abonnement Unibet Coolblue
pi_195821885
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:


En door..
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_195821895
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:44 schreef Predator40 het volgende: [..] nogmaals ....staatsgrenzen in australie zijn zowat hetzelfde als de landsgrenzen in Europa, en Melbourne, Adelaide, Sydney zijn niet zo heel dun bevolkt, er gingen ook dagelijks tientallen vluchten tussen die steden ( net zoals in europa, van amsterdam naar barcelona bijv )
Echt totaal onvergelijkbaar. 4 miljoen km² en 446 miljoen inwoners in de EU vs Australië 25 miljoen inwoners op 7.5 miljoen km². Wat daar kan zou hier nooit kunnen, teveel mensen op een beperkte oppervlakte.
blablablabla
pi_195821911
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:51 schreef Elan het volgende:

[..]

Echt totaal onvergelijkbaar. 4 miljoen km² en 446 miljoen inwoners in de EU vs Australië 25 miljoen inwoners op 7.5 miljoen km². Wat daar kan zou hier nooit kunnen, teveel mensen op een beperkte oppervlakte.
waar zeg ik dat het kan of moet, gaat hier toch nooit gebeuren.
tevens pak je nu de totale oppervlakte en het totaal aantal inwoners terwijl half australie onbewoond is.
kan je ook niet vergelijken zo
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_195821915
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Tja, zie hier een van de redenen waarom het hier weer uit de hand loopt: zoveel mensen die vinden dat ze zelf hun ‘gezonde’ verstand kunnen gebruiken en het toch anders doen dan het advies is.

Ik wil niet oordelen of het wel of niet terecht is dat het is afgelast; punt is dat het advies is om het hier te doen. Doe het dan ook niet.
Ja levensgevaarlijk al die kindjes die in de openlucht een liedje zingen aan de deur. Zal een stevige piek in de besmettingen opleveren de volgende week!
blablablabla
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:53:55 #5
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195821930
Ik kwam nog eens wat tegen dat de moeite van het delen waard is.

Dit is een hele mooie overzichtssite:
https://covid19-country-overviews.ecdc.europa.eu/

En hier staan ook nog dingen over de R (die zoals bekend wordt uitgerekend adhv ziekenhuisopnames en niet adhv gerapporteerde besmettingen).
https://www.rivm.nl/en/novel-coronavirus-covid-19/modelling

Beide zijn aan te raden voor iedereen die graag onderbouwde posts schrijft over trends en andere landen.
pi_195821932
Zonet in de winkel stond ik gewoon helemaal klem. Aan beide kanten mensen die voor me langs kwamen om de kaas uit de koeling te halen. En als je er wat van zegt kijken ze je een beetje meewarig aan. Goh, hoe zou het komen dat de cijfers niet goed zijn.
It's better to regret something you did than something you didn't do
pi_195821937
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja levensgevaarlijk al die kindjes die in de openlucht een liedje zingen aan de deur. Zal een stevige piek in de besmettingen opleveren volgende week!
Missing the point completely.

Never mind.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:54:40 #8
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195821939
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:52 schreef Predator40 het volgende:

[..]

waar zeg ik dat het kan of moet, gaat hier toch nooit gebeuren.

Maar het kan hier ook niet. Door het verschil in geografische ligging.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:55:02 #9
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195821946
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:53 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja levensgevaarlijk al die kindjes die in de openlucht een liedje zingen aan de deur. Zal een stevige piek in de besmettingen opleveren de volgende week!
Nee joh.
pi_195821978
Zolang bedrijven en mensen niet hun verantwoordelijkheid nemen gaat deze hele softe lockdown niets worden. Ik had Nederlanders iets slimmer ingeschat.

Bij de Efteling kun je gewoon nog steeds 8 tickets per bestelling kopen, terwijl de maximale groepsgrootte 4 personen is. Pretparken en dierentuinen gewoon groepen groter dan 4 personen binnen laten mogen van mij per direct gesloten worden.
pi_195821981
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:54 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar het kan hier ook niet. Door het verschil in geografische ligging.
jij hebt het over landsgrenzen, en dat klopt dat je die wat makkelijker dicht kan gooien op een eiland, alhoewel het in de UK ook niet al te best gaat.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_195821985
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Missing the point completely.

Never mind.
Ja dat idee had ik ook bij jouw post.
blablablabla
pi_195822011
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:57 schreef Predator40 het volgende:

[..]

jij hebt het over landsgrenzen, en dat klopt dat je die wat makkelijker dicht kan gooien op een eiland, alhoewel het in de UK ook niet al te best gaat.
Dit is echt zo'n onzin. Ook een land als Nederland kun je vrij eenvoudig voor 99% afsluiten als je de wegen afsluit. Gewone mensen die naar de Ikea of Amsterdam willen, wat het overgrote deel van de buitenlanders is, gaan niet te voet via landweggetjes zich Nederland binnensmokkelen.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:00:23 #14
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195822017
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:57 schreef Collide het volgende:
Zolang bedrijven en mensen niet hun verantwoordelijkheid nemen gaat deze hele softe lockdown niets worden. Ik had Nederlanders iets slimmer ingeschat.

Bij de Efteling kun je gewoon nog steeds 8 tickets per bestelling kopen, terwijl de maximale groepsgrootte 4 personen is. Pretparken en dierentuinen gewoon groepen groter dan 4 personen binnen laten mogen van mij per direct gesloten worden.
Gezinnen en kinderen tot en met twaalf jaar zijn uitgezonderd van die groepsgrootte.

Wat niet wegneemt dat het me niet de bedoeling lijkt om lekker een kinderfeestje te gaan doen nu.
pi_195822021
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:57 schreef Collide het volgende:
Zolang bedrijven en mensen niet hun verantwoordelijkheid nemen gaat deze hele softe lockdown niets worden. Ik had Nederlanders iets slimmer ingeschat.

Bij de Efteling kun je gewoon nog steeds 8 tickets per bestelling kopen, terwijl de maximale groepsgrootte 4 personen is. Pretparken en dierentuinen gewoon groepen groter dan 4 personen binnen laten mogen van mij per direct gesloten worden.
Klopt. Frustrerend. Kraamzorg heeft nu bekend gemaakt dat er in de week van kraamzorg overdag geen bezoek mag komen, en in de avond enkel 1 persoon die de hele week mag komen, verder niemand anders. Bedankt mensen! Was totaal niet nodig geweest als iedereen z'n verantwoordelijkheid had genomen.
pi_195822025
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:00 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Gezinnen en kinderen tot en met twaalf jaar zijn uitgezonderd van die groepsgrootte.

Wat niet wegneemt dat het me niet de bedoeling lijkt om lekker een kinderfeestje te gaan doen nu.
Ook groepen met alleen volwassenen worden toegelaten.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:01:16 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195822026
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:53 schreef VoMy het volgende:
Ik kwam nog eens wat tegen dat de moeite van het delen waard is.

Dit is een hele mooie overzichtssite:
https://covid19-country-overviews.ecdc.europa.eu/

En hier staan ook nog dingen over de R (die zoals bekend wordt uitgerekend adhv ziekenhuisopnames en niet adhv gerapporteerde besmettingen).
https://www.rivm.nl/en/novel-coronavirus-covid-19/modelling

Beide zijn aan te raden voor iedereen die graag onderbouwde posts schrijft over trends en andere landen.
De laatste maanden is R gebaseerd op aantal gemelde positieve gevallen. Dit was ook de laatste weekrapportage nog het geval.

Wellicht dat het binnenkort wel weer verandert idd, maar vooralsnog is R niet gebaseerd op ziekenhuis opnames
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195822034
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:38 schreef Elan het volgende:
Wel tof dat Sint Maarten in veel gemeentes gewoon door kan gaan _O_
Zeker tof!
Maar ik moet er nog even over nadenken.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195822060
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:01 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

De laatste maanden is R gebaseerd op aantal gemelde positieve gevallen. Dit was ook de laatste weekrapportage nog het geval.

Wellicht dat het binnenkort wel weer verandert idd, maar vooralsnog is R niet gebaseerd op ziekenhuis opnames
hoe kan je een R baseren op ziekenhuis opnames ?
daar is het reproductiegetal niet voor
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:07:37 #20
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195822112
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:59 schreef Confetti het volgende:

[..]

Dit is echt zo'n onzin. Ook een land als Nederland kun je vrij eenvoudig voor 99% afsluiten als je de wegen afsluit. Gewone mensen die naar de Ikea of Amsterdam willen, wat het overgrote deel van de buitenlanders is, gaan niet te voet via landweggetjes zich Nederland binnensmokkelen.
Heb je wel door hoeveel grenswegen er zijn in Nederland? En hoeveel mensen er over de grens werken?
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:09:30 #21
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195822135
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:03 schreef Predator40 het volgende:

[..]

hoe kan je een R baseren op ziekenhuis opnames ?
daar is het reproductiegetal niet voor
Betrouwbaardere statistiek omdat melding te afhankelijk zijn van aantal testen. Liefst baseert RIVM zich dus op ziekenhuisopnames, tenzij die te laag zijn.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195822140
België:
quote:
Tussen 14 tot 20 oktober waren er dagelijks gemiddeld 11.201 nieuwe besmettingen met het coronavirus, een stijging met 56 procent tegenover de zeven dagen ervoor.In totaal raakten sinds het begin van de pandemie al 287.700 mensen besmet met het virus. De voorbije twee weken ging het om 1.118,6 mensen per 100.000 inwoners.

De voorlopige piek werd afgelopen dinsdag vastgesteld. Volgens de cijfers waar Sciensano over beschikt, zijn die dag 15.432 positieve tests afgelegd. Van recentere dagen zijn nog geen volledige gegevens beschikbaar, maar viroloog Steven De Gucht hield er op de persconferentie van gisteren rekening mee dat ergens in de loop van deze week een dag met 20.000 besmettingen zou opgetekend worden.

Dubbel zoveel patiënten in ziekenhuis

Per dag worden gemiddeld bijna 399 mensen opgenomen in het ziekenhuis, een stijging van 93 procent op weekbasis. Momenteel liggen 4.061 coronapatiënten in het ziekenhuis. Een week geleden waren dat er nog maar 2.098. Er is dus bijna sprake van een verdubbeling in een week tijd. Onder hen liggen 632 mensen op intensive care.

Vrijdag alleen al werden 585 nieuwe opnames opgetekend. Dat zijn er meer dan twee keer zoveel als maandag. Daar tegenover stond dat 304 patiënten het ziekenhuis mochten verlaten.

Overlijdens

Het aantal overlijdens steeg tot 10.658. In de periode van 14 tot 20 oktober stierven elke dag 37,1 mensen aan COVID-19. Dat zijn er 12 meer tegenover de zeven dagen ervoor. Woensdag alleen al werden 54 overlijdens gemeld, het hoogste aantal sinds midden mei.

De positiviteitsratio, het aantal mensen dat positief test in verhouding tot het totale aantal tests, bedraagt nu 17,5 procent.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:13:00 #23
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195822198
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:03 schreef Predator40 het volgende:

[..]

hoe kan je een R baseren op ziekenhuis opnames ?
daar is het reproductiegetal niet voor
Het 'reproductiegetal' is nergens voor, dus dat is al een rare opmerking. Verder is het aantal ziekenhuisopnames vrij direct gerelateerd aan het aantal besmette personen, dus meer ziekenhuisopnames is een indicatie dat er meer besmette personen zijn en de groei van het aantal besmette personen en dus zegt dat iets over de R.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:14:57 #24
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195822230
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:09 schreef crystal_meth het volgende:
België:
[..]

Daar verdubbelen ze steeds sneller, hier gaat het juist steeds trager. Niet best, bij de Belgen.
pi_195822294
quote:
88s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:01 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zeker tof!
Maar ik moet er nog even over nadenken.
Kinderen van mijn zus gaan niet dit jaar. Denk ook dat veel mensen het niet zullen waarderen, al slaat dat eigenlijk nergens op.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')