abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_195790818
Gister zag ik busje rijden van Kwikfit Autoglas. Oh ja, die deden ook sterretjes vullen tegenwoordig. Al jarenlang zijn bedrijven zoals Kwikfit, Profile en Euromaster bezig met (delen) van het onderhoud naar zich toe te trekken. Ze richten zich dan vooral de simpele, lucratieve klusjes, zoals olie verversen, banden remmen en accu’s wisselen, etc. Moeilijk zaken, zoals een distributieriem of kleppen stellen laten ze voor de dealer of (Bovag) vakgarage.

Met de electrische auto wordt het onderhoud een stuk eenvoudiger. Standaard onderhoud bestaat uit schoonspuiten van de remmen (worden veel minder gebruikt), bijvullen van de wisservloeistof en nameten van het bandenprofiel. Storingen aan de electronica of aandrijving zijn vaak erg specialistisch, dat alleen de dealer of importeur het nog snapt en de juiste apparatuur heeft voor diagnose en afstelling.

Ik zie het wel gebeuren, dat standaard onderhoud straks steeds meer richting fastfitters verdwijnt of dat leasemaatschappijen dit zelf gaan oppakken met eigen service garages. De dealers doen straks alleen nog maar garantiewerk en laten het onderhoud schieten, omdat er amper wat op te verdienen valt.

De vakgarages lijken dan tussen wal en schip te vallen. Gewoon onderhoud wat amper wat oplevert behalve de banden. Storingen worden vaker merkspecifiek en onmogelijk goed uit te voeren, zonder investering in dure apparatuur of moet er voor en na de werkzaamheden naar de dealer voor hun apparatuur.

Gaan de vakarages in de toekomst verdwijnen, of ben hebben ze nog in rol na 2030?
.
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 18:39:06 #2
492201 crew  Fugue
Weapon of massive consumption
pi_195790864
Ik hoop het niet want ik haat zaken als Kwikfit :r
I'll only hurt you if you let me
pi_195791504
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 18:39 schreef Fugue het volgende:
Ik hoop het niet want ik haat zaken als Kwikfit :r
Waarom?
pi_195793007
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 18:39 schreef Fugue het volgende:
Ik hoop het niet want ik haat zaken als Kwikfit :r
Ik ook. Maar een band vervangen en wat perslucht in de remklauw spuiten kun je weinig aan verkloten.
.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:01:04 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_195800869
Zal wel meevallen.
Kan op heel wat plaatsen terecht met mijn 35 jaar oude Kever.
Specialisten hou je toch.
Zoek maar eens een goede banden/uitlijntoko.
Altijd druk.
#ivorytowerlivesmatter
pi_195800982
Bizar is dat. Toen ik een oude Volvo reed, en eens naar de officiële Volvo-garage ging voor een hele grondige (dure) opknapbeurt stonden de jongere monteurs vol verbazing onder de motorkap te kijken. Ze kenden het niet, zo'n 'analoge' auto.
Anderszijds, wanneer ik nu met mijn moderne Suzuki met elektronica naar mijn vaste garageman gaat beschikt hij niet over de juiste doormeet(?)-apparatuur.
De allrounders verdwijnen, op ieder vakgebied, helaas.
pi_195800986
Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren.

De komende 30 jaar zullen er distributieriemen vervangen moeten blijven worden, en motorrevisies, koppelingen vervangen, versnellingsbakken etc.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_195821794
Dit is nu toch al aan de orde met automobielen van voor 1986. Niet dat er nog zoveel daarvan rondrijden, maar probeer maar eens een vak garage te vinden die uitgerust is om de oude Bosch injectie systemen door te meten, te diagnosticeren en af te stellen. Dit zijn alleen nog maar zeer dun gezaaide gespecialiseerde bedrijven. De oude rotten uit het vak die hier ervaring mee hebben zijn zowat met pensioen al dan niet uitgestorven.

En dan betreft het in principe redelijk simpel ontworpen mechanische techniek. Maar de nieuwe generatie automonteurs raken helemaal de kluts kwijt wanneer ze geen computer kunnen aansluiten om een diagnose te stellen. En als het bedrijf de apparatuur al in huis heeft, hebben ze niemand die er voor opgeleid is om te kunnen gebruiken. Geen zin en geen tijd om het te leren.

Ik heb toevallig een oude MB uit 1982 met K jetronic, mechanisch injectiesysteem. Ik zelf ken het systeem als mijn broekzak, mis echter de apparatuur om er volledig aan te kunnen werken. In een straal van 60km is er voor mij maar 1 specialist te vinden die weet waar hij mee bezig is, maar dan kost het ook wat. Bij de rest binnen die straal krijg je de auto met meer problemen terug dan dat je hem achtergelaten hebt en ze zeggen met een stalen gezicht "Hij is klaar meneer." Mag ik even vangen. Niet de hoofdprijs, maar 5 x terug en 5 x betalen en nog steeds niet opgelost. Met de mond kunnen ze alles maar hebben er de ballen verstand van en staan ze wat interessant te doen met een multimeter en een schroevendraaier. :')

Het lullige is, de hele economie draait op het automobiel, tegenwoordig heeft het gemiddelde werkend gezin al 2 auto's. Teveel klanten en te weinig vakkundige mensen. Ze kunnen prutsen wat ze willen, maakt geen reet uit auto's met gebreken blijven onafgebroken binnenstromen. Service verlenen, hoeven ze geen zorgen over te maken. Wanneer je niet tevreden bent wordt je afgeschoven als lastige klant, voor jou 10 anderen. Volgende! Bek houden en betalen is het devies.
pi_195821927
Zou kunnen als de meerderheid (boven de 70%) electrisch zou gaan rijden. Ik zie dat voorlopig nog niet gebeuren.

Denk niet dat ik nog ga meemaken dat de vakgarage gaat verdwijnen. Of men gaat zich ook omscholen zodat men ook de electrisch rijdende klanten kan helpen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_195830194
Ook stekkerauto's rijden schade!

Tip is dus richting de vakgarage's ga je richten op schadeherstel van stekkerauto's.

* Er gaat nog wel eens wat mis met alle rijhulp en zo



http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_195830214
En terecht. Na tandartsen en keukenboeren de grootste oplichters ter wereld.
pi_195831523
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 18:35 schreef WaikikiWim het volgende:
En terecht. Na tandartsen en keukenboeren de grootste oplichters ter wereld.
Ook de dure merkdealers hebben er een handje van....
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:52:30 #13
490723 crew  F.Sinatra
The best is yet to come
pi_195831624
Er is net een Europese wet van kracht die OEM’s verplicht hun data ook aan de IAM’s (zoals de vakgarage) te leveren. Alles met het oog om de monopolie weg te halen.

Leasemaatschappijen kiezen niet bij voorbaat de ketens, zij kiezen diegene die de beste prijs en voorwaarden kan leveren (gratis vervangend vervoer, gratis poetsen etc.).
Het is ook niet zo dat je als particulier een betere prijs krijgt bij de OEM dealer en dat de leasemaatschappijen de hoofdprijs betalen.

Daarnaast is onderhoud aan EV’s vrij streng geregeld qua veiligheidsvoorschriften.
"You only live once, and the way I live, once is enough."
pi_195832268
quote:
12s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 19:47 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ook de dure merkdealers hebben er een handje van....
Klopt hoor. Met beide helaas slechte ervaringen. Ik heb helaas geen kloten verstand van auto's dus ik heb standaard het gevoel dat ik bij de benen word genomen als ik bij dergelijke bedrijven kom :')
pi_195837054
quote:
3s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 18:34 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
* Er gaat nog wel eens wat mis met alle rijhulp en zo
Schijnt overigens dat bij die Volvo uit het eerste filmpje de betreffende optie m.b.t. de voetgangersdetectie helemaal niet op die auto aanwezig was. Dus ja, dan stopt ie ook niet :D
pi_195923973
Zal voorlopig nog wel meevallen. Altijd als ik een garage nodig heb voor mijn 25 jaar oude T4 is de eerstvolgende beschikbare afspraak ergens over 2 weken. Die zitten hier al-tijd vol.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_195955932
Daarom ook privé leasen, dan heb je al dat gedoe niet.
So we just called him Fred too
pi_195972698
Valt wel mee dat werd ook gezegd met de eerste injectie systemen nu hebben zelf oarticulieren een uitlees computer
pi_195974532
De dealer garage zal altijd blijven bestaan .
Je bent verplicht om het daar te doen voor garantie .

Verder de Kwikfit heeft het nu al moeilijk.
Vragen 67 euro om banden te draaien als je zelf je banden levert (ik moet ze zelf leveren wegens waar ik rij de banden aan speciale eisen moet voldoen).
Ik kwam daar en druk hadden ze niet .

Uitlijnen van een wagen ?
Sorry doe ik liever zelf .
Meestal gaat het gewoon fout en heb ik nog steeds een schreven stuur.
De jongens hebben echt alleen maar de basic geleerd.
Terwijl ik zelf al jaren dat als vak het gehad.
Deed zelf uitlijnen van de camera sensors bij diverse wagens.

Wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn .
bassie is gek
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 07:49:05 #20
490723 crew  F.Sinatra
The best is yet to come
pi_195974883
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 06:17 schreef suijkerbuijk het volgende:
De dealer garage zal altijd blijven bestaan .
Je bent verplicht om het daar te doen voor garantie .

Verder de Kwikfit heeft het nu al moeilijk.
Vragen 67 euro om banden te draaien als je zelf je banden levert (ik moet ze zelf leveren wegens waar ik rij de banden aan speciale eisen moet voldoen).
Ik kwam daar en druk hadden ze niet .

Uitlijnen van een wagen ?
Sorry doe ik liever zelf .
Meestal gaat het gewoon fout en heb ik nog steeds een schreven stuur.
De jongens hebben echt alleen maar de basic geleerd.
Terwijl ik zelf al jaren dat als vak het gehad.
Deed zelf uitlijnen van de camera sensors bij diverse wagens.

Wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn .
Dat van de garantie is niet waar. Als jij kunt aantonen dat je onderhoud heb laten uitvoeren zoals het de bedoeling is heb je gewoon garantie. Daar hoef je niet persé voor naar de merkdealer. Dat willen ze je wel graag laten geloven ja.
"You only live once, and the way I live, once is enough."
pi_195985836
quote:
80s.gif Op zondag 1 november 2020 07:49 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Dat van de garantie is niet waar. Als jij kunt aantonen dat je onderhoud heb laten uitvoeren zoals het de bedoeling is heb je gewoon garantie. Daar hoef je niet persé voor naar de merkdealer. Dat willen ze je wel graag laten geloven ja.
Je mag alleen met de originelen filter en enzz de garantie uit voeren .
Klaar en simpel.
Gaat er een clone filter op Kan je gedag zeggen met je garantie.
bassie is gek
pi_195985933
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:33 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Je mag alleen met de originelen filter en enzz de garantie uit voeren .
Klaar en simpel.
Gaat er een clone filter op Kan je gedag zeggen met je garantie.
Elke garage kan eenvoudig aan merk onderdelen komen, dus geen enkel probleem.
pi_195986057
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:38 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Elke garage kan eenvoudig aan merk onderdelen komen, dus geen enkel probleem.
Klopt alleen doen ze dat niet.
Genoeg garantie afwijzing gezien omdat niet de originele onderdelen zijn gebruikt.

Was zelf een van zo controleur namelijk.
bassie is gek
pi_195986077
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:45 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Klopt alleen doen ze dat niet.
Genoeg garantie afwijzing gezien omdat niet de originele onderdelen zijn gebruikt.

Was zelf een van zo controleur namelijk.
Dan moet je zelf beter opletten. Mijn garage monteert de onderdelen die ik wil.
  zondag 1 november 2020 @ 17:48:18 #25
491050 Scheepskok
Vraag mij niks. Ik weet het al
pi_195986100
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 18:36 schreef Fer het volgende:
Gister zag ik busje rijden van Kwikfit Autoglas. Oh ja, die deden ook sterretjes vullen tegenwoordig. Al jarenlang zijn bedrijven zoals Kwikfit, Profile en Euromaster bezig met (delen) van het onderhoud naar zich toe te trekken. Ze richten zich dan vooral de simpele, lucratieve klusjes, zoals olie verversen, banden remmen en accu’s wisselen, etc. Moeilijk zaken, zoals een distributieriem of kleppen stellen laten ze voor de dealer of (Bovag) vakgarage.

Met de electrische auto wordt het onderhoud een stuk eenvoudiger. Standaard onderhoud bestaat uit schoonspuiten van de remmen (worden veel minder gebruikt), bijvullen van de wisservloeistof en nameten van het bandenprofiel. Storingen aan de electronica of aandrijving zijn vaak erg specialistisch, dat alleen de dealer of importeur het nog snapt en de juiste apparatuur heeft voor diagnose en afstelling.

Ik zie het wel gebeuren, dat standaard onderhoud straks steeds meer richting fastfitters verdwijnt of dat leasemaatschappijen dit zelf gaan oppakken met eigen service garages. De dealers doen straks alleen nog maar garantiewerk en laten het onderhoud schieten, omdat er amper wat op te verdienen valt.

De vakgarages lijken dan tussen wal en schip te vallen. Gewoon onderhoud wat amper wat oplevert behalve de banden. Storingen worden vaker merkspecifiek en onmogelijk goed uit te voeren, zonder investering in dure apparatuur of moet er voor en na de werkzaamheden naar de dealer voor hun apparatuur.

Gaan de vakarages in de toekomst verdwijnen, of ben hebben ze nog in rol na 2030?
Tuurlijk niet.
Mensen snappen dat ik single ben.
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 17:55:28 #26
490723 crew  F.Sinatra
The best is yet to come
pi_195986215
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:33 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Je mag alleen met de originelen filter en enzz de garantie uit voeren .
Klaar en simpel.
Gaat er een clone filter op Kan je gedag zeggen met je garantie.
Dat zeg ik ;). Maar dat is dus niet voorbehouden aan de OEM dealer.
"You only live once, and the way I live, once is enough."
pi_195986713
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 17:46 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dan moet je zelf beter opletten. Mijn garage monteert de onderdelen die ik wil.
Ik heb nergens geen last van.?
Ik controleer de schade en als er niet de originele delen op zaten werd dat gemeld in me rapport.

Was een deel van me werk namelijk .
bassie is gek
pi_196089862
quote:
80s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 19:52 schreef F.Sinatra het volgende:
Er is net een Europese wet van kracht die OEM’s verplicht hun data ook aan de IAM’s (zoals de vakgarage) te leveren. Alles met het oog om de monopolie weg te halen.

Leasemaatschappijen kiezen niet bij voorbaat de ketens, zij kiezen diegene die de beste prijs en voorwaarden kan leveren (gratis vervangend vervoer, gratis poetsen etc.).
Het is ook niet zo dat je als particulier een betere prijs krijgt bij de OEM dealer en dat de leasemaatschappijen de hoofdprijs betalen.

Daarnaast is onderhoud aan EV’s vrij streng geregeld qua veiligheidsvoorschriften.
In de VS speelt iets soortgelijks, kijktip! :

abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')