Zou de gemiddelde Truus snappen hoe een negenoog werkt? Kan me herinneren dat ik 'm wel voorbij heb zien komen in het theorieboek (20 jaar geleden), maar denk dat veel mensen geen idee hebben wat al die oogjes betekenen.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 18:38 schreef exelletor het volgende:
Staat een negenoog bij een busstrook of busbaan, dan geldt hij ook voor andere voertuigen die daar rijden, wat meestal toegestaan is voor taxi's.
Ik denk dat een taxi ook het stoplicht voor bussen volgt, dus personenauto's moeten dat ook, lijkt mij.
Voor ontheffinghouders klopt dat, omdat ze gebruik maken van een formele busbaan.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 18:38 schreef exelletor het volgende:
Staat een negenoog bij een busstrook of busbaan, dan geldt hij ook voor andere voertuigen die daar rijden, wat meestal toegestaan is voor taxi's.
Ik denk dat een taxi ook het stoplicht voor bussen volgt, dus personenauto's moeten dat ook, lijkt mij.
Ik moest er op googlen, en je wilt niet weten je dan voor resultaten krijgt.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 18:40 schreef t-star het volgende:
[..]
Zou de gemiddelde Truus snappen hoe een negenoog werkt? Kan me herinneren dat ik 'm wel voorbij heb zien komen in het theorieboek (20 jaar geleden), maar denk dat veel mensen geen idee hebben wat al die oogjes betekenen.
Ik zie het nu ook jaquote:Op woensdag 21 oktober 2020 18:48 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ik moest er op googlen, en je wilt niet weten je dan voor resultaten krijgt.
Dit idd.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 19:06 schreef DevFreak het volgende:
Mensen die niet eens weten wat een negenoog-verkeerslicht is zouden geen rijbewijs mogen hebben.
quote:Op woensdag 21 oktober 2020 19:06 schreef DevFreak het volgende:
Mensen die niet eens weten wat een negenoog-verkeerslicht is zouden geen rijbewijs mogen hebben.
Staat er gewoon in, hoor.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 20:09 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Noem mij een passage uit een theorieboek die dit verkeerslicht behandeld.
Toon aan dan?quote:Op woensdag 21 oktober 2020 20:15 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Staat er gewoon in, hoor.
En over het algemeen zijn mensen die dit niet weten zo dom als het achtereind van een varken. Die wil ik niet voor, achter of naast me hebben op de weg...
Ja okay, ik had het met mijn code 95. En zelfs dat wist ik al. Ik ben namelijk geen downie. Geen idee of het in de versie staat van het B-rijbewijs, eerlijk...quote:
Als het niet expliciet in de behandelde theorie staat, hoef je dat niet te verwachten.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 20:39 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Ja okay, ik had het met mijn code 95. En zelfs dat wist ik al. Ik ben namelijk geen downie. Geen idee of het in de versie staat van het B-rijbewijs, eerlijk...
Hoe dan ook: je mag verwachten dat iemand die auto rijdt zoiets wel weet. Best redelijk algemene kennis.
Heeft het verkeerslicht ondanks de werkzaamheden wel nog een functie? Anders is het vrij simpel en moet de wegbeheerder dat ding uitschakelen.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 18:32 schreef stavromulabeta het volgende:
De een stopt voor het negenoog, de ander rijdt door, de volgende probeert het normale verkeerslicht op de naastgelegen afgesloten rijstrook te volgen. Een complete chaos dus.
Het heeft nog wel een functie op het kruispunt vanwege kruisend verkeer (soort t-splitsing voor auto's, volledige kruising voor fietsers). Sterker nog, er is nu ook invoegend verkeer naar de busbaan waar het negenoog op de busbaan helemaal niet op ingericht is. Bussen kunnen normaal alleen rechtdoor en komen niet uit zijstraten. Dat maakt het alleen nog maar onduidelijker.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 20:47 schreef Eix het volgende:
[..]
Heeft het verkeerslicht ondanks de werkzaamheden wel nog een functie? Anders is het vrij simpel en moet de wegbeheerder dat ding uitschakelen.
Een beetje verkeerslicht is overigens een aardig complex stukje techniek tegenwoordig. Bij de meeste kruispunten zijn het voertuigafhankelijke regelingen die met behulp van detectielussen inspelen op het verkeersaanbod. Kortom, als je stopt en gaat wachten op het licht van de afgesloten rijstrook dan kan het nog wel eens lang gaan duren voor je groen krijgt. Je staat dan immers buiten het detectieveld.
Klinkt niet echt veilig. Los van het negenoog en de onduidelijkheid die dit voor menig weggebruiker met zich meebrengt is er namelijk ook nog zoiets als ontruimingstijden. Waardoor men niet plotsklaps hele andere verkeersbewegingen over het kruispunt kan laten plaatsvinden.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het heeft nog wel een functie op het kruispunt vanwege kruisend verkeer (soort t-splitsing voor auto's, volledige kruising voor fietsers). Sterker nog, er is nu ook invoegend verkeer naar de busbaan waar het negenoog op de busbaan helemaal niet op ingericht is. Bussen kunnen normaal alleen rechtdoor en komen niet uit zijstraten. Dat maakt het alleen nog maar onduidelijker.
quote:Op woensdag 21 oktober 2020 19:06 schreef DevFreak het volgende:
Mensen die niet eens weten wat een negenoog-verkeerslicht is zouden geen rijbewijs mogen hebben.
Iets wat niet relevant geacht wordt voor bestuurders van een B-rijbewijs - als het geen onderdeel is van de theorie - is niet echt algemene kennis voor mensen met alleen een B-rijbewijs, laat staan voor het hele volk.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 20:39 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Ja okay, ik had het met mijn code 95. En zelfs dat wist ik al. Ik ben namelijk geen downie. Geen idee of het in de versie staat van het B-rijbewijs, eerlijk...
Hoe dan ook: je mag verwachten dat iemand die auto rijdt zoiets wel weet. Best redelijk algemene kennis.
Zeker en het RVV stelt eveneens dat het voor iedereen geld die van de busbaan gebruik maakt (dus ook als je er illegaal rijd).quote:Op woensdag 21 oktober 2020 20:58 schreef DX11 het volgende:
Het bus verkeerslicht staat zeker wel in alle theorie boeken, maar de term negenoog is ook voor mij (en een groot deel van google) niet bekend. Maar het klopt wel.
Ik ga morgen kijken of ik m'n oude theorieboek nog heb. Maar dat het er in stond weet ik zeker.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 22:58 schreef baskick het volgende:
[..]
[..]
Iets wat niet relevant geacht wordt voor bestuurders van een B-rijbewijs - als het geen onderdeel is van de theorie - is niet echt algemene kennis voor mensen met alleen een B-rijbewijs, laat staan voor het hele volk.
Maargoed, buiten het feit dat een ieder geacht wordt de wet te kennen en daarop afgerekend kan worden, kan je je afvragen of het slim en veilig is om het zo te regelen natuurlijkquote:4 De tram/buslichten gelden tevens voor bestuurders van voertuigen, niet zijnde een lijnbus, die een busbaan of een busstrook gebruiken waarop het licht betrekking heeft.
Wegbeheerder lijkt hier niet goed over nagedacht te hebben. Negenoog lijkt uitgeschakeld te moeten worden (of geblindeerd) en er zal een noodverkeerslicht geplaatst moeten worden.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het heeft nog wel een functie op het kruispunt vanwege kruisend verkeer (soort t-splitsing voor auto's, volledige kruising voor fietsers). Sterker nog, er is nu ook invoegend verkeer naar de busbaan waar het negenoog op de busbaan helemaal niet op ingericht is. Bussen kunnen normaal alleen rechtdoor en komen niet uit zijstraten. Dat maakt het alleen nog maar onduidelijker.
Ja staat er in. Als ik me niet sterk vergis had ik hem zelfs in mijn examen. Maar je moet ook wel extreem dom zijn om dat ding niet te snappen.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 20:39 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Ja okay, ik had het met mijn code 95. En zelfs dat wist ik al. Ik ben namelijk geen downie. Geen idee of het in de versie staat van het B-rijbewijs, eerlijk...
Hoe dan ook: je mag verwachten dat iemand die auto rijdt zoiets wel weet. Best redelijk algemene kennis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |