abonnement Unibet Coolblue
pi_195785157
Vanwege de pandemie die gaande is lopen de staatsschulden flink op. Landen zoals Italië, Portugal en Griekenland hadden voor de uitbraak al een grote staatsschuld. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat hier een einde aan komt. Wat voor gevolgen kan dat hebben voor de economie maar ook voor de levensvatbaarheid van de euro?

quote:
Schuldenberg Europese regeringen flink hoger in tweede kwartaal

De staatsschuld van de verschillende landen in de eurozone is in het tweede kwartaal van dit jaar opgelopen tot gemiddeld 95,1 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat maakt het Europese bureau voor de statistiek Eurostat donderdag bekend.

Een jaar eerder lag de zogeheten schuld-bbp ratio nog op 86,2 procent. Een ratio van 100 betekent dat de staatsschuld van een land net zoveel waard is is als de totale waarde van de dat jaar door een land geproduceerde goederen en diensten. Het EU-gemiddelde stond in het tweede kwartaal op 87,2 procent.

De landen met de hoogste schuld-bbp ratio zijn Griekenland (187,4 procent), Italië (149,4 procent), Portugal (126,1 procent), België (115,3 procent) en Frankrijk (114,1 procent). Nederland zit daar met ongeveer 60 procent flink onder.

Het begrotingstekort liep in het tweede kwartaal op naar een recordhoogte van 11,6 procent in de eurozone, terwijl dit binnen de EU uitkwam op 11,4 procent van het bbp. Een jaar eerder lagen die percentages op respectievelijk 0,5 en 0,3 procent.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 22 oktober 2020 @ 14:26:52 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195785230
België heeft een schuld van meer dan 500 miljard las ik vanmorgen op HLN ;(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 22 oktober 2020 @ 17:56:01 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195790208
Gelukkig is het kwartje gevallen en laat ook Nederland zijn schulden exploderen.
Anders zouden we er over 10 jaar wel de lasten van hebben maar nooit de lusten hebben gehad.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 18:06:45 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195790368
Aangezien overheidsfinancien niet vergelijkbaar zijn met die van een huishouden is er niet per se een probleem met hogere schulden. Die overheden gaan namelijk ook over geldcreatie. Dus er zijn allerlei manieren om er mee om te gaan. Een belangrijk deel heeft te maken met het vertrouwen dat er is.

Rondom de eurocrisis was het probleem vooral dat enkele regeringen er structureel een potje van maakten en erover zaten te liegen. En dat er teveel gedoe was over de oplossing. Dat speelt nu minder omdat de oorzaak een buitenmenselijke vijand is, namelijk een virus. En een probleem dat niet de schuld van iemand is, dat is gemakkelijker op te lossen.

Vergelijk het met de situatie na de 2e wereldoorlog. Toen waren we volledig blut en was er veel verwoest. Maar uiteindelijk kwam men daar ook gewoon weer uit.
pi_195790668
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 18:06 schreef Hexagon het volgende:

Vergelijk het met de situatie na de 2e wereldoorlog. Toen waren we volledig blut en was er veel verwoest. Maar uiteindelijk kwam men daar ook gewoon weer uit.
Er is wel een verschil met destijds namelijk dat landen die hun begrotingen niet op orde kregen hun munt door het putje zagen gaan en hoge rentes moesten betalen voor hun schuldenbergen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195791588
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 17:56 schreef LXIV het volgende:
Gelukkig is het kwartje gevallen en laat ook Nederland zijn schulden exploderen.
Anders zouden we er over 10 jaar wel de lasten van hebben maar nooit de lusten hebben gehad.
Wat in ieder geval moet gebeuren is dat voor alle duizenden miljardeneuro's die bijgedrukt worden er ook percentage naar de pensioenfondsen gaat, ter compensatie van het effect op de rente. Het is toch gratis geld en dan gaat het ook naar de financiele sector.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_195824663
quote:
Nederland behoudt AAA-status, Fitch niet bezorgd om stijgende schuldenlast

Een krimpende economie en een stijgende schuldenlast weerhouden kredietbeoordelaar Fitch niet om Nederland opnieuw de AAA-status te geven, blijkt vrijdag uit de laatste rating van de kredietbeoordelaar. De 'triple A'-status is het hoogst mogelijke rapportcijfer van Fitch en houdt in dat Nederland als 'zeer kredietwaardig' wordt gezien. Een hoge kredietwaardigheid is van belang, omdat het beleggers laat weten dat de Nederlandse Staat leningen bijtijds terugbetaalt. Door dit vertrouwen kan de Staat goedkoper geld lenen.

Door de coronacrisis is de Nederlandse staat meer gaan lenen en meer gaan uitgeven, waardoor de schuldenlast stijgt. Na het tweede kwartaal bedroeg de overheidsschuld 55,6 procent van het bruto binnenlands product (bbp), tegenover 49,5 procent na de eerste drie maanden van het jaar.

Fitch verwacht dan ook dat overheidsschuld verder zal stijgen tot zelfs boven het niveau dat een AAA-status rechtvaardigt. Dat is echter geen reden om de rating te verlagen, stelt de kredietbeoordelaar. "Nederlands heeft in het verleden laten zien goed begrotingsbeleid te kunnen voeren, waardoor de overheidsschuld zal stabiliseren en zal afnemen wanneer de pandemie voorbij is", aldus de kredietbeoordelaar.

De kredietbeoordelaar ziet dat Nederlandse economie minder hard krimpt dan het EU-gemiddelde en wijst naar de "flexibiliteit van de economie en de snelle beleidsvoering" als reden voor het minder grote minnetje. Voor dit jaar verwacht Fitch een economische krimp van 5,1 procent in Nederland, gevolgd door een plus van 3,4 procent volgend jaar. Het economische niveau van voor de coronacrisis, wordt volgens de kredietbeoordelaar pas weer in 2022 bereikt.
De schuldenlast terugbrengen moeten ze dus vooral niet meer doen. De euro is toast dus maak zoveel mogelijk schulden als staat. Lenen is gratis, voorlopig zeker voor de nederlandse overheid en omdat de euros worden bijgeprint, er hoeven er helemaal geen reële goederen en diensten meer in ruil voor afgelost te worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:50:42 #8
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_195826340
Waar het op neer komt is dat NL weer eens keihard genaaid wordt. Want hoe gaan die landen ooit hun schulden terugbetalen met normale rente, zonder bijdrukken, en zonder gratis miljarden transfer van de NL'se en Duitse belastingbetaler? Alledrie zijn slecht voor ons. Het komt er op neer dat je als land beter af bent met dan zonder hoge schulden.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:51:56 #9
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_195826370
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De schuldenlast terugbrengen moeten ze dus vooral niet meer doen. De euro is toast dus maak zoveel mogelijk schulden als staat. Lenen is gratis, voorlopig zeker voor de nederlandse overheid en omdat de euros worden bijgeprint, er hoeven er helemaal geen reële goederen en diensten meer in ruil voor afgelost te worden.
Precies, gewoon zsm ook richting de 150%
pi_195826623
Bitcoin fixes this.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')