abonnement Unibet Coolblue
pi_195770272
Eigenlijk een hele simpele vraag: De doorgaande rijstrook is hier afgesloten en het verkeer wordt omgeleid via de busbaan. Dat er nu ook normale voertuigen mogen rijden, lijkt me evident. Maar is er dan nog steeds sprake van een busbaan en de specifieke regels die voor een busbaan gelden?

Achtergrond: Op de busbaan hangen negenogen. Negenogen gelden op een busbaan voor alle bestuurders die legaal gebruik maken van de busbaan. Maar op normale rijstroken gelden ze alleen voor bestuurders van lijnbussen en trams. Hier is het nu een groot toeterparadijs omdat elke bestuurder de regels zelf probeert te interpreteren. De een stopt voor het negenoog, de ander rijdt door, de volgende probeert het normale verkeerslicht op de naastgelegen afgesloten rijstrook te volgen. Een complete chaos dus. Vandaar dat ik even benieuwd was hoe dit juridisch zit.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195770365
Staat een negenoog bij een busstrook of busbaan, dan geldt hij ook voor andere voertuigen die daar rijden, wat meestal toegestaan is voor taxi's.

Ik denk dat een taxi ook het stoplicht voor bussen volgt, dus personenauto's moeten dat ook, lijkt mij.
pi_195770390
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 18:38 schreef exelletor het volgende:
Staat een negenoog bij een busstrook of busbaan, dan geldt hij ook voor andere voertuigen die daar rijden, wat meestal toegestaan is voor taxi's.

Ik denk dat een taxi ook het stoplicht voor bussen volgt, dus personenauto's moeten dat ook, lijkt mij.
Zou de gemiddelde Truus snappen hoe een negenoog werkt? Kan me herinneren dat ik 'm wel voorbij heb zien komen in het theorieboek (20 jaar geleden), maar denk dat veel mensen geen idee hebben wat al die oogjes betekenen.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 18:41:52 #4
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195770404
Nooit van iets als een negenoog gehoord, opgezocht, allemaal ranzige plaatjes van puisten. Dank.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_195770422
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 18:38 schreef exelletor het volgende:
Staat een negenoog bij een busstrook of busbaan, dan geldt hij ook voor andere voertuigen die daar rijden, wat meestal toegestaan is voor taxi's.

Ik denk dat een taxi ook het stoplicht voor bussen volgt, dus personenauto's moeten dat ook, lijkt mij.
Voor ontheffinghouders klopt dat, omdat ze gebruik maken van een formele busbaan.

Maar als je de busbaan d.m.v. een omleiding open stelt voor normaal verkeer zou ik verwachten dat er ook geen sprake meer is van een formele busbaan. Op een busbaan is immers geen normaal verkeer toegestaan en je gaat ook niet iedereen die langs wil rijden van een persoonlijke ontheffing voorzien. Nog even afgezien van het feit dat de omgeleide weggebruikers ook nergens meer een RVV-bord 'busbaan' tegenkomen omdat ze halverwege de baan opgestuurd worden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195770436
Goeie vraag, maar onduidelijkheid in het verkeer is gevaarlijk. Ik zou het melden bij de wegbeheerder, dan kan die zorgen dat de aannemer de boel op orde brengt.
  Redactie Frontpage woensdag 21 oktober 2020 @ 18:48:15 #7
38148 crew  Innisdemon
pi_195770501
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 18:40 schreef t-star het volgende:

[..]

Zou de gemiddelde Truus snappen hoe een negenoog werkt? Kan me herinneren dat ik 'm wel voorbij heb zien komen in het theorieboek (20 jaar geleden), maar denk dat veel mensen geen idee hebben wat al die oogjes betekenen.
Ik moest er op googlen, en je wilt niet weten je dan voor resultaten krijgt.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_195770513
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 18:48 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Ik moest er op googlen, en je wilt niet weten je dan voor resultaten krijgt.
Ik zie het nu ook ja :') :r
pi_195770779
Mensen die niet eens weten wat een negenoog-verkeerslicht is zouden geen rijbewijs mogen hebben.
pi_195770927
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:06 schreef DevFreak het volgende:
Mensen die niet eens weten wat een negenoog-verkeerslicht is zouden geen rijbewijs mogen hebben.
Dit idd.
  Redactie Frontpage woensdag 21 oktober 2020 @ 20:09:42 #11
38148 crew  Innisdemon
pi_195772097
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:06 schreef DevFreak het volgende:
Mensen die niet eens weten wat een negenoog-verkeerslicht is zouden geen rijbewijs mogen hebben.
:')

Noem mij een passage uit een theorieboek die dit verkeerslicht behandeld.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_195772258
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:09 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

:')

Noem mij een passage uit een theorieboek die dit verkeerslicht behandeld.
Staat er gewoon in, hoor.

En over het algemeen zijn mensen die dit niet weten zo dom als het achtereind van een varken. Die wil ik niet voor, achter of naast me hebben op de weg...

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2020 20:16:33 ]
  Redactie Frontpage woensdag 21 oktober 2020 @ 20:22:15 #13
38148 crew  Innisdemon
pi_195772369
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:15 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Staat er gewoon in, hoor.

En over het algemeen zijn mensen die dit niet weten zo dom als het achtereind van een varken. Die wil ik niet voor, achter of naast me hebben op de weg...
Toon aan dan?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_195772643
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:22 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Toon aan dan?
Ja okay, ik had het met mijn code 95. En zelfs dat wist ik al. Ik ben namelijk geen downie. Geen idee of het in de versie staat van het B-rijbewijs, eerlijk...

Hoe dan ook: je mag verwachten dat iemand die auto rijdt zoiets wel weet. Best redelijk algemene kennis.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2020 20:40:23 ]
  Redactie Frontpage woensdag 21 oktober 2020 @ 20:44:02 #15
38148 crew  Innisdemon
pi_195772728
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:39 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ja okay, ik had het met mijn code 95. En zelfs dat wist ik al. Ik ben namelijk geen downie. Geen idee of het in de versie staat van het B-rijbewijs, eerlijk...

Hoe dan ook: je mag verwachten dat iemand die auto rijdt zoiets wel weet. Best redelijk algemene kennis.
Als het niet expliciet in de behandelde theorie staat, hoef je dat niet te verwachten.

Maar goed, jij weet het al niet zeker, dus het is wel weer duidelijk :')
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 21 oktober 2020 @ 20:47:37 #16
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_195772795
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 18:32 schreef stavromulabeta het volgende:

De een stopt voor het negenoog, de ander rijdt door, de volgende probeert het normale verkeerslicht op de naastgelegen afgesloten rijstrook te volgen. Een complete chaos dus.
Heeft het verkeerslicht ondanks de werkzaamheden wel nog een functie? Anders is het vrij simpel en moet de wegbeheerder dat ding uitschakelen.

Een beetje verkeerslicht is overigens een aardig complex stukje techniek tegenwoordig. Bij de meeste kruispunten zijn het voertuigafhankelijke regelingen die met behulp van detectielussen inspelen op het verkeersaanbod. Kortom, als je stopt en gaat wachten op het licht van de afgesloten rijstrook dan kan het nog wel eens lang gaan duren voor je groen krijgt. Je staat dan immers buiten het detectieveld. :X
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_195773025
Het bus verkeerslicht staat zeker wel in alle theorie boeken, maar de term negenoog is ook voor mij (en een groot deel van google) niet bekend. Maar het klopt wel.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_195773180
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:47 schreef Eix het volgende:

[..]

Heeft het verkeerslicht ondanks de werkzaamheden wel nog een functie? Anders is het vrij simpel en moet de wegbeheerder dat ding uitschakelen.

Een beetje verkeerslicht is overigens een aardig complex stukje techniek tegenwoordig. Bij de meeste kruispunten zijn het voertuigafhankelijke regelingen die met behulp van detectielussen inspelen op het verkeersaanbod. Kortom, als je stopt en gaat wachten op het licht van de afgesloten rijstrook dan kan het nog wel eens lang gaan duren voor je groen krijgt. Je staat dan immers buiten het detectieveld. :X
Het heeft nog wel een functie op het kruispunt vanwege kruisend verkeer (soort t-splitsing voor auto's, volledige kruising voor fietsers). Sterker nog, er is nu ook invoegend verkeer naar de busbaan waar het negenoog op de busbaan helemaal niet op ingericht is. Bussen kunnen normaal alleen rechtdoor en komen niet uit zijstraten. Dat maakt het alleen nog maar onduidelijker.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 21 oktober 2020 @ 21:08:31 #19
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_195773316
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Het heeft nog wel een functie op het kruispunt vanwege kruisend verkeer (soort t-splitsing voor auto's, volledige kruising voor fietsers). Sterker nog, er is nu ook invoegend verkeer naar de busbaan waar het negenoog op de busbaan helemaal niet op ingericht is. Bussen kunnen normaal alleen rechtdoor en komen niet uit zijstraten. Dat maakt het alleen nog maar onduidelijker.
Klinkt niet echt veilig. Los van het negenoog en de onduidelijkheid die dit voor menig weggebruiker met zich meebrengt is er namelijk ook nog zoiets als ontruimingstijden. Waardoor men niet plotsklaps hele andere verkeersbewegingen over het kruispunt kan laten plaatsvinden.

Maar goed, ik ken de exacte situatie en overwegingen van de wegbeheerder niet.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_195776182
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:06 schreef DevFreak het volgende:
Mensen die niet eens weten wat een negenoog-verkeerslicht is zouden geen rijbewijs mogen hebben.
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:39 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ja okay, ik had het met mijn code 95. En zelfs dat wist ik al. Ik ben namelijk geen downie. Geen idee of het in de versie staat van het B-rijbewijs, eerlijk...

Hoe dan ook: je mag verwachten dat iemand die auto rijdt zoiets wel weet. Best redelijk algemene kennis.
Iets wat niet relevant geacht wordt voor bestuurders van een B-rijbewijs - als het geen onderdeel is van de theorie - is niet echt algemene kennis voor mensen met alleen een B-rijbewijs, laat staan voor het hele volk.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195776565
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:58 schreef DX11 het volgende:
Het bus verkeerslicht staat zeker wel in alle theorie boeken, maar de term negenoog is ook voor mij (en een groot deel van google) niet bekend. Maar het klopt wel.
Zeker en het RVV stelt eveneens dat het voor iedereen geld die van de busbaan gebruik maakt (dus ook als je er illegaal rijd).
pi_195776580
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:58 schreef baskick het volgende:

[..]


[..]

Iets wat niet relevant geacht wordt voor bestuurders van een B-rijbewijs - als het geen onderdeel is van de theorie - is niet echt algemene kennis voor mensen met alleen een B-rijbewijs, laat staan voor het hele volk.
Ik ga morgen kijken of ik m'n oude theorieboek nog heb. Maar dat het er in stond weet ik zeker.

Overigens is "de theorie" (als in het boek) natuurlijk een arbitraire samenvatting van de wet verzonnen door een uitgever. Niet zozeer een door het CBR aangegeven geheel.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 23:54:54 #23
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195777212
Puur juridisch gezien hoor je als weggebruiker dit licht te kunnen gebruiken. Het wordt behandeld in de RVV die erover zegt:

quote:
4 De tram/buslichten gelden tevens voor bestuurders van voertuigen, niet zijnde een lijnbus, die een busbaan of een busstrook gebruiken waarop het licht betrekking heeft.
Maargoed, buiten het feit dat een ieder geacht wordt de wet te kennen en daarop afgerekend kan worden, kan je je afvragen of het slim en veilig is om het zo te regelen natuurlijk :P
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195778024
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Het heeft nog wel een functie op het kruispunt vanwege kruisend verkeer (soort t-splitsing voor auto's, volledige kruising voor fietsers). Sterker nog, er is nu ook invoegend verkeer naar de busbaan waar het negenoog op de busbaan helemaal niet op ingericht is. Bussen kunnen normaal alleen rechtdoor en komen niet uit zijstraten. Dat maakt het alleen nog maar onduidelijker.
Wegbeheerder lijkt hier niet goed over nagedacht te hebben. Negenoog lijkt uitgeschakeld te moeten worden (of geblindeerd) en er zal een noodverkeerslicht geplaatst moeten worden.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 22 oktober 2020 @ 01:49:59 #25
408813 crew  trein2000
pi_195778030
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:39 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ja okay, ik had het met mijn code 95. En zelfs dat wist ik al. Ik ben namelijk geen downie. Geen idee of het in de versie staat van het B-rijbewijs, eerlijk...

Hoe dan ook: je mag verwachten dat iemand die auto rijdt zoiets wel weet. Best redelijk algemene kennis.
Ja staat er in. Als ik me niet sterk vergis had ik hem zelfs in mijn examen. Maar je moet ook wel extreem dom zijn om dat ding niet te snappen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')