abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_195837115
Ik zou graag een iets grotere bonsai bekomen en heb daar 'tijd' voor.
M'n ultieme plant is deze, helaas te duur voor mijn budget:

In Ikea verkopen ze Ficus Microcarpa

https://www.ikea.com/be/n(...)se-kleuren-30432724/

https://www.ikea.com/be/n(...)se-kleuren-20480070/

Nu vroeg ik me af of deze ook zo groot kan worden als in het voorbeeld? Ik weet dat die bij Ikea gent worden, dus ik heb mijn twijfels.
Iemand die toevallig al zo'n boompjes heeft gekocht en foto's heeft?
Hallon, lekker burgers flippen voor de kost. groetjes einzeinz
pi_195868903
Ja dat zou kunnen, maar het is een jarenplan... :)

Schrik niet, maar de Bonsai in je afbeelding zou zomaar 30 jaar oud kunnen zijn. En dan moet je ook nog eens weten hoe je dat allemaal zo voor elkaar krijgt. Dat groeit niet zo vanzelf, het vergt snoeiwerk met speciaal gereedschap, geleiding en geduld en geduld.

Kijk eens de video's van Herons Bonsai om een idee te krijgen over hoe en wat.
https://www.youtube.com/channel/UCyZR5OfKC6sQ6fKHDzlruNw
pi_195872341
Onderaan zie ik een opening, start hij met 2 takjes of is dat een zijtakje die destijds goed geleid werd?
Hallon, lekker burgers flippen voor de kost. groetjes einzeinz
pi_195877989
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 20:06 schreef einzeinz het volgende:
Onderaan zie ik een opening, start hij met 2 takjes of is dat een zijtakje die destijds goed geleid werd?
Bij de Ficus boom zijn dat luchtwortels die zich tijdens de groei ontwikkelen.

Hier zie je meer volwassen exemplaren.

In de natuur kunnen zulke bomen tientallen meters hoog groeien.

Hoe zich die wortels ontwikkelen en de hoeveelheid in een ondiepe bonsaischaal is een kwestie van snoeien.
Dan wordt het boompje laag gehouden door de kruin te blijven snoeien en dan wordt de stam en wortelcomplex dikker. Ook kunnen ongewenste nieuw gevormde (dunne) luchtwortels die zich ontwikkelen weggesnoeid worden voordat ze de grond bereiken. Enzo kun je er verschillende modellen mee creren. Doordat de schaal waarin het groeit ondiep is forceer je het wortelcomplex sterker omhoog te groeien. De boom kan zo niet de diepte in groeien zoals dit in de natuur zou gebeuren.

Op de onderste foto zie je zo'n knopje op de stam waar ooit zo'n nieuwe luchtwortel is weggesnoeid. En ernaast zie je een nieuwe groeien.

Nieuwe wortelgroei zou je kunnen leiden, maar vaak bij dit soort hoef dat niet echt en wordt gewoon dat wat mooi gevonden wordt behouden en het overbodige weggesnoeid. Doe je er weinig of niets aan dan krijg je zoiets op op de eerste afbeelding boven. Maar zoals ik eerder aangaf is dat jaren werk en wachten, zo'n klein boompje uit het tuincentrum heeft er misschien al tussen de 5 en 10 jaar over gedaan bij de kweker. Voordat ie bij jou op de vensterbank komt en dan kun jij er verder mee gaan... Bonsai is een levenswerk die vaak vele generaties worden doorgegeven in de familie 60 jaar is een schijntje voor een bonsai... Er bestaan exemplaren die al 100den jaren in dezelfde familie verzorgd worden. Als ik me niet vergis is de oudste ter wereld geschat 2000 jaar. _O_

Bomensoorten die niet van die specifieke luchtwortels groeien kunnen worden uitgegraven en worden dan met de wortels over een steen gedrapeerd en terug in de pot geplaatst. Die bovengrondse wortels vormen door de jaren heen dan een deel van de stam. Dan achteraf die steen weer weghalen en zo kun je een Eik of een Beuk, noem maar op ook zo'n vorm laten aannemen. :) Maar dan ben je waarschijnlijk weer 30 jaar verder voordat je wat moois hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 27-10-2020 07:42:45 ]
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')