abonnement Unibet Coolblue
pi_195812244
Beste corona-forummers,

We zien op dit moment dat nagenoeg overal in de wereld -maar zeker ook in Nederland- we van de ene maatregel naar het volgende verbod gaan, de maatregelen om het virus in te dammen stapelen zich op. Momenteel komen er uit verschillende hoeken een steeds luidere roep om een lockdown om het aantal besmettingen terug te brengen naar behapbare aantallen. De lockdown is er op gericht om daarna in ''zekere mate'' weer meer speelruimte te creëren, maar hoeveel extra ruimte er dan komt en hoe lang dat houdbaar is voor de volgende lockdown weer aanstaande is weet niemand.

Doel topic:
-Met elkaar discussien hoe wij de komende 6-9 maanden het corona beleid vormgeven waarbij aangenomen wordt dat het vaccin pas in 2021 in voorzichtige aantallen beschikbaar komt.

- wat betekent dit voor jong-(volwassenen), blijven thuiswerken en studeren? Sociale activiteiten drastisch inperken? Digitaal onderwijs? Clubs en kroegen mogen heropend worden? Mag de vrijheid van (jong)-volwassenen betekenen dat ouderen minder kunnen?

- wat betekent het voor ouderen, moeten ouderen méér ontzien worden zodat dagactiviteiten weer opgestart kunnen worden? Mag bezoek toegestaan worden? Mag de vrijheid van ouderen betekenen dat jong-(volwassenen) thuis blijven werken en studeren?

Ik ben benieuwd hoe jullie de middellange termijn voor jullie zien :)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195812289
Ik verwacht dat we met de komst van een vaccin de kwetsbare groepen redelijk snel kunnen vaccineren, waarna we hier vrij snel weer normaal kunnen doen.

Voor reizen naar het buitenland gaat zo'n vaccin verplicht worden.
pi_195812303
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 20:08 schreef JochemSjakie het volgende:
Ik verwacht dat we met de komst van een vaccin de kwetsbare groepen redelijk snel kunnen vaccineren, waarna we hier vrij snel weer normaal kunnen doen.

Voor reizen naar het buitenland gaat zo'n vaccin verplicht worden.
Dat kan inderdaad.

Maar ik bedoel hoe gaan we de komende maanden onze maatschappij inrichten?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195812368
Iedereen zelf verantwoordelijk. Als je 80 jaar bent en je wil graag langer leven dan ga je gewoon niet naar buiten tot het vaccin er is. Dan draag je een mondkapje als iemand je eten brengt 1 keer per week en desinfecteer je het. Ieder ander mag dan nog de economie proberen te redden die ook die ouderen nog wel nodig hebben. Beetje eigen verantwoordelijkheid is er niet meer bij, nee we moeten verantwoordelijk zijn voor alle andere mensen en daarom van alles doen.
pi_195812460
Een visie voor wat meer dan 'n paar weken heeft de overheid in elk geval niet.

Ik zou proberen het leven zoveel mogelijk door te laten draaien, waarbij je de gezondheidsschade probeert te beperken door even geen events met 'n heel hoog risico te doen. Dus geen indoor-concerten, festivals, overvolle kroegen.

Wie zichzelf op wil sluiten, staat het natuurlijk vrij om dat te doen.

Voor het vaccin is het afwachten wat wijsheid is. Ga je iedereen vaccineren of alleen kwetsbare groepen, zoals bijvoorbeeld bij de griepprik? In het eerste geval zou ik dan beginnen met het vaccineren van jongeren en werkende mensen. Dan kan het leven gewoon door en maak je het voor het virus ook al een stuk lastiger om zich te verspreiden.
pi_195812527
een vitamine D trial. Waarbij een grote groep/wijk/dorp/stad besluit flink vitamine te slikken (2000 IU of meer) en dan kijken of die groep het beter doet dan de rest.

En als het werkt in het hele land doorvoeren

[ Bericht 7% gewijzigd door DeOlifantvis op 23-10-2020 20:27:30 ]
pi_195812545
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 20:15 schreef Halcon het volgende:
Een visie voor wat meer dan 'n paar weken heeft de overheid in elk geval niet.

Ik zou proberen het leven zoveel mogelijk door te laten draaien, waarbij je de gezondheidsschade probeert te beperken door even geen events met 'n heel hoog risico te doen. Dus geen indoor-concerten, festivals, overvolle kroegen.

Wie zichzelf op wil sluiten, staat het natuurlijk vrij om dat te doen.

Voor het vaccin is het afwachten wat wijsheid is. Ga je iedereen vaccineren of alleen kwetsbare groepen, zoals bijvoorbeeld bij de griepprik? In het eerste geval zou ik dan beginnen met het vaccineren van jongeren en werkende mensen. Dan kan het leven gewoon door en maak je het voor het virus ook al een stuk lastiger om zich te verspreiden.
Dank voor je bijdrage.
Je verwoordt goed dat de overheid geen visie heeft die langer is dan pak'm beet 14 dagen. Maar hoe zie jij de tijd voor je tot het vaccin grootschalig is uitgerold?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195812598
6-9 maanden is geen lange termijn.

Dat is significant korter dan het bedenken van lage termijn meestal duurt.

Lange termijn is dus vaccin uitrollen en dan vrijheid terug.

Tot die tijd gewoon naar de bioscoop, musea etc (zelfs nu nog) met soms wat meer, soms wat minder (nu) mensen, maar dan met die klote 1.5m regel.
#WeesGeenWhales
pi_195812667
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 20:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dank voor je eigen bijdrage.
Je verwoordt goed dat de overheid geen visie heeft die langer is dan pak'm beet 14 dagen. Maar hoe zie jij de tijd voor je tot het vaccin grootschalig is uitgerold?
Risicogroepen isoleren, mits ze dat zelf niet willen. Verder zou ik de echte potentiele superspread-events even achterwege laten. Geen carnaval dus, geen indoor-concerten, geen bomvolle kroegen, geen volle kerk waar mensen zingen, etc. Idee daar achter is dat zo'n super spread event ineens heel veel besmettingen veroorzaakt, terwijl dat bij iemand die in een risicogroep zit en bv. bezoek ontvangt wel mee valt.

Testcapaciteit flink opschalen, idem dito voor het BCO en regelen dat je mensen die besmet zijn ook daadwerkelijk binnen kunt laten zitten.

Dat laatste lijkt me niets teveel gevraagd. Je krijgt er 'n stuk meer vrijheid voor terug, maar in geval van besmetting, moet je wel binnen zitten tot je niet meer besmet bent. Als je dat niet doet, mag dat forse consequenties hebben.

Reizen binnen de EU kun je vrij geven, het is namelijk toch vrijwel nergens slechter dan in NL.

Voor de wat langere termijn zou ik inzetten op een gezondere leefstijl voor de bevolking.

Ik zie niks in lockdowns, vage maatregelen, symboolmaatregelen, etc.
pi_195812676
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 20:25 schreef eragon2890 het volgende:
6-9 maanden is geen lange termijn.

Dat is significant korter dan het bedenken van lage termijn meestal duurt.

Lange termijn is dus vaccin uitrollen en dan vrijheid terug.

Tot die tijd gewoon naar de bioscoop, musea etc (zelfs nu nog) met soms wat meer, soms wat minder (nu) mensen, maar dan met die klote 1.5m regel.
Maar het is afwachten hoe succesvol het vaccin is, en hoeveel mensen zich laten vaccineren. Een uitkomst kan zijn dat ná vaccinatie je een r0 hebt van 1,2 indien geen maatregelen het uitgangspunt is.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_195812691
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 20:06 schreef phpmystyle het volgende:
Beste corona-forummers,

We zien op dit moment dat nagenoeg overal in de wereld -maar zeker ook in Nederland- we van de ene maatregel naar het volgende verbod gaan, de maatregelen om het virus in te dammen stapelen zich op. Momenteel komen er uit verschillende hoeken een steeds luidere roep om een lockdown om het aantal besmettingen terug te brengen naar behapbare aantallen. De lockdown is er op gericht om daarna in ''zekere mate'' weer meer speelruimte te creëren, maar hoeveel extra ruimte er dan komt en hoe lang dat houdbaar is voor de volgende lockdown weer aanstaande is weet niemand.

Doel topic:
-Met elkaar discussien hoe wij de komende 6-9 maanden het corona beleid vormgeven waarbij aangenomen wordt dat het vaccin pas in 2021 in voorzichtige aantallen beschikbaar komt.

- wat betekent dit voor jong-(volwassenen), blijven thuiswerken en studeren? Sociale activiteiten drastisch inperken? Digitaal onderwijs? Clubs en kroegen mogen heropend worden? Mag de vrijheid van (jong)-volwassenen betekenen dat ouderen minder kunnen?

- wat betekent het voor ouderen, moeten ouderen méér ontzien worden zodat dagactiviteiten weer opgestart kunnen worden? Mag bezoek toegestaan worden? Mag de vrijheid van ouderen betekenen dat jong-(volwassenen) thuis blijven werken en studeren?

Ik ben benieuwd hoe jullie de middellange termijn voor jullie zien :)
Het vaccin is de redding?
Aantallen verdubbelen nu iedere 2 weken dus laten wij eerst maar eens het voorjaar halen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195813729
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 20:11 schreef phoenyx het volgende:
Iedereen zelf verantwoordelijk. Als je 80 jaar bent en je wil graag langer leven dan ga je gewoon niet naar buiten tot het vaccin er is. Dan draag je een mondkapje als iemand je eten brengt 1 keer per week en desinfecteer je het. Ieder ander mag dan nog de economie proberen te redden die ook die ouderen nog wel nodig hebben. Beetje eigen verantwoordelijkheid is er niet meer bij, nee we moeten verantwoordelijk zijn voor alle andere mensen en daarom van alles doen.
We zagen allemaal hoe goed eigen verantwoordelijkheid heeft gewerkt deze zomer. Hadden de minst zware maatregelen in Europa en nu staan we in de top wat betreft brandhaarden. Hiermee gaat de zorg overspoelen met alle gevolgen van dien.
pi_195813783
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:25 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

We zagen allemaal hoe goed eigen verantwoordelijkheid heeft gewerkt deze zomer. Hadden de minst zware maatregelen in Europa en nu staan we in de top wat betreft brandhaarden. Hiermee gaat de zorg overspoelen met alle gevolgen van dien.
Dat is geen eigen verantwoordelijkheid dus, dat is verantwoordelijkheid voor anderen, dat werkt niet inderdaad. Als risicogroep kan je ook eigen verantwoordelijkheid nemen. Ik weet niet waarom je mijn post niet begrijpt, de gevolgen zijn dat mensen die niet hun eigen verantwoordelijkheid nemen nou eenmaal dood kunnen gaan inderdaad..

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2020 21:28:51 ]
pi_195813812
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:27 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Dat is geen eigen verantwoordelijkheid dus, dat is verantwoordelijkheid voor anderen, dat werkt niet inderdaad. Als risicogroep kan je ook eigen verantwoordelijkheid nemen. Ik weet niet waarom je mijn post niet begrijpt
Niemand leeft in Nederland op een eiland dus jou fantasie gaat niet werkt.
pi_195813818
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 20:29 schreef Halcon het volgende:

[..]

Risicogroepen isoleren, mits ze dat zelf niet willen. Verder zou ik de echte potentiele superspread-events even achterwege laten. Geen carnaval dus, geen indoor-concerten, geen bomvolle kroegen, geen volle kerk waar mensen zingen, etc. Idee daar achter is dat zo'n super spread event ineens heel veel besmettingen veroorzaakt, terwijl dat bij iemand die in een risicogroep zit en bv. bezoek ontvangt wel mee valt.

Testcapaciteit flink opschalen, idem dito voor het BCO en regelen dat je mensen die besmet zijn ook daadwerkelijk binnen kunt laten zitten.

Dat laatste lijkt me niets teveel gevraagd. Je krijgt er 'n stuk meer vrijheid voor terug, maar in geval van besmetting, moet je wel binnen zitten tot je niet meer besmet bent. Als je dat niet doet, mag dat forse consequenties hebben.

Reizen binnen de EU kun je vrij geven, het is namelijk toch vrijwel nergens slechter dan in NL.

Voor de wat langere termijn zou ik inzetten op een gezondere leefstijl voor de bevolking.

Ik zie niks in lockdowns, vage maatregelen, symboolmaatregelen, etc.
Welke hulp ga je risicogroepen geven zodat ze thuis kunnen blijven? Hoe ga je handhaven dat de risicogroepen ook echt thuisblijven? Dit soort oplossingen klinken aardig, maar zijn praktisch niet haalbaar.
pi_195813827
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:28 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Niemand leeft in Nederland op een eiland dus jou fantasie gaat niet werkt.
* jouw werken, ik weet genoeg weer, mooie vrijdagavond voor jou maar hou het voor jezelf
pi_195813870
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:29 schreef phoenyx het volgende:

[..]

* jouw werken, ik weet genoeg weer, mooie vrijdagavond voor jou maar hou het voor jezelf
Ikke ikke ikke en de rest mag stikken. Letterlijk in dit geval.
pi_195813936
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:30 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Ikke ikke ikke en de rest mag stikken. Letterlijk in dit geval.
Je probeert het in ieder geval maar laten we gewoon praten als het morgen is.
pi_195814031
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 20:11 schreef phoenyx het volgende:
Iedereen zelf verantwoordelijk. Als je 80 jaar bent en je wil graag langer leven dan ga je gewoon niet naar buiten tot het vaccin er is. Dan draag je een mondkapje als iemand je eten brengt 1 keer per week en desinfecteer je het. Ieder ander mag dan nog de economie proberen te redden die ook die ouderen nog wel nodig hebben. Beetje eigen verantwoordelijkheid is er niet meer bij, nee we moeten verantwoordelijk zijn voor alle andere mensen en daarom van alles doen.
Dit kantelpunt gaat sneller komen dan wij denken. Het is wachten op het eerste land dat brutaal genoeg is en ballen toont. Ieder land is bang deze move te maken.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_195814077
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:29 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Welke hulp ga je risicogroepen geven zodat ze thuis kunnen blijven? Hoe ga je handhaven dat de risicogroepen ook echt thuisblijven? Dit soort oplossingen klinken aardig, maar zijn praktisch niet haalbaar.
Grotendeels zullen mensen uit de risicogroep niet werken. Je kunt mensen eventueel een uitkering geven als ze thuis willen blijven van hun werk omdat ze behoren tot een risicogroep. Of thuiswerken, als dat kan.

Verder is het wat mij betreft ook grotendeels eigen verantwoordelijkheid.

Stok achter de deur is dan 'n virus dat mogelijk dodelijk voor je is. Lijkt me effectiever als stok achter de deur dan 9 tientjes boete.
pi_195814135
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:38 schreef Halcon het volgende:

[..]

Grotendeels zullen mensen uit de risicogroep niet werken. Verder is het wat mij betreft ook grotendeels eigen verantwoordelijkheid.

Stok achter de deur is dan 'n virus dat mogelijk dodelijk voor je is. Lijkt me effectiever als stok achter de deur dan 9 tientjes boete.
Zijn er ook genoeg die nog niet met pensioen zijn. Zonder hulp of dwang gaan risicogroepen zich echt niet isoleren en loopt de zorg over. Laten we daarom nu juist maatregelen hebben.
pi_195814189
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:40 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Zijn er ook genoeg die nog niet met pensioen zijn. Zonder hulp of dwang gaan risicogroepen zich echt niet isoleren en loopt de zorg over. Laten we daarom nu juist maatregelen hebben.
Die kunnen dan thuis blijven.

Als iemand dat echt niet wil, dan houdt het op. Je kunt moeilijk bij elk huis 'n soldaat op wacht zetten.

Maatregelen zijn er al veel genomen, maar het lijkt erop dat de "oplossing" erger is dan het probleem. En het probleem lijkt er amper structureel van af te nemen.
pi_195814217
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 20:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Maar het is afwachten hoe succesvol het vaccin is, en hoeveel mensen zich laten vaccineren. Een uitkomst kan zijn dat ná vaccinatie je een r0 hebt van 1,2 indien geen maatregelen het uitgangspunt is.
Dan breng je het met een app en testen + quarantine als enige al makkelijk onder de 1 met verder alles weer helemaal open. En er komen ook steeds betere behandelingen. En tegen die tijd zijn ook redelijk wat mensen besmet.

Daarnaast roepen experts al om niet te vaccineren als het niet goed genoeg werkt om die reden en dan nog paar maanden te wachten op iets beter.

Maar bijna iedereen, van Fauci tot Neyts en van Osterhaus tot Vossen tot Kluytmans en Kikkert en de WHO en ga zo maar door, is optimistich dat we van die verschrikkelijke ongezellige beperkende 1.5m regel afkunnen zodra een fatsoenlijk vaccin breed is uitgerold.

Nadruk: breed uitgerold, dus niet de eerste dossisen, daarom duurt het nog wel tot rond eind volgend jaar.

Vergeet ook dat een vaccin wat niet beschermd tegen infectie wel kan beschermen tegen ziekte, dus r van 1,2 kan dan wel een verkoudheidje zijn, ook niet erg. We komen hier echt wel uit.

Maar dat is het lange termijn wat jij ook al zei, de komende 6-9 (maak er maar 9 tot 14 van) maanden tot het einde van de crisis is waar we het hier over hebben toch?

Stap 1: meer testen.
#WeesGeenWhales
pi_195814270
De risico groepen zijn nu wel duidelijk inmiddels uit de vele data. Tijd voor de overheid om dit ook naar buiten te brengen en een dringend advies aan deze mensen te geven om zich niet meer onder de mensen te begeven of in mindere mate. Of voorzichtiger moeten zijn.

Voor de rest kan iedereen weer zijn leven oppakken. Hier en daar slimme en strategische maatregelen treffen zodat het toch beheersbaar blijft.

We verwachten al maanden massaal offers van jonge gezonde mensen, ondernemers. Dit kan ook andersom. Het is misschien hard maar de cijfers liegen niet. Ben je jong, oud maar gezond zul je niet sterven aan covid-19 of in het ziekenhuis belanden, uitzonderingen heb je altijd. Het is van de zotte om een hele samenleving op te laten draaien voor een duidelijk aan te wijzen specifieke groep die je kunt beschermen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_195814294
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:37 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Dit kantelpunt gaat sneller komen dan wij denken. Het is wachten op het eerste land dat brutaal genoeg is en ballen toont. Ieder land is bang deze move te maken.
Japan. Niets is daar verplicht, er is het vriendelijke *verzoek* om in Tokyo nu geen evenementen van meer dan 1000 (!) mensen te organiseren en dat is het wel zo'n beetje.

Zo er nu nog liever willen wonen dan normaal al. 😍
#WeesGeenWhales
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:54:32 #26
3542 Gia
User under construction
pi_195814547
Ik, persoonlijk, hoor bij de risico-groep en ga dus nauwelijks de deur uit. Alleen 1 x per week, zolang het nog mag, naar koorrepetitie. Heerlijk!
Ik kom verder echt nergens, dus voor mij hoeft de jeugd niet binnen te blijven. Als ze dan maar bij mij en de mijnen wegblijven. En daar zit het risico.

De jongeren willen elkaar opzoeken en een leuke tijd hebben. Dikke prima. Maar ze komen ook in de supermarkt, kunnen daar mensen besmetten die weer kwetsbare mensen besmetten.

En dat is het hele punt.
Als mensen die socializen wegblijven bij de rest van de maatschappij, da is er niks aan de hand. Maar dat is niet zo.
pi_195814956
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:54 schreef Gia het volgende:
Ik, persoonlijk, hoor bij de risico-groep en ga dus nauwelijks de deur uit. Alleen 1 x per week, zolang het nog mag, naar koorrepetitie. Heerlijk!
Ik kom verder echt nergens, dus voor mij hoeft de jeugd niet binnen te blijven. Als ze dan maar bij mij en de mijnen wegblijven. En daar zit het risico.

De jongeren willen elkaar opzoeken en een leuke tijd hebben. Dikke prima. Maar ze komen ook in de supermarkt, kunnen daar mensen besmetten die weer kwetsbare mensen besmetten.

En dat is het hele punt.
Als mensen die socializen wegblijven bij de rest van de maatschappij, da is er niks aan de hand. Maar dat is niet zo.
Maar hoeveel besmettingen zijn er terug te leiden naar supermarkten? Volgens mij amper omdat het contact in een supermarkt met een mogelijk besmet iemand maar heel kort/minimaal is.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:51:27 #28
3542 Gia
User under construction
pi_195815828
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 22:11 schreef Anton91 het volgende:


Maar hoeveel besmettingen zijn er terug te leiden naar supermarkten? Volgens mij amper omdat het contact in een supermarkt met een mogelijk besmet iemand maar heel kort/minimaal is.
Ja dat is ook zo.
Maar waar vinden dan de besmettingen plaats?
Thuis? Iemand neemt het mee naar huis, maar waarvandaan?
pi_195815863
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 22:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja dat is ook zo.
Maar waar vinden dan de besmettingen plaats?
Thuis? Iemand neemt het mee naar huis, maar waarvandaan?
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 22:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja dat is ook zo.
Maar waar vinden dan de besmettingen plaats?
Thuis? Iemand neemt het mee naar huis, maar waarvandaan?
Zorg, werk, school.
pi_195815920
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 22:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja dat is ook zo.
Maar waar vinden dan de besmettingen plaats?
Thuis? Iemand neemt het mee naar huis, maar waarvandaan?
De meeste besmettingen vinden volgens mij thuis plaats, maar ik denk dat besmettingen verder vooral plaats vinden daar waar mensen voor een langere periode op een korte afstand van elkaar zijn. Dus op het werk, bij mensen op visite, horeca (voorheen), scholen, tehuizen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')