abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9099269
Is 300 euro voor een Fuji Finepix 2800 zoom (6x opt, 2,5x digitale zoom) een goede prijs of is dit te hoog?
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
  donderdag 13 maart 2003 @ 19:47:00 #77
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_9099475
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 19:39 schreef Lortnoc het volgende:
Is 300 euro voor een Fuji Finepix 2800 zoom (6x opt, 2,5x digitale zoom) een goede prijs of is dit te hoog?
lortnoc, je biedt je nikon te koop aan! je wilt digitaal gaan fotograferen?
prima, maar denk niet dat die fuji een beter! resultaat geeft dan jouw oude nikon F-401! het is natuurlijk zo dat digitaal vele voordelen heeft!
zoals geen rolletjes meer maar een flashcard en dan kan je deleten wat je wilt, tuurlijk is allemaal waar ,maar in de praktijk blijkt dat op dit moment de analoge reflexen nog steeds in het voordeel zijn!
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_9099722
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 19:47 schreef fotoloog het volgende:

[..]

lortnoc, je biedt je nikon te koop aan! je wilt digitaal gaan fotograferen?
prima, maar denk niet dat die fuji een beter! resultaat geeft dan jouw oude nikon F-401! het is natuurlijk zo dat digitaal vele voordelen heeft!
zoals geen rolletjes meer maar een flashcard en dan kan je deleten wat je wilt, tuurlijk is allemaal waar ,maar in de praktijk blijkt dat op dit moment de analoge reflexen nog steeds in het voordeel zijn!

Ik ben me bewust van alle verschillen (echt waar) maar dat hele professionele hoeft van mij niet meer zo. Kun je me ook nog antwoord geven op m'n vraag?
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
  donderdag 13 maart 2003 @ 20:03:00 #79
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_9099907
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 19:56 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Ik ben me bewust van alle verschillen (echt waar) maar dat hele professionele hoeft van mij niet meer zo. Kun je me ook nog antwoord geven op m'n vraag?

tuurlijk, kijk de fuji heeft een mooi zoom bereik! 6x optische zoom!
maar de bottleneck is die 2.1 megapixel!
als ik jou was koos ik voor een 3 megapixel digicam bijv de fuji s602
die heeft 3.1 megapixel en ook 6x optische zoom het is aan jou of je dat het prijsverschil waard vind!(de s602 gaat stukken goedkoper worden want zijn opvolger komt snel!
  vrijdag 14 maart 2003 @ 09:43:33 #80
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_9110746
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 20:03 schreef fotoloog het volgende:

[..]

tuurlijk, kijk de fuji heeft een mooi zoom bereik! 6x optische zoom!
maar de bottleneck is die 2.1 megapixel!
als ik jou was koos ik voor een 3 megapixel digicam bijv de fuji s602
die heeft 3.1 megapixel en ook 6x optische zoom het is aan jou of je dat het prijsverschil waard vind!(de s602 gaat stukken goedkoper worden want zijn opvolger komt snel!

Ik heb een 2.1 mp Sony camera, en ik wilde ook graag een camera met een hogere resolutie. ik heb echter onlangs een goede fotoprinter aangeschaft (Epson Stylus C82) en m'n mond viel open van verbazing toen ik volle A4 prints van mijn digitale foto's maakte; echt supermooie kwaliteit, ik zie nauwelijks dat het digitaal is. En ik dacht dus dat 10x15 het maximum van voor 2mp. Tot voorheen liet ik alles door kruidvat op dit formaat afdrukken, maar dat is gewoon LELIJK in vergelijking met mijn eigen epson prints. Moraal: als je niet teveel geld wilt uitgeven, voldoet 2mp prima. Neem daarbij een goede optische zoom en je hebt een leuke camera.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 09:48:12 #81
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_9110833
Wat met een analoge camera kan (ik weet niet zeker hoe het heet, "makro" zou dat kunnen?") - > inzoomen op een object zodat de achtergrond vaag is, kan dat ook al met digitale camera's, en zo ja, welke types kunnen dit?
  vrijdag 14 maart 2003 @ 09:53:36 #82
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_9110940
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 09:48 schreef err het volgende:
Wat met een analoge camera kan (ik weet niet zeker hoe het heet, "makro" zou dat kunnen?") - > inzoomen op een object zodat de achtergrond vaag is, kan dat ook al met digitale camera's, en zo ja, welke types kunnen dit?
alle type`s die manueel in te stellen zijn,de scherpte diepte bepaal je aan de hand van het gekozen diafragma!
  vrijdag 14 maart 2003 @ 10:07:12 #83
37295 Luigi
mario pls
pi_9111169
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 09:53 schreef fotoloog het volgende:

[..]

alle type`s die manueel in te stellen zijn,de scherpte diepte bepaal je aan de hand van het gekozen diafragma!

Nu ik even met een 'gewone' cam gespeeld heb, schrik ik van de geringe speelruimte vwb scherptediepte van mijn digicam.
pi_9111199
quote:
kan dat ook al met digitale camera's
Alles wat met een conventionele camera kan, kan ook met een digitale camera uit dezelfde kwaliteitsklasse (niet hetzelfde als prijsklasse). Wat veel mensen niet doorhebben is dat conventionele en digitale camera helemaal niet zo verschillend zijn. Het enige wat anders is is de manier van foto's opslaan; een filmrolletje vs. een geheugenkaart. Voor de rest is het nog steeds een lichtdicht kastje met een lens, een sluiter die open en dicht kan en een lichtgevoelige laag.
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 09:48 schreef err het volgende:
Macro is foto's nemen van heel kleine objecten (bloemetjes, insecten etc.). Vrijwel alle digitale camera's hebben macro, door het kleine formaat van de CCD is dit makkelijk in te bouwen, en de fabrikanten doen dit dus ook.

Wat jij bedoelt is een kleine scherptediepte.

Technisch verhaal: vrijwel elke digiale camera heeft een diafragma. Dit werkt precies hetzelfde als de iris van je oog: een grote opening laat veel licht binnen, een kleine opening laat weinig licht binnen. Een kleine of grote opening heeft echter nog een bij-effect; bij een grote opening (laag f-getal, bv. f2.0) is de scherpte-diepte klein, dus alleen het onderwerp is scherp, een eventuele voor- en achtergrond is wazig. Hoe kleiner je het diafragma instelt (hoger f-getal dus, bv. f22), hoe groter het gebied is wat scherp is. Bij f22 bijvoorbeeld is het bij sommige lenzen mogelijk om alles vanaf 1.5 meter tot oneindig scherp te hebben.

Als je dit wil, dan moet je een camera zoeken met diafragma-voorkeuze. Je kunt dan het diafragma naar wens instellen, en de automaat van de camera berekent er zelf de juiste sluitertijd bij om de foto goed te belichten.

Er zijn veel digitale camera's die dit hebben, maar omdat dit toch al tot de 'bijna-semi-professionele functies' wordt gerekend vind je dit in de laagste prijsklassen niet terug. Ik ben bang dat je toch minimaal op zo'n ¤ 500 - 700 moet rekenen (zonder accessoires als geheugenkaart en accu's).

Tips voor goede camera's die dit hebben:

Canon Powershot S45/G3
Nikon Coolpix 4500/5000/5700
Olympus C-5050z
En nog veel meer.

Kijk hier voor specs van vrijwel alle camera's. Zoek naar de woorden 'aperture priority', als de camera die je zoekt dat heeft dan kun je de scherptediepte dus naar wens aanpassen.

pi_9111260
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 10:07 schreef Luigi het volgende:
Nu ik even met een 'gewone' cam gespeeld heb, schrik ik van de geringe speelruimte vwb scherptediepte van mijn digicam.
Daar heb je wel gelijk is. Het 50mm objectief van mijn conventionele spiegelreflex gaat van f1.8 t/m f16, en mijn 28mm van f2,8 t/m f22. Daarmee heb je een heel groot bereik w.b.t. scherptediepte.

Mijn Canon G1 gaat van f2 t/m f8. Een grote scherptediepte is niet moeilijk, met f8 is vrijwel alles scherp, maar een kleine scherptediepte vraagt om de juiste omstandigheden. In ieder gevale dus f2, en helemaal inzoomen tot de uiterste tele-stand (105mm) maakt de scherpte-diepte in verhouding ook kleiner.

Dus voor een mooie portret-foto met wazige achtergrond: diafragma zo groot mogelijk, brandpuntsafstand zo lang mogelijk.

vrijdag 14 maart 2003 @ 10:19:02 #86
37295 Luigi
mario pls
pi_9111384
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 10:12 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk is.

Ik moet sowieso eerlijk toegeven dat ik die OM10 veeeeeel boeiender en interessanter vind dat zo'n hightech digicam. Op de 1 of andere manier zit er veel meer gevoel in, en heb je het gevoel echt te fotograferen. Nooit gedacht dat ik dit nog zou zeggen, want ik was altijd een vurig voorstander van digitale fotografie. .

Maar als dit lange tijd zo blijft (weet je bij mij nooit, kan zo weer over zijn ook), dan ga ik over een jaar ofzo toch eens kijken naar een echte SLR ofzo.

pi_9111878
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 10:19 schreef Luigi het volgende:
Ik moet sowieso eerlijk toegeven dat ik die OM10 veeeeeel boeiender en interessanter vind dat zo'n hightech digicam. Op de 1 of andere manier zit er veel meer gevoel in, en heb je het gevoel echt te fotograferen. Nooit gedacht dat ik dit nog zou zeggen, want ik was altijd een vurig voorstander van digitale fotografie. .
Ik weet wat je bedoelt, maar ik ben toch een aanhanger van de theorie die zegt dat het niet uit zou moeten maken wat voor camera je gebruikt. De fotograaf maakt de foto, niet de camera.
Ik vind mijn digitale camera gewoon handig en makkelijk, en op de lange termijn (ik ben het break-even punt allang voorbij ) goedkoper.

Maar eerlijk is eerlijk, de OM10 is een wereldcamera. Net een tank, ze gaan gewoon niet kapot. Ik heb een oude Praktica spiegelreflex, ook zo'n lekker mechanisch hok met knopjes en hendeltjes. Ook al 15 jaar oud and still going strong

quote:
Maar als dit lange tijd zo blijft (weet je bij mij nooit, kan zo weer over zijn ook), dan ga ik over een jaar ofzo toch eens kijken naar een echte SLR ofzo.
Digitaal spiegelreflex?
  vrijdag 14 maart 2003 @ 11:44:50 #88
7966 eRR_
Op vrijdag 14 maart 2003 10:08 schreef JeroenH het volgende:

-knip-

bedankt voor deze uitgebreide toelichting.
Ik neem aan dat mijn eenvoudige Sony DSCP50 dit niet kan, maarik ga toch even kijken.
the internet makes you stupid
  vrijdag 14 maart 2003 @ 11:46:24 #89
37295 Luigi
mario pls
pi_9113153
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 10:40 schreef JeroenH het volgende:

Digitaal spiegelreflex?

Wie weet. Of, als het hele 'analoge' SLR gebeuren zo (relatief) goedkoop blijft, eerst een mooie analoge body, daar een leuke lenzenset bij sparen en dan upgraden naar een digibody als die betaalbaar zijn.
pi_9117166
* calvobbes wilt ook eens aan digitale foto's beginnen

En aangezien ik een fan ben van Nikon, heb ik mijn ook al laten vallen op de coolpic 4300. Niet al te groot maar wel goede specificaties. Het liefst zou ik de D100 kopen (spiegelreflex) maar die is me te duur en niet echt een camera die je overal mee naartoe neemt.

Maar heeft iemand ervaring met Nikon / Coolpix of de 4300? Of een goede reden om die wel of niet te kopen?

En heeft iemand een idee hoeveel extra geheugen voor die camera;s kost? Want dat heb ik nog niet kunnen vinden

vrijdag 14 maart 2003 @ 14:26:04 #91
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_9117299
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 14:21 schreef calvobbes het volgende:

En aangezien ik een fan ben van Nikon, heb ik mijn ook al laten vallen op de coolpic 4300. Niet al te groot maar wel goede specificaties. Het liefst zou ik de D100 kopen (spiegelreflex) maar die is me te duur en niet echt een camera die je overal mee naartoe neemt.

Maar heeft iemand ervaring met Nikon / Coolpix of de 4300? Of een goede reden om die wel of niet te kopen?

En heeft iemand een idee hoeveel extra geheugen voor die camera;s kost? Want dat heb ik nog niet kunnen vinden

de coolpix is idd een goede keuze! ik heb er een aantal verkocht,en de klanten zij allemaal dik tevreden! de lenzen van nikon zijn top! en de service is goed! what about het geheugen dat is compact flash dan moet je denken aan 49 euro voor een 64 mb en 65 euro voor een128 mb
  vrijdag 14 maart 2003 @ 14:32:13 #92
37295 Luigi
mario pls
pi_9117451
CF is zo'n beetje het goedkoopste geheugen, en CF type II gaat tegenwoordig naar de 4GB.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 14:41:53 #93
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_9117694
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 14:21 schreef calvobbes het volgende:

Ik heb pas ook een digicam gekocht, een Nikon coolpix 4500, en ik ben er super tevreden over... prachtige foto's, veel mogelijkheden, stevige constructie, een draaibaar lcd scherm en niet al te groot formaat. De coolpix 4300 zal vast ook prima foto's maken, maar heeft iig geen draaibaar lcd scherm (imho groot nadeel) en de instellingsmogelijkheden zijn waarschijnlijk ook minder. Bedenk je dus van tevoren goed wat je precies wilt met een camera voordat je er eentje koopt.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 14:51:42 #94
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_9117937
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 14:41 schreef menjo het volgende:

[..]

Ik heb pas ook een digicam gekocht, een Nikon coolpix 4500, en ik ben er super tevreden over... prachtige foto's, veel mogelijkheden, stevige constructie, een draaibaar lcd scherm en niet al te groot formaat. De coolpix 4300 zal vast ook prima foto's maken, maar heeft iig geen draaibaar lcd scherm (imho groot nadeel) en de instellingsmogelijkheden zijn waarschijnlijk ook minder. Bedenk je dus van tevoren goed wat je precies wilt met een camera voordat je er eentje koopt.

ik heb de voorganger van jouw coolpix 4500 ook met een swivel
(draaibaar lcd scherm) het grote voordeel hiervan is vind ik dat je onopgemerkt kan fotograferen zodat de foto`s wat spontaner worden!

[Dit bericht is gewijzigd door fotoloog op 14-03-2003 14:52]

pi_9117942
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 14:41 schreef menjo het volgende:

Ik heb pas ook een digicam gekocht, een Nikon coolpix 4500, en ik ben er super tevreden over... prachtige foto's, veel mogelijkheden, stevige constructie, een draaibaar lcd scherm en niet al te groot formaat.

Ja dat soort fratsen hoeven van mij niet echt. Denk dat zoiets bij mij ook binnen korte tijd stuk is
  vrijdag 14 maart 2003 @ 14:54:02 #96
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_9118008
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 14:51 schreef fotoloog het volgende:

[..]

(draaibaar lcd scherm) het grote voordeel hiervan is vind ik dat onopgemerkt kan fotograferen zodat de foto`s wat spontaner worden!

Inderdaad, dat is een enorm voordeel. Ook lijken die swivel coolpix camera's niet echt op een 'normale' camera, waardoor je veel minder opvalt.
  vrijdag 14 maart 2003 @ 15:01:05 #97
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_9118176
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 14:54 schreef menjo het volgende:

[..]

Inderdaad, dat is een enorm voordeel. Ook lijken die swivel coolpix camera's niet echt op een 'normale' camera, waardoor je veel minder opvalt.

plus jij hebt nog "perspective control" erop zitten!
*jaloers is*
pi_9118903
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 15:01 schreef fotoloog het volgende:
plus jij hebt nog "perspective control" erop zitten!
*jaloers is*
*niet jaloers is*

Check dit, helemaal onderaan: dpreview

Als digi-god Phil zegt dat het niet lekker werkt dan is dat goed genoeg voor mij. Ik doe het lekker met Photoshop.

pi_9119007
quote:
Op vrijdag 14 maart 2003 14:51 schreef fotoloog het volgende:
(draaibaar lcd scherm) het grote voordeel hiervan is vind ik dat je onopgemerkt kan fotograferen zodat de foto`s wat spontaner worden!
Zekers Mijn G1 heeft een soort uiklapschermpje, dat is zooo makkelijk, ten eerste kun je foto's maken uit de meest rare hoeken, en ten tweede hebben mensen niet door dat je foto's aan het nemen bent en dat levert vaak leuk materiaal op!

De 4300 is een prima camera, niet te groot en je hebt toch de beschikking over diverse handmatig instelbare mogelijkheden zoals sluitertijdvoorkeuze en diafragmavoorkeuze. Leuke camera! Een 128MB is toch wel aan te raden voor een 4MP-camera als deze, en als je budget het kan hebben is een 256MB geen overbodige luxe, zeker voor bv. op vakantie.

pi_9119540
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 18:11 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Overweeg anders toch eens de Canon A40 (of zijn splinternieuwe en dus nog niet verkrijgbare opvolgers A60/A70), dit is echt een wereldcamera.

Wat zijn de verschillen tussen de A40 en de A60? Ik kan nog niet echt wat vinden.
House is a feeling. And if you don't feel it, it can't be house
Nu ook Zuid Afrika
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')