abonnement Unibet Coolblue
pi_195821038
quote:
Duizenden demonstranten zijn vrijdag in Polen de straat opgegaan om te protesteren tegen de abortuswet van het overwegend rooms-katholieke land. Donderdag werd deze door een uitspraak van het Poolse constitutioneel hof nog strenger, waardoor abortus er zo goed als verboden is geworden.

In onder meer Poznán, Wroclaw en Krakau zijn duizenden mensen op de been, is te zien op beelden van de lokale omroep TVN.

In Warschau verzamelen demonstranten zich bij het huis van Jaroslaw Kacynski, de leider van de conservatieve PiS-partij. "Je hebt bloed aan je handen", is op spandoeken te lezen. Ook de politie is er in groten getalen aanwezig.

Demonstranten zijn boos op de PiS omdat de partij te veel invloed zou hebben op het constitutioneel hof. PiS verwelkomt de beslissing van de rechtbank, maar ontkent er invloed op te hebben gehad.

Woensdag oordeelde dit hof dat abortus op grond van ernstige afwijkingen aan de foetus in strijd is met de grondwet die de bescherming van ieders leven garandeert. Van alle abortussen in het land wordt 98 procent om deze reden uitgevoerd.

Er wordt nog wel een uitzondering gemaakt als de geboorte een gevaar voor de gezondheid van de moeder vormt of als de zwangerschap het gevolg is van incest of verkrachting.

In 2016 ontstond ook onrust in Polen omdat de regering abortus volledig wilde afschaffen, waarna de regering besloot het voorstel in te trekken.

Donderdagavond werden er bij protesten tegen de inperking van de abortuswet vijftien mensen opgepakt.

https://www.nu.nl/buitenl(...)king-abortuswet.html
Volgende stap: ook geen abortus bij het jn levensgevaar zijn van de moeder en na verkrachting...

Wat nog smeriger is, is de achterbakse manier waarop het gegaan is: geen aangepaste wetgeving maar een uitspraak van een groepje hoge door de regering geplaatste rechters die hebben geïnterpreteerd dat dergelijke vormen van abortus eigenlijk al tegen de huidige grondwet zijn...

En dan ook nog een mooie timing: covid-19 waarbij mensen minder snel geineigd zijn de straat op te gaan.

Het erge is dat deze regering ook minimaal bestaansrecht heeft zoals ook tijdens de laatste presidentsverkiezingen bleek... Gewonnen met 51% vs 49% waarbij de huidige regering de afgelopen jaren de Poolse publieke omroep heeft omgevormd tot en misbruikt als eigen spreekbuis waar men zicht echt positief uitspreekt over de zittende partij en negatief over tegenstanders. Dit is dus niet zoals in NL waar de publieke omroep wellicht een meer links gedachtegoed uitdraagt. Maar waarbij men niet actief de VVD ophemelt tov PvdA.

En ook met geld smijten met allerlei tijdelijk vol te houden voordeeltjes om kiezers te paaien. En natuurlijk de kerk ook als spreekbuis gebruiken. En dan toch met maar 51% v/d stemmen winnen en zulke drastische wetgeving (via een omweg) doordrukken... :N

Maar hey, anti-moslim! Een voorbeeld voor ons allen! :')
Krekker is de bom!
pi_195821310
https://www.rtlnieuws.nl/(...)streden-conservatief
Bron met wat meer cijfers/achtergrond.

De geregistreerde abortussen vallen in het niet bij het aantal illegale/buitenland/etc. gevallen.
Van die 1100 geregistreerde abortussen valt dus nu ook nog eens 98% weg.
Totaal onmogelijk dus voor een vrouw om nu nog legaal en/of veilig een abortus te doen. Plus dat reizen ook erg lastig is door covid-19.
pi_195821353
Op dit soort momenten ben ik extra dankbaar dat ik in een land als NL woon.
pi_195821417
Echt walgelijk
pi_195821454
Nog maar eens een bewijs dat geloof (maakt niet uit welke) en gezond verstand niet te combineren valt.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:33:05 #6
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195821662
Polen, het Saudi Arabie van Europa.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:37:56 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195821723
Oost-Europa :')
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:41:53 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_195821773
Pis :')
pi_195821973
Die fascinatie van gelovigen met abortus. :')
pi_195822043
Middeleeuws land, net zoals Turkije moet je zo’n extremistisch land er niet bij willen hebben qua EU.

Polen volgt compleet zijn eigen weg zo te zien, mensenrechten schenden links en rechts.

Uit de EU dus.
pi_195822092
Polen is nog zo'n land waar het katholicisme er met de paplepel ingegoten word, dus tsja...dan kan je dit soort dingen verwachten. Moeten ze ook lekker zelf weten, ieder huisje zijn kruisje.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_195822265
Alle culturen zijn gelijk!
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:22:26 #13
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195822361
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:05 schreef Hathor het volgende:
Polen is nog zo'n land waar het katholicisme er met de paplepel ingegoten word, dus tsja...dan kan je dit soort dingen verwachten. Moeten ze ook lekker zelf weten, ieder huisje zijn kruisje.
Niet iedereen, maar de overgrote meerderheid is Katholiek. Toch heeft de aardsconservatieve partij de presidentsverkiezingen maar net 51% versus 49% gewonnen en daar hebben ze veel voor moeten doen (lees: misbruik maken van hun macht).

Het allerergste is dus dat een groot en zeer significant deel v/d bevolking totaal niet achter deze regering staat.
Krekker is de bom!
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:23:35 #14
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195822382
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:37 schreef Mikeytt het volgende:
Oost-Europa :')
Zegt iemand die de VS als geweldig zien... Maar goed nu verlaag ik me tot jouw niveau wat eigenlijk ook niet zo handig is...
Krekker is de bom!
pi_195822914
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:22 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Niet iedereen, maar de overgrote meerderheid is Katholiek. Toch heeft de aardsconservatieve partij de presidentsverkiezingen maar net 51% versus 49% gewonnen en daar hebben ze veel voor moeten doen (lees: misbruik maken van hun macht).

Het allerergste is dus dat een groot en zeer significant deel v/d bevolking totaal niet achter deze regering staat.
Amerika 2.0 dus.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:17:58 #16
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195823380
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:52 schreef Hathor het volgende:

[..]

Amerika 2.0 dus.
Daar begint het inderdaad sterk op te lijken :'(

Ware het niet dat de progressieven in Polen volgens mij een stuk normaler zijn.

In de VS zullen vast een hoop normale progressieve en conservatieve stemmers zijn, wat daar echter in de spotlights staat lijkt voor een groot deel op een stel achterlijken (zowel progressief als conservatief). Dat zie je in Polen bij de progressieven een stuk minder. Niet zo doorgeslagen enzo.
Krekker is de bom!
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:03:12 #17
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195950447


quote:
Zo’n 250 Poolse staatsburgers kwamen zondag bijeen op het Museumplein in Amsterdam om te protesteren tegen de nieuwe beperkingen in de Poolse abortuswet, waardoor het land een van de meest restrictieve in de EU is op het gebied van abortusrechten.

Een uitspraak van vorige week door de hoogste rechtbank van Polen stelt dat abortus in geval van foetale disfunctie dat wel is ongrondwettig, het stellen van grote beperkingen aan het recht op abortus en vonken protesten in heel Polen sinds de aankondiging van donderdag.

[...]

Ook kwamen diverse niet-Poolse deelnemers hun steun betuigen. ‘Ik ben geen Pools, maar ik wil solidair zijn met vrouwen in Polen’, zei Ezra, een Turkse student die in Amsterdam woont en een bord vasthield met de tekst ‘mijn lichaam is mijn keuze’. Sommige demonstranten hielden borden in het Nederlands, zoals ‘baas in eigen buik’ – de strijdkreet van pro-abortusactivisten in Nederland in de jaren zestig en zeventig.

Volledige artikel:
https://www.financieel.co(...)dat-abortus-beperkt/
Goed dat er hier en ook op andere plekken ter wereld ook steun wordt uitgesproken. Ben alleen bang dat de misdadige Poolse regering hier lak aan heeft :r
Krekker is de bom!
pi_195952498
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 19:03 schreef KreKkeR het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Goed dat er hier en ook op andere plekken ter wereld ook steun wordt uitgesproken. Ben alleen bang dat de misdadige Poolse regering hier lak aan heeft :r
Wacht... Dit kan wel, maar Bevrijdingsdag vieren in Nederland niet? De dood is boven het leven verheven? En daarom bestaat de Poolse regering uit misdadigers? Misschien kunnen we ons eerst op Mark Rutte en de VVD focussen. Over misdadigers gesproken.
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:35:37 #19
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_195953606
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 20:43 schreef RICOHlover het volgende:

[..]

Wacht... Dit kan wel, maar Bevrijdingsdag vieren in Nederland niet? De dood is boven het leven verheven? En daarom bestaat de Poolse regering uit misdadigers? Misschien kunnen we ons eerst op Mark Rutte en de VVD focussen. Over misdadigers gesproken.
:')
pi_195953695
Je moet ook geen ongeboren babietjes vermoorden.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:55:22 #21
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195958562
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 20:43 schreef RICOHlover het volgende:

[..]

De dood is boven het leven verheven? En daarom bestaat de Poolse regering uit misdadigers?
Ben je nu serieus?

Misdadig omdat dit op slinkse manier is ingevoerd: dit al een tijd willen, maar het toch niet doen vanwege de grote tegenstand in het land (paar jaar terug). Maar dan op corrupte wijze eigen rechters aanstellen die dan, rond lockdown-periode met een dergelijke uitspraak komen.

Misdadig omdat ongeveer 70% van het land (Polen) ertegen is.
Misdadig omdat je hiermee geen leven beschermt, maar gezinnen vernietigt: wat denk je dat de impact is van een kind dat de 3 jaar niet eens haalt, met ernstige afwijkingen, geboren is in een arm gezin. Wat denk je dat de impact is op de andere kinderen, de ouders?

Krekker is de bom!
pi_195958673
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 21:38 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:
Je moet ook geen ongeboren babietjes vermoorden.
Een zwaar gehandicapt kind ter wereld brengen is erger.

En dat allemaal voor andermans egoïsme.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195958713
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:08 schreef HSG het volgende:

[..]

Een zwaar gehandicapt kind ter wereld brengen is erger.

En dat allemaal voor andermans egoïsme.
Dus het moet dood. Wie zou er nu egoïstisch zijn?
pi_195958740
quote:
Geen abortus bij ernstige afwijkingen foetus in Polen
Klinkt als een job voor Günther Schumann; de amateur aborteur _O_

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195958753
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:13 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Dus het moet dood. Wie zou er nu egoïstisch zijn?
Dan bespaar je een zwaar gehandicapt kind een ellendig leven.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195958762
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:20 schreef HSG het volgende:

[..]

Dan bespaar je een zwaar gehandicapt kind een ellendig leven.
Dat bepaal jij maar even, ofzo?
pi_195958777
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:21 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Dat bepaal jij maar even, ofzo?
Nee de vrouw want het groeit in haar buik.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195958797
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:23 schreef HSG het volgende:

[..]

Nee de vrouw want het groeit in haar buik.
Niet om de hete brij heen draaien.
pi_195958807
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:24 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Niet om de hete brij heen draaien.
Oke.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195958829
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:25 schreef HSG het volgende:

[..]

Oke.
Duidelijk.
pi_195958877
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:27 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Duidelijk.
Maar jij geeft liever kinderen een rotleven.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195958930
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:32 schreef HSG het volgende:

[..]

Maar jij geeft liever kinderen een rotleven.
Ik geef ze liever een leven dan dat ik hen die kans misgun.
pi_195958936
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 19:03 schreef KreKkeR het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Goed dat er hier en ook op andere plekken ter wereld ook steun wordt uitgesproken. Ben alleen bang dat de misdadige Poolse regering hier lak aan heeft :r
Tegen beperkingen protsteren met een Feyenoordvlag is ook wel een klap in je gezicht zeg. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_195959012
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:39 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik geef ze liever een leven dan dat ik hen die kans misgun.
Dan neem je er een in huis gezien jij wil bepalen wat een vrouw wel of niet moet doen over iets wat in haar buik groeit.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195959070
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:47 schreef HSG het volgende:

[..]

Dan neem je er een in huis gezien jij wil bepalen wat een vrouw wel of niet moet doen over iets wat in haar buik groeit.
Het is een leven en het zou me pijn doen als ze haar kind wil vermoorden.
pi_195959078
Reliooten....
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_195959207
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:52 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Het is een leven en het zou me pijn doen als ze haar kind wil vermoorden.
Leef er maar mee. Het groeit in haar buik dus zij bepaald.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:06:24 #38
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_195959226
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:09 schreef Twinkle20 het volgende:
Op dit soort momenten ben ik extra dankbaar dat ik in een land als NL woon.
Op dit soort momenten is het ook goed oplettend te zijn dat we geen vrijheden / verworvenheden te grabbel gooien. Zeker als je ziet, zoals in Polen, hoe snel dat gebeurd kan zijn. Het is een waarschuwing dat we moeten blijven waken dat religie niet opnieuw een te grote invloed krijgt.
pi_195959244
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 10:03 schreef HSG het volgende:

[..]

Leef er maar mee. Het groeit in haar buik dus zij bepaald.
En ik die dacht dat je met 2 moest zijn om een kind te krijgen. Over egoïsme gesproken.
pi_195959311
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 10:07 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

En ik die dacht dat je met 2 moest zijn om een kind te krijgen. Over egoïsme gesproken.
Dan neem je een vrouw waarmee je op een lijn ligt en tot dan ben jij niet degene die het bepaald.

En dan ook nog zielig doen met je "het zou me pijn doen". Och och och arme jongen toch...volgens mij hoef jij niet met de ellende te zitten. Het enige wat jij als mannetje hoeft te doen is je plassertje in haar te steken en je hoeft daarna niet veel meer te doen. Zij moet 9 maanden met de lading rondlopen en na 9 maanden mag zij het met alle pijn eruit gooien waarbij de onderkant uit elkaar scheurt. Daarna mag zij weer elke maand 5 dagen bloeden.

Met je "het zou me pijn doen". :')
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195959431
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 10:13 schreef HSG het volgende:

[..]

Dan neem je een vrouw waarmee je op een lijn ligt en tot dan ben jij niet degene die het bepaald.

En dan ook nog zielig doen met je "het zou me pijn doen". Och och och arme jongen toch...volgens mij hoef jij niet met de ellende te zitten. Het enige wat jij als mannetje hoeft te doen is je plassertje in haar te steken en je hoeft daarna niet veel meer te doen. Zij moet 9 maanden met de lading rondlopen en na 9 maanden mag zij het met alle pijn eruit gooien waarbij de onderkant uit elkaar scheurt. Daarna mag zij weer elke maand 5 dagen bloeden.

Met je "het zou me pijn doen". :')
Zo inzitten met het leed des vrouwen, het komt bijna geloofwaardig over.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:30:09 #42
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195961012
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:52 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Het is een leven en het zou me pijn doen als ze haar kind wil vermoorden.
En het doet je geen pijn als de vrouw gedwongen, tegen wil van zowel man als vrouw, een zwaar gehandicapt continu pijn lijdend kind ter wereld moet brengen en opvoeden, vaak ten koste v/d rest van het gezin? Waarbij dit zelfs wordt gedwongen wanneer het kind niet levensvatbaar is en na geboorte zal sterven?

JIJ bent niet degene die deze lijdensweg moet ondergaan dus wie denk je wel niet dat je bent met je "het doet me pijn"?
Krekker is de bom!
pi_195961346
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 12:30 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

En het doet je geen pijn als de vrouw gedwongen, tegen wil van zowel man als vrouw, een zwaar gehandicapt continu pijn lijdend kind ter wereld moet brengen en opvoeden, vaak ten koste v/d rest van het gezin? Waarbij dit zelfs wordt gedwongen wanneer het kind niet levensvatbaar is en na geboorte zal sterven?

JIJ bent niet degene die deze lijdensweg moet ondergaan dus wie denk je wel niet dat je bent met je "het doet me pijn"?
Doe eens rustig man. Elk kind dat vermoord wordt omdat het niet past in de plannen van het gezin, is erg.
pi_195961854
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:52 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Het is een leven en het zou me pijn doen als ze haar kind wil vermoorden.
Abortus is geen moord.
Hou op het zo te bestempelen.
pi_195962081
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:23 schreef FYazz het volgende:

[..]

Abortus is geen moord.
Hou op het zo te bestempelen.
Tuurlijk is het moord.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:42:27 #46
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195962160
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 12:51 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Doe eens rustig man. Elk kind dat vermoord wordt omdat het niet past in de plannen van het gezin, is erg.
Ben je nu serieus of ben je aan het trollen?

Je moet wel een hele zieke sadist zijn wanneer je liever ziet dat een embryo dat zich nog niet of nauwelijks wat bewust is, uitgroeit tot een niet levensvatbaar kind, wat enkele jaren pijn lijdt, waardoor het hele gezin mee lijdt met de pijn, om dan daarna te sterven, dan dat er in vroeg stadium abortus wordt gedaan.

En bij een kind wat niet na de eerste jaren overlijdt, maar wel een leven lang lijdt...besef je wel wat voor ellende dergelijke gezinnen de rest van hun leven meemaken? Besef je de impact op de andere kinderen in het gezin wel? Al helemaal wanneer het geen al te welvarend gezin is.

Dergelijk lijden noem jij "niet passen in de plannen van het gezin"? Schofterig gewoon :N
Zoals ik al zei, of je bent een trol, of je spoort niet.

Zouden we het hier hebben over abortus van gezonde levensvatbare embryo's, ondanks dat ik in vroeg stadium voorstander ben van vrije keus, kan ik begrijpen dat mensen hier verschillende meningen over hebben.... maar embryo's waarvan bekend is dat het een leven lang lijden zal zijn... ziek dat mensen zo sadistisch en vooral ook egoïstisch (zolang het jou niet overkomt is het makkelijk praten) kunnen zijn :r
Krekker is de bom!
pi_195962270
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:42 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ben je nu serieus of ben je aan het trollen?

Je moet wel een hele zieke sadist zijn wanneer je liever ziet dat een embryo dat zich nog niet of nauwelijks wat bewust is, uitgroeit tot een niet levensvatbaar kind, wat enkele jaren pijn lijdt, waardoor het hele gezin mee lijdt met de pijn, om dan daarna te sterven, dan dat er in vroeg stadium abortus wordt gedaan.

En bij een kind wat niet na de eerste jaren overlijdt, maar wel een leven lang lijdt...besef je wel wat voor ellende dergelijke gezinnen de rest van hun leven meemaken? Besef je de impact op de andere kinderen in het gezin wel? Al helemaal wanneer het geen al te welvarend gezin is.

Dergelijk lijden noem jij "niet passen in de plannen van het gezin"? Schofterig gewoon :N
Zoals ik al zei, of je bent een trol, of je spoort niet.

Zouden we het hier hebben over abortus van gezonde levensvatbare embryo's, ondanks dat ik in vroeg stadium voorstander ben van vrije keus, kan ik begrijpen dat mensen hier verschillende meningen over hebben.... maar embryo's waarvan bekend is dat het een leven lang lijden zal zijn... ziek dat mensen zo sadistisch en vooral ook egoïstisch (zolang het jou niet overkomt is het makkelijk praten) kunnen zijn :r
Het niet aan een mens om te bepalen wanneer iemand leeft of gedood kan worden. Dan is het gewoon moord.
pi_195962322
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:38 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Tuurlijk is het moord.
Nee, dat is het voor velen niet en juridisch al helemaal niet.
Misschien voor jouw gevoel wel, maar dat is gelukkig niet de maatstaf.
pi_195962361
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:48 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Het niet aan een mens om te bepalen wanneer iemand leeft of gedood kan worden. Dan is het gewoon moord.
In jouw religieuze beleving.
En nogmaals dat is niet de maatstaf of absolute waarheid.
pi_195962594
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:48 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Het niet aan een mens om te bepalen wanneer iemand leeft of gedood kan worden. Dan is het gewoon moord.
Aan wie is het dan? Ik vind het juist de keuze van de mens, de moeder welteverstaan. Ik zou niet weten wie of wat er anders over moet beslissen.
-nee-
pi_195962630
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:52 schreef FYazz het volgende:

[..]

Nee, dat is het voor velen niet en juridisch al helemaal niet.
Misschien voor jouw gevoel wel, maar dat is gelukkig niet de maatstaf.
Wanneer is abortus wel moord? Het hartje klopt en het heeft al armpjes en benen. Een baby'tje in de buik van de moeder is toch iets anders dan een willekeurig gezwel.
pi_195962696
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:10 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Aan wie is het dan? Ik vind het juist de keuze van de mens, de moeder welteverstaan. Ik zou niet weten wie of wat er anders over moet beslissen.
Het kind zelf zal wel gaan wanneer zijn of haar tijd daar voor gekomen is.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:20:22 #53
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195962751
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:17 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Het kind zelf zal wel gaan wanneer zijn of haar tijd daar voor gekomen is.
Na een (kort) leven lang geleden te hebben samen met de rest v/h gezin? En wie ben jij om dit voor anderen te bepalen?
Krekker is de bom!
pi_195962822
Dat moeten zij weten toch. West-Europeanen en Amerikanen (meerderheid) die hun (neo)-liberale waarden door iedereen zijn strot willen duwen moet ook worden bestreden. Genoeg is genoeg.
pi_195962845
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:20 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Na een (kort) leven lang geleden te hebben samen met de rest v/h gezin? En wie ben jij om dit voor anderen te bepalen?
Niets gebeurt zonder repercussies, je kan niet zomaar een leven nemen en denken dat daar geen gevolgen aan zullen verbonden zijn.
pi_195962858
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:17 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Het kind zelf zal wel gaan wanneer zijn of haar tijd daar voor gekomen is.
lol wat

Wat zeg je nou eigenlijk, dat je eerste wil zien hoe een gezin gebukt gaat onder het verdriet van het aanzien van ondraaglijk lijden totdat het te zwak is om te bestaan en dan de pijp uitgaat? Wil je dan eigenlijk dat kinderen en families lijden?

Wat de neuk zeg je nou als je zoiets zweverigs zegt?
-nee-
pi_195962881
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:25 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Niets gebeurt zonder repercussies, je kan niet zomaar een leven nemen en denken dat daar geen gevolgen aan zullen verbonden zijn.
Ik heb twee keer mijm eerste verkering naar een kliniek gebracht omdat we te dom waren om te kakken, maar heb alleen nog maar positieve gevolgen ondervonden :P
-nee-
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:29:31 #58
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195962933
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:25 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Niets gebeurt zonder repercussies, je kan niet zomaar een leven nemen en denken dat daar geen gevolgen aan zullen verbonden zijn.
Waaruit blijkt dat?
pi_195963022
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:23 schreef FYazz het volgende:

[..]

Abortus is geen moord.
Hou op het zo te bestempelen.
Het is gewoon moord natuurlijk, je beindigd immers moedwillig een leven.

Ben overigens voor abortus als er een gehandicapt kind te verwachten is. Maar hier in het westen wordt er wel heel liberaal met abortus omgegaan (een kerngezonde foetus/baby van bijna een halfjaar kun je laten "verwijderen"), dit moeten we niet willen opdringen aan andere landen.
pi_195963482
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:34 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Het is gewoon moord natuurlijk, je beindigd immers moedwillig een leven.

Ben overigens voor abortus als er een gehandicapt kind te verwachten is. Maar hier in het westen wordt er wel heel liberaal met abortus omgegaan (een kerngezonde foetus/baby van bijna een halfjaar kun je laten "verwijderen"), dit moeten we niet willen opdringen aan andere landen.
Nee, moord is het op onwettige wijze opzettelijk beëindigen van een leven.

Overigens werd in de oudheid abortus ook niet als moord bestempeld. Hippocrates was weliswaar tegen abortus, maar het kwam wel voor en werd niet als moord gezien.
Pas na intrede van het Christendom werd over abortus als moord in woordelijke en juridische zin gesproken en werd het wereldwijd verboden.

Edit: Kortom, wij dringen het 'liberale' gedachtegoed niet op. Het Christendom legt een religieus gedachtegoed op ;) en uit dit topic blijkt dat het anno 2020 dus nog steeds lukt.

[ Bericht 5% gewijzigd door FYazz op 31-10-2020 15:07:09 ]
pi_195965297
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 12:51 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Doe eens rustig man. Elk kind dat vermoord wordt omdat het niet past in de plannen van het gezin, is erg.
Als mensen nou niet naar de woorden van mensen zoals jij luisterden had het een hoop leed kunnen besparen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195965813
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:59 schreef FYazz het volgende:

[..]

Nee, moord is het op onwettige wijze opzettelijk beëindigen van een leven.

Overigens werd in de oudheid abortus ook niet als moord bestempeld. Hippocrates was weliswaar tegen abortus, maar het kwam wel voor en werd niet als moord gezien.
Pas na intrede van het Christendom werd over abortus als moord in woordelijke en juridische zin gesproken en werd het wereldwijd verboden.

Edit: Kortom, wij dringen het 'liberale' gedachtegoed niet op. Het Christendom legt een religieus gedachtegoed op ;) en uit dit topic blijkt dat het anno 2020 dus nog steeds lukt.
Onze liberale waarden bieden ons geen bescherming. Dit zou toch al duidelijk mogen zijn anno 2020.
  Moderator zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:08:24 #63
441859 crew  Lenny77
pi_195965998
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 12:51 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Doe eens rustig man. Elk kind dat vermoord wordt omdat het niet past in de plannen van het gezin, is erg.
Het gaat hier niet om een kerngezond kind dat niet past omdat ze in de zomer op vakantie willen he? Ook niet om een kind met autisme of een klompvoetje of een kind met een misvormd gezichtje.
Het gaat om zware gehandicapte kinderen.
Stel je voor dat jij met je vrouw leeft van een arbeidersloontje en je 3 kinderen. Jullie komen net toe met de centjes. Je vrouw raakt zwanger en op de echo zien ze een kind met zware afwijkingen. Niet dodelijk maar levenslang beperkend voor het kind (mentaal en fysiek beperkt, epilepsieaanvallen, pijn, nooit lopen en spreken,..) met een zeer hoge kost aan materiaal: sondevoeding, speciale rolstoel waar ie steeds uitgroeit, incontinentiemateriaal. Buiten het feit dat je het eigenlijk niet kan betalen en je speciale opleidingen moet gaan volgen voor veilig om te gaan met de sondes, de operaties en infecties die gegarandeerd op je afkomen, heb je een kind dat levenslang gaat afzien, je andere kinderen krijgen geen aandacht meer en kunnen niet meer gaan studeren omdat er geen geld is. Je huwelijk komt onder zeer zware druk door slaaptekort, door stress en zorgen, door ziekenhuisopnames en angst. Je kind wordt groter en zwaarder: je vrouw kan hem niet meer uit bed tillen of verzorgen, er komt agressie bij vanuit het kind wegens zijn beperkingen maar jij zit op je werk en kan alleen maar in de nachten bijspringen,... Hem in een verzorgingstehuis onderbrengen is geen optie, want geen geld maar ook: als jij dit moord vindt is wegbrengen ook maar een shit-keuze.
En uiteindelijk zijn jullie beiden oud en komen jullie te sterven: wie zorgt er dan voor jullie kind? Waar moet hij naartoe?

Ik denk dat jij onderschat wat het betekent om een zwaar gehandicapt kind te hebben. Niemand wil een abortus omdat het zo gezellig is he? Maar als je weet wat je een kind kan besparen door het in een zeer vroeg stadium waarin er nog geen bewustzijn is los te laten, dan spreek je net uit compassie en niet uit: het is moord want als het kind moet sterven dan zal het dat wel vanzelf doen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_195966120
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:21 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Dat bepaal jij maar even, ofzo?

Dit soort kinderen zijn ook dolblij dat mama geen abortus heeft gekozen idd.

Oh nee, die kinderen kunnen niks voelen behalve pijn en leegte!
Twiddel
pi_195966199
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een fantastisch leven zullen die kinderen hebben.
Twiddel
pi_195966293
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 17:55 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Onze liberale waarden bieden ons geen bescherming. Dit zou toch al duidelijk mogen zijn anno 2020.
Onze liberale waarden bieden jou de vrijheid om je religie ongehinderd te beleven.

Ons individuele zelfbeschikkingsrecht biedt ons bescherming over ons eigen lichaam en geest en om ongehinderd eigen keuzes te maken.
pi_195966634
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:28 schreef FYazz het volgende:

[..]

Onze liberale waarden bieden jou de vrijheid om je religie ongehinderd te beleven.

Ons individuele zelfbeschikkingsrecht biedt ons bescherming over ons eigen lichaam en geest en om ongehinderd eigen keuzes te maken.
Wat zijn we toch goed bezig he?
  Moderator zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:57:56 #68
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195966745
Ik snap het probleem niet voor dat soort conservatieve clubjes, als je zelf zo religieus bent en geen abortus wil plegen zelfs bij grote afwijkingen/handicaps/verkrachting dat is je eigen keuze. Net als voor de mensen die dat wel zouden doen in dat geval. Niemand dwingt je abortus te nemen.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:02:57 #69
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_195966828
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:22 schreef summer2bird het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een fantastisch leven zullen die kinderen hebben.
Vreselijk ;(
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:28:06 #70
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195969584
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:50 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Wat zijn we toch goed bezig he?
Of je reageert even INHOUDELIJK op de post van Lenny77. Maar wellicht wat te confronterend voor je...
Krekker is de bom!
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:30:18 #71
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195969622
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:25 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Niets gebeurt zonder repercussies, je kan niet zomaar een leven nemen en denken dat daar geen gevolgen aan zullen verbonden zijn.
Kom eens met enig bewijsmateriaal voor deze stelling.
Krekker is de bom!
pi_195969781
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 21:30 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Kom eens met enig bewijsmateriaal voor deze stelling.
Ik ben overtuigd van een leven na de dood. Er zijn wetten van toepassing wanneer je het recht in eigen handen neemt om iemand anders leven te beëindigen. Je hebt dat recht gewoon niet. Waarom is dat zo moeilijk te snappen?
pi_195970504
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 21:38 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik ben overtuigd van een leven na de dood. Er zijn wetten van toepassing wanneer je het recht in eigen handen neemt om iemand anders leven te beëindigen. Je hebt dat recht gewoon niet. Waarom is dat zo moeilijk te snappen?
Het is niet moeilijk te snappen. Het is niet zo.
Als een vrouw abortus laat plegen wordt zij hier niet voor gestraft dan wel krijgt zij niet als 'wraak' tegenspoed in haar leven. Hou op met dit soort waanzin te spuien.
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:17:58 #74
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195970517
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:22 schreef summer2bird het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een fantastisch leven zullen die kinderen hebben.
Oef. Gelukkig zijn er die hogere wetten waar we aan moeten gehoorzamen, of zo.
  Beste debater 2022 zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:22:20 #75
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195970597
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 21:38 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik ben overtuigd van een leven na de dood. Er zijn wetten van toepassing wanneer je het recht in eigen handen neemt om iemand anders leven te beëindigen. Je hebt dat recht gewoon niet. Waarom is dat zo moeilijk te snappen?
Maar wel voor de doodstraf?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195970600
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:22 schreef summer2bird het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een fantastisch leven zullen die kinderen hebben.
Inderdaad wat ze zullen ze een fantastisch leven hebben en dat ze heel gelukkig kunnen opgroeien. Zie hoe blij ze eruit zien en dat ze zo lekker in hun vel zitten.

Daar moeten wij mensen zoals @Eaten_alive_by_maggots dankbaar voor zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 21:38 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik ben overtuigd van een leven na de dood. Er zijn wetten van toepassing wanneer je het recht in eigen handen neemt om iemand anders leven te beëindigen. Je hebt dat recht gewoon niet. Waarom is dat zo moeilijk te snappen?
Evenals dat jij het recht niet hebt om voor anderen te bepalen.

Als je hier moeite mee hebt kijk dan de andere kant op.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195970607
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 22:17 schreef FYazz het volgende:

[..]

Het is niet moeilijk te snappen. Het is niet zo.
Als een vrouw abortus laat plegen wordt zij hier niet voor gestraft dan wel krijgt zij niet als 'wraak' tegenspoed in haar leven. Hou op met dit soort waanzin te spuien.
Ik spreek niet van straf maar van rechtzetting, oorzaak en gevolg, terug in harmonie komen. En dit zal niet in 1 leven gebeuren.
  Beste debater 2022 zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:23:49 #78
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195970627
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 22:22 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik spreek niet van straf maar van rechtzetting, oorzaak en gevolg, terug in harmonie komen. En dit zal niet in 1 leven gebeuren.
Aha. Heb je ook nog wat empirisch bewijs voor deze stelling?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:30:31 #79
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195970733
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 22:22 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik spreek niet van straf maar van rechtzetting, oorzaak en gevolg, terug in harmonie komen. En dit zal niet in 1 leven gebeuren.
Interessant. Ik vraag me af hoe die "rechtzetting" eruitziet bij mensen die vrouwen dwingen een kind te baren waarvan ze weten dat het een verschrikkelijk leven tegemoet gaat. Misschien worden ze in een volgend leven wel als zo'n zwaar gehandicapt kind geboren? Of als een vrouw die niet over haar eigen lichaam mag beschikken? Wie weet.
pi_195970738
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 22:22 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik spreek niet van straf maar van rechtzetting, oorzaak en gevolg, terug in harmonie komen. En dit zal niet in 1 leven gebeuren.
Ook hier is geen enkel bewijs voor en dat bewijs gaat er ook niet komen, want als het wel zo was geweest hadden we het bewijs al gehad.
  zondag 1 november 2020 @ 09:17:55 #81
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195975531
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 21:38 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik ben overtuigd van een leven na de dood. Er zijn wetten van toepassing wanneer je het recht in eigen handen neemt om iemand anders leven te beëindigen. Je hebt dat recht gewoon niet. Waarom is dat zo moeilijk te snappen?
Dit is geen antwoord op een post met daarin de vraag om bewijs. Dus nogmaals: wat is het bewijs voor jouw stelling?
pi_195975572
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:17 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Dit is geen antwoord op een post met daarin de vraag om bewijs. Dus nogmaals: wat is het bewijs voor jouw stelling?
Hoe moet ik jou bewijzen dat er een leven na de dood is? Zoiets moet je zelf onderzoeken.
pi_195975606
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:22 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Hoe moet ik jou bewijzen dat er een leven na de dood is? Zoiets moet je zelf onderzoeken.
Jij komt die stelling aan dus waarom moet een ander dat gaan uitzoeken? Dat is wel lekker makkelijk.

Overigens kom je daar ook niet verder mee want er staan ook genoeg andere posts van mensen die kritische vragen aan jou stellen waarop jij niet eens reageert.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195975650
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:26 schreef HSG het volgende:

[..]

Jij komt die stelling aan dus waarom moet een ander dat gaan uitzoeken? Dat is wel lekker makkelijk.

Overigens kom je daar ook niet verder mee want er staan ook genoeg andere posts van mensen die kritische vragen aan jou stellen waarop jij niet eens reageert.
Je hoeft mijn stelling niet aan te nemen, hoor. Ik snap het probleem niet zo goed.
pi_195975665
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:30 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Je hoeft mijn stelling niet aan te nemen, hoor. Ik snap het probleem niet zo goed.
Het probleem is is dat jij in deze hele topic van alles roept zonder daarvoor een duidelijk en redelijk argument te hebben.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195975699
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:32 schreef HSG het volgende:

[..]

Het probleem is is dat jij in deze hele topic van alles roept zonder daarvoor een duidelijk en redelijk argument te hebben.
Ja, sorry dat ik je daarvoor tegen de borst stuit man.
pi_195975722
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:32 schreef HSG het volgende:

[..]

Het probleem is is dat jij in deze hele topic van alles roept zonder daarvoor een duidelijk en redelijk argument te hebben.
Volgens mij noemde hij o.a. egoïsme als argument. Dat is toch gewoon een geldig argument.
West-Melanesia
pi_195975726
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:35 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ja, sorry dat ik je daarvoor voor de borst stoot man.
Dat heb jij niet gedaan. Wat mij opvalt is dat jij nogal radicale denkwijze hebt m.b.t. tot abortus. Zeggen dat een moeder haar kind vermoord maar een kind dat anders enorm gaat leiden en toch dood gaat doet je helemaal niks.

quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 09:38 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Volgens mij noemde hij o.a. egoïsme als argument. Dat is toch gewoon een geldig argument.
VInd je?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195975743
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:38 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat heb jij niet gedaan. Wat mij opvalt is dat jij nogal radicale denkwijze hebt m.b.t. tot abortus. Zeggen dat een moeder haar kind vermoord maar een kind dat anders enorm gaat leiden en toch dood gaat doet je helemaal niks.
Eigenlijk weet je niet of een kind gaat lijden. Er zijn gehandicapte kinderen die gelukkig zijn. Net zoals blinde mensen of dove mensen die gelukkig zijn. Door bij voorbaat hen af te schrijven en leven te ontnemen wordt hen geen eerlijke kans aangeboden.
West-Melanesia
pi_195975777
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:40 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Eigenlijk weet je niet of een kind gaat lijden. Er zijn gehandicapte kinderen die gelukkig zijn. Net zoals blinde mensen of dove mensen die gelukkig zijn. Door bij voorbaat hen af te schrijven en leven te ontnemen wordt hen geen eerlijke kans aangeboden.
Je hebt mensen die pas op latere leeftijd blind gaan worden. Evenals dove mensen want dat kun je net na de geboorte ook nog niet merken.

Ik heb het over situaties voor de geboorte maar gelijk al kunnen zie dat er iets goed mis is.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195975781
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:38 schreef HSG het volgende:


VInd je?
Als het kind niet verwijderd wilt worden en je doet het toch, kan het als een vorm van egoïsme worden gezien.
West-Melanesia
pi_195975793
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:42 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Als het kind niet verwijderd wilt worden en je doet het toch, kan het als een vorm van egoïsme worden gezien.
Ja want een kind kan ik de baarmoeder al bepalen of het verwijderd wil worden? Hoe werkt zoiets?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195975797
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:42 schreef HSG het volgende:

[..]

Je hebt mensen die pas op latere leeftijd blind gaan worden. Evenals dove mensen want dat kun je net na de geboorte ook nog niet merken.

Ik heb het over situaties voor de geboorte maar gelijk al kunnen zie dat er iets goed mis is.
Maar er zijn toch ook mensen die doof geboren worden en blind geboren. Bovendien maakt dat het verder niets uit.
West-Melanesia
pi_195975825
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:43 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar er zijn toch ook mensen die doof geboren worden en blind geboren. Bovendien maakt dat het verder niets uit.
Die kunnen daarmee prima functioneren en leiden geen pijn.. Het gaat om situaties waarbij een kind enorm lijdt en uiteindelijk daaraan dood gaat.

Maar goed het is niet mijn kind dus ik ga daar ook niet over beslissen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zondag 1 november 2020 @ 09:45:20 #95
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195975833
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:40 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Eigenlijk weet je niet of een kind gaat lijden. Er zijn gehandicapte kinderen die gelukkig zijn. Net zoals blinde mensen of dove mensen die gelukkig zijn. Door bij voorbaat hen af te schrijven en leven te ontnemen wordt hen geen eerlijke kans aangeboden.
Het gebruik van de term "egoïsme" suggereert dat er andere belanghebbenden zijn, maar daarover kun je dus van mening verschillen. Wat mij betreft is het vooral de vraag wanneer de foetus verandert in een persoon die rechten heeft en aan wie je een kans kunt ontnemen. Die grens valt natuurlijk niet exact te bepalen, maar in het beginstadium van de zwangerschap lijkt me daarvan nog geen sprake. En ik vind niet dat een moeder omwille van deze "niet-persoon" of "persoon in potentie" zou moeten lijden als dat niet haar keuze is.
pi_195975834
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:43 schreef HSG het volgende:

[..]

Ja want een kind kan ik de baarmoeder al bepalen of het verwijderd wil worden? Hoe werkt zoiets?
Hoe weet je dat?
West-Melanesia
pi_195975837
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:38 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat heb jij niet gedaan. Wat mij opvalt is dat jij nogal radicale denkwijze hebt m.b.t. tot abortus. Zeggen dat een moeder haar kind vermoord maar een kind dat anders enorm gaat leiden en toch dood gaat doet je helemaal niks.

In mijn ogen bestaat er niet iets als ondraaglijk lijden, elk mens lijdt in de mate welke hij kan dragen.
pi_195975852
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:45 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hoe weet je dat?
Moet ik mijn eigen vragen gaan beantwoorden?
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:45 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

In mijn ogen bestaat er niet iets als ondraaglijk lijden, elk mens lijdt in de mate welke hij kan dragen.
Dit bedoel ik dus. Weer zo'n prachtig voorbeeld dat het jou helemaal niks doet.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195975858
Los van afwijkingen en verkrachtingen. Mensen strooien tegenwoordig met abortus alsof een baby een wegwerpproduct is. Nu komt het even niet uit, dus door de plee spoelen dan maar. In een walgelijke tijd leven we.
West-Melanesia
pi_195975871
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:47 schreef Oceanier het volgende:
Los van afwijkingen en verkrachtingen. Mensen strooien tegenwoordig met abortus alsof een baby een wegwerpproduct is. Nu komt het even niet uit, dus door de plee spoelen dan maar. In een walgelijke tijd leven we.
Vind ik ook. Al die oorlogen, genocides, plunderingen, ziektes, elkaar uitmoorden vanwege een ander geloof....prachtige tijden waren dat.

Maar nu leven wij in een veel ergere tijd want abortus.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195975878
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:45 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het gebruik van de term "egoïsme" suggereert dat er andere belanghebbenden zijn, maar daarover kun je dus van mening verschillen. Wat mij betreft is het vooral de vraag wanneer de foetus verandert in een persoon die rechten heeft en aan wie je een kans kunt ontnemen. Die grens valt natuurlijk niet exact te bepalen, maar in het beginstadium van de zwangerschap lijkt me daarvan nog geen sprake. En ik vind niet dat een moeder omwille van deze "niet-persoon" of "persoon in potentie" zou moeten lijden als dat niet haar keuze is.
Daarom is egoïsme dus een geldig argument van de persoon in kwestie. Dit had je dus tegen HSG kunnen zeggen.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 09:50:56 #102
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195975894
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:45 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

In mijn ogen bestaat er niet iets als ondraaglijk lijden, elk mens lijdt in de mate welke hij kan dragen.
Ja, mensen gaan doorgaans niet letterlijk dood van de pijn. Maar lijden dat bestaat uit een voortdurend aanhoudende marteling die je hele leven in beslag neemt, je alle geluk ontneemt en je nooit respijt geeft kan in mijn optiek naar redelijke maatstaven als "ondraaglijk" kan worden gekwalificeerd.
pi_195975908
quote:
conservatieve PiS-partij
De grap maakt zichzelf :')
pi_195975928
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, mensen gaan doorgaans niet letterlijk dood van de pijn. Maar lijden dat bestaat uit een voortdurend aanhoudende marteling die je hele leven in beslag neemt, je alle geluk ontneemt en je nooit respijt geeft kan in mijn optiek naar redelijke maatstaven als "ondraaglijk" kan worden gekwalificeerd.
Een kind als een last zien is “de norm” tegenwoordig. Die verwende ouders die meer met hun carriere bezig zijn dan hun kind noemen de tijd die ze besteden met hun kind daarom ook “quality time”. Walgelijk.
West-Melanesia
pi_195975935
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:53 schreef HSG het volgende:

[..]

Heb jij al uitgezocht waarom die mensen een abortus hebben gepleegd?
Ja.
West-Melanesia
pi_195975937
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:54 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja.
Laat maar zien.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195975965
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:54 schreef HSG het volgende:

[..]

Laat maar zien.
Er is geen oorlog in Nederland. Laat jij maar zien om welke redenen abortussen worden gepleegd.
West-Melanesia
pi_195975980
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:46 schreef HSG het volgende:

[..]

Moet ik mijn eigen vragen gaan beantwoorden?
[..]

Dit bedoel ik dus. Weer zo'n prachtig voorbeeld dat het jou helemaal niks doet.
Wie is daar gebaat bij, dat ik me inlaat met hun lijden? Zoals ik eerder zei, iedereen heeft zijn kruis te dragen en niemand zal een kruis dragen dat hij niet kan dragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eaten_alive_by_maggots op 01-11-2020 10:06:32 ]
  zondag 1 november 2020 @ 10:01:56 #109
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195976012
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:54 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Een kind als een last zien is “de norm” tegenwoordig. Die verwende ouders die meer met hun carriere bezig zijn dan hun kind noemen de tijd die ze besteden met hun kind daarom ook “quality time”. Walgelijk.
Daar is onze maatschappij helaas op ingericht. Waarschijnlijk een belangrijke factor in de daling van het kindertal.
pi_195976019
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:01 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Daar is onze maatschappij helaas op ingericht. Waarschijnlijk een belangrijke factor in de daling van het kindertal.
Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor hoe je met je kind omgaat.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 10:03:51 #111
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195976030
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:02 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor hoe je met je kind omgaat.
Zeker.
  zondag 1 november 2020 @ 10:08:48 #112
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195976111
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:58 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Wie is daar gebaat bij, dat ik me inlaat bij hun lijden? Zoals ik eerder zei, iedereen heeft zijn kruis te dragen en niemand zal een kruis dragen dat hij niet kan dragen.
Klopt, dan gaat hij dood.

Goed punt eigenlijk. Als we principieel zijn kunnen we de hele zorgsector wel opheffen. Dat scheelt weer geld, tijd en moeite. Laat die mensen hun kruis maar dragen.
pi_195976302
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:08 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Klopt, dan gaat hij dood.

Goed punt eigenlijk. Als we principieel zijn kunnen we de hele zorgsector wel opheffen. Dat scheelt weer geld, tijd en moeite. Laat die mensen hun kruis maar dragen.
Je geeft hen zelfs die kans niet want je gunt hen geen leven.
  zondag 1 november 2020 @ 10:26:44 #114
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195976326
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:24 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Je geeft hen zelfs die kans niet want je gunt hen geen leven.
Ik snap ook niet waarom mensen niet op zo'n geweldig aantrekkelijk aanbod ingaan. Een leven lang lijden, wie wil dat nou mijden?
  zondag 1 november 2020 @ 10:35:03 #115
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195976418
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:40 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Eigenlijk weet je niet of een kind gaat lijden. Er zijn gehandicapte kinderen die gelukkig zijn. Net zoals blinde mensen of dove mensen die gelukkig zijn. Door bij voorbaat hen af te schrijven en leven te ontnemen wordt hen geen eerlijke kans aangeboden.
Bij een boel afwijkingen is er echt wel beeld op de levensverwachting en de kwaliteit van leven.

Ik heb zelf een kind met een behoorlijke afwijking waar destijds geen mogelijkheden voor waren om te screenen. Van zijn afwijking is goed te voorspellen wat de consequenties zijn. Hij heeft een erg gelukkig leven. Ik zou met voorkennis nu de keuze gemaakt hebben om hem te laten komen.

Dat geldt niet voor een hoop van de kinderen waar ik kennis mee heb gemaakt middels de instellingen waar hij bijvoorbeeld dagbesteding heeft gehad. Kinderen die de helft van het jaar in het ziekenhuis liggen, kinderen die continu epileptische aanvallen hebben, kinderen die alleen maar achteruit gaan. Ik heb wel wat begrafenissen bijgewoond...

Op één na hadden deze ouders geen voorkennis van de (zware) afwijking van hun kind. Gelukkig is er steeds meer op te sporen door middel van DNA-screening. Het is volstrekt scheef dat die vooruitgang aan de andere kant gezelschap krijgt van de trend om de rechten van ouders om iets met die betere kennis te doen in te perken vanuit onwetenschappelijke motieven en sentimenten die niet op bewijs gestoeld zijn.
pi_195976507
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom mensen niet op zo'n geweldig aantrekkelijk aanbod ingaan. Een leven lang lijden, wie wil dat nou mijden?
Daarom gewoon maar afmaken, he?
  zondag 1 november 2020 @ 10:48:18 #117
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195976576
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:41 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Daarom gewoon maar afmaken, he?
Nee, aborteren. Als je met een vroege abortus (a) geen leed bij een ander veroorzaakt en (b) hoogstwaarschijnlijk groot leed bij een ander voorkomt, waarom zou een vrouw dan niet mogen beslissen haar eigen zwangerschap af te breken?
pi_195976691
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, aborteren. Als je met een vroege abortus (a) geen leed bij een ander veroorzaakt en (b) hoogstwaarschijnlijk groot leed bij een ander voorkomt, waarom zou een vrouw dan niet mogen beslissen haar eigen zwangerschap af te breken?
Dit kind (met afwijkingen) moet toch wel geboren worden, is het niet daar dan wel in een ander gezin. Dat kind aborteren staat gelijk aan moord en zal je toch eens goed moeten maken, in een ander leven.
pi_195976710
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:23 schreef Lucci_Crocodille het volgende:
Dat moeten zij weten toch. West-Europeanen en Amerikanen (meerderheid) die hun (neo)-liberale waarden door iedereen zijn strot willen duwen moet ook worden bestreden. Genoeg is genoeg.
Hmm. Het verschil is dat die liberale waarden mbt abortus vrouwen een keus geeft. Ben je tegen, doe je het niet maar je mag wel.
Conservatieve mannen (vooral) willen het vrouwen verbieden en de keus wegnemen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195976730
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:57 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Dit kind (met afwijkingen) moet toch wel geboren worden, is het niet daar dan wel in een ander gezin. Dat kind aborteren staat gelijk aan moord en zal je toch eens goed moeten maken, in een ander leven.
Dus als een vrouw verkracht wordt, daardoor zwanger raakt en een abortus wil ondergaan, pleegt ze ook moord volgens jou begrijp ik? En dat moet dan wel/niet kunnen?
  zondag 1 november 2020 @ 11:05:06 #121
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_195976784
Ik ben tegen abortus for 'fun', maar absoluut voor als het leven van de vrouw, verkrachting of bij het ontdekken handicap kind. Ik ben trouwens niet gelovig maar zeker wel 'pro life'.

Verzin een andere manier om er zeker voor te zijn dat je niet zwanger wordt, en maak zo nodig deze ingreep goedkoop/gratis.
pi_195976808
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 11:05 schreef Ciclon het volgende:
Ik ben tegen abortus for 'fun', maar absoluut voor als het leven van de vrouw, verkrachting of bij het ontdekken handicap kind. Ik ben trouwens niet gelovig maar zeker wel 'pro life'.

Verzin een andere manier om er zeker voor te zijn dat je niet zwanger wordt, en maak zo nodig deze ingreep goedkoop/gratis.
Niemand heeft abortus voor "fun". Geen idee waar dat vandaan komt.
Je bent 16, aan de pil maar raakt toch zwanger.. is abortus dan voor "fun"?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195976944
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 11:06 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Niemand heeft abortus voor "fun". Geen idee waar dat vandaan komt.
Je bent 16, aan de pil maar raakt toch zwanger.. is abortus dan voor "fun"?
Tegenstanders van abortus zie je dat (ook hier) nogal eens aanhalen, vrouwen die abortus zouden zien als een soort vorm van verlate anticonceptie. Ik geloof eigenlijk helemaal niet dat dat een significante groep is, het is immers geen ingreep die even te vergelijken is met een slikken van een pilletje ofzo. En dan nog, stel dat er iemand zo zijn die zou redeneren dan nog lijkt het mij wenselijk dat een kind niet met zo'n ouder wordt opgezadeld, en is abortus dus een prima middel.
pi_195977226
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 11:01 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Dus als een vrouw verkracht wordt, daardoor zwanger raakt en een abortus wil ondergaan, pleegt ze ook moord volgens jou begrijp ik? En dat moet dan wel/niet kunnen?
Is dat kind geen leven dan?
pi_195977334
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 09:47 schreef Oceanier het volgende:
Los van afwijkingen en verkrachtingen. Mensen strooien tegenwoordig met abortus alsof een baby een wegwerpproduct is. Nu komt het even niet uit, dus door de plee spoelen dan maar. In een walgelijke tijd leven we.
Wat een klinkklare onzin!
Vreselijk dat hier zoveel onzin wordt verspreid vanuit religieuze overtuigingen.

Een abortus gaat in NL helemaal niet makkelijk. Je hebt eerst een gesprek met een huisarts, dan verplichte wachttijd, dan weer een gesprek bij ziekenhuis of kliniek, dan weer een wachttijd om vervolgens op de dag van de ingreep nogmaals een gesprek te hebben.

Tijdens al deze gesprekken wordt je gevraagd naar je motieven om voor abortus te kiezen en krijg je informatie over andere mogelijkheden of hulp bij opvoeding. Het is zelfs zo dat abortus geweigerd kan worden als een behandelaar denkt dat de ingreep tegen de zin is van de vrouw of als ernstige twijfels bestaan.

Dus stop met deze onzin te spuien en te doen alsof mensen een abortus regelen bij een pakje boter halen.
pi_195977705
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 11:38 schreef FYazz het volgende:

[..]

Wat een klinkklare onzin!
Vreselijk dat hier zoveel onzin wordt verspreid vanuit religieuze overtuigingen.

Een abortus gaat in NL helemaal niet makkelijk. Je hebt eerst een gesprek met een huisarts, dan verplichte wachttijd, dan weer een gesprek bij ziekenhuis of kliniek, dan weer een wachttijd om vervolgens op de dag van de ingreep nogmaals een gesprek te hebben.

Tijdens al deze gesprekken wordt je gevraagd naar je motieven om voor abortus te kiezen en krijg je informatie over andere mogelijkheden of hulp bij opvoeding. Het is zelfs zo dat abortus geweigerd kan worden als een behandelaar denkt dat de ingreep tegen de zin is van de vrouw of als ernstige twijfels bestaan.

Dus stop met deze onzin te spuien en te doen alsof mensen een abortus regelen bij een pakje boter halen.
Dat een abortus niet makkelijk gaat is weer iets anders, daar had ik het niet over.
West-Melanesia
pi_195977730
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 11:06 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Niemand heeft abortus voor "fun". Geen idee waar dat vandaan komt.
Je bent 16, aan de pil maar raakt toch zwanger.. is abortus dan voor "fun"?
Van neuken kun je zwanger raken. Zoiets als risico’s van het vak?
West-Melanesia
pi_195977782
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 11:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat een abortus niet makkelijk gaat is weer iets anders, daar had ik het niet over.
Ook doen alsof een baby een wegwerpartikel is en dat mensen strooien met abortussen is klinkklare onzin.
Het aantal abortussen jaarlijks ligt al jaren rond de 30.000 en dit cijfer is redelijk stabiel en stijgt de ene keer licht en daalt dan weer.

Het aantal abortussen onder tieners daalt al vanaf 2002.

Dus nogmaals, stop met die onzin te verspreiden dat men "tegenwoordig" strooit met abortussen.
pi_195977859
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 12:00 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Van neuken kun je zwanger raken. Zoiets als risico’s van het vak?
Daarom neem je de pil.
Maar beantwoord de vraag eens gewoon
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195977897
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 11:33 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Is dat kind geen leven dan?
Ik begrijp dat je abortus na verkrachting dus ook onacceptabel vindt?
pi_195977998
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 10:35 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Bij een boel afwijkingen is er echt wel beeld op de levensverwachting en de kwaliteit van leven.

Ik heb zelf een kind met een behoorlijke afwijking waar destijds geen mogelijkheden voor waren om te screenen. Van zijn afwijking is goed te voorspellen wat de consequenties zijn. Hij heeft een erg gelukkig leven. Ik zou met voorkennis nu de keuze gemaakt hebben om hem te laten komen.

Dat geldt niet voor een hoop van de kinderen waar ik kennis mee heb gemaakt middels de instellingen waar hij bijvoorbeeld dagbesteding heeft gehad. Kinderen die de helft van het jaar in het ziekenhuis liggen, kinderen die continu epileptische aanvallen hebben, kinderen die alleen maar achteruit gaan. Ik heb wel wat begrafenissen bijgewoond...

Op één na hadden deze ouders geen voorkennis van de (zware) afwijking van hun kind. Gelukkig is er steeds meer op te sporen door middel van DNA-screening. Het is volstrekt scheef dat die vooruitgang aan de andere kant gezelschap krijgt van de trend om de rechten van ouders om iets met die betere kennis te doen in te perken vanuit onwetenschappelijke motieven en sentimenten die niet op bewijs gestoeld zijn.
Dat heb je goed verwoord en ik ben het zowat helemaal met je eens. Maar alsnog, op het moment supreme is er altijd nog zoiets als hoop. Het tij kan altijd keren, dokters kunnen er naast zitten. Mocht dat niet zo zijn, dan is dat misschien wel het lot. Maar het is inderdaad bij de extreme gevallen die je aankaart een heel moeilijke beslissing.

Maar aan de andere kant kan het ook een gevaarlijke ontwikkeling zijn. Want wat is de volgende stap? Alle mannen en vrouwen met HIV insluiten en afmaken? We kunnen daarmee en hoop leed, extra besmettingen en ziek geboren babies voorkomen. Nu zijn we tegen, maar de generatie van 40 jaar later kan hier wel eens heel anders over denken.

Dat zijn de gevaarlijke ontwikkelingen wanneer leven ontnemen een vrije beslissing mag zijn.
West-Melanesia
pi_195978006
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 12:07 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Daarom neem je de pil.
Maar beantwoord de vraag eens gewoon
De pil is niet 100% betrouwbaar. Het is net als met gokken. Je weet wat de risico’s zijn.
West-Melanesia
pi_195978031
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 12:03 schreef FYazz het volgende:

[..]

Ook doen alsof een baby een wegwerpartikel is en dat mensen strooien met abortussen is klinkklare onzin.
Het aantal abortussen jaarlijks ligt al jaren rond de 30.000 en dit cijfer is redelijk stabiel en stijgt de ene keer licht en daalt dan weer.

Het aantal abortussen onder tieners daalt al vanaf 2002.

Dus nogmaals, stop met die onzin te verspreiden dat men "tegenwoordig" strooit met abortussen.
Als je een aantal redenen wilt noemen voor een abortus, dan kan ik uitleggen waarom ik het een onzin reden vind of niet en waarom dat wel of niet in mijn ogen gelijk staat aan een wegwerpproduct in die context.
West-Melanesia
pi_195978382
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 12:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Als je een aantal redenen wilt noemen voor een abortus, dan kan ik uitleggen waarom ik het een onzin reden vind of niet en waarom dat wel of niet in mijn ogen gelijk staat aan een wegwerpproduct in die context.
Doe geen moeite.
Het is gewoon niet zo, men strooit "tegenwoordig" niet met abortussen.
Zeker niet t.o.v. vroeger.
Als je wilt nuanceren, ga je gang, maar hou het wel bij de feiten.

Verder vraag ik mij af hoe zinvol het is om jou een voorzet te gaan geven om abortus als onzin te kunnen bestempelen en vrouwen daarmee twijfel of schuldgevoel aan te praten.
Het is namelijk jouw persoonlijke overtuiging en daar heb ik, maar vooral alle vrouwen die over hun eigen lichaam, geest en keuzes mogen beslissen, helemaal niks aan.
pi_195978499
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 12:42 schreef FYazz het volgende:

[..]

Doe geen moeite.
Het is gewoon niet zo, men strooit "tegenwoordig" niet met abortussen.
Zeker niet t.o.v. vroeger.
Als je wilt nuanceren, ga je gang, maar hou het wel bij de feiten.

Verder vraag ik mij af hoe zinvol het is om jou een voorzet te gaan geven om abortus als onzin te kunnen bestempelen en vrouwen daarmee twijfel of schuldgevoel aan te praten.
Het is namelijk jouw persoonlijke overtuiging en daar heb ik, maar vooral alle vrouwen die over hun eigen lichaam, geest en keuzes mogen beslissen, helemaal niks aan.
Miljoenen abortussen per jaar in de hele wereld. Dat is geen strooien dat is de kraan openzetten.

Eigen lichaam en geest zeg je. Dat is correct, je zou dus rekening kunnen houden met dat andere “ding” dat in je buik zit door “jouw” schuld (wanneer je niet verkracht bent).
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 12:53:58 #136
3542 Gia
User under construction
pi_195978524
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 12:16 schreef Oceanier het volgende:

De pil is niet 100% betrouwbaar. Het is net als met gokken. Je weet wat de risico’s zijn.
Het onbetrouwbare aan de pil is dat ie weleens vergeten wordt, of, na een avondje stappen, uitgekotst.

Overigens ben ik tegen abortus na 15 weken, als de foetus gezond is en er geen gevaar is voor de moeder.
Ja, in alle gevallen.
pi_195978637
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 12:52 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Eigen lichaam en geest zeg je. Dat is correct, je zou dus rekening kunnen houden met dat andere “ding” dat in je buik zit door “jouw” schuld (wanneer je niet verkracht bent).
Zeker, en dat wordt ook gedaan.
Het is echter jouw overtuiging, en vooral misvatting, dat vrouwen die abortus plegen geen rekening houden hiermee.

Evenals dat jij vanuit jouw overtuiging in termen van (negatieve) schuld spreekt aangaande een zwangerschap.
  zondag 1 november 2020 @ 13:04:50 #138
3542 Gia
User under construction
pi_195978751
Ik kan me voorstellen dat een kind gewoon niet uitkomt in je leven. Maar je kunt het ook afstaan. Genoeg stellen die ongewild kinderloos zijn.

Maar ja, dan wordt je lichaam mogelijk minder mooi.
  zondag 1 november 2020 @ 13:29:30 #139
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195979385
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 13:04 schreef Gia het volgende:
Ik kan me voorstellen dat een kind gewoon niet uitkomt in je leven. Maar je kunt het ook afstaan. Genoeg stellen die ongewild kinderloos zijn.

Maar ja, dan wordt je lichaam mogelijk minder mooi.
Een embryo laten uitgroeien tot een kind, dit baren en daarna afstaan waarna het een leven zal leiden (wellicht gelukkig, wellicht ongelukkig, wellicht op zoek naar de biologische ouders met allerlei vragen, wetende dat je biologische ouder bent van een kind, is iets heel anders dan in een vroeg stadium de zwangerschap afbreken (abortus).

Maar goed, het gaat hier niet over abortus bij een gezond kind.
Krekker is de bom!
pi_195979481
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 10:41 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Daarom gewoon maar afmaken, he?
Dus moet een kind maar pijnlijk lijden en doodgaan. He maar dan heb je ze wel een leven gegund.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_195979603
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 13:34 schreef HSG het volgende:

[..]

Dus moet een kind maar pijnlijk lijden en doodgaan. He maar dan heb je ze wel een leven gegund.
Iedereen heeft het recht om te leven, niemand heeft het recht dat af te pakken, je bent God niet.
  zondag 1 november 2020 @ 13:47:13 #142
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195979775
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 13:41 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Iedereen heeft het recht om te leven, niemand heeft het recht dat af te pakken, je bent God niet.
Vooralsnog is het bestaan van een God niet aangetoond. Of dat leven zich in jouw lichaam al dan niet tot een volledig mens gaat ontwikkelen, valt bij uitstek onder jouw zeggenschap.
pi_195980682
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 13:47 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Vooralsnog is het bestaan van een God niet aangetoond. Of dat leven zich in jouw lichaam al dan niet tot een volledig mens gaat ontwikkelen, valt bij uitstek onder jouw zeggenschap.
Misschien zijn we wel te ver afgedwaald van God en het geloof.

Anyway, het leven wordt steeds minder waard. Nu kun je als tiener comazuipe en erop los neuke en een abortus plegen met als excuus dat je te jong bent om vader of moeder te zijn. In de toekomst kunnen we misschien wel een abortus plegen omdat ons kindje niet het IQ van Einstein heeft. Of zoals ik al eerder zei, zullen HIV patiënten door het leger worden opgejaagd en worden vergast net als joden in WW2. Laten we het zieke leven ontnemen om een heleboel leed te voorkomen.

Wat is dan leed? Alles is leed, maar vinden dat een onschuldig leven in de buik ontnomen wordt, waarom kan dat geen leed zijn?

Voor God spelen is een gezegde wat losstaat van het geloof.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 14:21:59 #144
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195980933
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:14 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Misschien zijn we wel te ver afgedwaald van God en het geloof.

Anyway, het leven wordt steeds minder waard. Nu kun je als tiener comazuipe en erop los neuke en een abortus plegen met als excuus dat je te jong bent om vader of moeder te zijn. In de toekomst kunnen we misschien wel een abortus plegen omdat ons kindje niet het IQ van Einstein heeft. Of zoals ik al eerder zei, zullen HIV patiënten door het leger worden opgejaagd en worden vergast net als joden in WW2. Laten we het zieke leven ontnemen om een heleboel leed te voorkomen.

Wat is dan leed? Alles is leed, maar vinden dat een onschuldig leven in de buik ontnomen wordt, waarom kan dat geen leed zijn?
Er is een groot en kwalitatief verschil tussen het doden van een levende persoon en het aborteren van een vrucht die zich überhaupt nog niet tot een ongeboren kind met een bewustzijn heeft ontwikkeld.

quote:
Voor God spelen is een gezegde wat losstaat van het geloof.
Dat klopt. "Doen alsof je almachtig bent." Maar ik zie de relevantie hier niet zo, want medisch ingrijpen is iets wat we voortdurend doen om erger te voorkomen. Ik hoor ook zelden mensen beweren dat een arts "voor God speelt" wanneer er een keizersnede wordt uitgevoerd of een appendix wordt verwijderd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 01-11-2020 14:27:01 ]
  zondag 1 november 2020 @ 14:48:03 #145
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195981936
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:14 schreef Oceanier het volgende:

[..]

In de toekomst kunnen we misschien wel een abortus plegen omdat ons kindje niet het IQ van Einstein heeft. Of zoals ik al eerder zei, zullen HIV patiënten door het leger worden opgejaagd en worden vergast net als joden in WW2. Laten we het zieke leven ontnemen om een heleboel leed te voorkomen.
Prima. Dan ga je je lekker daartegen verzetten, tegen die tijd, wanneer men dit heeel misschien oooooit een keer in de toekomst voorstelt om in te voeren.

Maar laat die rare totaal niet kloppende valse glijdende schaal vergelijkingen die je hier maakt, niet de levens van duizenden gezinnen volledig vernielen omdat ze elke dag in dag uit gedwongen worden door mensen zoals jij, om dag in dag uit te zien hoe hun zoon/dochter/broertje/zusje elke dag gigantische pijn lijdt, tonnen aan geld en tijd aandacht, ten koste v/d ontwikkeling van de andere kinderen, om zonder echt goed resultaat behandeld te worden, en daarna op jonge leeftijd na een kort leven vol lijden, sterft. Alleen maar omdat Oceanier en gelijkgestemden op basis van vage niet concrete aannames even denken te bepalen wat een ander gezin moet doorstaan.

quote:
Wat is dan leed? Alles is leed, maar vinden dat een onschuldig leven in de buik ontnomen wordt, waarom kan dat geen leed zijn?
Wat is dit voor quasi filosofische onzin. Leed kun je wel degelijk TEN DELE kwantificeren:

Een zwangerschap dat in zeer vroeg stadium wordt afgebroken en embryo die zich hierdoor na enkele niet verder tot een (zwaar gehandicapt pijn lijdend) mens zal ontwikkelen kun je wellicht als leed zien. Al is onbekend of de embryo hier überhaupt wat van zal meekrijgen. Het is hoe dan ook, NIKS in vergelijking met een tot mens uitgegroeide embryo, die dag in dag uit elke seconde van de dag pijn lijdt, zwaar misvormd is, grote dele van de tijd in het ziekenhuis ligt, zware medicatie, pijnstillers, etc. moet nemen of elke dag zware epilepsie aanvallen heeft. En dat dan jaar in jaar uit, totdat het kind na 5 jaar lijden wellicht sterft, met vele male grotere impact op alle nabestaanden, of wellicht sterft het kind pas na 20, 30, 40 jaar en is het een nog langere martelgang.

Maar hey, STEL dat men ooooit in de toekomst mensen met HIV gaat doodmaken, wat dan natuurlijk 100% zeker een gevolg is van dat men 40 jaar terug abortus van niet of nauwelijks levensvatbare embryo's toestond! Makes sense!
Krekker is de bom!
pi_195982041
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:21 schreef Iblardi het volgende:

Er is een groot en kwalitatief verschil tussen het doden van een levende persoon en het aborteren van een vrucht die zich überhaupt nog niet tot een ongeboren kind met een bewustzijn heeft ontwikkeld.
Er zijn mensen die vinden dat wat in de buik groeit, daar blijf je vanaf. Vrucht of embryo of baby. Zodra er kortsluiting is gemaakt, het zaadje het eitje heeft bereikt, vanaf dan blijf je ervanaf af want dan wordt het eng en is het een moord. Overigens mag een abortus in Nederland tot 24 weken. De vrucht is dan al wat verder ontwikkeld.

Maar hoever gaan we in de toekomst. Diegene die nu tegen abortus zijn en raar worden aangekeken, zijn misschien wel diegene van de toekomst die tegen het oppakken van HIV patiënten zijn. Vechtend tegen de meute woedende pro-ers die roepen “ja maar HIV patiënten bedreigen het voortbestaan van de mens”. Voorkomen is beter dan genezen, want het valt niet te genezen. Spreken we dan ook bijvoorbeeld van een kwalitatief verschil in leven tussen HIV en NON-HIV personen?

quote:
Dat klopt. "Doen alsof je almachtig bent." Maar ik zie de relevantie hier niet zo, want medisch ingrijpen is iets wat we voortdurend doen om erger te voorkomen. Ik hoor ook zelden mensen beweren dat een arts "voor God speelt" wanneer er een keizersnede wordt uitgevoerd of een appendix wordt verwijderd.
Het wordt voornamelijk toegepast op negatieve handelingen. Een keizersnede is een operatie die is gebaseerd op het redden van levens, niet beëindigen. Het is natuurlijk raar om daar een arts van te beschuldigen dat hij/zij voor God speelt.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 14:52:32 #147
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195982070
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 12:16 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat heb je goed verwoord en ik ben het zowat helemaal met je eens. Maar alsnog, op het moment supreme is er altijd nog zoiets als hoop. Het tij kan altijd keren, dokters kunnen er naast zitten. Mocht dat niet zo zijn, dan is dat misschien wel het lot. Maar het is inderdaad bij de extreme gevallen die je aankaart een heel moeilijke beslissing.
Je doet alsof je het met me eens bent en zegt vervolgens iets totaal anders. Het tij kan niet altijd keren bij een hoop afwijkingen en het lot bestaat niet.
quote:
Maar aan de andere kant kan het ook een gevaarlijke ontwikkeling zijn. Want wat is de volgende stap? Alle mannen en vrouwen met HIV insluiten en afmaken?
Wat is dit nou voor onzin dat dit een logische volgende stap is?
quote:
We kunnen daarmee en hoop leed, extra besmettingen en ziek geboren babies voorkomen.
Nee hoor, ze kunnen tegenwoordig prima zwangerschappen begeleiden van hiv-positieve vrouwen waaruit gezonde baby's voortkomen.
quote:
Nu zijn we tegen, maar de generatie van 40 jaar later kan hier wel eens heel anders over denken.
Dat zijn de gevaarlijke ontwikkelingen wanneer leven ontnemen een vrije beslissing mag zijn.
Nee dat zijn ze niet. Een ontwikkeling is een logisch vervolg van dingen. Roepen dat ze volgende stap van abortus toestaan het executeren van hiv-positieve mensen is is met zomin logisch als dat pindakaas kopen leidt tot genocide op tabaksboeren.

We hebben trouwens al decennia lang toegang tot abortus in Nederland. Zijn bijster weinig gevolgen zoals jij schetst uit voortgekomen, toch?
pi_195982234
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:21 schreef Iblardi het volgende:
Dat klopt. "Doen alsof je almachtig bent." Maar ik zie de relevantie hier niet zo, want medisch ingrijpen is iets wat we voortdurend doen om erger te voorkomen. Ik hoor ook zelden mensen beweren dat een arts "voor God speelt" wanneer er een keizersnede wordt uitgevoerd of een appendix wordt verwijderd.

Ja, omdat die dokter dat leven niet neemt.
  zondag 1 november 2020 @ 15:02:01 #149
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195982280
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:00 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ja, omdat die dokter dat leven niet neemt.
Je kunt ook zeggen: God heeft bepaald dat het voor die mensen tijd is om te gaan. Waarom dan ingrijpen?
pi_195982349
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:48 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Prima. Dan ga je je lekker daartegen verzetten, tegen die tijd, wanneer men dit heeel misschien oooooit een keer in de toekomst voorstelt om in te voeren.

Maar laat die rare totaal niet kloppende valse glijdende schaal vergelijkingen die je hier maakt, niet de levens van duizenden gezinnen volledig vernielen omdat ze elke dag in dag uit gedwongen worden door mensen zoals jij, om dag in dag uit te zien hoe hun zoon/dochter/broertje/zusje elke dag gigantische pijn lijdt, tonnen aan geld en tijd aandacht, ten koste v/d ontwikkeling van de andere kinderen, om zonder echt goed resultaat behandeld te worden, en daarna op jonge leeftijd na een kort leven vol lijden, sterft. Alleen maar omdat Oceanier en gelijkgestemden op basis van vage niet concrete aannames even denken te bepalen wat een ander gezin moet doorstaan.
[..]

Wat is dit voor quasi filosofische onzin. Leed kun je wel degelijk TEN DELE kwantificeren:

Een zwangerschap dat in zeer vroeg stadium wordt afgebroken en embryo die zich hierdoor na enkele niet verder tot een (zwaar gehandicapt pijn lijdend) mens zal ontwikkelen kun je wellicht als leed zien. Al is onbekend of de embryo hier überhaupt wat van zal meekrijgen. Het is hoe dan ook, NIKS in vergelijking met een tot mens uitgegroeide embryo, die dag in dag uit elke seconde van de dag pijn lijdt, zwaar misvormd is, grote dele van de tijd in het ziekenhuis ligt, zware medicatie, pijnstillers, etc. moet nemen of elke dag zware epilepsie aanvallen heeft. En dat dan jaar in jaar uit, totdat het kind na 5 jaar lijden wellicht sterft, met vele male grotere impact op alle nabestaanden, of wellicht sterft het kind pas na 20, 30, 40 jaar en is het een nog langere martelgang.

Maar hey, STEL dat men ooooit in de toekomst mensen met HIV gaat doodmaken, wat dan natuurlijk 100% zeker een gevolg is van dat men 40 jaar terug abortus van niet of nauwelijks levensvatbare embryo's toestond! Makes sense!
Het is nogal een ingewikkelde situatie. Geen reden om boos te worden. Beide partijen hebben enorm goede punten wanneer het ernaar uitziet dat een baby niet gezond geboren wordt. Maar de vergelijkingen die ik maak zijn zo gek nog niet hoor. Het is gericht op het voorkomen van toekomstig leed, gebaseerd op vooruitkijken. Een mogelijke ontwikkeling dat gewoon best wel eng is.

Uiteindelijk is het principe hetzelfde. Leven ontnemen, om leed te voorkomen. Dat vind ik eng maar ook interessant.
West-Melanesia
pi_195982561
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:02 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je kunt ook zeggen: God heeft bepaald dat het voor die mensen tijd is om te gaan. Waarom dan ingrijpen?
Dan was het blijkbaar nog geen tijd om te gaan.
pi_195982599
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:52 schreef Qarrad het volgende:


Je doet alsof je het met me eens bent en zegt vervolgens iets totaal anders. Het tij kan niet altijd keren bij een hoop afwijkingen en het lot bestaat niet.
Jawel hoor dan ben je niet goed op de hoogte van bijzondere gebeurtenissen in de medische wereld. Er zijn bijvoorbeeld gevallen van mensen die kanker hadden en al waren afgeschreven door doktoren waarbij de kanker ineens uit het niets verdween.

quote:
Wat is dit nou voor onzin dat dit een logische volgende stap is?
Leven ontnemen om te voorkomen toch. Die stap sluit er prima op aan.


quote:
Nee hoor, ze kunnen tegenwoordig prima zwangerschappen begeleiden van hiv-positieve vrouwen waaruit gezonde baby's voortkomen
Niet iedereen weet van zichzelf dat ie HIV heeft en niet iedereen wilt zich laten behandelen. Het zekere voor het onzekere nemen ging het toch om? Leed voorkomen toch?

quote:
Nee dat zijn ze niet. Een ontwikkeling is een logisch vervolg van dingen. Roepen dat ze volgende stap van abortus toestaan het executeren van hiv-positieve mensen is is met zomin logisch als dat pindakaas kopen leidt tot genocide op tabaksboeren.
Het zou zomaar kunnen. Concentratiekampen zijn geen fabeltje, net zo min als de strafkampen in Noord-Korea.

quote:
We hebben trouwens al decennia lang toegang tot abortus in Nederland. Zijn bijster weinig gevolgen zoals jij schetst uit voortgekomen, toch?
Is dat zo? Dat weet ik niet en dat kan jij ook niet weten.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 15:16:24 #153
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195982683
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:11 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Dan was het blijkbaar nog geen tijd om te gaan.
Door menselijk toedoen, zoals het in het geval van abortus kennelijk niet de bedoeling was dat het zou komen, ook door menselijk toedoen. Het lijkt me dat je die twee redeneringen tegen elkaar kunt wegstrepen.
pi_195982697
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:02 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Je kunt ook zeggen: God heeft bepaald dat het voor die mensen tijd is om te gaan. Waarom dan ingrijpen?
God heeft gezegd gij zult niet doden. Hij heeft het niet verboden om mensenlevens te redden. Daarom is het raar om iemand te beschuldigen voor God te spelen wanneer iemand een mensenleven red.
West-Melanesia
pi_195982718
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:11 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Dan was het blijkbaar nog geen tijd om te gaan.
Dat is merkwaardig selectief. Als een dokter ingrijpt om een leven te redden is het de wil van een of andere god, maar als diezelfde dokter een abortus uitvoert was dat niet gewoon eveneens zo voorbestemd.
pi_195982781
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:12 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Jawel hoor dan ben je niet goed op de hoogte van bijzondere gebeurtenissen in de medische wereld. Er zijn bijvoorbeeld gevallen van mensen die kanker hadden en al waren afgeschreven door doktoren waarbij de kanker ineens uit het niets verdween.
[..]

Kanker kan niet "ineens" verdwijnen, wel zijn er soms mensen die eigenlijk al waren afgeschreven maar toch herstellen. Het menselijk lichaam is regelmatig vechtlustiger dan van tevoren verwacht.
pi_195982901
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Kanker kan niet "ineens" verdwijnen, wel zijn er soms mensen die eigenlijk al waren afgeschreven maar toch herstellen. Het menselijk lichaam is regelmatig vechtlustiger dan van tevoren verwacht.
Spontaan genezen van kanker. Het tij kan dus keren.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 15:26:00 #158
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195982905
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Oceanier het volgende:

[..]

God heeft gezegd gij zult niet doden. Hij heeft het niet verboden om mensenlevens te redden. Daarom is het raar om iemand te beschuldigen voor God te spelen wanneer iemand een mensenleven red.
O, nu gaat het dus over de bijbelse God. Maar ik dacht dat je "voor God spelen" gebruikte als "een gezegde wat losstaat van het geloof". Wat is daarmee gebeurd?
  zondag 1 november 2020 @ 15:27:25 #159
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195982933
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Dat is merkwaardig selectief. Als een dokter ingrijpt om een leven te redden is het de wil van een of andere god, maar als diezelfde dokter een abortus uitvoert was dat niet gewoon eveneens zo voorbestemd.
Niet "een of andere god" meer, en al helemaal geen god uit een spreekwoordelijke uitdrukking, maar heel specifiek die van de Tien Geboden, kennelijk.
pi_195983030
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Dat is merkwaardig selectief. Als een dokter ingrijpt om een leven te redden is het de wil van een of andere god, maar als diezelfde dokter een abortus uitvoert was dat niet gewoon eveneens zo voorbestemd.
De wil van God heeft hier niet zoveel mee te maken. Als iemand een leven neemt kan men roepen dat diegene voor God speelt. Als iemand een meisje uit de sloot redt van verdrinking, kan je dat ook roepen maar dat is raar.
West-Melanesia
pi_195983074
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

O, nu gaat het dus over de bijbelse God. Maar ik dacht dat je "voor God spelen" gebruikte als "een gezegde wat losstaat van het geloof". Wat is daarmee gebeurd?
Voor God spelen is een gezegde. Jij kwam daarna met dat God dingen heeft bepaald. Dat komt uit de bijbel. Dus leg ik je precies uit wat in de bijbel staat.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 15:36:02 #162
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195983128
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:12 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Jawel hoor dan ben je niet goed op de hoogte van bijzondere gebeurtenissen in de medische wereld. Er zijn bijvoorbeeld gevallen van mensen die kanker hadden en al waren afgeschreven door doktoren waarbij de kanker ineens uit het niets verdween.
[..]
Er zijn afwijkingen waar dat geen mogelijkheid is. Denk aan kinderen die essentiële organen missen. Het is waarzin om daar het beleid op te vormen. Met je "je bent niet goed op de hoogte" een beetje wensdenken als standaard poneren doet je punt niet veel goed.
quote:
Leven ontnemen om te voorkomen toch. Die stap sluit er prima op aan.
[..]
Nee. Het executeren van volwassenen met zelfbewustzijn die met behandeling en t goed leven kunnen hebben sluit niet aan als logisch vervolg van de toegang tot abortus
quote:
Niet iedereen weet van zichzelf dat ie HIV heeft en niet iedereen wilt zich laten behandelen. Het zekere voor het onzekere nemen ging het toch om? Leed voorkomen toch?
[..]
Nee, je mist hier werkelijk elk aspect aan elk punt. Leed is prima te voorkomen juist omdat er tests mogelijk zijn en behandelingen, in tegenstelling tot een afwijking als trisomie 18.
quote:
Het zou zomaar kunnen. Concentratiekampen zijn geen fabeltje, net zo min als de strafkampen in Noord-Korea.
[..]
Ja en vliegende schotels kunnen ook, en een komeetinslag...
quote:
Is dat zo? Dat weet ik niet en dat kan jij ook niet weten.
Wat valt hier niet aan te weten? Het is een feit dat er al decennia lang toegang tot abortus is in Nederland, sinds 1984. Welke initiatieven zoals het ombrengen van hiv-positieve mensen zijn hieruit voortgevloeid?
  zondag 1 november 2020 @ 15:40:01 #163
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195983208
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:33 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Voor God spelen is een gezegde. Jij kwam daarna met dat God dingen heeft bepaald. Dat komt uit de bijbel.
Neuh, dat is wat je er zelf van maakt. Ik heb niet naar de bijbel verwezen.

Bijbelse God, islamitische God, God van de stoïci, ietsisten-God, het kan allemaal.
pi_195983309
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:31 schreef Oceanier het volgende:

[..]

De wil van God heeft hier niet zoveel mee te maken. Als iemand een leven neemt kan men roepen dat diegene voor God speelt. Als iemand een meisje uit de sloot redt van verdrinking, kan je dat ook roepen maar dat is raar.
In zowel wel als niet ingrijpen zou een gelovige de wil (of juist het tegengaan daarvan) van God kunnen zien. Je kunt immers zeggen dat God gewild heeft dat de redder in nood net op dat moment langs de sloot fietste waardoor hij het meisje kon redden, maar je zou ook kunnen redeneren dat God ervoor gezorgd heeft dat ze in eerste instantie in de sloot mieterde en dat hij haar dus dood wilde hebben. Met geloof kun je vaak alle kanten op redeneren en dat is ook een van de redenen dat deze imo qua regelgeving nooit een rol zou mogen spelen. Waarbij uiteraard ook nog komt dat je al snel bezig bent met het opleggen van geloofsregels aan mensen voor wie dat geloof helemaal irrelevant is.
pi_195983312
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 13:47 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Vooralsnog is het bestaan van een God niet aangetoond. Of dat leven zich in jouw lichaam al dan niet tot een volledig mens gaat ontwikkelen, valt bij uitstek onder jouw zeggenschap.
Dat leven zit mss in jouw buik, dit wil niet zeggen dat je daar zeggenschap over hebt.
Een kind is geen eigendom.
  zondag 1 november 2020 @ 15:46:47 #166
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195983347
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Oceanier het volgende:

[..]

God heeft gezegd gij zult niet doden. Hij heeft het niet verboden om mensenlevens te redden. Daarom is het raar om iemand te beschuldigen voor God te spelen wanneer iemand een mensenleven red.
Als jij denkt dat god bestaat en dat je daarom geen abortus mag plegen zelfs in het geval van aandoeningen bij de vrucht die niet verenigbaar zijn met het leven waardoor het doorzetten van de zwangerschap een hoop leed voor kind en jullie als ouders betekent, dan staat het je vrij om dit niet te doen.

Verder heb jij niks te zeggen over wat dokters en ouders samen beslissen wanneer er sprake is van een dergelijke afwijking.
pi_195983413
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Dat leven zit mss in jouw buik, dit wil niet zeggen dat je daar zeggenschap over hebt.
Hetgeen verkeerd is, lichamelijke zelfbeschikking is een groot recht.

Te verwachten reactie: aha, maar de foetus heeft dus ook recht op zelfbeschikking, en dus op leven! En dan zeg ik: nee, want dat gaat pas in als het een seperaat individu is. Daarvoor vormt het onderdeel van de moeder, en die beschikt dus.
  zondag 1 november 2020 @ 15:49:27 #168
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195983415
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Dat leven zit mss in jouw buik, dit wil niet zeggen dat je daar zeggenschap over hebt.
Een kind is geen eigendom.
Gelukkig wel onder de huidige wetgeving.
  zondag 1 november 2020 @ 15:53:20 #169
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195983481
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:31 schreef Oceanier het volgende:

[..]

De wil van God heeft hier niet zoveel mee te maken. Als iemand een leven neemt kan men roepen dat diegene voor God speelt. Als iemand een meisje uit de sloot redt van verdrinking, kan je dat ook roepen maar dat is raar.
Het is ook een beetje raar om gewone zegswijzen als argument te gebruiken in een discussie als deze. Als "niet voor God mogen spelen" een geldig tegenargument is voor abortus, kun je het niet-ingrijpen bij een dodelijke ziekte verdedigen met de wijsheid dat voor de mensen in kwestie "hun tijd gekomen is".

Dan vind ik de bijbelse onderbouwing nog redelijker, want minder willekeurig. Wat mij betreft ga je daar maar op door, dat geeft tenminste een beetje houvast en richting in de discussie.
pi_195983500
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:49 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Gelukkig wel onder de huidige wetgeving.
Ja, die is verkeerd imo.
pi_195983503
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 15:36 schreef Qarrad het volgende:

Er zijn afwijkingen waar dat geen mogelijkheid is. Denk aan kinderen die essentiële organen missen. Het is waarzin om daar het beleid op te vormen. Met je "je bent niet goed op de hoogte" een beetje wensdenken als standaard poneren doet je punt niet veel goed.
Als je spontaan van kanker kan genezen, zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Maar zoals ik al zei, ik ben het met je eens dat dit gevallen zijn die heel moeilijk zijn en een abortus misschien wel de juiste oplossing kan zijn.

quote:
Nee. Het executeren van volwassenen met zelfbewustzijn die met behandeling en t goed leven kunnen hebben sluit niet aan als logisch vervolg van de toegang tot abortus
Wel. Er lopen genoeg gekken op de wereld die dit een uitstekend plan zouden vinden. Er zijn landen in de wereld waar je al gedood wordt als je homo of lesbienne bent. 1 Hitler aan de macht en het zou zomaar kunnen gebeuren.

quote:
Nee, je mist hier werkelijk elk aspect aan elk punt. Leed is prima te voorkomen juist omdat er tests mogelijk zijn en behandelingen, in tegenstelling tot een afwijking als trisomie 18.
Nee je snapt het niet. Zolang er mensen met HIV op de wereld zijn, kan HIV verspreid worden. Bovendien is HIV niet te genezen, ook zijn er mensen met HIV die bewust neuken zonder condoom of enig bescherming en het niet interesseert wie ze besmetten. Er hoeft maar een gek aan de macht te komen die abortus als enige oplossing ziet, maar het dan toepast op HIV patienten. Aborteren om leed te voorkomen.

quote:
Ja en vliegende schotels kunnen ook, en een komeetinslag...
Het is een gevaarlijke wereld. Concentratiekampen zijn er wel degelijk.

quote:
Wat valt hier niet aan te weten? Het is een feit dat er al decennia lang toegang tot abortus is in Nederland, sinds 1984. Welke initiatieven zoals het ombrengen van hiv-positieve mensen zijn hieruit voortgevloeid?
Wat niet is kan nog komen. In de periode dat de mensheid bestaat zijn er zoveel verschrikkelijke gebeurtenissen voorbijgekomen. Decennia zijn slechts seconden in de geschiedenis van de mens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Oceanier op 01-11-2020 16:07:03 ]
West-Melanesia
pi_195983535
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:40 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Neuh, dat is wat je er zelf van maakt. Ik heb niet naar de bijbel verwezen.

Bijbelse God, islamitische God, God van de stoïci, ietsisten-God, het kan allemaal.
Het kan, maar is het ook zo? Ik ken maar 1 God die bepaalt wanneer het tijd is om te gaan.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 15:56:26 #173
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_195983542
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 18:22 schreef summer2bird het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een fantastisch leven zullen die kinderen hebben.
Wtf. Is die bovenste echt een levend kind?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_195983574
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:56 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het kan, maar is het ook zo? Ik ken maar 1 God die bepaalt wanneer het tijd is om te gaan.
Ik ken er geen enkele, waarom zou ik moeten schikken naar de arbitraire visie van iemand die denkt dat er wel een is?
  zondag 1 november 2020 @ 15:58:35 #175
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195983583
quote:
9s.gif Op zondag 1 november 2020 15:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Wtf. Is die bovenste echt een levend kind?
Zo te zien al met een operatie achter de rug.

Dat zijn geen fijne beelden.

Edit: Commentaar klopte niet, ik had de verkeerde foto in gedachten. Geen idee waarom ik daar "onderste" las.

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblardi op 01-11-2020 16:54:38 ]
pi_195983594
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:46 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Als jij denkt dat god bestaat en dat je daarom geen abortus mag plegen zelfs in het geval van aandoeningen bij de vrucht die niet verenigbaar zijn met het leven waardoor het doorzetten van de zwangerschap een hoop leed voor kind en jullie als ouders betekent, dan staat het je vrij om dit niet te doen.

Verder heb jij niks te zeggen over wat dokters en ouders samen beslissen wanneer er sprake is van een dergelijke afwijking.
Je kan als gelovige ook een abortus plegen door de praten en te overleggen met God, een abortus kan in sommige gevallen prima de juiste oplossing zijn. Jij hebt net zo min als mij wat te zeggen over de beslissing van ouders en doktoren over het ontnemen van een leven.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 16:02:42 #177
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195983665
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:59 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je kan als gelovige ook een abortus plegen door de praten en te overleggen met God, een abortus kan in sommige gevallen prima de juiste oplossing zijn. Jij hebt net zo min als mij wat te zeggen over de beslissing van ouders en doktoren over het ontnemen van een leven.
We zijn het dus eens dat mensen zelf die keuze moeten kunnen maken? Fijn ^O^
pi_195983711
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

In zowel wel als niet ingrijpen zou een gelovige de wil (of juist het tegengaan daarvan) van God kunnen zien. Je kunt immers zeggen dat God gewild heeft dat de redder in nood net op dat moment langs de sloot fietste waardoor hij het meisje kon redden, maar je zou ook kunnen redeneren dat God ervoor gezorgd heeft dat ze in eerste instantie in de sloot mieterde en dat hij haar dus dood wilde hebben. Met geloof kun je vaak alle kanten op redeneren en dat is ook een van de redenen dat deze imo qua regelgeving nooit een rol zou mogen spelen. Waarbij uiteraard ook nog komt dat je al snel bezig bent met het opleggen van geloofsregels aan mensen voor wie dat geloof helemaal irrelevant is.
Het begon met de uitspraak “Je bent God niet”. Heeft niks te maken met opleggen van geloofsregels. Tege iemand die op de stoep parkeert kan je ook zeggen “hij denkt dat ie God is”.
West-Melanesia
pi_195983778
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Ik ken er geen enkele, waarom zou ik moeten schikken naar de arbitraire visie van iemand die denkt dat er wel een is?
Dat is alleen maar beter, want God heeft hier niet zoveel mee te maken.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 16:12:10 #180
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195983840
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het begon met de uitspraak “Je bent God niet”. Heeft niks te maken met opleggen van geloofsregels. Tege iemand die op de stoep parkeert kan je ook zeggen “hij denkt dat ie God is”.
Maar wat nu als hij antwoordt: "Geen zorgen, dit heeft zo moeten zijn"? Dat is vast een geruststelling.
pi_195983869
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:02 schreef Qarrad het volgende:

[..]

We zijn het dus eens dat mensen zelf die keuze moeten kunnen maken? Fijn ^O^
Ik vind het moeilijk, omdat er gewoon teveel abortussen worden gepleegd om wat in mijn ogen niet zulke noodzakelijke gevallen zijn. Die gevallen waar jij mee komt, dat is echt iets waar ik een uitzondering voor op z’n plaats vind. Een kind die je wilt, maar een orgaan mist en amper kan leven, is iets anders dan 2 tieners die neuken en geen kinderen willen en dan per ongeluk zwanger raken. Ik vind een verbod op abortus dus helemaal niet slecht, met voorbehoud op enkele hele bijzondere uitzonderingen.
West-Melanesia
pi_195983924
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:12 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar wat nu als hij antwoordt: "Geen zorgen, dit heeft zo moeten zijn"? Dat is vast een geruststelling.
Lol ja dan zou ik hem trakteren op een biertje voor meest originele uitspraak van het jaar.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 16:18:56 #183
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195983981
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:14 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik vind het moeilijk, omdat er gewoon teveel abortussen worden gepleegd om wat in mijn ogen niet zulke noodzakelijke gevallen zijn. Die gevallen waar jij mee komt, dat is echt iets waar ik een uitzondering voor op z’n plaats vind. Een kind die je wilt, maar een orgaan mist en amper kan leven, is iets anders dan 2 tieners die neuken en geen kinderen willen en dan per ongeluk zwanger raken. Ik vind een verbod op abortus dus helemaal niet slecht, met voorbehoud op enkele hele bijzondere uitzonderingen.
Nou dat ben ik dan niet met je eens. Er wordt een hoop leed voorkomen doet ongewenste zwangerschappen niet door te hoeven zetten.
pi_195984263
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:18 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nou dat ben ik dan niet met je eens. Er wordt een hoop leed voorkomen doet ongewenste zwangerschappen niet door te hoeven zetten.
Seks is lekker, seks is natuurlijk. Iedereen heeft het recht op seks. Van seks kan je ook zwanger worden. Met die wetenschap in het achterhoofd het toch doen is toch echt je eigen risico en eigen verantwoordelijkheid. Je hoeft niet te neuken, maar goed het mag wel. Helpt de pil niet, een condoom niet, ja dan krijg je een kindje. Om deze redenen een abortus te plegen...tis je eigen keuze wat je zelf al zegt. Maar dat was neuken ook, en je weet de consequenties.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 16:35:38 #185
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195984409
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:04 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het is nogal een ingewikkelde situatie. Geen reden om boos te worden. Beide partijen hebben enorm goede punten wanneer het ernaar uitziet dat een baby niet gezond geboren wordt. Maar de vergelijkingen die ik maak zijn zo gek nog niet hoor. Het is gericht op het voorkomen van toekomstig leed, gebaseerd op vooruitkijken. Een mogelijke ontwikkeling dat gewoon best wel eng is.

Uiteindelijk is het principe hetzelfde. Leven ontnemen, om leed te voorkomen. Dat vind ik eng maar ook interessant.
Het is voor mij wel degelijk een reden om boos te worden. Aangezien het exact deze kromme logica is me als gevolg het (ondragelijk) lijden van de slachtoffers en het lijdend toezien + alle andere problematiek eromheen van de gezinnen eromheen.

Het is lekker makkelijk praten voor jou met je principes gebaseerd op glijdende schaal drogredenaties, maar jij bent niet degene die het echte leed hoeft te doorgaan, tenzij je echt heel veel pech hebt. Dus mensen zoals jij, inclusief de Poolse overheid en aartsconservatieve rechters, roepen lekker wat vanuit hun luie stoel, terwijl de slachtoffers soms zelfs letterlijk creperen en de families inclusief overige kinderen lijden.
Krekker is de bom!
  zondag 1 november 2020 @ 16:38:02 #186
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195984459
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:28 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Seks is lekker, seks is natuurlijk. Iedereen heeft het recht op seks. Van seks kan je ook zwanger worden. Met die wetenschap in het achterhoofd het toch doen is toch echt je eigen risico en eigen verantwoordelijkheid. Je hoeft niet te neuken, maar goed het mag wel. Helpt de pil niet, een condoom niet, ja dan krijg je een kindje. Om deze redenen een abortus te plegen...tis je eigen keuze wat je zelf al zegt. Maar dat was neuken ook, en je weet de consequenties.
Het punt is alleen dat er niet meteen na de seks een kindje in je buik zit. Voorlopig gaat het alleen om jou en een embryo in een beginstadium van ontwikkeling. Dat is niet een bestaand persoon die je onrecht aandoet wanneer je aborteert. Van die twee entiteiten ben jij op dat moment de enige belanghebbende. Gaandeweg gaat die verhouding schuiven en wordt de zaak ethisch ingewikkelder, maar voorlopig heb je de vrijheid om te kiezen voor het afstoten of het behouden van het embryo, dat laatste met alle gevolgen en verantwoordelijkheden van dien. En als je de verantwoordelijkheden niet denkt aan te kunnen, is aborteren in mijn optiek een verstandige keuze.
pi_195984470
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:28 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Seks is lekker, seks is natuurlijk. Iedereen heeft het recht op seks. Van seks kan je ook zwanger worden. Met die wetenschap in het achterhoofd het toch doen is toch echt je eigen risico en eigen verantwoordelijkheid. Je hoeft niet te neuken, maar goed het mag wel. Helpt de pil niet, een condoom niet, ja dan krijg je een kindje. Om deze redenen een abortus te plegen...tis je eigen keuze wat je zelf al zegt. Maar dat was neuken ook, en je weet de consequenties.
Dus eigenlijk adviseer je vrouwen/meisjes om geen seks meer te hebben met mannen/jongens. De pil en condom geven geen 100% garantie om niet zwanger te raken.

Misschien zouden we moeten zorgen dat mannen in de toekomst ook zwanger kunnen zijn. Dus inplaats van abortus kunnen alle anti-arbortus mannen zelf voor de zwangerschap zorgen. ^O^
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 1 november 2020 @ 16:39:11 #188
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195984482
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 15:54 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Als je spontaan van kanker kan genezen, zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Maar zoals ik al zei, ik ben het met je eens dat dit gevallen zijn die heel moeilijk zijn en een abortus misschien wel de juiste oplossing kan zijn.
[..]

Wel. Er lopen genoeg gekken op de wereld die dit een uitstekend plan zouden vinden. Er zijn landen in de wereld waar je al gedood wordt als je homo of lesbienne bent. 1 Hitler aan de macht en het zou zomaar kunnen gebeuren.
Maar dat heeft echt geen zak te maken met abortus! Abortus leidt niet tot een of ander gek die aan de macht komt en doet wat jij suggereert. Zo'n gek aan de macht kan gebeuren in samenlevingen met en zonder verbod op abortus. En het verleden heeft gewoon keihard bewezen dat er geen enkele samenhang is tussen wetgeving omtrent abortus en gestoorde genocidale dictators die aan de macht zijn gekomen.

quote:
[..]

Nee je snapt het niet. Zolang er mensen met HIV op de wereld zijn, kan HIV verspreid worden. Bovendien is HIV niet te genezen, ook zijn er mensen met HIV die bewust neuken zonder condoom of enig bescherming en het niet interesseert wie ze besmetten. Er hoeft maar een gek aan de macht te komen die abortus als enige oplossing ziet, maar het dan toepast op HIV patienten. Aborteren om leed te voorkomen.
Ja en iemand kan ook van mening zijn dat alle zwarte mensen, of alle blanke of Aziatische, etc mensen moeten worden gedood omdat ze een gevaar zijn voor de samenleving, zoals wel vaker is gebeurt. Maar het is dus niet het in de wet toestaan van abortus van een embryo, wat hiertoe leidt of wat hier in het verleden toe geleid heeft.

quote:
Het is een gevaarlijke wereld. Concentratiekampen zijn er wel degelijk.
Wat heeft dit te maken abortus?

quote:
[..]

Wat niet is kan nog komen. In de periode dat de mensheid bestaat zijn er zoveel verschrikkelijke gebeurtenissen voorbijgekomen. Decennia zijn slechts seconden in de geschiedenis van de mens.
Serieus? Dit is wat je erbij haalt om tegen abortus te zijn?
Krekker is de bom!
  zondag 1 november 2020 @ 16:50:05 #189
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195984694
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:14 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Een kind die je wilt, maar een orgaan mist en amper kan leven, is iets anders dan 2 tieners die neuken en geen kinderen willen en dan per ongeluk zwanger raken.
Klopt. Zijn naar mijn mening twee verschillende discussies die gescheiden van elkaar gehouden moeten worden. In beiden gevallen ben ik van mening dat mensen de vrijheid moeten hebben om te kiezen, mits in een niet te laat stadium, maar er is wel degelijk een verschil in gradatie tussen abortus bij een embryo waarvan zeer aannemelijk is dat deze (zwaar) gehandicapt zal zijn vs eentje waar de kans groot is dat het een gezond kind zal zijn. In geval van het eerste vind ik het zelfs misdadig om hier tegenstander van te zijn. Je veroordeelt hiermee mensen tot een lijdensweg, hele gezinnen tot het elke dag doorstaan van een marteling/nachtmerrie.

In geval van het tweede vind ik het nog steeds asociaal dat mensen zich van afstand lekker denken te bemoeien met zulke zaken. Maar het is wel van een andere gradatie.
Krekker is de bom!
pi_195984701
quote:
9s.gif Op zondag 1 november 2020 15:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Wtf. Is die bovenste echt een levend kind?
Helaas wel
https://www.documentingre(...)re-deformity-147631/
Twiddel
pi_195984932
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:35 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het is voor mij wel degelijk een reden om boos te worden. Aangezien het exact deze kromme logica is me als gevolg het (ondragelijk) lijden van de slachtoffers en het lijdend toezien + alle andere problematiek eromheen van de gezinnen eromheen.

Het is lekker makkelijk praten voor jou met je principes gebaseerd op glijdende schaal drogredenaties, maar jij bent niet degene die het echte leed hoeft te doorgaan, tenzij je echt heel veel pech hebt. Dus mensen zoals jij, inclusief de Poolse overheid en aartsconservatieve rechters, roepen lekker wat vanuit hun luie stoel, terwijl de slachtoffers soms zelfs letterlijk creperen en de families inclusief overige kinderen lijden.
Nee de echte uitzonderingen daar vind ik dat er heel goed over nagedacht moet worden. Mijn principes zijn op de rest van de abortussen gebaseerd. Heeft niks met roepen vanuit een luie stoel te maken.
West-Melanesia
pi_195985165
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:38 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het punt is alleen dat er niet meteen na de seks een kindje in je buik zit. Voorlopig gaat het alleen om jou en een embryo in een beginstadium van ontwikkeling. Dat is niet een bestaand persoon die je onrecht aandoet wanneer je aborteert. Van die twee entiteiten ben jij op dat moment de enige belanghebbende. Gaandeweg gaat die verhouding schuiven en wordt de zaak ethisch ingewikkelder, maar voorlopig heb je de vrijheid om te kiezen voor het afstoten of het behouden van het embryo, dat laatste met alle gevolgen en verantwoordelijkheden van dien. En als je de verantwoordelijkheden niet denkt aan te kunnen, is aborteren in mijn optiek een verstandige keuze.
Daarin verschillen we van mening. Je hebt 2 mogelijkheden om je lusten bot te vieren, pil en condoom. Driemaal is voor mij scheepsrecht. Als een pil niet helpt, en een condoom niet helpt dat moest het blijkbaar zo zijn. Wanneer eenmaal iets in de buik groeit, hoor je het eigenlijk met rust te laten. Je bent dan af en neemt je verantwoordelijkheid als toekomstige vader en moeder. Abortus vind ik op deze manier een kwalijke ingreep.
West-Melanesia
pi_195985202
quote:
11s.gif Op zondag 1 november 2020 16:38 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dus eigenlijk adviseer je vrouwen/meisjes om geen seks meer te hebben met mannen/jongens. De pil en condom geven geen 100% garantie om niet zwanger te raken.

Misschien zouden we moeten zorgen dat mannen in de toekomst ook zwanger kunnen zijn. Dus inplaats van abortus kunnen alle anti-arbortus mannen zelf voor de zwangerschap zorgen. ^O^
Nee hoor, maar aanvaard de consequenties. Het “kan” gebeuren dat je zwanger raakt.
West-Melanesia
pi_195985266
Religie :') :') :')
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
pi_195985312
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:39 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Maar dat heeft echt geen zak te maken met abortus! Abortus leidt niet tot een of ander gek die aan de macht komt en doet wat jij suggereert. Zo'n gek aan de macht kan gebeuren in samenlevingen met en zonder verbod op abortus. En het verleden heeft gewoon keihard bewezen dat er geen enkele samenhang is tussen wetgeving omtrent abortus en gestoorde genocidale dictators die aan de macht zijn gekomen.
[..]

Ja en iemand kan ook van mening zijn dat alle zwarte mensen, of alle blanke of Aziatische, etc mensen moeten worden gedood omdat ze een gevaar zijn voor de samenleving, zoals wel vaker is gebeurt. Maar het is dus niet het in de wet toestaan van abortus van een embryo, wat hiertoe leidt of wat hier in het verleden toe geleid heeft.
[..]

Wat heeft dit te maken abortus?
[..]

Serieus? Dit is wat je erbij haalt om tegen abortus te zijn?
Het een hoeft niet perse naar het ander te leiden. Maar een gek kan wel naar abortus verwijzen. Onder de simpele bewering “leed voorkomen”
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 17:13:46 #196
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195985358
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:28 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Seks is lekker, seks is natuurlijk. Iedereen heeft het recht op seks. Van seks kan je ook zwanger worden. Met die wetenschap in het achterhoofd het toch doen is toch echt je eigen risico en eigen verantwoordelijkheid. Je hoeft niet te neuken, maar goed het mag wel. Helpt de pil niet, een condoom niet, ja dan krijg je een kindje. Om deze redenen een abortus te plegen...tis je eigen keuze wat je zelf al zegt. Maar dat was neuken ook, en je weet de consequenties.
Het is je eigen keuze gelukkig ook nog steeds om de zwangerschap af te breken. In een hoop scenario's is dat je verantwoordelijkheid nemen.
pi_195985480
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 09:39 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik geef ze liever een leven dan dat ik hen die kans misgun.
De artsen constateren dat het kindje een kasplantje wordt geboren en/of het hartje buiten het lijfje groeit waardoor het ofwel een paar jaar in coma ligt en dan komt te overlijden ofwel een paar weken na de geboorte en jij zegt 'laat het maar geboren worden, dat tonnetje extra aan zorg en extra emotie voor de ouders geven heb ik er wel voor over'. Hoe egoistisch ben jij wel niet?
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_195985486
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:50 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Klopt. Zijn naar mijn mening twee verschillende discussies die gescheiden van elkaar gehouden moeten worden. In beiden gevallen ben ik van mening dat mensen de vrijheid moeten hebben om te kiezen, mits in een niet te laat stadium, maar er is wel degelijk een verschil in gradatie tussen abortus bij een embryo waarvan zeer aannemelijk is dat deze (zwaar) gehandicapt zal zijn vs eentje waar de kans groot is dat het een gezond kind zal zijn. In geval van het eerste vind ik het zelfs misdadig om hier tegenstander van te zijn. Je veroordeelt hiermee mensen tot een lijdensweg, hele gezinnen tot het elke dag doorstaan van een marteling/nachtmerrie.

In geval van het tweede vind ik het nog steeds asociaal dat mensen zich van afstand lekker denken te bemoeien met zulke zaken. Maar het is wel van een andere gradatie.
Betreft het eerste geval, het is helemaal niet misdadig. Je kan het er niet mee eens zijn maar misdadig gaat te ver. Het is niet misdadig om voor behoud van leven te zijn en enigszins geloof en hoop te hebben. Het is niet zo dat tegenstanders een hart van steen hebben en deze ontzettende moeilijke situatie niet begrijpen ofzo.
West-Melanesia
pi_195985505
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:13 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Het is je eigen keuze gelukkig ook nog steeds om de zwangerschap af te breken. In een hoop scenario's is dat je verantwoordelijkheid nemen.
En in een hoop scenario’s weer niet.
West-Melanesia
pi_195985579
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:17 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

De artsen constateren dat het kindje een kasplantje wordt geboren en/of het hartje buiten het lijfje groeit waardoor het ofwel een paar jaar in coma ligt en dan komt te overlijden ofwel een paar weken na de geboorte en jij zegt 'laat het maar geboren worden, dat tonnetje extra aan zorg en extra emotie voor de ouders geven heb ik er wel voor over'. Hoe egoistisch ben jij wel niet?
Het is heel moeilijk. Alleen dat laatste betreft egoïsme kan natuurlijk ook omgedraaid worden. Misschien zijn die ouders gelovig en is hun geloof in God zo sterk dat ze hopen of geloven in een wonder. Dat is niet egoïstisch, dat is sterk gelovig zijn en absoluut niets mis mee.
West-Melanesia
pi_195985684
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 21:38 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik ben overtuigd van een leven na de dood. Er zijn wetten van toepassing wanneer je het recht in eigen handen neemt om iemand anders leven te beëindigen. Je hebt dat recht gewoon niet. Waarom is dat zo moeilijk te snappen?
Dus wat je eigenlijk zegt is dat je een zwaar gehandicapt eerst een jaartje te willen dwingen te leven in zijn of haar hel op aarde (Want helse pijnen en weetikveelwat) voor het een leven na de dood krijgt. Ik denk dat iemand eerder in de hemel terecht komt door zo'n kind die hel te besparen dat iemand zoals jij dit het dat kind zwaar lijden toewenst. Andere mensen lijden toewensen en forceren lijkt me een ticket naar de minder fijne plek na de dood.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 1 november 2020 @ 17:26:28 #202
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195985686
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]

En in een hoop scenario’s weer niet.
En aangezien wij gelukkig niet bepalen voor andere mensen mogen ze dat fijn zelf uitzoeken. ^O^
  zondag 1 november 2020 @ 17:31:44 #203
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195985797
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:17 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Betreft het eerste geval, het is helemaal niet misdadig. Je kan het er niet mee eens zijn maar misdadig gaat te ver.
Zeg dat tegen de Poolse vrouwen die zeer binnenkort niet-levensvatbare kinderen moeten baren. Zeg dat tegen hun gezinnen, de andere kinderen in deze gezinnen, die hun zwaar gehandicapte pijn-lijdende broertje/zusje elke dag moeten zien creperen om hun broertje/zusje na enkele jaren zware lijdensweg, te moeten begraven. En naast dat de kinderen dit moeten doorstaan, ook nog eens aandacht te kort, doordat de ouders al hun geld, tijd en aandacht aan het zwaar gehandicapte kind moesten besteden.

quote:
Het is niet misdadig om voor behoud van leven te zijn en enigszins geloof en hoop te hebben. Het is niet zo dat tegenstanders een hart van steen hebben en deze ontzettende moeilijke situatie niet begrijpen ofzo.
Dat je iets met goede bedoelingen vanuit jouw geloof doet maakt het niet minder misdadig wanneer de gevolgen zijn dat mensen ondragelijk lijden moeten doorstaan, wat voorkomen had kunnen worden, maar nu dus niet voorkomen wordt, puur vanwege de persoon die op basis van zijn geloof en "goede bedoelingen" zich ermee bemoeit.

[ Bericht 18% gewijzigd door KreKkeR op 01-11-2020 17:41:46 ]
Krekker is de bom!
pi_195985890
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:26 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Dus wat je eigenlijk zegt is dat je een zwaar gehandicapt eerst een jaartje te willen dwingen te leven in zijn of haar hel op aarde (Want helse pijnen en weetikveelwat) voor het een leven na de dood krijgt. Ik denk dat iemand eerder in de hemel terecht komt door zo'n kind die hel te besparen dat iemand zoals jij dit het dat kind zwaar lijden toewenst. Andere mensen lijden toewensen en forceren lijkt me een ticket naar de minder fijne plek na de dood.
De Bijbel zegt inderdaad ook nog iets over barmhartigheid. Mensen een (soms lange) lijdensweg besparen lijkt mij daar een zeer duidelijk voorbeeld van, en dus zou je ook kunnen redeneren dat abortus (maar ook bijvoorbeeld euthanasie) conform de wil van die God is.
pi_195985936
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:26 schreef Qarrad het volgende:

[..]

En aangezien wij gelukkig niet bepalen voor andere mensen mogen ze dat fijn zelf uitzoeken. ^O^
Klopt en zal het daardoor ook altijd controversieel en onderwerp van discussie blijven :)
West-Melanesia
pi_195986041
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Zeg dat tegen de Poolse vrouwen die zeer binnenkort niet-levensvatbare kinderen moeten baren. Zeg dat tegen hun gezinnen, de andere kinderen, die hun zwaar gehandicapte pijn-lijdende broertje/zusje elke dag moeten zien creperen om het kind na enkele jaren zware lijdensweg, te moeten begraven. En naast dat de kinderen dit moeten doorstaan, ook nog eens aandacht te kort, doordat de ouders al hun geld, tijd en aandacht aan het zwaar gehandicapte kind moesten besteden.
[..]

Dat je iets met goede bedoelingen vanuit jouw geloof doet maakt het niet minder misdadig wanneer de gevolgen zijn dat mensen ondragelijk lijden moeten doorstaan, wat voorkomen had kunnen worden, maar nu dus niet voorkomen wordt, puur vanwege de persoon die op basis van zijn geloof en "goede bedoelingen" zich ermee bemoeit.

Het is moeilijk zoals ik al zei, niet misdadig. Het willen behouden van leven kan nooit misdadig zijn. Tenzij je iemand bewust wilt pijnigen, mishandeld en martelt en daarbij bewust in leven houdt om diegene zoveel mogelijk pijn te doen.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 17:44:44 #207
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195986043
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:38 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Klopt en zal het daardoor ook altijd controversieel en onderwerp van discussie blijven :)
Abortus is wellicht een controversieel onderwerp in sommige gemeenschappen. Zelfs in een zwaar katholiek land als Polen is ongeveer 70% v/d bevolking van mening dat in gevallen waar duidelijk is dat de embryo zal uitgroeien tot een zwaar gehandicapt, pijn-lijdend kind, abortus toegestaan moet blijven. Het zijn echter ENKELE oerconservatieve gekken (zelfs de paus is een super liberaal in vergelijking met deze lui), die nu hun wil doordrukken. Vandaar dus ook de gigantische protesten in bijna alle steden in Polen die nu al meer dan een week aan de gang zijn.
Krekker is de bom!
pi_195986058
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

De Bijbel zegt inderdaad ook nog iets over barmhartigheid. Mensen een (soms lange) lijdensweg besparen lijkt mij daar een zeer duidelijk voorbeeld van, en dus zou je ook kunnen redeneren dat abortus (maar ook bijvoorbeeld euthanasie) conform de wil van die God is.
Dit is correct.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 17:46:43 #209
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195986080
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het is moeilijk zoals ik al zei, niet misdadig. Het willen behouden van leven kan nooit misdadig zijn. Tenzij je iemand bewust wilt pijnigen, mishandeld en martelt en daarbij bewust in leven houdt om diegene zoveel mogelijk pijn te doen.
Het gaat niet om de intentie maar om het werkelijke gevolg. Je bent je goed bewust wat het werkelijke gevolg van jouw handelen is (ondragelijk lijden kind + gezin) en toch vind je jouw principes belangrijker dan het welzijn van de slachtoffers.

Een gek die een bomaanslag pleegt om zijn geloof te beschermen heeft IN ZIJN OGEN doorgaans ook goede intenties op basis van zijn persoonlijke (religieuze) overtuiging. Dat maakt het niet opeens niet misdadig. Nee, het zijn de actie en het gevolg/de gevolgen, niet de intenties die bepalend zijn.
Krekker is de bom!
pi_195986197
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:44 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Abortus is wellicht een controversieel onderwerp in sommige gemeenschappen. Zelfs in een zwaar katholiek land als Polen is ongeveer 70% v/d bevolking van mening dat in gevallen waar duidelijk is dat de embryo zal uitgroeien tot een zwaar gehandicapt, pijn-lijdend kind, abortus toegestaan moet blijven. Het zijn echter ENKELE oerconservatieve gekken (zelfs de paus is een super liberaal in vergelijking met deze lui), die nu hun wil doordrukken. Vandaar dus ook de gigantische protesten in bijna alle steden in Polen die nu al meer dan een week aan de gang zijn.
Abortus is een controversieel onderwerp in de hele wereld, in Nederland schijnen steeds meer mensen zich tegen abortus te keren. Abortus voor de zwaar gehandicapte gevallen zijn wellicht wat minder controversieel. Ik vraag me af wanneer je precies erachter komt of het kind zwaar gehandicapt wordt? Is er dan nog sprake van een embryo, of heeft het dan al de vorm van een kind, zijn de hersens er al? Misschien dat dat het controversieel maakt, dat het kind de pijn voelt van een abortus omdat het al redelijk ontwikkeld is?
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 17:55:32 #211
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195986216
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het is moeilijk zoals ik al zei, niet misdadig. Het willen behouden van leven kan nooit misdadig zijn. Tenzij je iemand bewust wilt pijnigen, mishandeld en martelt en daarbij bewust in leven houdt om diegene zoveel mogelijk pijn te doen.
Als jij een vrucht bewust in leven houdt terwijl je weet dat hij een afwijking zal hebben die zwaar lijden teweegbrengt, dan is het misdadig om iemand te dwingen om die te voldragen.
  zondag 1 november 2020 @ 17:55:41 #212
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195986219
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:54 schreef Oceanier het volgende:
in Nederland schijnen steeds meer mensen zich tegen abortus te keren.
Dat klopt niet. Het is een vrij beperkte groep die zich echter steeds luider laat horen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_195986406
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:46 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het gaat niet om de intentie maar om het werkelijke gevolg. Je bent je goed bewust wat het werkelijke gevolg van jouw handelen is (ondragelijk lijden kind + gezin) en toch vind je jouw principes belangrijker dan het welzijn van de slachtoffers.

Een gek die een bomaanslag pleegt om zijn geloof te beschermen heeft IN ZIJN OGEN doorgaans ook goede intenties op basis van zijn persoonlijke (religieuze) overtuiging. Dat maakt het niet opeens niet misdadig. Nee, het zijn de actie en het gevolg/de gevolgen, niet de intenties die bepalend zijn.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind het een te lastige situatie om het besluit voor verbod misdadig te noemen. Iets in je zegt je wilt niet doden. Daar gehoor aan geven vind ik moeilijk om misdadig te noemen, hoe tegenstrijdig het misschien ook is en hoe dondersgoed je ook weet wat de gevolgen zullen zijn.
West-Melanesia
pi_195986620
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:55 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Als jij een vrucht bewust in leven houdt terwijl je weet dat hij een afwijking zal hebben die zwaar lijden teweegbrengt, dan is het misdadig om iemand te dwingen om die te voldragen.
Nog steeds niet. Je kan ook zeggen als je het wilt doen, doe je het illegaal, maar ik kan geen wet maken om ongeboren kinderen, ongeacht hun situatie legaal het leven te ontnemen. Ik snap het als iemand niet zo’n wet wilt invoeren.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 18:20:28 #215
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195986728
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:54 schreef Oceanier het volgende:

[..]

in Nederland schijnen steeds meer mensen zich tegen abortus te keren.
Volgens mij is die indruk ontstaan door een TNS NIPO-onderzoek uit 2016, maar zie ook
https://www.openkamer.org/kamervraag/2018Z12035/.

quote:
Uit het onderzoek van TNS-NIPO blijkt dat 72% van de Nederlanders (enigszins/ zeer sterk) voorstander van abortus is, 21% is (enigszins/ sterk) tegenstander, 24% is sterk voorstander en 7% is sterk tegenstander. Daarnaast blijkt dat 46% van de Nederlanders de abortusregeling precies goed vindt zoals die nu is, 14% wenst een inperking en 30% van de Nederlanders wenst verruiming. Hetzelfde onderzoek laat zien dat 85% van de Nederlanders het over het algemeen goed vindt dat er openlijk gesproken wordt over abortus als oplossing voor een ongewenste zwangerschap.
Jongeren blijken in het algemeen minder vaak voorstander van abortus te zijn dan ouderen. Zij blijken vaker (nog) geen oordeel te hebben. Dit duidt er niet op dat jongeren daarmee tegenstander van abortus zijn. Nog steeds is het merendeel van de jongeren een voorstander van de mogelijkheid voor een onbedoeld zwangere vrouw om abortus te laten plegen, namelijk 66%.
Dit in combinatie met:

quote:
Uit het onderzoek Staat van Nederland van het SCP uit 2017 blijkt dat de steun voor abortus is toegenomen; 74% van de Nederlanders vindt dat als een vrouw dat wenst, het voor haar mogelijk moet zijn om een abortus uit te laten voeren, tegenover 60% in 1992.
Het SCP-document is te vinden op https://www.scp.nl/binari(...)n+Nederland+2017.pdf. De stelling was: "Als een vrouw dat wenst, moet het voor haar mogelijk zijn om een abortus uit te laten voeren."

Percentages "Eens" door de jaren heen:

1992: 60
1998: 57
2008/9: 74
2012/13: 71
2014/15: 71
2016/17: 74

De laatste jaren lijkt het cijfer dus inderdaad constant te zijn gebleven, en hoger dan in de jaren 90.
  zondag 1 november 2020 @ 18:28:05 #216
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195986879
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:54 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Abortus is een controversieel onderwerp in de hele wereld, in Nederland schijnen steeds meer mensen zich tegen abortus te keren. Abortus voor de zwaar gehandicapte gevallen zijn wellicht wat minder controversieel. Ik vraag me af wanneer je precies erachter komt of het kind zwaar gehandicapt wordt? Is er dan nog sprake van een embryo, of heeft het dan al de vorm van een kind, zijn de hersens er al? Misschien dat dat het controversieel maakt, dat het kind de pijn voelt van een abortus omdat het al redelijk ontwikkeld is?
Een ongeboren kind dat redelijk ontwikkeled is voelt niets. En als het al iets voelt dan wordt dat niet bewust als zodanig geïnterpreteerd. Echt mensen die denken zoals jij :N inspelen op onderbuikgevoelens en sentiment. Walgelijk :r
pi_195986916
quote:
geen aangepaste wetgeving maar een uitspraak van een groepje hoge door de regering geplaatste rechters die hebben geïnterpreteerd dat dergelijke vormen van abortus eigenlijk al tegen de huidige grondwet zijn...
Even los van dat ik dit een bijzonder slechte ontwikkeling vind, is het natuurlijk wel zo dat we zeker als Nederland niks te vinden moeten hebben van rechtmatige uitkomsten van het wetgevingsprocessen in andere landen. Als de uitkomst niet bevalt stelt demcocratie voor heel veel mensen plotseling niks meer voor.

Dat gezegd hebbende ben ik als leunend naar pro life wel echt tegen een abortusverbod in dit soort gevallen.
pi_195986929
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 18:20 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij is die indruk ontstaan door een TNS NIPO-onderzoek uit 2016, maar zie ook
https://www.openkamer.org/kamervraag/2018Z12035/.
[..]

Dit in combinatie met:
[..]

Het SCP-document is te vinden op https://www.scp.nl/binari(...)n+Nederland+2017.pdf. De stelling was: "Als een vrouw dat wenst, moet het voor haar mogelijk zijn om een abortus uit te laten voeren."

Percentages "Eens" door de jaren heen:

1992: 60
1998: 57
2008/9: 74
2012/13: 71
2014/15: 71
2016/17: 74

De laatste jaren lijkt het cijfer dus inderdaad constant te zijn gebleven, en hoger dan in de jaren 90.
Volgens Vala van den Boomen, pro-abortus worden wel steeds meer mensen in Nederland anti-abortus.

quote:
Abortus is al 35 jaar legaal in Nederland. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen het goedkeurt. Sterker nog: steeds meer mensen zijn er opeens weer tegen. Want, zeggen zij, dan moet je maar niet zo stom zijn om ongewenst zwanger te raken.
quote:
Uit grootschalig onderzoek van het Rutger Kenniscentrum Seksualiteit blijkt dat maar liefst één op de zeven Nederlanders van mening is dat abortus niet altijd mogelijk moet zijn als een vrouw geen kind wil. Wie onveilige seks heeft, moet nou eenmaal op de blaren zitten, vindt men dan. In Nederland heeft iedereen tenslotte wel de mogelijkheid om voor een kind te zorgen. Opvallend is dat het vooral jongeren (18-34 jaar) zijn die hard oordelen over abortus
http://www.vala.nl/maatsc(...)vinden-weer-van-wel/

Tegenstrijdige berichten dus
West-Melanesia
pi_195986969
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 12:16 schreef Oceanier het volgende:

[..]

De pil is niet 100% betrouwbaar. Het is net als met gokken. Je weet wat de risico’s zijn.
Alles om maar geen antwoord te geven.. ben je gewoon een troll?

Maar ik neem dan maar aan dat jij geen sex hebt gehad totdat het ging om voortplanting, want jij wilde natuurlijk niet dat een vrouw dat risico alleen hoeft te dragen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 1 november 2020 @ 18:31:53 #220
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195986978
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat klopt niet. Het is een vrij beperkte groep die zich echter steeds luider laat horen.
Dan zal het hier ook wel verboden gaan worden aangezien "we" alleen luisteren naar een kleine groep schreeuwend volk :X
pi_195987000
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 18:29 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Volgens Vala van den Boomen, pro-abortus worden wel steeds meer mensen in Nederland anti-abortus.
[..]


[..]

http://www.vala.nl/maatsc(...)vinden-weer-van-wel/

Tegenstrijdige berichten dus
Nee. Je kunt zelf tegen abortus zijn bij jezelf, maar een ander het recht wel gunnen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195987088
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 18:28 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Een ongeboren kind dat redelijk ontwikkeled is voelt niets. En als het al iets voelt dan wordt dat niet bewust als zodanig geïnterpreteerd. Echt mensen die denken zoals jij :N inspelen op onderbuikgevoelens en sentiment. Walgelijk :r
Ik speel nergens op in. Ik vroeg me alleen iets af en ik probeerde erachter te komen wat een regering tot deze beslissing drijft. Het is walgelijk als een persoon ergens vals van beschuldigd wordt.
West-Melanesia
pi_195987191
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 18:31 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Alles om maar geen antwoord te geven.. ben je gewoon een troll?

Maar ik neem dan maar aan dat jij geen sex hebt gehad totdat het ging om voortplanting, want jij wilde natuurlijk niet dat een vrouw dat risico alleen hoeft te dragen
Ik weet niet waar ik antwoord op moet geven. Ik ben al de hele dag in discussie, maar niet met jou. Je trekt bovendien verkeerde conclusies.
West-Melanesia
pi_195987200
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 18:28 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Een ongeboren kind dat redelijk ontwikkeled is voelt niets. En als het al iets voelt dan wordt dat niet bewust als zodanig geïnterpreteerd. Echt mensen die denken zoals jij :N inspelen op onderbuikgevoelens en sentiment. Walgelijk :r
Foto's posten van mismaakte kindjes is dat natuurlijk niet.
  zondag 1 november 2020 @ 18:53:56 #225
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195987513
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 18:29 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Even los van dat ik dit een bijzonder slechte ontwikkeling vind, is het natuurlijk wel zo dat we zeker als Nederland niks te vinden moeten hebben van rechtmatige uitkomsten van het wetgevingsprocessen in andere landen. Als de uitkomst niet bevalt stelt demcocratie voor heel veel mensen plotseling niks meer voor.
Mwoa, ongeveer 70% van de bevolking, dus inclusief PiS-stemmers is tegen wat de overheid/rechters nu doordrukken.

Tevens was tijdens de laatste presidentsverkiezingen de uitslag 51%-49%, dus PiS heeft met een zeer kleine marge gewonnen en nu drukken ze iets door, waar dus de meerderheid v/d bevolking (inclusief een significant deel van hun eigen achterban) tegen is, ook nog eens ten tijde van een lockdown. Heel smerig gespeeld. En natuurlijk ook nog eens na de verkiezingen, zodat ze er niet op afgerekend kunnen worden de komende periode.

Al laten de gigantische demonstraties in de vele Poolse steden wel anders zien natuurlijk.

quote:
Dat gezegd hebbende ben ik als leunend naar pro life wel echt tegen een abortusverbod in dit soort gevallen.
Abortusverbod in welk soort gevallen?
Krekker is de bom!
  zondag 1 november 2020 @ 18:58:07 #226
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195987580
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 18:40 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Foto's posten van mismaakte kindjes is dat natuurlijk niet.
Misschien wel. Maar in tegenstelling tot het grootste deel van jouw gewauwel, zijn dat de feiten, de realiteit, daar waar jij je vooral berust op niet hard te maken beweringen en op jouw geloof.

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 01-11-2020 19:03:32 ]
Krekker is de bom!
  zondag 1 november 2020 @ 19:14:30 #227
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195987876
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 18:14 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nog steeds niet. Je kan ook zeggen als je het wilt doen, doe je het illegaal, maar ik kan geen wet maken om ongeboren kinderen, ongeacht hun situatie legaal het leven te ontnemen. Ik snap het als iemand niet zo’n wet wilt invoeren.
Dat is nu juist wat je wilt voorkomen, mensen die het in het illegale circuit moeten zoeken. :{w
pi_195987992
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 18:40 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik weet niet waar ik antwoord op moet geven. Ik ben al de hele dag in discussie, maar niet met jou. Je trekt bovendien verkeerde conclusies.
Ben je wel... vanaf post 117 al.
Maar ontwijk en duik vooral
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195988015
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 19:14 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Dat is nu juist wat je wilt voorkomen, mensen die het in het illegale circuit moeten zoeken. :{w
Dat is een dilemma, net als met drugs.
West-Melanesia
pi_195988065
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 19:20 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ben je wel... vanaf post 117 al.
Maar ontwijk en duik vooral
Als er iemand is die niet ontwijkt, ben ik het wel gezien ik op zowat iedereen reageer behalve nu blijkbaar jou dus. Neem me niet kwalijk dat ik door al mijn discussiepartners jouw volledig over het hoofd heb gezien. Ik zal even terugbladeren..

Edit. Sorry maar post 117 is niet van jou. Probeer het nog eens zo kan ik natuurlijk geen antwoord geven...
West-Melanesia
pi_195988127
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 18:58 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Misschien wel. Maar in tegenstelling tot het grootste deel van jouw gewauwel, zijn dat de feiten, de realiteit, daar waar jij je vooral berust op niet hard te maken beweringen en op jouw geloof.
Zeker weten wel. Maar goed, veel succes in je perfecte maatschappij met perfecte kindjes waar er geen lijden is, want kindjes die zogenaamd ondragelijk lijden worden er afgemaakt. Happy happy joy joy!
  zondag 1 november 2020 @ 19:34:08 #232
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195988243
En voor alle mensen die vinden dat abortus maar moet worden ingeperkt en men het illegale circuit maar moet opzoeken, hier een bloemlezing over de gevolgen daarvan vanuit de hele wereld:

quote:
Lopez said he believes that lifting the abortion ban would not change the number of abortions in the country, but would directly lower the mortality rate associated with illegal abortion — which the World Health Organization estimates at about 11%.
https://www.cbsnews.com/n(...)ador-lives-affected/
quote:
Still, once a woman is accused, she enters into a long process of criminalisation and stigmatisation that does not end even if she is not convicted. Just going through a judicial process brought many of the women unwanted attention from local media and stigmatisation from their communities. In at least one case, the negative attention had such a profound psychological effect on a woman that she could no longer live in her community, according to her lawyer and activists.
https://www.aljazeera.com(...)o-matter-the-verdict
quote:
According to the Guttmacher Institute, abortion rates in countries where abortion is legal are similar to those in countries where it’s illegal. In parts of the world where abortion is illegal, botched abortions still cause about 8 to 11 percent of all maternal deaths, or about 30,000 each year.
https://www.theatlantic.c(...)al-abortions/572638/
quote:
Every year, worldwide, about 42 million women with unintended pregnancies choose abortion, and nearly half of these procedures, 20 million, are unsafe. Some 68,000 women die of unsafe abortion annually, making it one of the leading causes of maternal mortality (13%). Of the women who survive unsafe abortion, 5 million will suffer long-term health complications.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2709326/
quote:
It is easy for Americans to forget that illegal abortion was common before the 1973 Supreme Court decisions that legalized the procedure across the nation—and that denying women access to legal abortion does not prevent them from having abortions, but just increases the likelihood that they will resort to an illegal abortion carried out under unsafe conditions. In a 1976 article, researchers from the Center for Disease Control examined national abortion data from the three years surrounding the rulings and estimated that the number of illegal procedures in the country plummeted from around 130,000 to 17,000 between 1972 and 1974. The number of deaths associated with illegal abortion decreased from 39 to five in that same time period;
https://www.guttmacher.or(...)d-after-legalization
En nog een gratis bonus voor mensen die zich beroepen op hun god. Die ene andere god vindt er iets anders van:

quote:
Moreover, within the Hanafi school, it was argued that ıskât-ı cenîn is mekrouh, meaning unwanted rather than haram (prohibited), before the fetus is 120 days old, given that the fetus would not be ensouled until then (TR). Yet, even if it is mekrouh,

https://www.sciencespo.fr(...)im-their-rights.html
En uit hetzelfde artikel:

quote:
Every year, 47,000 women die from complications related to unsafe abortion. Middle East and North Africa, following Sub-Saharan Africa and South Asia, looms large as the third region with severe maternal mortality rates.

Moreover, abortion restrictions hit women from lower economic background the most. Often women who can afford might find the possibility to travel to access safe abortion elsewhere.
Juist de mensen die op het randje balanceren qua economische klasse ga je hiermee het hardste raken. Daar is ook meteen de grootste kans op alle mogelijke negatieve effecten van onvrijwillig voldragen zwangerschappen, van extreme armoede, kindermishandeling tot aan toegenomen criminaliteit toe.
pi_195988255
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 18:53 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Mwoa, ongeveer 70% van de bevolking, dus inclusief PiS-stemmers is tegen wat de overheid/rechters nu doordrukken.

Tevens was tijdens de laatste presidentsverkiezingen de uitslag 51%-49%, dus PiS heeft met een zeer kleine marge gewonnen en nu drukken ze iets door, waar dus de meerderheid v/d bevolking (inclusief een significant deel van hun eigen achterban) tegen is, ook nog eens ten tijde van een lockdown. Heel smerig gespeeld. En natuurlijk ook nog eens na de verkiezingen, zodat ze er niet op afgerekend kunnen worden de komende periode.

Al laten de gigantische demonstraties in de vele Poolse steden wel anders zien natuurlijk.
[..]

Abortusverbod in welk soort gevallen?
bij ernstige afwijkingen aan de foetus

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2020 19:35:15 ]
  zondag 1 november 2020 @ 19:42:14 #234
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195988370
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 19:34 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

bij ernstige afwijkingen aan de foetus
Je bent leunende naar pro-life (dus niet fanatiek pro-life). Ik maak daaruit op dat er dus omstandigheden zijn waar je abortus wel zou willen laten toestaan. Welke omstandigheden zijn dit dan, als het niet bij ernstige afwijkingen aan de foetus is?

-Edit-
Sorry, ik las niet goed, je zei TEGEN een abortusverbod, mijn fout :)
Krekker is de bom!
pi_195988435
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 19:42 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Je bent leunende naar pro-life (dus niet fanatiek pro-life). Ik maak daaruit op dat er dus omstandigheden zijn waar je abortus wel zou willen laten toestaan. Welke omstandigheden zijn dit dan, als het niet bij ernstige afwijkingen aan de foetus is?

-Edit-
Sorry, ik las niet goed, je zei TEGEN een abortusverbod, mijn fout :)
Precies. Ik zeg het ook niet heel duidelijk. In elk geval voor abortus in dit soort gevallen.
pi_195989414
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 19:34 schreef Qarrad het volgende:
En voor alle mensen die vinden dat abortus maar moet worden ingeperkt en men het illegale circuit maar moet opzoeken, hier een bloemlezing over de gevolgen daarvan vanuit de hele wereld:
[..]


[..]


[..]


[..]


[..]

En nog een gratis bonus voor mensen die zich beroepen op hun god. Die ene andere god vindt er iets anders van:
[..]

En uit hetzelfde artikel:
[..]

Juist de mensen die op het randje balanceren qua economische klasse ga je hiermee het hardste raken. Daar is ook meteen de grootste kans op alle mogelijke negatieve effecten van onvrijwillig voldragen zwangerschappen, van extreme armoede, kindermishandeling tot aan toegenomen criminaliteit toe.
42 miljoen abortussen per jaar wereldwijd is wel erg veel he.
West-Melanesia
pi_195989539
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 19:26 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Zeker weten wel. Maar goed, veel succes in je perfecte maatschappij met perfecte kindjes waar er geen lijden is, want kindjes die zogenaamd ondragelijk lijden worden er afgemaakt. Happy happy joy joy!
en nu heb je een ban! Wat zijn we flink geweest vandaag!
  zondag 1 november 2020 @ 20:42:40 #238
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195989609
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:33 schreef Oceanier het volgende:

[..]

42 miljoen abortussen per jaar wereldwijd is wel erg veel he.
Is dat het enige wat je te zeggen hebt over de geschetste consequenties van jouw idee dat mensen het maar in het illegale circuit moeten zoeken?
pi_195989724
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:42 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Is dat het enige wat je te zeggen hebt over de geschetste consequenties van jouw idee dat mensen het maar in het illegale circuit moeten zoeken?
Legaal of illegaal, de cijfers blijven abnormaal hoog. Met als enige verschil dat er minder moeders overlijden in het legale circuit.
West-Melanesia
pi_195989794
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:38 schreef Excavator het volgende:

[..]

en nu heb je een ban! Wat zijn we flink geweest vandaag!
Hij is niet gebanned en ik heb geen enkele mod hem hier zien aanspreken op zijn reacties, omdat hij niks verkeerds heeft gezegd? Of wel?
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 20:51:14 #241
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195989819
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:47 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Legaal of illegaal, de cijfers blijven abnormaal hoog. Met als enige verschil dat er minder moeders overlijden in het legale circuit.
En dus heeft het criminaliseren geen meerwaarde, of wel?
pi_195989878
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:51 schreef Qarrad het volgende:

[..]

En dus heeft het criminaliseren geen meerwaarde, of wel?
Een wet die voorschrijft dat ongeboren kinderen het leven mag worden ontnomen. Ik kan me enigszins voorstellen dat er mensen, personen, landen, regeringen en presidenten zijn die hier moeite mee hebben. Jij niet dan?
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 20:54:39 #243
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195989892
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:53 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Een wet die voorschrijft dat ongeboren kinderen het leven mag worden ontnomen. Ik kan me enigszins voorstellen dat er mensen, personen, landen, regeringen en presidenten zijn die hier moeite mee hebben. Jij niet dan?
Die wet is er al in Nederland en een boel meer landen.
pi_195990033
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:54 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Die wet is er al in Nederland en een boel meer landen.
Ja dat begrijp ik. Maar kan jij ook begrijpen dat mensen er moeite mee hebben? Zoals ik al zei, 42 miljoen abortussen per jaar wereldwijd is wel veel he. Dat zijn niet 42 miljoen zwaar gehandicapte kinderen met een vooruitzicht om als kasplantje te leven of wel soms?
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 21:14:09 #245
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195990240
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:33 schreef Oceanier het volgende:

[..]

42 miljoen abortussen per jaar wereldwijd is wel erg veel he.
Meer dan ik had verwacht, als het cijfer klopt. Dit zou betekenen dat als abortus onmogelijk werd gemaakt, de wereldbevolking jaarlijks met meer dan 120 miljoen zou toenemen in plaats van met ongeveer 80 miljoen, zoals nu het geval is. Dat lijkt me eigenlijk helemaal geen prettig scenario.
pi_195990296
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 21:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Meer dan ik had verwacht, als het cijfer klopt. Dit zou betekenen dat als abortus onmogelijk werd gemaakt, de wereldbevolking jaarlijks met meer dan 120 miljoen zou toenemen in plaats van met ongeveer 80 miljoen, zoals nu het geval is. Dat lijkt me eigenlijk helemaal geen prettig scenario.
Oh God wat een vreselijke conclusie.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 21:23:32 #247
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195990394
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 21:17 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Oh God wat een vreselijke conclusie.
Zolang vrouwen niet worden gedwongen te aborteren én niet worden gedwongen een vrucht te voldragen zie ik geen vreselijke dingen.
pi_195990524
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 21:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zolang vrouwen niet worden gedwongen te aborteren én niet worden gedwongen een vrucht te voldragen zie ik geen vreselijke dingen.
Ik had verwacht dat je zou zeggen wow 42 miljoen is wel erg veel. My bad.
West-Melanesia
  zondag 1 november 2020 @ 21:35:33 #249
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195990633
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 21:01 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja dat begrijp ik. Maar kan jij ook begrijpen dat mensen er moeite mee hebben? Zoals ik al zei, 42 miljoen abortussen per jaar wereldwijd is wel veel he. Dat zijn niet 42 miljoen zwaar gehandicapte kinderen met een vooruitzicht om als kasplantje te leven of wel soms?
Die mensen die er moeite mee hebben zijn vast niet die 42 miljoen vrouwen plus hun eventuele partner of wel soms?
pi_195990764
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 21:35 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Die mensen die er moeite mee hebben zijn vast niet die 42 miljoen vrouwen plus hun eventuele partner of wel soms?
Helemaal geen begrip van de andere kant? Als is het maar een kruimeltje? Nee heb je dat niet?
West-Melanesia
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 22:05:24 #251
441859 crew  Lenny77
pi_195991103
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 21:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Helemaal geen begrip van de andere kant? Als is het maar een kruimeltje? Nee heb je dat niet?
Ik begrijp dat wel. Ik kan me voorstellen dat als je geen kind kan krijgen, het heel pijnijk is. Ook ben ik niet de persoon die vind dat je maar voor abortus moet gaan omdat het nu even niet past: dan let je maar beter op voor je gaat seksen. Het zomaar aborteren van gezonde kinderen mag zeker wel onder de loep genomen worden. Je hebt echt van die mensen die het als een anticonceptie zien en gewoon de gok nemen. Het is NIET zomaar iets wat je even doet tussen de soep en de pattaten door. Langs de andere kant; als je zo een mensen verplicht hun kind te houden is het maar de vraag hoe goed ze dit gaan opvoeden..
Maar om het dan helemaal te verbieden? Ook bij zware handicaps? Nee.. Want daar denk ik dan WEL aan het welzijn van dat kind, dat echt een hels leven tegenmoet gaat.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_195991111
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:08 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee hoor, maar aanvaard de consequenties. Het “kan” gebeuren dat je zwanger raakt.
Precies, dus beter als vrouw gewoon geen seks met mannen als je geen kinderen wilt. Het risico om zwanger te worden, wil je tenslotte niet nemen en anticonceptie geeft geen 100% garantie.
ROBODEMONS..................|:(
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 22:08:18 #253
441859 crew  Lenny77
pi_195991145
quote:
7s.gif Op zondag 1 november 2020 22:06 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Precies, dus beter als vrouw gewoon geen seks met mannen als je geen kinderen wilt. Het risico om zwanger te worden, wil je tenslotte niet nemen en anticonceptie geeft geen 100% garantie.
Ja en als man is het natuurlijk lekker makkelijk weglopen van die zwangerschap die je eigenlijk niet wil. Als vrouw kan dit niet.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 1 november 2020 @ 22:15:10 #254
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195991234
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2020 21:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Helemaal geen begrip van de andere kant? Als is het maar een kruimeltje? Nee heb je dat niet?
Wat doet dat ertoe? De gevoelens van degenen die dit meemaken zijn veel relevanter dan die van "de andere kant". Zelfs het oordeel van de artsen die ermee te maken hebben is relevanter dan de gevoelens van de mensen die er niet mee te maken hebben maar er toch inspraak in willen.

Wat voor gevoel kan jij hebben over het afdrijven van een vrucht van een vrouw die jij niet kent dat belangrijker zou moeten zijn dan het hare en dat van haar partner?
  zondag 1 november 2020 @ 22:16:56 #255
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195991253
En laten we ook in het oog houden dat dit topic specifiek gaat over het verbieden van abortus bij zware afwijkingen.
  zondag 1 november 2020 @ 22:54:00 #256
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195991805
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 20:33 schreef Oceanier het volgende:

[..]

42 miljoen abortussen per jaar wereldwijd is wel erg veel he.
Nee.

Op veel plekken is er amper anti conceptie en in tegenstelling tot wat jij denkt is niet elke zwangerschap een wolkje, kan er veel ontzettend mis gaan.
En zijn er hele schrijnende omstandigheden.

De abortus waar het volgens de OP om gaat ondergaat niemand licht.
Veel zeer ernstige afwijkingen tonen zich later ipv het begin.
Dit gaat erg vaak om mensen die wel bereid waren een kind te krijgen, de zwangerschap echt aanwezig is en de abortus de zwaarste vorm is.

Die voor een ontzettend moeilijke keuze gesteld worden. Smoor je het leven in de kiem of vertraag je het sterven?
Dat er geen oplossing is, geen doe zus en zo dan komt het goed. Elke keuze zijn sporen na zal laten.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_195992911
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 22:15 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Wat doet dat ertoe? De gevoelens van degenen die dit meemaken zijn veel relevanter dan die van "de andere kant". Zelfs het oordeel van de artsen die ermee te maken hebben is relevanter dan de gevoelens van de mensen die er niet mee te maken hebben maar er toch inspraak in willen.

Wat voor gevoel kan jij hebben over het afdrijven van een vrucht van een vrouw die jij niet kent dat belangrijker zou moeten zijn dan het hare en dat van haar partner?
Er is niks mis met een mening ongeacht wat het ertoe doet. Je kan ook een abortus het recht van een vrouw vinden en tegelijkertijd van mening zijn dat sommige abortussen verkeerd zijn. Lenny77 geeft haar mening en ik ben het helemaal met haar eens.
West-Melanesia
pi_195992943
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 22:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nee.

Op veel plekken is er amper anti conceptie en in tegenstelling tot wat jij denkt is niet elke zwangerschap een wolkje, kan er veel ontzettend mis gaan.
En zijn er hele schrijnende omstandigheden.

De abortus waar het volgens de OP om gaat ondergaat niemand licht.
Veel zeer ernstige afwijkingen tonen zich later ipv het begin.
Dit gaat erg vaak om mensen die wel bereid waren een kind te krijgen, de zwangerschap echt aanwezig is en de abortus de zwaarste vorm is.

Die voor een ontzettend moeilijke keuze gesteld worden. Smoor je het leven in de kiem of vertraag je het sterven?
Dat er geen oplossing is, geen doe zus en zo dan komt het goed. Elke keuze zijn sporen na zal laten.
42 miljoen abortussen per jaar is veel hoor. Wel of geen goede reden, het blijft veel.
West-Melanesia
  maandag 2 november 2020 @ 07:27:44 #259
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195995143
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 23:59 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Er is niks mis met een mening ongeacht wat het ertoe doet. Je kan ook een abortus het recht van een vrouw vinden en tegelijkertijd van mening zijn dat sommige abortussen verkeerd zijn. Lenny77 geeft haar mening en ik ben het helemaal met haar eens.
Ik zeg ik niet dat men geen mening mag hebben, ik zeg dat die er eigenlijk niet zo toe doet in verhouding tot de mensen die echt met de keuze te maken hebben.

En het is al helemaal belachelijk dat de mening van een groep hooggeplaatste Poolse mannen zo mee mag tellen dat vrouwen die in een vreselijke realiteit zitten nu geen toegang meer hebben tot legale abortus in hun land.
  maandag 2 november 2020 @ 07:30:13 #260
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195995160
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 00:01 schreef Oceanier het volgende:

[..]

42 miljoen abortussen per jaar is veel hoor. Wel of geen goede reden, het blijft veel.
Klopt, kun je nagaan hoeveel vrouwen geraakt worden als mensen behalve de ouders zelf en de artsen gaan beslissen dat ze hun zwangerschap moeten voldragen.
pi_195995289
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 00:01 schreef Oceanier het volgende:

[..]

42 miljoen abortussen per jaar is veel hoor. Wel of geen goede reden, het blijft veel.
Waar?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 2 november 2020 @ 11:18:43 #262
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195997693
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 07:27 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ik zeg ik niet dat men geen mening mag hebben, ik zeg dat die er eigenlijk niet zo toe doet in verhouding tot de mensen die echt met de keuze te maken hebben.

En het is al helemaal belachelijk dat de mening van een groep hooggeplaatste Poolse mannen zo mee mag tellen dat vrouwen die in een vreselijke realiteit zitten nu geen toegang meer hebben tot legale abortus in hun land.
Niet alleen mannen hoor... Een van de grote boosdoeners:


quote:
Vertegenwoordiger van het Wetgevingsinitiatiefcomité "Stop Abortus" in 2013 en 2015 en initiatiefnemer van het project "Stop Abortus", waarbij 830 000handtekeningen werden verzameld [5]. Tijdens haar eerste toespraak voor het Poolse parlement op 27 september 2013 verlieten enkele tientallen leden van de Palikota-beweging de plenaire zaal uit protest tegen het doden van kinderen[6]. In mei 2018 beschreef Polsat News homoseksualiteitals een " pervert "[7]waarvoor in oktober van hetzelfde jaar 16 LGBT-activisten haar aanklaagden voorsmaad[8].

Begin augustus 2019 blokkeerde de YouTube-website het "Life and Family"-kanaal van de stichting. Volgens de site, de reden voor het verbod was het plaatsen van inhoud op het kanaal van de stichting dat "verheerlijkt of opvrolijkt geweld tegen een andere persoon of groep mensen of inhoud die haat aanmoedigt." Volgens Godek bevatte het kanaal inhoud die " de waarheid over abortus en homoseksuele omgevingen"afbeeldde , en het feit van de blokkade is een manifestatie van censuur"[9].

[...]

Ze is moeder van twee kinderen, waaronder een met het syndroom van Down.15

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kaja_Godek
Waarschijnlijk denkt ze op basis van haar eigen ervaring dit meteen te kunnen projecteren op de rest v/d wereld inclusief alle ernstigere gevallen... :N
Krekker is de bom!
pi_195997746
Krijg nou tieten, de strijd tegen moorddadig ableism blijkt in Polen een extreem-rechtse aangelegenheid.
  maandag 2 november 2020 @ 11:21:35 #264
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195997753
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 23:59 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Er is niks mis met een mening ongeacht wat het ertoe doet.
Er is heel veel mis met een mening wanneer deze, zoals nu in Polen gebeurt, wordt doorgedrukt met als gevolg toekomstig leed van duizenden nieuw geboren ernstig zieke kinderen, de moeders, ouders en gezinnen.

Ziekelijk dat mensen hun mening zo willen doordrukken ten koste van andere. Als je een mening hebt, prima, betrek dit op jezelf wanneer het jou overkomt. Maar ga dit niet op ziekelijke wijze doordrukken ten koste van anderen :r
Krekker is de bom!
pi_195997783
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 11:21 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Er is heel veel mis met een mening wanneer deze, zoals nu in Polen gebeurt, wordt doorgedrukt met als gevolg toekomstig leed van duizenden nieuw geboren ernstig zieke kinderen, de moeders, ouders en gezinnen.

Ziekelijk dat mensen hun mening zo willen doordrukken ten koste van andere. Als je een mening hebt, prima, betrek dit op jezelf wanneer het jou overkomt. Maar ga dit niet op ziekelijke wijze doordrukken ten koste van anderen :r
Precies, verzet je dus hevig tegen de sociale druk die in bijv. scandinavische landen wordt uitgeoefend om maar geen zonnestraaltje met down op de wereld te zetten!
  maandag 2 november 2020 @ 11:25:16 #266
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195997821
quote:
14s.gif Op maandag 2 november 2020 11:23 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Precies, verzet je dus hevig tegen de sociale druk die in bijv. scandinavische landen wordt uitgeoefend om maar geen zonnestraaltje met down op de wereld te zetten!
Wanneer men dit daar in de wetgeving wil vastleggen dat het VERBODEN is om een kind met down op de wereld te zetten zal ik me daartegen verzetten. Maar vooralsnog is dit volgens mij niet het geval en daar gaat dit topic ook niet over. Dit topic gaat over de HUIDIGE situatie in Polen.
Krekker is de bom!
pi_195997886
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 11:25 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wanneer men dit daar in de wetgeving wil vastleggen dat het VERBODEN is om een kind met down op de wereld te zetten zal ik me daartegen verzetten. Maar vooralsnog is dit volgens mij niet het geval en daar gaat dit topic ook niet over. Dit topic gaat over de HUIDIGE situatie in Polen.
Stel dat een foetus met dergelijke afwijkingen die een moeder zou kwalificeren voor het plegen van een abortus nou onverhoopt toch ter wereld komt, omdat die afwijkingen op één of andere manier niet zijn opgemerkt, zou zo'n moeder haar pasgeborene dan alsnog een spuitje moeten kunnen laten geven?
  maandag 2 november 2020 @ 11:33:24 #268
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195997941
quote:
5s.gif Op maandag 2 november 2020 11:29 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Stel dat een foetus met dergelijke afwijkingen die een moeder zou kwalificeren voor het plegen van een abortus nou onverhoopt toch ter wereld komt, omdat die afwijkingen op één of andere manier niet zijn opgemerkt, zou zo'n moeder haar pasgeborene dan alsnog een spuitje moeten kunnen laten geven?
Stel dat ouders van een gezond kind in Nederland na de geboorte zoiets hebben: ow shit, we wilden toch geen kind! Mogen ze de pasgeborene dan alsnog een spuitje geven omdat abortus in NL is toegestaan?

Dergelijke stellingen kan ik niet zoveel mee.
Krekker is de bom!
  maandag 2 november 2020 @ 11:34:09 #269
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195997948
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 11:18 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Niet alleen mannen hoor... Een van de grote boosdoeners:
[ afbeelding ]
[..]

Waarschijnlijk denkt ze op basis van haar eigen ervaring dit meteen te kunnen projecteren op de rest v/d wereld inclusief alle ernstigere gevallen... :N
Dat wist ik niet. Ernstig dat iemand haar ervaringen op anderen meent te mogen toepassen. Er zijn trouwens net zoveel vrouwen die zich identificeren als "pro-lifers" die abortus laten plegen als andere vrouwen, alleen beredeneren ze het dan zo dat die beperkingen niet voor hen zouden moeten gelden die ze anderen wel op willen leggen. Blijkbaar snappen ze het principe nog steeds niet als het ze zelf overkomt dat ze voor die keuze staan en ze tegen beperkingen waar ze zich zelf hard voor hebben gemaakt aanlopen.
pi_195997956
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 11:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Stel dat ouders van een gezond kind in Nederland na de geboorte zoiets hebben: ow shit, we wilden toch geen kind! Mogen ze de pasgeborene dan alsnog een spuitje geven omdat abortus in NL is toegestaan?

Dergelijke stellingen kan ik niet zoveel mee.
Een beetje flauw, aangezien het hier juist de kwaliteit van leven van het kind zou zijn dat zou maken dat abortus - volgens jou - wél zou moeten mogen, waarom zou zo snel mogelijke euthanasie - desnoods als het kind slaapt - dan ineens minder humaan zijn?
  maandag 2 november 2020 @ 11:51:16 #271
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195998228
quote:
15s.gif Op maandag 2 november 2020 11:34 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Een beetje flauw, aangezien het hier juist de kwaliteit van leven van het kind zou zijn dat zou maken dat abortus - volgens jou - wél zou moeten mogen, waarom zou zo snel mogelijke euthanasie - desnoods als het kind slaapt - dan ineens minder humaan zijn?
Nee het is niet flauw. Het voordragen van een dergelijke stelling, zoals jij dit deed, dat is flauw.

In Nederland is abortus ook bij een gezonde levensverwachting tot in een bepaald stadium toegestaan. Daar zijn ook redenen toe. Diezelfde redenen maken niet opeens dat abortus in een later stadium (of een spuitje wanneer het kind geboren is) toch is toegestaan.

Dergelijke "stel dat..." redeneringen zijn simpelweg een manier om meer medestanders te krijgen door met dergelijks suggesties een veel extremer beeld voor te spiegelen, dan waar de discussie werkelijk over gaat.

Ik zou zeggen, kom terug met een dergelijke stelling wanneer er daadwerkelijk zulke plannen zijn voorgedragen.
Krekker is de bom!
pi_195998277
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 11:51 schreef KreKkeR het volgende:
In Nederland is abortus ook bij een gezonde levensverwachting tot in een bepaald stadium toegestaan. Daar zijn ook redenen toe. Diezelfde redenen maken niet opeens dat abortus in een later stadium (of een spuitje wanneer het kind geboren is) toch is toegestaan.

Precies, dus waarom de discussie vetroebelen met die ernstige afwijzingen als breekijzer wanneer jij vindt dat alle foetussen tot een bepaalde draagtijd geaborteerd moeten kunnen worden? (En waarom zouden zij met die ernstige afwijkingen wel als tweederangs foetussen moeten gelden maar niet als tweederangs baby's? :? )
  maandag 2 november 2020 @ 12:09:59 #273
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195998602
quote:
5s.gif Op maandag 2 november 2020 11:54 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Precies, dus waarom de discussie vetroebelen met die ernstige afwijzingen als breekijzer wanneer jij vindt dat alle foetussen tot een bepaalde draagtijd geaborteerd moeten kunnen worden? (En waarom zouden zij met die ernstige afwijkingen wel als tweederangs foetussen moeten gelden maar niet als tweederangs baby's? :? )
Nou ja, dat was de insteek van deze hele discussie. En natuurlijk gebruik je argumenten waarvan je hoopt dat ze de tegenstander kunnen overtuigen. Het voorkomen van bijna zeker ondraaglijk lijden kan zo'n argument zijn dat abortus onder bepaalde omstandigheden voor sommigen wat laagdrempeliger maakt.

Euthanasie kun je dan weer een stap te ver vinden omdat je daarmee het leven beëindigt van een wezen dat inmiddels een sociaal individu is geworden.
  maandag 2 november 2020 @ 12:21:19 #274
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195998785
quote:
5s.gif Op maandag 2 november 2020 11:54 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Precies, dus waarom de discussie vetroebelen met die ernstige afwijzingen als breekijzer wanneer jij vindt dat alle foetussen tot een bepaalde draagtijd geaborteerd moeten kunnen worden? (En waarom zouden zij met die ernstige afwijkingen wel als tweederangs foetussen moeten gelden maar niet als tweederangs baby's? :? )
1) In dit topic gaat het over de huidige situatie in Polen + bijbehorende protesten. Het gaat hierbij niet om embryo's die tot gezond kind zullen uitgroeien.
2) Het gaat hier niet om 1ste-rangs vs 2e-rangs. Dat is een subjectief waardeoordeel dat jij er nu aan plakt, wellicht wederom als discussietechniek? Het suggereert immers onterecht dat het hier niet gaat om het voorkomen van lijden, maar om rangschikken van mensen in 1e rangs en 2e rangs, terwijl het daar geen zak mee te maken heeft. Want wanneer het kind toch geboren wordt, dient het alle hulp en steun te krijgen die er is om het lijden dragelijk te maken.
3) Voor mij is er een wezenlijk verschil in abortus bij een potentieel gezond kind vs een potentieel ernstig ziek/niet levensvatbaar kind. Dat ik in beide gevallen voorstander ben, maakt niet dat het voor mij eenzelfde discussie is. Zoals ik al aangaf, ouders, kinderen, gezinnen dwingen de lijdensweg van doodziek/niet levensvatbaar kind te moeten doorstaan vind ik misdadig. Wanneer het gaat abortus van een gezonde embryo/foetus zie ik een eventueel verbod niet als misdadig, maar ik ben er wel tegenstander van.
Krekker is de bom!
pi_195999270
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 12:21 schreef KreKkeR het volgende:
Het suggereert immers onterecht dat het hier niet gaat om het voorkomen van lijden,
quote:
15s.gif Op maandag 2 november 2020 11:34 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Een beetje flauw, aangezien het hier juist de kwaliteit van leven van het kind zou zijn dat zou maken dat abortus - volgens jou - wél zou moeten mogen, waarom zou zo snel mogelijke euthanasie - desnoods als het kind slaapt - dan ineens minder humaan zijn?
Dat zou toch op een paar uur na - in ieder geval voor/van het kind - net zoveel postnataal lijden voorkomen?
pi_195999349
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 07:27 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ik zeg ik niet dat men geen mening mag hebben, ik zeg dat die er eigenlijk niet zo toe doet in verhouding tot de mensen die echt met de keuze te maken hebben.

En het is al helemaal belachelijk dat de mening van een groep hooggeplaatste Poolse mannen zo mee mag tellen dat vrouwen die in een vreselijke realiteit zitten nu geen toegang meer hebben tot legale abortus in hun land.
Het is vooral de schuld van de boze witte vrouw.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  maandag 2 november 2020 @ 15:32:10 #277
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_196001945
quote:
5s.gif Op maandag 2 november 2020 12:47 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

[..]

Dat zou toch op een paar uur na - in ieder geval voor/van het kind - net zoveel postnataal lijden voorkomen?
Nogmaals, waarom probeer je de discussie over iets totaal anders te laten gaan?

Het gaat hier om abortus, oftewel het vroegtijdig afbreken van de zwangerschap en niet om kindereuthanasie.

Waarom dan zo krampachtig proberen de discussie over kindereuthanasie te laten gaan? :?
Krekker is de bom!
pi_196002671
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 15:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Nogmaals, waarom probeer je de discussie over iets totaal anders te laten gaan?

Het gaat hier om abortus, oftewel het vroegtijdig afbreken van de zwangerschap en niet om kindereuthanasie.

Waarom dan zo krampachtig proberen de discussie over kindereuthanasie te laten gaan? :?
Het is evenmin heel anders als "krampachtig", het is een iets andere methode om exact hetzelfde doel dat jij claimt te willen bereiken, namelijk het voorkomen van al dat verschrikkelijke lijden door zo een aangedaan kind, te bereiken.

Waarom wil je je wel fanatiek uitspreken voor het één maar niet voor het ander? En waarom dans je er zo krampachtig omheen dat jij het wel best vindt dat ook gezonde foetussen geaborteerd worden? Ik vermoed sterk dat je niet heel eerlijk bent over je beweegredenen.
  maandag 2 november 2020 @ 16:31:13 #279
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196003159
quote:
17s.gif Op maandag 2 november 2020 16:09 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Het is evenmin heel anders als "krampachtig", het is een iets andere methode om exact hetzelfde doel dat jij claimt te willen bereiken, namelijk het voorkomen van al dat verschrikkelijke lijden door zo een aangedaan kind, te bereiken.

Waarom wil je je wel fanatiek uitspreken voor het één maar niet voor het ander? En waarom dans je er zo krampachtig omheen dat jij het wel best vindt dat ook gezonde foetussen geaborteerd worden? Ik vermoed sterk dat je niet heel eerlijk bent over je beweegredenen.
Omdat dit topic gaat over het één, en niet over het ander.
pi_196003286
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 16:31 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Omdat dit topic gaat over het één, en niet over het ander.
Dat is slechts ten dele waar, de essentie hier is natuurlijk dat ernstig aangedaan zijn wat zou maken dat deze foetussen in tegenstelling tot gezonde foetussen, wél geaborteerd zouden moeten mogen worden.

Waarom zou die uitzonderingspositie/"nobele" beweegreden slechts prenataal gelden maar niet meer direct postnataal, zeker als dat ernstig aangedaan zijn op één of andere manier dan pas aan het licht komt?
  maandag 2 november 2020 @ 16:52:45 #281
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196003498
quote:
5s.gif Op maandag 2 november 2020 16:36 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Dat is slechts ten dele waar, de essentie hier is natuurlijk dat ernstig aangedaan zijn wat zou maken dat deze foetussen in tegenstelling tot gezonde foetussen, wél geaborteerd zouden moeten mogen worden.

Waarom zou die uitzonderingspositie/"nobele" beweegreden slechts prenataal gelden maar niet meer direct postnataal, zeker als dat ernstig aangedaan zijn op één of andere manier dan pas aan het licht komt?
Omdat het dankzij testen tijdens de zwangerschap al opgespoord kan worden en je daardoor kunt voorkomen dat je een niet levensvatbaar kind moet voldragen richting een kort en naar leven. Als het na de de geboorte pas aan het licht komt is het totaal anders omdat het dan een voldragen, volwaardig individu is in tegenstelling tot een embryo of een foetus.
pi_196004294
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 07:27 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ik zeg ik niet dat men geen mening mag hebben, ik zeg dat die er eigenlijk niet zo toe doet in verhouding tot de mensen die echt met de keuze te maken hebben.

En het is al helemaal belachelijk dat de mening van een groep hooggeplaatste Poolse mannen zo mee mag tellen dat vrouwen die in een vreselijke realiteit zitten nu geen toegang meer hebben tot legale abortus in hun land.
Ik vind het een beetje flauw.
West-Melanesia
pi_196004458
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 11:21 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Er is heel veel mis met een mening wanneer deze, zoals nu in Polen gebeurt, wordt doorgedrukt met als gevolg toekomstig leed van duizenden nieuw geboren ernstig zieke kinderen, de moeders, ouders en gezinnen.

Ziekelijk dat mensen hun mening zo willen doordrukken ten koste van andere. Als je een mening hebt, prima, betrek dit op jezelf wanneer het jou overkomt. Maar ga dit niet op ziekelijke wijze doordrukken ten koste van anderen :r
Dat begrijpe we maar het wordt nu een herhaling van zetten. Niemand drukt trouwens een mening door ten koste van anderen. Het enige wat ik hier doe is mijn kijk op bepaalde zaken uitleggen.

Ik stelde een vraag naar iemands mening omtrent andere vormen van abortussen. Maar daar wenst Qarrad zit niet over uit te laten omdat deze “mening” er niet toe doet. Een beetje een onzin reden waar wat anders achter schuilt imo om een mening niet te uiten.

Misschien stel ik de vraag verkeerd. Vind je alle vormen van abortussen prima, ongeacht reden? En laat het feit dat het een keuze is van de vrouw zelf even erbuiten. Dat wordt nu steeds als een excuus gebruikt om je mening over bepaalde redenen van abortussen maar niet te willen geven. Dat weten we nou wel dat de vrouw de eindbeslissing neemt.

Zoals Lenny77 omschrijft waar ik op doelde:

Gezonde kinderen die geaborteerd worden omdat het pa en ma even niet uitkomt....je kan hier prima wat van vinden of je mening er nou wel of niet toe doet is totaal irrelevant. Is dat zo moeilijk?

Wat is je mening hierover?
West-Melanesia
  maandag 2 november 2020 @ 18:21:19 #284
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196005035
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 17:40 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik vind het een beetje flauw.
Als jij het al flauw vindt dat jouw mening er niet toe doet, hoe erg is het dan voor een vrouw die voor een afschuwelijke keuze staat om te merken dat haar mening er niet meer toe doet?
pi_196005174
quote:
3s.gif Op maandag 2 november 2020 18:21 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Als jij het al flauw vindt dat jouw mening er niet toe doet, hoe erg is het dan voor een vrouw die voor een afschuwelijke keuze staat om te merken dat haar mening er niet meer toe doet?
Ik vind het alleen jammer dat je je mening niet wilt geven. Maar ik kan je natuurlijk niet dwingen.
West-Melanesia
  maandag 2 november 2020 @ 18:35:59 #286
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196005343
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 18:27 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik vind het alleen jammer dat je je mening niet wilt geven. Maar ik kan je natuurlijk niet dwingen.
Jij vroeg me niet om mijn mening maar of ik begrip had voor de andere kant, waarmee je denk ik de mensen bedoelt die een probleem hebben met abortus.

Ik begrijp dat er grenzen getrokken moeten worden op het afbreken van zwangerschappen, en die grens wordt in het algemeen getrokken bij 24 weken zwangerschap op grond van de ervaringen in de medische wereld betreffende levensvatbaarheid van een (gezonde) foetus vanaf die duur. Ik heb begrip van die grens omdat hij opgesteld is door de mensen die ermee werken.

Wat betreft de motivatie om een abortus te overwegen heb ik begrip voor de moeders/ouders die die beslissing moeten maken omdat het hen persoonlijk raakt en overkomt. Zij komen tot hun beslissing in samenspraak met de artsen die de reële consequenties en statistieken kunnen schetsen.

Ik heb geen begrip voor mensen die niet in de situatie zitten en die er niet in werkzaam zijn die de keuze voor anderen willen beperken. Hun mening mogen ze hebben, maar die zou niet relevant mogen zijn bij het opstellen van de kaders hierin.
pi_196005666
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 18:35 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Jij vroeg me niet om mijn mening maar of ik begrip had voor de andere kant, waarmee je denk ik de mensen bedoelt die een probleem hebben met abortus.

Ik begrijp dat er grenzen getrokken moeten worden op het afbreken van zwangerschappen, en die grens wordt in het algemeen getrokken bij 24 weken zwangerschap op grond van de ervaringen in de medische wereld betreffende levensvatbaarheid van een (gezonde) foetus vanaf die duur. Ik heb begrip van die grens omdat hij opgesteld is door de mensen die ermee werken.

Wat betreft de motivatie om een abortus te overwegen heb ik begrip voor de moeders/ouders die die beslissing moeten maken omdat het hen persoonlijk raakt en overkomt. Zij komen tot hun beslissing in samenspraak met de artsen die de reële consequenties en statistieken kunnen schetsen.

Ik heb geen begrip voor mensen die niet in de situatie zitten en die er niet in werkzaam zijn die de keuze voor anderen willen beperken. Hun mening mogen ze hebben, maar die zou niet relevant mogen zijn bij het opstellen van de kaders hierin.
Post #250 was gebaseerd op post #244. Begrip voor mensen die moeite hebben met een aantal andere redenen voor abortus. Sorry als het wat verwarrend overkomt, maar a.d.h.v. mijn daaropvolgende posts had je eigenlijk ook je wel kunnen zien wat ik precies bedoelde.

Maar ff los van het begrip dat je voor de ouders en vrouwen hebt, want dat weten we nou allemaal wel. Mijn vraag is gebaseerd op de redenen. Als je daar geen antwoord op wilt geven en blijft hangen bij “het is de keus van de ouders” dan kan ik niet anders dan aannemen dat in jouw ogen alle beweegredenen tot een abortus terecht zijn?
West-Melanesia
  maandag 2 november 2020 @ 20:40:30 #288
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_196008293
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 17:40 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik vind het een beetje flauw.
Neuh, waarom is jouw mening belangrijk voor wat iemand anders in zijn vrije tijd of in de slaapkamer uitspookt? Laat staan dat het om ingrijpender zaken gaat.
pi_196009062
quote:
7s.gif Op maandag 2 november 2020 20:40 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Neuh, waarom is jouw mening belangrijk voor wat iemand anders in zijn vrije tijd of in de slaapkamer uitspookt? Laat staan dat het om ingrijpender zaken gaat.
Ook jij leest verkeerd. Mijn mening is totaal niet belangrijk en dat heb ik ook nooit gezegd.
West-Melanesia
  dinsdag 3 november 2020 @ 11:59:03 #290
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_196018558
quote:
17s.gif Op maandag 2 november 2020 16:09 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Het is evenmin heel anders als "krampachtig", het is een iets andere methode om exact hetzelfde doel dat jij claimt te willen bereiken, namelijk het voorkomen van al dat verschrikkelijke lijden door zo een aangedaan kind, te bereiken.
Het doel heiligt niet per definitie de middelen. Het is altijd een afweging die gemaakt moet worden.

quote:
Waarom wil je je wel fanatiek uitspreken voor het één maar niet voor het ander? En waarom dans je er zo krampachtig omheen dat jij het wel best vindt dat ook gezonde foetussen geaborteerd worden? Ik vermoed sterk dat je niet heel eerlijk bent over je beweegredenen.
Omdat het 3 totaal verschillende zaken zijn:
- Abortus, onder te verdelen in:
----- abortus ongezonde of zelfs niet levensvatbare embryo/foetus
----- abortus gezonde foetus
- Kinder-euthanasie

Abortus en euthanasie zijn twee totaal verschillende zaken aangezien het bij abortus gaat om het vroegtijdig afbreken van een zwangerschap, terwijl het bij euthanasie gaat om het doden van een kind/mens dat al geboren is en dus ook dezelfde rechten heeft als andere mensen.
Nu kun je natuurlijk van mening zijn dat een embryo of foetus ook een mens is, maar dat is een discussie zonder eind en feit blijft, er is een biologisch verschil tussen een mens dat "zelfstandig" kan leven en een embryo/foetus die het buiten de baarmoeder niet zal overleven.

Aangezien het in Polen momenteel gaat om abortus ongezonde en/of niet levensvatbare embryo's en dit topic daarover gaat, lijkt met me vanzelfsprekend om het tijdens de discussie dan ook daarover te hebben en verder niet over zaken die in Polen helemaal niet van toepassing zijn.
Krekker is de bom!
  dinsdag 3 november 2020 @ 12:04:12 #291
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_196018673
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2020 17:52 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat begrijpe we maar het wordt nu een herhaling van zetten. Niemand drukt trouwens een mening door ten koste van anderen. Het enige wat ik hier doe is mijn kijk op bepaalde zaken uitleggen.
Niemand hier doet dat. Maar de Poolse regering wil dit dus wel doen.

quote:
Ik stelde een vraag naar iemands mening omtrent andere vormen van abortussen. Maar daar wenst Qarrad zit niet over uit te laten omdat deze “mening” er niet toe doet. Een beetje een onzin reden waar wat anders achter schuilt imo om een mening niet te uiten.

Misschien stel ik de vraag verkeerd. Vind je alle vormen van abortussen prima, ongeacht reden? En laat het feit dat het een keuze is van de vrouw zelf even erbuiten. Dat wordt nu steeds als een excuus gebruikt om je mening over bepaalde redenen van abortussen maar niet te willen geven. Dat weten we nou wel dat de vrouw de eindbeslissing neemt.

Zoals Lenny77 omschrijft waar ik op doelde:

Gezonde kinderen die geaborteerd worden omdat het pa en ma even niet uitkomt....je kan hier prima wat van vinden of je mening er nou wel of niet toe doet is totaal irrelevant. Is dat zo moeilijk?

Wat is je mening hierover?
Ik heb deze (offtopic) vraag hier beantwoord:
NWS / Geen abortus bij ernstige afwijkingen foetus in Polen
Krekker is de bom!
pi_196018922
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 12:04 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Niemand hier doet dat. Maar de Poolse regering wil dit dus wel doen.
[..]

Ik heb deze (offtopic) vraag hier beantwoord:
NWS / Geen abortus bij ernstige afwijkingen foetus in Polen
Ik vroeg het aan Qarrad. Maar jij hebt ook antwoord gegeven zeg je. Niet helemaal. Dit is je antwoord:

quote:
In geval van het tweede vind ik het nog steeds asociaal dat mensen zich van afstand lekker denken te bemoeien met zulke zaken. Maar het is wel van een andere gradatie.
Dat is een halve mening. Ik weet het niet maar het is ook asociaal en om mensen die op afstand een mening hebben asociaal te vinden. Je kent de mensen op afstand geeneens en ik heb geen flauw idee wat afstand ermee te maken heeft. Alsof mensen op afstand en pro-life zijn niet in zulke situaties terecht kunnen komen of ooit zijn gekomen. Het is eigenlijk zelfs vrij arrogant.

Maar heb je ook een mening over de reden van de abortus die ik benoemde of doet de reden er niet toe? Dat is namelijk wat ik bedoel met mijn vraag. Abortus omdat het mama en papa even niet uitkomt. Denk aan school/carriere. Wat is je mening, wat vind je van die reden?
West-Melanesia
pi_196019010
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 11:59 schreef KreKkeR het volgende:


Nu kun je natuurlijk van mening zijn dat een embryo of foetus ook een mens is, maar dat is een discussie zonder eind en feit blijft.
Vanwaar dan die vijandigheid tegenover mensen die een foetus wel als mens beschouwen.
West-Melanesia
  dinsdag 3 november 2020 @ 12:30:22 #294
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_196019134
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 12:23 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Vanwaar dan die vijandigheid tegenover mensen die een foetus wel als mens beschouwen.
Of je het nu als mens beschouwt of niet, er is een biologisch verschil tussen een mens dat "zelfstandig" kan leven en een embryo/foetus die het buiten de baarmoeder niet zal overleven en dit maakt dus dat er een wezenlijk verschil tussen euthanasie en abortus. Sterker nog, abortus in een laat stadium van de zwangerschap is doorgaans ook niet toegestaan.

Dus of jij een foetus nu wel of niet als mens beschouwt moet je lekker zelf weten. Hoe dan ook, geeft dit jou daardoor niet het recht om het voor andere mensen te verbieden om in een vroeg stadium hun zwangerschap af te brengen wanneer dit zou betekenen: een ernstig ziek / pijnlijdend kind.
Krekker is de bom!
pi_196019156
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 12:30 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Of je het nu als mens beschouwt of niet, er is een biologisch verschil tussen een mens dat "zelfstandig" kan leven en een embryo/foetus die het buiten de baarmoeder niet zal overleven en dit maakt dus dat er een wezenlijk verschil tussen euthanasie en abortus. Sterker nog, abortus in een laat stadium van de zwangerschap is doorgaans ook niet toegestaan.

Dus of jij een foetus nu wel of niet als mens beschouwt moet je lekker zelf weten. Hoe dan ook, geeft dit jou daardoor niet het recht om het voor andere mensen te verbieden om in een vroeg stadium hun zwangerschap af te brengen wanneer dit zou betekenen: een ernstig ziek / pijnlijdend kind.
Er zijn meer abortussen dan alleen een ernstig ziek / lijdend kind. Daar tegen zijn moet kunnen en is geen reden tot vijandigheid.
West-Melanesia
  dinsdag 3 november 2020 @ 12:33:34 #296
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_196019172
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 12:32 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Er zijn meer abortussen dan alleen een ernstig ziek / lijdend kind. Daar tegen zijn moet kunnen en is geen reden tot vijandigheid.
In Polen gaat het nu specifiek over die situatie en de grote protesten in vele steden als gevolg v/h voorgestelde verbod. En daar gaat dit topic toch over?
Krekker is de bom!
pi_196019257
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 12:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

In Polen gaat het nu specifiek over die situatie en de grote protesten in vele steden als gevolg v/h voorgestelde verbod. En daar gaat dit topic toch over?
Over die situatie waren de meningen van ons al duidelijk. Het topic is dus klaar.
West-Melanesia
  dinsdag 3 november 2020 @ 12:43:40 #298
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_196019316
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 12:40 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Over die situatie waren de meningen van ons al duidelijk. Het topic is dus klaar.
Maar jij bepaalt toch niet wanneer ALLE users (en dus niet alleen jijzelf) uitgediscussieerd zijn? Maar goed, het topic sluit automatisch over 4 posts, dus wat dat betreft is het inderdaad bijna over :)
Krekker is de bom!
pi_196019364
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 12:43 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Maar jij bepaalt toch niet wanneer ALLE users (en dus niet alleen jijzelf) uitgediscussieerd zijn? Maar goed, het topic sluit automatisch over 4 posts, dus wat dat betreft is het inderdaad bijna over :)
Als ik er niet was met mijn “andere” abortussen was het topic al veel eerder klaar :) , “denk” ik.
West-Melanesia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')