abonnement Unibet Coolblue
pi_195785827
Rekenkamer: Gemeente Amsterdam houdt te veel documenten te lang geheim.
quote:
Het Amsterdamse college van burgemeester en wethouders houdt documenten te vaak en te lang geheim, zo concludeert de Rekenkamer Metropool Amsterdam na onderzoek. Het advies is om de 'geheimhoudingscultuur' binnen de gemeente te onderzoeken.

quote:
"Er wordt in Amsterdam meer geheim gehouden dan nodig, en ook meer dan vroeger. Als we het vergelijken met tien jaar geleden, is het twee keer zoveel", vertelt Rekenkamer-directeur Jan de Ridder donderdag aan NH Nieuws.

Opvallend is dat een groot deel van de documenten voor onbepaalde tijd geheim verklaard is, wat volgens de regels 75 jaar lang betekent. Dat past volgens de Rekenkamer niet bij een gemeente die juist transparantie als speerpunt heeft.

"We hebben sterk de indruk dat de houding en de cultuur van de organisatie, en misschien ook wel het college en de raad, niet helemaal gericht zijn op zo openbaar mogelijk zijn", zegt De Ridder.

'Raadsleden moeten moeizame weg bewandelen'
Ook op het handelen van de gemeenteraad is de Rekenkamer kritisch, al wordt het de raadsleden volgens de directeur ook niet makkelijk gemaakt. "Als je ziet hoe de stukken worden geagendeerd, dan worden ze A, B of C genoemd. Dus ook raadsleden moeten een moeizame weg bewandelen om die stukken te bekijken."

De Rekenkamer heeft het idee dat stukken soms helemaal niet worden bekeken door raadsleden. "En dat terwijl er van de raad wordt gevraagd om stukken die als geheim worden voorgelegd te bekrachtigen. Dat gebeurt vaak op de automatische piloot."

"Je moet je afvragen waarom het niet lukt meer openbaar te werken. Want de adviezen die we geven, zoals beter opletten met het motiveren vooraf en aan het eind met het opheffen, die zijn niet zo ingewikkeld om te bedenken."

Gemeente onderschrijft conclusies rapport
De gemeente Amsterdam zegt in een reactie de conclusies en aanbevelingen uit het bestuurlijk rapport te onderschrijven. Ze schrijven dat het "juist is" dat de procedures rondom geheimhouding beter kunnen. "Onze inzet is er, maar het komt onvoldoende van de grond. (...) Daar gaat het college werk van maken."

"Er zijn aanvullende instructies gekomen om de duur van de geheimhouding te beperken en nader te onderbouwen. Verder is een periodieke controle van de opgelegde geheimhouding onderdeel van de instructie voor het opheffen van geheimhouding die in oktober 2020 is ingegaan."
====================================================
Lijkt mij ook niet verstandig... Gemeente A'dam ligt al heel gevoelig bij veel mensen!
pi_195786330
De gemeente Amsterdam (de politieke organisatie, niet de stad) staat voor mij gelijk aan een psychiatrische inrichting.

Het geheim houden en de cultuur er omheen is ook geen toeval maar vloeit voort uit het de communistische ideologie met hoog idealistisch karakter. De ideologie is heilig en onfeilbaar, alles wat die onfeilbaarheid ondermijnt wordt genegeerd of geheim gehouden. Dit proces is al uitvoerig beschreven door Aleksandr Solzjenitsyn. De volgende stap is het strafbaar stellen van het brengen van onwelgevallige feiten.

Benieuwd hoe dit negeren van feiten en lastige vragen er in de praktijk uit ziet in Amsterdam? Kijk dan dit verbijsterende filmpje uit de Amsterdamse raad:

Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  donderdag 22 oktober 2020 @ 15:23:35 #3
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_195786773
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
De gemeente Amsterdam (de politieke organisatie, niet de stad) staat voor mij gelijk aan een psychiatrische inrichting.

Het geheim houden en de cultuur er omheen is ook geen toeval maar vloeit voort uit het de communistische ideologie met hoog idealistisch karakter. De ideologie is heilig en onfeilbaar, alles wat die onfeilbaarheid ondermijnt wordt genegeerd of geheim gehouden. Dit proces is al uitvoerig beschreven door Aleksandr Solzjenitsyn. De volgende stap is het strafbaar stellen van het brengen van onwelgevallige feiten.

Benieuwd hoe dit negeren van feiten en lastige vragen er in de praktijk uit ziet in Amsterdam? Kijk dan dit verbijsterende filmpje uit de Amsterdamse raad:

Verschil is alleen een beetje dat Aleksandr Solzjenitsyn niet uit zijn onderbuik schreef.
Ergo; waar is je bewijs dat deze geheimhouding voortkomt uit de "communistische ideologie". :D
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar je onderbouwing. ^O^
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 15:28:59 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195786945
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:20 schreef RedFever007 het volgende:
Wat kan mij die pauperstad verdommen, ga weg met je provinciaalsnieuws :{
pi_195787903
quote:
6s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:23 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Verschil is alleen een beetje dat Aleksandr Solzjenitsyn niet uit zijn onderbuik schreef.
Ergo; waar is je bewijs dat deze geheimhouding voortkomt uit de "communistische ideologie". :D
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar je onderbouwing. ^O^
Dat gehele proces is zoals ik al zei beschreven door Solzjenitsyn, eerste hoofdstuk van de Goelag archipel.

Ik heb daar uiteraard, net zo min als Solzjenitsyn, geen bewijs bij want ik kan niet in het hoofd van Groot Wassink kijken. Ik kan alleen de patronen analyseren, net als Solzjenitsyn overigens, en daar mijn conclusie uit trekken.

Ik probeer mezelf overigens niet op gelijke voet met Solzjenitsyn te plaatsen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')