abonnement Unibet Coolblue
pi_195864742
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 12:47 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Vroeger badden men op de meerdere Godden. Zo had Eygpte verschillende Godden van RA tot Anubis, Grieken ook al. Zeus, Hades, Poseidon enz.. Dat zie je allemaal terug in de oude boeken, religie en verhalen terug.

Toen besloot al Godden dat voor de mensen beter was om tot 1 God te richten. Met de bedoeling dat mensen straks makkelijk op hem richten en bidden.. Zo hoeven men niet ruzie maken om welk god beter is.
Want huidige God is de allersterkste, rechtvaardigste maar ook liefdevol persoon.. Verder niemand anders.
Zo gebeurt het.

Maar tegenwoordig maken men nog steeds hetzelfde fouten..
* Bad men
* Goden

Niet om vervelend te doen, maar dat je het weet voor een volgende keer :)
  maandag 26 oktober 2020 @ 13:24:43 #27
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195865111
quote:
11s.gif Op zondag 25 oktober 2020 11:00 schreef Mikeytt het volgende:
Laatst voor het eerst een bijbel gelezen en me vervolgens meer verdiept in de religie

Hoe meer ik las, hoe meer ik het idee kreeg dat de duivel eigenlijk ethisch beter was dan God.

Was best verbaasd over hoe vaak de god in dat boek direct of indirect moorden aan het plegen was. :? Niet te vergeten de massamoord tijdens de zondvloed.

Beetje wezen zoeken en blijkbaar is deze gast zijn kill count gewoon meer dan 200.000% hoger dan die van de duivel. Is dat te rechtvaardigen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Behoorlijk in de ban van de hr L Morningstar zo blijkt. :+
  maandag 26 oktober 2020 @ 13:30:25 #28
16305 Jappie
parttime reverend
pi_195865203
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 12:58 schreef Maharski het volgende:
Het gaat allemaal mis als van God een entiteit wordt gemaakt, of op wat voor manier dan ook een of ander 'wezen'.
Is dat het ? Of gaat het mis omdat we de essentie van het "wezen aka zijn" missen ?
pi_195865997
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 12:56 schreef Amee het volgende:

[..]

Maar als je de bijbel volgt is het ook idd waar wat de christenen zeggen.
Uiteraard. Als je de bijbel volgt dan is alles de schuld van de mens en van de duivel, en helemaal niets de schuld van God. Dus als je daarin meegaat dan klopt het. Maar dat is net zoiets als een vrouw die wordt mishandeld door haar man en gelooft dat het haar schuld is omdat hij het zegt.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_195866114
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 14:13 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Uiteraard. Als je de bijbel volgt dan is alles de schuld van de mens en van de duivel, en helemaal niets de schuld van God. Dus als je daarin meegaat dan klopt het. Maar dat is net zoiets als een vrouw die wordt mishandeld door haar man en gelooft dat het haar schuld is omdat hij het zegt.
Wat ik dus ermee wil zeggen is dat het logisch is dat ze het niet bezien zoals niet-gelovigen. Het dient immers een hoger doel?

Het is net als wanneer de mens voor een keuze komt te staan: 5 ontvoerders doden om een ontvoerde te redden.
pi_195866599
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 14:18 schreef Amee het volgende:

[..]

Het is net als wanneer de mens voor een keuze komt te staan: 5 ontvoerders doden om een ontvoerde te redden.
Het probleem met die logica is dat God zogenaamd almachtig, alwetend, algoed etc. is maar toch de dingen niet in één keer perfect weet te maken, noch dingen perfect weet op te lossen. Vijf ontvoerders doden om een ontvoerde te redden is een dilemma en oplossing waar wij als mensen voor kunnen komen te staan, maar waar God nooit voor zou hoeven te komen staan, noch beperkt is tot dezelfde oplossingen waar wij mensen tot beperkt zijn.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_195866649
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 14:44 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Het probleem met die logica is dat God zogenaamd almachtig, alwetend, algoed etc. is maar toch de dingen niet in één keer perfect weet te maken, noch dingen perfect weet op te lossen. Vijf ontvoerders doden om een ontvoerde te redden is een dilemma en oplossing waar wij als mensen voor kunnen komen te staan, maar waar God nooit voor zou hoeven te komen staan, noch beperkt is tot dezelfde oplossingen waar wij mensen tot beperkt zijn.
Ik heb hier niet van terug :@
pi_195867470
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 14:47 schreef Amee het volgende:

[..]

Ik heb hier niet van terug :@
Christenen zeggen dan meestal dat alles wel degelijk perfect was maar dat God de mens bewust een vrije wil heeft gegeven, en dat door de zondeval alles anders is geworden en God gebonden is binnen zijn eigen regels en rechtvaardigheid, maar dat God alles weer perfect gaat maken na de wederkomst.

Mijn reactie daarop is dan weer dat God blijkbaar toch niet alwetend is als hij de zondeval niet zag aankomen. En dat hij blijkbaar niet almachtig is als hij door de zondeval beperkt is in zijn handelen. En dat vrije wil blijkbaar niet meer belangrijk is voor God na de wederkomst wat dan weer afbreuk doet aan het idee dat hij de vrije wil in eerste instantie wel belangrijk vond.

En zo kun je nog wel even doorgaan :P . Ik heb jarenlang op reformatorische scholen gezeten en naar de kerk geweest dus ik ken het. Het hele narratief werkt alleen als je meegaat in het idee dat wij als mens inderdaad schuldig zijn aan dat wat God claimt en dat alles wat hij zegt waar is maar zodra je daar niet in meegaat het hele narratief in elkaar stort. Eigenlijk precies zoals een fysiek en mentaal geweldadige relatie wat ik eerder aangaf.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_195867611
quote:
11s.gif Op zondag 25 oktober 2020 11:00 schreef Mikeytt het volgende:
Laatst voor het eerst een bijbel gelezen en me vervolgens meer verdiept in de religie

Hoe meer ik las, hoe meer ik het idee kreeg dat de duivel eigenlijk ethisch beter was dan God.

Was best verbaasd over hoe vaak de god in dat boek direct of indirect moorden aan het plegen was. :? Niet te vergeten de massamoord tijdens de zondvloed.

Beetje wezen zoeken en blijkbaar is deze gast zijn kill count gewoon meer dan 200.000% hoger dan die van de duivel. Is dat te rechtvaardigen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou zeggen, maak je er niet te druk over. Het is immers maar een sprookje.

Wil je ook weten of Gandalf de Grijze beter was dan de Witte?
  maandag 26 oktober 2020 @ 15:51:21 #35
493164 MetDeDeur
in huis vallen
pi_195867653
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 14:13 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Uiteraard. Als je de bijbel volgt dan is alles de schuld van de mens en van de duivel, en helemaal niets de schuld van God. Dus als je daarin meegaat dan klopt het. Maar dat is net zoiets als een vrouw die wordt mishandeld door haar man en gelooft dat het haar schuld is omdat hij het zegt.
Als je maar een kant van het verhaal weet, lijkt het idd. net alsof het in je vergelijking de man de boosdoener is, tot je erachter komt dat de vrouw, haar man tig keer heeft bedrogen, zijn spaarrekening plunderde, familie en vrienden tegen hem heeft opgezet, hun kinderen heeft verkracht en daarna gedood, enz.
  maandag 26 oktober 2020 @ 16:28:18 #36
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195868202
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:51 schreef MetDeDeur het volgende:

[..]

Als je maar een kant van het verhaal weet, lijkt het idd. net alsof het in je vergelijking de man de boosdoener is, tot je erachter komt dat de vrouw, haar man tig keer heeft bedrogen, zijn spaarrekening plunderde, familie en vrienden tegen hem heeft opgezet, hun kinderen heeft verkracht en daarna gedood, enz.
Maar als de man almachtig is, waarom heeft hij zijn kinderen dan niet beschermd?
pi_195868989
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 15:36 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Christenen zeggen dan meestal dat alles wel degelijk perfect was maar dat God de mens bewust een vrije wil heeft gegeven, en dat door de zondeval alles anders is geworden en God gebonden is binnen zijn eigen regels en rechtvaardigheid, maar dat God alles weer perfect gaat maken na de wederkomst.

Mijn reactie daarop is dan weer dat God blijkbaar toch niet alwetend is als hij de zondeval niet zag aankomen. En dat hij blijkbaar niet almachtig is als hij door de zondeval beperkt is in zijn handelen. En dat vrije wil blijkbaar niet meer belangrijk is voor God na de wederkomst wat dan weer afbreuk doet aan het idee dat hij de vrije wil in eerste instantie wel belangrijk vond.

En zo kun je nog wel even doorgaan :P . Ik heb jarenlang op reformatorische scholen gezeten en naar de kerk geweest dus ik ken het. Het hele narratief werkt alleen als je meegaat in het idee dat wij als mens inderdaad schuldig zijn aan dat wat God claimt en dat alles wat hij zegt waar is maar zodra je daar niet in meegaat het hele narratief in elkaar stort. Eigenlijk precies zoals een fysiek en mentaal geweldadige relatie wat ik eerder aangaf.
Of toen hij de mens vrije wil gaf had hij zijn vermogen om te voorzien niet gebruikt. En gebruikte ook zijn almachtigheid niet omdat hij, net als bij een goede vader, probeert zich ook aan zijn regels te houden.
Dat hij zag dat de mens niet kon omgaan met vrije wil en daarom Jezus naar de aarde stuurde met de missie. Tegen die tijd praatte hij al niet meer met de mens.
pi_195876898
quote:
14s.gif Op maandag 26 oktober 2020 13:30 schreef Jappie het volgende:
Is dat het ? Of gaat het mis omdat we de essentie van het "wezen aka zijn" missen ?
Ja, waarschijnlijk dat ook.
Het probleem is: God wordt bedacht ipv ervaren.
God is het kloppen van je hart, je ademhaling, je gevoel en dat wat maakt dat je kunt denken.
En dat geldt voor alles en iedereen die leeft. En ook voor alles wat doodgaat trouwens.

Door van God een 'ander wezen' te maken, een 'entiteit', wordt en blijft het niets meer dan een gedachte; iets dat we 'buiten' plaatsen. Als een 'fenomeen', buiten onszelf. Dat is de grote misvatting die God onbereikbaar maakt. Laat het dénken over 'God' wat dat betreft los, alle ideeën, concepten en voorstellingen over 'Hem', en daar staat God, in z'n volledige naakie!

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharski op 27-10-2020 01:31:42 ]
Eens kijken
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:48:42 #39
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195881612
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:27 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hij lijkt inderdaad rustiger en empathischer geworden.
Empatischer? En dat blijkt uit?
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:06:23 #40
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195881879
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 11:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Empatischer? En dat blijkt uit?
Ik heb de indruk dat er sindsdien wat gemakkelijker wordt vergeven en minder gebliksemd.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:18:43 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195882103
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:06 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik heb de indruk dat er sindsdien wat gemakkelijker wordt vergeven en minder gebliksemd.
De God van de Bijbel kan niet vergeven. Althans niet zoals wij vergeven onze schuldenaren. Om niet. Dat begrip kent God niet. Bij de God van de Bijbel moet er betaald worden. Met bloed. Slechts door (veel) bloedvergieten kan dit het gruwelijke onrecht dat de nietige mens de oppermachtige God aandoet weer rechtgetrokken worden.

Het bliksemt wel wat minder de laatste tijd inderdaad... :{

[ Bericht 12% gewijzigd door hoatzin op 27-10-2020 12:39:42 ]
pi_195882570
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:14 schreef Amee het volgende:

[..]

Of toen hij de mens vrije wil gaf had hij zijn vermogen om te voorzien niet gebruikt. En gebruikte ook zijn almachtigheid niet omdat hij, net als bij een goede vader, probeert zich ook aan zijn regels te houden.
Dat hij zag dat de mens niet kon omgaan met vrije wil en daarom Jezus naar de aarde stuurde met de missie. Tegen die tijd praatte hij al niet meer met de mens.
En ik ben naar de aarde gestuurd om je te zeggen dat dit klinkklare onzin is.
pi_195882626
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:38 schreef ATON het volgende:

[..]

En ik ben naar de aarde gestuurd om je te zeggen dat dit klinkklare onzin is.
We zullen je kruisigen! :o
pi_195882661
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De God van de Bijbel kan niet vergeven. Althans niet zoals wij vergeven onze schuldenaren. Om niet. Dat begrip kent God niet. Bij de God van de Bijbel moet er betaald worden. Met bloed. Slechts door (veel) bloedvergieten kan dit het gruwelijke onrecht dat de nietige mens de oppermachtige God aandoet weer rechtgetrokken worden.

Het bliksemt wel wat minder de laatste tijd inderdaad... :{
Het O.T. is geschreven door joden en het N.T. door Grieken. Vandaar, en het is ook eeuwen jonger. Dat noemen ze mentale evolutie.
pi_195882674
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:40 schreef Amee het volgende:

[..]

We zullen je kruisigen! :o
Te laat. De doodstraf is afgeschaft. :+
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:42:34 #46
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195882681
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2020 17:14 schreef Amee het volgende:

[..]

Of toen hij de mens vrije wil gaf had hij zijn vermogen om te voorzien niet gebruikt. En gebruikte ook zijn almachtigheid niet omdat hij, net als bij een goede vader, probeert zich ook aan zijn regels te houden.
Welke regels? Gij zult niet doodslaan? Dat is dan faliekant mislukt. De meeste doden in de Bijbel vallen door God zelf!

En zijn gebod tegen de valse getuigenis overtreedt hij ook als hij leugengeesten (aan)stuurt.
quote:
Dat hij zag dat de mens niet kon omgaan met vrije wil
oh en dat kon hij van tevoren niet weten?

ik kan trouwens prima omgaan met mijn vrije wil.
pi_195882718
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Te laat. De doodstraf is afgeschaft. :+
Aan de schandpaal dan :P
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:44:38 #48
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195882754


[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 27-10-2020 12:44:51 ]
pi_195882787
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 12:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Welke regels? Gij zult niet doodslaan? De meeste doden in de Bijbel vallen door God zelf!
[..]

oh en dat kon hij van tevoren niet weten?

ik kan trouwens prima omgaan met mijn vrije wil
Volgens zijn regels? :P
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:46:53 #50
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195882816


[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 27-10-2020 12:47:46 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')