mag zo'n museum naar zichzelf kijken, zeker. Maar er zijn zat mensen die goede tips kunnen geven om zo'n museum de transitie te laten maken naar deze tijd. Waarom gewoon niet een professor, een expat, ja, lokale ondernemers, doe desnoods een uitwisselig met de universiteit van weet ik veel wat Dar es Salaam.

Zat mogelijkheden. Maar Akwasi? :?
Dat soort dingen doen ze ook al. Kijk maar even op de site. Dit museum hoeft "de transitie naar deze tijd" helemaal niet te maken. Het is niet omdat Akwasi iets roept, het ook zo is he. Dat is ook mijn probleem met deze vent. Hij doet geen goed voor de zaken waar hij voor staat.
pi_195878651
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:54 schreef MoreDakka het volgende:

Huis Ten Bosch, een pretpark vol met heerlijke Nederlandse stereotypen in Nagasaki, Japan. Waar je typisch Nederlandse delicatessen kunt kopen zoals.... hot dogs en hamburgers :P
Ja, Chinees hebben ze daar natuurlijk zelf al.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:02:29 #141
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195878983
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 18:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Huis Ten Bosch, een pretpark vol met heerlijke Nederlandse stereotypen in Nagasaki, Japan. Waar je typisch Nederlandse delicatessen kunt kopen zoals.... hot dogs en hamburgers :P

Ik vind het knap. Een Nederlands straatbeeld, inclusief fietsen, met huizen die eruitzien alsof ze er al een paar honderd jaar staan.
pi_195880314
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zoals ik al aangaf is exposeren een Europese cultuuruiting. Rariteitenkabinetten zijn ook zeldzaam in de geschiedenis van Afrika. Die nieuwsgierigheid naar de rest van de wereld kun je niet zomaar op andere culturen projecteren, dat is racistisch.
[..]

Wat is dat nou weer voor onzin. Ik heb nooit iemand op zijn huidskleur beoordeeld en altijd waar nodig een steentje bijgedragen voor raciale gelijkheid. En dan komt zo'n arrogante kwibus ineens allemaal leugens en racistische teksten blaten om blank en zwart uit mekaar te drijven alsof het een neonazi is. Ik discrimineer niet dus ook zwarte racisten krijgen de volle lading.

Ik zie ook geen enkele genetische verklaring waarom Afrika achterliep toen de Europeanen en Afrikanen elkaar ontmoetten en nog steeds achterlopen. Door bepaalde omstandigheden en gebeurtenissen heeft Europa zich plotseling ontwikkeld. Slechts 3000 jaar geleden waren de Europeanen nog hartstikke blij met zo'n mooi Afrikaanse stronthut geweest en dat is een oogwenk in de geschiedenis van de mensheid.
[..]

Nee, natuurlijk niet. Het museum staat immers in Nederland en Nederland heeft al eeuwen geen koloniaal verleden meer in Afrika. Dus hoe zouden die mensen van Afrikaanse afkomst hier moet werken dan? En dan ook nog in de museumwereld?
[..]

Dat is allemaal best interessant, maar ten Zuiden van de Sahara stelde het allemaal niet zoveel voor. In de categorie Hunebedden, Vikingen zonder boot en een paar stenen nederzettingen. Een 'Europamuseum' kun je dan ook niet maken. Het moet ook allemaal opgeblazen worden om wat te laten lijken. Afrikan werd nou eenmaal gedomineerd door eenvoudige gemeenschappen van jagers/verzamelaars en primitieve landbouw. Dat is ook logisch vanuit de geografie en het klimaat. Je moet ook geen ijzersmeedkunst verwachten van beschavingen zonder ijzermijnen in de buurt.

Je kunt ook best onder de indruk zijn van Shaka Zulu, maar ja, die was dan weer genocidaal en dat past niet in ht plaatje van het Afrikaanse paradijs dat wreed werd verstoord door de Europeanen.
Deze post. _O_
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:24:00 #143
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195881265
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 10:26 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Deze post. _O_
Ik moet steeds aan die arme Vikingen zonder boot denken...
pi_195881486
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 11:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik moet steeds aan die arme Vikingen zonder boot denken...
Als ik Vikings mag geloven zaten die toch allemaal maar een beetje op paddo's te knagen tussen het vechten door.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:57:44 #145
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195881749
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 10:26 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Deze post. _O_
Die post heeft het feitelijk gewoon fout met zijn stereotype ideeën over "eenvoudige gemeenschappen van jagers/verzamelaars en primitieve landbouw". En ze hadden ook gewoon ijzersmeedkunst.
pi_195882047
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 11:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Die post heeft het feitelijk gewoon fout met zijn stereotype ideeën over "eenvoudige gemeenschappen van jagers/verzamelaars en primitieve landbouw".
Nee, er is niks fout aan. De trend is om elke verzameling van meer dan 10 hutjes als grote beschaving af te schilderen om de zwarte racisten zich wat beter te laten voelen over 'hun' Afrika, maar dat moet je niet zo serieus nemen.

quote:
En ze hadden ook gewoon ijzersmeedkunst.
Ja, maar dat is dus geen maat van beschaving maar het duidt op de aanwezigheid van ijzer. Grote beschavingen ontwikkelingen zich omdat de omstandigheden ertoe dwingen en het toelaten. Als je nauwelijks seizoensinvloed hebt hoef je ook niet vooruit te plannen, voorraden aan te leggen en te leren schrijven om een boekhouding te voeren. Als je niet hoeft te irrigeren of overstromingen hoeft te managen dan hoef je ook niet zo intensief samen te werken. Een grote stad bouwen gaat ook niet werken als dat geen middelpunt van een grotere gemeenschap kan zijn omdat van en naar de stad reizen te moeilijk wordt gemaakt door het terrein.

Het is een soort evolutie, beschavingen ontstaan door moeilijkheden en mogelijkheden. De mensen die als eerste een goede plek hadden gevonden kregen te maken met de wet van de remmende voorsprong omdat het een goede plek was qua gebrek aan moeilijkheden, niet qua mogelijkheden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:21:02 #147
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195882149
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, er is niks fout aan. De trend is om elke verzameling van meer dan 10 hutjes als grote beschaving af te schilderen om de zwarte racisten zich wat beter te laten voelen over 'hun' Afrika, maar dat moet je niet zo serieus nemen.
[..]
"Verzamelingen van 10 hutjes" worden ook niet afgeschilderd als grote beschaving, net zomin als klompen de Nobelprijs zouden verdienen in de ogen van de Nederlander. Er is wel meer geweest aan beschavingen dan "verzamelingen van meer dan 10 hutjes".
quote:
Ja, maar dat is dus geen maat van beschaving maar het duidt op de aanwezigheid van ijzer. Grote beschavingen ontwikkelingen zich omdat de omstandigheden ertoe dwingen en het toelaten. Als je nauwelijks seizoensinvloed hebt hoef je ook niet vooruit te plannen, voorraden aan te leggen en te leren schrijven om een boekhouding te voeren.
Er zijn wel degelijk seizoenen (en boekhoudingen gevoerd).
quote:
Als je niet hoeft te irrigeren of overstromingen hoeft te managen dan hoef je ook niet zo intensief samen te werken.
Er wordt en werd gewoon geïrrigeerd en overstromingen zijn er ook.
quote:
Een grote stad bouwen gaat ook niet werken als dat geen middelpunt van een grotere gemeenschap kan zijn omdat van en naar de stad reizen te moeilijk wordt gemaakt door het terrein.
Geen idee waar je het hier over hebt. Welk "moeilijk terrrein"?
quote:
Het is een soort evolutie, beschavingen ontstaan door moeilijkheden en mogelijkheden. De mensen die als eerste een goede plek hadden gevonden kregen te maken met de wet van de remmende voorsprong omdat het een goede plek was qua gebrek aan moeilijkheden, niet qua mogelijkheden.
Lees "Guns, Germs & Steel" eens zou ik zeggen.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:45:22 #148
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195882769
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 11:39 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Als ik Vikings mag geloven zaten die toch allemaal maar een beetje op paddo's te knagen tussen het vechten door.
Doe maar niet. ;)
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:48:36 #149
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195882872
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:21 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Geen idee waar je het hier over hebt. Welk "moeilijk terrrein"?
[..]

Lees "Guns, Germs & Steel" eens zou ik zeggen.
Hij geeft toch ook aan dat de geografische omstandigheden de ontwikkeling van een technologisch geavanceerde beschaving moeten toelaten of begunstigen? Volgens mij ligt dat in dezelfde lijn als wat Diamond zegt.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:57:44 #150
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195883100
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hij geeft toch ook aan dat de geografische omstandigheden de ontwikkeling van een technologisch geavanceerde beschaving moeten toelaten of begunstigen? Volgens mij ligt dat in dezelfde lijn als wat Diamond zegt.
Ja maar de extreme kul eromheen ("nauwelijks seizoenen" "geen irrigatie") laten zien dat het raadzaam is voor hem om wat meer feiten in zich op te nemen. De tering zeg, hoeveel simplistische bull kan er uit iemand komen. Heeft ie überhaupt door dat ie het over een heel continent heeft?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')