abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † woensdag 21 oktober 2020 @ 22:59:11 #151
88815 The_Emotion
98.3
pi_195776214
quote:
10s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:48 schreef Claudia_x het volgende:
En laten we niet de ellende vergeten die The Matrix heeft aangericht, hè? :( :( :(
De Wachowskis waren eerst broers, maar nu zussen.
Maar door hun toekomstige blik die via The Matrix uitgelegd wordt, denk ik dat de Wachowskis shapeshifting reptilians uit de toekomst zijn. :o
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_195776278
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:38 schreef Claudia_x het volgende:

Het wezenlijke verschil tussen een gevaarlijke en ongevaarlijke complotdenker zit voor mij in medemenselijkheid en bereidwilligheid om de kaders van de wet te accepteren. Medemenselijkheid betekent: in de ander een mens blijven zien, iemand als jijzelf. En ook: geen gedrag vertonen waarvan je niet zou willen dat iedereen het zou vertonen. (Dat is echt een fantastische ethische toets). Bereidwilligheid om de kaders van de wet te accepteren vloeit daaruit voort. Het betekent dat je het huidige beleid te vuur te zwaard mag bestrijden, maar binnen de kaders van de democratie.
Goed gezegd. En dat is wat er nu het probleem is. Een aantal wappies denkt dat ze boven de wet staan, omdat ze denken de ultieme waarheid in pacht te hebben. En die waarheid is bijvoorbeeld dat Rutte een massamoordenaar en kinderverkrachter is. Je bent toch een held als je de wereld van zo'n vreselijk persoon verlost?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 23:20:08 #153
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195776664
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 23:01 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Goed gezegd. En dat is wat er nu het probleem is. Een aantal wappies denkt dat ze boven de wet staan, omdat ze denken de ultieme waarheid in pacht te hebben. En die waarheid is bijvoorbeeld dat Rutte een massamoordenaar en kinderverkrachter is. Je bent toch een held als je de wereld van zo'n vreselijk persoon verlost?
En daar word het gevaarlijk, ja. En dat is natuurlijk ook de reden dat de NCTV nu waarschuwt, na de branden in zendmasten is duidelijk geworden dat deze groep mischien toch niet ongevaarlijk is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 23:32:10 #154
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195776876
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:51 schreef MisterWendel het volgende:

[..]

Dat doet de overheid en niet Willem Engel. Willem wil ook snel mogelijk terug naar een normalere samenleving. Waar die zieken dus wel zorg mogen ontvangen.

Verder zit je in je eigen echokamer met je 'hij is gek en wappie'. Maar heb je dus nooit gehoord wat hij daadwerkelijk te zeggen heeft. Hoe kom je er dan bij dat hij gek is?

Hoe wil je iemand bestrijden als niet weet wat hij of zij werkelijk zegt.
En waar haal je je informatie dan vandaan?
Ik begrijp niet eens waarom ik hem zou moeten bestrijden. Ik wil hem alleen niet volgen of voor waar aannemen wat hij zegt. Hem bestrijden kent hem, imho, een belang toe wat hij niet verdient.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 23:32:35 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195776881
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:51 schreef MisterWendel het volgende:

[..]

Dat doet de overheid en niet Willem Engel. Willem wil ook snel mogelijk terug naar een normalere samenleving. Waar die zieken dus wel zorg mogen ontvangen.

Verder zit je in je eigen echokamer met je 'hij is gek en wappie'. Maar heb je dus nooit gehoord wat hij daadwerkelijk te zeggen heeft. Hoe kom je er dan bij dat hij gek is?

Hoe wil je iemand bestrijden als niet weet wat hij of zij werkelijk zegt.
En waar haal je je informatie dan vandaan?
Ik refereer naar de boodschap dat COVID niet erger is dan de griep. De overheid beweert dat nergens.

En ik wil Willem Engel helemaal niet bestrijden, ik wil domweg niet geconfronteerd worden met ongefundeerde shit. COVID is geen griepje, want met een griepje komt de gemiddelde oudere met overgewicht ook niet op de IC.

Ik haal mijn informatie bij experts, in plaats van zelf allerlei makkelijke vergezochte conclusies te trekken. En verder haal ik mijn informatie heel bewust, ik beperk de informatiestroom en zeker de media heel bewust. Ik schetste hier trouwens geen beeld van Willem Engel, maar van je gemiddelde complotgekkie. Dat jij daar Willem Engel blijkbaar in herkent, geeft misschien wel aan dat hij precies is zoals alle andere complotdenkers.
Resistance is futile.
pi_195777082
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 23:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En daar word het gevaarlijk, ja. En dat is natuurlijk ook de reden dat de NCTV nu waarschuwt, na de branden in zendmasten is duidelijk geworden dat deze groep mischien toch niet ongevaarlijk is.
"Deze groep" lijkt te refereren naar dat een ieder die een complottheorie aanhangt of gelooft per definitie 'misschien toch niet ongevaarlijk' is...
Dat vind ik eigenlijk nog wel een stigmatiserende uitspraak; je matigt het wel door "misschien toch niet ongevaarlijk" te gebruiken ipv "gevaarlijk" maar je lijkt deze verdenking in de context waarin je het schrijft wel toe te schrijven aan een hele groep. Namelijk: "deze groep" en als het hebt over "deze groep" lijk je te refereren naar de groep waarover dit topic gaat namelijk complotdenkers.

Complotdenken is geen misdaad of gevaar an sich. Complotdenken heeft een bult narigheid gebracht maar kan er ook voor zorgen dat bijvoorbeeld een tactische eenheid van het leger een nationale ramp heeft weten te voorkomen.

Ik ben bezorgd dat door zulke stigmatiserende teksten over complotdenken of het denken buiten de norm mensen al per definitie als gevaar worden gezien simpelweg omdat hun denkwijze niet geheel overeenkomt met de norm. En zoiets kan zich uiteindelijk door gaan trekken (in het meest slechte geval) naar een maatschappij waarin een soort van gedachtepolitie (voorbeeld van complottheorie :P) observeert of iedereen zich wel aan de normelijk (vastgestelde) denkpatronen houdt .

Er is een verschil tussen denken en doen. En complottheorieën zijn niet altijd gebaseerd op louter flauwekul.
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 23:57:39 #157
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195777240
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 23:46 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

"Deze groep" lijkt te refereren naar dat een ieder die een complottheorie aanhangt of gelooft per definitie 'misschien toch niet ongevaarlijk' is...
Dat vind ik eigenlijk nog wel een stigmatiserende uitspraak; je matigt het wel door "misschien toch niet ongevaarlijk" te gebruiken ipv "gevaarlijk" maar je lijkt deze verdenking in de context waarin je het schrijft wel toe te schrijven aan een hele groep. Namelijk: "deze groep" en als het hebt over "deze groep" lijk je te refereren naar de groep waarover dit topic gaat namelijk complotdenkers.

Complotdenken is geen misdaad of gevaar an sich. Complotdenken heeft een bult narigheid gebracht maar kan er ook voor zorgen dat bijvoorbeeld een tactische eenheid van het leger een nationale ramp heeft weten te voorkomen.

Ik ben bezorgd dat door zulke stigmatiserende teksten over complotdenken of het denken buiten de norm mensen al per definitie als gevaar worden gezien simpelweg omdat hun denkwijze niet geheel overeenkomt met de norm. En zoiets kan zich uiteindelijk door gaan trekken (in het meest slechte geval) naar een maatschappij waarin een soort van gedachtepolitie (voorbeeld van complottheorie :P) observeert of iedereen zich wel aan de normelijk (vastgestelde) denkpatronen houdt .

Er is een verschil tussen denken en doen. En complottheorieën zijn niet altijd gebaseerd op louter flauwekul.
Dat was volgens mij de conclusie van de NCTV. En net zoals alle moslims geen terroristen zijn zijn ook niet alle conspiracy liefhebbers terroristen. Maar het kan blijkbaar nu niet meer uitgesloten worden dat er in die groep ook mensen zitten die wel gevaarlijk zijn.

Mag je wat van vinden, het is niet mijn conclusie en niet mijn rapport.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  † In Memoriam † donderdag 22 oktober 2020 @ 00:08:10 #158
88815 The_Emotion
98.3
pi_195777339
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 23:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat was volgens mij de conclusie van de NCTV. En net zoals alle moslims geen terroristen zijn zijn ook niet alle conspiracy liefhebbers terroristen. Maar het kan blijkbaar nu niet meer uitgesloten worden dat er in die groep ook mensen zitten die wel gevaarlijk zijn.

Mag je wat van vinden, het is niet mijn conclusie en niet mijn rapport.
Conspiracies doden geen mensen, mensen doen dat.
De gebruikelijke dooddoener, ik weet het.

Er is ook niets mis met kritiek denken of een conspiracy aanhangen. Niet elk idee is gek, wel de gek met een idee.

En gekken heb je overal, meer buiten het gesticht dan binnen.

Overal is het een potje fearmonger, door de complotdenkers uit te dagen en wat voor gekkies zich laten kennen.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 00:10:41 #159
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195777362
quote:
2s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 00:08 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Conspiracies doden geen mensen, mensen doen dat.
De gebruikelijke dooddoener, ik weet het.

Er is ook niets mis met kritiek denken of een conspiracy aanhangen. Niet elk idee is gek, wel de gek met een idee.
Nee, maar kritisch denken en een conspiracy aanhangen zijn toch wel twee tegenovergestelde dingen :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  † In Memoriam † donderdag 22 oktober 2020 @ 00:14:29 #160
88815 The_Emotion
98.3
pi_195777403
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 00:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, maar kritisch denken en een conspiracy aanhangen zijn toch wel twee tegenovergestelde dingen :P
Ja oké... als je maar kritisch denkt over MSM en de alternatieven.

Als men maar niet overgaat tot geweld of het oproepen en verheerlijking ervan.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 00:20:30 #161
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195777448
quote:
2s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 00:14 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Ja oké... als je maar kritisch denkt over MSM en de alternatieven.

Als men maar niet overgaat tot geweld of het oproepen en verheerlijking ervan.
Sowieso denk ik altijd voor mijzelf, dat is nou net het punt van kritisch denken en ik weet bij god niet wat je bedoelt met MSM want die term is altijd nogal flexibel en lijkt vooral te betekenen "Media die iets anders zeggen dan ik wil horen"
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  † In Memoriam † donderdag 22 oktober 2020 @ 00:50:36 #162
88815 The_Emotion
98.3
pi_195777700
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 00:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Sowieso denk ik altijd voor mijzelf, dat is nou net het punt van kritisch denken en ik weet bij god niet wat je bedoelt met MSM want die term is altijd nogal flexibel en lijkt vooral te betekenen "Media die iets anders zeggen dan ik wil horen"
MSM zijn in de complotwereld, de toegankelijke nieuwsbronnen, zoals de NOS en RTL om het even hier te houden.
Natuurlijk liegen ze ons allemaal voor :')
Alternatieve media doet dat niet?
Als morgen Morpheus verschijnt met een blauwe en rode pil... vraag om de groene.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 00:51:40 #163
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195777707
quote:
2s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 00:50 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

MSM zijn in de complotwereld, de toegankelijke nieuwsbronnen, zoals de NOS en RTL om het even hier te houden.
Natuurlijk liegen ze ons allemaal voor :')
Alternatieve media doet dat niet?
Als morgen Morpheus verschijnt met een blauwe en rode pil... vraag om de groene.
Ok, ja, hier kan ik niet zo veel mee.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195777807
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 23:32 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik refereer naar de boodschap dat COVID niet erger is dan de griep. De overheid beweert dat nergens.

En ik wil Willem Engel helemaal niet bestrijden, ik wil domweg niet geconfronteerd worden met ongefundeerde shit. COVID is geen griepje, want met een griepje komt de gemiddelde oudere met overgewicht ook niet op de IC.

Ik haal mijn informatie bij experts, in plaats van zelf allerlei makkelijke vergezochte conclusies te trekken. En verder haal ik mijn informatie heel bewust, ik beperk de informatiestroom en zeker de media heel bewust. Ik schetste hier trouwens geen beeld van Willem Engel, maar van je gemiddelde complotgekkie. Dat jij daar Willem Engel blijkbaar in herkent, geeft misschien wel aan dat hij precies is zoals alle andere complotdenkers.
De cijfers van het rivm zelf laten gekke dingen zien. Vanaf juli zijn ze van het tellen van zieken overgegaan naar het tellen van besmettingen. En die voegen ze nu samen in een grafiek. Met als rare conclusie dat we nu met een tweede tweede golf te maken hebben. Ze testen al sinds juli op besmettingen. Incubatietijd van covid is enkele dagen tot twee weken. We zijn nu bijna 4 maanden verder. En in verhouding word er niemand meer ziek. Niet zoals bij die eerste piek.

Dat er mensen zijn die hier vragen over stellen. Die worden dan door alle usual suspects zwart gemaakt. Van moordenaar en nazi tot gekkie. Nu komen ze zelfs op een terroristen lijst. Wat is dit voor idiote trend?

[ Bericht 1% gewijzigd door MisterWendel op 22-10-2020 01:13:10 ]
  donderdag 22 oktober 2020 @ 02:42:38 #165
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195778222
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 01:07 schreef MisterWendel het volgende:

[..]

De cijfers van het rivm zelf laten gekke dingen zien. Vanaf juli zijn ze van het tellen van zieken overgegaan naar het tellen van besmettingen. En die voegen ze nu samen in een grafiek. Met als rare conclusie dat we nu met een tweede tweede golf te maken hebben. Ze testen al sinds juli op besmettingen. Incubatietijd van covid is enkele dagen tot twee weken. We zijn nu bijna 4 maanden verder. En in verhouding word er niemand meer ziek. Niet zoals bij die eerste piek.

Dat er mensen zijn die hier vragen over stellen. Die worden dan door alle usual suspects zwart gemaakt. Van moordenaar en nazi tot gekkie. Nu komen ze zelfs op een terroristen lijst. Wat is dit voor idiote trend?
Vragen stellen: prima. De maatregelen ondermijnen gebaseerd op je eigen boerenverstand: niet OK.

Jouw boerenverstand is voor mij in ieder geval géén betrouwbare bron. Ik vind het in dit topic bovendien niet relevant, het gaat hier niet over de COVID hoax maar over de mensen die de maatregelen actief ondermijnen.
Resistance is futile.
pi_195778695
Ze stellen niet alleen vragen.

Er wordt van alles bijgehaald en gespeculeerd wat niet klopt.

Als je een vraag stelt dan wacht je op het antwoord van de andere kant. In plaats daarvan gaan de complotinfluencers allerlei zaken invullen, beschuldigen en opruien.

Het punt waarop de vragen ophouden en er zaken bij worden gesleept en verzonnen die niet kloppen, om het eigen gelijk maar aan te tonen, is het punt waarop een andersdenker radicaliseert.

En elke keer dat iemand als Lange Frans "interessant" zegt op een belachelijke en schadelijke theorie van een gast endorset hij die theorie en die persoon ook bij zijn volgers, die daardoor nog harder van het padje raken.

[ Bericht 21% gewijzigd door spinazieruiker op 22-10-2020 06:11:37 ]
  donderdag 22 oktober 2020 @ 08:20:36 #167
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_195779369
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 17:42 schreef Hexagon het volgende:

Het is niet anders de aanpak van IS-kanalen of eerder Stormfront en Holland hardcore. Het podium voor dit soort troep moet gesloopt.
Eens. Praten en argumenten overbrengen heeft geen zin met deze lui want in hun bubble kennen ze maar 1 waarheid en dat is de hunne. Wij normale mensen zijn dom en gek want wij zien niet wat zij zien, aldus de opvatting van onze digitale dorpsidioten.

Ik ben bang dat als dit door overheden niet nu effectief wordt aangepakt, in samenwerking met de grote techbedrijven, uiteindelijk de keuze moet worden gemaakt dergelijke lui aan te merken als staatsvijanden no.1 en hun vogelvrij te verklaren.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 08:59:58 #168
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_195779743
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik moet ook ineens denken aan kindermisbruik door de katholieke kerk. Stel je eens voor: een woedende menigte die de vromen toewerpt dat ze satanistische kinderverkrachters zijn. Blijken ze nog goed te zitten ook.

Ook daar zie je dat dit complot door een keurige (MSM) krant is achterhaald, minutieus onderzocht en toen op basis van feiten gepubliceerd. De Boston Globe. Pulitzer voor gekregen en film van gemaakt.
pi_195779766
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik moet ook ineens denken aan kindermisbruik door de katholieke kerk. Stel je eens voor: een woedende menigte die de vromen toewerpt dat ze satanistische kinderverkrachters zijn. Blijken ze nog goed te zitten ook.
Wat is er precies satanisch aan dan?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_195779893
Aan de andere kant vind ik geschiedeniskanalen zoals 'The Great War' en nu over de wekelijkse update in de tijdslijn van WW-2 ontzettend interessant en een aanvulling en met name verbreding van je geschiedenislessen van vroeger.

Ook kanalen zoals 'Extra History' geven jou een inzicht in een heel andere geschiedenisbeschrijving, zoals wij dat gewend waren. Ik bedoel, niet alles wat wij niet gewend zijn, is een complot.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 09:33:10 #171
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195780147
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 17:50 schreef RICOHlover het volgende:
Verder moet er ook kritisch naar de publieke omroep worden gekeken, blijkbaar slagen die er niet in om een breed publiek te bereiken.
Ik zou zeggen begin eens met goed onderwijs. En de complot denkers hebben vaak geen enkel vertrouwen meer in de traditionele media zoals de NPO en dergelijke. En halen hun nieuws bij Twitter en Facebook en dergelijke.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 22 oktober 2020 @ 12:39:17 #172
319979 Fok-it
All is well
pi_195783051
Criminaliseer het maar. Ik denk dat dit volk dusdanig simpel is dat als ze zien dat tegen hun denkbeelden en daarbij behorende acties strafmaatregelen staan ze inzien dat het niet de bedoeling is om jan en alleman te betichten van pedofilie en volksvertegenwoordigers te belagen. Lange Frans is nu een prima voorbeeld. Wees blij dat alleen je kanaal is verwijderd flapdrol want je had gewoon vervolgd moeten worden.

Om het wat dichter bij huis te brengen, ik vind dat FOK! hier net zo goed een aandeel in heeft. Door een heel subforum actief te houden waar deze wappies elkaar dag in dag uit nog gekker lopen te maken dan ze al zijn kan ook resulteren in extremistisch gedrag. Dat moet FOK! niet willen faciliteren.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_195783170
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:00 schreef Seven. het volgende:

[..]

Heb je een voorbeeld van een bewezen complottheorie?
Om een Nederlands voorbeeld te noemen: Landmijnenaffaire/Klokkenluiderszaak Spijkers waarbij er zelfs iemand onschuldig tig jaar van zijn leven opgesloten is geweest door schijnbaar niet-zo-fris handelen van onze overheid. Naar mijn idee echt een zaak om ons collectief kapot voor te schamen.

Ik ben het met je eens dat de huidige complotten soms erg ver lijken te gaan. Maar wat is het alternatief? Als je geen kritiek meer mag hebben, waar ligt dan de grens om een bepaald paradigma te verschuiven? In dat kader is vrijheid beperken (op termijn) zelfs schadelijk voor de wetenschap.
Daarnaast is vrijheid van meningsuiting beperken een gevaarlijke glijdende schaal, daarom is de rechtspraak (doorgaans) ook zo terughoudend in het beperken ervan. Want als je het voor dit geval gaat beperken, waarom dan niet vaker beperken? Net zolang tot er maar 1 mening over is.

Er zijn legio voorbeelden te vinden die (achteraf) waar of gedeeltelijk waar bleken te zijn. Net als bij het bestrijden van Corona lijkt ook hier te gelden: maak het middel (beperken van vrijheid) niet erger dan de kwaal (nepnieuws/complotten). De wereld zal er minder mooi uitzien als meningen niet meer vrij zijn of in elk geval niet meer vrij verkondigd kunnen worden - ook daar zijn legio dictaturen van te vinden in de geschiedenis.
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 13:04:51 #174
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195783575
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 12:45 schreef andatura het volgende:

[..]

Om een Nederlands voorbeeld te noemen: Landmijnenaffaire/Klokkenluiderszaak Spijkers waarbij er zelfs iemand onschuldig tig jaar van zijn leven opgesloten is geweest door schijnbaar niet-zo-fris handelen van onze overheid. Naar mijn idee echt een zaak om ons collectief kapot voor te schamen.

Ik ben het met je eens dat de huidige complotten soms erg ver lijken te gaan. Maar wat is het alternatief? Als je geen kritiek meer mag hebben, waar ligt dan de grens om een bepaald paradigma te verschuiven? In dat kader is vrijheid beperken (op termijn) zelfs schadelijk voor de wetenschap.
Daarnaast is vrijheid van meningsuiting beperken een gevaarlijke glijdende schaal, daarom is de rechtspraak (doorgaans) ook zo terughoudend in het beperken ervan. Want als je het voor dit geval gaat beperken, waarom dan niet vaker beperken? Net zolang tot er maar 1 mening over is.

Er zijn legio voorbeelden te vinden die (achteraf) waar of gedeeltelijk waar bleken te zijn. Net als bij het bestrijden van Corona lijkt ook hier te gelden: maak het middel (beperken van vrijheid) niet erger dan de kwaal (nepnieuws/complotten). De wereld zal er minder mooi uitzien als meningen niet meer vrij zijn of in elk geval niet meer vrij verkondigd kunnen worden - ook daar zijn legio dictaturen van te vinden in de geschiedenis.
Je hebt helemaal gelijk.

Ik ben geen fan van dit soort zaken als complot denken en als er vermoedens zijn van terrorisme dreiging moet dat in de gaten gehouden worden maar je raakt ook aan een essentieel onderdeel van een vrije maatschappij, het recht om anders te denken.

Pak de extremisten binnen de wet aan maar daar moet het bij blijven.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195784759
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 13:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk.

Ik ben geen fan van dit soort zaken als complot denken en als er vermoedens zijn van terrorisme dreiging moet dat in de gaten gehouden worden maar je raakt ook aan een essentieel onderdeel van een vrije maatschappij, het recht om anders te denken.

Pak de extremisten binnen de wet aan maar daar moet het bij blijven.
Je kan natuurlijk van alles doen zonder het te verbieden.

Onderwijs of campagnes organiseren om mensen bewust te maken van het gevaar als je feiten en verzinsels niet uit elkaar kan houden.

Ook hoeven (Social) media uiteraard geen platform te bieden aan allerhande fake news, prima dat er nu een maatschappelijk gesprek gaande is of deze niet meer verantwoordelijkheid moeten pakken.
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 14:09:25 #176
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195784809
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:07 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk van alles doen zonder het te verbieden.

Onderwijs of campagnes organiseren om mensen bewust te maken van het gevaar als je feiten en verzinsels niet uit elkaar kan houden.

Ook hoeven (Social) media uiteraard geen platform te bieden aan allerhande fake news, prima dat er nu een maatschappelijk gesprek gaande is of deze niet meer verantwoordelijkheid moeten pakken.
Dat ben ik met je eens hoewel ik eerlijk gezegd niet goed weet hoe je mensen bewust kan maken van dat probleem.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 14:15:11 #177
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_195784947
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 12:45 schreef andatura het volgende:

Ik ben het met je eens dat de huidige complotten soms erg ver lijken te gaan. Maar wat is het alternatief? Als je geen kritiek meer mag hebben, waar ligt dan de grens om een bepaald paradigma te verschuiven? In dat kader is vrijheid beperken (op termijn) zelfs schadelijk voor de wetenschap.
The Earth-is-Flat movement probeert geen paradigma shift te bewerkstelligen maar het zijn ontzettende idioten.
En zo zijn er nog meer.

Ik kan ook van alles en nog wat beweren over alles en iedereen zonder dat er 1 greintje van waar is maar dat betekent niet dat ik dan een interessante mening heb die het waard is om verder te onderzoeken. Trouwens, de complotgekkies willen niks onderzoeken want voor hen staat 'het' al vast.

Wetenschappers uiten vermoedens en kanttekeningen bij de bevindingen. Complotgekkies weten zeker dat zij het gelijk aan hun kant hebben. Naar wie willen we luisteren?
pi_195785047
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:07 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk van alles doen zonder het te verbieden.

Onderwijs of campagnes organiseren om mensen bewust te maken van het gevaar als je feiten en verzinsels niet uit elkaar kan houden.
Dat is een cruciale fout van het onderwijs, het belerende toontje waarmee aan jonge mensen wordt overgedragen wat goed is en wat fout. Het onderwijs zou kinderen juist moeten stimuleren om met elkaar in gesprek te gaan, goed te luisteren, bronnen te zoeken, bronnen op waarde te leren schatten.

Ik heb zelf jarenlang meegewerkt aan een methode om dit in de kleuterklas (!) te doen. Dat was verrassend succesvol. Vooral aantrekkelijk vond ik de manier waarop een bekend probleem werd vermeden, namelijk dat elke consensus in een groep ongeacht de inhoud daarvan voor waarheid kan worden gehouden. Kinderen leerden dat zij, als zij onderzoek doen of met elkaar in discussie treden, ook het gesprek aan moeten gaan met stemmen in de bredere maatschappij, in heden en verleden. Dit werd een 'polyloog' genoemd. Zo zag ik eens een stel kleuters met elkaar bedenken hoe zij antwoord moesten zoeken op de vraag hoe bijen honing maken van bloemen. De een had een relevante Netflixdocumentaire gezien, de ander had een tante die bloemist was. Daar begint het dus al.

Ik merk dat ik mijn uiterste best moet doen om tegenwicht te bieden aan de neiging van school om mijn kinderen met geheven vinger te onderwijzen. Het gaat zo vanzelfsprekend en het lijkt onschuldig. De plastic soep in de oceaan is slecht, wie kan het daar nu mee oneens zijn? Maar zelfs daar valt meer over te zeggen. Leer kinderen liever een veelheid aan perspectieven op te zoeken en te wegen. En stel vragen, zet ze aan het denken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 14:22:03 #179
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195785128
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is een cruciale fout van het onderwijs, het belerende toontje waarmee aan jonge mensen wordt overgedragen wat goed is en wat fout. Het onderwijs zou kinderen juist moeten stimuleren om met elkaar in gesprek te gaan, goed te luisteren, bronnen te zoeken, bronnen op waarde te leren schatten.

Ik heb zelf jarenlang meegewerkt aan een methode om dit in de kleuterklas (!) te doen. Dat was verrassend succesvol. Vooral aantrekkelijk vond ik de manier waarop een bekend probleem werd vermeden, namelijk dat elke consensus in een groep ongeacht de inhoud daarvan voor waarheid kan worden gehouden. Kinderen leerden dat zij, als zij onderzoek doen of met elkaar in discussie treden, ook het gesprek aan moeten gaan met stemmen in de bredere maatschappij, in heden en verleden. Dit werd een 'polyloog' genoemd. Zo zag ik eens een stel kleuters met elkaar bedenken hoe zij antwoord moesten zoeken op de vraag hoe bijen honing maken van bloemen. De een had een relevante Netflixdocumentaire gezien, de ander had een tante die bloemist was. Daar begint het dus al.

Ik merk dat ik mijn uiterste best moet doen om tegenwicht te bieden aan de neiging van school om mijn kinderen met geheven vinger te onderwijzen. Het gaat zo vanzelfsprekend en het lijkt onschuldig. De plastic soep in de oceaan is slecht, wie kan het daar nu mee oneens zijn? Maar zelfs daar valt meer over te zeggen. Leer kinderen liever een veelheid aan perspectieven op te zoeken en te wegen. En stel vragen, zet ze aan het denken.
Serieuze vraag, hoe leer je ze om perspectieven te wegen?

fantastische post overigens
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195785332
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Serieuze vraag, hoe leer je ze om perspectieven te wegen?

fantastische post overigens
Daar zijn verschillende foefjes voor, bijvoorbeeld:
• Stimuleer kinderen om hun ideeën te delen en die toe te lichten. Vraag als leerkracht: Kun je daar meer over vertellen?
• Vraag ze naar elkaar te luisteren en elkaars ideeën serieus te nemen, bijv.: Kun je herhalen wat Pietje net zei?
• Daag ze uit te redeneren: Waarom denk je dat?
• Laat een klas samen denken en voortbouwen op elkaars ideeën: Ben je het eens met wat Pietje net zei? Waarom wel/niet?

Er ligt doorgaans veel nadruk op kinderen leren om kritisch te zijn. Wat wij hebben gemerkt is dat het minstens zo belangrijk is om ze te leren om naar elkaar te luisteren. Het mooie is dat er dan van alles gebeurt. De sfeer in de groep wordt beter, er wordt minder gepest, de stillere kinderen komen wat meer naar de voorgrond, de mondelinge taalvaardigheid van kinderen gaat erop vooruit.

Het is trouwens ontzettend moeilijk voor een leerkracht om dit te doen. Ik ben dan ook een groot voorstander van een radicaal andere kijk op kleuterleerkrachten. Trek hoogopgeleiden aan, zie ze voor vol aan, stop om ze als een stel knutselbegeleiders te zien.

Kun je je voorstellen hoe Fok! eruit zou zien als de users hetzelfde zouden doen als de kleuters uit ons onderzoek? :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 14:34:50 #181
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195785393
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Daar zijn verschillende foefjes voor, bijvoorbeeld:
• Stimuleer kinderen om hun ideeën te delen en die toe te lichten. Vraag als leerkracht: Kun je daar meer over vertellen?
• Vraag ze naar elkaar te luisteren en elkaars ideeën serieus te nemen, bijv.: Kun je herhalen wat Pietje net zei?
• Daag ze uit te redeneren: Waarom denk je dat?
• Laat een klas samen denken en voortbouwen op elkaars ideeën: Ben je het eens met wat Pietje net zei? Waarom wel/niet?

Er ligt doorgaans veel nadruk op kinderen leren om kritisch te zijn. Wat wij hebben gemerkt is dat het minstens zo belangrijk is om ze te leren om naar elkaar te luisteren. Het mooie is dat er dan van alles gebeurt. De sfeer in de groep wordt beter, er wordt minder gepest, de stillere kinderen komen wat meer naar de voorgrond, de mondelinge taalvaardigheid van kinderen gaat erop vooruit.

Het is trouwens ontzettend moeilijk voor een leerkracht om dit te doen. Ik ben dan ook een groot voorstander van een radicaal andere kijk op kleuterleerkrachten. Trek hoogopgeleiden aan, zie ze voor vol aan, stop om ze als een stel knutselbegeleiders te zien.

Kun je je voorstellen hoe Fok! eruit zou zien als de users hetzelfde zouden doen als de kleuters uit ons onderzoek? :D
Is het idee van de hoogopgeleiden in lijn met wat men in Finland doet qua onderwijs? Ik ben het eens dat het mij helemaal niet makkelijk lijkt om kinderen zo te stimuleren en onderwijzen, daar gaat vermoedelijk ook veel tijd, aandacht en kennis in zitten maar ik snap de insteek en als dat zich uitbetaald is het zeer de moeite waard, lijkt mij.

Ik moest vreselijk lachen om je laatste opmerking en hoe waar die is :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195786447
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is een cruciale fout van het onderwijs, het belerende toontje waarmee aan jonge mensen wordt overgedragen wat goed is en wat fout. Het onderwijs zou kinderen juist moeten stimuleren om met elkaar in gesprek te gaan, goed te luisteren, bronnen te zoeken, bronnen op waarde te leren schatten.
Laat mij duidelijker zijn, in het onderwijs zou het vooral belangrijk moeten zijn om kritisch te leren denken. Daarmee bedoelen complot gekkies vaak niks geloven wat de wetenschap/media/overheid zeggen, maar dat is uiteraard onzin.

Wat je wel moet leren is hoe je waarheid van onzin kan onderscheiden. Daarvoor moet je leren hoe je logica kan toepassen, syllogisme formuleren, drogredenen herkennen en gedegen brononderzoek uitvoeren.

Het gaat er dus inderdaad juist om dat je mensen niet enkel geitjes (of meningen) leert, maar de handvatten geeft om ze zelf te ontdekken.
pi_195786572
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:10 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Laat mij duidelijker zijn, in het onderwijs zou het vooral belangrijk moeten zijn om kritisch te leren denken. Daarmee bedoelen complot gekkies vaak niks geloven wat de wetenschap/media/overheid zeggen, maar dat is uiteraard onzin.
Zoals ik net al aangaf: het is minstens zo belangrijk om te leren luisteren.

quote:
Wat je wel moet leren is hoe je waarheid van onzin kan onderscheiden. Daarvoor moet je leren hoe je logica kan toepassen, syllogisme formuleren, drogredenen herkennen en gedegen brononderzoek uitvoeren.
Dat wordt een lastige, want syllogismen gaan je niet helpen om waarheid van onzin te onderscheiden. Politici zijn satanistische kinderverkrachters en Rutte is een policus, ergo Rutte is een satanistische kinderverkrachter. Geen speld tussen te krijgen, toch? :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195787311
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zoals ik net al aangaf: het is minstens zo belangrijk om te leren luisteren.
[..]

Dat wordt een lastige, want syllogismen gaan je niet helpen om waarheid van onzin te onderscheiden. Politici zijn satanistische kinderverkrachters en Rutte is een policus, ergo Rutte is een satanistische kinderverkrachter. Geen speld tussen te krijgen, toch? :+
Ik vind je posts in dit topic zeer interessant, bedankt voor je perspectief :)
pi_195787650
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 15:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zoals ik net al aangaf: het is minstens zo belangrijk om te leren luisteren.
[..]

Dat wordt een lastige, want syllogismen gaan je niet helpen om waarheid van onzin te onderscheiden. Politici zijn satanistische kinderverkrachters en Rutte is een policus, ergo Rutte is een satanistische kinderverkrachter. Geen speld tussen te krijgen, toch? :+
Daarom is het ook en-en met de dingen die ik noemde.

Maar je hebt helemaal gelijk dat luisteren naar elkaar, en wellicht ook nieuwe informatie durven opzoeken, ook heel belangrijk zijn.
pi_195808900
Willem Engel 2 weken geleden:
"Het Coronavirus is bijna weg, zo ligt er in het UMCG niemand met covidklachten op de IC, we zien duidelijk een dalende trend"

UMCG, gisteren:
"Er liggen 32 Covid-patiënten in het UMCG, waarvan 8 op de Intensive Care"

  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:40:47 #187
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195808969
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 16:36 schreef spinazieruiker het volgende:
Willem Engel 2 weken geleden:
"Het Coronavirus is bijna weg, zo ligt er in het UMCG niemand met covidklachten op de IC, we zien duidelijk een dalende trend"

UMCG, gisteren:
"Er liggen 32 Covid-patiënten in het UMCG, waarvan 8 op de Intensive Care"

[ afbeelding ]
Heeft iemand nog wat van Engel gehoord nu we over de 10.000 per dag zitten en er 2000 in de ziekenhuizen liggen? Of is hij gaan dansen?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:58:47 #188
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_195810303
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 16:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Heeft iemand nog wat van Engel gehoord nu we over de 10.000 per dag zitten en er 2000 in de ziekenhuizen liggen? Of is hij gaan dansen?
Corona is toch gewoon een griepje! Dat weet toch iedereen die het nieuws een beetje gevolg heeft?
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:05:26 #189
236264 crew  capricia
pi_195810381
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 16:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Heeft iemand nog wat van Engel gehoord nu we over de 10.000 per dag zitten en er 2000 in de ziekenhuizen liggen? Of is hij gaan dansen?
Ja. Hij mailt nog en heeft nog zoom-meetings (die ik af en toe kijk). Hij gaat gewoon door.

Laatste mail:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:06:35 #190
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195810400
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Hij mailt nog en heeft nog zoom-meetings (die ik af en toe kijk).

Laatste mail:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zal wel dringen worden op het Malieveld in Den Haag :+
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195810463
Huis binnenvallen, oppakken, kinderporno en wat IS-fanfiction planten, martelen en voor eeuwig wegstoppen. Ze staan allemaal al op de lijst en onder surveillance, dus dat moet niet zo moeilijk zijn.

En wie bepaalt dan wie er naar de strafkampen in Zeeland / Flevoland moet? Nou, dat wil ik wel doen dan.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:13:54 #192
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195810475
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:12 schreef probeer het volgende:
Huis binnenvallen, oppakken, kinderporno en wat IS-fanfiction planten, martelen en voor eeuwig wegstoppen. Ze staan allemaal al op de lijst en onder surveillance, dus dat moet niet zo moeilijk zijn.
Laten we dat maar niet doen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195810504
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Laten we dat maar niet doen.
Nou, vooruit dan. Omdat jij het bent.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:17:07 #194
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195810506
quote:
17s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:16 schreef probeer het volgende:

[..]

Nou, vooruit dan. Omdat jij het bent.
Dank je :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195810536
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Hij mailt nog en heeft nog zoom-meetings (die ik af en toe kijk). Hij gaat gewoon door.

Laatste mail:

Heb jij je ingeschreven voor de mails van die waanzin? Ik hoop dat het niet is omdat je er wat in ziet?

Ik zelf wil juist altijd niet inschrijven voor zulke dingen, ook niet uit nieuwsgierigheid, omdat ze dan gaan lopen pochen met het aantal geïnteresseerden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:23:23 #196
236264 crew  capricia
pi_195810592
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Heb jij je ingeschreven voor de mails van die waanzin? Ik hoop dat het niet is omdat je er wat in ziet?

Ik zelf wil juist altijd niet inschrijven voor zulke dingen, ook niet uit nieuwsgierigheid, omdat ze dan gaan lopen pochen met het aantal geïnteresseerden.
Ik heb me ingeschreven ja. :D
Nee ik ben absoluut niet van die club, tegenovergestelde juist.

Maar als moderator van COR wil ik de argumenten die mogelijk gaan komen, al gelezen hebben voordat iemand in COR de weg kwijt raakt.
_O-

Zo heeft Maurice de Hond zich al een keer laten lenen voor een verhoor van hun buiten parlementaire commissie. Maar die trok zich bij aanvang toch snel weer terug.
Ik volg wel meer extreme groepjes, btw.
Definitely not CIA
pi_195810622
Ah, als mod van COR kan ik het me wel voorstellen, dan kun je beter inschatten waar de bagger vandaan komt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:32:39 #198
236264 crew  capricia
pi_195810684
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:26 schreef Hanca het volgende:
Ah, als mod van COR kan ik het me wel voorstellen, dan kun je beter inschatten waar de bagger vandaan komt.
Ja, idd.
Bij cafe weltschmerz zitten soms ook mensen dit soort viruswaanzin dingen te verdedigen.
Krijgen best een groot platform.

En toch heb ik ook geen goed antwoord hoe je deze clubjes het beste kunt bestrijden.
Definitely not CIA
pi_195810760
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Hij mailt nog en heeft nog zoom-meetings (die ik af en toe kijk). Hij gaat gewoon door.

Laatste mail:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het leed van kinderen in derdewereldlanden misbruiken om te bepleiten dat iedereen hier weer naar een restaurant moet kunnen :')
  Moderator vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:07:12 #200
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195811082
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:39 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Het leed van kinderen in derdewereldlanden misbruiken om te bepleiten dat iedereen hier weer naar een restaurant moet kunnen :')
Maar wel met liefde, he? Veel liefde.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')